No niin.
Kauan siihen meni, mutta tulivat kuitenkin.
En tiedä saivatko kutsuani vai olivatko muuten vain kierroksella. Tänne syrjään luulisi kenenkään vaivautuvan autolla lähteä kiertämään talosta taloon kilometrien välimatkoilla..Jokatapauksessa:
Ovellemme saapui siis jehovan todistajia, ja kuten ehkä osa palstalaisista tietää, aikani vie (onneksi) enimmäkseen nykyään pikkuruisen peikkolapsen hoitaminen, enkä jouda/halua pahemmin koneella asustella. Joten apua kysyisin:
Kutsuin tämän parivaljakon uudestaan kylään vuodenvaihteen jälkeen. Ajankohta oli nyt huono; kämppä muuton takia sekaisin, vauva itki sylissä ja eteinen pakkasella..Lupasivat siis tulla.
Tarvitsisin nyt niitä olennaismpia kysymyksiä, millä jehovan todistajilta irtoaa "täh"-ilme.
Tarkoitus on kuitenkin käydä asiallista vuoropuhelua (jos se ei toimi heidän osaltaan, pyydän poistumaan) ja samalla osoittaa uskontonsa järjettömyys sekä lahkonsa vaarallisuus..mutta Asiallisella tavalla!
Listatkaa muutamia tärkeitä avuksi alle?
Kiitos vaivannäöstä :)
Vihdoin ja viimein
58
2224
Vastaukset
- uskova kristitty?
jos et ole, älä ala niitten kanssa keskustelemaan, ne puhuu sinut pyörryksiin. Sinunn on tunnettava Jumalan Sana Raamattu, jos meinaat saada ne ymmälle.
Yksi hyvä asia on sanoa totuus sitä, että Jeesus Kristus on Jahve, Jehova, Jumala, Messias, Immanuel, Väkevä Jumala, Iankaikinen Isä, Rauhanruhtinas, Totinen Jumala, jne, jne.
-tätä he eivät sulata.
Kaikkein helpoin on sano heille, että ei kiitos, en halua teiltä mitään ja pyytää poistumaan kohteliaasti. Heikot Raamatuntunijat sortuu heidän alleen.
Jos olet uskova kristitty, pyydä heitä rukoilemaan kanssasi Jumalaa Jeesuksen Kristuksen nimessä ja odottamaan Jumalan Persoonan, Pyhän Hengen johtaman teidät totuuteen. Siihen he eivät rupea.
Laitan tähän nyt koko jt:n harhaopin selityksen, en tiedä, ehditkös lukea?
Jehovan opista 2
Luku 1 -
Jeesuksen jumaluus
Kun kristitty uskova keskustelee Jehovan todistajan kanssa, on yksi suurin erottava tekijä Jeesuksen jumaluus. Sillä Jehovan todistajat eivät tosiaankaan usko Jeesuksen jumaluuteen, vaan he pitävät häntä vain luotuna olentona, niin että hän taivaassa oli ja on mahtava henkiolento, itseasiassa ylienkeli Miikael. Samoin maan päällä ollessaan hänen uskotaan olleen vain tavallinen ihminen:
Jeesus oli siis ollut taivaassa ennen maan päälle tuloaan. Mutta oliko hän ollut yksi kaikkivaltiaan, ikuisen kolmiyhteisen Jumalan persoonista? Ei, sillä Raamattu sanoo selvästi, että ennen ihmiseksi tuloaan Jeesus oli luotu henkiolento samoin kuin enkelit olivat Jumalan luomia henkiolentoja...
Mutta koska Jeesus ei ollut Jumala, hän olisi voinut olla uskoton.
Jeesuksesta, joka ei ollut enemmän eikä vähemmän kuin täydellinen ihminen, tuli lunnaat, joka korvasi täsmälleen sen, mitä Aadam menetti - oikeuden täydelliseen ihmiselämään maan päällä. (Tulisiko sinun uskoa kolminaisuuteen, s. 14,15)
Mutta pitääkö Jehovan todistajien ja Vartiotorni-seuran käsitys Jeesuksesta paikkansa vai onko se väärä? Seuraavilla riveillä yritämme antaa vastauksen tähän asiaan.
JAKEITA, JOTKA VIITTAAVAT JEESUKSEN JUMALUUTEEN:
Ensinnäkin on hyvä huomata, että on monia Raamatun jakeita, jotka puhuvat Jeesuksen jumaluudesta. Näiden jakeiden merkitys on siinä, että jos niitä tutkii sellainen ihminen, joka ei ole vielä kyllästetty Vartiotorni-seuran opilla, niin varmasti hän ymmärtää, että niissä selvästi puhutaan Jeesuksen jumaluudesta:
- (1 Joh 5:20,21) Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.
21. Lapsukaiset, kavahtakaa epäjumalia.
- (Joh 1:1) Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
- (Room 9:5) heidän ovat isät, ja heistä on Kristus lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, amen!
- (Tiit 2:13) odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä,
- (Matt 1:22,23) Tämä kaikki on tapahtunut, että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo:
23. "Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.
- (Joh 20:28) Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"
- (1 Kor 2:7,8) vaan me puhumme salattua Jumalan viisautta, sitä kätkettyä, jonka Jumala on edeltämäärännyt ennen maailmanaikoja meidän kirkkaudeksemme,
8. sitä, jota ei kukaan tämän maailman valtiaista ole tuntenut - sillä jos he olisivat sen tunteneet, eivät he olisi kirkkauden Herraa ristiinnaulinneet -
- (Fil 2:5-8) Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,
6. joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen,
7. vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;
8. hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.
- (Kol 2:8,9) Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.
9. Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,
- (1 Tim 3:16) Ja tunnustetusti suuri on jumalisuuden salaisuus: Hän, joka on ilmestynyt lihassa, vanhurskautunut Hengessä, näyttäytynyt enkeleille, saarnattu pakanain keskuudessa, uskottu maailmassa, otettu ylös kirkkauteen.
- (1 Tim 4:10) Sillä siksi me vaivaa näemme ja kilvoittelemme, että olemme panneet toivomme elävään Jumalaan, joka on kaikkien ihmisten vapahtaja, varsinkin uskovien.
- (Hebr 1:7,8) Ja enkeleistä hän sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi";
8. mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.
JOH 1:1
Kun edellisessä jaelistassa mainittiin Johanneksen evankeliumin ensimmäinen jae (Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.), niin alkukielellä ja kirkkoraamatussa tämä jae on yksi merkittävimpiä todisteita Jeesuksen jumaluudesta. Jopa Vartiotorni-seuran omassa kirjallisuudessa on myönnetty tämän jakeen vahvistavan Jeesuksen jumaluutta:
"Tietysti sellainen Raamatun lukija, joka käyttää yleisestihyväksyttyjä käännöksiä, sanoo heti: 'Eihän sen tietämisessä, kuka Sana on, pitäisi olla mitään vaikeuksia. Siinähän sanotaan selvästi, että Sana on Jumala, ja Jumala on Jumala'." (Sana, kuka hän oli Johanneksen mukaan, s. 4)
Merkittävää kuitenkin on, että kun kyseinen jae ei ole sellaisenaan sopinut seuran oppiin, on se joutunut muuttamaan sitä hieman. Sillä seuran omassa, Uuden maailman käännöksessä, seura onkin kääntänyt ja muuttanut tämän jakeen siten, että se viittaa Jeesuksen olleen vain eräs jumala. Sillä suomenkielisessä käännöksessä "ja Sana oli Jumala", on siinä oleva sana "Jumala" käännetty pienellä kirjaimella. Lisäksi englanninkielisessä Uuden maailman käännöksessä on käytetty vieläkin selvemmin epämääräistä artikkelia. Nämä jakeet on käännetty heidän käännöksessään seuraavalla tavalla:
- ... ja Sana oli jumala.
- ... and the Word was a god.
Erikoista kuitenkin on, ettei seura ole noudattanut samaa käännösperiaatetta muissa vastaavissa jakeissa. Sillä jos katsomme samaa Johanneksen evankeliumin ensimmäistä lukua (Vastaavia esimerkkejä löytyisi UT:n puolelta useita kymmeniä.), olisi sen pitänyt kääntää esim. seuraavat jakeet myös Joh 1:1:n mallin mukaan. Kuitenkaan seura ei ole tätä tehnyt, vaan se on kääntänyt ne aivan normaalin kaavan mukaan, eli sen, mikä muissakin käännöksissä on. Johtuuko tämä siitä, että ainoastaan Joh 1:1 tuo liian selvästi esille Jeesuksen jumaluuden, mutta muissa jakeissa ei ole sitä vaaraa?
Joka tapauksessa jos seura olisi noudattanut samaa käännösperiaatetta - eli Joh 1:1:n mukaan - koko ajan, olisi sen pitänyt kääntää mm. allaolevat jakeet seuraavalla tavalla:
- (Joh 1:6) Oli mies, (erään) jumalan lähettämä; hänen nimensä oli Johannes.
- (Joh 1:12) Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla (erään) jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
- (Joh 1:13) jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan (eräästä) jumalasta.
- (Joh 1:18) Ei kukaan ole (erästä) jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut.
YHTÄ ISÄN KANSSA
Yksi hyvä todiste Jeesuksen jumaluudesta on se, että hän on yhtä Isän kanssa. Samoin Jeesus sanoi, että joka on nähnyt hänet, on nähnyt Isän. Nämä jakeet viittaavat siis siihen, että Jeesus on yhtä jumalallinen kuin hänen taivaallinen Isänsäkin:
- (Joh 10:30-33) Minä ja Isä olemme yhtä."
31. Niin juutalaiset ottivat taas kiviä maasta kivittääksensä hänet.
32. Jeesus vastasi heille: "Minä olen näyttänyt teille monta hyvää tekoa, jotka ovat Isästä; mikä niistä on se, jonka tähden te tahdotte minut kivittää?"
33. Juutalaiset vastasivat hänelle: "Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi."
- (Joh 14:7-9) Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet."
8. Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme."
9. Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?
- (Hebr 1:3) ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa,
Kun ovat kyseessä nämä ylläolevat jakeet, selittää Vartiotorni-seura ne tosin yleensä siten, että Jeesus on yhtä Isän kanssa vain päämääriltään ja tahdoltaan, mutta ei luonnoltaan ja olemukseltaan.
Mutta jos Jeesus todella tarkoitti tätä asiaa, miksi sitten juutalaiset aikoivat kivittää hänet? Eivätkö he aikoneet kivittää hänet juuri sen tähden, että hän piti itseään kaikkivaltiaan Jumalan vertaisena? Silloisessa juutalaisessa yhteiskunnassa, jossa uskottiin ainoastaan yhteen kaikkivaltiaaseen Jumalaan, tällä asialla oli aivan erityinen merkityksensä. Eli ihmiset eivät tässä yhteiskunnassa voineet millään tavalla erehtyä Jeesuksen sanojen merkityksestä ja hänen jumaluudestaan (On hyvä huomata, että Jeesuksen kuolinsyy oli juuri sama asia, eli että hän piti itseään Jumalana.).
