Kevät koittaa

puskaparkkiin

Niin se vain on, aika tulee taas,
jolloin tienvarsien pysäköintipaikoilla näkyy entistä enempi puskaparkkilaisia.
Toivottavasi leirintäalueilla lisääntyy parkkimahdollisuus, onhan se jo turvallisuusjuttu.

26

2435

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ongelma.

Osaamattomat jää tienvarsiparkkiin. Metsäteitä eroaa teiltä tuhansittain. Jää sellaisen varteen yöparkkiin, päätieltä näkymättömiin. Ei rosvot uhkaa, kun ei rosvot näe.

• karsii kaikki

persaukiset karavaanarit sivuun. Ne kun viettää yönsä p-paikalla kun ei ole varaa maksaa leirialueen maksu.
      Iso vaunu ja vanha mersu pitää olla mutta ei ole varaa käydä leirintäalueilla.

• -näin on-

Usein ei viitsi katsella kännistä väkeä huutaen puolisolleen tai etsien sitä.
        Kakaroitten huudon kuuntelusta maksun tarjoaminen kuulostaa masokismilta. Tai laillistetulta kännisten ulinalta, jota karaokeksi kutsutaan.
        Kun kaikki tarvittava on mukana, miksi maksamaan kärsimyksistä. Metsän siimeksessä on mukavan rauhallista.

• ivaa

kommenttisi oli lapsellinen. Jos ei ole varaa luksukseen eikö muka ole oikeutta hyväksyttyyn kalustoon. Katsastuksella määritellään liikenneluvallisuus ja liikennekelpoisuus. Varallisuusko on ihmisarvon mittari ? Vaikka itsellä onkin uutta kalustoa, olen tuntenut itseni vaivaantuneeksi teikäläisten pullistelijoiden läheisyydessä ja mieluimmin jään sen vanhan mersun perään kun tungen ylimielisen pröystäilijän naapuriksi leirintäalueelle.

• älyätkö

Alkaa kylmä rinki monen alueen vastaavan persuksissa tuntumaan kevään tullessa. Alueiden käyttäjät vähenevät samaa tahtia, kun puskaparkkilaiset lisääntyvät. Noilla lausunnoilla saadaan alueilta karkoitettua lisää karavaanareita yöpymään puskissa.

• höh

... voi itse päättää, missä parkkeeraa.

Onko vaikeata käsittää tuo?

• puskassa aina

tulipa mieleen josko pitää mennä makeilemaan sillä velaksi ostetulla autolla/vaunulla sinne leirintäalueelle.Ja se harmittaa kun meille puskalaisille ei pääse retostelemaan.

• suomalainen matkailuvaltti

Siitä kannattaisi yrittää ottaa nykyistä enemmän irti ulkomaisten turistien houkuttelemiseksi tänne. Sakut ja pohjoismaalaiset tietenkin osaavat jo, mutta eteläisemmät eivät ehkä niinkään. Tanskassa ja Ruotsissa jo toimivan Quick Stop -systeeminkin soisi leviävän meille, Keski-Euroopan matkaparkeista puhumattakaan. Suomi on vieläkin karavaanimatkailun junttilandia, jossa puutarhakaravaanarit ja eläkeläiset määrittelevät sääntöjä, ja liian montaa aluetta pyörittää Basil Fawltyn inkarnaatio.

• Meikäläiselle

On nuo polttoaineet, leirintämaksut ja kaikki muut kulut matkailuautoilijalle niin suolaiset, ettei ole muuta mahdollisuutta kuin puskaparkki.
      Ei kuulu kenellekkään jos minä vietän yöni omassa autossa, kunhan en mene kenenkään pihoihin. Mikä on kätevämpää, kuin ajaa marketin parkin laitamille lauantai aamuna, käydä ostoksilla,laitella ruoka, ottaa päivänokoset, pikku kävely lähialueella ja siinä se menee ilta ja yö päälle. Eikä mennyt leirintämaksu kenekään kausipaikan rahoitukseen.

• kirjoitti,ei kannata maksaa...

oloa jossakin täyteenahdetussa paikassa ja kuunnella humalaisten örveltämistä

• mun juttt

puskaparkissa heräsin justiinsa ja niin herään huomennakin. Luulin tuossa vieressa olevan joen ku illalla tähän parkkeerasin vaan rautatiepä olikin. Yhtään junaa en yöllä kuullut mut aka mekkalaa ne pitää ku nyt valveilla kuulee

• Ei ole eikä tule velaksi ostettua matkailukulkinetta, omilla on pärjättävä näillä viihdemarkkinoilla. Silti velaksi ostaminen ei ole pahasta kunhan maksaa velkansa jotta meidän muiden ei tarvitse. Se on vain minun mielestäni kallis vaihtoehto.

