Naudanliha erittäin pehmeäksi/mureaksi?

nimimerkki

Mitä ihmettä noi kiinalaiset ravintolat tekee naudanlihalle kun ne saa sen sellaseks suussasulavan pehmeäks ja mureaks?

Ite oon koittanu varmaan parin vuoden ajan eri menetelmiä, mutta mikään ei tuota haluttua lopputulosta.

Useimmiten olen koittanut ulkopaistia, sisäpaistia tai paahtopaistia. Mistä päin nautaa se liha pitäis olla? Sisäfilettä en oo koittanu :)

Ja miten se pitäisi marinoida/käsitellä että siitä tulis niin pehmeää mitä kiinalaisessa? Marinadejakin on koitettu montaa ja ajat on vaihdelleet puolesta tunnista puoleen vuorokauteen.

Pitäiskö sitä lihaa nuijia?

49

39522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkkkkkkkkkkkkkkkk

      ..... naudanlihakääryleet (paahtopaistista) oli mulla uunissa 3 tuntia, 190 astetta, melkein kastikkeen pitossa olivat koko ajan ja kansi päällä.
      Niin mureaa ja pehmeää oli, ettei tarvittu veistä leikkaamiseen.
      Makua oli lihassa ja soosissa yllin kyllin.

      • nimimerkki

        Voisko noi kinkkipaikkojen lihat olla sitten jotenkin esikypsennettyjä?

        Kun tilaa puhelimessa annoksen mukaan ja viiden minuutin päästä on jo valmista... Ja pehmeää lihaa on :)


      • kkkkkkkkkkkk
        nimimerkki kirjoitti:

        Voisko noi kinkkipaikkojen lihat olla sitten jotenkin esikypsennettyjä?

        Kun tilaa puhelimessa annoksen mukaan ja viiden minuutin päästä on jo valmista... Ja pehmeää lihaa on :)

        ... soossissa tarjottavat esikypsennettyjä tai ihan kokonaan kypsennettyjä mieluumminkin ja sitten vaan lämmitetään kuten riisikin.

        Jos taas on WOK-ruoasta kyse, sillon pataan/pannuun laitetaan kypsentämötöntä lihaa.


      • nimimerkki
        kkkkkkkkkkkk kirjoitti:

        ... soossissa tarjottavat esikypsennettyjä tai ihan kokonaan kypsennettyjä mieluumminkin ja sitten vaan lämmitetään kuten riisikin.

        Jos taas on WOK-ruoasta kyse, sillon pataan/pannuun laitetaan kypsentämötöntä lihaa.

        kyllä se luonteeltaan on wokkiruuan tuntuista mitä oon ostanut. Naudanlihaa chilikastikkeessa. Nautaa ohuina levyinä, paprikaa, sipulia ja joitain muita vihanneksia. Kastikkeena semmonen makeahko soijamainen tai osterikastikemainen tosi tummanruskea kastike. Riisiä toisessa rasiassa.

        Myydään mukaan styroksilaatikossa että ruuan "luonne" ei kyllä juurikaan siinä avaudu. Että en tiiä onko se wokkia vai ei...

        On niin pirun hyvää että tekis mieli tehdä itekin mutku ei onnaa :(

        Myydään Tampereen pikkukiinalaisessa, jos joku tietää.


      • joka

        kypsentää naudan paahtopaistia vieläpä kääryleinä kolme tuntia on ensinnäkin henkisesti häiriintynyt, toiseksi ei ymmärrä ruoanlaitosta mitään ja kolmanneksi on suuvärkiltään turra tai yksinkertaisesti vain makusivistymätön.


      • turhuudenjumala
        kkkkkkkkkkkk kirjoitti:

        ... soossissa tarjottavat esikypsennettyjä tai ihan kokonaan kypsennettyjä mieluumminkin ja sitten vaan lämmitetään kuten riisikin.

        Jos taas on WOK-ruoasta kyse, sillon pataan/pannuun laitetaan kypsentämötöntä lihaa.

        esikypsennettyjä... ne valmistetaan tilauksesta.


      • V-O-P
        joka kirjoitti:

        kypsentää naudan paahtopaistia vieläpä kääryleinä kolme tuntia on ensinnäkin henkisesti häiriintynyt, toiseksi ei ymmärrä ruoanlaitosta mitään ja kolmanneksi on suuvärkiltään turra tai yksinkertaisesti vain makusivistymätön.

