lestadiolaiset

Enrique_Lister

Millaisia on nuo lestadiolaiset?
Tuli vaan mieleen, kun on tämä yksi tyttönen... hän on lestadiolainen.

29

1111

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyt sitten

se ujompi, nätimpi ja uskovainen versio?

Lestadiolaisuutta on ainakin kahta eri tyyppiä. On vanhoillislestadiolaiset ja sitten jotain muita, hieman vapaamielisempiä.

Mene kyselemään tuonne uskontopalstojen puolelle ja lueskelemaan niitä. Siellä taitaa tästäkin herätysliikkeestä olla oma alapalstansa jos oikein muistan.

• Enrique_Lister

Just se. En tiijä onko tämä ihminen itse niin kiihkomielinen, mutta hänen äitinsä on kuulemma tämän uskontokunnan edustaja ja esim. TV:tä ei heiltä kotoa löydy.

• sääntönsä
        Enrique_Lister kirjoitti:

Just se. En tiijä onko tämä ihminen itse niin kiihkomielinen, mutta hänen äitinsä on kuulemma tämän uskontokunnan edustaja ja esim. TV:tä ei heiltä kotoa löydy.

TV on kielletty, mutta netti ei :)

Johtuu varmaan siitä, että netistä ei oltu kuultukaan kun sääntöjä laadittiin.

Mutta niinku sanoin, mene sinne toisille palstoille. Kohtaat värikästä keskustelua.

• kannata vedellä
        sääntönsä kirjoitti:

TV on kielletty, mutta netti ei :)

Johtuu varmaan siitä, että netistä ei oltu kuultukaan kun sääntöjä laadittiin.

Mutta niinku sanoin, mene sinne toisille palstoille. Kohtaat värikästä keskustelua.

johtopäätöksiä pelkän suomi24:n palstan perusteella, vaikka kyllä siellä asiaakin tietysti on. Siihenkin joukkoon mahtuu aika monenlaisia ihmisiä, toiset esimerkiksi suvaitsevampia kuin toiset.

Lestadiolaisukulaisia löytyy aika liuta, joten omaa kokemusta asiasta on. Ihan hyviä tyyppejä suurin osa, mutta toisaalta aika sisäänlämpiävä yhteisö. Ei ole ainakaan minulla pahaa sanottavaa, vaikka kieltämättä jotkut "säännöt" tai toimintatavat vieraalta itsestäni tuntuvatkin.

• juuri...
        kannata vedellä kirjoitti:

johtopäätöksiä pelkän suomi24:n palstan perusteella, vaikka kyllä siellä asiaakin tietysti on. Siihenkin joukkoon mahtuu aika monenlaisia ihmisiä, toiset esimerkiksi suvaitsevampia kuin toiset.

Lestadiolaisukulaisia löytyy aika liuta, joten omaa kokemusta asiasta on. Ihan hyviä tyyppejä suurin osa, mutta toisaalta aika sisäänlämpiävä yhteisö. Ei ole ainakaan minulla pahaa sanottavaa, vaikka kieltämättä jotkut "säännöt" tai toimintatavat vieraalta itsestäni tuntuvatkin.

tarkoitin, että sieltä saa lukea monenlaista näkökulmaa aiheeseen. Niitä kun lukee tuon wikipedian artikkelin lisäksi ja ajattelee itse, niin eiköhän se siitä.

Sillä palstalla on asiasta kuitenkin enemmän kokemuksia ja näkemyksiä kuin tällä.

• firerose
        juuri... kirjoitti:

tarkoitin, että sieltä saa lukea monenlaista näkökulmaa aiheeseen. Niitä kun lukee tuon wikipedian artikkelin lisäksi ja ajattelee itse, niin eiköhän se siitä.

Sillä palstalla on asiasta kuitenkin enemmän kokemuksia ja näkemyksiä kuin tällä.

omaa päätä ja ajatuksia ei kannata antaa muiden vietäväksi.

Aina on puolesta ja vastaan puhujia,asia kun asia..kantsii lukea toi artikkeli ja vaikka käydä lukemassa heidän keskustelupalstallaan.

Kuten sanoitkin jo :)

• näin on...
        juuri... kirjoitti:

Joskus vaan näkee siellä sellaista juttua, että toivoo, ettei ns. valtaväestö ota kovin todesta. No kaipa normaali järkevä ihminen osaa vähän suodattaakin :) Ihan kiinnostavaa luettavaa joka tapauksessa.

• Jos se on se lestadiolaistyttö jonka MÄ tiedän niin...

... Veitsi esiin, tästä selviää vain toinen elävänä! :D

• Enrique_Lister

:D No joo taidat olla liian nuori.

• Enrique_Lister kirjoitti:

:D No joo taidat olla liian nuori.

Mut mä vaan oon pirun ihastunut. Kaukaa ja epätoivoiseesti mutta se nyt ei estä verenvuotamista asian tiimoilta koskaan :)

• Kukkomies kirjoitti:

Mut mä vaan oon pirun ihastunut. Kaukaa ja epätoivoiseesti mutta se nyt ei estä verenvuotamista asian tiimoilta koskaan :)

Ei hätää, ei ole sama tapaus... tää mun tuttavuus kun ei asu äitinsä luona :)

• Enrique_Lister
        Kukkomies kirjoitti:

Ei hätää, ei ole sama tapaus... tää mun tuttavuus kun ei asu äitinsä luona :)

Ei tämäkään asu vaan oli käymässä hiihtolomalla kotopuolessa.

Ei tämäkään asu vaan oli käymässä hiihtolomalla kotopuolessa.

Antaa sit moran olla jokatapauksessa toistaiseksi tupessa. Eihän se mun nainen oo.

Mutta oikeasti tosi ihanan oloinen. Työkaveri.

• Enrique_Lister
        Kukkomies kirjoitti:

Antaa sit moran olla jokatapauksessa toistaiseksi tupessa. Eihän se mun nainen oo.

Mutta oikeasti tosi ihanan oloinen. Työkaveri.

Tämä opiskelee, tai voi se käydä töissäkin samalla, mut taitaa olla niin nuori, että ei puhuta samasta tapauksesta.

Juu ja sen verran on yhteistä, että aika lailla ihanan oloinen... tai siis ensivaikutelma...
        Onhan noita ihmisiä tietty maailma vääränään, mutta joteskin jäi semmoinen jännä olo. No joo, en tiijä.

• äläkä ala ruokkimaan ennakkoluulojasi, tai epävarmuuksiasi, vaan ota ja tutustu siihen tyttöön ihmisenä. Kai sekin osaa omista näkemyksistään kertoa. Arvelisin.

• Enrique_Lister

No en mitään ennakkoluuloja ole hommaamassa koska sen verran tiedän, että tämä tyttönen ei ole mitenkään suuremmin innostunut tästä aatteesta.

No en mitään ennakkoluuloja ole hommaamassa koska sen verran tiedän, että tämä tyttönen ei ole mitenkään suuremmin innostunut tästä aatteesta.

sehän kuulostaa ihan soppelilta paketilta.

• ne aikalailla samanlaisia on kuin muutkin ihmiset tosin ilman kiroilua, alkoholia ja ehkäisyä. Ihmisinä huomattavan paljon keskiverto kaduntallaajaa mukavampia ja ystävällisempiä, kaippa se monesti heillä oleva suuri sisarlauma tasoittaa niitä pahimpia luoteen oikkuja ja v-mäisyyksiä, htää nyt vähättelemättä herra myötä kasvatusta.

Eikä se välttis tarkota että vanhemmat on lestaadiolaisia sitä että myös lapset ovat, eivät ainakaan niin vanhoillisia ja henkeen ja vereen.

• firerose

on ihmisiä siinä missä me muutkin,niillä toki on uskonsa..mistä saat lisää informaatiota mm. käymällä lestadioilaisten keskusteluissa mukana.

Tästäkin voi jotai saada irti:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lestadiolaisuus

• ihmisiä

mutta miten tutustut, jos et itse kuulu piiriin? Käykö tämä tyttö seuroissa? Jos käy, niin unohda, ellet itse aio liittyä piiriin. Heillä on ihan omat tutustumis- ja seurustelukuvionsa.

• Enrique_Lister

Tutustuin yhden tutun kautta ja sattumalta.

• voi noin

Tutustuin yhden tutun kautta ja sattumalta.

ja sanoa päivää. Jos se mimmi on lestadiolainen, niin siihen se sitten jääkin, sitä tarkoitin. Eli tiedossa ei ole sen kummempaa tutustumista, ainakaan kahden kesken. Jos sillä on kaveriporukoissa ei-uskovaisia, niin sitten sutena tutustumaan paremmin!

• Enrique_Lister
        voi noin kirjoitti:

ja sanoa päivää. Jos se mimmi on lestadiolainen, niin siihen se sitten jääkin, sitä tarkoitin. Eli tiedossa ei ole sen kummempaa tutustumista, ainakaan kahden kesken. Jos sillä on kaveriporukoissa ei-uskovaisia, niin sitten sutena tutustumaan paremmin!

Enämpi se on sutena mun peräs. :D
        Melkeimpä sen kaverit on kaikki ei lestadiolaisia.

• sulla on helppoa

Enämpi se on sutena mun peräs. :D
        Melkeimpä sen kaverit on kaikki ei lestadiolaisia.

tutustua paremmin, kun tyttö on maallisempi tapaus. Taatusti hyvä tyttö. Vaikka kaikkia oppeja lestadiolaisilta en allekirjoita, niin hullumminkin voisit valita. Kotona voi olla vanhoillisempaa, mutta sekään ei tarkoita, että raamatun kanssa sua pihamaalla ajavat :)

• Enrique_Lister
        sulla on helppoa kirjoitti:

tutustua paremmin, kun tyttö on maallisempi tapaus. Taatusti hyvä tyttö. Vaikka kaikkia oppeja lestadiolaisilta en allekirjoita, niin hullumminkin voisit valita. Kotona voi olla vanhoillisempaa, mutta sekään ei tarkoita, että raamatun kanssa sua pihamaalla ajavat :)

Maallisempi vai taivaallisempi tapaus?

• näin :)

maallisempi tavoiltaan ja taivaallisempi muuten

No jos se on maallinen lestadiolaispohjalla niin se on todella hyvä ihminen mitä luultavimmin, saanut sellaisen mallin kotoa että vaikka olis suhteessa lähtökohtiinsa hyvinkin vapaamielinen se on silti "kiltti" maailman mittapuussa. Toisaalta noissa on sitten sellaista piilevää itsetietoisuutta eli siis mikään lattiarätti ei ole, tarpeen tullen hyvinkin topakkaa tätiä löytyy.

Hellällä kädellä pääsee pitkälle :)

• kukkonen tietää :)
        Kukkomies kirjoitti:

No jos se on maallinen lestadiolaispohjalla niin se on todella hyvä ihminen mitä luultavimmin, saanut sellaisen mallin kotoa että vaikka olis suhteessa lähtökohtiinsa hyvinkin vapaamielinen se on silti "kiltti" maailman mittapuussa. Toisaalta noissa on sitten sellaista piilevää itsetietoisuutta eli siis mikään lattiarätti ei ole, tarpeen tullen hyvinkin topakkaa tätiä löytyy.

Hellällä kädellä pääsee pitkälle :)

Tuossapa jo laittelit sen kaasuttelusi lomassa...

• kukkonen tietää :) kirjoitti:

Tuossapa jo laittelit sen kaasuttelusi lomassa...

Mä oon ihastunut. En mä ihastu turhiin tapauksiin :-/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      530
      1724
    2. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      867
    3. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      84
      843
    4. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      796
    5. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      705
    6. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      49
      701
    7. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      2
      677
    8. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      63
      666
    9. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      65
      598
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65
      533
    Aihe