Puskaparkkiinko

ei ka sentään

Taas on se aika, että näilläkin sivuilla muutamat harvat (ja ilmeisesti köyhät) julistavat puskaparkkisanomaansa. Onneksi näitä imagon pilaajia on vain muutama, mutta ovat kyllä sitäkin kovapäisempiä ja suuriäänisiä.

Tässä faktaa: 2,3 miljoonaa yöpymistä yleisillä leirintäalueilla, näistä ylivoimaisesti suurin osa matkailuajoneuvoissa.

2,2 miljoonaa yöpymistä maktailuajoneuvoissa hiihtokeskuksissa. 700000 omilla alueilla.

Matkailuvaunuja ja autoja turistikäytössä noin 70000. Eli jokaisella yövytään noin 70 yötä vuodessa virallisilla alueilla.

Eipä jää montaa puskaparkkeihin. Tuohon huutoon ei kannata edes vastata.

20

1764

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puskaparkkilainen

Juu täältä puskaparkista nytkin terveisiä!

Mutta mikäs sinua noin ärsyttää, ettet osaa edes yksinkertaista laskutoimitusta tehdä kun lähätät keskeneräiset luvut lentoon?

Ovatko ne ulkolaiset matkaajat - asuntoauto-, ja vaunumatkaajat kaikki puskaparkissa kun niitä ei ole laskuissasi lainkaan? Heitä näkyy kumminkin melkoinen liuta maanteillämme.

• Näköjään suuret luvut hämäävät eivätkä kerro mitään jos niitä ei osaa lukea. Se, että joku on joskus leirintäalueella joko yhdistysten tai muilla ei sulje pois "puskaparkki" mahdollisuutta silloin kun kohdalle sopivasti sattuu. Puskaparkeista ei liene tilastoja joten laskelmasi ontuvat aika suurelta osin. Ompi sinun vaikeaa sanoa onko niitä puskayöpymisiä 10k tai 100k (k=kilo), todellisuudessa niitä voi olla 1000k kpl vuosittain.

Itse ainakin koen helpommaksi omien harrastusteni vuoksi monasti puskan kuin leirintäalueen. Puska on tässä vain vertauskuvallinen nimi eri paikoille jotka eivät ole varsinaisia leirintäalueita.

En oikein ymmärrä mistä tämä mielenkiinto siihen missä me kulkurit yömme vietämme. Useimmat meistä ovat kuitenkin varsin valveutuneita emmekä roskaa ympäristöämme jo oman viihtyvyytemmekin vuoksi. Kyllä pubikulttuuri on pahempi häiriön aiheuttaja kuin muutama rauhallinen metsäyöpyjä. Käykääpäs oikeiden häiriköiden kimppuun niitä ette karavaanareista löydä.

• älyätkö

Vuodessa vietetään matkailuajoneuvoissa kaikkiaan puskaparkkiöitä paljon enemmän, mitä sait yhteensä noista kesä-talvi luvuista. 5,5 milj. yöpymistä vuodessa ylittyy puskaparkeissa helposti.

Viime vuonna nukuin matkailuautossa 121 yötä kirjanpitoni mukaan. Näistä vain 10 yötä olin caravanalueilla. Kaikki muut yöt tuli vietettyä puskaparkeissa.

• ei kai sentään

Huvittava vähemmistö, kovaääninen ja kovapäinen.

Puskaparkkilaisten määrääkin on tutkittu, vain muutama promille koko käyttäjäkunnasta. Mutta haittatekijänä huomattava.

Vai ylitty puskissa 5,5 miljoonaa yöåymistä! Uskotko itsekään? Ajatteles leirintäalueita ja hiihtokeskuksia. Kymmeniä ja satoja vaunuja per yö. Missäs puskissa niitä enempi luuraa?

• ei kai sentään kirjoitti:

Puskaparkkilaisten määrääkin on tutkittu, vain muutama promille koko käyttäjäkunnasta. Mutta haittatekijänä huomattava.

Vai ylitty puskissa 5,5 miljoonaa yöåymistä! Uskotko itsekään? Ajatteles leirintäalueita ja hiihtokeskuksia. Kymmeniä ja satoja vaunuja per yö. Missäs puskissa niitä enempi luuraa?

Katsopas kun oikean puskaparkkilaisen tuntee siitä, ettei sitä huomaa ellei siihen kompastu. Muuta haittaa hänestä ei ole, korkeintaan hän aiheuttaa kateellisille kuten sinulle imaginaarisia mielikuvahäiriöitä.

