Adrian eristeet, joko paremmat?

vm.2008?

Vieläkö adriassa on styroksieristys? Onko kellään kokemusta pakkasista kys. autolla ja kaasun kulutuksesta?

25

12558

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Adriatik 650SP Coral auto

      ja hyvin lämmintä pitää ja kaasu menee siinä missä meni Soliferissakin.

    • Ei kai styroxin eristyskyvyssä mitään ongelmaa ole. Ongelma on se, että siihen ei saa päästää vettä eli saumoista pitää pitää huoli. Mahtaako styroxin ja polyuretaanin k-arvo kovasti poiketa, ainakaan niin paljoa, että se vaikuttaisi matkailukulkineen lämmönkulutukseen. Suurimpia hukkapaikkojahan ovat, kattoluukut ja ikkunat, lisäksi tekijän huolellisuus vaikuttaa enemmän kuin k-arvot. Pienikin rako eristyksessä kumoaa vieressä olevan ison hyvin eristetyn kohdan.

      Kokemuksesta voin kertoa minulla olleen kaksi 7m alkoviautoa (toinen on vieläkin), molemmat styrox eristeillä, eka oli italialainen ja toinen germaaniasta. Kummassakin on tarjettu alle -20C lämpötiloissa, erona on se, että italialaisessa oikein kovilla pakkasilla osa tukipuista hieman huurti. Siinä oli myös hieman epätasaisempi lämmönjakautuminen. Germaanivehkeessä on lämpösolat kalusteiden ja seinän välissä ja niistä näyttää olevan hyötyä, lisäksi puhalluspisteiden määrä on suurempi joten oleskelu on mukavampaa.

      Adriasta minulla ei ole ensikäden tietoa mutta kyllähän niitä talvellakin näkee joten niissä ei liene sen suurempia ongelmia kuin muissakaan.

      • Molemmat on

        Uretaani on huonoimmillaankin 1.6 kertaa paremmin eristävä kuin styroks, ja lisäksi se ei ime vettä itseensä. Toinen huomioitava seikka on ääneneristys, kokeileppas joskus jos on mahdollista mennä vesisateella styroksieristeiseen kulkineeseen ja senjälkeen uretaanieristeiseen, ero on korvinkuultavissa, styroksikoppa möykkää vesisateessa kuin peltiämpäri, uretaanieristeinen on paljon hiljaisempi. Kaikki puheäänet ulkoa kuuluvat helpommin styroksikoppaiseen, samoin jos pidät siellä radiota auki kuuluu se ulos selvemmin kuin uretaanikopasta. Nämä ovat vuosikymmenten aikana todettuja juttuja ja moni muukin karavaanari on huomannut saman. Styroksikoppaisen auton omistaja ei vaan tahdo myöntää tällaista tosiasiaa. Kyllä styroksi menettelee eristeenä jos on kysymys kolmen vuodenajan kulkupelistä, paukkupakkasiin siitä ei ole.


      • Molemmat on kirjoitti:

        Uretaani on huonoimmillaankin 1.6 kertaa paremmin eristävä kuin styroks, ja lisäksi se ei ime vettä itseensä. Toinen huomioitava seikka on ääneneristys, kokeileppas joskus jos on mahdollista mennä vesisateella styroksieristeiseen kulkineeseen ja senjälkeen uretaanieristeiseen, ero on korvinkuultavissa, styroksikoppa möykkää vesisateessa kuin peltiämpäri, uretaanieristeinen on paljon hiljaisempi. Kaikki puheäänet ulkoa kuuluvat helpommin styroksikoppaiseen, samoin jos pidät siellä radiota auki kuuluu se ulos selvemmin kuin uretaanikopasta. Nämä ovat vuosikymmenten aikana todettuja juttuja ja moni muukin karavaanari on huomannut saman. Styroksikoppaisen auton omistaja ei vaan tahdo myöntää tällaista tosiasiaa. Kyllä styroksi menettelee eristeenä jos on kysymys kolmen vuodenajan kulkupelistä, paukkupakkasiin siitä ei ole.

