Yhteinen ymmärrys

Hilde123

Haluaisin tietää, mitä tarkoitetaan yhteisellä ymmärryksellä. Kuka tai ketkä seurakunnassa voivat esiintyä "yhteisen ymmärryksen" nimisssä tai edustaa seurakunnan virallista kantaa ulospäin ? Kuka tai ketkä päättävät, mikä tämä yhteinen ymmärrys jostakin asiasta kulloinkin on ?
Osallistuvatko kaikki naiset keskusteluun tai päätöksentekoon esim julkilausumia tehtäesså vai ovatko saarnaajien vaimot jotenkin etusijalla, jos naisilla on asioissa sananvaltaa ?

24

1289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pro vokaattori

      Yhteinen ymmärrys=yhteinen ymmärrys.

    • päästä repimään pyhää sanaa

      Halusit päästä repimään ja raatelemaan.

      • Jos ei tiedä, eikö saa kysyä?

        Kysyminen ei ole raatelua.

        Itsekkin olen joskus leikkinyt ajatuksella, miten yhteinen pyyntö esimerkiksi muodostetaan.

        Miten voidaan sanoa: Meidän kaikkien yhteinen pyyntömme on, että XX palvelee meitä...

        Eikä esimerkiksi minulta ole koskaan kysytty, enkä tunne ketään, jolta olisi kysytty.


      • Seuravieras
        vihne kirjoitti:

        Jos ei tiedä, eikö saa kysyä?

        Kysyminen ei ole raatelua.

        Itsekkin olen joskus leikkinyt ajatuksella, miten yhteinen pyyntö esimerkiksi muodostetaan.

        Miten voidaan sanoa: Meidän kaikkien yhteinen pyyntömme on, että XX palvelee meitä...

        Eikä esimerkiksi minulta ole koskaan kysytty, enkä tunne ketään, jolta olisi kysytty.

        Yhteinen ymmärrys on oppilause tai normi.
        Tiukan paikan tullen sen takana ei ole kukaan. Se perustuu siihen, että "näin on .. aina ymmärretty".
        Perinteen voima on niin suuri, että edes lapinsaarnaajat eivät uskalla asettua sitä vastaan. He ovat näin ollen roolinsa ja tradition vankeja.
        Tilanne on vastaava katolisessa kirkossa, jossa uskon normiksi ei riitä Raamattu, vaan siihen kuuluu "apostolinen traditio".
        Luterilainen oppi taas vetoaa yksin Raamattuun (Sola Scriptura)ainoana uskon auktoriteettina.

        Yhteinen ymmärrys voi olla ristiriidassa Jumalan sanan kanssa.
        Tosin edesmennyt GJ ilmeisesti tahtoi tässä terveempää linjaa, koska kuuluu sanoneen: "yhteinen ymmärrys ei ole muuta kuin jumalansanan ymmärrys vain".

        Yhteisen ymmärryksen mukaan voidaan kyllä lukea Lutherin katekismusta, mutta sen mukaan ei saa kaikkea uskoa. Luther ei ole kaikkea ymmärtänyt, se on ymmärretty vasta nyt.


      • Autuas Kristitty
        Seuravieras kirjoitti:

        Yhteinen ymmärrys on oppilause tai normi.
        Tiukan paikan tullen sen takana ei ole kukaan. Se perustuu siihen, että "näin on .. aina ymmärretty".
        Perinteen voima on niin suuri, että edes lapinsaarnaajat eivät uskalla asettua sitä vastaan. He ovat näin ollen roolinsa ja tradition vankeja.
        Tilanne on vastaava katolisessa kirkossa, jossa uskon normiksi ei riitä Raamattu, vaan siihen kuuluu "apostolinen traditio".
        Luterilainen oppi taas vetoaa yksin Raamattuun (Sola Scriptura)ainoana uskon auktoriteettina.

        Yhteinen ymmärrys voi olla ristiriidassa Jumalan sanan kanssa.
        Tosin edesmennyt GJ ilmeisesti tahtoi tässä terveempää linjaa, koska kuuluu sanoneen: "yhteinen ymmärrys ei ole muuta kuin jumalansanan ymmärrys vain".

        Yhteisen ymmärryksen mukaan voidaan kyllä lukea Lutherin katekismusta, mutta sen mukaan ei saa kaikkea uskoa. Luther ei ole kaikkea ymmärtänyt, se on ymmärretty vasta nyt.