Johtopäätös siis on , että Jeesuksen täytyy olla yhtä Isän kanssa, ei vain päämääriltään ja tahdoltaan, vaan myös luonnoltaan ja olemukseltaan. Tämän saman jumalallisen yhteyden löydämme hyvin myös allaolevista esimerkeistä:
Jumala / Jeesus luonut kaiken:
- (1 Moos 1:1) Alussa loi Jumala taivaan ja maan.
- (Job 38:4) Missä olit silloin, kun minä maan perustin? Ilmoita se, jos ymmärryksesi riittää.
- (Joh 1:9,10) Totinen valkeus, joka valistaa jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan.
10. Maailmassa hän oli, ja maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä, ja maailma ei häntä tuntenut.
- (Kol 1:16) Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,
Jumala / Jeesus on muuttumaton:
- (Mal 3:6) Sillä minä, Herra, en muutu, ettekä te, Jaakobin lapset, herkeä:
- (Hebr 13:8) Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti.
Jumalan / Jeesuksen Kristuksen tuomio:
- (Room 14:10) Mutta sinä, minkätähden sinä tuomitset veljeäsi? Taikka sinä toinen, minkätähden sinä halveksit veljeäsi? Sillä kaikki meidät asetetaan Jumalan tuomioistuimen eteen.
- (2 Kor 5:10) Sillä kaikkien meidän pitää ilmestymän Kristuksen tuomioistuimen eteen, että kukin saisi sen mukaan, kuin hän ruumiissa ollessaan on tehnyt, joko hyvää tai pahaa.
JEESUKSEN PALVOMINEN
Kun tutkimme Raamattua, osoittavat useat sen kohdat, että Jumala ei anna kunniaansa muille eikä saa pitää muita jumalia hänen rinnallaan. Hän ei siis koskaan anna kunniaansa millekään toiselle tai vaikka epäjumalille:
- (Jes 42:8) Minä, Herra, se on minun nimeni, minä en anna kunniaani toiselle enkä ylistystäni epäjumalille.
- (2 Moos 20:2,3) "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
3. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
Toisaalta löydämme Raamatusta myös sen opetuksen, että Jumalan enkelitkään eivät ota itselleen palvontaa, vaan ne kieltäytyvät siitä. Ilmestyskirjassa on siitä hyvä esimerkki, kun Johannes lankesi enkelin jalkojen eteen ja tämä varoitti Johannesta tekemästä sitä (On hyvä muistaa, että Vartiotorni-seuran opissa Jeesuksenkin uskotaan olevan enkeli, itseasiassa ylienkeli Miikael, ennenkuin hän tuli maan päälle.):
- (Ilm 22:8,9) Ja minä, Johannes, olen se, joka tämän kuulin ja näin. Ja kun olin sen kuullut ja nähnyt, minä lankesin maahan kumartuakseni sen enkelin jalkojen eteen, joka tämän minulle näytti.
9. Ja hän sanoi minulle: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi, profeettain, kanssapalvelija, ja niiden, jotka ottavat tämän kirjan sanoista vaarin; kumartaen rukoile Jumalaa."
Kuitenkin, kun katsomme Jeesukseen liittyviä kohtia Raamatussa, on useita sellaisia mainintoja, missä häntä palvotaan, kumarretaan ja kunnioitetaan kuten Isää. Lisäksi on myös kohta, jossa Jeesus erotetaan enkeleistä, ja enkelit sensijaan kumartavat häntä.
Tämäntyyppinen palvonta ei siis olisi varmastikaan ollut mahdollista, jos Jeesus olisi ollut vain pelkkä ihminen tai enkeli:
- (Fil 2:10,11) niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,
11. ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.
- (Joh 9:38) Niin hän sanoi: "Herra, minä uskon"; ja hän kumartaen rukoili häntä.
- (Matt 14:33) Niin venheessä-olijat kumarsivat häntä ja sanoivat: "Totisesti sinä olet Jumalan Poika."
- (Matt 28:9) Mutta katso, Jeesus tuli heitä vastaan ja sanoi: "Terve teille!" Ja he menivät hänen tykönsä, syleilivät hänen jalkojaan ja kumartaen rukoilivat häntä.
- (Hebr 1:5-8) Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?
6. Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit."
7. Ja enkeleistä hän sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi";
8. mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.
- (Joh 5:22,23) Sillä Isä ei myöskään tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomion Pojalle,
23. että kaikki kunnioittaisivat Poikaa, niinkuin he kunnioittavat Isää. Joka ei kunnioita Poikaa, se ei kunnioita Isää, joka on hänet lähettänyt.
- (Ilm 22:1,3) Ja hän näytti minulle elämän veden virran, joka kirkkaana kuin kristalli juoksi Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta.
3. Eikä mitään kirousta ole enää oleva. Ja Jumalan ja Karitsan valtaistuin on siellä oleva, ja hänen palvelijansa palvelevat häntä
LUOTU OLENTO VAI IANKAIKKINEN JUMALA?
Kun on kyseessä Jehovan todistajien käsitys Jeesuksesta, on hän heille ikäänkuin pienempi "jumala", joka on luotu, kun taas Isä Jumala on kaikkivaltias tai korkein Jumala. Häntä, Jeesusta, voidaan nimittää "jumalaksi" vain siinä mielessä, että hän on mahtava henkiolento, eikä häntä myöskään pidetä iankaikkisena.
Jos kuitenkin tutkimme tätä käsitystä useiden Raamatun jakeiden valossa, osoittavat ne juuri päinvastaista. Ne puhuvat mm. hänen iankaikkisuudestaan ja miten hänen kauttaan on kaikki luotu. Nämä asiat eivät olisi pelkälle luodulle olennolle mahdollisia:
Iankaikkinen. Ensinnäkin Jes 9:5 ja muut jakeet osoittavat, että Jeesus on iankaikkinen. Eli jos joku on iankaikkinen, ei häntä ole voitu luoda kuten Vartiotorni-seuran opissa on opetettu:
- (Jes 9:5) Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.
- (Miika 5:1) Mutta sinä, Beetlehem Efrata, joka olet vähäinen olemaan Juudan sukujen joukossa, sinusta minulle tulee se, joka on oleva hallitsija Israelissa, jonka alkuperä on muinaisuudesta, iankaikkisista ajoista.
- (1 Joh 1:1,2) Mikä on alusta ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä me puhumme: elämän Sanasta -
2. ja elämä ilmestyi, ja me olemme nähneet sen ja todistamme siitä ja julistamme teille sen iankaikkisen elämän, joka oli Isän tykönä ja ilmestyi meille -
- (Hebr 7:3) jolla ei ole isää, ei äitiä, ei sukua, ei päivien alkua eikä elämän loppua, mutta joka on Jumalan Poikaan verrattava - hän pysyy pappina ainaisesti.
Jeesuksen kautta kaikki saanut syntynsä. Eräs esimerkki Jeesuksen jumaluudesta on se, että kaikki on saanut syntynsä ja alkunsa hänen kauttaan.
Eli jos ilman Jeesusta, Sanaa, ei ole syntynyt mitään, niin merkitsee se, ettei hän silloin itsekään voi olla mikään luotu olento, vaan hänen on täytynyt olla aina olemassa. Lisäksi monet jakeet osoittavat hänen olevan myös itse elämän - eli se on ominaisuus, joka kuuluu vain Jumalalle:
- (Joh 1:3,4) Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
4. Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus.
- (Kol 1:16,17) Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,
17. ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa.
- (Joh 11:25) Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
Ei muita jumalia. Mitä tulee siihen käsitykseen, että Jeesus olisi luotu jumala, ei tämä pidä yhtä ainakaan seuraavien jakeiden kanssa. Näissä jakeissa osoitetaan ettei ole luotu yhtään jumalaa ja ettei ole mitään muuta Jumalaa oikean Jumalan rinnalla. Johtopäätös siis on, että kun näissä ja useissa muissa jakeissa puhutaan Jumalasta, voivat ne viitata vain yhteen Jumalaan, joka on ilmoittanut itsensä Jeesuksen Kristuksen kautta.
Toisaalta jos Jehovan todistajat eivät myönnä Jeesuksen jumaluutta ja että hän on yhtä olemusta Isän Jumalan kanssa, on heillä todellisuudessa silloin kaksi Jumalaa, eli Jeesus, voimallinen jumala, joka on luotu ja Isä Jumala, kaikkivaltias, joka on luonut hänet. He ovat siis todellisuudessa monijumalaisia eli polyteisteja silloin:
- (Jes 43:10) Te olette minun todistajani, sanoo Herra, minun palvelijani, jonka minä olen valinnut, jotta te tuntisitte minut ja uskoisitte minuun ja ymmärtäisitte, että minä se olen. Ennen minua ei ole luotu yhtäkään jumalaa, eikä minun jälkeeni toista tule.
- (Jes 45:5) Minä olen Herra, eikä toista ole, paitsi minua ei ole yhtään jumalaa. Minä vyötän sinut, vaikka sinä et minua tunne,
- (5 Moos 32:39) Katsokaa nyt, että minä, minä olen, eikä yhtäkään jumalaa ole minun rinnallani. Minä kuoletan ja minä teen eläväksi, minä lyön ja minä parannan; eikä ole sitä, joka pelastaisi minun käsistäni.
JEHOVA JA JEESUS
Eräitä parhaita todisteita Jeesuksen jumaluudesta ovat ne Raamatun kohdat, joissa Jeesus liitetään Jehova-nimeen (Useimmat oppineet pitävät tätä Jumalan nimen muotoa tosin vääränä, ja uskovat alkuperäisen nimen olleen Jahve.). Jehovan todistajathan korostavat juuri tätä nimeä, mutta seuraavat Raamatun kohdat osoittavat, että Jeesus on yhtä lailla Jehova / Jumala kuin Isäkin. Allaolevissa Raamatun paikoissa on lihavoitu/kursivoitu sekä harvennettu asian selventämiseksi ne (Vanhan testamentin) kohdat, joissa sana Jehova / Jahve (=H e r r a) esiintyy:
TIE HERRALLE / JEHOVALLE ELI JEESUKSELLE
Ennustus:
- (Jes 40:3-5) Huutavan ääni kuuluu: "Valmistakaa H e r r a l l e tie erämaahan, tehkää arolle tasaiset polut meidän Jumalallemme.
4. Kaikki laaksot korotettakoon, kaikki vuoret ja kukkulat alennettakoon; koleikot tulkoot tasangoksi ja kalliolouhut lakeaksi maaksi.
5. H e r r a n kunnia ilmestyy: kaikki liha saa sen nähdä. Sillä Herran suu on puhunut."
Täyttymys:
- (Matt 3:1-3,11) Niinä päivinä tuli Johannes Kastaja ja saarnasi taivasten valtakuntaa Juudean erämaassa
2. ja sanoi: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle."
3. Sillä hän on se, josta profeetta Esaias puhuu sanoen: "Huutavan ääni kuuluu erämaassa: 'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi.'"
11. Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
- (Luuk 1:16,17) Ja hän kääntää monta Israelin lapsista Herran, heidän Jumalansa, tykö.