        Kysyjän tekstissä oli lähinnä kyse pakkasominaisuuksista. Muita en käsitellytkään mutta nyt kun sanoit niin voihan siinä niin lämmöneristykseen kuin ääneenkin joku muukin asia vaikuttaa kuten pintamateriaali.

        Kuinka paksu alumiinilevy katolla on tai kuinka paksu lasikuitukerros? Miten arvioit niiden vaikutuksen? Myös sisäkatto vaikuttanee sekä kattoluukkujen pintamateriaali sekä pinta-ala. Miten erottelet ne toisistaan ja onko jonkun vaikutus niin suuri, että esim. katon materiaali on sekundäärinen.

        Lisäksi vaikuttanee miten katto ja seinät on koottu, miten hyvin eri osat on toisiinsa liimattu jne. Näistä kun tekee tutkimuksen niin se alkaa lähennellä väitöskirjaa.


      • esimerkiksi siksi
        Molemmat on kirjoitti:

        Uretaani on huonoimmillaankin 1.6 kertaa paremmin eristävä kuin styroks, ja lisäksi se ei ime vettä itseensä. Toinen huomioitava seikka on ääneneristys, kokeileppas joskus jos on mahdollista mennä vesisateella styroksieristeiseen kulkineeseen ja senjälkeen uretaanieristeiseen, ero on korvinkuultavissa, styroksikoppa möykkää vesisateessa kuin peltiämpäri, uretaanieristeinen on paljon hiljaisempi. Kaikki puheäänet ulkoa kuuluvat helpommin styroksikoppaiseen, samoin jos pidät siellä radiota auki kuuluu se ulos selvemmin kuin uretaanikopasta. Nämä ovat vuosikymmenten aikana todettuja juttuja ja moni muukin karavaanari on huomannut saman. Styroksikoppaisen auton omistaja ei vaan tahdo myöntää tällaista tosiasiaa. Kyllä styroksi menettelee eristeenä jos on kysymys kolmen vuodenajan kulkupelistä, paukkupakkasiin siitä ei ole.

        noihin kirjoittamiisi kuin pelkkä eristemateriaali...

        Eräskin myyjä totesi että saahan sitä talviauton vaikka Dethleffistä jos vain riittää lämmitysvastuksia putkien ympärille ja virtaa niiden käyttöön (ei millään pahalla Dethleffsiä kohtaan). Noita "vastuksilla talvikuntoon" tehtyjä löytyy varmasti joka merkiltä, Dethleffs vaan nyt sattui tuolla kertaa esille nousemaan.

        Tärkeämpää, kuin pelkkä eristemateriaali, on talvikäytön kannalta se miten huolellisesti ja tarkasti työt on tehty
        Eduksi talvikäytölle:
        - Mitä vähemmän ikkunoita, sen parempi.
        - Mitä tasaisempi lämmönjako, sen parempi.
        - Kunnon ilmasolat myös puhalluslämmitteisissä.
        - Tuplapohja niin ei vedet jäädy ja lattia on lämpöisemmän tuntuinen myös silloin kun lattialämmitystä ei voi käyttää.

        Huonoja juttuja talvikäytön kannalta:
        - Sängyn vieressä isot ikkunat kahdella seinällä. Huono juttu mutta kummallisen yleinen "rakennusvirhe".
        - vesiputket ja jopa lämmitysputket saattavat kulkea auton ulkopuolella kylmässä.
        - eristeet eivät ole "yhtenevät" eli seinän sisällä saattaa olla jopa eristämättömiä kohtia. käsittämätöntä tämän hintaluokan vehkeille.

        yms yms yms

        Jos työt on tehty oikein, ei sillä ole väliä mitä sieltä seinän sisältä eristemateriaalina löytyy. Siinä vaiheessa kun kosteus alkaa uida rakenteisiin, alkaa perinteinen styroksi näyttää huonoja puoliaan mutta tämä Adriankin käyttämä styrofoam vaikuttaa "tiukempaan" puristetulta joten myös vedenimukyky lienee heikompi jos vuotoja alkaa tulla.