        Ihminen nimimerkkiin ja Joka otsikkoon niin saat hassunhauskan sanketjusi toimimaan solvausviestissäsi. Mokoman takia toisten mollaaminen on todella sivistymätöntä.


      • Anonyymi
        nimimerkki kirjoitti:

        kyllä se luonteeltaan on wokkiruuan tuntuista mitä oon ostanut. Naudanlihaa chilikastikkeessa. Nautaa ohuina levyinä, paprikaa, sipulia ja joitain muita vihanneksia. Kastikkeena semmonen makeahko soijamainen tai osterikastikemainen tosi tummanruskea kastike. Riisiä toisessa rasiassa.

        Myydään mukaan styroksilaatikossa että ruuan "luonne" ei kyllä juurikaan siinä avaudu. Että en tiiä onko se wokkia vai ei...

        On niin pirun hyvää että tekis mieli tehdä itekin mutku ei onnaa :(

        Myydään Tampereen pikkukiinalaisessa, jos joku tietää.

        valmis annokset yök.... ovat kovin teollisia ja kastikkeet ym on ns valmis ksstikkeet.... kun kerran yekisit itse et enään pstaiai mitään valmis eineksiä.... mrodän taloudessa kaikki vslmosyan itse juurileivät oma voi ym ....
        jos ostan kanaa tai lihaa tai kalaa en mielelläni osta valmis vakkuumina ja bvälitän kaikkia teollisia valmis kastikkeita /marinaadeja sen takia syömme harvoin ulkona.


      • Anonyymi
        nimimerkki kirjoitti:

        kyllä se luonteeltaan on wokkiruuan tuntuista mitä oon ostanut. Naudanlihaa chilikastikkeessa. Nautaa ohuina levyinä, paprikaa, sipulia ja joitain muita vihanneksia. Kastikkeena semmonen makeahko soijamainen tai osterikastikemainen tosi tummanruskea kastike. Riisiä toisessa rasiassa.

        Myydään mukaan styroksilaatikossa että ruuan "luonne" ei kyllä juurikaan siinä avaudu. Että en tiiä onko se wokkia vai ei...

        On niin pirun hyvää että tekis mieli tehdä itekin mutku ei onnaa :(

        Myydään Tampereen pikkukiinalaisessa, jos joku tietää.

        Se on kissanlihaa mitä kiinalaisissa tarjotaan. Siks se on niin prhmeetä ja murmurmureeta


      • Anonyymi
        kkkkkkkkkkkk kirjoitti:

        ... soossissa tarjottavat esikypsennettyjä tai ihan kokonaan kypsennettyjä mieluumminkin ja sitten vaan lämmitetään kuten riisikin.

        Jos taas on WOK-ruoasta kyse, sillon pataan/pannuun laitetaan kypsentämötöntä lihaa.

        sinulle tuodaan luultavamminkin vanhaa ruokaa. ja täsdä ilmenee välillä yetvrys rikdi kun eti iläisrt ruoat yhdistetään. älä tilaa, valmista ateriasi itse, jolloin tiedät mitä sisältää ja kuinka vanhaa einekset ovat.


    • imppa

      ainakin joissakin "kiinalaisissa" ravintoloissa lihaa mureutetaan pienellä määrällä ruokasoodaa. Soodan voi sekoittaa marinadin tai muuten mausteiden joukossa lihaan useita tunteja ennen ruuanvalmistusta

      • ruokasooda

        Rukasoodaa, vettä niin lihas-syyt aukeavat ja imevät nestettä, sitten pyöritetään perunajauhissa joka suklee syyt ettei neste tulisi ulos, paistetaan nopeasti kuumalla pannulla tai friiteerataan paahdetussa sesam öljyssä ei liian kypsäksi ja on mureaa.


    • neuvo

      Lihan pitää olla todella ohueksi leikattua, ja oikealla tavalla, syiden suuntaan.

      Meidän kiinalainen kotikokki marinoi noin 4 tuntia.

      Jos näillä neuvoilla ei liha murene, olisko jotakin häikkää...

      • syin

        Mun kotitaloustunneilla 30v sitten opetettiin et liha leikataan poikkisyin. Sitä oon yrittänyt noudattaa, onks sekin asia muuttunut...


      • KM

        ei syiden suuntaan! vaan vasta syiden, muuten lihasta tulee sitkeää purukumimaista. T: KeittiöMestari Itä-Suomi


      • V-O-P

        Ei ollut kyse lihanleikkuusta tai polkupyöränkorjauksesta.

