POTTER-kirjat noituutta?

Eli kaikki roviolle?

Katolinen kirkko saattaa kieltäytyä antamasta niille perheille, joiden kodeissa on Potter-kirjoja, kastetta, ehtoollista, rippikoulua, avioliittoon siunaamista ja viimeistä voitelua, ellei perhe tuo kirkkonsa krematorioon tai polttouuniin poltettavaksi kaikki perheessä olevat noituuden tai epäpyhät kirjat, esim. Potter-kirjat? Kirkolla on oikeus olla antamatta sakramentteja noituuden hyväksyville, koska he ovat "ulkopuolella" ja ovat kadotusuhan alaisia.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200801197119692_ul.shtml

14

460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noitakirjoille

      Potter-kirjailija on avoimella kannanotollaan kannattamassa paperitehtaiden alasajoa Suomessa. Kyllä suomalainen paperi on puhdasta ja korkeatasoista, eikä sen raaka-aineen hankinta ole tähänkään mennessä ollut riippuvainen Lapin vaivaiskoivumetsistä ja suomaiden käkkäröistä, vaan suurin osa puusta on Itä-, Keski- ja Etelä-Suomesta. Jospa nyt suomalaiset ostajat vastaisivat tuon Potter-kirjailijan huutoon ja jättäisivät kirjat ostamatta kokonaan ja polttaisivat entisetkin. Me emme tarvitse tämänkaltaista mädännäisyyttä tänne nuoriamme ja lapsiamme saastuttamaan. Meillä on Skandinaviassa paljon lasten- ja nuorten kirjoja ja elokuvia vaikka millä mitalla, joissa ei ole sellainen towerimainen tuhnuinen kuolleen kalman haju kuin Potter-kirjallisuudessa on!

      • noitaoppien jäljittelystä

        5 Moos. 18: 9. Kun tulet siihen maahan, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa, niin älä opettele jäljittelemään niiden kansojen kauhistavia tekoja. 10. Älköön keskuudessasi olko ketään, joka panee poikansa tai tyttärensä kulkemaan tulen läpi, tahi joka tekee taikoja, ennustelee merkeistä, harjoittaa noituutta tai velhoutta, 11. joka lukee loitsuja, kysyy vainaja- tai tietäjähengiltä tahi kääntyy vainajien puoleen. 12. Sillä jokainen, joka senkaltaista tekee, on kauhistus Herralle, ja sellaisten kauhistusten tähden Herra, sinun Jumalasi, karkoittaa heidät sinun tieltäsi. 13. Ole siis nuhteeton Herran, sinun Jumalasi, edessä. 14. Sillä nämä kansat, jotka sinä nyt karkoitat, kuuntelevat kyllä merkeistäennustajia ja taikureita, mutta sinulle ei Herra, sinun Jumalasi, sitä salli.

        http://www.iltasanomat.fi/viihde/uutinen.asp?id=1478200

        Niinpä jos britit eivät tee parannusta, he tulevat hukkumaan - siihen likaveteen, minkä itse ovat keittäneet!


      • Artaud
        noitaoppien jäljittelystä kirjoitti:

        5 Moos. 18: 9. Kun tulet siihen maahan, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa, niin älä opettele jäljittelemään niiden kansojen kauhistavia tekoja. 10. Älköön keskuudessasi olko ketään, joka panee poikansa tai tyttärensä kulkemaan tulen läpi, tahi joka tekee taikoja, ennustelee merkeistä, harjoittaa noituutta tai velhoutta, 11. joka lukee loitsuja, kysyy vainaja- tai tietäjähengiltä tahi kääntyy vainajien puoleen. 12. Sillä jokainen, joka senkaltaista tekee, on kauhistus Herralle, ja sellaisten kauhistusten tähden Herra, sinun Jumalasi, karkoittaa heidät sinun tieltäsi. 13. Ole siis nuhteeton Herran, sinun Jumalasi, edessä. 14. Sillä nämä kansat, jotka sinä nyt karkoitat, kuuntelevat kyllä merkeistäennustajia ja taikureita, mutta sinulle ei Herra, sinun Jumalasi, sitä salli.

        http://www.iltasanomat.fi/viihde/uutinen.asp?id=1478200

        Niinpä jos britit eivät tee parannusta, he tulevat hukkumaan - siihen likaveteen, minkä itse ovat keittäneet!

        Haloo ihmiset, ne ovat fantasiakirjoja. Tiedättekö mitä tarkoittaa fiktio? Raamattukin on sellaista.
        Ja toisekseen, jos ne saavatkin ihmisiä kiinnostumaan noituudesta ja magiasta niin se on ainoastaan positiivinen asia. Kunhan ihmiset jaksavat oikeasti ottaa asioista selvää niin ei olla niin kärkkäitä sokeasti tuomitsemaan asioita "pahuutena". Tekisi teillekin hyvää.


    • vaikka voissa paistaisi. Täällä Mikkelissä St.Michel-kirjapaino on erikoistunut Raamattujen painatukseen ja uskonpa, että se tuo myös siunausta tälle seudulle ja koko Suomen kansalle.

    • Break

      Uskovilla tuntuu olevan suunnattomia vaikeuksia erottaa faktaa fiktiosta muissakin kirjallisissa tuotoksissa. Onhan tuo tietenkin ymmärrettävää. Jos uskoo jumalaan, niin miksei myös Potteriin.

      • ei ole

        Nyt ei ole kysymys mistään potteriin uskomisesta, vaan mitä sieltä opitaan sen kirjoista noituutta ym. eikö se joku yrittäny lentämistäkin.