      • Deppeli
        esimerkiksi siksi kirjoitti:

        noihin kirjoittamiisi kuin pelkkä eristemateriaali...

        Eräskin myyjä totesi että saahan sitä talviauton vaikka Dethleffistä jos vain riittää lämmitysvastuksia putkien ympärille ja virtaa niiden käyttöön (ei millään pahalla Dethleffsiä kohtaan). Noita "vastuksilla talvikuntoon" tehtyjä löytyy varmasti joka merkiltä, Dethleffs vaan nyt sattui tuolla kertaa esille nousemaan.

        Tärkeämpää, kuin pelkkä eristemateriaali, on talvikäytön kannalta se miten huolellisesti ja tarkasti työt on tehty
        Eduksi talvikäytölle:
        - Mitä vähemmän ikkunoita, sen parempi.
        - Mitä tasaisempi lämmönjako, sen parempi.
        - Kunnon ilmasolat myös puhalluslämmitteisissä.
        - Tuplapohja niin ei vedet jäädy ja lattia on lämpöisemmän tuntuinen myös silloin kun lattialämmitystä ei voi käyttää.

        Huonoja juttuja talvikäytön kannalta:
        - Sängyn vieressä isot ikkunat kahdella seinällä. Huono juttu mutta kummallisen yleinen "rakennusvirhe".
        - vesiputket ja jopa lämmitysputket saattavat kulkea auton ulkopuolella kylmässä.
        - eristeet eivät ole "yhtenevät" eli seinän sisällä saattaa olla jopa eristämättömiä kohtia. käsittämätöntä tämän hintaluokan vehkeille.

        yms yms yms

        Jos työt on tehty oikein, ei sillä ole väliä mitä sieltä seinän sisältä eristemateriaalina löytyy. Siinä vaiheessa kun kosteus alkaa uida rakenteisiin, alkaa perinteinen styroksi näyttää huonoja puoliaan mutta tämä Adriankin käyttämä styrofoam vaikuttaa "tiukempaan" puristetulta joten myös vedenimukyky lienee heikompi jos vuotoja alkaa tulla.

        ympäri vuoden (toivottavasti), voi pelkkien talviominaisuuksien painottaminen viedä hankintapäätöstä jopa väärään suuntaan.

        Paljon ympäri vuoden liikkuvalle on merkitystä vähintään puolet kalenterivuodesta myös ikkunoiden määrällä, tuuletukselle, valoisuudelle yms. Auton valintahan on tunnetusti aina kompromissi.


      • Missä niin sanotaan?
        esimerkiksi siksi kirjoitti:

        noihin kirjoittamiisi kuin pelkkä eristemateriaali...

        Eräskin myyjä totesi että saahan sitä talviauton vaikka Dethleffistä jos vain riittää lämmitysvastuksia putkien ympärille ja virtaa niiden käyttöön (ei millään pahalla Dethleffsiä kohtaan). Noita "vastuksilla talvikuntoon" tehtyjä löytyy varmasti joka merkiltä, Dethleffs vaan nyt sattui tuolla kertaa esille nousemaan.

        Tärkeämpää, kuin pelkkä eristemateriaali, on talvikäytön kannalta se miten huolellisesti ja tarkasti työt on tehty
        Eduksi talvikäytölle:
        - Mitä vähemmän ikkunoita, sen parempi.
        - Mitä tasaisempi lämmönjako, sen parempi.
        - Kunnon ilmasolat myös puhalluslämmitteisissä.
        - Tuplapohja niin ei vedet jäädy ja lattia on lämpöisemmän tuntuinen myös silloin kun lattialämmitystä ei voi käyttää.