        Eikä mihin tahansa uskoon, vaan siihen uskoon että Jumala oli Kristuksessa ja sovitti minun syntini ristillä. Uskon että Jeesus kuoli minun syntieni tähden, siksi että minun ei tarvitse kuolla. Ja mikä parasta, Jeesus nousi ylös kuolleista, JEESUS ELÄÄ.

        !!!HALLELUJAA!!!


      • Autuas Kristitty
        Autuas Kristitty kirjoitti:

        Eikä mihin tahansa uskoon, vaan siihen uskoon että Jumala oli Kristuksessa ja sovitti minun syntini ristillä. Uskon että Jeesus kuoli minun syntieni tähden, siksi että minun ei tarvitse kuolla. Ja mikä parasta, Jeesus nousi ylös kuolleista, JEESUS ELÄÄ.

        !!!HALLELUJAA!!!

        -> -> ->

        Joh. 6:53   Niin Jeesus sanoi heille:

        "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
        Joh. 6:54   Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

        Joh. 6:55   Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
        Joh. 6:56   Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.

        Joh. 6:57   Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta,
        ________
        *) niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani.
        _______

        Joh. 6:58   Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja kuolivat; joka tätä leipää syö, se elää iankaikkisesti."

        Joh. 6:59   Tämän hän puhui synagoogassa opettaessaan Kapernaumissa.


      • Ymmärtäväinen
        Autuas Kristitty kirjoitti:

        -> -> ->

        Joh. 6:53   Niin Jeesus sanoi heille:

        "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
        Joh. 6:54   Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

        Joh. 6:55   Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
        Joh. 6:56   Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.

        Joh. 6:57   Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta,
        ________
        *) niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani.
        _______

        Joh. 6:58   Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja kuolivat; joka tätä leipää syö, se elää iankaikkisesti."

        Joh. 6:59   Tämän hän puhui synagoogassa opettaessaan Kapernaumissa.

        Ellette anna minun pestä teidän jalkojanne ei teillä ole osaa minussa." Näin sanoo vapahtajamme.

        Joh. 6:53 Niin Jeesus sanoi heille:
        "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.

        Joh. 6:54 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

        Joh. 6:55 Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
        Joh. 6:56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.

        Joh. 6:57 Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta,
        niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani.

        Joh. 6:58 Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja kuolivat; joka tätä leipää syö, se elää iankaikkisesti.


      • Autuas Kristitty
        Ymmärtäväinen kirjoitti:

        Ellette anna minun pestä teidän jalkojanne ei teillä ole osaa minussa." Näin sanoo vapahtajamme.

        Joh. 6:53 Niin Jeesus sanoi heille:
        "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.

        Joh. 6:54 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

        Joh. 6:55 Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
        Joh. 6:56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.

        Joh. 6:57 Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta,
        niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani.

        Joh. 6:58 Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja kuolivat; joka tätä leipää syö, se elää iankaikkisesti.

        Nimimerkkini näet tuosta. Olettaen että vistisi on tarkoitettu väärästä nimimerkistä huolimatta minulle, niin vastaan: Jeesus pesee, niinkuin Raamatusta luit.

        Kirjoituksestasi päättelen, että tuskin tiesit sitäkään että Jeesus on JUMALAN SANA.

        Kristuksen omat, joka itsekin olen, ovat kaikki JUMALAN SANAN eli KRISTUKSEN TODISTAJIA. Sinulla ei liene tarvetta pesolle vaikka kirjoittelet ilkeyttäsi vastauksiin vääriä nimimerkkejä julkisille nettipalstoille?

        Omavanhurskas on tyytyväinen omaan vanhurskauteensa, se tiedetään. Siksi Kristuksen vanhurskaus on heiltä ylenkatsottu ja ihmisten kuolemattomista sieluista he viis veisaavat, kunhan saavat tapella Kristuksen sanaa vastaan.
        Sokea on sokea ja pysyy synnissään niin kauan, kun hän ei tunnista ja tunnusta olevansa sokea.


      • Hilde 123
        Seuravieras kirjoitti:

        Yhteinen ymmärrys on oppilause tai normi.
        Tiukan paikan tullen sen takana ei ole kukaan. Se perustuu siihen, että "näin on .. aina ymmärretty".
        Perinteen voima on niin suuri, että edes lapinsaarnaajat eivät uskalla asettua sitä vastaan. He ovat näin ollen roolinsa ja tradition vankeja.
        Tilanne on vastaava katolisessa kirkossa, jossa uskon normiksi ei riitä Raamattu, vaan siihen kuuluu "apostolinen traditio".
        Luterilainen oppi taas vetoaa yksin Raamattuun (Sola Scriptura)ainoana uskon auktoriteettina.

