Kävin tänään asioilla.
Prismassa tein ruokaostoksia ja perässäni kassajonossa oli perhe, jossa kaksi lasta. Naperot säntäsivät laarien päähän odottamaan perheensä ostoksia, mutta sen verran hyvissä ajoin, että minun tuotteeni valuivat sinne (lapsukaiset olivat minun puolellani laaria, koska toisella puolella minun edellä ollut rouva pakkaili tavaroitaan).
Kersat siinä sitten käpälöivät minun ostoksiani eikä siinä mitään, mutta kun menin pakkaamaan jouduin käskemään heidät pois. Yliystävällisesti tietenkin, ettei kukaan suuttuisi.
Vekaroiden äiti sanoi vasta tässä vaiheessa, että "tulkaapas pois edestä", joskin tuloksettomasti.
Sitten Sporttiin, jonne pitää kulkea Hesen läpi. VOI HYVÄ JUMALA, mitkä lapsiperheiden kokoontumisajot siellä (Hesessä siis) oli meneillään! Kolme juoksevaa kakaraa törmäsi minuun n. 10 metrin matkalla ja saan kiittää luojaani ettei kenelläkään ollut jäätelöä kädessä. Puhuin samaan aikaan puhelimessa isälleni, ja kerroin missä olin. Kerroin missä menen ja olen ja tulin sanoneeksi, että "mä rakastan lapsia, mutta nyt just vihaan näitä vieraita kakaroita". Siinä eräs äiti pienoikainen sylissään sitten loi minuun vihaisen katseen.
Sitten Sportissa hengailin tiskillä, kun ovesta tuli sisään perhe, jossa isä, äiti, kävelytaitoinen mukula ja vaunut. Isä meni omaa reittiään ja äiti vaunuineen tuli siitä tiskin editse. Huomasin, etteivät vaunut mahdu tuolien takia, joten säntäsin siirtämään tuoleja viiden metrin matkalta että tämä em. kulkue mahtuisi kulkemaan. Ei sillä, että olisin odottanut kiitosta, mutta edes hymy olisi ollut kiva. Sitä (tai mitään muutakaan) ei sitten tänään ollut tarjolla.
Kiitos kun sain avautua. Saatte haukkua minut. Ja pilkata, jos siihen on tarvetta.
Kasvatuksen puutetta vai lyhyt pinna?
35
1142
Vastaukset
- Kettulaatikossa
ei ole lasten vika, ettei heitä kasvateta ihmisiksi.
- la.ra
Joskus vain ihmetyttää, että eikö vanhemmillakin olisi mukavampaa, jos vähän kuria ja käytöstapoja opettaisivat jälkikasvulleen.
Lapset ovat lapsia, enkä sano, että heidän pitäisi rivissä kiltisti kuunnella, mutta kyllä jotenkin vanhempia pitäisi osata kuunnella ja totella. Siellä Hesessäkin oli sellainen meininki, että lapset juoksivat missä juoksivat kun vanhemmat nauttivat ruokiaan ikkunasta ulos katsellen.
Ja tästä kaikesta tänpäiväisestä tuli taas sellainen olo, että lapsiperheet ovat luomakunnan kruunu ja me onnettomat lapsettomat sinkut (siltä se niille näyttää) olemme alinta mahdollista kastia. - linda li
Asiaa kirjoitit. Pennut ovat rasittavia määrätyissä tilanteissa, iässsä ja vanhemmat epäkohteliaita.
Onneks skidini ovat isoja jo ja kun itkuisia kiukkukohtauksia todistaa, voi huoletta huokaista - aika aikaansa kutakin.
- (N)
Tämä lasten kasvattamattomuus liittyy jotenkin siihen, että myöskin aikuiset käyttäytyvät nykyään moukkamaisesti.
Miehet eivät avaa naiselle ovea, ja nainen vastaa tylysti aloitteen tekevälle miehelle.
Suomi on pielessä. Jos minuun törmää kakara, huomautan kyllä asiasta vastuulliselle aikuiselle.
Koirien huono käytös on omistajien syytä. Samoin lasten huono käytös on heidän omistajiensa syytä. Peräänkuulutan omistajien vastuuta.- linda li
kauniita sanoja ja yleviä periaatteita, mut käytännössä jokaisen kohdalla käy niin - ettei ylevät käyttäytymissäännöt tartu, ja 'vanhemmuus' hukassa on reaalielämää. Ihan jokaisella äidillä ja isällä ajoittain näin käy. Erityisesti kirjanoppineet ovat määrätyssä iässä olevien lasten kanssa heikoilla kun mitkään keinot eivät päde. Mistäköhän se sanonta 'suutarin lapsilla ei ole kenkiä' on syntynyt. Liika ylpeys ja ylemmyydentunne on asiassa kuin asiassa pahasta..