        Huonoja juttuja talvikäytön kannalta:
        - Sängyn vieressä isot ikkunat kahdella seinällä. Huono juttu mutta kummallisen yleinen "rakennusvirhe".
        - vesiputket ja jopa lämmitysputket saattavat kulkea auton ulkopuolella kylmässä.
        - eristeet eivät ole "yhtenevät" eli seinän sisällä saattaa olla jopa eristämättömiä kohtia. käsittämätöntä tämän hintaluokan vehkeille.

        yms yms yms

        Jos työt on tehty oikein, ei sillä ole väliä mitä sieltä seinän sisältä eristemateriaalina löytyy. Siinä vaiheessa kun kosteus alkaa uida rakenteisiin, alkaa perinteinen styroksi näyttää huonoja puoliaan mutta tämä Adriankin käyttämä styrofoam vaikuttaa "tiukempaan" puristetulta joten myös vedenimukyky lienee heikompi jos vuotoja alkaa tulla.

        Ei taida adriassa olla eriste mitään foamia, kyllä se on sitä halvinta ja huonointa rakeista styroksia, ei mitään foamia. Kyllä siitä olis mainintaa joka paikassa jos foamia olisi. Esim. LMC mainostaa että heillä on STYROFOAMIA lattiassa ja STYROKSIA seinissä ja katossa. Siis paisutettu styrofoam on parempaa eristettä kuin pelkkä paisuttamaton styroksi. Styrofoam siis tehdään styroksi paisuttamalla. Sitä tuskin adrian seinistä löytyy.


      • esimerkiksi siksi
        Missä niin sanotaan? kirjoitti:

        Ei taida adriassa olla eriste mitään foamia, kyllä se on sitä halvinta ja huonointa rakeista styroksia, ei mitään foamia. Kyllä siitä olis mainintaa joka paikassa jos foamia olisi. Esim. LMC mainostaa että heillä on STYROFOAMIA lattiassa ja STYROKSIA seinissä ja katossa. Siis paisutettu styrofoam on parempaa eristettä kuin pelkkä paisuttamaton styroksi. Styrofoam siis tehdään styroksi paisuttamalla. Sitä tuskin adrian seinistä löytyy.

        http://www.lmaventure.com/camping-car/CORAL_670_DK-ADRIATIK-Occasion-8.php

        http://www.campingcar-infos.com/cc/fichecc.php?id=215&marque=ADRIATIK&type=PROFILE

        Muistelen jostain "virallisesta" esitteestä myös lukeneeni maininnan styrofoamista. Toisaalla taas eristemateriaaliksi mainitaan styropor. Silmillä katsottuna eristemateriaali ei näytä "pampulastyroksille" vaan jollekin sinisen foamin ja pampulastyroksin väliltä. Noin ainakin Izola -mallisarjassa.

        LMC:n myyjät taas puhuivat innolla sinisestä foamista jota lattia kuulemma olisi ja seinät styroksia.

        Totuus? Se on jossain tuolla ulkona.


      • esimerkiksi siksi kirjoitti:

        http://www.lmaventure.com/camping-car/CORAL_670_DK-ADRIATIK-Occasion-8.php

        http://www.campingcar-infos.com/cc/fichecc.php?id=215&marque=ADRIATIK&type=PROFILE

        Muistelen jostain "virallisesta" esitteestä myös lukeneeni maininnan styrofoamista. Toisaalla taas eristemateriaaliksi mainitaan styropor. Silmillä katsottuna eristemateriaali ei näytä "pampulastyroksille" vaan jollekin sinisen foamin ja pampulastyroksin väliltä. Noin ainakin Izola -mallisarjassa.

        LMC:n myyjät taas puhuivat innolla sinisestä foamista jota lattia kuulemma olisi ja seinät styroksia.

        Totuus? Se on jossain tuolla ulkona.

        Ranskan taitoni on mösjöö tasoa mutta edellisiin linkkeihin kun katsoin niin styrofoamhan siellä luki mielestäni ranskalaisilla sivuilla. Se onko styrofoam samaa meillä ja Ranskassa onkin sitten aivan eri juttu. Sama sana voi merkitä hieman eri asiaa täällä ja siellä. Ennen kuin noiden perusteella tekee päätöksiä olisi mielestäni syytä hieman varmistella asiaa.