17. Ja hän käy hänen edellään Eliaan hengessä ja voimassa, kääntääksensä isien sydämet lasten puoleen ja tottelemattomat vanhurskasten mielenlaatuun, näin Herralle toimittaaksensa valmistetun kansan."
- (Luuk 1:76) Ja sinä, lapsukainen, olet kutsuttava Korkeimman profeetaksi, sillä sinä olet käyvä Herran edellä valmistaaksesi hänen teitään
EI MUUTA PELASTAJAA KUIN HERRA / JEHOVA ELI JEESUS
Ennustus:
- (Jes 43:11) Minä, minä olen H e r r a, eikä ole muuta pelastajaa, kuin minä.
Täyttymys:
- (Apt 4:11,12) Hän on 'se kivi, jonka te, rakentajat, hylkäsitte, mutta joka on kulmakiveksi tullut.'
12. Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman.
HERRAN / JEHOVAN ELI JEESUKSEN AVUKSI HUUTAMINEN
Ennustus:
- (Jooel 2:32) Ja jokainen, joka huutaa avuksi H e r r a n nimeä, pelastuu. Sillä Siionin vuorella ja Jerusalemissa ovat pelastuneet, niinkuin Herra on sanonut; ja pakoonpäässeitten joukossa ovat ne, jotka Herra kutsuu.
Täyttymys:
- (Room 10:9,13) Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
13. Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu."
- (1 Kor 1:2) Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle, Kristuksessa Jeesuksessa pyhitetyille, jotka ovat kutsutut ja pyhät, ynnä kaikille, jotka avuksi huutavat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä kaikissa paikkakunnissa, niin omissaan kuin meidänkin.
- (Apt 9:21) Ja kaikki, jotka kuulivat, hämmästyivät ja sanoivat: "Eikö tämä ole se, joka Jerusalemissa tuhosi ne, jotka tätä nimeä avuksi huutavat? Ja eikö hän ole tullut tänne viedäksensä ne vangittuina ylipappien käsiin?"
"MINÄ OLEN", JOKA ON JUMALAN JA JEESUKSEN NIMI
Ennustus:
- (2 Moos 3:14,15) Jumala vastasi Moosekselle: "Minä olen se, joka minä olen." Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän luoksenne."
15. Ja Jumala sanoi vielä Moosekselle: "Sano israelilaisille näin: H e r r a, teidän isienne Jumala, Aabrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala, lähetti minut teidän luoksenne; tämä on minun nimeni iankaikkisesti, ja näin minua kutsuttakoon sukupolvesta sukupolveen.
Täyttymys:
- (Joh 8:58) Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut." (Alkukielellä "Minä olen" )
HERRA / JEHOVA ELI JEESUS, JOKA TUTKII SYDÄMEN
Ennustus:
- (Jer 17:10) Minä, H e r r a, tutkin sydämen, koettelen munaskuut, ja annan jokaiselle hänen vaelluksensa mukaan, hänen töittensä hedelmän mukaan.
Täyttymys:
- (Ilm 2:21-23) Ja Tyatiran seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo Jumalan Poika, jolla on silmät niinkuin tulen liekki ja jonka jalat ovat niinkuin kiiltävä vaski:
22. Katso, minä syöksen hänet tautivuoteeseen, ja ne, jotka hänen kanssaan tekevät huorin, minä syöksen suureen ahdistukseen, jos eivät tee parannusta ja luovu hänen teoistansa;
23. ja hänen lapsensa minä tappamalla tapan, ja kaikki seurakunnat saavat tuntea, että minä olen se, joka tutkin munaskuut ja sydämet; ja minä annan teille kullekin tekojenne mukaan.
HERRA / JEHOVA ELI JEESUS, JOKA TULEE PYHIENSÄ KANSSA
Ennustus:
- (Sak 14:5) Ja te pakenette minun mäkieni väliseen laaksoon, sillä mäkien välinen laakso on ulottuva Asaliin asti. Te pakenette, niinkuin pakenitte maanjäristystä Ussian, Juudan kuninkaan, päivinä. Ja H e r r a, minun Jumalani, tulee; kaikki pyhät sinun kanssasi.
Täyttymys:
- (1 Tess 3:13) vahvistaaksensa teidän sydämenne nuhteettomiksi pyhyydessä meidän Jumalamme ja Isämme edessä, meidän Herramme Jeesuksen tulemuksessa, kun hän tulee kaikkien pyhiensä kanssa.
HERRA / JEHOVA ELI JEESUS, JOKA ON IHMISTEN VANHURSKAUS
Ennustus:
- (Jer 23:5,6) Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä herätän Daavidille vanhurskaan vesan; hän on hallitseva kuninkaana ja menestyvä, ja hän on tekevä oikeuden ja vanhurskauden maassa.
6. Hänen päivinänsä pelastetaan Juuda ja Israel asuu turvassa. Ja tämä on hänen nimensä, jolla häntä kutsutaan: 'H e r r a on meidän vanhurskautemme.'
Täyttymys:
- (1 Kor 1:30,31) Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi,
31. että kävisi, niinkuin kirjoitettu on: "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra."
- (Room 4:25) joka on alttiiksi annettu meidän rikostemme tähden ja kuolleista herätetty meidän vanhurskauttamisemme tähden.
HERRA / JEHOVA ELI JEESUS JA KOLMEKYMMENTÄ HOPEARAHAA
Ennustus:
- (Sak 11:12,13) Sitten minä sanoin heille: "Jos teille hyväksi näkyy, niin antakaa minulle palkkani; jollei, niin olkaa antamatta." Niin he punnitsivat minun palkakseni kolmekymmentä hopearahaa.
13. Ja H e r r a sanoi minulle: "Viskaa se savenvalajalle, tuo kallis hinta, jonka arvoiseksi he ovat minut arvioineet." Niin minä otin ne kolmekymmentä hopearahaa ja viskasin ne Herran huoneeseen savenvalajalle.
Täyttymys:
- (Matt 26:15) ja sanoi: "Mitä tahdotte antaa minulle, niin minä saatan hänet teidän käsiinne?" Ja he maksoivat hänelle kolmekymmentä hopearahaa.
HERRA / JEHOVA ELI JEESUS, JOKA LÄVISTETÄÄN JA PYHÄN HENGEN VUODATUS
Ennustus
- (Sak 12:1,10) Ennustus, Herran sana Israelista. Näin sanoo H e r r a, joka on jännittänyt taivaan ja perustanut maan ja joka on luonut ihmisen hengen hänen sisimpäänsä:
10. Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista, murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan katkerasti esikoista.
Täyttymys:
- (Joh 19:33-37) Mutta kun he tulivat Jeesuksen luo ja näkivät hänet jo kuolleeksi, eivät he rikkoneet hänen luitaan,
34. vaan yksi sotamiehistä puhkaisi keihäällä hänen kylkensä, ja heti vuoti siitä verta ja vettä.
35. Ja joka sen näki, on sen todistanut, ja hänen todistuksensa on tosi, ja hän tietää totta puhuvansa, että tekin uskoisitte.
36. Sillä tämä tapahtui, että kirjoitus kävisi toteen: "Älköön häneltä luuta rikottako."
37. Ja vielä sanoo toinen kirjoitus: "He luovat katseensa häneen, jonka he ovat lävistäneet."
- (Apt 2:32,33) Tämän Jeesuksen on Jumala herättänyt, minkä todistajia me kaikki olemme.
33. Koska hän siis on Jumalan oikean käden voimalla korotettu ja on Isältä saanut Pyhän Hengen lupauksen, on hän vuodattanut sen, minkä te nyt näette ja kuulette.
HERRA / JEHOVA ELI JEESUS, JOKA ON ENSIMMÄINEN JA VIIMEINEN
Ennustus:
- (Jes 44:6) Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, H e r r a Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa.
Täyttymys:
- (Ilm 1:17,18) Ja kun minä hänet näin, kaaduin minä kuin kuolleena hänen jalkojensa juureen. Ja hän pani oikean kätensä minun päälleni sanoen: "Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen,
18. ja minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet.
- (Ilm 22:12,13) Katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani, antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan.
13. Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu.
- (Ilm 21:6,7) Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.
7. Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani.
HERRA / JEHOVA ELI JEESUS, JONKA EDESSÄ POLVIEN PITÄÄ NOTKISTUMAN
Ennustus:
- (Jes 45:21-24) Ilmoittakaa ja esiin tuokaa - neuvotelkoot keskenänsä - kuka on tämän julistanut hamasta muinaisuudesta, aikoja sitten ilmoittanut? Enkö minä, H e r r a! Paitsi minua ei ole yhtään jumalaa; ei ole vanhurskasta ja auttavaa jumalaa muuta kuin minä.
22. Kääntykää minun tyköni ja antakaa pelastaa itsenne, te maan ääret kaikki, sillä minä olen Jumala, eikä toista ole.
23. Minä olen vannonut itse kauttani, minun suustani on lähtenyt totuus, peruuttamaton sana: Minun edessäni pitää kaikkien polvien notkistuman, minulle jokaisen kielen valansa vannoman.
24. Ainoastaan H e r r a s s a - niin pitää minusta sanottaman - on vanhurskaus ja voima. Hänen tykönsä tulevat häveten kaikki, jotka ovat palaneet vihasta häntä vastaan.
Täyttymys:
- (Fil 2:10,11) niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,
11. ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.
HERRA / JEHOVA ELI JEESUS, JOKA ON PAIMEN
Ennustus:
- (Ps 23:1) Daavidin virsi. H e r r a on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu.
Täyttymys:
- (Joh 10:11) Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.
JUMALA ELI JEESUS, JOKA PERUSTI MAAN
Ennustus:
- (Ps 102:25-28) Minä sanon: Jumalani, älä tempaa minua pois kesken ikääni; sinun vuotesi kestävät suvusta sukuun.
26. Muinoin sinä perustit maan, ja taivaat ovat sinun käsialasi.
27. Ne katoavat, mutta sinä pysyt, ne vanhenevat kaikki kuin vaate; sinä muutat ne, niinkuin vaatteet muutetaan, ja ne muuttuvat.
28. Mutta sinä pysyt samana, eivätkä sinun vuotesi lopu.
Täyttymys:
- (Hebr 1:7,8,10-12) Ja enkeleistä hän sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi";
10. Ja: "Sinä, Herra, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja;
11. ne katoavat, mutta sinä pysyt, ja ne vanhenevat kaikki niinkuin vaate,
12. ja niinkuin vaipan sinä ne käärit, niinkuin vaatteen, ja ne muuttuvat; mutta sinä olet sama, eivätkä sinun vuotesi lopu."- Dresden
Hahaa... mahtavaa. Milian saa apuja vähän niin kuin vastustaja puolelta, kaksoisagentilta. Viholliseni vihollinen on... Tuo vaikutti muuten ihan joltakin demonin manaamiselta tai siltä ainakin minusta vaikutti. Yksi kohta olisi voinut olla vaikka: 'Heitä niiden päälle siunattuavettä. Se polttaa niistä pahuuden pois.' :D
- m-ilian
..en ole uudesti syntynyt enkä kristitty. Olen ateisti.