      • lkjh
        ei ole kirjoitti:

        Nyt ei ole kysymys mistään potteriin uskomisesta, vaan mitä sieltä opitaan sen kirjoista noituutta ym. eikö se joku yrittäny lentämistäkin.

        "vaan mitä sieltä opitaan sen kirjoista noituutta ym. eikö se joku yrittäny lentämistäkin."

        No eikös lentäminen olisi kivaa? Mitä sinulla tai sinun jumalallasi on lentämistä vastaan? Onko se jotenkin syntistä touhua?

        Lentäväthän linnutkin ja lepakot ja ampiaiset ja monet muut ötökät...


      • Break
        ei ole kirjoitti:

        Nyt ei ole kysymys mistään potteriin uskomisesta, vaan mitä sieltä opitaan sen kirjoista noituutta ym. eikö se joku yrittäny lentämistäkin.

        Kyllähän taustalla pitää olla luja usko noituuteen, jos sen avulla on oikein lentoon pyritty. Tästähän kirkko tietenkin huolestuu, koska ainoastaan kirkon tarinoihin pitää uskoa, muut ovat vain fiktiota. Ihmetyttää vain kirkon varmuus omienkaan tarinoidensa todenperäisyydestä.


      • Kovinkaan monta
        Break kirjoitti:

        Kyllähän taustalla pitää olla luja usko noituuteen, jos sen avulla on oikein lentoon pyritty. Tästähän kirkko tietenkin huolestuu, koska ainoastaan kirkon tarinoihin pitää uskoa, muut ovat vain fiktiota. Ihmetyttää vain kirkon varmuus omienkaan tarinoidensa todenperäisyydestä.

        Lentävää noitaa näkyny. Liekö sitten uskon heikkoutta. Samoin näyttää käyneen uskoville, ei oo jumalaa näkyny, ei kuulunu, eikä edes jumala oo lennelly, ei.


    • Jeesus on Herra
      • Kersantti Ärjylä

        Raamattu kehottaa tappamaan lapset, jotka ovat tottelemattomia vanhemmilleen. Samoin veden päällä kävelyn imitoiminen aiheuttaa kymmeniä hukkumiskuolemia vuosittain. Raamatun kertomusten ja väittäminen tosiksi ja määräysten noudattamiskehotus on eettisesti arveluttavaa.

        Potter-kirjoja ei ole kukaan väittänyt tosiksi. Taitaa vain olla harmittavaa, kun joku osaa kertoa tarinoita uskomattoman lumoavasti, että pitää alkaa ihan noitavainoihin paremman vihollisen puuttuessa. Ainahan toisen menestyminen harmittaa, mutta kannattaisi jättää ne noituusoikeudenkäynnit keskiajalle.


    • vauhdoissa.

      Uskovaisten ja erityisesti uskonnollisten lahkojen yksi lempiunelma on päästä terrorisoimaan ja määräämään toisten ihmisten elämää. Siitä ovat osoituksena myös nämä talebaninhajuiset kirjaroviovaatimukset.

      Turha on uskisten lällätellä rakkaudesta. Se on vain ohut naamio julmuuden ja vallanhimon päällä.

    • takarivin seuraaja

      Kun Katolinen kirkko ei pysty ratkaisemaan isompia ongelmia (esim. kondomin käyttö AIDS:n vastaisessa taistelussa, pappien seksuaaliset hyväksikäytöt kirkon sisällä), niin se näpertelee pikku asioiden parissa jotta laaja huomio kohdistuisi pois todellisista kipukohdista.

      Potter-kirjako noituutta? Miksei myös Taru Sormusten Herrasta tai Narnian Tarinat? Eikö samaan kirjarovio joukkoon voisi liittää Peter Panin (poika, joka osasi lentää) ja Liisa Ihmemaassa?

      Toinen mielenkiintoinen kysymys on noituuden todellisesta olemuksesta. Noituuden historia on moninainen ja verinen tai oikeastaan tulinen. Aikoinaan kirkko päätti, kuka ja miksi on noita sekä langetti tuomion.
      Ihmisten, naisten, toisinajattelijoiden polttaminen on muuttunut kirjojen tarinoiden ja ajatusten pannaksi.

      • Kersantti Ärjylä

        "Siellä, missä poltetaan kirjoja, poltetaan seuraavaksi ihmisiä" Heinrich Heine, 1821.

        Vieläköhän katolinen kirkko pitää kiinni siitä, että maa on pannukakku? Kirkkohan ei erehdy koskaan, Paavi vielä vähemmän. Jos en väärin muista, joskus 1990-luvulla Galileo Galileikin pääsi kirkonkirouksesta harhaoppien levittämisestä.

        Onneksi koko maailma ei ole katolilainen, ja taviskatolilainenkin tekee mitä lystää. Espanjassa on Euroopan alhaisin syntyvyys, ja abortti on laillisettu. Espanja on myös homoliberaalein maa. Kuitenkin lähes kaikki "kuuluvat" katoliseen kirkkon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    2. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    3. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    4. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    5. Miksi Lapset kiusaa yöllä

      Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      22
      502
    6. Ajatteletko ollenkaan minua

      Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      29
      496
    7. Viimeinen lankafest

      Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      14
      452
    8. Sama ransetti taas!

      Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      14
      451
    9. Hän on tosi

      hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      20
      436
    10. Haluan sinut, kuuletko minua.

      Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      17
      423
    Aihe