        Yhteinen ymmärrys voi olla ristiriidassa Jumalan sanan kanssa.
        Tosin edesmennyt GJ ilmeisesti tahtoi tässä terveempää linjaa, koska kuuluu sanoneen: "yhteinen ymmärrys ei ole muuta kuin jumalansanan ymmärrys vain".

        Yhteisen ymmärryksen mukaan voidaan kyllä lukea Lutherin katekismusta, mutta sen mukaan ei saa kaikkea uskoa. Luther ei ole kaikkea ymmärtänyt, se on ymmärretty vasta nyt.

        Kiitän vastauksestasi. Minulle on ollut epäselvää juuri se, mikä esikoislestadiolaisuudessa on Raamatun Sanan ja uskonnollisen tradition suhde.

        Kysyisin vielä, mitä tapahtuu, jos yksittäinen seurakuntalainen kokee jonkin asian toisin kuin se perinteisesti on ymmärretty(yhteinen ymmärrys).
        Tarkoitan nyt jotakuta vilpitöntä kristittyä, joka ymärtää jonkun asian toisin ja joka ei tarkoitushakuisesti yritä synnyttää eripuraa tai olla muita ymmäräväisempi.

        Naisen asema myös kiinnostaa. Luin jostakin, että lestadiolaisen alkuheräyksen aikana oli viisaita vaimoja, jotka osallistuivat keskusteluun. Olen ymmärtänyt, että vain harva nainen tätänykyä julkisesti esittää näkemyksiään hengellisissä asioissa.

        Kiitos kun vastasit niin asiallisesti ja kauniisti
        minulle.


      • Hilde 123 kirjoitti:

        Kiitän vastauksestasi. Minulle on ollut epäselvää juuri se, mikä esikoislestadiolaisuudessa on Raamatun Sanan ja uskonnollisen tradition suhde.

        Kysyisin vielä, mitä tapahtuu, jos yksittäinen seurakuntalainen kokee jonkin asian toisin kuin se perinteisesti on ymmärretty(yhteinen ymmärrys).
        Tarkoitan nyt jotakuta vilpitöntä kristittyä, joka ymärtää jonkun asian toisin ja joka ei tarkoitushakuisesti yritä synnyttää eripuraa tai olla muita ymmäräväisempi.

        Naisen asema myös kiinnostaa. Luin jostakin, että lestadiolaisen alkuheräyksen aikana oli viisaita vaimoja, jotka osallistuivat keskusteluun. Olen ymmärtänyt, että vain harva nainen tätänykyä julkisesti esittää näkemyksiään hengellisissä asioissa.

        Kiitos kun vastasit niin asiallisesti ja kauniisti
        minulle.

        ...ollut sellaisiakin naisia, jotka ovat kokouksissa selittäneet sanaa eli saarnanneet.


    • yhteinen

      Yhteinen ymmärrys tarkoittaa sitä että menet oman ymmärryksen kanssa saarnaajan luo ja tulet saarnaajan ymmäryksen kanssa takaisin, näin enossa.

      • sanoi

        aikanaan vuosia sitten saarnaaja V.V, kun sitä yhteistä ymmärrystä häneltä kyselin, että hän on itsekin sitä ihmetellyt, että mitä se oiken on, se yhteinen ymmärrys.
        Eli sen vastauksen sain silloin saarnaajalta.


      • Ymmärtäväinen
        sanoi kirjoitti:

        aikanaan vuosia sitten saarnaaja V.V, kun sitä yhteistä ymmärrystä häneltä kyselin, että hän on itsekin sitä ihmetellyt, että mitä se oiken on, se yhteinen ymmärrys.
        Eli sen vastauksen sain silloin saarnaajalta.

        Minun käsitykseni on yhteisestä ymmärryksestä, yhteinen ymmärrys on Pyhän Hengen valaisema neuvo, Silloin se on sama Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Amerikassa. Kaikkihan me tiedämme että Pyhä Henki käy ulos Isästä ja Pojasta.