Loistava pätkä tarinaa oli, kerrassaan hupaisaa luettavaa :D
Ihan uteliaisuuttani; mitä mahdat tehdä ateismi-palstalla? - puutteenkulma
näet vaivaa ihan turhan takia. Ei Milian varmaankaan Jehovan todistajaksi rupea, älä vain niin luule, hänellä on vahvat omat mielipiteensä. Yleensä paljot sanat vain häiritsevät, senhän kaikki ovat kokeneet. Minua häiritsi tuo litania JT:n opista. Varmaan harva jaksaa lukea sitä.
Eipä silti, on yksi myönteinen kokemus JT. He ovat ahkeria auttamaan, heidän sanoihinsa voi luottaa, kun on kyse maallisista asioista. Heillä on Raamatun tuntemusta enemmän kuin keskiverto kristityillä, joskin myös he "kulkevat omissa raiteissaan". Heistä vanhus saa kuuntelijan, sellaisen kuuntelijan, joka johdatellaan omaan joukkoon. Usein olen miettinyt, ensin heidän kanssaan jutellessani, miksi niin eri tavalla voimmekaan suhtautua kristityn elämänmuotoihin.
Silti on vaikeaa heitä lähettää pois oveltaan, he kun ovat pukeutuneet "valkeuden enkeleiksi", joten hyväähän he minulle tahtovat. Mutta niin vinoutunutta oppia he kyllä julistavat.
Voisi luulla, että ateisti saattaisi löytää useita yhtymäkohtia JT:n kanssa. Ei heillä ole joulunviettoa, eikä ainakaan ehtoollisyhteyttä. Tämä on suuri puutos. Kun toivotan "Hyvää Joulunaikaa", saan vastaukseksi "Hyvää talvea".
Hyvistä puolista: JT:t ovat käytännön toimijoita, tekevät, kuten heille on opetettu. Siis kuuliaisia ihmisiä.
Jos haluat vain keskusteluseuraa, koeta jaksaa kuunnella. Teetpä lähes minkälaisen kysymyksen tahansa heille, tulet saaman raamatullisen vastauksen. Heillä, ainakin joillakin, on "silmää nähdä" sielusi syvyyksiin. He löytävät helposti "heikot kohtasi" ja alkavat niistä puhella, ensin viivytellen, sitten mennen asian ytimeen. Kokeile samaa heihin nähden ja pian jo kertovat puolet elämästään. Niin ja jos jotain yhtymäkohtaa löytyy kanssasi, esim. se, että on yhteinen vihollinen tämä valtiokirkkomme, niin en pitäisi huonona valintana kuulua JT:n ystäviin. Aina parempi sekin, joskin minusta kovin puutteellinen, kuin kokonaan ilman Jumalan johdatusta. Ateismi kohdallasi on pahinta, mitä ihminen voi kokea. Se vierottaa tavallisesta elämästä, luo turhaa epäluuloa ja murentaa omaa sisintä.
No, tuota et voi uskoa, sillä mehän olemme erilaisia. Kuitenkin - kohdatessasi JT:n saat melkein heti kuulla asiansa pääsisällön. Kun olet sen kuunnellut, voit olla itsekin aktiivisempi. On tullut tuntuma, kuin heillä olisi kullekin viikolle se tärkeä sanottavansa ja sitä puhuvat, kunnes kuuntelusi on tyydyttänyt heidän oman tarpeensa tulla kuulluksi.
Antoisaa kuuntelemista ja kysymysten asettelua! - vesitomu
puutteenkulma kirjoitti:
näet vaivaa ihan turhan takia. Ei Milian varmaankaan Jehovan todistajaksi rupea, älä vain niin luule, hänellä on vahvat omat mielipiteensä. Yleensä paljot sanat vain häiritsevät, senhän kaikki ovat kokeneet. Minua häiritsi tuo litania JT:n opista. Varmaan harva jaksaa lukea sitä.
Eipä silti, on yksi myönteinen kokemus JT. He ovat ahkeria auttamaan, heidän sanoihinsa voi luottaa, kun on kyse maallisista asioista. Heillä on Raamatun tuntemusta enemmän kuin keskiverto kristityillä, joskin myös he "kulkevat omissa raiteissaan". Heistä vanhus saa kuuntelijan, sellaisen kuuntelijan, joka johdatellaan omaan joukkoon. Usein olen miettinyt, ensin heidän kanssaan jutellessani, miksi niin eri tavalla voimmekaan suhtautua kristityn elämänmuotoihin.
Silti on vaikeaa heitä lähettää pois oveltaan, he kun ovat pukeutuneet "valkeuden enkeleiksi", joten hyväähän he minulle tahtovat. Mutta niin vinoutunutta oppia he kyllä julistavat.
Voisi luulla, että ateisti saattaisi löytää useita yhtymäkohtia JT:n kanssa. Ei heillä ole joulunviettoa, eikä ainakaan ehtoollisyhteyttä. Tämä on suuri puutos. Kun toivotan "Hyvää Joulunaikaa", saan vastaukseksi "Hyvää talvea".
Hyvistä puolista: JT:t ovat käytännön toimijoita, tekevät, kuten heille on opetettu. Siis kuuliaisia ihmisiä.
Jos haluat vain keskusteluseuraa, koeta jaksaa kuunnella. Teetpä lähes minkälaisen kysymyksen tahansa heille, tulet saaman raamatullisen vastauksen. Heillä, ainakin joillakin, on "silmää nähdä" sielusi syvyyksiin. He löytävät helposti "heikot kohtasi" ja alkavat niistä puhella, ensin viivytellen, sitten mennen asian ytimeen. Kokeile samaa heihin nähden ja pian jo kertovat puolet elämästään. Niin ja jos jotain yhtymäkohtaa löytyy kanssasi, esim. se, että on yhteinen vihollinen tämä valtiokirkkomme, niin en pitäisi huonona valintana kuulua JT:n ystäviin. Aina parempi sekin, joskin minusta kovin puutteellinen, kuin kokonaan ilman Jumalan johdatusta. Ateismi kohdallasi on pahinta, mitä ihminen voi kokea. Se vierottaa tavallisesta elämästä, luo turhaa epäluuloa ja murentaa omaa sisintä.
No, tuota et voi uskoa, sillä mehän olemme erilaisia. Kuitenkin - kohdatessasi JT:n saat melkein heti kuulla asiansa pääsisällön. Kun olet sen kuunnellut, voit olla itsekin aktiivisempi. On tullut tuntuma, kuin heillä olisi kullekin viikolle se tärkeä sanottavansa ja sitä puhuvat, kunnes kuuntelusi on tyydyttänyt heidän oman tarpeensa tulla kuulluksi.
Antoisaa kuuntelemista ja kysymysten asettelua!ihan jees ihmisiä omat tuntemani. Tuntemani
eivät ole
koskaan tuputtaneet uskontoaan minulle.. ehkä hyvää tuuria :)?
Järkevämpiä ovat olleet kuin palstan jeesustelijat konsanaan.. avoimempia keskustelemaan loogisesti asioista vetoamatta taikauskoisen pelokkaasti siihen, että raamattu on kuitenkin KIRJOITETTUA sanaa, joten sen täytyy olla totta!
Jostain syystä ne käännyttäjäJehovat, jotka ovat tulleet ovelleni ovat minut nähdessään muuten mutisseet jotain ja kääntyneet takaisin, vaikka ilomielin kuuntelisin heidän jorinoitaan päiväni piristykseksi. Olenko heidän mielestään toivoton tapaus vai näkevätkö he jo suoraan, että olen heitä korkeammalla Jehovatasolla? - Markku_Meilo
vesitomu kirjoitti:
ihan jees ihmisiä omat tuntemani. Tuntemani
eivät ole
koskaan tuputtaneet uskontoaan minulle.. ehkä hyvää tuuria :)?
Järkevämpiä ovat olleet kuin palstan jeesustelijat konsanaan.. avoimempia keskustelemaan loogisesti asioista vetoamatta taikauskoisen pelokkaasti siihen, että raamattu on kuitenkin KIRJOITETTUA sanaa, joten sen täytyy olla totta!
Jostain syystä ne käännyttäjäJehovat, jotka ovat tulleet ovelleni ovat minut nähdessään muuten mutisseet jotain ja kääntyneet takaisin, vaikka ilomielin kuuntelisin heidän jorinoitaan päiväni piristykseksi. Olenko heidän mielestään toivoton tapaus vai näkevätkö he jo suoraan, että olen heitä korkeammalla Jehovatasolla?>>avoimempia keskustelemaan loogisesti asioista
Kyseessä on näennäisloogisuus, joka kyllä rapisee jos vastapuoli tuntee riittävästi Vt-seuran oppinäkemyksiä.
>> vetoamatta taikauskoisen pelokkaasti siihen, että raamattu on kuitenkin KIRJOITETTUA sanaa, joten sen täytyy olla totta!
Vt-seura kyllä opettaa, että koko Raamattu on erehtymätöntä Jumalan sanaa, siis totta joka sana. - en ole JT
puutteenkulma kirjoitti:
Antoisaa kuuntelemista ja kysymysten asettelua!Saattaa se ateistikin haksahtaa. Oma sukulaiseni oli ateisti ja tavoiltaan oikeastaan melko pakana, eiköhän se ja hänen puolisonsa molemmat alkaneet näihin Jehovan Todistajiin. Ensin tutustumalla ja lopulta olivat siinä täysillä mukana ja kaikki aika meni siihen. Yrittivät meillekin sitä oppia tarjota, mutta kieltäydyin selkeästi enkä halunnut alkaa jehovalaiseksi. Eipä olla enää vuosiin pidetty yhteyttäkään. Tiemme ovat kulkeneet eri suuntiin.
Jos oveni taakse tulee jehovalaisia, käännytän heti heidän matkansa toiseen suuntaan, koska en ole kiinnostunut heidän opistaan. Sain kerran jonkun lehden joltain ovien takana kiertelevältä jehovan todistajalta, mutta kansikuvan katsottuani mikä lehti se on laitoin sen paperinkierrätykseen. - Kysyn?
m-ilian kirjoitti:
..en ole uudesti syntynyt enkä kristitty. Olen ateisti.
Loistava pätkä tarinaa oli, kerrassaan hupaisaa luettavaa :D
Ihan uteliaisuuttani; mitä mahdat tehdä ateismi-palstalla?Etkö pärjää ateistina omillasi Jehoville kun apua anelet ja eikö ateismipalstalla voi keskustella ateismista kuin ateistit?
Kysyn? kirjoitti:
Etkö pärjää ateistina omillasi Jehoville kun apua anelet ja eikö ateismipalstalla voi keskustella ateismista kuin ateistit?
"Etkö pärjää ateistina omillasi Jehoville kun apua anelet"
Hitaampi ponnistaa omillaan ja fiksumpi kysyy vinkkejä.- vesitomu
en ole JT kirjoitti:
Saattaa se ateistikin haksahtaa. Oma sukulaiseni oli ateisti ja tavoiltaan oikeastaan melko pakana, eiköhän se ja hänen puolisonsa molemmat alkaneet näihin Jehovan Todistajiin. Ensin tutustumalla ja lopulta olivat siinä täysillä mukana ja kaikki aika meni siihen. Yrittivät meillekin sitä oppia tarjota, mutta kieltäydyin selkeästi enkä halunnut alkaa jehovalaiseksi. Eipä olla enää vuosiin pidetty yhteyttäkään. Tiemme ovat kulkeneet eri suuntiin.