      • Maleksija
        esimerkiksi siksi kirjoitti:

        noihin kirjoittamiisi kuin pelkkä eristemateriaali...

        Eräskin myyjä totesi että saahan sitä talviauton vaikka Dethleffistä jos vain riittää lämmitysvastuksia putkien ympärille ja virtaa niiden käyttöön (ei millään pahalla Dethleffsiä kohtaan). Noita "vastuksilla talvikuntoon" tehtyjä löytyy varmasti joka merkiltä, Dethleffs vaan nyt sattui tuolla kertaa esille nousemaan.

        Tärkeämpää, kuin pelkkä eristemateriaali, on talvikäytön kannalta se miten huolellisesti ja tarkasti työt on tehty
        Eduksi talvikäytölle:
        - Mitä vähemmän ikkunoita, sen parempi.
        - Mitä tasaisempi lämmönjako, sen parempi.
        - Kunnon ilmasolat myös puhalluslämmitteisissä.
        - Tuplapohja niin ei vedet jäädy ja lattia on lämpöisemmän tuntuinen myös silloin kun lattialämmitystä ei voi käyttää.

        Huonoja juttuja talvikäytön kannalta:
        - Sängyn vieressä isot ikkunat kahdella seinällä. Huono juttu mutta kummallisen yleinen "rakennusvirhe".
        - vesiputket ja jopa lämmitysputket saattavat kulkea auton ulkopuolella kylmässä.
        - eristeet eivät ole "yhtenevät" eli seinän sisällä saattaa olla jopa eristämättömiä kohtia. käsittämätöntä tämän hintaluokan vehkeille.

        yms yms yms

        Jos työt on tehty oikein, ei sillä ole väliä mitä sieltä seinän sisältä eristemateriaalina löytyy. Siinä vaiheessa kun kosteus alkaa uida rakenteisiin, alkaa perinteinen styroksi näyttää huonoja puoliaan mutta tämä Adriankin käyttämä styrofoam vaikuttaa "tiukempaan" puristetulta joten myös vedenimukyky lienee heikompi jos vuotoja alkaa tulla.

        Isot ikkunat sängyn vieressä ovat mainiot. Meillä on iso ikkuna myös peräseinässä, eli kolme isoa ikkunaa sängyn ympärillä ja termostaattia kierretään vakioasennosta hieman isommalle vasta -25 C:n kylmemmällä puolella. Ei ihan uusi alkoviauto, vesikeskuslämmitys, 6,6 m. Alkovikin testattu -32 C:ssä ja hyvin tarkenee. Eli muut seikat kuin ikkunapinta ovat ratkaisevampia. Itseäni ketuttaisi körmöttää autossa, josta ei näe kunnolla ulos muualta kuin ohjaamosta. Mutta makuasioitahan nämä...


      • Maleksija kirjoitti:

        Isot ikkunat sängyn vieressä ovat mainiot. Meillä on iso ikkuna myös peräseinässä, eli kolme isoa ikkunaa sängyn ympärillä ja termostaattia kierretään vakioasennosta hieman isommalle vasta -25 C:n kylmemmällä puolella. Ei ihan uusi alkoviauto, vesikeskuslämmitys, 6,6 m. Alkovikin testattu -32 C:ssä ja hyvin tarkenee. Eli muut seikat kuin ikkunapinta ovat ratkaisevampia. Itseäni ketuttaisi körmöttää autossa, josta ei näe kunnolla ulos muualta kuin ohjaamosta. Mutta makuasioitahan nämä...

        Tarkenin vallan mainiosti armeijan teltassakin vaikka pakkasta oli entiseen malliin (60 luvun alussa) kun vaan kipinämikko pysyi hereillä ja 2 putkea punaisena. Eihän kyse olekaan siitä, että onko lämmin vaan millä kaasu tai sähkömäärällä. Jos vaan lisäät tehoa ei ikkunoitakaan tarvitse pitää kiinni.