      • vielä vastaus
        Ymmärtäväinen kirjoitti:

        Minun käsitykseni on yhteisestä ymmärryksestä, yhteinen ymmärrys on Pyhän Hengen valaisema neuvo, Silloin se on sama Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Amerikassa. Kaikkihan me tiedämme että Pyhä Henki käy ulos Isästä ja Pojasta.

        Miten Pyhän Hengen uloskäyminen liittyy sinun ymmärrys-ymmärrykseesi???
        Alunperin Henki kävi ulos vain Isästä, mutta Augustinus teki siihen muutoksen.


      • Huh huh
        vielä vastaus kirjoitti:

        Miten Pyhän Hengen uloskäyminen liittyy sinun ymmärrys-ymmärrykseesi???
        Alunperin Henki kävi ulos vain Isästä, mutta Augustinus teki siihen muutoksen.

        Niin sinulla ei ole Isääkään. Kamala tilanne jos kuolema tulee tuossa tilassa. Ei ole pelastusta sinulla.


      • kirjoootellaan
        Huh huh kirjoitti:

        Niin sinulla ei ole Isääkään. Kamala tilanne jos kuolema tulee tuossa tilassa. Ei ole pelastusta sinulla.

        Oli oikein ristillisyyven neuvojen mukanen viesti.
        Olipa siinä rakkautta ja ja lohtua!!


      • Huh huh
        kirjoootellaan kirjoitti:

        Oli oikein ristillisyyven neuvojen mukanen viesti.
        Olipa siinä rakkautta ja ja lohtua!!

        Ainoa lohdutus on että Jumalaton hyljätköön tiensä.

        Sinäkään et siis tunne Jeesusta??

        1. Joh. 5:6   Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus,

        ei ainoastaan vedessä,
        vaan vedessä ja veressä;
        ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.

        1. Joh. 5:7   Sillä kolme on, jotka todistavat:
        1. Joh. 5:8   Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.

        1. Joh. 5:9   Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa.

        1. Joh. 5:10   Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, ...

        - jonka Jumala on todistanut Pojastansa.

        1. Joh. 5:11   Ja tämä on se todistus:

        - Jumala on antanut meille iankaikkisen elämän,
        - ja tämä elämä on hänen Pojassansa.

        1. Joh. 5:12   Jolla Poika on, sillä on elämä;

        - jolla Jumalan Poikaa ei ole, sillä ei ole elämää.


      • Nimetön
        Huh huh kirjoitti:

        Ainoa lohdutus on että Jumalaton hyljätköön tiensä.

        Sinäkään et siis tunne Jeesusta??

        1. Joh. 5:6   Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus,

        ei ainoastaan vedessä,
        vaan vedessä ja veressä;
        ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.

        1. Joh. 5:7   Sillä kolme on, jotka todistavat:
        1. Joh. 5:8   Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.

        1. Joh. 5:9   Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa.

        1. Joh. 5:10   Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, ...

        - jonka Jumala on todistanut Pojastansa.

        1. Joh. 5:11   Ja tämä on se todistus:

        - Jumala on antanut meille iankaikkisen elämän,
        - ja tämä elämä on hänen Pojassansa.

        1. Joh. 5:12   Jolla Poika on, sillä on elämä;

        - jolla Jumalan Poikaa ei ole, sillä ei ole elämää.

        Tarkoitetaan samaa ymmärrystä kuin oli Herran apostoleilla hengellisissä asioissa.

        Se vain et kaikilla ei ole samaa ymmärrystä ja voivat silti vaatia eriymmärryksessä olevia taipumaan yhteisen ymmärryksen alle...on kokemusta tästä sillä opillisissa asioissa moni seurakunnassa on metsässä, eivätkä ymmärrä olevansa väärällä tiellä, valheen-hengen eksyttämiä ja he mielellään puhuvat olevansa yhteisessä ymmärryksessä ja jos jokin uudestisyntynyt kristitty rupeaa koettelemaan heitä. heidän uskoaan, niin vastustus nousee ja vaaditaan heidän ymmärryksen alle taipumaan, koska uskovat et heidän ymmärryksensä olisi oikea...siksi raamattu pitäisi olla ylin tuomari ja ohje, mutta ihmiskunnia voi tulla monelle esteeksi, uskossaan kääntymiseen, sillä valheentyömies pelkää menettävänsä kasvonsa vaikka seurakunnassa on paljon anteeksi antamusta.

        Johannes kuvaa tuossa, jolla poika on, sillä on elämä; jolla Jumalan poikaa ei ole, sillä ei ole elämää.