        Millä se teidän kiinalainen kokki marinoi? Ainekset ja määrät kiitos?


      • Anonyymi
        syin kirjoitti:

        Mun kotitaloustunneilla 30v sitten opetettiin et liha leikataan poikkisyin. Sitä oon yrittänyt noudattaa, onks sekin asia muuttunut...

        on valitettavasti muuttunut


    • turhuudenjumala

      kiinalaisessa, jossa olin opiskeluaikoinani työharjottelussa. lihat leikattiin ohuiksi viipaleiksi paistista ja laitettiin ämpäreihin. päälle kaadettiin ruokasoodaa ja vähän vettä. niiden annettiin mureutua n. 2 vrk, jonka jälkeen ne ovat valmiita käyttöön ja mureampaa kuin sisäfile.

      • kylläkään

        mikään "mureus" ole kiinalaisten lihoissa oleellista (tai minusta tärkeintä), vaan se, että ne säilyttävät MEHUKKUUTENSA, vaikka ovatkin läpikypsiä. Jopa kanan rintaliha ja porsaan fileeliha säilyvät mehevinä, mitä ei missään länsimaisessa ruoanlaittotavassa tapahdu.


      • turhuudenjumala
        kylläkään kirjoitti:

        mikään "mureus" ole kiinalaisten lihoissa oleellista (tai minusta tärkeintä), vaan se, että ne säilyttävät MEHUKKUUTENSA, vaikka ovatkin läpikypsiä. Jopa kanan rintaliha ja porsaan fileeliha säilyvät mehevinä, mitä ei missään länsimaisessa ruoanlaittotavassa tapahdu.

        yleistys...esimerkiksi se mehukkuus siihen naudan suikaleeseen saadaan tarkkelysjauholla...


      • ulkosuomalainen korvessa
        turhuudenjumala kirjoitti:

        yleistys...esimerkiksi se mehukkuus siihen naudan suikaleeseen saadaan tarkkelysjauholla...

        Ihmeellinen ohje tuo soodalla mureuttaminen. Kertokaas nyt turhuudenjumalat ja muut viisaat, etta onnistuisko tuollaisella soodavedella ihan minka tahansa ruhonosan mureuttaminen.

        Joudun valmistamaan lihat aina keittamalla tai uunissa tunteja hauduttamalla, koska taalla asuinmaassani lihoja ei riiputeta. APUVA!!!


      • ulkofileetä
        ulkosuomalainen korvessa kirjoitti:

        Ihmeellinen ohje tuo soodalla mureuttaminen. Kertokaas nyt turhuudenjumalat ja muut viisaat, etta onnistuisko tuollaisella soodavedella ihan minka tahansa ruhonosan mureuttaminen.

        Joudun valmistamaan lihat aina keittamalla tai uunissa tunteja hauduttamalla, koska taalla asuinmaassani lihoja ei riiputeta. APUVA!!!

        On saman tien mureaa! Hinnakasta kyllä.


      • se nyt
        turhuudenjumala kirjoitti:

        yleistys...esimerkiksi se mehukkuus siihen naudan suikaleeseen saadaan tarkkelysjauholla...

        mistä vain se mehukkuus, se on minusta oleellisempaa kuin tuo iän ikuinen "mureus", josta tässä maassa jaksetaan paasata - mehukkuuden ja maukkauden kustannuksella.
        Eli millä konstilla kiinalaiskokit tosiaan saavat sekä kanan rintalihaan että porsaanfileeseen mehukkuutta, kun nuo ruhonosat muunmaalaisten kokkien jäljiltä ovat aina kuivaa styroksia?


      • turhuudenjumala
        ulkosuomalainen korvessa kirjoitti:

        Ihmeellinen ohje tuo soodalla mureuttaminen. Kertokaas nyt turhuudenjumalat ja muut viisaat, etta onnistuisko tuollaisella soodavedella ihan minka tahansa ruhonosan mureuttaminen.

        Joudun valmistamaan lihat aina keittamalla tai uunissa tunteja hauduttamalla, koska taalla asuinmaassani lihoja ei riiputeta. APUVA!!!

        missäs maassa noin kummaa porukkaa asuu kun ei lihoja riiputa? jossain lämpimässä varmaan... kyllähän sillä voi mureuttaa mitä tahansa osaa naudasta... muttä sika ja esim. lammas on jo luonnostaan aika mureaa. tuore ananasmehukin on todella hyvä lihan mureuttaja valkuaista pilkkovien entsyymiensä ansiosta. soodaa olen itse käyttänyt vain suikaloidulle lihalle. ananasmehua olen käyttänyt isommille lihoille. voishan sitä kokeilla soodaa isommillekkin paloille.