- (N)
linda li kirjoitti:
kauniita sanoja ja yleviä periaatteita, mut käytännössä jokaisen kohdalla käy niin - ettei ylevät käyttäytymissäännöt tartu, ja 'vanhemmuus' hukassa on reaalielämää. Ihan jokaisella äidillä ja isällä ajoittain näin käy. Erityisesti kirjanoppineet ovat määrätyssä iässä olevien lasten kanssa heikoilla kun mitkään keinot eivät päde. Mistäköhän se sanonta 'suutarin lapsilla ei ole kenkiä' on syntynyt. Liika ylpeys ja ylemmyydentunne on asiassa kuin asiassa pahasta..
Kun seuraan sivusta maahanmuuttajaperheiden lastenkasvatusta (esim. unkarilaisen ja amerikkalaisen perheen), jostain ihmeellisestä syystä heidän lapsensa osaavat käyttäytyä. Nelivuotias käyttäytyy ravintolassa siivosti, ei huuda, ei juokse, ei melua, vaan istuu nätisti ja syö ruokaansa.
Samaa ei voi sanoa suomalaisen perheen toivosta. Se kiljuu, hyppii pöydällä ja potkii (!) vieraita ihmisiä.
Onko suomalaisilla jonkinlainen avuttomuusgeeni, joka estää lasten kasvatuksen inhimillisiksi olennoiksi? Vai ovatko suomalaiset vanhemmat antaneet vallan lapsilleen?
Koiraa, samoin kuin lasta, ei pidä päästää perheen pääksi. - linda li
(N) kirjoitti:
Kun seuraan sivusta maahanmuuttajaperheiden lastenkasvatusta (esim. unkarilaisen ja amerikkalaisen perheen), jostain ihmeellisestä syystä heidän lapsensa osaavat käyttäytyä. Nelivuotias käyttäytyy ravintolassa siivosti, ei huuda, ei juokse, ei melua, vaan istuu nätisti ja syö ruokaansa.
Samaa ei voi sanoa suomalaisen perheen toivosta. Se kiljuu, hyppii pöydällä ja potkii (!) vieraita ihmisiä.
Onko suomalaisilla jonkinlainen avuttomuusgeeni, joka estää lasten kasvatuksen inhimillisiksi olennoiksi? Vai ovatko suomalaiset vanhemmat antaneet vallan lapsilleen?
Koiraa, samoin kuin lasta, ei pidä päästää perheen pääksi.*Suomalaiset ovat aivan yhtä hyviä tai huonoja kuin kaikkialla maailmassa ihmiset keskimäärin* - rohkea yleistys.
Suomalaiset sosiaalitantat kumartavat yhteen jos toiseen suuntaan ja pyllistävät omilleen.
Tiedän mistä kirjoitan ja voin niin tehdä koska kuulun kyseiseen ryhmään... NÖF - (N)
linda li kirjoitti:
*Suomalaiset ovat aivan yhtä hyviä tai huonoja kuin kaikkialla maailmassa ihmiset keskimäärin* - rohkea yleistys.
Suomalaiset sosiaalitantat kumartavat yhteen jos toiseen suuntaan ja pyllistävät omilleen.
Tiedän mistä kirjoitan ja voin niin tehdä koska kuulun kyseiseen ryhmään... NÖFmistä sitten johtuu, että kun menet johonkin muuhun maahan (esim. keski-Eurooppaan tai USA:han), huomaat ihmisten käyttäytyvän eri lailla. Ei ole juoppoja katukuvassa, ei ole ratikassa potkivia lapsia, ei ole naisille haistattelevia miehiä.
Terveessä perheessä ei pidä valtaa koira eikä lapsi.
Jos menet esim. Unkarissa kansanjuhlaan, jossa on noin satatuhatta ihmistä, heistä humalassa on kaksi. Kuvittele sama Senaatintorille!
Mukana on lapsia, vanhuksia, ketä vain, ja he käyttäytyvät kuin normaalit ihmiset, ei kuin häiriintyneet päihderiippuvaiset.
Pakko uskoa, että eroa on Suomen ja muiden maiden välillä. Haluaisin uskoa että niin ei ole, koska rakastan kotimaatani.