SFC-leirien 10 - 15€ maksut eivät ole syynä mahdollisiin puskaparkkeihin vaan tapa viettää aikaa luonnossa. En väitä, ettei ainakin joidenkin leirintäalueiden ympärillä ole luontoa mutta siellä on yleensä liikaa ihmisiä joten lähiympäristö on levoton, noin luonnon kannalta. Näitä alueita käytän aina tarvittaessa yöpymisiin ja huoltotoimiin maksaen käyttämistäni palveluista.

Kun minä lähden puskaparkista ei jää aina edes pyörän jälkiä, mutta ne ovat kuitenkin suurin saaste joka jää jos jotain yleensä jää. Useimmissa kansallispuistoissa on hyvät matkailuparkkimahdollisuudet sekä paljon siistimmät huussit kuin levähdysalueilla. Jos kuulutte niihin huussin sotkijoihin joita tienvarsihuusseissa vierailee, niin pysykää kaukana kansallispuistojen hyyskistä! Kansallispuistojen parkit ovat myös, ainakin tähän asti, olleet niin kaukana "pubisivistyksestä" ettei koskaan ole ollut minkäänlaista häiriötä.

Ei myöskään pidä väittää hommia hoidettavan puutarhaleiriläisten ja eläkeläisten etujen mukaan vaan enemmistön mieltymysten mukaan. Sehän taas ei ole kiinni meistä eläkeläisistä eikä siitä toisestakaan ryhmästä ketkä enemmistönä ovat vaan se on kaikkien, sinunkin järjestettävissäsi alkamalla aktiiviseksi muuallakin kuin täällä lankkupalstalla. Tässä viittaan myös muihin tähän mennessä kantaa ottaneisiin, vain osallistumalla voitte vaikuttaa. Narinalla täällä on suunnilleen sama vaikutus kuin hyttysen pissillä kevättulviin.

• poliitikon puheelta

Oma asenneko se saa karvanaamarin ajattelemaan, että tänne kirjoittelevat osallistuvat vain täällä. Rekisteröitynyttä narinaa lankkupalstalla, heh.

• Tosikko,

Herra karvanaamari.Uskotko, että minä ja moni muu heitellään melkoista sketsiä täällä. Silti me ollaan arvostettuja yhteiskunnan jäseniä, hyviä äitejä ja isiä, hyviä karavaanareita ja kausipaikkalaisia. Älä ota vakavissasi joka juttua. Ymmärrä myös, ettei maailma elä sinun säännöilläsi. Rentoa elämän menoa ja suvaitsevuutta tarvitaan. Muuten miksi et aloita juttuja itse, vaan ammut aina kylkeen?

• hintapolitiikka

Minulla raha ratkaisee. 10-18  sähkö 5-8  henkilömaksu on sikamainen hinta pelkästä ohikulkumatkalla yöpymisestä muutamasta tunnista. Viime vuonna tällaisia leirintä/karavaanarialueyöpymisiä oli 4 yötä, kun taas puskayöpymisiä lähemmäs sata.

• eipä tullu
        hintapolitiikka kirjoitti:

Minulla raha ratkaisee. 10-18  sähkö 5-8  henkilömaksu on sikamainen hinta pelkästä ohikulkumatkalla yöpymisestä muutamasta tunnista. Viime vuonna tällaisia leirintä/karavaanarialueyöpymisiä oli 4 yötä, kun taas puskayöpymisiä lähemmäs sata.

jaa euron merkki ei tulostunutkaan

• on enemmän kuin yksi

Palveluntuottajan bisnesidea saattaa mättää, jos matkailevan karavaanarin tarpeet oletetaan samoiksi kuin kausipaikkalaisen. Jopa eläkeläisilläkin lienee ainakin osittain eri toiveet reissun aikana saataville palveluille kuin omilla alueilla saataville. Jähmeästi edistyy suomalainen näissä asioissa.

• on enemmän kuin yksi kirjoitti:

Palveluntuottajan bisnesidea saattaa mättää, jos matkailevan karavaanarin tarpeet oletetaan samoiksi kuin kausipaikkalaisen. Jopa eläkeläisilläkin lienee ainakin osittain eri toiveet reissun aikana saataville palveluille kuin omilla alueilla saataville. Jähmeästi edistyy suomalainen näissä asioissa.

