kysymys kara.vaanareille

kommetoi

Jos karavaanari kulkiessaan on muuta liikennettä hitaampi, pitäisikö hänen antaa tietä muille, jos jonoa takana on havaittavissa.
Kyllä/ei vastaus riittää. Argumenttejakin voi esittää...

24

2103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajaa

      Kyllä jos ajaa hitaammin kun laki sallii 80kympin alueella ja kuudenkympin alueella.Mutta jos ajat lain sallimaa 80km tuntivauhdilla kyseisellä alueella ei tarvitse väistää kuin hälytys ajoneuvoja.Satasen alueella voit ajaa mahdollisimman reunassa,että liikenne haittaa tulee mahdollisimman vähän.

      • saisi sanoa

        mutta sen satasen alueella ajan niin kuin muutkin.Eli muittenmukana ja kaikki on sujunnut hyvin.Ei ohituksia eikä muutakaan...,Keskinopeus ei kuitenkaan ole 90 kympiä korkeampaa..


      • se on laissa
        saisi sanoa kirjoitti:

        mutta sen satasen alueella ajan niin kuin muutkin.Eli muittenmukana ja kaikki on sujunnut hyvin.Ei ohituksia eikä muutakaan...,Keskinopeus ei kuitenkaan ole 90 kympiä korkeampaa..

        Mutta kun se on laissa kielletty tuo ylinopeus.Sitä tulisi polliisin mielestä noudattaa.Ettei tulisi sanomista.


    • jyrääjä

      EI HELVETISSÄ !!!!!! Kaikki saa***an tollot ovat karavaanarien jaloissa hidastamassa kunnon karavaanarin esteetöntä eteenpäin menoa !!!!

    • pitääkö te antaa tietä

      jos ajatte esim. 72km/h 80 alueella? Jos ei niin miksi ei?

      • puskavaanari

        Nopeusrajoitus koskee vain maksiminopeutta. 72 km/h 80 alueella ei edes täytä nk. hitaan ajoneuvon ehtoja. Siinähän monen auton mittari jo näyttää 80 km/h. Nopeushan on vapaasti valittavissa rajoituksen sallimissa puitteissa, jos haluaa ajaa nopeammin niin sen hitaammanhan saa ohittaa sen vasemman kaistan kautta.

        Hieman alemmasta nopeudesta hyötyvät kaikki, riskit pienenevät ja polttoainetta kuluu vähemmän kunhan vain käytät siellä takanakin sopivaa vaihdetta, myös kasvihuoneilmiö etääntyy. Pienillä etäisyyksillä aikaero on mitätön 10 km matkalla alle 1 min, joten ota vaan rauhallisesti niin säästyt mahahaavalta ja sydämen stressioireilta ynnä muutama kirosanakin jää parempaan tarkoitukseen käytettäväksi. Jos elämäsi viimeinen minuutti todella on menossa ei kannata viettää sitä autossa vaan vietä se viimeinen minuuttisi omaisten kanssa niin jää heillekin parempi muisto.


    • puskavaanari
    • Nöyristellä

      Ajan omaa nopeuttani, joka on aika tarkka 80 km/h
      vaunun kanssa. Olen lopettanut taustapeilin jatkuvan syynämisen, keskityn siihen mitä tapahtuu auton etupuolella. Vaimoni opetti minulle tämän, koska hermostui siihen, että höpötin jatkuvasti mitä auton takana tapahtuu.
      Kokonaisuutena ottaen ajotyylini tuli varmasti turvallisemmaksi. Suosittelen.

    • rekkaparkkiin

      Ne haittasivat henkilöautojen kulkemista ihan tavattomasti taas tänäänkin. Ja kuljettivat tyhjänä pelkkiä terveisiä eteläisen Suomen satamiin. Tavatonta hukkaa ja haittaa.
      Viikonloppuna on tavattomasti jonoja ihan henkilöautojen kesken. Pitäisikö niiden jonojen ensimmäisten siirtyä vaikka kolmansiksi tai jopa viimeisiksi. Saataisiinko tällä merkittävää etua liikenteessä.
      Entä traktorit ja leikkuupuimurit, nehän saattavat taas ensi elo-syyskuussa hidastaa liikennettä lukuisilla teillä vaikka niistä on jo entuudestaan huonoja, jopa ärsyttäviä kokemuksia.