Pakko silti myöntää että olemme juntteja vailla vertaa. Vanhemmat pelkäävät lapsiaan eivätkä uskalla kasvattaa. - samaa mieltä
(N) kirjoitti:
Koiraa, samoin kuin lasta, ei pidä päästää perheen pääksi.sun kanssa. mulla on yks ainut kaveri joka on onnistunut kasvattamaan lapsestaan niin kohteliaan ja hyväkäytöksisen, että poika jopa kakkalla käytyään huutaa: kiitos! mutta pojan äiti onkin tehnyt pitkän uran hoitajana lasten psykiatrisella.
sitten taas toinen kaverini ei saa kuria lapsiinsa mutta eipä myöskään sylikoiraansa joka on pomo perheessä, todella pelottavaa ajatella miten heille käy kun lapset ovat murrosiässä. - linda li
(N) kirjoitti:
mistä sitten johtuu, että kun menet johonkin muuhun maahan (esim. keski-Eurooppaan tai USA:han), huomaat ihmisten käyttäytyvän eri lailla. Ei ole juoppoja katukuvassa, ei ole ratikassa potkivia lapsia, ei ole naisille haistattelevia miehiä.
Terveessä perheessä ei pidä valtaa koira eikä lapsi.
Jos menet esim. Unkarissa kansanjuhlaan, jossa on noin satatuhatta ihmistä, heistä humalassa on kaksi. Kuvittele sama Senaatintorille!
Mukana on lapsia, vanhuksia, ketä vain, ja he käyttäytyvät kuin normaalit ihmiset, ei kuin häiriintyneet päihderiippuvaiset.
Pakko uskoa, että eroa on Suomen ja muiden maiden välillä. Haluaisin uskoa että niin ei ole, koska rakastan kotimaatani.
Pakko silti myöntää että olemme juntteja vailla vertaa. Vanhemmat pelkäävät lapsiaan eivätkä uskalla kasvattaa.Sun kantsuu muuttaa Unkariin
- fat lady
positiivinen kokemus nuorisosta (miehiä), kun olin samaan aikaan kaupassa valikoimassa juomia ja karkkia... pyysivät hyvin kohteliaasti anteeksi, kun minä seisoskelin ilmeisen leveästi käytävän tukkeena.
:) sinulla on nyt hieman väärä asenne tähän juttuun.
"Aidosti välittävä ihminen on myös pyyteetön"
MarttyyriMallari-TTt- la.ra
just niistä lapsista.
Ja olen huolissani siitä millaisen esimerkin vanhemmat lapsilleen antavat. Mä pärjään ilman sitä kiitostakin, tosin seuraavalla kerralla voi jäädä tuolit siirtämättä. la.ra kirjoitti:
just niistä lapsista.
Ja olen huolissani siitä millaisen esimerkin vanhemmat lapsilleen antavat. Mä pärjään ilman sitä kiitostakin, tosin seuraavalla kerralla voi jäädä tuolit siirtämättä.sinä siis välität lapsista, mutta ensi kerralla ehkäpä jätät ne tuolit siirtämättä, koska et saanut mitään vastakaikua ystävälliselle eleellesi. Mitäs sinulle voisi antaa neuvoksi...
"Älä välitä enää, koska ketään/kukaan ei enää välitä yhtään mistään"
MarttyyriMallari-TTt kirjoitti:
sinä siis välität lapsista, mutta ensi kerralla ehkäpä jätät ne tuolit siirtämättä, koska et saanut mitään vastakaikua ystävälliselle eleellesi. Mitäs sinulle voisi antaa neuvoksi...
"Älä välitä enää, koska ketään/kukaan ei enää välitä yhtään mistään"
MarttyyriMallari-TTtensi kerralla voi olla että mä en vaan jaksa.
la.ra kirjoitti:
ensi kerralla voi olla että mä en vaan jaksa.
juuri niin kuin itse haluat ja tunnet oikeaksi.
"Taisit hieman ottaa nokkiisi tästä tapahtumasta ja nyt pestään jälkipyykkiä"
MarttyyriMallari-TTt kirjoitti:
juuri niin kuin itse haluat ja tunnet oikeaksi.
"Taisit hieman ottaa nokkiisi tästä tapahtumasta ja nyt pestään jälkipyykkiä"
MarttyyriMallari-TTten ottanut nokkiini. Tämähän on sääntö eikä poikkeus, joten tähän on jo tottunut.
Pitäisi minullakin olla oikeus käydä marketissa lauantaina.
- mutruturpa78
ei osaa käyttäytyä, lapset eivät saa kunnon kotiruokaa jne. jne...