Varmasti eri ryhmien edut ovat osittain ristiriidassa. Kehityksestä ja hallinnosta kuitenkin päätetään yhdistyksen kokouksissa. Niihin voi mennä vaikka olisi puskaparkkilainen ei tarvitse olla puutarhakaravaanari. Jos osallistujien enemmistö jotain haluaa niin siihen suuntaanhan yhdistystä tulee kehittää. Osallistumattomat joutuvat aina tyytymään muiden päätöksiin.

Yhdistysten alueet eivät myöskään ole siinä mielessä palveluntuottajia kuin yksityiset tai kuntien alueet. Yhdistykset palvelevat omia jäseniään niiden periaatteiden mukaan joista yhdistyksen kokouksissa on sovittu. Itse eläkeläisenä olen aina saanut tarvitsemani palvelut jokaiselta SFC-alueelta jolla olen vieraillut ja jonka portti on ollut auki. Eikä minulle ole oikein selvinnyt mistä tämä jatkuva marina johtuu, minulla ainakaan ei ole ollut kertaakaan siihen syytä. Kertokaa nyt konkreettisesti mikä on ollut pielessä ja miten teitä on väärin kohdeltu. Olenko minä sitten niin tyhmä, etten huomaa kun minua sorretaan?

Sinäkin vain valitat enkä näe yhtään parannusesitystä näissä kannanotoissasi. Mitä aikuisten oikeasti pitäisi muuttaa, tee nyt vaikka viiden kohdan lista siitä miten nyt on ja miten sinun mielestäsi pitäisi olla.

• tässä lista
        karva.naamari kirjoitti:

Varmasti eri ryhmien edut ovat osittain ristiriidassa. Kehityksestä ja hallinnosta kuitenkin päätetään yhdistyksen kokouksissa. Niihin voi mennä vaikka olisi puskaparkkilainen ei tarvitse olla puutarhakaravaanari. Jos osallistujien enemmistö jotain haluaa niin siihen suuntaanhan yhdistystä tulee kehittää. Osallistumattomat joutuvat aina tyytymään muiden päätöksiin.

Yhdistysten alueet eivät myöskään ole siinä mielessä palveluntuottajia kuin yksityiset tai kuntien alueet. Yhdistykset palvelevat omia jäseniään niiden periaatteiden mukaan joista yhdistyksen kokouksissa on sovittu. Itse eläkeläisenä olen aina saanut tarvitsemani palvelut jokaiselta SFC-alueelta jolla olen vieraillut ja jonka portti on ollut auki. Eikä minulle ole oikein selvinnyt mistä tämä jatkuva marina johtuu, minulla ainakaan ei ole ollut kertaakaan siihen syytä. Kertokaa nyt konkreettisesti mikä on ollut pielessä ja miten teitä on väärin kohdeltu. Olenko minä sitten niin tyhmä, etten huomaa kun minua sorretaan?

Sinäkin vain valitat enkä näe yhtään parannusesitystä näissä kannanotoissasi. Mitä aikuisten oikeasti pitäisi muuttaa, tee nyt vaikka viiden kohdan lista siitä miten nyt on ja miten sinun mielestäsi pitäisi olla.

Vaikka en olekkaan tuo väittelykumppanisi, niin vastaan vaikka etuoikealta, paljon kulkevana.
        Näin ollen kun vain yövyn muutaman tunnin, niin hinta on kohtuuton (aluemaksu 10-18 euroa, henkilömaksu 3-7 euroa, sähkö 5-8 euroa/vrk) ja kuitenkaan palevluista en tarvitse, kuin pelkän sähkön. Alueen muut palvelut jäävät tarvitsematta. Ja sähkökin vain muutamaksi tunniksi, en 24 tunniksi vaan esim. 1/4 tuosta ajasta vain.

Mikäli palvelun tarjoajat eivät tule ajoissa tätä huomaamaan, kehittyy varmasti rinnalle toinen järjestelmä (siitä on jo selkeitä merkkejä), joka imaisee nämä asiakkaat, ja sen jälkeen on aika vaikea imeä asiakkaita takaisin.

Fiksut palvelun tuottajat alkavat pikapuolin havahtumaan tilanteeseen, että kaikki eivät lomaile, vaan kulkevat, eivätkä tarvitse koko pakettia.

Sanotaanpa näin, että tarvitsen vain kävelykengät, mutta kauppais myy vain paketteja, jotka sisältävät sekä kävelykengät, saappaat, lenkkikengät, monot, huopikkaat ja luistimet.

Sitten ihmetellään ja haukutaan kun kaikki eivät halua muita kuin ne pelkät kävelykengät, vaan menevät ja hankkivat ne jostain muualta.