      • käsittely
        se nyt kirjoitti:

        mistä vain se mehukkuus, se on minusta oleellisempaa kuin tuo iän ikuinen "mureus", josta tässä maassa jaksetaan paasata - mehukkuuden ja maukkauden kustannuksella.
        Eli millä konstilla kiinalaiskokit tosiaan saavat sekä kanan rintalihaan että porsaanfileeseen mehukkuutta, kun nuo ruhonosat muunmaalaisten kokkien jäljiltä ovat aina kuivaa styroksia?

        http://www.finfood.fi/finfood/liha.nsf/0/4FC1D317FA770578C225715B00459912?opendocument&lng=Suomi&sh=Kaikille&cat1=Tietoa lihasta
        http://www.finfood.fi/finfood/liha.nsf/0/6734A33EAC5902B7C2257165002A1FB6?opendocument&lng=Suomi&sh=Kaikille&cat1=Tietoa lihasta&cat2=Lihan valinta ja ostaminen
        Inhaa vaan , että nykyisin vain muovilihaa. Harvalla aikaa halleihin , tehtaanmyymälöihin eli palvelevaan lihakauppaan. http://www.kauppalehti.fi/4/i/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=7880


      • ihmeessä
        käsittely kirjoitti:

        http://www.finfood.fi/finfood/liha.nsf/0/4FC1D317FA770578C225715B00459912?opendocument&lng=Suomi&sh=Kaikille&cat1=Tietoa lihasta
        http://www.finfood.fi/finfood/liha.nsf/0/6734A33EAC5902B7C2257165002A1FB6?opendocument&lng=Suomi&sh=Kaikille&cat1=Tietoa lihasta&cat2=Lihan valinta ja ostaminen
        Inhaa vaan , että nykyisin vain muovilihaa. Harvalla aikaa halleihin , tehtaanmyymälöihin eli palvelevaan lihakauppaan. http://www.kauppalehti.fi/4/i/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=7880

        postasit minulle nuo idioottimaiset linkkisi? Niillä ei ole mitään tekemistä täällä käydyn keskustelun, ja vielä vähemmän esittämäni kysymyksen kanssa.


      • olet tumpelo!
        ihmeessä kirjoitti:

        postasit minulle nuo idioottimaiset linkkisi? Niillä ei ole mitään tekemistä täällä käydyn keskustelun, ja vielä vähemmän esittämäni kysymyksen kanssa.

        Tekstisi kavaltaa, ettet ymmärrä perusasioita. Lue siis alkeet ensin ja esitä sitten parempia kysymyksiä.


      • Anonyymi
        se nyt kirjoitti:

        mistä vain se mehukkuus, se on minusta oleellisempaa kuin tuo iän ikuinen "mureus", josta tässä maassa jaksetaan paasata - mehukkuuden ja maukkauden kustannuksella.
        Eli millä konstilla kiinalaiskokit tosiaan saavat sekä kanan rintalihaan että porsaanfileeseen mehukkuutta, kun nuo ruhonosat muunmaalaisten kokkien jäljiltä ovat aina kuivaa styroksia?

        Coca-cola marinadilla..
        tehty kana on parasta kanaa, mehukasta mitä olen syönyt..


    • Vain elämää.

      Osta natriumglutamaattia. (e625) aromivahvenne. yleisesti käytössä .Käytetään myös alkuperämaissa.KVG.

      • ruokamestari87

        Vain elämää, ei se arominvahvenne mitää mureuta, sehän vain pyöristää maut siten että kaikki maistuu samalta kuin mihin olemme tottuneet.
        Ostin aikanani tuota kilon pussin, sitten vuosien käyttämättömyyden jälkeen mietin mihin sen voi hävittää. Biojätteeseen ei ainakaan, sekajätettäkin arvuuttelin, vein sitten lopulta kietävään ongelmajäteautoon, syöpäähän sen on todettu aiheuttavan.


    • Apukokki =)

      Vastaus kysymykseesi on Ruokasooda! Olen opiskellut kiinalaista keittiötä kauan, jotta pätevöityisin olemaan keittiömestari ko.ravintolaan.