    • Hörhöeinari

      Maantiellä saa kaikki ajaa valitsemaansa nopeutta, vaikka traktorit. Vain maksiminopeudet on määritetty, vaikkka nekään ei monelle kaaharille riitä. Jos minä ajan piirongilla 80- alueella vaikka 85 km/h todellista nopeutta, niin aika nopeasti kertyy ylinopeudesta huolimatta jono perään. Olen siis "muuta liikennettä hitaampi" kun takana on jonoa havaittavissa. Kertokoon joku valopää, miksi v..ssa minun pitäisi "antaa tietä" niille lain rikkojille?

      Vaikka ajaisin piirongilla 100 km/h todellista nopeutta sillä 80- tiellä, niin silti perään löytyy aina tyyppejä kärkkymään ohitusta. Ilmeisesti vaikka ajaisin 120 km/h, niin silti piironki on pakko ohittaa. Ajelen kyllä vakkarin kanssa sopivia ylinopeuksia, mutta en koskaan enempää kuin rikesakkorajoille.

      Yli 20 v ja 300 000 km matkailuautoilla ajon aikana ei tule mieleeni, että olisin koskaan siirtynyt tien sivuun muusta kuin omasta tarpeesta. Annan kyllä merkkejä jaruvaloilla, koska voisi ohittaa -en koskaan vilkulla, koska siitä voi tulla takana väärinkäsityksiä. Siirryn turvallisesti tien oikeaan reunaan, mutta "en anna tietä siirtymällä pois tieltä". En koskaan. Tie kuuluu minulle ihan yhtä hyvin kuin muillekin sillä liikkuville. Menkööt ohitse ne jotka ohittamista kaipaavat-se on heidän asiansa. Sanottakoon, että mun piirongissa on vääntöä ja huippunopeus on n. 150 km/h, jota en ole koskaan tosin missään ajanut.

      Jos karavaanareiden oletettais siirtyvän sivuun muitten ajoa helpottaakseen, niin miksei sitten rekkojen, bussien ja tiluksiaan h- autostaa körötellen katselevien maajussien ym ?

      • pahimpia

        Voi voi! Rekat ovat niitä pahimpia liikenneongelmia aiheuttavia... Ylämäet tuntuvat olevan oikein ylipääsemättömiä sanan varsimaisesa merkityksessä. Ja nopeudet tippuvat viiteenkymppiin tukien kaikki ajoväylät. Parikymmentä vuotta sitten olivat aivan kohteliaita, mutta nykyään pahempia kuin garavaanarit. Itse luulevat itseään teiden kingeiksi. Kaikkea muuta. Yksi poikkeus kuitenkin: Simosen Pertsa. Moni voisi ottaa oppia hänestä, hänellä on liikennesilmää. Ollut garavanarikin useita vuosia.


      • sulle
        pahimpia kirjoitti:

        Voi voi! Rekat ovat niitä pahimpia liikenneongelmia aiheuttavia... Ylämäet tuntuvat olevan oikein ylipääsemättömiä sanan varsimaisesa merkityksessä. Ja nopeudet tippuvat viiteenkymppiin tukien kaikki ajoväylät. Parikymmentä vuotta sitten olivat aivan kohteliaita, mutta nykyään pahempia kuin garavaanarit. Itse luulevat itseään teiden kingeiksi. Kaikkea muuta. Yksi poikkeus kuitenkin: Simosen Pertsa. Moni voisi ottaa oppia hänestä, hänellä on liikennesilmää. Ollut garavanarikin useita vuosia.

        Simosen Pertsa


    • Ei!!

      Ei !!!

      Ei missään tapauksessa pidä. Sehän kuulostaa laissa määritetyn rangaistavan "pakottamisen" yrittämiseltä, jos joku vaatii antamaan tietä. Se on rangaistavaa toimintaa.

      Sen sijaan saan antaa tietä, jos minä itse haluan !

      • Ottakaapa ensin huomioon,jos rekat väistäis teitä kaikkia,niin loppuis teidänkin ajot ja syömiset kun tavarat loppuis,ja happanis parkkipaikoilla toiveidenne mukaan.Suomessa pientareelle väistäminen on rikos,koska yhtenäistä reunaviiva ei saa ylittää,dokumenttinä tästä sakkolappu.Mitä tulee vaunujen perässä roikkujiin,niistä suurin osa haluaa vain päästä näköesteestä ohi,ja jäädä eteen jarruiksi.