Nyt on käymässä juuri näin. Me, jotka emme kulje lomailemassa, vaan useinmiten työn merkeissä olemme melkein aina menon päällä, yhä useampi liikkuu jo asuntoautolla, tai yhdistelmällä (auto-asuntovaunu) eikä todella tarvitse sitä koko pakettia vain yhden osan.

Varmaan lähivuodet näyttävät, ketkä palveluntarjoajat hoksaavat tämän asian.

• älyätkö
        karva.naamari kirjoitti:

Moni luulee jäsenalueille tullessaan olevansa MAKSAVA ASIAKAS, kuten on kaupallisilla alueilla vieraillessaan. Ei näitä kaupallisilla alueillakaan palvella kovin yksilöllisesti, saatika ystävällisesti.

Jäsenalueilla palvelu on pääsääntöisesti ystävällistä ja avuliasta. Koitetaan ottaa vierailijan toivomukset huomioon, mikäli se on mahdollista. Toisen yhdistyksen jäsen koetaan alueelle tulevana vierailijana, jolta pyydetään vain "omakustannushinta" vierailusta aiheutuneista kuluista.

• älyätkö
        tässä lista kirjoitti:

Vaikka en olekkaan tuo väittelykumppanisi, niin vastaan vaikka etuoikealta, paljon kulkevana.
        Näin ollen kun vain yövyn muutaman tunnin, niin hinta on kohtuuton (aluemaksu 10-18 euroa, henkilömaksu 3-7 euroa, sähkö 5-8 euroa/vrk) ja kuitenkaan palevluista en tarvitse, kuin pelkän sähkön. Alueen muut palvelut jäävät tarvitsematta. Ja sähkökin vain muutamaksi tunniksi, en 24 tunniksi vaan esim. 1/4 tuosta ajasta vain.

Mikäli palvelun tarjoajat eivät tule ajoissa tätä huomaamaan, kehittyy varmasti rinnalle toinen järjestelmä (siitä on jo selkeitä merkkejä), joka imaisee nämä asiakkaat, ja sen jälkeen on aika vaikea imeä asiakkaita takaisin.

Fiksut palvelun tuottajat alkavat pikapuolin havahtumaan tilanteeseen, että kaikki eivät lomaile, vaan kulkevat, eivätkä tarvitse koko pakettia.

Sanotaanpa näin, että tarvitsen vain kävelykengät, mutta kauppais myy vain paketteja, jotka sisältävät sekä kävelykengät, saappaat, lenkkikengät, monot, huopikkaat ja luistimet.

Sitten ihmetellään ja haukutaan kun kaikki eivät halua muita kuin ne pelkät kävelykengät, vaan menevät ja hankkivat ne jostain muualta.

Nyt on käymässä juuri näin. Me, jotka emme kulje lomailemassa, vaan useinmiten työn merkeissä olemme melkein aina menon päällä, yhä useampi liikkuu jo asuntoautolla, tai yhdistelmällä (auto-asuntovaunu) eikä todella tarvitse sitä koko pakettia vain yhden osan.

Millä SFC jäsenalueilla on mainitsemasi hinnat voimassa SFC:n jäsenille?

Minäkin paljon liikkuvana käytän pääasiassa "puskaparkkeja" yöpymisiini. ABC ketjun liikenneasemilla on monasti sähköä saatavilla kohtuuhinnalla, muiden palvelujen lisäksi. Aina ei liikenneasemat vain osu sopivasti matkareitille yöpymistä ajatellen.

Kaupallisella pohjalla toimivien caravanalueiden varaan ei kulkeva karavaanari pysty yöpymispaikkojaan suunnittelemaan, varsinkin liikkuessaan syksyn ja kesän alun välisenä aikana.

• on yleiskäsite,
        karva.naamari kirjoitti:

joka tarkoittaa kaikkia alan harrastajia riippumatta siitä, kuuluuko yhdistykseen vai ei. Kuulumattomia on paljon. SFC-alueen aita ja yhdistyksen säännöt näyttävät rajoittavan karvanaamarin ajattelua kaupallisten karavaanipalvelujen suhteen. Siitä kielii myös asenne, että omasta ajattelusta poikkeavat näkemykset ovat valitusta.

Tuossa edellä tulikin jo hyvä vastaus siihen, miksi kulkijan tarpeet ovat erilaiset SFC-aidan ulkopuolella. Karavaanimatkailu myös lisääntyy ja mukaan tulee uusia ihmisryhmiä uusine tarpeineen. Jotkut palveluyrittäjät (ABC-huoltamoketju, muutama kylpylä, yksittäiset maaseuturavintolat jne.) ovat alkaneet asian ansaintalogiikan pikku hilja oivaltaa, mutta esimerkiksi kunnat eivät ole juurikaan vielä kiinnostuneet tarjoamaan perusvarusteisia matkaparkkeja läheltä keskustoja, vaikka sekin olisi selkeä elinkeinopoliittinen tukitoimi paikallisille kauppiaille, ravintoloitsijoille ja muille palveluyrittäjille.