Jos oveni taakse tulee jehovalaisia, käännytän heti heidän matkansa toiseen suuntaan, koska en ole kiinnostunut heidän opistaan. Sain kerran jonkun lehden joltain ovien takana kiertelevältä jehovan todistajalta, mutta kansikuvan katsottuani mikä lehti se on laitoin sen paperinkierrätykseen.minäkin voisin alkaa JT:ksi ihan vain siitä ilosta, että pääsisin
kiertelemään ihmisten ovelta ovelle
häiritsemään heitä ja tunkeutumaan heidän asuntoihinsa, vaikka raamattu
onkin mielestäni paksu vale :P
olisi kiehtovaa päästä jonkin jutun turvin kurkistelemaan ihmisten elämään, mieluummin sitä kuin telkkarin töllötystä! - ateisti juuri
Nas.se kirjoitti:
Hitaampi ponnistaa omillaan ja fiksumpi kysyy vinkkejä.nimeomaan usko tulevansa toimeen omillaan, oman elämänsä herrana?
- Kysyn?
Nas.se kirjoitti:
Hitaampi ponnistaa omillaan ja fiksumpi kysyy vinkkejä.Mitä tekemistä omilla pärjäämisessä on hitauden kansa, vai onko vastauksesi ymmärrettävä niin, että olet hidasälyinen ja siksi tarvitset muiden apua?
Eikös fiksu selviä yleensä ilman vinkkejäkin? - m-ilian
Kysyn? kirjoitti:
Etkö pärjää ateistina omillasi Jehoville kun apua anelet ja eikö ateismipalstalla voi keskustella ateismista kuin ateistit?
Kyse on ajanpuutteesta.
Lue aloitus uudestaan jos jäi epäselväksi. Kysyn? kirjoitti:
Mitä tekemistä omilla pärjäämisessä on hitauden kansa, vai onko vastauksesi ymmärrettävä niin, että olet hidasälyinen ja siksi tarvitset muiden apua?
Eikös fiksu selviä yleensä ilman vinkkejäkin?"Mitä tekemistä omilla pärjäämisessä on hitauden kansa, vai onko vastauksesi ymmärrettävä niin, että olet hidasälyinen ja siksi tarvitset muiden apua?
Eikös fiksu selviä yleensä ilman vinkkejäkin?"
Sisäänrakennettua sarkasmia olisi tuossa ellei tietäisi kysyjän olevan vakavissaan.- Kysyn
m-ilian kirjoitti:
Kyse on ajanpuutteesta.
Lue aloitus uudestaan jos jäi epäselväksi.Ajanpuutteestako kutsuit käymään heidät vuoropuhelua kanssasi?
- Kas näin
että häh-ilme tulee kun pyytää jehovan todistajaa rukoilemaan yhdessä. Heiltä kun on kielletty rukoilu väärinuskovien kanssa. Mahdanko muistaa ollenkaan oikein?
- konna
voisit pureutua ainakin niihin heidän epäonnistuneisiin maailmanlopun/Jeesus tulee -ennustuksiin. Itsekin muistan niitä -60-luvulta ainakin kolme.
Jehovat ovat vähän erilaisia tässä kristillisessä kentässä, joissain niissä heidän ajatuksissaan on jopa enemmän tolkkua kuin perusjeesustelussa.
Kokonaisuutena heihin ei kannata satsata kauhean paljon, koska melkein kaikki muut lahkot heidät tuomitsevat. Joten heidän todistusarvonsa krisselismissä yleensä on aika pieni.
Toinen pointti, mihin voisit paneutua heitä "tentatessa", ovat nämä tuhatvuotisen (maan päällisen) paratiisin ajat, ylöstempaisut, jne. Siitä saat sellaista pehmeämpää otetta heidän uskoonsa.
Vielä kolmas juttu. Muistaakseni heillä on oma raamatunkäännöksensä UT:sta, joka pohjaa johonkin enkunkieliseen opukseen. Kysäse vaikka, että eikö moinen heistä millään muotoa vaaranna raamatun auktoriteettia, tms. No, kyllä sinä tiedät.
Kuis peikko voi? Valvottaako paljon?:)- Kas näin
Jehovien opin eräs ytimistä oli, että tietyn sukupolven elossaollessa tulee maailmanloppu meille muille mutta jehovat jäävät kuolemattomiksi. Se on siis lopulta varsin tyypillinen maailmanloppu kuolemattomuuskultti joka meihin vetoaa varsin vähän mutta johonkin 1900-luvun alussa liittyneeseen tosiuskovaan vetosi varsin paljon, kukapa ei haluaisi uskoa elävänsä ikuisesti paratiisissa?
Kun aika vaan kului eikä maailmanloppua kuulunutkaan, sukupolvi-sanan merkitys venyi jehovien opeissä hämmästyttäviin mittoihin. Sehän on normaalikielessä noin 30 vuotta. Jehovat saivat sen venymään 80 vuoteen asti siten, että alunperin piti tulla kuolemattomiksi vuonna 1915 aikuisina eläneet, sitten aina vain nuoremmat kunnes viimein arveltiin että riitti jos oli syntynyt vuonna 1915 :)
Jehovat ovat ennustelleet maailmanloppua aina muutaman vuoden päähän. Eräs voimakas ennustus sijoitti sen 70-luvun puoliväliin. Monet jehovat jopa luopuivat omaisuudestaan silloin. Aina kun yksi ennustus lässähti annettiin uusi päivämäärä.
Vartiotornissa annettiin selkeitä maailmanloppuennustuksia vielä 1980-luvulla, mutta kun sen viimeisenkin sukupolven edustajat joiden mitenkään voitiin selittää jäävän kuolemattomiksi alkoivat kuolla sukupuuttoon, loppu peruttiin ja vuonna 1995 viimein jätettiin tarkat ennustukset pois ja siirryttiin olemaan vaan.
Jehovat väittävät että heidän oppinsa on muuttumaton. Totuus on tietenkin hieman toisenlainen.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Jehovan_todistajien_oppimuutoksista
http://www.geocities.com/valaisija/h_loppu.htm - konna
Kas näin kirjoitti:
Jehovien opin eräs ytimistä oli, että tietyn sukupolven elossaollessa tulee maailmanloppu meille muille mutta jehovat jäävät kuolemattomiksi. Se on siis lopulta varsin tyypillinen maailmanloppu kuolemattomuuskultti joka meihin vetoaa varsin vähän mutta johonkin 1900-luvun alussa liittyneeseen tosiuskovaan vetosi varsin paljon, kukapa ei haluaisi uskoa elävänsä ikuisesti paratiisissa?
Kun aika vaan kului eikä maailmanloppua kuulunutkaan, sukupolvi-sanan merkitys venyi jehovien opeissä hämmästyttäviin mittoihin. Sehän on normaalikielessä noin 30 vuotta. Jehovat saivat sen venymään 80 vuoteen asti siten, että alunperin piti tulla kuolemattomiksi vuonna 1915 aikuisina eläneet, sitten aina vain nuoremmat kunnes viimein arveltiin että riitti jos oli syntynyt vuonna 1915 :)
Jehovat ovat ennustelleet maailmanloppua aina muutaman vuoden päähän. Eräs voimakas ennustus sijoitti sen 70-luvun puoliväliin. Monet jehovat jopa luopuivat omaisuudestaan silloin. Aina kun yksi ennustus lässähti annettiin uusi päivämäärä.
Vartiotornissa annettiin selkeitä maailmanloppuennustuksia vielä 1980-luvulla, mutta kun sen viimeisenkin sukupolven edustajat joiden mitenkään voitiin selittää jäävän kuolemattomiksi alkoivat kuolla sukupuuttoon, loppu peruttiin ja vuonna 1995 viimein jätettiin tarkat ennustukset pois ja siirryttiin olemaan vaan.
Jehovat väittävät että heidän oppinsa on muuttumaton. Totuus on tietenkin hieman toisenlainen.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Jehovan_todistajien_oppimuutoksista
http://www.geocities.com/valaisija/h_loppu.htmJuu, en ole erityisemmin perehtynyt jehovien sielunmaisemaan. Lapsena vain jäi mieleeni ne pelottavat maailmanlopun ennustukset lyhtypylväissä.
Lisäksi yksi mukava tyttö, sukulaiseni, sortui siihen oppiin aivan totaalisesti. Alkuperäiset syyt siinäkin kyllä jossain muualla kuin uskonsyöttämisessä sinänsä. Heikkoihin, ja jo valmiiksi haavoitettuihin ihmisiin nämä opit purevat vain turhan hyvin.
Tuo, mitä tarkoitin jehovien oppien "mukavuudella" verratuna normaalikrisselismiin oli lähinnä sitä, että helvettioppi on heillä ollut vähemmän edustettuna kuin monella muulla lahkolla tai kirkollakaan.
Jos nyt siis jotain positiivista haluaa välttämättä hakea. Ymmärsin, että Milli oli vähän jotain sellaistakin vailla. - m-ilian
Hyviä pointteja. Otan ylös kaikki! Ja yllä "kas näin"; kiitos myös, laitetaan lehtiöön muistiin!
Peikkopoika voi hyvin, ainoa riesa vatsavaivat ja epäillään maitoallergiaa (korvike). Valvottelee silloin tällöin, muuten aivan ihana paketti sanoin kuvaamatonta hellyttävyyttä..
*onnellinen huokaus* m-ilian kirjoitti:
Hyviä pointteja. Otan ylös kaikki! Ja yllä "kas näin"; kiitos myös, laitetaan lehtiöön muistiin!
Peikkopoika voi hyvin, ainoa riesa vatsavaivat ja epäillään maitoallergiaa (korvike). Valvottelee silloin tällöin, muuten aivan ihana paketti sanoin kuvaamatonta hellyttävyyttä..
*onnellinen huokaus*että poika imee ilmaa ja siksi maha kipruilee... ?
- Milian Ei.Kirj.
Nas.se kirjoitti:
että poika imee ilmaa ja siksi maha kipruilee... ?
..tätä ollaan pidetty ongelmana jo alusta asti..on niin hyper-nälkäinen joka kerta, että ahmii maidon seassa valtavasti ilmaa sisään. Se saadaan kyllä röyhyttelyllä ulos, mutta silti alkaa huuto joka syönnin päälle. Siksi haetaan syytä muualta...ihottuma ylähuulessa viittaa myös maitoallergiaan. Merkkien vaidosta ei ole ollut apuja.
Tuohon allergiakysymykseen saadaan vastauksia vasta 1kk pääastä lääkärineuvolassa..siihen asti hortoillaan erittäin satunnaisilla yöunilla O_o
- Dresden
Kerrot sinulle tehdystä verensiirrosta ja kysyt oletko nyt tuomittu helvettiin. Eikös jehovantodistajat kiellä tämän toimenpiteen?