      • mjh1 kirjoitti:

        Ottakaapa ensin huomioon,jos rekat väistäis teitä kaikkia,niin loppuis teidänkin ajot ja syömiset kun tavarat loppuis,ja happanis parkkipaikoilla toiveidenne mukaan.Suomessa pientareelle väistäminen on rikos,koska yhtenäistä reunaviiva ei saa ylittää,dokumenttinä tästä sakkolappu.Mitä tulee vaunujen perässä roikkujiin,niistä suurin osa haluaa vain päästä näköesteestä ohi,ja jäädä eteen jarruiksi.

        Hyvä keino välttää tai poistaa näköeste on jättää siihen riittävän pitkä välimatka. Vaikka väli olisi 100 m tai vaikkapa 200 niin perilletuloaika ei juuri muutu. Ainoa mikä muuttuu on stressitila, se saattaa olla kokonaan hävinnyt.

        Varsinkin pimeällä on ikävää kun eteen jää joku tumpeloimaan ja hidastamaan vauhtia. Monella kun on huonommat valot kuin minulla ja uskallus nähtävästi loppuu kun joutuu omilleen. Perässä ajo varmaan tuntui niin paljon helpommalta, mutta kuitenkin eteen oli mentävä hinnalla millä hyvänsä.

        Ei ne syömiset siitä loppuisi, homma on muutenkin organisoitu päin peetä. Eri keskusliikkeet kuljettavat tavaroita edestakaisin ja ristiin rastiin ympäri Suomea, todellinen organisointi puuttuu. Rekat ajavat Etelä- ja Pohjois-Suomen väliä jatkuvana jonona, parempi olisi jos perävaunut lastattaisiin juniin ja nupit hoitaisivat jakelun molemmissa päissä. Aivan turhaa saastelisää aiheutuu ainakin puolista rekkakuormista. Ilman todellisia järkevöittämistoimenpiteitä ei kuria ja järjestystä nähtävästi tähänkään saada.


      • Hörhöeinari
        karva.naamari kirjoitti:

        Hyvä keino välttää tai poistaa näköeste on jättää siihen riittävän pitkä välimatka. Vaikka väli olisi 100 m tai vaikkapa 200 niin perilletuloaika ei juuri muutu. Ainoa mikä muuttuu on stressitila, se saattaa olla kokonaan hävinnyt.

        Varsinkin pimeällä on ikävää kun eteen jää joku tumpeloimaan ja hidastamaan vauhtia. Monella kun on huonommat valot kuin minulla ja uskallus nähtävästi loppuu kun joutuu omilleen. Perässä ajo varmaan tuntui niin paljon helpommalta, mutta kuitenkin eteen oli mentävä hinnalla millä hyvänsä.

        Ei ne syömiset siitä loppuisi, homma on muutenkin organisoitu päin peetä. Eri keskusliikkeet kuljettavat tavaroita edestakaisin ja ristiin rastiin ympäri Suomea, todellinen organisointi puuttuu. Rekat ajavat Etelä- ja Pohjois-Suomen väliä jatkuvana jonona, parempi olisi jos perävaunut lastattaisiin juniin ja nupit hoitaisivat jakelun molemmissa päissä. Aivan turhaa saastelisää aiheutuu ainakin puolista rekkakuormista. Ilman todellisia järkevöittämistoimenpiteitä ei kuria ja järjestystä nähtävästi tähänkään saada.

        Etkös ole koskaan ajanut henkilöautolla vaanarin perässä, kun et tiedä, että se pitempi "turvaväli" maantien tukkoon täytetään alta aikayksikön. Ja kun taas jätät siihen väliin tulijaan 100 m välin, niin muutama tyyppi änkee siihen. Kyllä siinä tulee pitemmällä matkalla jo seuraava aamu ennenkuin pääsee perille.