        Muuten olen samaa mieltä, että kohtuullinen määrä ikkunoita on tarpeen viihtyvyyden säilyttämiseksi ja pommisuojatunnelman välttämiseksi.

        Alkuperäinen kysyjä kun kyseli eristeen laatua, johon aiemmassa kommentissani jo vastasin. Mutta jotta menisi perille niin eristeen laatu ei ole ratkaiseva lämpötalouden kannalta vaan kokoonpanon laatu, ikkunoiden määrä ja kattoluukut.

        Se mihin eristeen laatu vaikuttaa eniten on rakenteen kosteudensieto. Styrox-pohjaisiin ja puurunkoisiin ei juurikaan saisi vettä eli kosteutta päästää kun taas polyuretaani ei ole aivan yhtä altis vaurioitumaan ollessaan umpisoluisempi. Muut vaahdotetut umpisoluiset eristeet lienevät ainakin lähes vastaavia. Puurunko on myös altis kostuneena kasvattamaan erilaisia kasvustoja.


      • Maleksija
        karva.naamari kirjoitti:

        Tarkenin vallan mainiosti armeijan teltassakin vaikka pakkasta oli entiseen malliin (60 luvun alussa) kun vaan kipinämikko pysyi hereillä ja 2 putkea punaisena. Eihän kyse olekaan siitä, että onko lämmin vaan millä kaasu tai sähkömäärällä. Jos vaan lisäät tehoa ei ikkunoitakaan tarvitse pitää kiinni.

        Muuten olen samaa mieltä, että kohtuullinen määrä ikkunoita on tarpeen viihtyvyyden säilyttämiseksi ja pommisuojatunnelman välttämiseksi.

        Alkuperäinen kysyjä kun kyseli eristeen laatua, johon aiemmassa kommentissani jo vastasin. Mutta jotta menisi perille niin eristeen laatu ei ole ratkaiseva lämpötalouden kannalta vaan kokoonpanon laatu, ikkunoiden määrä ja kattoluukut.

        Se mihin eristeen laatu vaikuttaa eniten on rakenteen kosteudensieto. Styrox-pohjaisiin ja puurunkoisiin ei juurikaan saisi vettä eli kosteutta päästää kun taas polyuretaani ei ole aivan yhtä altis vaurioitumaan ollessaan umpisoluisempi. Muut vaahdotetut umpisoluiset eristeet lienevät ainakin lähes vastaavia. Puurunko on myös altis kostuneena kasvattamaan erilaisia kasvustoja.

        -25 C oli vinkki valveutuneille lukijoille siitä, että ei tarvitse hehkuttaa. Kokemusta on sekä vesikeskus- että ilmapuhalluslämmityksestä. Ensiksi mainittu antaa tasaista lämpöä ja peittää kylmäsiltojen tuntua. Viimeksi mainittu paljastaa kylmäsillat karummin. Molemmilla lämmitystavoilla on kannattajansa.


      • adriaa katsellut
        esimerkiksi siksi kirjoitti:

        http://www.lmaventure.com/camping-car/CORAL_670_DK-ADRIATIK-Occasion-8.php

        http://www.campingcar-infos.com/cc/fichecc.php?id=215&marque=ADRIATIK&type=PROFILE

        Muistelen jostain "virallisesta" esitteestä myös lukeneeni maininnan styrofoamista. Toisaalla taas eristemateriaaliksi mainitaan styropor. Silmillä katsottuna eristemateriaali ei näytä "pampulastyroksille" vaan jollekin sinisen foamin ja pampulastyroksin väliltä. Noin ainakin Izola -mallisarjassa.

        LMC:n myyjät taas puhuivat innolla sinisestä foamista jota lattia kuulemma olisi ja seinät styroksia.

        Totuus? Se on jossain tuolla ulkona.