Erilaiset kaikkivoiputeen ja kaikkitietävyyteen liityvät ongelmat. Esim. Voiko jumala tehdä niin painavan kiven, että ei itse pysty sitä nostamaan?
Kun jehovat vastaavat edelliseen kysymykseen, että jumalaa ei voi kuvitella ihmisen logiikalla niin kysyt, että miten he silti pystyvät päättelemään jumalasta yhtäsuntoista?
Voisit kysyä heidän perusteitaan väitteelle, että maailma olisi 6000 vuotta vanha. Miksi radiohiiliajoitus heidän mielestään valehtelee ja miten he selittävät puut, joissa on vuosirenkaita jopa 7500 vuoden edestä. (vanha mänty muistaakseni Suomesta)
Kysy kaikenvaralta myös sallivatko he lapsesi rokottamisen ja mitä lääketieteellisä hoitoja he neuvovat välttämään lapsesi kohdalla.
Tässä nyt jotain ja pistän lisää jos tulee mieleen. Kannattaa itse hakea tietoa noista asioista, kuten radiohiiliajoituksesta ja tarkempi tieto siitä männystä.- neuvo
Aloittajalla oli kertomansa mukaan tarkoitus käydä asiallista keskustelua jehovantodistajien kanssa eikä lässyttää ehdottamiasi tyhjänpäiväisyyksiä.
Neuvo sinulle: mikäli haluat keskustella jonkun kanssa asiallisesti, sinun kannattaa ensin perehtyä aiheeseen tai osoitat (myönnät?) olevasi pelkkä pelle. - m-ilian
..ovat sen verran tiukkoja tosin, että taidan sijoittaa ne loppumetreille. Alkuun jos lataan eteen niin ajan pois.. ehkä..Luulen niin.
Mie aion saada tänne orpoon erakon elämään nyt todellista hauskuutta tästä parivaljakosta...piinaan pitkään ja hartaasti ;)
Toi lapsen rokottelu yms on hyvä juttu...vauva kantoliinassa sylissä ja kysäsee, että tänkö pitäis antaa "mennä" sen takia, ettei verta saa antaa.. *paisk* :D - Dresden
neuvo kirjoitti:
Aloittajalla oli kertomansa mukaan tarkoitus käydä asiallista keskustelua jehovantodistajien kanssa eikä lässyttää ehdottamiasi tyhjänpäiväisyyksiä.
Neuvo sinulle: mikäli haluat keskustella jonkun kanssa asiallisesti, sinun kannattaa ensin perehtyä aiheeseen tai osoitat (myönnät?) olevasi pelkkä pelle."Aloittajalla oli kertomansa mukaan tarkoitus käydä asiallista keskustelua jehovantodistajien kanssa eikä lässyttää ehdottamiasi tyhjänpäiväisyyksiä."
Aivan asiallisia kysymyksiä. Joskin irrelevantteja uskon suhteen sen kyllä myönnän. Uskovaisilla on kuitenkin tapana jauhaa noistakin asioista suu vaahdossa kun puhutaan vaikkapa kreationismista, joten miksi noita ei saisi kysyä jos aihe tulee esille?
"Neuvo sinulle: mikäli haluat keskustella jonkun kanssa asiallisesti, sinun kannattaa ensin perehtyä aiheeseen tai osoitat (myönnät?) olevasi pelkkä pelle."
Jehovantodistajan kanssa täytyy tietenkin keskustella hänen omalla areenallaan, joten raamattu pitäisi kahlata läpi oikein ajatuksella jos aikoisi saada kunnollista keskustelua heidän uskonnostaan aikaan.
Tosin tarvitseeko ateistin pureutua uskonnon sisäisiin oppikysymyksiin osoittaakseen, miksi kyseinen uskonto ei sovi hänelle ja herättääkseen uskovaisissa ajatuksia? Ensimmäiseen kohtaan vastaus on mielestäni ei, koska ateisti voi kyllä perustella asian omista lähtökohdistaan, mutta tämä ei tietenkään vakuuta uskovaista. Jos ateisti haluaa herättää uskovaisissa kriittisiä ajatuksia omaa uskoaan kohtaan pitäisi ateistin pureutua kyseisen uskonnon oppeihin hyvin tarkasti ja osata taitavasti valita sanansa. Tällaisen ihmisen täytyykin olla melko omistautunut asialleen ja tällaiset ateisti tuskin viihtyvät isommin tällä palstalla joka on lähempänä vessanseinää kuin oikeata keskustelua.
Tosin jos uskovainen haluaa keskustella ateistin kanssa järkevästi pätee samat asiat myös häneen. Ateismi ei sisällä mitään oppikokoelmaa, joten tietojen hankkiminen ei ole niin helppoa. Uskovan pitäisikin osata nähdä asiat ateistin näkökulmasta ja ainakaan tällä palstalla en ole tällaisia uskovia montaa tavannut jos yhtään. - Dresden
m-ilian kirjoitti:
..ovat sen verran tiukkoja tosin, että taidan sijoittaa ne loppumetreille. Alkuun jos lataan eteen niin ajan pois.. ehkä..Luulen niin.
Mie aion saada tänne orpoon erakon elämään nyt todellista hauskuutta tästä parivaljakosta...piinaan pitkään ja hartaasti ;)
Toi lapsen rokottelu yms on hyvä juttu...vauva kantoliinassa sylissä ja kysäsee, että tänkö pitäis antaa "mennä" sen takia, ettei verta saa antaa.. *paisk* :DNuo kyllä saattavat vaikuttaa jehovista irrelevanteilta kysymyksiltä, koska eivät pureudu mitenkään heidän uskontonsa ytimeen. Tosin jos he itse vievät keskustelun kyseisiin aiheisiin, niin kannattaa olla varautunut. Tuo verensiirron kieltäminen on mielestäni yksi typerimmistä asioista, mitä uskonnoista löytyy, joten siitä kannattaa tietenkin kysäistä. Tiedän nimittäin tapauksen, jossa jehovaperheessä kuoli tytär keuhkokuumeeseen, koska vanhemmat uskoivat, että jumala parantaa jos on parantaakseen ja jättivät lääkitsemättä kunnolla. Tpauksesta on jo useampi kymmen vuotta, joten ehkä vanhentunut juttu, mutta ei sitä tiedä millaisia fundiksia sieltä ovestasi sisälle kävelee.
- Milian Ei.Kirj.
Dresden kirjoitti:
Nuo kyllä saattavat vaikuttaa jehovista irrelevanteilta kysymyksiltä, koska eivät pureudu mitenkään heidän uskontonsa ytimeen. Tosin jos he itse vievät keskustelun kyseisiin aiheisiin, niin kannattaa olla varautunut. Tuo verensiirron kieltäminen on mielestäni yksi typerimmistä asioista, mitä uskonnoista löytyy, joten siitä kannattaa tietenkin kysäistä. Tiedän nimittäin tapauksen, jossa jehovaperheessä kuoli tytär keuhkokuumeeseen, koska vanhemmat uskoivat, että jumala parantaa jos on parantaakseen ja jättivät lääkitsemättä kunnolla. Tpauksesta on jo useampi kymmen vuotta, joten ehkä vanhentunut juttu, mutta ei sitä tiedä millaisia fundiksia sieltä ovestasi sisälle kävelee.
Joku tuolla ketjussa laittoi listan linkeistä ja niistä löysin yhden, joka käsitteli pitkästi verensiirtoja ja niiden asemaa nykypäivänä; kuolemia ko.kiellon takia tapahtuu edelleen, joka vuosi kymmeniä ja suomessakin.
Tarkempia tilastoja tuskin on missään saatavilla, mutta hirvittää ajatus ilman niitäkin. Kuinka paljon mahtaa lapsia menehtyä huurupäisten vanhempiensa uskon takia? Hyi helvetti sentään..
Kysymyslistaani lisäsin tuon verensiirto-jutun sen takia, että aion käyttää pikkupeikkoani osallisena keskusteluun konkretisoimaan kuviteltuja tilanteita;
kysäisen vauvaa sylistäni nostaen myös sitä, "olisiko heillä millainen ajatus sillä hetkellä päällimmäisenä, kun tämä vauva tässä olisi kuoleman kielissä ja tarvitsisi vain verensiirtoa..kuvitellun jumalan tahto vaiko lapsen henki?".
Jännittää ajatus siitä, että vastaukseksi saan "jumalan tahto", koska sillä hetkellä päästänen (karkaa?) verbaliikkani aivan taatusti sellaiseen lentoon, että lentävät sitä myöten pers edellä portaat alas ja pihalle.
Jos aiemminkin, niin erityisesti nyt ihan kaikki viattomiin lapsiin liittyvät uskonnoliset negatiiviset asiat saa minut aika roiman raivon valtaan. Ei paljoa tarvita sytyttämään punaista hehkua ohimoilla.. - niin vai
m-ilian kirjoitti:
Toi lapsen rokottelu yms on hyvä juttu...vauva kantoliinassa sylissä ja kysäsee, että tänkö pitäis antaa "mennä" sen takia, ettei verta saa antaa.. *paisk* :DMikäli pidät noita kysymyksiä hyvinä, et todellakaan osoita kykeneväsi asialliseen keskusteluun ainakaan jehovantodistajien kanssa. Ehkäpä sinä haluatkin antaa itsestäsi lapsellisen pellen kuvan.
- Tristar
Milian Ei.Kirj. kirjoitti:
Joku tuolla ketjussa laittoi listan linkeistä ja niistä löysin yhden, joka käsitteli pitkästi verensiirtoja ja niiden asemaa nykypäivänä; kuolemia ko.kiellon takia tapahtuu edelleen, joka vuosi kymmeniä ja suomessakin.
Tarkempia tilastoja tuskin on missään saatavilla, mutta hirvittää ajatus ilman niitäkin. Kuinka paljon mahtaa lapsia menehtyä huurupäisten vanhempiensa uskon takia? Hyi helvetti sentään..
Kysymyslistaani lisäsin tuon verensiirto-jutun sen takia, että aion käyttää pikkupeikkoani osallisena keskusteluun konkretisoimaan kuviteltuja tilanteita;
kysäisen vauvaa sylistäni nostaen myös sitä, "olisiko heillä millainen ajatus sillä hetkellä päällimmäisenä, kun tämä vauva tässä olisi kuoleman kielissä ja tarvitsisi vain verensiirtoa..kuvitellun jumalan tahto vaiko lapsen henki?".
Jännittää ajatus siitä, että vastaukseksi saan "jumalan tahto", koska sillä hetkellä päästänen (karkaa?) verbaliikkani aivan taatusti sellaiseen lentoon, että lentävät sitä myöten pers edellä portaat alas ja pihalle.
Jos aiemminkin, niin erityisesti nyt ihan kaikki viattomiin lapsiin liittyvät uskonnoliset negatiiviset asiat saa minut aika roiman raivon valtaan. Ei paljoa tarvita sytyttämään punaista hehkua ohimoilla..pitävät sinua ihan yhtä raakana jos olet heidän kannaltaan valmis tuomitsemaan vastasyntyneen sielun kadotukseen ikuisuudeksi hetkellisen maan päällä elämisen vuoksi.