      Ruokasoodaa erittäin reilusti marinoimattomaan lihaan (kana, nauta, porsas, kala) ja hiero se lihaan kevyesti joka puolelle ja jätä huoneenlämpöön noin 20min ja huuhtele viileässä vedessä ruokasooda pois. Muista olla tarkka poiston kanssa,- käytä pelkästään käsiä ei harjoja tms.

      Ruokasooda vie myös epämiellyttävät tuoksut mennessään ja tekee lihasta juuri sellaista mitä kiinalaisessa keittiösta saa.

      Tämän jälkeen voit valmistaa lihan kuten haluat, suikaloida, maustaa, marinoida, paistaa, kypsentää uunissa..

    • nimimerkki on

      Voisitko arvioida suunnilleen paljon menee ruokasoodaa puoleen kiloon lihaa, puoli purkkia?

    • konstit on monet, sa

      Jos olet joskus ihmetellyt miten kiinalaisissa ravintoloissa liha on ihanan pehmeää ja suussasulavaa, tässä vastaus:
      kokeilepas marinoida tuore liha kananmunanvalkuaisessa (löysäksi vaahdoksi vatkatussa). N. 10-30 min riittää, vähän riippuen lihasta (broisku ja possu tulee nopeasti, nauta vähän hitaammin).

      Esim:
      - vatkaa valkuainen kulhossa
      - lisää grillimausteita, pippuria, suolaa yms.
      - kääntele sekaan 5 possunkyljystä
      - anna muhia puol tuntia
      - lämmitä öljy pannulla
      - kierittele kyljykset vehnäleseissä /mantelijauheessa /kastanjajauheessa
      - paista rapeiksi, ja nauti.

      Liha mureutuu ruokasoodalla. esim. 1kg hirvenlihaa ja 1-2tl soodaa. Toimii takuulla eikä maistu. ravintolamaailmasta tämäkin..

      lähde:
      http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=24994&highlight=lihan mureutus

      • V-O-P

        No eipä ollut sitten sinne päinkään nimimerkillä "konstit on monet, sa".

        Vai onko kiinalaisen wokin lihoissa jonkinlainen jauholeivitys pinnassa. Opettele sisälukutaito ja pysy aiheessa niin ketjun alkuperäinen kysymys saattaa jopa ratketa.

        Ruokasooda vaikuttaa varmimmalta ratkaisulta mutta siihenkään ei ole löytynyt vielä yhtä ja oikeaa tapaa. Yksi ehdottaa kuivahierontaa ja toinen veden kera mutta kovin on vielä epämääräistä.


    • MÄ!

      Ruokasoodaa, kananmunanvalkuaista, RIISIviinietikkaa sekä soijaa/osterikastiketta suoraan marinaadiksi.

      Oman maun mukaan sekotetaan, annetaan huoneenlämmössä tai parvekkeella (ei talvella) rauhassa seisoa 20-1h, riippuu lihasta.

      Paistetaan kunnes liha ei ole enää punaista, eli vaaleanruskeata ja suolaa ja soijaa päälle. ÄLÄ PAISTA LIIAN KAUAN. liha muuttuu sitkeäksi ja mauttomaksi.

      Näin minä aion perjantaina juhlissa tehdä tuttavan ohjeen mukaan!

    • pjotr bolotnikov

      Kokeilin jossakin neuvottua ananasmehua- ei toiminut yli vrk marinoinnilla. Sen jälkeen kokeilin rohkein raakakypsytyksessä käytettyä sitruunasta puristettua mehua. Vrk marinoinnilla liha kyllä kypsyy, mutta lihan rakenne kuitenkin säilyy. Parhaan tuloksen sain ruokasoodalla. Pyörittelin lautasella ohuet lihasuikaleet molemmin puolin runsaassa soodassa ja ladoin lihanpalat kulhoon. Sitten kaadoin soijaa päälle ja sekoitin sisällön. Painelin lihat tiiviisti ja päälle kaadoin sesamöljyä, niin että lihat peittyivät, eivätkä joutuneet ilman kanssa suoraan kosketukseen. 1-2 vrk jääkaapissa, sitten huuhtelu ja valutus siivilässä. Paisto maun mukaan. Petteri alias Pjotr Bolotnikov

    • Insinööri-kokki-kemisti

      Kinkeilta opittua:
      - Kaiken A ja O on lihan leikkaus poikkisyin,
      Tapa 1:-
      - lihan mureuttaminen maissijauho-kananmunan valkuainen-seoksessa (vaatii väh. tunnin mureuttamisen) ja tähän voi tietysti lisäillä myös makuja kuten suolaa, soijaa, sokeria, pippuria yms. ja tietysti viini/viinietikkaa, joka myös nopeuttaa mureutumista.