        Jos adriassa tosiaan on foamieristys niin se menee meikäläisen autonhankintalistan kärkimerkiksi, olen sen kerran hylännyt koska en osta huonosti eristettyä ympärivuotiseen käyttöön. Adriassahan on paras mahdollinen ulkokuori joka ei kolhiinnu parkkipaikoilla. Mistä löytyisi adrian lämpölaskelmat?


      • Esimerkiksi siksi
        adriaa katsellut kirjoitti:

        Jos adriassa tosiaan on foamieristys niin se menee meikäläisen autonhankintalistan kärkimerkiksi, olen sen kerran hylännyt koska en osta huonosti eristettyä ympärivuotiseen käyttöön. Adriassahan on paras mahdollinen ulkokuori joka ei kolhiinnu parkkipaikoilla. Mistä löytyisi adrian lämpölaskelmat?

        niin hyvä tulisi...

        Edes tuosta eristysmateriaalista en löydä nyt yksiselitteistä valmistajan ilmoitusta. Hajanaisia mainintoja styrofoamista kyllä löytyy. Ja eräällä kotimaisella saitilla eristeeksi on mainittu styropor joka myös tulee muuallakin vastaan. Ja styropor:in eristyskyvyksi oli kerrottu käytännössä sama kuin uretaanilla:

        Lainaus
        "Otetaan asia lämmönjohtavuuden lukuina,niin kuin INSINÖÖRI yleensä tekee! Styrofoam jota kaikki kalliiman luokan autot käyttävät luku on 0.033/0.036W m2 ja riipuen asenustavasta(lainaus valmistajan ,tehtaan sivuilta) luku Styropor on 0.036W/m2,taas riipuen asenustavsta.Tehdas (www.isover.se) antaa ymärtää selvästi ,että lämmönjohtavuuus on sama molemilla eristeillä."

        Olipa eriste mitä oli mutta omassa "eristemateriaali-kysymysmerkki-kaapissa" on tarennut ok. 4 päivän matkailu ilman Calori -lisälämmittimen käyttämistä ajonkaan aikana ja yöpymiset ilman sähkölämmitystä vaihtelevassa kelissä kulutti noin pullollisen kaasua. Lämpötila vaihteli parin plus-asteen ja miinus 23 asteen välillä. Vaikea tuota kulutusta on tieteellisen tarkkaan arvioida kun keli yms muuttuvat mutta en ole kaasun kulutusta ongelmaksi kokenut.

        "Ongelma" tehdaskuntoisessa autossa oli lämmön epätasainen jakautuminen (= makuuosasto turhan viileä ja huono kierto seinillä) mutta se oli helpohkosti korjattavissa tasolle jolla sen halusin olevan.


      • atriatic
        Molemmat on kirjoitti:

        Uretaani on huonoimmillaankin 1.6 kertaa paremmin eristävä kuin styroks, ja lisäksi se ei ime vettä itseensä. Toinen huomioitava seikka on ääneneristys, kokeileppas joskus jos on mahdollista mennä vesisateella styroksieristeiseen kulkineeseen ja senjälkeen uretaanieristeiseen, ero on korvinkuultavissa, styroksikoppa möykkää vesisateessa kuin peltiämpäri, uretaanieristeinen on paljon hiljaisempi. Kaikki puheäänet ulkoa kuuluvat helpommin styroksikoppaiseen, samoin jos pidät siellä radiota auki kuuluu se ulos selvemmin kuin uretaanikopasta. Nämä ovat vuosikymmenten aikana todettuja juttuja ja moni muukin karavaanari on huomannut saman. Styroksikoppaisen auton omistaja ei vaan tahdo myöntää tällaista tosiasiaa. Kyllä styroksi menettelee eristeenä jos on kysymys kolmen vuodenajan kulkupelistä, paukkupakkasiin siitä ei ole.

        Oikeesti olet väärässä paukku pakkasten osalta mulla on Atriatic coral 670 ollut mukana työmaa majoituksena hyvin tarennut kaikenlaisilla pakkasilla mitä nyt Suomessa on ollut viimeisen 14 vuoden aikana .