Revi siitä huumoria. Ei siinä ole terveelle järjelle enää sijaa. Muista ajatella niinkuin ne, kieroutuneesti. Logiikalla et niitä pese.
*** - Dresden
niin vai kirjoitti:
Mikäli pidät noita kysymyksiä hyvinä, et todellakaan osoita kykeneväsi asialliseen keskusteluun ainakaan jehovantodistajien kanssa. Ehkäpä sinä haluatkin antaa itsestäsi lapsellisen pellen kuvan.
Onneksi sinä olet siirtynyt jehovien kanssa väittelyssä jo seuraavalle tasolle, joten voit hyvin tulla mollaamaan meitä newbieitä. All Hail Sensei!
- olisi...
niin vai kirjoitti:
Mikäli pidät noita kysymyksiä hyvinä, et todellakaan osoita kykeneväsi asialliseen keskusteluun ainakaan jehovantodistajien kanssa. Ehkäpä sinä haluatkin antaa itsestäsi lapsellisen pellen kuvan.
asiallinen keskustelu jehovien kanssa? Kuuntelu ja myönteleminen? Kritiikittömyys? Miksi vaivautua olemaan "asiallinen" ihmisille, joille on turha puhua järkeä? Mitä "asiallista" on huuhaan tuputtamisessa ovelta ovelle?
- Milian Ei.Kirj.
niin vai kirjoitti:
Kysymykset olivat hyviä, mutta asettelua pitää hioa hiukan. Siitähän kaikki on kiinni, miten asiansa esittää.
Mutta sinä varmastikin tämän jo ymmärsit ja ihan vittuuttas pistit tuollaisen sammakon kaikkien luettavaksi? *aplooteja* - Milian Ei.Kirj.
Tristar kirjoitti:
pitävät sinua ihan yhtä raakana jos olet heidän kannaltaan valmis tuomitsemaan vastasyntyneen sielun kadotukseen ikuisuudeksi hetkellisen maan päällä elämisen vuoksi.
Revi siitä huumoria. Ei siinä ole terveelle järjelle enää sijaa. Muista ajatella niinkuin ne, kieroutuneesti. Logiikalla et niitä pese.
***...joten sekin "liike" pitäisi saada alustettua niin, että järki raottaa sumuverhoa hetkeksi ja jt:lle välähtää todellisuus hetken aikaa silmien edessä.. mutta miten..? Hitto, haastavaa hommaa tällainen kässärin tekeminen :D
- Pian vainaa
Loppua odotellessa
Kirjoittanut: Pian vainaa 9.2.2005 klo 23.05
Olen kuullut, että perheeni tullaan piakkoin teurastamaan taivaallisten sotavoimien toimesta. Olen myös käsittänyt, että lahtaamisemme jälkeen joku mukava jehovantodistajaperhe voi halutessaan muuttaa kotiimme asumaan. Tulisiko minun jättää heille käytännön ohjeita talomme tekniikasta, vara-avaimen paikasta ja sen sellaisista seikoista? Entä saako sama perhe käyttöönsä myös molemmat automme ja kesämökin? Entä kuinka käy koiran? Se ei tietääkseni kuulu jehovantodistajien lahkoon, mutta muuten se on kelpo otus. Sillä on joitain omalaatuisia tapoja, joista uusille omistajille tulisi kertoa etukäteen. Sopiiko, että jätän sekä taloa että koiraa koskevat paperit keittiön kaappiin? Osaako kukaan kertoa, missä järjestyksessä perheemme suolataan – aloitetaanko vauvasta vai meistä aikuisista? Lentäkö veri ja suolen pätkät tai tuleeko muuten rumaa jälkeä?
ota yhteyttä
Kirjoittanut: vanhin 9.2.2005 klo 23.09
>>Olen myös käsittänyt, että lahtaamisemme jälkeen joku mukava jehovantodistajaperhe voi halutessaan muuttaa kotiimme asumaan.>>
Voit ottaa yhteyttä paikkakuntasi Valtakunnansalille. Sieltä saat yhteystiedot Jehovan todistaja -perheeseen, jolle talosi on varattu.
Voit antaa vinkkejä ja ohjeita suoraan heille.
Kiitos neuvosta
Kirjoittanut: Pian vainaa 9.2.2005 klo 23.26
Niinhän sitä onkin toimittava. Ettei se uusi porukka vain olisi se pariskunta, joka täällä vuosi sitten kävi pyörähtämässä? Harmi, että tuli viitattua heidät niin pikaisesti matkoihinsa. Jos olisin tiennyt, niin olisinhan minä paikkoja näyttänyt. Aika vanhoja he kyllä jo olivat. Kuinkahan mahtaa uuden isännän selkä kestää pihatöitä? Toivottavasti ehdin ennen teuraaksi joutumista tehdä kaikki tärkeimmät alta pois. Ensi syksyyn kyllä menee... Eli jos verilöyly on suunniteltu tapahtuvaksi ennen sitä, niin voisiko tällaisista käytännön syistä saada hieman henkilökohtaista lykkäystä? Onhan noita muita lahdattavia muutenkin riittävästi. Olisi näet mukavaa jättää paikat ihan tiptop-kuntoon uusille asukkaille, että muistaisivat lämmöllä...
kannattaa selvitellä ajoissa
Kirjoittanut: vanhin 9.2.2005 klo 23.38
Eli jos verilöyly on suunniteltu tapahtuvaksi ennen sitä, niin voisiko tällaisista käytännön syistä saada hieman henkilökohtaista lykkäystä?>>
Ei kyllä valitettavasti onnistu, mutta kiitos ajatuksesta.
Kylläpähän noita paikkoja sitten ikuisuuden aikana rempata ehtii jos sinulta sattuu jotain kesken jäämään.
Paljolti riippuu myös talosi arvosta, jos ilmoittelet asiasta suoraan Vantaan jt-haaratoimistoon voit saada jopa perheesi lahtausjärjestyksen selville ja jos oikein arvokkaasta kartanosta on kyse, voivat siellä vaikuttaa jopa teloitustapaan (eli pääsisit valitsemaan tulikivestä päähän tai pystyyn mätänemisestä).
Kannattaa siis selvitellä ajoissa ja olla tietoinen kannattaako puhua paikallisseurakunnan pomon vai haaratoimiston limusiini-luokan johtajien kanssa.
Kiinteistöstä
Kirjoittanut: Pian vainaa 9.2.2005 klo 23.52
Kyllä tässä valitettavasti vain tavallisesta omakotitalosta puhutaan. Kumpaa siinä tapauksessa on odotettavissa - kiveä otsaan vai mädätystä? Velkaakin on jonkin verran jäljellä. Siitä ei kuitenkaan kai kannata liiemmin huolehtia? Kuinkahan muuten on, haluaisikohan tämä uusi perhe osallistua jo tässä vaiheessa lainan lyhennyksiin? Entäpä metsätalkoisiin? Voisimme laittaa talkoina vesakkoa nurin. Siinähän sitä voisi niitä käytännön asioitakin käydä läpi. Samalla tulisi näytettyä seudun parhaat sieni- ja marjamaastot.
Teurastuksesta
Kirjoittanut: Pian vainaa 10.2.2005 klo 23.34
Kun nämä taloasiat tuntuvat olevan pian mallillaan, niin vielä hieman itse teurastamisesta.
Täällä on kerrottu tulikivellä otsaan heittämisestä ja pystyyn mädättämisestä. Onko olemassa muita vaihtoehtoja, jos nuo eivät sytytä?. Tulikivi kyllä tuntuu melko mukavalta, etenkin jos heittäjällä on sihti kunnossa. Toki se saattaa käydä kivuliaaksikin, jos ei kajahdakaan kerralla kunnolla ja suoritus joudutaan uusimaan. Pysy siinä sitten paikallasi, kun joku pirun – anteeksi, jehovan – tunari nakkelee huteja pitkin kroppaa. Minkä kokoisilla murikoilla meitä viskotaan ja missä näitä kiviä säilytetään? Liittyvätkö ne mitenkään Tulikivi-takkoihin? Ettei firma vain olisi jehovan paikallinen alihankkija, kun iskulausekin kuuluu: Stonen with soul? Vai hommataanko parhaat murkulat sittenkin suoraan Brooklynistä?
Entäpä tuo pystyyn mädättäminen, kuinka se toteutetaan käytännössä ja kuinka kauan operaatio mahtaa kestää? Onko kyseessä siis pikamädätys, vai saako toimenpiteestä nauttia pidempääkin? Tulevatko mädättäjäspesialistit Ruotsin haarakonttorista, hehän harrastavat siellä päin kalojen mädätystä elintarvikkeiksi?
Miten muuten pätee näissä piireissä vanha sanonta naurun suhteesta iän pidentymiseen? Mahtaisinko saada lisää elinaikaa, jos nauraisin suoraan koko hommalle?
Näin minä kirjoittelin aikoinani rakentavassa hengessä erään vanhimpiin kuuluvan kanssa. Saat toki kopsata itsellesi jotain sopivaa luvallani jos koet tarpeelliseksi.
Terveisin: Pian vainaa - n. puolessa minuutissa
Jos tällä ei täh-ilme lähe, niin niin..mörökölli minut vieköön.
Siispä kysy heiltä; mistä johtuu että tällainen ateisti kuin minä, ei halua teitä (jehovia) kotiinsa turisemaan, ennen kuin kämppä on siivottu, vauva ei sylissä itke ja eteinen ei ole pakkasella? Nämä asiat kun ovat kunnossa, juttelen kyllä kanssanne mielelläni. Mistä tämä johtuu? että keskustelun avaaminen siitä että heillä on oma raamattu, provoaa riittävästi.
Tosin ethän sinä heitä halua niin helpolla päästää ;P
Terkkui Onnille.niin parhaiten se tehdään rikkomalla tuo tarkkaan harkittu asetelma, jossa heitä on kaksi ja sinä olet yksin.
Rikot asetelman saattamalla heidät tilanteeseen jossa paljastuu että heillä on eri perusteet ja erilaiset taikauskomukset.
Silloin teitä on 1 1 1 ja arvata saattaa, ketkä ovat ohuemmalla syötöllä.- kevyt syöttö alakierteellä
Nas.se kirjoitti:
niin parhaiten se tehdään rikkomalla tuo tarkkaan harkittu asetelma, jossa heitä on kaksi ja sinä olet yksin.
Rikot asetelman saattamalla heidät tilanteeseen jossa paljastuu että heillä on eri perusteet ja erilaiset taikauskomukset.
Silloin teitä on 1 1 1 ja arvata saattaa, ketkä ovat ohuemmalla syötöllä.yksinkertaisemmin mielestäni tuon asetelman ja tarkan suunitelmallisuuden saa rikottua toteamalla; tsori, ei nappaa, mukavaa päivänjatkoa.