Emme ole myöskään kovaäänisiä emmekä kovapäisiä, me ainoastaan puolustamme omaa tapaamme elää ja olla aggressiivisia hyökkääjiä, kuten sinuakin vastaan. Jos joku sinun puskaparkkilaiseksi luulemasi on sinua oikeasti häirinnyt ei kyseessä ole oikea yksilö vaan joku harrastamasi pubikulttuurin ryyppäilevä sivutuote. Silloin on turhaa puhua puskaparkista, koko homma kuuluu jätehuollon piiriin.

Kyse on samasta ilmiöstä kuin veneillessä, häiriöt vähenevät satamasta lähdettäessä etäisyyden neliössä. Harva malttaa olla teurastamatta mäyräkoiraansa monen saaren ohi.

• muka kateellinen
        karva.naamari kirjoitti:

Katsopas kun oikean puskaparkkilaisen tuntee siitä, ettei sitä huomaa ellei siihen kompastu. Muuta haittaa hänestä ei ole, korkeintaan hän aiheuttaa kateellisille kuten sinulle imaginaarisia mielikuvahäiriöitä.

Emme ole myöskään kovaäänisiä emmekä kovapäisiä, me ainoastaan puolustamme omaa tapaamme elää ja olla aggressiivisia hyökkääjiä, kuten sinuakin vastaan. Jos joku sinun puskaparkkilaiseksi luulemasi on sinua oikeasti häirinnyt ei kyseessä ole oikea yksilö vaan joku harrastamasi pubikulttuurin ryyppäilevä sivutuote. Silloin on turhaa puhua puskaparkista, koko homma kuuluu jätehuollon piiriin.

Kyse on samasta ilmiöstä kuin veneillessä, häiriöt vähenevät satamasta lähdettäessä etäisyyden neliössä. Harva malttaa olla teurastamatta mäyräkoiraansa monen saaren ohi.

mistä paskapurkkaajia pitäisi kadehtia? Leirintäalueilta, jos haluaa, voi aina päästä pummaamaan. Mutta pummeilla ei liene rahaa tulla alueille. Alueiden kalleuttahan he valittavat.

Paskapurkkien vastustajat eivät myöskään liene aggressiivisia. Vain harmistuneita siitä, että muutamat köyhät pummit pilaavat koko homman maineen!

• höh
        ei kai sentään kirjoitti:

Uusia karavaanarialueita ei rakenneta. Vanhat ovat täynnä, ja jokaiselle vapautuvalle paikalle on pitkä jono tulijoita. Puskissa on tilaa, ja kasvava joukko uusista ja vanhoista karavaanareista on asian huomannut. Puskaparkkilaisen määrä tulee edelleen lisääntymään.

• muka kateellinen kirjoitti:

mistä paskapurkkaajia pitäisi kadehtia? Leirintäalueilta, jos haluaa, voi aina päästä pummaamaan. Mutta pummeilla ei liene rahaa tulla alueille. Alueiden kalleuttahan he valittavat.

Paskapurkkien vastustajat eivät myöskään liene aggressiivisia. Vain harmistuneita siitä, että muutamat köyhät pummit pilaavat koko homman maineen!

Ainakin te kadehditte sitä vapautta joka meillä on. On turhaa väittää ettei olisi aggressiivinen nimitellessään toista paskapurkiksi. Ota asiallinen ote kirjoituksiisi niin vakuuttavuutesi nousee aivan uusiin sfääreihin. Nyt sinut luokitellaan tyhjänpäiväiseksi suunsoittajaksi.

Veikkaan, ettei raha ole useinkaan syynä mennä puskaparkkiin vaan rauhallinen ympäristö. Tällä en tarkoita teiden levähdysalueita.

• siksi,
        muka kateellinen kirjoitti:

...että saan olla rauhassa kaltaisestasi tyypistä.
        Taidat olla juuri se tyyppi, joka tulee alueella kädestä tervehtimään ja antaa auliisti apuaan leiriytymisessä. Ja kun apua ei tarvita, loukkaannutaan verisesti ja mennään kyräilemään muutaman kaltaisensa kanssa. Kohta puolet kausipaikkalaisista tietää tulokkaiden olevan outoja, mielisairaitakin taitavat olla. Vaunu/autokin on aivan vinossa. Peruuttaakaan eivät osanneet.
        Illalla pidetään karaokejuhlat. Ämyrit käännetään tulokaihin päin, että huomaisivat että on kivaa, kun osaa käyttäytyä oikein.