        Olen liikkkunut aikasen paljon m- autolla maanteillämme, enkä ole paria tapausta lukuunottamatta joutunut kärsimään eteen jäävästä tumpelosta. Nekin pari olen pelottanut pois keinolla mitä en tässä rupea toistamaan. Varsinkin pyryisellä tai sumuisella ilmalla on todella mukava ajella toisen perässä, vaikka se ajelisi hiljempaakin. Käytän monasti näitä "tiennäyttäjiä" hyväkseni ja ajelen senverran kauempana eteivät valoni niitä häiritse. ei minuakaan haittaa jos vastaavilla keleillä joku jää seuraamaan.

        Siitä, miten rekkojen työt on organisoitu saa hevoset ottaa murheen. Mitäs se sulle tai mulle kuuluu,koska aika harvan marketin lastauslaiturille kulkee kiskot. Taidat olla ihminen, joka ei ymmärrä muita kuin omaa "kuria ja järjestystä" filosofiasi. Sääli hyvä mies edes perhettäsi ja sydäntäsi.


      • Hörhöeinari kirjoitti:

        Etkös ole koskaan ajanut henkilöautolla vaanarin perässä, kun et tiedä, että se pitempi "turvaväli" maantien tukkoon täytetään alta aikayksikön. Ja kun taas jätät siihen väliin tulijaan 100 m välin, niin muutama tyyppi änkee siihen. Kyllä siinä tulee pitemmällä matkalla jo seuraava aamu ennenkuin pääsee perille.

        Olen liikkkunut aikasen paljon m- autolla maanteillämme, enkä ole paria tapausta lukuunottamatta joutunut kärsimään eteen jäävästä tumpelosta. Nekin pari olen pelottanut pois keinolla mitä en tässä rupea toistamaan. Varsinkin pyryisellä tai sumuisella ilmalla on todella mukava ajella toisen perässä, vaikka se ajelisi hiljempaakin. Käytän monasti näitä "tiennäyttäjiä" hyväkseni ja ajelen senverran kauempana eteivät valoni niitä häiritse. ei minuakaan haittaa jos vastaavilla keleillä joku jää seuraamaan.

        Siitä, miten rekkojen työt on organisoitu saa hevoset ottaa murheen. Mitäs se sulle tai mulle kuuluu,koska aika harvan marketin lastauslaiturille kulkee kiskot. Taidat olla ihminen, joka ei ymmärrä muita kuin omaa "kuria ja järjestystä" filosofiasi. Sääli hyvä mies edes perhettäsi ja sydäntäsi.

        Edellisen kaverin (mjh1) arveluhan oli näihin ohituksiin m-ajoneuvon muodostama näköeste. Vaikka siihen sinun näköesteväliisi tuppaisikin pari henkilöautoa niin eivät ne sellaista näköestettä muodosta. Siitähän oli kysymys siinä asiassa. Ei se sinun matkaasi hidastaisi mutta ainahan voi ohittaa ja kun ohi mennään niin sitten mennään eikä jäädä eteen tumpeloimaan. Eivät m-ajoneuvot minua häiritse silloinkaan kun liikun henkilöautolla jos on tarpeen ohitan jos ei jätän reilun välin silläkin uhalla että joku tulee väliin.

        Kysehän oli läpi Suomen (etelä - pohjoinen) ajavista rekoista ei varsinaisesta jakeluliikenteestä. Perävaunuthan voitaisiin purkaa ja lastata paikalla olevilla nupeilla. Tätä tehdään jo merikuljetuksissa, miksei maalla? Olisit lukenut huolellisemmin ja ajatuksella.


      • se alkaa
        karva.naamari kirjoitti:

        Edellisen kaverin (mjh1) arveluhan oli näihin ohituksiin m-ajoneuvon muodostama näköeste. Vaikka siihen sinun näköesteväliisi tuppaisikin pari henkilöautoa niin eivät ne sellaista näköestettä muodosta. Siitähän oli kysymys siinä asiassa. Ei se sinun matkaasi hidastaisi mutta ainahan voi ohittaa ja kun ohi mennään niin sitten mennään eikä jäädä eteen tumpeloimaan. Eivät m-ajoneuvot minua häiritse silloinkaan kun liikun henkilöautolla jos on tarpeen ohitan jos ei jätän reilun välin silläkin uhalla että joku tulee väliin.