      Tapa 2 (nopein):
      - nopein keino mureuttaa lihaa on sekoittaa 1 rkl vettä ja 1 tl ruokasoodaa ja sotkea seos lihoihin. Mureuttamiseen riittää puolikin tuntia mutta tulos vain paranee reaktioajan pidentyessä. Ei haittaa vaikka menisi seuraavallekin päivälle.

      LIHAN MUREUTTAMINEN ON BIOKEMIAA!

    • syödäänsoodaa

      Hauduta lihaa pari tuntia nesteissä niin saat takuulla mureaa lihaa ilman kemikaaleja.

      Jotenkin ihmisten ajatus on taas kateissa ja kaikki pitäisi saada heti jos ei muuten niin sitten kemikaaleilla - siis mitä vittua häh!

      • kiinalainen.keittiö

        Ei ruokasooda mitään kemikaalia ole, ääliö. Ja sitä ei nimenomaan hauduteta, vaan paistetaan nopeasti kuumalla pannulla öljyssä.


      • Anonyymi
        kiinalainen.keittiö kirjoitti:

        Ei ruokasooda mitään kemikaalia ole, ääliö. Ja sitä ei nimenomaan hauduteta, vaan paistetaan nopeasti kuumalla pannulla öljyssä.

        Tiedätkö minkä kemiallinen kaava on NaHCO3? Olisikohan natriumvetykarbonaatti eli ruokasooda? Millä perusteella se ei ole mielestäsi kemiallinen aine?


    • Ulkoman

      Just söin se liha, tuntu oudolta, onko Tämä oikea liha vai fekki???

    • fuulaalautaselle

      Pitkään kypsyttämällä - käyttäähän kinkit ravintoloissaan parin viikon ikäistä riisiäkin, joten miten lihakaan olisi poikkeus.

    • RUOKASOODA

      Mureutus tapahtuu kuulemma ruokasoodalla jota laitetaan veteen ja lihat sinne muutamaksi tunniksi. Katso Rytmikeittiön wok ohje.

    • lolhuomennawokkii

      ei mulla muuta ku että halusin vaa olla osa tätä yli 10 vuotta vanhaa ketjua lihan kypsentämisestä

    • enkokki

      mulla oli kiinalainen kämppis se mureutti lihaa niin että vettä suolaa ja soodaa
      liha sai olla huoneen lämmös päivän kaks vedes upoksis ennen ruuan laittoa ja kaverilla kans oli kiinalainen kämppis se piti huoneen lämmös kuulemma lähemmäs viikonkin niin.
      itse en kyl niin kauaa huoneen lämmös mureuttaisi mut vois sitä kokeilla joskus 12-24h antaa olla..
      nytkin laitoin naudan paistin kattilaan suolan, pippurin ja vähän valko sipulin kans muhiin muutaman tunnin saa olla ihan mureeta niinkin tullut uunis tahtoo nauta kuivua liikaa aina:(

    • Anonyymi

      niin, lihansuolaukseen, olen tehnyt 4% painoprosenttia olevan liuoksen, ja antanut olla esim 1½kg naudanpaistin jääkaapissa vähintään 4 vrk-viikon, tämä onnistuu jo 3l kattilassakin.. Tällaisen jälkeen liha voi savustaa, paistaa, keittää, wokata tms
      voisipa tuohon laittaa sen reilun teelusikallisen ruokasoodaakin,
      Raportoin joskus, miten kävi..

    • Anonyymi

      Monta tuntia kun keittää niin kaikki liha pehmenee, mutta varmaan ravintoloissa käyttävät jotain nopeampaa ja halvempaa tapaa.

    • Anonyymi

      Kiinassa tietääkseni arvostetaan enemmän rasvaisempia ruhonosia, ei niinkään paistia.

      Itse keittelin tuossa juuri soppalihoiksi kiekon naudan lapaa, ai että tuli mureaa, kun pari - kolme tuntia sai hautua. Jos kokkaisin kiinalaista ruokaa, keittäisin sen lihan ensin, sitten antaisin marinoitua asianmukaisessa maustekastikkeessa, sitten vasta mahdollinen paistaminen. En väitä, että Kiinassa näin tehdään, mutta mureaa olisi.

      Marinointi mureuttaa lihaa sekin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1619
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe