ujous tekee miehestä kelpaamattoman?

olisko näin?

Törmäsin eräässä ketjussa mielenkiintoiseen argumenttiin: mies voi oikeastaan olla ihan mitä vaan, kunhan ei ole ujo - se sulkee joka-ainoan portin ja mahdollisuuden alta aikayksikön.

Oma tulkintani totta kai vain rivien välistä, mutta tämä näyttäisi käytännön kokemuksen pohjalta ikävästi tosiasialta.
Vaan mitäs teet jos ujous on osa persoonaa? Yhden asian tiedän, silloin ei ainakaan seurustella, valitettavasti.

ai niin ja postaus johon viittasin:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000005&conference=500000000000006&posting=22000000033171126

61

6114

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • plopp

Eihän se ujous sinällään ole mikään ongelma vaan sen seuraukset. Miten voi seurustella jonkun kanssa, joka ei uskalla sanoa pitävänsä toisesta tai uskalla tehdä minkäänlaisia aloitteita? Lisäksi hyvin ujot miehet myös "pelästyvät" naisten tekemiä aloitteita... Miten siinä sitten voi seurustella?

• ..he

Vai että naisten tekemiä aloitteita..

Yhdysvaltojen tiedustelusatelliitin päähän putoaminen on todennäköisempi sattumus, kuin naisen tekemä aloite.

• niinpäniinn
        ..he kirjoitti:

Yhdysvaltojen tiedustelusatelliitin päähän putoaminen on todennäköisempi sattumus, kuin naisen tekemä aloite.

Tjooh. Ikää 24 vuotta ja naisen tekemät aloitteet on yhden käden sormilla laskettavissa. No vähän enemmän on ollut näitä häive-aloitteita, eli tupakan pummaamisia ja siihen viereen pyörimään jäämisiä jne, mutta ei niitäkään kauheasti. Eikä niihin aina tajua tarttua kun ihan viimeaikoina on vasta alkanut tajuamaan, että en olekkaan ihan täysin paska tyyppi. _Ehkä_mahdollisesti_ joku jopa voisi nauttia kanssani olosta.

En ole edes pahemman näköinen tyyppi ja pukeuden tuoksun hyvälle, mutta ei niin ei... Kaveritytöt ja kavereiden tyttöystävät kyllä viihtyvät seurassani, tulevat juttusille ja halailevat, mutta sitten ne toiset sinkut pysyttelevät kaukana kuin spitaalisesta.

Olen miettinyt sitäkin vaihtoehtoa, että olisin jollain tapaa liian pelottavan näköinen tai jopa komea(tätä en kyllä usko) mutta turhauttavalta tuntuu silti.

• Suvikki74
        ..he kirjoitti:

nainen täällä. Menossa treffeille miehen kanssa joka kyllä otti yhteyttä montakin kertaa, mutta on livenä erittäin ujo. Saa nähdä onko se este vai hidaste. :)

• Utelias uuno
        Suvikki74 kirjoitti:

nainen täällä. Menossa treffeille miehen kanssa joka kyllä otti yhteyttä montakin kertaa, mutta on livenä erittäin ujo. Saa nähdä onko se este vai hidaste. :)

Kerro meille sitten, miten kävi.

• ....................
        ..he kirjoitti:

Itse olen nainen ja tehnyt monesti aloitteen... Ja minulla ikävä niitä aikoja kun mies teki aloitteen jollain muulla tavalla kun ympärikännissä baarissa tarttumalla takapuoleen ja sanomalla jotain todella mautonta.

Ja tohon ujoiteen... voi olla ujo, mutta ei niin että ei uskalla silmiin katsoa. Uskon että monella ujous vähenee mitä enemmän toiseen tutustuu ja uskaltaa olla oma itsensä ja tunteet syvenee.

• Suvikki74
        Utelias uuno kirjoitti:

Kerro meille sitten, miten kävi.

kesti kolme tuntia! Siis ennen lähtöäni sain kaksi sähköpostia ja kolme tekstiviestiä ettei mies pysty tapaamaan koska hän on menossa paniikkiin, viimeisin oli 9:30 ja sovittu tapaaminen 12.
        Olin puoli tuntia myöhässä, soitin ja tekstasin. Kävin yksin katsomassa Andy McCoy:n näyttelyn Kaapelitehtaalla ja se oli ihan pirteä. Söin puistonpenkillä eväitä. Soitin pitkästä aikaa yhdelle kaverille ja laitoin ukaasin: Olen menossa kotiin, tämän jälkeen ei tarvitse ottaa enää yhteyksiä. Soitin vielä kerran ja vastasi! Oli palannut lähistölle n. klo15, sitten muutama sekoilu sijainnin kanssa mutta vihdoin löytyi. Miehestä näki että tilanne hermostutti paljon, mutta siinä viihdyttiin parin tunnin sijasta reilu kolme tuntia vaikka hermoilu jatkui senkin ajan. Aloitettiin halauksella, käytiin teellä, käveltiin ja mentiin Maailma Kylässä-tapahtumaan ja lopetettiin treffit kolmella halauksella! Eka halaus meni harakoille kun mun jalkaa alkoi kramppaamaan, toinen oli sen ekan korvaus ja viimeinen tuli toiselle puolelle miehen aloitteesta ja lopussa vielä pidettiin hetki kädestä kiinni. Hyvää kannatti odottaa, vaikkakin kiehahdin pari kertaa odotusaikana. Nyt on pallo hänellä, mä mielelläni kuulisin hänestä lisää. =)

• . nainen

Mun mieheni oli niin ujo, ettei millään tohtinut tulla edes juttusille. Minusta se oli ihan positiivinen piirre, kun en itsekään ollut niin kovin rohkea. Kun siinä hetken aikaa oltiin sympattu toinen toisiamme ja roikuttu samoissa tilanteissa, uskalsin sitten mennä juttelemaan.

Nyt on seurusteltu jo yli kymmenen vuotta. Edelleen ujous ja tietty pidättyväisyys on minusta ihmisessä paljon parempi piirre kuin päällekäyvä sosiaalisuus.

• kaljataiteilija

kyllä taitaa niin olla. Ujous taitaa vaan olla ylitsepääsemätön juttu. Ja saisikin itsestään niskasta kiinni ja menemään juttelemaan jollekin naiselle, niin kyllä se homma vaan lopahtaa, kun ei rohkeus aina riitä eteenpäin.

• ....
        kaljataiteilija kirjoitti:

kyllä taitaa niin olla. Ujous taitaa vaan olla ylitsepääsemätön juttu. Ja saisikin itsestään niskasta kiinni ja menemään juttelemaan jollekin naiselle, niin kyllä se homma vaan lopahtaa, kun ei rohkeus aina riitä eteenpäin.

No tässä on se että kyllä nainen voi tehdä aloitteen, eikä mies siitä pelästy, ei varmasti pelästy, päinvastoin se on vaan mukavaa jos nainen uskaltaa myös tehdä jotain. Ujous on vaan semmonen juttu että ei se kaikkea kerro, sosiaalisuus ei tarkoita sitä että olisi kaikkien suhteen sosiaalinen, voi olla myös sosiaalinen mutta esim. naisten suhteen hiukan "ujo" mutta muuten ei...

• sooloaja
        kaljataiteilija kirjoitti:

Se on tosiaan ikävä jutella, kun itsevarmuus on sitä luokkaa, että kokoajan miettii ahdistelevansa toista. Onneksi iloisia ja puheliaitakin naisia on aika paljon.

Mutta tosiaan... jossain vaiheessa pitäisi uskaltaa tehdä muutakin kuin jutella mukavia. Ja mitenpä tälläinen suomalainen perusnöyrä ja ujo lammas siihen pystyisi. Jos pystys kuvittelemaan naisen/naiset jotenkin tasavertaisena niin eihän tässä mitään ongelmaa olisi. Mutta kun ne tuntuvat niin paremmilta olennoilta kun itse on...

Eli niin. Itsevarmuudesta ja ujoudesta tämä juttu on eniten kiinni. Jos miehessä ei muuta suurempia vikoja ole. Valitettavasti vain jos näitä vikoja löytyy, niin siinä ei hirveästi auta muut avut.

Kiitos ankara kotikasvatus, kiitos koulukiusaajat.

• . nainen
        sooloaja kirjoitti:

Se on tosiaan ikävä jutella, kun itsevarmuus on sitä luokkaa, että kokoajan miettii ahdistelevansa toista. Onneksi iloisia ja puheliaitakin naisia on aika paljon.

Mutta tosiaan... jossain vaiheessa pitäisi uskaltaa tehdä muutakin kuin jutella mukavia. Ja mitenpä tälläinen suomalainen perusnöyrä ja ujo lammas siihen pystyisi. Jos pystys kuvittelemaan naisen/naiset jotenkin tasavertaisena niin eihän tässä mitään ongelmaa olisi. Mutta kun ne tuntuvat niin paremmilta olennoilta kun itse on...

Eli niin. Itsevarmuudesta ja ujoudesta tämä juttu on eniten kiinni. Jos miehessä ei muuta suurempia vikoja ole. Valitettavasti vain jos näitä vikoja löytyy, niin siinä ei hirveästi auta muut avut.

Kiitos ankara kotikasvatus, kiitos koulukiusaajat.

Kotikasvastusta ("Ei sua kukaan huoli. Lutka oot jos tyrkylle meet.") ja koulukiusaajia kiittelen minäkin. Mutta on se niinkin, että niiden vankina saa olla ikänsä, jos ei vähitellen lähde rohkaisemaan itseään. Kukaan muu sitä ei tee.

Olin jossain vaiheessa ihan hirveän ujo ja arka, huono itsetunto jne. Jos joku jostain kehui, ajattelin että ei se ole vilpitöntä, jotain se tahtoo kuitenkin (enkä aina väärässäkään ollut). Mutta jotenkin, pienin askelin olen saanut nostettua itseni siitä suosta - edelleen olen aika hiljainen ja usein vetäytyvä, mutta tulen toimeen itseni kanssa.

Ja juuri tämän taustani takia mun sympatiat on kyllä täysin ujojen ihmisten puolella.

• sooloaja
        . nainen kirjoitti:

Kotikasvastusta ("Ei sua kukaan huoli. Lutka oot jos tyrkylle meet.") ja koulukiusaajia kiittelen minäkin. Mutta on se niinkin, että niiden vankina saa olla ikänsä, jos ei vähitellen lähde rohkaisemaan itseään. Kukaan muu sitä ei tee.

Olin jossain vaiheessa ihan hirveän ujo ja arka, huono itsetunto jne. Jos joku jostain kehui, ajattelin että ei se ole vilpitöntä, jotain se tahtoo kuitenkin (enkä aina väärässäkään ollut). Mutta jotenkin, pienin askelin olen saanut nostettua itseni siitä suosta - edelleen olen aika hiljainen ja usein vetäytyvä, mutta tulen toimeen itseni kanssa.

Ja juuri tämän taustani takia mun sympatiat on kyllä täysin ujojen ihmisten puolella.

Niinhän se on. Se tie vaan on todella pitkä ja kivinen...Ylös tässä yritetään kaikesta huolimatta ja parannustakin on jo näkynyt.

• . nainen
        sooloaja kirjoitti:

Niinhän se on. Se tie vaan on todella pitkä ja kivinen...Ylös tässä yritetään kaikesta huolimatta ja parannustakin on jo näkynyt.

Askel kerrallaan... Ja aina on niitä naisia, jotka tietävät täsmälleen, mistä on kyse. Jos nimittäin uskaltavat sanoa.

• <Mies29>

No ajatteleppa positiivisesti. Ujoudelle sentään voi tehdä jotain, rumalle naamalle taas ei mahda yhtään mitään!

• ruma myös

sille jos on rahaa laittaa kymppitonni plastiikkakirugin palveluihin.

• yksi ruma?

Mutta kyllähän monet rumista pitävät. Se joka on jostakusta ruma ei toisen mielestä olekaan. Ujoista taas ei pidä kukaan ja jos on ujo on sitä kaikkien mielestä.

• ujo myös

ujous on sellainen piirre, jota naiset eivät miehessä siedä. Mies voi todellakin olla aika paljon kaikkea muuta, kunhan ei ole ujo ja estynyt. Komeakin mies jää ilman jos on ujo ja estynyt. Ujo mies, kuten minä ei uskalla sanoa naiselle pitävänsä tästä, ei uskalla ehdottaa seksiä saatika harrastaa sitä, koska on niin estynyt. Itse pystyn seksiin vain kovassa kännissä ja tuntemattoman kanssa. Ujo mies ei muutenkaan uskalla olla aloittellinen ja on silmiinnähden vaivautunut naisen seurassa.
      Naiset eivät tätä myönnä, mutta totuus on että ujous on aina ehdoton turn off, vaikka ujo mies voisi olla luotettava kumppani koska se ei uskalla vokotella vieraita naisia.

Sekin on saatanan ärsyttävää, että naiset aina jotenkin haistavat sen ujouden, vaikka miten yrittäisi esittää muuta. Naisilla on joku sisäänrakennettu tutka, joka paljastaa ujon ja estyneen miehen. Ainut tapa hämätä tutkaa on olla kolmen promillen kännissä tai näytellä yhtä hyvin kuin Al Pacino.

• taufe

Hulluinta asiassa on se, että naisen ujous ei ole millään tavoin vastenmielinen piirre, jos miehiltä kysytään. Mutta miehen täytyy aina olla erittäin itsevarma, jotta naiset kiinnostuvat, koska eihän "vässykän" kanssa voi seurustella.

• ujoksi luultu

Tuo sisäänrakennettu tutka josta mainitsit, ei kuitenkaan ole erehtymätön. Valitettavasti se kuitenkin tekee virheitä ihan väärään suuntaan ja ylihavaitsee ujouden. Toisin sanoen naiset saattavat tulkita/leimata ujoksi sellaisiakin miehiä, jotka eivät sitä ollenkaan ole eikä mikään fakta heidän käytöksessään ujouteen viittaakaan. Minun on aina väitetty olevan ujo, mutta sitten kun joltakulta kysyy perusteluja, kukaan ei osaa perustella sitä mitenkään. Ilmeisesti on olemassa sellaisia ulkoisia tuntomerkkejä, jotka synnyttävän ujouden vaikutelman, vaikka varsinaiset ujouden kriteerit (arkuus, pidättyvyys jne.) eivät täytykään: hiljainen ääni, mitäänsanomaton pukeutuminen, kyky kuunnella muita mieluummin kuin puhua itse päälle, epätavalliset harrastukset jne. Jos joltain psykologilta kysyisi, niin noitahan piirteitähän hän ei missään nimessä ujouteen liittäisi. Mutta naiset liittävät ja ujous tuntuu olevan yleiskirosana kaikelle sellaiselle mieheen liittyvälle, jonka kanssa ei tahdota olla tekemisissä. Seuraus on joka tapauksessa se, että tällainen mies saa kärsiä kaikista ujouden haitoista ilman että pystyy asiaa korjaamaan, sillä jos ei ole ujo ei voi myöskään päästä ujoudesta eroon.

• ujo myös
        ujoksi luultu kirjoitti:

Tuo sisäänrakennettu tutka josta mainitsit, ei kuitenkaan ole erehtymätön. Valitettavasti se kuitenkin tekee virheitä ihan väärään suuntaan ja ylihavaitsee ujouden. Toisin sanoen naiset saattavat tulkita/leimata ujoksi sellaisiakin miehiä, jotka eivät sitä ollenkaan ole eikä mikään fakta heidän käytöksessään ujouteen viittaakaan. Minun on aina väitetty olevan ujo, mutta sitten kun joltakulta kysyy perusteluja, kukaan ei osaa perustella sitä mitenkään. Ilmeisesti on olemassa sellaisia ulkoisia tuntomerkkejä, jotka synnyttävän ujouden vaikutelman, vaikka varsinaiset ujouden kriteerit (arkuus, pidättyvyys jne.) eivät täytykään: hiljainen ääni, mitäänsanomaton pukeutuminen, kyky kuunnella muita mieluummin kuin puhua itse päälle, epätavalliset harrastukset jne. Jos joltain psykologilta kysyisi, niin noitahan piirteitähän hän ei missään nimessä ujouteen liittäisi. Mutta naiset liittävät ja ujous tuntuu olevan yleiskirosana kaikelle sellaiselle mieheen liittyvälle, jonka kanssa ei tahdota olla tekemisissä. Seuraus on joka tapauksessa se, että tällainen mies saa kärsiä kaikista ujouden haitoista ilman että pystyy asiaa korjaamaan, sillä jos ei ole ujo ei voi myöskään päästä ujoudesta eroon.

tiedoksi, että ne teidän ujot miehet eivät ole oikeita ujoja, koska pystyvät seurustelemaan ja vaikka he ujoja olisivatkin, niin he eivät ole estyneitä, mikä on ujouttakin pahempi asia miehessä.

• määjoovai

Hmm ... pitää kyllä paikkansa, että se on turn off. Mutta jos mietit asiaa, niin haluaisitko itse seurustella ihmisen kanssa joka ei pysty kanssasi harrastamaan seksiä tai on silmiinnähden vaivaantunut seurassasi?
        Enkä nyt tarkoita että heti tarttee sänkyyn rynnätä, mutta jonkun ajan tutustutta se väistämättä tulee mieleen jos toisesta siinä mielessä on kiinnostunut.

Itselläni oikeastaan yksi kokemus, jossa todellakin yritin antaa ujommalle ja estyneemmälle miehelle mahdollisuuden. Musitan kuinka hän ekan kerran tavattuamme järkyttyi kun yirtin hänelle halin antaa treffien päätteeksi. Eli kyllä, miehet voivat pelästyä naisen aloitetta. Oli kauhea vaikea tietää mitä milloinkin uskalsi tehdä, ettei toinen säikkyisi. Noo, ajan kanssa asiat vähän paranivat mutta hän lopetti sitten suhteen useiden kuukkausien tapailun jälkeen.

En sitten tiedä, ehkä joku ujo mies täällä osaisi neuvoa miten naisen heidän seurassaan tulisi toimia? Olisi kiva tietää, koska tykkäisi antaa ihmisille mahdollisuuden.

• b7894kb9
        määjoovai kirjoitti:

Hmm ... pitää kyllä paikkansa, että se on turn off. Mutta jos mietit asiaa, niin haluaisitko itse seurustella ihmisen kanssa joka ei pysty kanssasi harrastamaan seksiä tai on silmiinnähden vaivaantunut seurassasi?
        Enkä nyt tarkoita että heti tarttee sänkyyn rynnätä, mutta jonkun ajan tutustutta se väistämättä tulee mieleen jos toisesta siinä mielessä on kiinnostunut.

Itselläni oikeastaan yksi kokemus, jossa todellakin yritin antaa ujommalle ja estyneemmälle miehelle mahdollisuuden. Musitan kuinka hän ekan kerran tavattuamme järkyttyi kun yirtin hänelle halin antaa treffien päätteeksi. Eli kyllä, miehet voivat pelästyä naisen aloitetta. Oli kauhea vaikea tietää mitä milloinkin uskalsi tehdä, ettei toinen säikkyisi. Noo, ajan kanssa asiat vähän paranivat mutta hän lopetti sitten suhteen useiden kuukkausien tapailun jälkeen.

En sitten tiedä, ehkä joku ujo mies täällä osaisi neuvoa miten naisen heidän seurassaan tulisi toimia? Olisi kiva tietää, koska tykkäisi antaa ihmisille mahdollisuuden.

Ymmärrän hyvin, että ihan noin ujon ja estyneen miehen kanssa ei seurustelusta mitään tule. Jos mies pelästyy pelkkää kontaktiyritystä naisen taholta niin ei siitä kovin helpolla mitään suhdetta synny.
        Itse tunnustaudun sen verran ujoksi ja estyneeksi että minun on erittäin vaikea tehdä aloite tuntemattomille naisille. Juttelemaan ihan muuten vain kyllä pystyn, mutta minkäänlainen ehdotus lähempään tutustumiseen on minulle vaikeaa. Mutta jos sen saan aikaiseksi, ja nainen suhtautuisi siihen muuten kuin saman tien syyttämällä minua ahdistelusta, tai jos nainen itse lähestyisi minua, niin totta kai olisin siitä sitä enemmän innostunut.
        Ainakaan jos varsinaisille treffeille asti olisi päästy, niin en pelästyisi naisen halista vaan pikemminkin ilahtuisin siitä.
        Kertokaa nyt naiset, saako pelkästään tämä tuntemattomien naisten lähestymisen pelko pitämään miestä aivan toivottomana tapauksena, vai vaaditaanko siihen yllä kuvattua pelkoa minkäänlaista kontaktia naisen kanssa kohtaan?

• määjoovai
        b7894kb9 kirjoitti:

Ymmärrän hyvin, että ihan noin ujon ja estyneen miehen kanssa ei seurustelusta mitään tule. Jos mies pelästyy pelkkää kontaktiyritystä naisen taholta niin ei siitä kovin helpolla mitään suhdetta synny.
        Itse tunnustaudun sen verran ujoksi ja estyneeksi että minun on erittäin vaikea tehdä aloite tuntemattomille naisille. Juttelemaan ihan muuten vain kyllä pystyn, mutta minkäänlainen ehdotus lähempään tutustumiseen on minulle vaikeaa. Mutta jos sen saan aikaiseksi, ja nainen suhtautuisi siihen muuten kuin saman tien syyttämällä minua ahdistelusta, tai jos nainen itse lähestyisi minua, niin totta kai olisin siitä sitä enemmän innostunut.
        Ainakaan jos varsinaisille treffeille asti olisi päästy, niin en pelästyisi naisen halista vaan pikemminkin ilahtuisin siitä.
        Kertokaa nyt naiset, saako pelkästään tämä tuntemattomien naisten lähestymisen pelko pitämään miestä aivan toivottomana tapauksena, vai vaaditaanko siihen yllä kuvattua pelkoa minkäänlaista kontaktia naisen kanssa kohtaan?

"Kertokaa nyt naiset, saako pelkästään tämä tuntemattomien naisten lähestymisen pelko pitämään miestä aivan toivottomana tapauksena, vai vaaditaanko siihen yllä kuvattua pelkoa minkäänlaista kontaktia naisen kanssa kohtaan?"

Niin .. itse kokisin sen niin, että jos jollain tavalla pystyy ilmaisemaan sen että haluaisi naisen tekevän jonkinlaisen aloitteen tilanne aika ok, Ja sitten se, että pystyisi jollain tapaa vastaamaan aloitteeseen poisitiiviseti. Eli ei jännity, ehkä voi hymyillä jne ... naiset ovat aika herkkiä tulkitsemaan toista ihmistä, ja jos huomaa toisen ahdistuvan lopettaa aika äkkiä ...

Mite koet itse? Olisiko helpompi tutstua vähän ujomman puoleiseen naiseen, vaiko sellaiseen joka reippaasti tekee aloiteita ja yrittää?

• b7894kb9
        määjoovai kirjoitti:

"Kertokaa nyt naiset, saako pelkästään tämä tuntemattomien naisten lähestymisen pelko pitämään miestä aivan toivottomana tapauksena, vai vaaditaanko siihen yllä kuvattua pelkoa minkäänlaista kontaktia naisen kanssa kohtaan?"

Niin .. itse kokisin sen niin, että jos jollain tavalla pystyy ilmaisemaan sen että haluaisi naisen tekevän jonkinlaisen aloitteen tilanne aika ok, Ja sitten se, että pystyisi jollain tapaa vastaamaan aloitteeseen poisitiiviseti. Eli ei jännity, ehkä voi hymyillä jne ... naiset ovat aika herkkiä tulkitsemaan toista ihmistä, ja jos huomaa toisen ahdistuvan lopettaa aika äkkiä ...

Mite koet itse? Olisiko helpompi tutstua vähän ujomman puoleiseen naiseen, vaiko sellaiseen joka reippaasti tekee aloiteita ja yrittää?

"Niin .. itse kokisin sen niin, että jos jollain tavalla pystyy ilmaisemaan sen että haluaisi naisen tekevän jonkinlaisen aloitteen tilanne aika ok, Ja sitten se, että pystyisi jollain tapaa vastaamaan aloitteeseen poisitiiviseti. Eli ei jännity, ehkä voi hymyillä jne ... naiset ovat aika herkkiä tulkitsemaan toista ihmistä, ja jos huomaa toisen ahdistuvan lopettaa aika äkkiä ..."

No itse yllä kuvaamani kaltaisena miehenä tietysti pitäisin siitä, että nainen tekisi jonkinlaisen aloitteen. Se rohkaisisi minuakin tekemään aloitteen naisen suuntaan, kun tietäisin että hän saattaisi pitääkin siitä, sen sijaan että saman tien suuttuisi törkeästä tungettelevaisuudestani kuten tähän asti olen etukäteen pelännyt.
        Ja totta kai yrittäisin vastata naisen aloitteeseen, olettaen että alun perin tunnistaisin sen varsinaiseksi aloitteeksi enkä pelkäksi peruskohteliaisuudeksi. Esimerkiksi ohimenevä hymy ja silmiin katsominen ei riitä, vaan tulkitsisin sen ainoastaan niin että ei pane minua pahakseen vaikkei olekaan mitenkään kiinnostunut minusta. Parempi olisi että nainen sanoisi suoraan että olen hänen mielestään kivannäköinen mies, tai jotain. Toisaalta taas ihan liian päällekäyvä aloite saattaisi saada minut vaivautumaan.

Ymmärrän hyvin, että jos nainen kokee että mies on niin ahdistunut ettei edes pidä naisen aloitteesta vaan haluaa pikemminkin pois tilanteesta, niin se kyllä lopettaa naisen kiinnostuksen. Olen vain kuvitellut, että ihan samoin käy, jos mies ei saman tien reagoi kuin kokenut pelimies, jolle naisen vietteleminen on ulkoa opittua rutiinia. Toivottavasti ainakin näin ei ole.

"Mite koet itse? Olisiko helpompi tutstua vähän ujomman puoleiseen naiseen, vaiko sellaiseen joka reippaasti tekee aloiteita ja yrittää?"

No tietysti itse alkujaan ujona miehenä olisi helpompi tutustua reippaasti aloitteita tekevään naiseen. Muutenhan, kuten yllä kerroin, en välttämättä edes huomaisi että nainen on kiinnostunut minusta. Tietysti sama pätee kääntäen naisiinkin, eli ujon naisen on helpompi tutustua reippaasti aloitteita tekevään mieheen.
        Kuitenkin uskon, että kun tällainen aloite olisi kerran syntynyt, niin siitä eteenpäin olisi helpompi jatkaa kun tietäisin etukäteen että nainen olisi edes alustavasti kiinnostunut minusta.

• Hyvää vauhtia poikamies

"mies voi oikeastaan olla ihan mitä vaan, kunhan ei ole ujo - se sulkee joka-ainoan portin ja mahdollisuuden alta aikayksikön."

"Vaan mitäs teet jos ujous on osa persoonaa? Yhden asian tiedän, silloin ei ainakaan seurustella, valitettavasti."

Omakohtaisesti tuo on tullut koettua ja näin se menee. Mies voi olla millainen tahansa, jopa täysi ääliö, mutta ujo ei saa olla.

• Mutta kuppa ja kuus muuta

Ehkä joillekin baarikärpäs-luonnevikainen sonninetsijä naistyypille ujo mies voi olla mahdoton asia. Ne tarvitsevat ilmeisesti ilmeisesti alistavaa otetta ja suurta seksuaalista himoa jotta niistä aviovaimon saisi, ujon päälle ne suurinpiirtein virtsaavat.

Mutta sitten on naisia jotka tulevat juttuun ujompienkin kanssa.

Pelkästään ujo saa naisen helpolla.
      Itselläni ujouteen kietoutuu hulluus ja riehumisinto, sitä paketttia ei ole kukaan nainen sulattanut.

• Suvikki74

Ujous voidaan katsoa ylpeydeksi. Jos ihminen ujouttaan välttelee seuraa ja on pidättyväinen, se tulkinta on mahdollinen. Suomalaisethan eivät ylpeitä siedä, poikkeuksena ehkä pohjalaiset joiden ylpeys menee pitkälti itseironian piikkiin. lol

• :P

Oma kokemukseni on se, että ujoihin ei voi tutustua. Juoksevat karkuun, sulkeutuvat täysin tai muuttuvat jäätävän tylyiksi kun yrität tehdä tuttavuutta. Samaa ovat kokeneet monet muutkin naiset, joten olen tullut siihen tulokseen, että ujot on parempi jättää rauhaan. Eli jos edes epäilen ujoutta miehessä, en lähesty häntä. Parempi unohtaa ujot poikaset.

• Pertti Lam

"Oma kokemukseni on se, että ujoihin ei voi tutustua."

Ja paskat, mitäköhän patologisia mental caseja sä olet oikein tavannut? :D Sellainen perusluonteeltaan ujo mies on vain arka lähestymään uusia ihmisiä, mutta tutustua heihin voi alkuvaikeuksien jälkeen siinä missä kehen tahansa muuhun.

"Juoksevat karkuun, sulkeutuvat täysin tai muuttuvat jäätävän tylyiksi kun yrität tehdä tuttavuutta."

Onko tullut mieleen se, että joku ujo mies voi muuttua tylyksi myös sen takia, että ei halua tehdä lähempää tuttavuutta juuri sinun kanssasi? Tietysti jos taas on kyse mental casesta, niin se on toinen juttu... Esimerkiksi minä olin nuorena ujo punastelija, mutta ei se estänyt ihmisiin tutustumasta, vaikka oli jonkinmoista arkailua sosiaalisissa tilanteissa. Tiesitkö sen, että ujo mies voi myös peitellä ujouttaan, koska sitä ei koeta sosiaalisesti hyväksytyksi eli saatat luulla jotain ujoa ei-ujoksi?

• sgsdgsdgsd34gsdg

Threadiin vastanneiden naisten perustelut ovat luokkaa "no voisitko itse seurustella sellaisen henkilön kanssa, joka on jatkuvasti vaivaantunut seurassasi?". Kannattaa kuitenkin muistaa, että ujouttakin on eri asteista. Toki on olemassa niin ujoja ihmisiä, jotka eivät edes ajan kanssa pääse yli siitä ujoudestaan. Mutta sitten on myös kaltaisiani ujoja, jotka ovat epävarmoja ja ujoja aluksi tuntemattoman ihmisen kanssa. Ajan myötä pystyisin (ainakin uskon niin) olemaan "itseni", mutta alkuun olen todella ujo. Tällainen ujouskin vain tuhoaa sen mahdollisuuden päästä edes suhteeseen, vaikka nopeastikin se katoaisi.

• m95n79b8

No ainakin minä olen ihan samanlainen kuin yllä kuvasit. En kovin helposti uskalla suoraan ehdotella mitään täysin tuntemattomalle naiselle, koska en tiedä miten nainen reagoisi.
        Mutta jos siinä sitten kävisi ilmi että nainen olisikin kiinnostunut minusta, niin totta kai minä pyrkisin siitä sitten jatkamaan.
        Ainakaan en missään nimessä juoksisi karkuun jos nainen itse tekisi aloitteen. No sitten kyllä jos se kävisi saman tien muniin kiinni tai jotain, mutta ei kai kukaan nainen niin tee?
        Kuten itsekin tuossa yllä kuvasit, joillekin miehille se ujous on vain sitä, ettei uskalla ottaa ensikontaktia tuntemattomaan naiseen,

• Vielä poikamies
        m95n79b8 kirjoitti:

No ainakin minä olen ihan samanlainen kuin yllä kuvasit. En kovin helposti uskalla suoraan ehdotella mitään täysin tuntemattomalle naiselle, koska en tiedä miten nainen reagoisi.
        Mutta jos siinä sitten kävisi ilmi että nainen olisikin kiinnostunut minusta, niin totta kai minä pyrkisin siitä sitten jatkamaan.
        Ainakaan en missään nimessä juoksisi karkuun jos nainen itse tekisi aloitteen. No sitten kyllä jos se kävisi saman tien muniin kiinni tai jotain, mutta ei kai kukaan nainen niin tee?
        Kuten itsekin tuossa yllä kuvasit, joillekin miehille se ujous on vain sitä, ettei uskalla ottaa ensikontaktia tuntemattomaan naiseen,

Epävarmuushan on pahinta miehessä. Tarvitaan miehinen ote, kyky viedä juttua eteenpäin ja ottaa juttu haltuun, on se mistä tässä on kyse.

Perus ujo alkaa kyllä "sulaa" pikku hiljaa kun antaa mahdollisuuden juttuun ja "tilaa". Tätä mahdollisuutta nykyään niin harvoin mies saa yleensä naiselta- taikka päätyy hitaan tutustumisen johdosta vain kamumieheksi, sad but true.

Joten murtakaa se henkinen "jää" mikä estää naisille juttelun. Kaikki ne hyvät jutut lähtee siitä että kykenee puhumaan naiselle. Joskus se on jostain aloitettava.
        Jos on jotain oikeita oireita, esiintymis pelkoa yms, niin sitten kyllä tilanne on toinen. Jos ihminen menee kerta kaikkiaan lukkoon kun pitäs esiintyä, niin kantsii jotain apua alkaa hakemaan.

"No sitten kyllä jos se kävisi saman tien muniin kiinni tai jotain, mutta ei kai kukaan nainen niin tee? "
        Mikäli sitä ikätoleranssia sallii, niin tämäkin on vielä pientä ;)

• jepsjoooovaan

Tässä vaan on se onelma, että naisetkin ovat joskus epävarmoja. Itse en naisena arkaile tehdä jonkinlaista aloitetta miehelle josta olen kiinnostunut, mutta jos ei saa minkäänlaista vastakaikua en jää tilanteeseen roikkumaan. Eli luulen että toinen ei ole kiinnostunut, jos ei saa minkäänlaista palautetta.

Ihmisiin tutustuminen on vuorovaikutusta, teen itse jotain ja katson miten toinen siihen reagoi. Valitettavasti tulkitsen asian niin, että jos toinen on selkeästi järkyttynyt tai ahdistuneen oloinen se ei voi olla musta kovin kiinnostunut. Voi olla että tämä tulkinta on aivan väärä joissain tapauksissa.

Kai sen ymmärrät, että kovin ujoon ihmisene on hirveän vaikea tutustua? Toki haluaisin antaa erillaisille ihmisille mahdollisuuden, mutta tähänastiset kokemukseni kovin estyneistä miehistä eivät ole kovin mairittelevia ... valitettavasti.

• Katjuska84
        Vielä poikamies kirjoitti:

Epävarmuushan on pahinta miehessä. Tarvitaan miehinen ote, kyky viedä juttua eteenpäin ja ottaa juttu haltuun, on se mistä tässä on kyse.

Perus ujo alkaa kyllä "sulaa" pikku hiljaa kun antaa mahdollisuuden juttuun ja "tilaa". Tätä mahdollisuutta nykyään niin harvoin mies saa yleensä naiselta- taikka päätyy hitaan tutustumisen johdosta vain kamumieheksi, sad but true.

Joten murtakaa se henkinen "jää" mikä estää naisille juttelun. Kaikki ne hyvät jutut lähtee siitä että kykenee puhumaan naiselle. Joskus se on jostain aloitettava.
        Jos on jotain oikeita oireita, esiintymis pelkoa yms, niin sitten kyllä tilanne on toinen. Jos ihminen menee kerta kaikkiaan lukkoon kun pitäs esiintyä, niin kantsii jotain apua alkaa hakemaan.

"No sitten kyllä jos se kävisi saman tien muniin kiinni tai jotain, mutta ei kai kukaan nainen niin tee? "

Epävarmuus miehessä on kyllä aika huono ominaisuus. Sellaisen miehen kanssa on hankala edetä, joka ei uskalla koskea, tehdä aloitetta seksiin, seksissäkin tämä epävarmuus heijastuu ja on muutenkin ihan jäässä naisen seurassa. Itselläni on kokemusta tälläisestä epävarmasta ujohkosta miehestä. Olisi varmaan ollut hyvä ja luotettava poikaystävä, mutta kun oli sellainen vässykkä niin kiinnostus lopahti itselläni aika nopeasti.

• noin on
        Katjuska84 kirjoitti:

Epävarmuus miehessä on kyllä aika huono ominaisuus. Sellaisen miehen kanssa on hankala edetä, joka ei uskalla koskea, tehdä aloitetta seksiin, seksissäkin tämä epävarmuus heijastuu ja on muutenkin ihan jäässä naisen seurassa. Itselläni on kokemusta tälläisestä epävarmasta ujohkosta miehestä. Olisi varmaan ollut hyvä ja luotettava poikaystävä, mutta kun oli sellainen vässykkä niin kiinnostus lopahti itselläni aika nopeasti.

Eihän tuollaista miestä kukaan jaksa katsella. Selvähän se. Ujoudesta ei kuitenkaan välttämättä ole kyse. Kuvailemasi mies kärsi(i) mitä ilmeisimmin kaikenlaisista muista estoista, joita ei tapausta tarkemmin tuntematta kannata lähteä enempää pohtimaan. Jos mies on pelkästään ujo, hän kyllä reipastuu kun ensijännitys on hälvennyt.

• näin on--
        Vielä poikamies kirjoitti:

Vaikea uskoa että tällaista epävarmuutta voisi millään terapialla ainakaan n.s. järkimiehestä kitkeä. Ainoastaan jotkut kehitysvammaiset voidaan terapian keinoin saada käyttäytymään estoitta. Harvasta heistäkään voidaan kuitenkaan tehdä mitään naisiin vetoavia, kun naisilla on kuitenkin sen verran arviointikykyä. Varsinkin jos selvästi on nähtävissä että raajatkin soutavat holtittomasti niin turn-off sellainen mies on.

Kohentunut raha/asema tilanne tai vaurastuminen yleensä lie ainoa juttu joka miehelle toimii nimenomaan itsevarmuutta lisäävänä näissä naisasioissakin. Ikävä kyllä sama asia toimii myös päinvastaoin. Varallisuuden/aseman menetys tai se että ei ole mitään tällaista alkuunkaan saanut toimii pirullisen tehokkaaana epävarmuuden lisääjänä. Esim. työpaikan menetys ja työttömäksi joutuminen helposti kuohitsee miehen henkisesti täysin kyvyttömäksi edes lähestymään naisia.

Se on jännä juttu kun firmassa aloitetaan saneeraukset niin on jotenkin vielä vanhanaikaiset asenteet kun katsotaan ilman muuta että sinkkumies joutaa lähteä ennen kuin joku perheellinen tai vain vakinaisessa parisuhteessa eläväkin sillä sinkkuhan pärjää kun hänellä ei ole velvoitteita. Todellisuudessa nykyoloissa jos perheellisen mihen vaimo ei heti eroa hae mihen työttömäksi jäätyä on perheellisellä huomattavasti paremmat chanssit selvitä työttömäksi joutumisestaan(siis edellyttäen että tyypit ja heidän tilanteensa muilta osin ovat saman kaltaiset).

• m95n79b8
        Katjuska84 kirjoitti:

No itselläni suurin kynnys on päästä edes alkuvaiheeseen, siis huomata että nainen on ylipäätään kiinnostunut minusta ja kokee vetovoimaa minuun.
        Pystyn kyllä juttelemaan naisten kanssa ihan muuten vain ja olen joihinkin naisiin tutustunutkin ihan vain kaverina, mutten silti ole huomannut mitään tällaista varsinaista henkilökohtaista vetovoimaa.
        Jos tällaista henkilökohtaista kiinnostusta on, niin totta kai pyrkisin viemään asiaa eteenpäin, ensin kahdenkeskiseen läheisyyteen ja sitten myöhemmin siihen seksiinkin. Mutta se vaatii sitä että alun perin tuntisin että nainen on kiinnostunut minusta muutenkin kuin pelkkänä kaverina.

• Lycklig

olisi olemassa myös ujoja nuoria naisia. Epäilen että ne eivät kuitenkaan kiinnosta näitä miehiä, liittyyhän kuvaukseen "ujo nainen" myös vaatimaton ulkonäkö (minkä ei tarvitse pitää paikkaansa, nämä eivät vain pukeudu provosoivan rohkeasti). Ujon, vaatimattoman naisen seurassa miehen itsetunto ei saa kaipaamaansa boostia.

Maalaisjärjellä sitä luulisi, että lika barn leker bäst eli että ihmiset tulisivat parhaiten toimeen samanlaisten kanssa; ujot ujojen, hedonistit hedonistien (yritys kuvata merkittävää ylipainoa hienovaraisesti) - mutta elävässä elämässä se ei tunnu näin olevan. Tapasin itse kerran kauan sitten netin kautta miehen, joka paljastui toodella ylipainoiseksi. Hän ei kuulemma voisi kuvitellakaan seurustelevansa ylipainoisen naisen kanssa mutta uskoi että minä 48-kiloisena kyllä pitäisin hänestä. Niinpä joo... (Nyt ei puhuttu parista ylikilosta eikä parikymmentäkään riittänyt...)

• voisi olla

"Maalaisjärjellä sitä luulisi, että lika barn leker bäst eli että ihmiset tulisivat parhaiten toimeen samanlaisten kanssa; ujot ujojen,.."

Kyllä tuo periaatteessa pitää paikkansa: samanlaiset tulevat keskenään toimeen eivätkä vastakohdat yleensä täydennä toisiaan vaan törmäävät toisiinsa. Ujouden suhteen asia ei kuitenkaan liene noin. Pitää muistaa mitä ujous on: varautuneisuutta uusien tilanteiden ja uusien ihmisten edessä. Kumppanit sen sijaan eivät ole toisilleen uusia ja outoja, joten ujous ei heidän kanssakäymisessään ole merkityksellinen ominaisuus lainkaan, vaan se sopivatko he toisilleen ratkeaa aivan muiden tekijöiden perusteella (arvomaailman, harrastusten, koulutuksen jne...)

• Lycklig
        voisi olla kirjoitti:

"Maalaisjärjellä sitä luulisi, että lika barn leker bäst eli että ihmiset tulisivat parhaiten toimeen samanlaisten kanssa; ujot ujojen,.."

Kyllä tuo periaatteessa pitää paikkansa: samanlaiset tulevat keskenään toimeen eivätkä vastakohdat yleensä täydennä toisiaan vaan törmäävät toisiinsa. Ujouden suhteen asia ei kuitenkaan liene noin. Pitää muistaa mitä ujous on: varautuneisuutta uusien tilanteiden ja uusien ihmisten edessä. Kumppanit sen sijaan eivät ole toisilleen uusia ja outoja, joten ujous ei heidän kanssakäymisessään ole merkityksellinen ominaisuus lainkaan, vaan se sopivatko he toisilleen ratkeaa aivan muiden tekijöiden perusteella (arvomaailman, harrastusten, koulutuksen jne...)

joten en nyt tiedä olitko periaatteessa samaa mieltä siitä, että ujojen kannattaisi hakeutua nimenomaan toistensa seuraan, mutta itse uskoisin sen toimivan parhaiten.

Ujouteen liittyy nimittäin myös se puoli, että vaikka tosiaan yhdessä se ujous poistuisikin, niin ulospäin suuntautuvalle ihmiselle olisi todella rankkaa arjessa se, jos toinen olisi täysin erilainen. En sano, että ujous on huonompi asia, puhun näiden ihmistyyppin erosta joka hankaloittaa elämää. Yhtä lailla ujo luultavasti kärsisi siitä, että toinen hakeutuisi koko ajan uusien ihmisten seuraan ja olisi "suunapäänä" joka puolella.

• ed.
        Lycklig kirjoitti:

joten en nyt tiedä olitko periaatteessa samaa mieltä siitä, että ujojen kannattaisi hakeutua nimenomaan toistensa seuraan, mutta itse uskoisin sen toimivan parhaiten.

Ujouteen liittyy nimittäin myös se puoli, että vaikka tosiaan yhdessä se ujous poistuisikin, niin ulospäin suuntautuvalle ihmiselle olisi todella rankkaa arjessa se, jos toinen olisi täysin erilainen. En sano, että ujous on huonompi asia, puhun näiden ihmistyyppin erosta joka hankaloittaa elämää. Yhtä lailla ujo luultavasti kärsisi siitä, että toinen hakeutuisi koko ajan uusien ihmisten seuraan ja olisi "suunapäänä" joka puolella.

Vilkaisin uudestaan tekstiäni ja huomasin että vaikkei se muuten hullummalta näyttänytkään, perimmäinen sanoma taisi olla aika hämärä.

Periaatteessa olen sitä mieltä, että samanlaiset ihmiset sopivat toisilleen. Jos ujot ovat keskenään muuten riittävästi samanlaiset, niin sitten sopivat hekin. Kaikki ujot eivät kuitenkaan sovi toisilleen vaikka olisivatkin yhtä ujoja. Ujoushan tulee näkyviin vain niissä tilanteissa, joissa on muita ihmisiä läsnä tai jotka muuten tapahtuvat kotipiirin ulkopuolella. Jos ujous on ainoa yhdistävä piirre, voi kahden ujon kotielämä kuitenkin olla ongelmallista, sillä vain toistensa seurassa ollessaan he eivät osoita toisilleen ujoutta vaan niitä muita ominaisuuksia, jotka saattavat olla aivan erilaiset. Sen vuoksi sanoisin, että ujous ei välttämättä ole tae yhteensopivuudesta.

• kahdessa

Kahden ujon kohtaaminen on kuin amazonin intiaani ja eskimo kohtaisivat... Tosin siitäkin tulisi varmasti enemmän juttua, vaikka eivät tosiaan ymmärräkkään.
        Ujon naisen on aivan mahdollista saada mies, mieshän on se aktiivisempi osapuoli lähes aina, niissäkin tapauksissa jossa nainen tulee iskemään miehen. Se tuntuu tarkoittavan enemmänkin sitä että saat puhua minulle/minut saa hurmata. Harva nainen jaksaa jutella ujon kanssa, vaikka olisikin tehnyt itse aloitteen.

• 13

Mielestäni ei ole olemassa vain yhdenlaista ujoutta. Voi esimerkiksi olla vaikea saada sanaa suustaan pienessäkään porukassa, jos mukana on vähän tuntemattomampia, tai vaikka olisi kahdestaan tuntemattoman kanssa. Sitä puhuu vähän ja puhuminen on väkinäistä, koska pelkää nolaavansa itsensä ja miettii miten nämä tuntemattomat näkevät sinut. Tai sitten isommassa ryhmässä kuten luokassa tai harrastusryhmässä voi pelottaa olla äänessä, esittää kysymyksiä tai muuta. Voi pelottaa kaikki tilanteet, joissa joutuu olemaan yhtäaikaisesti monen silmäparin tarkkailun alla tekemässä jotakin. Kuitenkin minusta se ujouden tai sosiaalisen estyneisyyden laji josta on kaikkein vaikein päästä eroon, on se että pitäisi lähestyä tuntemattomien ihmisten seuruetta ja yrittää ystävystyä heidän kanssaan, varsinkin puhun siis naisseurueiden lähestymisestä baareissa.

• boheemiN77

ujot miehet saattavat olla jopa söpöjä. En kuitenkaan voi yleistää. Eivät kaikki ujot miellytä mutta ujous ei ole mikään syy poissulkea joku

• Lycklig

"ujous ei ole mikään syy poissulkea joku"

No ei varmaan sellaisenaan, JOS toinen muutoin on juuri "sopiva". Mutta millä todennäköisyydella ujo on sopiva sellaiselle, joka itse on ulospäinsuuntautunut, "ei-ujo"? Se ei-ujo saattaa esimerkiksi harrastaa matkustamista, erilaisia sosiaalisuutta vaativia yhteisöllisiä juttuja, viihtyä vapaa-ajallaan parhaiten muiden ihmisten parissa.. Silloin kaikki mielenkiinnon kohteet ja ajanviettotavat osoittautuvat nopeasti niin erilaisiksi, ettei yhdistäviä asioita olekaan tarpeeksi parisuhteen luomiseksi/ylläpitämiseksi.

• ujohko mies
        Lycklig kirjoitti:

"ujous ei ole mikään syy poissulkea joku"

No ei varmaan sellaisenaan, JOS toinen muutoin on juuri "sopiva". Mutta millä todennäköisyydella ujo on sopiva sellaiselle, joka itse on ulospäinsuuntautunut, "ei-ujo"? Se ei-ujo saattaa esimerkiksi harrastaa matkustamista, erilaisia sosiaalisuutta vaativia yhteisöllisiä juttuja, viihtyä vapaa-ajallaan parhaiten muiden ihmisten parissa.. Silloin kaikki mielenkiinnon kohteet ja ajanviettotavat osoittautuvat nopeasti niin erilaisiksi, ettei yhdistäviä asioita olekaan tarpeeksi parisuhteen luomiseksi/ylläpitämiseksi.

Nyt pitää kommentoida yhtä kohtaa:

"Se ei-ujo saattaa esimerkiksi harrastaa matkustamista"

Ei matkustusharrastus kyllä ollenkaan ole vain ei-ujojen yksinoikeus. Jokseenkin kaikki pitävät minua ujona ja myönnän itse heidän olevan aika pitkälti oikeassa, mutta siitä huolimatta olen elämäni aikana (joka ei vielä ole ehtinyt hirvittävän pitkälle) käynyt liki 40 maassa sekä osallistumalla ryhmämatkoille että (enimmäkseen) kiertelemällä maailmalla yksin. En ole ikinä osannut kuvitellakaan, että teen matkustaessani jotain ujolle ihmiselle poikkeuksellista.

• Lycklig
        ujohko mies kirjoitti:

Nyt pitää kommentoida yhtä kohtaa:

"Se ei-ujo saattaa esimerkiksi harrastaa matkustamista"

Ei matkustusharrastus kyllä ollenkaan ole vain ei-ujojen yksinoikeus. Jokseenkin kaikki pitävät minua ujona ja myönnän itse heidän olevan aika pitkälti oikeassa, mutta siitä huolimatta olen elämäni aikana (joka ei vielä ole ehtinyt hirvittävän pitkälle) käynyt liki 40 maassa sekä osallistumalla ryhmämatkoille että (enimmäkseen) kiertelemällä maailmalla yksin. En ole ikinä osannut kuvitellakaan, että teen matkustaessani jotain ujolle ihmiselle poikkeuksellista.

no tuo särkee ainakin yhden ennakkoluuloni. Olen olettanut, että jos ihminen on ujo tulemaan toimeen edes äidinkielellään niin ei hän myöskään lähde maailmalle, missä joutuu selviytymään vierailla kielillä.

• m5v7b78
        Lycklig kirjoitti:

no tuo särkee ainakin yhden ennakkoluuloni. Olen olettanut, että jos ihminen on ujo tulemaan toimeen edes äidinkielellään niin ei hän myöskään lähde maailmalle, missä joutuu selviytymään vierailla kielillä.

Se, että mies on ujo naisasioissa, ei välttämättä tarkoita että hän on ujo ja estynyt kaikessa muussakin.
        Ainakin minä, vaikka naisasioissa ujo olenkin, pidän matkustamisesta aina kun siihen on aikaa ja varaa. Juuri viime kesänä kävin ihan yksin ja omin päin matkalla Ruotsin kautta Tsekkiin ja Itävaltaan. Aikaa kului vajaat kaksi viikkoa. Ruotsissa puhuin ruotsia, Itävallassa saksaa, ja Tsekissä englantia (tsekkiä en osaa). Aivan loistava kokemus. Pääsin irtautumaan työkuvioista, kokemaan jännitystä selviytyä omillani, ja nähdä vieraiden valtioiden kulttuuria. Tänä kesänä aion tehdä saman uudestaan.
        En ollenkaan käsitä mistä jollekulle voi tulla käsitys että se, että miestä jännittää lähestyä naista, väistämättä tarkoittaisi sitä että häntä jännittää kaikki muukin.

• totta puhut
        m5v7b78 kirjoitti:

Se, että mies on ujo naisasioissa, ei välttämättä tarkoita että hän on ujo ja estynyt kaikessa muussakin.
        Ainakin minä, vaikka naisasioissa ujo olenkin, pidän matkustamisesta aina kun siihen on aikaa ja varaa. Juuri viime kesänä kävin ihan yksin ja omin päin matkalla Ruotsin kautta Tsekkiin ja Itävaltaan. Aikaa kului vajaat kaksi viikkoa. Ruotsissa puhuin ruotsia, Itävallassa saksaa, ja Tsekissä englantia (tsekkiä en osaa). Aivan loistava kokemus. Pääsin irtautumaan työkuvioista, kokemaan jännitystä selviytyä omillani, ja nähdä vieraiden valtioiden kulttuuria. Tänä kesänä aion tehdä saman uudestaan.
        En ollenkaan käsitä mistä jollekulle voi tulla käsitys että se, että miestä jännittää lähestyä naista, väistämättä tarkoittaisi sitä että häntä jännittää kaikki muukin.

Allekirjoitan erityisesti viimeisen lauseen täysin. Ujouteen liitetään monesti aivan käsittämättömiä asioita, jotka eivät ole ujouden kanssa missään tekemisissä. Ujo ei ensinnäkään ole missään määrin
        neurootikko - sitähän se juuri tarkoittaa, kun sanoit ettei ujon pidä olettaa jännittävän kaikkea mahdollista. Toiseksi ujo ei ole saamaton ja vetelä, vaikka kuinka menisi naisseurassa lukkoon. Asioissa jotka ujo hallitsee hän voi olla erittäin toimelias ja määrätietoinen. Itse asiassa ujo ei ole myöskään estynyt, vain varovainen uusissa tilanteissa. Estynyt ihminen ei ylipäänsä kykene johonkin eikä esto lievity ajan kuluessa.

• olla...

Riippunee kai ujouden asteesta. Miten kukaan voisi kiinnostua täysin sisäänpäin kääntyneestä ihmisestä? Edes naisesta muuta kuin korkeintaan panona? Enkä tiedä onko ujous edes pysyvä olotila, kunhan huomaa että pienistä kolhuista huolimatta avoimuuteen harvemmin kuolee. Asiat voivat pienen itsetutkistelun jälkeen avautua itse kullekin, ei kannata odottaa että joku ulkopuolinen kattaa pöydän puolestasi.

• 00000000009=

vitun lohdullista luettavaa taas tämäkin ketju... no, onhan se tiedetty jo pari vuotta, että yksin tässä tullaan elämään hamaan loppuun asti.

• Suvikki74

tästä ketjusta. Riippuu ihan siitä onko joustavuutta,, kärsivällisyyttä ja riittävää kiinnostusta. :)

• Vieläpoikamies
        Suvikki74 kirjoitti:

tästä ketjusta. Riippuu ihan siitä onko joustavuutta,, kärsivällisyyttä ja riittävää kiinnostusta. :)

Kyse on monesti siitä tilanteena että millaisia tunteita mies saa aikaan naisessa ei siitä niinkään millainen ko. mies on absoluuttisella asteikolla vrt. muut miehet.

• 14+1

tätä koko ketjua lukieassa tuli mieleen vain että "voi ei!!!" ja vastaan siksi vaikka puheenaihe on jo vuoden vanha.

ei ujos ole (välttämättä) naisen mielestä vastemmielistä, mutta epäkohteliaisuus, epähuomaavaisuus ovat. vaikka olisi kuinka ujo pitäisi pyrkiä ottaamaan muut huomioon. mykkä murjotus on epäkohteliasta. käytöstavat auttavat pitkälle.

jos on kovasti uppotunut miettimään vain itseään - vikojaan tai etujaan - antaa itsestään luotaantyötntävän ja kalsean vaikutelman. pitäisi siis pyrkiä eläytymään toisiinkin, eikä ajatella vain itseään.

ujo joka pystyy ajattelemaan myös muiden kannalta ja osaa käyttäytyä hyvin ei ole ollenkaan niin vastenmielinen kuin "itsevarma" joka näkee vain itsensä.

• eiköhän se ole

Ihan sama vaikka ujo olisi maailman ihanin ihminen jos nainen ei tee aloitetta. Nimittäin jotkut ujot eivät pysty tekemään aloitetta. Naiset kyllä sanovat, että ujous ei haittaa jos mies tekee aloitteen :)

• eiköhän se ole kirjoitti:

Ihan sama vaikka ujo olisi maailman ihanin ihminen jos nainen ei tee aloitetta. Nimittäin jotkut ujot eivät pysty tekemään aloitetta. Naiset kyllä sanovat, että ujous ei haittaa jos mies tekee aloitteen :)

Juuri näin!

• Puhuu liian totta

Naisten mielestä se on näin:

ujo = epävarma = munaton nysvö sängyssä ja sen ulkopuolella = ei osaa puhua = ei osaa vietellä = ei omaa sosiaalista valtaa = tuskin omaa potentiaalia hankkia hyvää asemaa = epäaggressiivinen uros = vähäinen testo

Naisille kaikki asiat ovat yhteydessä toisiinsa eli jos olet joltakin kohdalta "heikko" tai "viallinen" tai "normaalista poikkeava" esimerkiksi ujo niin naisten mielestä se laskee sinua kaikilta muilta ominaisuuksiltaan.

• 18+18

Niinno. Miehen odotetaan tekevän aloite. Jos olet ujo tekemään aloitteen jäät todennäköisesti yksin vaikka olisit muuten tosi mukava, sosiaalinen ja menevä. Miten on edes mahdollista päästä suhteeseen, jos mies ei uskalla tehdä aloitetta?

Ei se ujosta miehestä kelpaamatonta tee. Enemmänkin kykenemättömän aloittamaan suhdetta ilman jotain luonnonoikkua (nainen tekee aloitteen tai kaveri "parittaa").

Ikävä homma toki ujolle miehelle. Ujoa naista sentään varmasti lähestytään miesten toimesta. Harvaa ujoa miestä on lähestytty naisten toimesta...

• juuh...

"Harvaa ujoa miestä on lähestytty naisten toimesta..."

Ainakin tämä ujo mies saa olla ihan rauhassa. Voisin tehdä aloitteen jos nainenkin vaikuttaa kiinnostuneelta, mutta siinä on se ongelma, että olen erittäin huono lukemaan merkkejä. Normaali ystävällisyys ei ole kiinnostuksen osoitus. Siinä pitää olla jotain henkilökohtaista miestä kohtaan.

• 11-11 = 0

>>>>>>>> Normaali ystävällisyys ei ole kiinnostuksen osoitus. Siinä pitää olla jotain henkilökohtaista miestä kohtaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      17
      3569
    2. Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?

Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit
      Ikävä
      23
      2691
    3. En tullut, koska käytit päätäsi.

Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      32
      2145
    4. Yksi "sometähti" vähemmän

Ei tunnu missään.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      88
      1965
    5. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      19
      1936
    6. Tuliko ikävä

Vai miksi laitoit viestin? Soittamalla voisi saada kiinni. Mutta et sä uskalla
      Ikävä
      26
      1612
    7. Saitko ne viestit

Silloin viime kuussa? Vai etkö lukemut niitä.
      Ikävä
      32
      1482
    8. Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?

Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui
      Ikävä
      36
      1477
    9. Miten lasketaan?

Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.
      Haapavesi
      9
      1404
    10. Hyvää Huomenta Rakas Neiti

Hyvää Huomenta Nainen🤗 Kaikkea hyvää toivon sinun päivääsi😘 Näin toivoo mies
      Ikävä
      11
      1354
    Aihe