"köyhät pummit". Mielenkiintoinen sananvalinta. sopii hyvin kuvaukseen.
        Ei omaehtoinen leiriytyminen voi mainetta pilata. Kun sitä ei ole ollutkaan.

• Rankkaa,
        siksi, kirjoitti:

Taidat olla juuri se tyyppi, joka tulee alueella kädestä tervehtimään ja antaa auliisti apuaan leiriytymisessä. Ja kun apua ei tarvita, loukkaannutaan verisesti ja mennään kyräilemään muutaman kaltaisensa kanssa. Kohta puolet kausipaikkalaisista tietää tulokkaiden olevan outoja, mielisairaitakin taitavat olla. Vaunu/autokin on aivan vinossa. Peruuttaakaan eivät osanneet.
        Illalla pidetään karaokejuhlat. Ämyrit käännetään tulokaihin päin, että huomaisivat että on kivaa, kun osaa käyttäytyä oikein.

Elämää. Olen parinkymmenen vuoden aikana yöpynyt viitisensataa kertaa yleisillä ja jäsenalueilla.
        Kertaakaan en ole joutunut kuvailemasi tilanteen uhriksi. Vilkaiseppa seuraavalla vessareissulla peiliin....

• on joo
        Rankkaa, kirjoitti:

Elämää. Olen parinkymmenen vuoden aikana yöpynyt viitisensataa kertaa yleisillä ja jäsenalueilla.
        Kertaakaan en ole joutunut kuvailemasi tilanteen uhriksi. Vilkaiseppa seuraavalla vessareissulla peiliin....

Kirjoittipa tänne mitä tahansa, kohta joku kommentoi: Katso peiliin, hanki elämä, omapa vikasi, syytä itseäsi...
        Yritin vain kuvata aiempaa kommentoijaa kirjoittamansa tekstin perusteella...joku jo ottaa tosissaan.

• siksi, kirjoitti:

Vaikka olen puskaparkin kannalla aika usein niin en silti tunnista "siksi":n kuvausta. Olen varsin hyvin pärjännyt kaikilla vierailemillani alueilla kanssaihmisten kanssa, kertaakaan en muista riitaa tai edes sanomista tulleen. Omat syyni ovat muualla, ehkä joku kantasuomalainen metsäläisperimä vaikuttaa.

• miehitettyjä
        ei kai sentään kirjoitti:

Kyllä näköjään kelpaa puskaparkit kulkevaisille. Asuntoautoja oli joulun allakin tuolla Tupoksella kaikki asuntoautopaikat täynnä.

• jauhamisen tästä "puskaparkki"- aiheesta.

Yrittäisit nyt jo ymmärtää, että jokainen itse tietää parhaiten, mikä leiriintymispaikka hänelle on kulloinkin paras.

Sinä et sitä tiedä, vaikka omasta mielestäsi tiedätkin jopa muiden rahatilanteenkin ihan suvereenisti.

Tarkista asenteitasi ja keskity enemmän omaan leiriytymiseesi.

Taustatieto: Minä leiriydyn yleensä aina leirintäalueille, koska se ainakin toistaiseksi on sopinut minulle parhaiten.

• köyhiä

karavaanareita on enemmän kuin uskotkaan. Eipä me taideta olla uhka matkailumaailmalle, jossa rahan voima saa aina enemmän valtaa.

• Sandels

Eipä ole tietoisesti tullut valittua ns. "puskaparkkia" (on muuten harvinaisen typerä termi!)

Jos olen matkalla jonnekin, niin en todellakaan etsi leirintäalurtta, vaan esim. levike riittää pelkkään yöpymiseen. Jos olen pitemmällä "tauolla", niin etsin leirintäalueen. Saa saunoa, tyhjentää säiliöt ja ladata akut. Yleensä koko asuntovaunu on tullut hankittua perhokalastuksen takia, joten yleensä tulee laitettua leiri kalastuspaikkojen läheisyyteen. Harvoin siis on mahdollistakaan hankkiutua leirintäalueelle... Jos koskella on leirintäalue käytän kyllä palvelua hyväksi.