    • höh

      Tietoa eristeistä. http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=591&posting=22000000010678949

      Talvella messuilla oli juttua erään kalliin matkailuauton eristyksestä. Tehtaan edustaja sanoi, että heidän on turha parantaa enää seinien eristystä.
      Yksi osasto tekee hyvin eristävän seinä/kattoelementin. Toinen osasto tekee siihen reikiä 1/4 osaan joskus jopa 1/3 seinäpinnasta. Nämä reiät täytetään muiden valmistajien tuotteilla, kuten ikkunoilla, luukuilla, ja muilla läpivienneillä. Näiden K-arvot jäävät kauas seinän eristyskyvystä. Edustaja olikin sitä mieltä, että suurin parannus kohtuullisin lisäkustannuksin tulisi näiden valmistajien tuotekehittelyn tuloksesta, jos pystyvät kehittämään vähemmän lämpöä läpäiseviä keveitä ja kestäviä tuotteita.

    • Miten on?

      Millaiset on renaultin alustan kantavuudet, saako adrian isomman integroidun rekisteröityä 5 hengelle eli kuorma-autokortilla ajettavaksi?

    • 07/08

      Mitä siellä adrian seinissä on eristeenä, vm. 2007 ja 2008 integroiduissa autoissa?? Onko eriste sinistä, pääseekö mistään näkemään??

    • eristevahvuuksista

      Kyllä niissä tarkenee kunhan raaskii ostaa kunnollisen nokkapeitteen (niitäkin on halpismalleja)
      Energiankulutus on jossain tietty vähän isompi mutta pääsääntöisesti tarkenee omalla lämppärillä vielä jopa -30 asteen pakkasilla.

      Adria (ei Vanit) (katto, seinät, lattia)
      2001 - 2003
      eriste SP 28/28/28 mm (vanhempaa tilastoa minulla ei ole).
      2004 - 2008
      eriste SP 31/31/41

      Vertaa esim. Chausson / Challenger
      2007 - 2008
      eriste SP 30/35/60

      SP=Styropor

      Jos haluat jostain autosta tarkemmat tiedot, niin kerro auton merkki/vuosimalli/mallitarkennus
      minulta löytyy yleisimmät vuodesta 2001 - 2008
      Luettelo olisi liian pitkä tänne laitettavaksi.

      Eristemateriaali ja vahvuus voi vaihdella saman merkkisissä, eri mallin autoissa.

      terveisin
      HooKoo
      http://www.matkailuauto.info

      • Nimetön

        Noita Chausson / Challenger merkkejä ei kannata Adriaan verrata, ovat aivan eri laatuluokan autoja.


      • kö?
        Nimetön kirjoitti:

        Noita Chausson / Challenger merkkejä ei kannata Adriaan verrata, ovat aivan eri laatuluokan autoja.

        onko ne laadukkaampia kuin adria?


      • auro
        kö? kirjoitti:

        onko ne laadukkaampia kuin adria?

        Onko Chausson/Challenger laatu autoja? Tarkeneeko talvella?
        Entä Burstner?


      • Ei ole viluttanut
        auro kirjoitti:

        Onko Chausson/Challenger laatu autoja? Tarkeneeko talvella?
        Entä Burstner?

        Kyllä tarkenee ja sisustuskin on aivan omaa luokkaansa.Pilotea myy ainakin Hämeenlinnassa yks liike vanhalla simpukka Shellillä vanhan 3 tien alussa.


    • SanoittajaJoksu

      Minulla on Elnakki rumatikillä. Liikutaan ainoastaan suvella

    • Tyäeläkeläinen

      Atriatikkihän on Rumatikillä kyllä suvella tarkenee, mulla on Hymmerimoppiili myös Rumatikillä, Kylmäkoskella poikettiin viikonvaihteessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      90
      4503
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      61
      3425
    3. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

      "Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      115
      2616
    4. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      115
      2575
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      128
      2474
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      42
      2085
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      2027
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      224
      1783
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1667
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1638
    Aihe