Musta kuullostaa nyt vähän siltä että sun pitäis ryhtyä ite esimerkiksi siitä miten se homma tulee hoitaa kunnolla. Tää sun paasaus on vähän samaa luokkaa kuin lintu yrittäis opettais kalaa uimaan, tyhjänpäiväistä pätemistä.- la.ra
Just siksi mä en ole siihen hommaan ryhtynyt!
Ja ihan sama se, miten mukulansa kasvattavat, ruokinnan suhteen mä olen jo luovuttanut. Mutta pitääkö niiden kersojen kanssa tunkea joka paikkaan, jos ei kerran osata pitää niitä edes näköpiirissä?
Ollaanko me siirrelty liikaa tuoleja vaunujen edestä, jos sekin on jo itsestäänselvyys?
Miksi lapsiperheillä muuten on omat varatut parkkipaikkansa? Missä on kolmeovisten autojen leveämmät parkkipaikat? - eipäs..
la.ra kirjoitti:
Ja ihan sama se, miten mukulansa kasvattavat, ruokinnan suhteen mä olen jo luovuttanut. Mutta pitääkö niiden kersojen kanssa tunkea joka paikkaan, jos ei kerran osata pitää niitä edes näköpiirissä?
Ollaanko me siirrelty liikaa tuoleja vaunujen edestä, jos sekin on jo itsestäänselvyys?
Miksi lapsiperheillä muuten on omat varatut parkkipaikkansa? Missä on kolmeovisten autojen leveämmät parkkipaikat?kiroilla siellä.
Hanki farmariauto ja käytä perheparkkia, niin minäkin teen. Meitä on suurperhe eli 1 kpl.
Kolmiovinen auto on joka asiassa epäkäytännöllinen.
Enkä todellakaan ala raivata tilaa millekään lastenrattaiden työntäjille. Parkkipaikalla nostan nenääni kun lapsiperheiden isukit katselevat parkkeeraamistani. - la.ra
eipäs.. kirjoitti:
kiroilla siellä.
Hanki farmariauto ja käytä perheparkkia, niin minäkin teen. Meitä on suurperhe eli 1 kpl.
Kolmiovinen auto on joka asiassa epäkäytännöllinen.
Enkä todellakaan ala raivata tilaa millekään lastenrattaiden työntäjille. Parkkipaikalla nostan nenääni kun lapsiperheiden isukit katselevat parkkeeraamistani.En varmana hanki yhden parkkipaikan takia, ja sitäpaitsi se ei riitä, sillä ne paikat ovat nimenomaan perheille. Mä kyllä kerkisin pysäköidä niille pari vuotta ennen kuin edes huomasin. Hemmetti kun huomasinkin sen kyltin, nyt en uskalla pysäköidä niille paikoille edes tiistaiaamuna klo 9.
Kolmeovinen auto on se, mikä mulle annettiin, ja sen kanssa on elettävä nyt ainakin ensi viikkoon asti, sorry.
Mutta hei, eikös musta tule lapsiperhe viikon päästä kun koiranpentu tulee? Jee! Sittenhän mä voin päästää sen Prismassa ja Hesessä juoksentelemaan miten haluaa ja samalla saan parkkioikeuden paremmille paikoille. - mutruturpa78
la.ra kirjoitti:
Miksi lapsiperheillä muuten on omat varatut parkkipaikkansa? Missä on kolmeovisten autojen leveämmät parkkipaikat?perheellisten koko viikon kohokohta kun lähdetään lauantaina koko porukalla Prismaan ja käydään macissä syömässä samalla reissulla. En mäkään penskoista älyttömästi tykkää mut ne nyt vaan on välttämätön paha jotta ihmiskunta voi jatkaa olemassa oloaan. Ja säkin olet joskus ollut samanlainen äpärä, muista se jos oikein pahasti alkaa vituttaan.
- la.ra
mutruturpa78 kirjoitti:
perheellisten koko viikon kohokohta kun lähdetään lauantaina koko porukalla Prismaan ja käydään macissä syömässä samalla reissulla. En mäkään penskoista älyttömästi tykkää mut ne nyt vaan on välttämätön paha jotta ihmiskunta voi jatkaa olemassa oloaan. Ja säkin olet joskus ollut samanlainen äpärä, muista se jos oikein pahasti alkaa vituttaan.
mä en ole koskaan ollut äpärä, vanhempani olivat olleet naimisissa yli kaksi vuotta kun minä synnyin. Ja olivat 19 vuotta sen jälkeenkin.
Toisekseen, meidän perhe kävi Kauppatorilla, jossa minä pidin aina kiinni rattaista ja veli istui niissä tai oli valjaissa. Ei siitä mitään traumoja jäänyt, vaikka pitikin pysyä perheen kanssa.