Muutaman kerran olen matkalla pysähtynyt viralliselle alueelle ja käteen ei ole jäänyt kuin armoton v**utus, kun räkä kännissä heiluvat ääliöt ovat täyttäneet vaunun ympäristön. Yritä nyt siinä nukkua ja odota milloin ensimmäinen kollo on koputtelemassa ovea, että "heitä tupakka, mitä alat sä v*ttuilee!!!" vaikka sanot, että en polta... ( näin on siis käynyt useammin kuin kerran...) Jatka nyt siinä sitten hyvin levänneenä aamulla matkaa!

• Juvalla
        Sandels kirjoitti:

Eipä ole tietoisesti tullut valittua ns. "puskaparkkia" (on muuten harvinaisen typerä termi!)

Jos olen matkalla jonnekin, niin en todellakaan etsi leirintäalurtta, vaan esim. levike riittää pelkkään yöpymiseen. Jos olen pitemmällä "tauolla", niin etsin leirintäalueen. Saa saunoa, tyhjentää säiliöt ja ladata akut. Yleensä koko asuntovaunu on tullut hankittua perhokalastuksen takia, joten yleensä tulee laitettua leiri kalastuspaikkojen läheisyyteen. Harvoin siis on mahdollistakaan hankkiutua leirintäalueelle... Jos koskella on leirintäalue käytän kyllä palvelua hyväksi.

Muutaman kerran olen matkalla pysähtynyt viralliselle alueelle ja käteen ei ole jäänyt kuin armoton v**utus, kun räkä kännissä heiluvat ääliöt ovat täyttäneet vaunun ympäristön. Yritä nyt siinä nukkua ja odota milloin ensimmäinen kollo on koputtelemassa ovea, että "heitä tupakka, mitä alat sä v*ttuilee!!!" vaikka sanot, että en polta... ( näin on siis käynyt useammin kuin kerran...) Jatka nyt siinä sitten hyvin levänneenä aamulla matkaa!

Viime kesänä erehdyin menemään Juvan Camping alueelle. Olin kuukauden matkassa, ja tämä oli ainut leirintäalue, jolle menin menomatkalla majoittumaan. Lienekkö harjoittelijatyttö lukenut hinnastoa väärin, mutta 10 euroa vain otti.

Mutta voi sitä mekastusta ja öykkäröimistä. Ei tarvinnut unta toivoakkaan ennen aamutunteja. Se riitti minulle. Puskaparkit ovat rauhallisia ja 30 yötä puskaparkissa vastaan 1 leirintäalueyö.

• här
        Sandels kirjoitti:

Aivan samoja kokemuksia on minulla.Mikäli reissaan useamman yön reissuja on "puskaparkki" ainakin minulle ainut mahdollisuus.

Leirintäalueiden levottomuus ja pitkälle aammun jatkuva mekkala pilaa kyllä hyvänki loman totaalisesti.
        Roskaamisesta sanoisin,että minun jäljiltä ei luontoon jää koskaan vettä vaarallisempaa jätettä.
        Monesti parkissa olen nähnyt,kun tullaan asuntoautoilla esim.tienvarsien levähdyspaikalle ja roskapussia kiikutetaan roskakoriin,mutta kun pitäisi aukaista kansi siihen voimat loppuu ja pussi heitetään maahan ja ei kun menoksi.

Sitten vain leirintäalueelle ryyppäämään ja näin maailma pelastuu.

Menin kerran huomauttamaan asiasta ,ja asialle lähetettiin vielä lapsi ja sain äidiltä semmoisen ryöpytyksen,että heikompaa olisi jo hirvittänyt.
        Näinhän kasvaa taas uusi siisti sukupolvi meidän niin rakkaaseen harrastukseen.

• vaikka Kilpisjärvelle

helmikuussa testaamaan miten on leirintäpalveluita suomalaiselle autolle tai vaunulle tyrkyllä... Tai menkääkin kahdella autolla, kaiken varalta.

Saattaa tulla yllätyksiä ja alkaa puskaparkki kiinnostaa :-D

• jouko m

Tervetuloa vaan. Lomakylän respan edessä on aina silloin tällöin joku yötä, alue on muuten täynä norjalaisten vaunuja. Pari parkkipaikkaakin on aurattu ja niilläkin on yöpyjiä. Kauppakin on auki 7 päivää viikossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      90
      4342
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      48
      2749
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      113
      2481
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      108
      2268
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1947
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      32
      1945
    7. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      212
      1644
    8. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1617
    9. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1598
    10. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      79