        Kysehän oli läpi Suomen (etelä - pohjoinen) ajavista rekoista ei varsinaisesta jakeluliikenteestä. Perävaunuthan voitaisiin purkaa ja lastata paikalla olevilla nupeilla. Tätä tehdään jo merikuljetuksissa, miksei maalla? Olisit lukenut huolellisemmin ja ajatuksella.

        Karvapistenaamarin kaikki aiemmat viestit kannattaa huolellisesti ja ajatuksella. Jokainen viesti sisältää suuren viisauden. Ehkä tavallinen kuolevainen sen joskus niistä löytää.


      • se alkaa kirjoitti:

        Karvapistenaamarin kaikki aiemmat viestit kannattaa huolellisesti ja ajatuksella. Jokainen viesti sisältää suuren viisauden. Ehkä tavallinen kuolevainen sen joskus niistä löytää.

        Tuo on oma tulkintasi "se alkaa". Pyrin ainoastaan kommentoimaan edellistä kirjoittajaa, yleensä myös taustoitan kommenttejani jotta niiden perusteita olisi helpompi ymmärtää. Jos sinä pidät niitä suurina viisauksina niin siitä vaan.


      • se tietysti
        karva.naamari kirjoitti:

        Tuo on oma tulkintasi "se alkaa". Pyrin ainoastaan kommentoimaan edellistä kirjoittajaa, yleensä myös taustoitan kommenttejani jotta niiden perusteita olisi helpompi ymmärtää. Jos sinä pidät niitä suurina viisauksina niin siitä vaan.

        olisi ettet olisi kaikenaikaa kommentoimassa varsinkaan asioita joista et mitään tiedä, monen verenpaineet olisivat normaalimmat.

        Jaksamista ;)


      • se tietysti kirjoitti:

        olisi ettet olisi kaikenaikaa kommentoimassa varsinkaan asioita joista et mitään tiedä, monen verenpaineet olisivat normaalimmat.

        Jaksamista ;)

        Kukahan meistä tässä kyseisessä asiassa "tietää"? Eiköhän kyseessä ole varsin tunneperäinen asia johon voi esittää erilaisia mielipiteitä. Jos tiedät kuka tästä oikeasti tietää niin kerro.

        Minä korostan tässä asiassa turhan hötkyilemisen ja kaahaamisen välttämistä. Koska todellinen nopea-ajo Suomessa loppui muistaakseni jo 70-luvulla niin suuria eroja ei synny perilletuloajassa vaikka hieman odottaa sopivaa ohituspaikkaakin.

        Lisäksi suuntaus on pienempään polttoaineen kulutukseen johon nykyautoilla pääsee helpoiten hieman rauhallisemmalla tyylillä. Tehkäämme edes täten pieni osamme kunnon talvien paluun edistämiseksi eteläänkin.

        Kerro vielä montako aihetta täällä on joissa pitää tietää ennen kuin saa kommentoida ja mitä ne aiheet ovat? Kerro miksi ainoastaan esim. sinä tiedät niin kuin nyt sen, että minä en tiedä? Mitä sinä tästä tiedät sellaista jota minä en tiedä, koska vain sitenhän sinä voit tietää, että minä en tiedä.


      • Markiisi de Omnistor
        se alkaa kirjoitti:

        Karvapistenaamarin kaikki aiemmat viestit kannattaa huolellisesti ja ajatuksella. Jokainen viesti sisältää suuren viisauden. Ehkä tavallinen kuolevainen sen joskus niistä löytää.

        Kirjoitit: "Karvapistenaamarin kaikki aiemmat viestit kannattaa huolellisesti ja ajatuksella".

        Mitä ne Karvapistenaamarin viestit siis kannattavat huolellisesti ja ajatuksella?


      • ne kannattaa
        Markiisi de Omnistor kirjoitti:

        Kirjoitit: "Karvapistenaamarin kaikki aiemmat viestit kannattaa huolellisesti ja ajatuksella".

        Mitä ne Karvapistenaamarin viestit siis kannattavat huolellisesti ja ajatuksella?

        typerien kyselijöitten mielikuvitusta ja lapsenomaista tiedonhalua. Huolellisesti ja ajatuksella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      89
      4240
    2. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      103
      2393
    3. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      35
      2389
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      97
      2144
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1917
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      32
      1905
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1587
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      188
      1560
    9. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1558
    10. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      76
      1331
    Aihe