        Sillä jokainen uudestisyntynyt on syntynyt Pyhän-hengen vaikutuksesta ja saanut Herran Jeesuksen itseensä asumaan ja hallitsemaan, tällaisen ihmisen suun kautta Jumala valaisee ja puhuu oppiaan ja hänellä on yhteinen ymmärrys apostolien kanssa ja elämä Herrassa Jeesuksessa, sillä hän on Jumalasta syntynyt aivan samalla tavalla kuin olivat apostolitkin.

        Mutta uudestisyntymättömällä ei ole Herra Jeesus itsessään ja niin hän opettaa ja puhuu Jeesusta vastaan, vaikkakin oikeaa neuvoa Jeesus puhuu myös tällaisenkin kautta, siksi ei ole aina helppoa erottaa onko puhuja, opettaja, keskustelija samasta hengestä syntynyt vai ei. Lestadiuskin jossain saarnassaan tuo tätä esille sanoessaan et tuomiopäivänä sitten nähdään kuka on täällä ollut uskollinen ja kuka ei.

        Uskontunnustuksessa tuodaan näitä esille ja ne eivät ole pelkkää ulkolukemista vaan ihmisen omien kokemusten valossa tarkastelemisia ja jolla Herra Jeesus on ymmärtää uskontunnustuksen sisällön.


      • tasainen tie
        Nimetön kirjoitti:

        Tarkoitetaan samaa ymmärrystä kuin oli Herran apostoleilla hengellisissä asioissa.

        Se vain et kaikilla ei ole samaa ymmärrystä ja voivat silti vaatia eriymmärryksessä olevia taipumaan yhteisen ymmärryksen alle...on kokemusta tästä sillä opillisissa asioissa moni seurakunnassa on metsässä, eivätkä ymmärrä olevansa väärällä tiellä, valheen-hengen eksyttämiä ja he mielellään puhuvat olevansa yhteisessä ymmärryksessä ja jos jokin uudestisyntynyt kristitty rupeaa koettelemaan heitä. heidän uskoaan, niin vastustus nousee ja vaaditaan heidän ymmärryksen alle taipumaan, koska uskovat et heidän ymmärryksensä olisi oikea...siksi raamattu pitäisi olla ylin tuomari ja ohje, mutta ihmiskunnia voi tulla monelle esteeksi, uskossaan kääntymiseen, sillä valheentyömies pelkää menettävänsä kasvonsa vaikka seurakunnassa on paljon anteeksi antamusta.

        Johannes kuvaa tuossa, jolla poika on, sillä on elämä; jolla Jumalan poikaa ei ole, sillä ei ole elämää.

        Sillä jokainen uudestisyntynyt on syntynyt Pyhän-hengen vaikutuksesta ja saanut Herran Jeesuksen itseensä asumaan ja hallitsemaan, tällaisen ihmisen suun kautta Jumala valaisee ja puhuu oppiaan ja hänellä on yhteinen ymmärrys apostolien kanssa ja elämä Herrassa Jeesuksessa, sillä hän on Jumalasta syntynyt aivan samalla tavalla kuin olivat apostolitkin.

        Mutta uudestisyntymättömällä ei ole Herra Jeesus itsessään ja niin hän opettaa ja puhuu Jeesusta vastaan, vaikkakin oikeaa neuvoa Jeesus puhuu myös tällaisenkin kautta, siksi ei ole aina helppoa erottaa onko puhuja, opettaja, keskustelija samasta hengestä syntynyt vai ei. Lestadiuskin jossain saarnassaan tuo tätä esille sanoessaan et tuomiopäivänä sitten nähdään kuka on täällä ollut uskollinen ja kuka ei.

        Uskontunnustuksessa tuodaan näitä esille ja ne eivät ole pelkkää ulkolukemista vaan ihmisen omien kokemusten valossa tarkastelemisia ja jolla Herra Jeesus on ymmärtää uskontunnustuksen sisällön.