- joskus.
kevyt syöttö alakierteellä kirjoitti:
yksinkertaisemmin mielestäni tuon asetelman ja tarkan suunitelmallisuuden saa rikottua toteamalla; tsori, ei nappaa, mukavaa päivänjatkoa.
vaan saattaa joutua tilanteeseen, että mitta ylitetään. Tällainen mitan ylittäminen tapahtuu tilanteessa, jossa hihhuli tulee tiistaina pimputtelemaan ovikelloa ja kyselemään jonninjoutavia.
Myönettäköön että tänä päivänä jopa hihhulit ovat sen verran valistuneita, että tietävät Aku Ankan saapuvan tiistaisin. Hyvällä prosentilla ovat kyseistä päivää vältelleet. - m-ilian
Olen aika varma, että saan asetelman aika helpolla 1 1 1 tilanteeseen...minun tuskin tarvii tehdä juuri mitään..sellainen aavistus..
Kyselin lyhyesti tuosta raamatun omasta käännöksestä, mutta täti puhui niin nopeasti etten kerinnyt saada selkoa..vielä.
Kun istutan ne uuteen köökkiin kahville ja pleetulle, annan ensin puhua vaikka suunsa kuivaksi vaahdostaan ja aloitan oman suunnitelmani toteutuksen. Mullahan on nyt aikaa ja aikaa ja aikaa... :D
Terkut meni perille, kiitos :)
- E4P4A
Ota ristinmerkki (esim. riipus) käteesi, kun avaat ovea ja pidä sitä hetken jeppulaisen silmien edessä, niin kyllä kääntyy niine hyvinensä pois.
- bubastis.
Älä pelota niitä heti pois, niin saat hauskaa useammalle visiitille. Yleensä ne puhuu itse niin paljon ettei saa suun vuoroa. Voit kahvitella niitä muutaman kerran, ja mainita että olet aikonut tehdä testamentin lähi-aikoina. Se on varma koukku jolla herätät kiinnostusta. Sitten kun olet saanut tarpeeksesi, päästä itsesi ja persoonasi valloilleen. Hanki Dawkinsin jumalharha ja siteeraa kiilto silmissä. Muista sitten kertoa täällä palstalla kuulumisia. Minäkin haluan nyt jehovia kylään, viimeisistä onkin vuosia. Terveisiä ihanalle peikko vauvallesi. Hyvää Joulua ja Antoisaa Uutta Vuotta samaan syssyyn.
- m-ilian
...tästä tilaisuudesta otan IHAN kaiken ilon irti!
Tulevat pyynnöstä käymään useampaan otteeseen..jos vain Haluavat tulla vielä takaisin..
Testamentin teko on ylihyvä juttu :D Sillä koukutan ne ravaamaan täällä maailman tapp...eikun ylöstempaukseen asti!
Jumalharhasta muistan muutamia "pahoja" jo ulkoakin, otan ne loppukaneetiksi jahka sinne asti pääsen.
Peikko otti terkut tuhisten vastaan, kiitos :)...tossa son sylissä..maiskuttaa tuttia ihan kun Simpsonien Maggie..ihanuus..
- puusilima_
että tarjoot kahvia ja pullaa ja kuuntelet heidän asiansa ja sanottavansa.voit myös kommentoida haluamallasi tavalla, mutta älä sano olevasi ateisti. sitten jotenkin ovelasti yrität saada heidät lupautumaan keskustelemaan sinua "ihmetyttävistä" asioista ja sitten voitkin kaivaa juuri vuokraamasi melgibsonin jeesus elokuvan ja pistää koko porukan sitä tsiigaan ;)
sitten siinä elokuvaa katsellessa voit kysellä kaikkee esim että miks se tolleen jne..
tietenkin muitakin kuvitteellisia elokuvia on tarjolla kuten terminator tai vaikkapa hellraiser.. ;) oma suosikkini olisi kuitenkin ehkä warlock ykkönen tai ehkä kakkonen..- m-ilian
Menin kyllä jo sanomaan ateismistani..mutta ei tuntuneet säikähtävän. Kerroin myös suoraan, että minä haluan vain yhden konkreettisen, empiirisen todisteen jumalastanne...siinä kaikki.
Haluavat silti tulla vielä uudestaan...eivätkä tasan tiedä mihin soppaan ittensä upottavat.
..tää mamma uhkuu nyt sellasta hinkua päästä "keskustelemaan" ettäH :D
- vihtuilija
Ei tuo runosuoli puhkea kukkaan. Meinasin kirjoitella tositapahtumaan perustuvan kertomuksen ja kysäistä lopuksi:miksi minua lyötiin (jehovantodistajien toimesta) salakavalasti raamatulla päähän...vähän niinkuin puukolla selkään!
Mutta kun ei irtoa niin kokkaillaan jotain muuta.
Semmottista muistelen (saatan muistaa väärinkin), että raamattu ei varsinaisesti tunne jehova-merkkistä jumalaa. Se on siis jehovantodistajien omaa keksintöä...olisko se jehova ollu alunperin jonkinlainen saarnasmies/profeetta/ tms? No jos näin on, niin saahan sillä ainakin kiusaantuneen tunnelman aikaiseksi...jos se ei näin ollut, niin pahoittelen häiriötä tapojeni vastaisesti.- puutteenkulma
siinä asiassa, että Raamatussa ei mainittaisi sanaa Jehova. Sehän on kaikissa raamatunkäännöksissä sanana Jahve, eikä siitä kannata kinaamaan ruveta.
Vai on Milianilla pikkuinen nyytti kainalossaan. Onnea ja runsasta ilonpitoa pojan? Onniko ? se oli kanssa! - vihtuilija
puutteenkulma kirjoitti:
siinä asiassa, että Raamatussa ei mainittaisi sanaa Jehova. Sehän on kaikissa raamatunkäännöksissä sanana Jahve, eikä siitä kannata kinaamaan ruveta.
Vai on Milianilla pikkuinen nyytti kainalossaan. Onnea ja runsasta ilonpitoa pojan? Onniko ? se oli kanssa!Emmie kinaamaa ala mutta...
Miks se ei sitten oo jahven todistajat?
- hyödyllisiä
Linkkejä.
Olisko kellä aikaa lukea noita m-ilian avuksi?
http://www.kotiposti.net/~raamattu/jt/lisatietoja/satu-keisarin-vaatteista/
Tukiryhmä Jehovan Todistajlle
http://www.nic.fi/~cstone/
Kriittistä tietoa Jehovan todistajista
http://www.jttuki.info/
Jehovan Todistajat totuuden valossa
http://www.geocities.com/valaisija/index.html
Jehovan Todistajat ja Uuden maailman käännös(UM)
http://www.kotiposti.net/~raamattu/jt/um/tutkimus/
Suljetun mielen avaaminen
http://www.geocities.com/valaisija/h_mieli.htm
http://www.uskontojenuhrientuki.fi/jehovantodistajat1.html- Milian Ei.Kirj.
Eritäin paljon kiitoksia, lista linkeistä on liki täydellinen ja löydän sen täältä aina kun ehdin asiaan paneutua!
Kävin tässä aamupäivän läpi noita ja pistin tärkeimpiä alustavasti ylös.
Kunnon sotasuunnitelman tekemiseen menee tässä tapauksessa jonkun aikaa :D - noita tietoja
Milian Ei.Kirj. kirjoitti:
Eritäin paljon kiitoksia, lista linkeistä on liki täydellinen ja löydän sen täältä aina kun ehdin asiaan paneutua!
Kävin tässä aamupäivän läpi noita ja pistin tärkeimpiä alustavasti ylös.
Kunnon sotasuunnitelman tekemiseen menee tässä tapauksessa jonkun aikaa :DHakiessani unohtui onnitella äitiä ja lasta.
JOten paljon onnea teidän perheelle. - Milian Ei.Kirj.
noita tietoja kirjoitti:
Hakiessani unohtui onnitella äitiä ja lasta.
JOten paljon onnea teidän perheelle.Kiitos ja kumarrus :)
vauvaperheeseen ja voimia kaikkeen siellä kotona.
Sano vaan pokkana, että luet Raamattua eikä muu paljon kiinnosta. Mieheni sanoi näin eikä meillä sen jälkeen ole jehovantodistajia rampannut. No, hänen kohdallaan se kyllä oli oikeesti totta... Stressitöntä joulua! :D- M@k3
Markku Meilo eli Rasvattu jämä on kyykyttännyt Jehovan todistajia vuosikausia.
Jos haluat kunnon aineistoa niin lue hänen kirjoituksiaan.
Esim. Hänen galleriassaan on yksi aika paha kyykytys.
http://galleria.suomi24.fi/Markku_Meilo- Milian Ei.Kirj.
Miehän unohdin tän Meilon olemassaolon ihan tyystin, kiitti vinkistä!
Käväsen ko.palstalle laittamassa miehelle viestiä, luulen että auttaisi ehkä mielelläänkin :)
- juutas.
Eipä tuossa tarvitse mitään kompakysymyksiä keksiä eikä sudenkuoppia viritellä. Sen kun vaan alat palastelemaan heidän esittämiään asioita, ja kohta kohdalta kysyt perustelut ja todisteet todenperäisyydestä. Kysyt, mistä tietävät asioiden olevan niin kuin he väittävät olevan. Onko tietolähteenä toinen lahkolainen, ja mistä hän taas totuutensa ammentaa.
Tosiasioiden pitää olla todennettavissa. Mitä tukea löytyy Jehovan todistajien väitteille? Toistavatko he vain herkkäuskoisina heille kerrottuja tarinoita tajuamatta ollenkaan niiden perusteettomuutta?- puutteenkulma
avuttomina ei JT pidä pitää. Heillä on selvät spasmat ja mitä enemmän heitä kuuntelet, sitä hellemmin heitä katsot, säälistä tai ihailusta, riippuen siitä, mikä on mielenlaatusi sillä hetkellä.
Pidä varasi, että pikkuisesi säilyy sylissäsi, sillä heillä tuntuu olevan oikeus riistää lapsia äitiensä helmoista. Kamalaa kirjoittaa tätä, mutta näin on , JT:lla on "oikeus" pelastaa ainakin lapsi, jos hänen olosuhteensa ovat sellaiset, että kotona ei ole lapselle heidän hyväksymää kasvumahdollisuutta. Tällä kohtaa tunnen piston sisimmässäni, sillä tämähän on selvää parjaamista ja joskus lapselle olisi todella parempi kasvaa kotiympäristönsä ulkopuolella.
No, mitään kaappausta ei kukaan voi toki Suomessa noin vain tehdä, siinähän tarvitaan rankat olosuhteet ja sos.viranomaisten asiaan puuttuminen, joten. . . no, muistutan vain, että tällainenkin on ollut mahdollista pari-kolme vuosikymmentä sitten.
Tällainen kaikki yhden puolesta, kahta vastaan, on epäinhimillistä. Mitään ihmeellistä tuskin tapahtuu ja JT:t joko saavat tai eivät saa tulla uudelleen jutustelemaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 892046
- 1281382
Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.231330Juniorivalmennus Jokereissa..
Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau281282- 671206
Introverttinä osastolla
Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s3371018- 88941
Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?
Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?53868- 121777
- 82766