• tässä lista kirjoitti:

Tässä listassasi ei ollut kuin yksi oikea kohta.

"Älyätkö" on siihenkin jo antanut vastauksen eikä siihen enää ole paljoa sanomista.

Minä suosittelen SFC:n liittymistä koska heidän alueillaan yöpyen jäsenmaksu tulee takaisin hetkessä jos vertaa noihin esittämiisi hintoihin.

Sähkönkulutukseen suosittelen kWh mittaria jolloin voit maksaa ainoastaan käyttämästäsi sähköstä. Minulla ei ole sähkölämmitystä ja kaikkine hupilaitteineen sähköä kuluu noin 7 kWh:n verran normaalissa yöpymisessä.

• tässä lista
        karva.naamari kirjoitti:

Tässä listassasi ei ollut kuin yksi oikea kohta.

"Älyätkö" on siihenkin jo antanut vastauksen eikä siihen enää ole paljoa sanomista.

Minä suosittelen SFC:n liittymistä koska heidän alueillaan yöpyen jäsenmaksu tulee takaisin hetkessä jos vertaa noihin esittämiisi hintoihin.

Sähkönkulutukseen suosittelen kWh mittaria jolloin voit maksaa ainoastaan käyttämästäsi sähköstä. Minulla ei ole sähkölämmitystä ja kaikkine hupilaitteineen sähköä kuluu noin 7 kWh:n verran normaalissa yöpymisessä.

Kyllä olen liittynyt jäseneksi ennenkuin edes matkakampekkaan oli kotona, mutta kohtuuttoman arvokasta on kun tarvitsee vain pikku osan paketista. 4 yötä olen ollut SFC:n jäsenalueella. Puskaparkissa mielettömän määrän öistä, jos näitä huoltamoita sellaiseksi nimitetään. Kustannus 4-5 euroa / yö jos ottaa sähkön. Viimeyönä ei ollut sähköä joten kustannus 0 euroa, nyt täksi yöksi on.

• tässä lista
        on yleiskäsite, kirjoitti:

joka tarkoittaa kaikkia alan harrastajia riippumatta siitä, kuuluuko yhdistykseen vai ei. Kuulumattomia on paljon. SFC-alueen aita ja yhdistyksen säännöt näyttävät rajoittavan karvanaamarin ajattelua kaupallisten karavaanipalvelujen suhteen. Siitä kielii myös asenne, että omasta ajattelusta poikkeavat näkemykset ovat valitusta.

Tuossa edellä tulikin jo hyvä vastaus siihen, miksi kulkijan tarpeet ovat erilaiset SFC-aidan ulkopuolella. Karavaanimatkailu myös lisääntyy ja mukaan tulee uusia ihmisryhmiä uusine tarpeineen. Jotkut palveluyrittäjät (ABC-huoltamoketju, muutama kylpylä, yksittäiset maaseuturavintolat jne.) ovat alkaneet asian ansaintalogiikan pikku hilja oivaltaa, mutta esimerkiksi kunnat eivät ole juurikaan vielä kiinnostuneet tarjoamaan perusvarusteisia matkaparkkeja läheltä keskustoja, vaikka sekin olisi selkeä elinkeinopoliittinen tukitoimi paikallisille kauppiaille, ravintoloitsijoille ja muille palveluyrittäjille.

Mainitsit ABC asemaketjun.

Juu, sellaisella olen nytkin. Välttämättömät ruokatarvikkeet saa ketjun myymälästä vaikka tuleekin puolen yön aikaan.

Muutenkin jos ABC-ketjun ruokailuaika osuu omaan aikatauluun ja pystyy syömään aseman valmiista pöydästä, se tekee matkan sujuvaksi. Olihan tässäkin viimeyönä joku muu sähköpaikalla. Oli lähtenyt juuri, kun minä tulin.
        Minun edellisessä yöpaikassa ei ollut sähkötarjontaa.

Aika kummalliselta tuntuu, että tämä koetaan uhkaksi, eikä haasteeksi jos ei tarvitse lomapalveluja vaan pienen osan tarjottavasta palvelusta.

• tientukko

ilman rahaa ilman palvelua

Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      90
      4282
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      37
      2515
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      104
      2426
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      106
      2201
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1937
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      32
      1925
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1597
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      189
      1585
    9. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1578
    10. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      77