        Moni raukka luottaa sen ensimmäisen heräyksensä päälle ja sanoo: minä olen jo aikoja sitten parannuksen tehnyt ja uudestisyntynt, ei minun tarvitse lukea kirjasta, kyllä minä tiedän mistä tie kulkee taivaaseen. me olemme Abrahamin lapsia, me tiedämme mistä hän on kulkenut. Sen jälkee on koko maakunta mennyt tätä tietä ja hyvin tullut aikaan. kuka sinut lähetti meitä neuvomaan? näin he vaeltavat ylpeydessä ja omassa viisaudessa unohtaen apostoli Paavalin koettelemukset, kun tämä sanoo: minä tunnen minun jäsenissäni toisen lain, joka sotii minun henkeni lakia vastaan. Näin he luottavat entisen hartautensa päälle ja luulevat vaeltavansa Pyhän Hengen valkeudessa, vaikka minä pelkään, että se on yksi riettaan hengen tuohusvalkea, jota kohti he kulkevat.


      • teutatess
        tasainen tie kirjoitti:

        Moni raukka luottaa sen ensimmäisen heräyksensä päälle ja sanoo: minä olen jo aikoja sitten parannuksen tehnyt ja uudestisyntynt, ei minun tarvitse lukea kirjasta, kyllä minä tiedän mistä tie kulkee taivaaseen. me olemme Abrahamin lapsia, me tiedämme mistä hän on kulkenut. Sen jälkee on koko maakunta mennyt tätä tietä ja hyvin tullut aikaan. kuka sinut lähetti meitä neuvomaan? näin he vaeltavat ylpeydessä ja omassa viisaudessa unohtaen apostoli Paavalin koettelemukset, kun tämä sanoo: minä tunnen minun jäsenissäni toisen lain, joka sotii minun henkeni lakia vastaan. Näin he luottavat entisen hartautensa päälle ja luulevat vaeltavansa Pyhän Hengen valkeudessa, vaikka minä pelkään, että se on yksi riettaan hengen tuohusvalkea, jota kohti he kulkevat.

        Kirjoitit !. Luulen että niitä on tässäkin kristillisyydessä , mutta nimetön ei niistä kirjoittanut vaan sellaisista lampaista jotka luulivat tietävänsä , osaisivat tekevänsä , ja jos tieto loppuisi, määräys valta kasvaisi .

        Oman armvon ja kunnian perään , jota ei kristityllä (oikella ) ole .


      • Ja lopullinen
        vielä vastaus kirjoitti:

        Miten Pyhän Hengen uloskäyminen liittyy sinun ymmärrys-ymmärrykseesi???
        Alunperin Henki kävi ulos vain Isästä, mutta Augustinus teki siihen muutoksen.

        Näyttää että et ole ymmärrykseltä keskustelu tasoa.
        Kiellät Jeesuksen Jumaluuden.


      • Keitureista juuri
        teutatess kirjoitti:

        Kirjoitit !. Luulen että niitä on tässäkin kristillisyydessä , mutta nimetön ei niistä kirjoittanut vaan sellaisista lampaista jotka luulivat tietävänsä , osaisivat tekevänsä , ja jos tieto loppuisi, määräys valta kasvaisi .

        Oman armvon ja kunnian perään , jota ei kristityllä (oikella ) ole .

        Niin lihavista ja ylpeistä lampaista, joille on kasvanut sarvet ja joilla he puskevat ja tallaavat viheriäistä ruohoa. Lestadius taisi käyttää heistä nimeä Keituri joilta pitäisi sarvet katkaista.


      • on tyhjä nolla
        Ja lopullinen kirjoitti:

        Näyttää että et ole ymmärrykseltä keskustelu tasoa.
        Kiellät Jeesuksen Jumaluuden.

        muutamat vastaavat ilman aikojaan, muutamat eivät vastaa, vaikka kysytään, muutamat ovat kadottaneet Hänen tähtensä, mutta tahtovat silti oppaaksi seurakunnassa.


      • teutatess
        on tyhjä nolla kirjoitti:

        muutamat vastaavat ilman aikojaan, muutamat eivät vastaa, vaikka kysytään, muutamat ovat kadottaneet Hänen tähtensä, mutta tahtovat silti oppaaksi seurakunnassa.

        Vastaavat ilman aikojaan .
        Eivät vastaa, vaikka kysytään .
        Muutamat huutavat kovaa.
        Muutamat ovat hiljaa, vaikka pitäisi puhua.
        Toiset haluaisivat opettajiksi .
        Jopa toiset saarnaajiksi .

        Näillä on on yksi yhteinen nimittäjä, he ovat suomalaisia .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      145
      1980
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      114
      1527
    3. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      92
      1350
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1282
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      89
      1275
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      207
      1121
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      47
      1057
    8. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      204
      1032
    9. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      98
      1027
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      229
      861
    Aihe