Pakko hehkuttaa tässä kohtaa. Mun lapsia kehutaan jatkuvalla syötöllä, kun ne on niin hyväkäytöksisiä, eikä soraääniä kuulu mistään. Tänäänkin lapseton kaverini kehu niitä unelmalapsiksi. Tottakai nekin villiintyy, niinku tenavien kuuluukin, mut eivät kaupoissa, kyläillessä, yms.
Ja, mitäs sä tääl oikein yleistät? ;)- la.ra
Ja kuten sun mukuloista huomaa, niin ei se nyt mitään yliluonnollista vaadi :D
Kyllä mä tiedän, että muksuja on helppoja ja vaikeita, mutta 70-luvulla ne vaikeat kakarat lähtivät kaupasta vanhemman kainalossa täyttä huutoa karjuen. Ja kaikista villeimmillä oli valjaat.
Joissain asioissa musta tuntuu, että sittenkin asiat olivat ennen paremmin. la.ra kirjoitti:
Ja kuten sun mukuloista huomaa, niin ei se nyt mitään yliluonnollista vaadi :D
Kyllä mä tiedän, että muksuja on helppoja ja vaikeita, mutta 70-luvulla ne vaikeat kakarat lähtivät kaupasta vanhemman kainalossa täyttä huutoa karjuen. Ja kaikista villeimmillä oli valjaat.
Joissain asioissa musta tuntuu, että sittenkin asiat olivat ennen paremmin.Ku tälläkin 'älykkyydellä' saa kekarat käyttäytymään kunnolla, ni kuinka tyhmiä kaikki muut sitte oikein on?
Siis oikeesti. Ei täälläpäin törmää tuollaseen ilmiöön heseissä, kaupoissa tai muuallakaan kuin erittäin harvoin, johtuu tietty osaltaan siitä, ettei porukkaakaan ole niin paljon, mut kyl suhteessa se meno lapsiperheillä on huomattavasti villimpää pks:lla.- la.ra
relaxed_eyes kirjoitti:
Ku tälläkin 'älykkyydellä' saa kekarat käyttäytymään kunnolla, ni kuinka tyhmiä kaikki muut sitte oikein on?
Siis oikeesti. Ei täälläpäin törmää tuollaseen ilmiöön heseissä, kaupoissa tai muuallakaan kuin erittäin harvoin, johtuu tietty osaltaan siitä, ettei porukkaakaan ole niin paljon, mut kyl suhteessa se meno lapsiperheillä on huomattavasti villimpää pks:lla.kasvavat radanvarsikaupungit, jotka on rakennettu pelkästään lapsiperheille... Täällä on yksinasuva oikeasti todella yksin.
Sä oot käynyt, joten varmaan tiedät mistä puhun. Automarketteja, ketjuravintoloita ja keskikaljapaikkoja. "Elinvoimainen kulttuurikaupunki", my ass. - tuusula
la.ra kirjoitti:
kasvavat radanvarsikaupungit, jotka on rakennettu pelkästään lapsiperheille... Täällä on yksinasuva oikeasti todella yksin.
Sä oot käynyt, joten varmaan tiedät mistä puhun. Automarketteja, ketjuravintoloita ja keskikaljapaikkoja. "Elinvoimainen kulttuurikaupunki", my ass.vantaa??
Ihan sama. Vetäisin itseni hirteen joka kylässä.
Kyllä kaupungissa asutaan kaupungissa ja maalla asutaan maalla. Ei missään esikaupungissa lentokentän ja bauhaussin hallin välissä. - la.ra
tuusula kirjoitti:
vantaa??
Ihan sama. Vetäisin itseni hirteen joka kylässä.
Kyllä kaupungissa asutaan kaupungissa ja maalla asutaan maalla. Ei missään esikaupungissa lentokentän ja bauhaussin hallin välissä.ja ei.
Asun kaupungin keskustassa, jos sitä nyt keskustaksi voi sanoa... kaikki elämä on automarkettien ympärillä.
- kuppu
Se on tätä ku nykyvanhemmat haluaa päästä kasvatuksessa mahdollisimman vähällä. Antavat kakaroiden tehdä mitä lystäävät eivätkä säädä mitään rajoja. Jos kakara vonkuu jotain lelua, niin se ostetaan sille että sen saa hiljaiseksi. Nykyajan vanhemmilta puuttuu pitkäjänteisyys ja tiukkuus joka vanhemman rooliin ainakin mun mielestä kuuluisi.
Kyllä kun sitä ite oli kakara ja vanhemmat sellasia että tiesi saavansa selkään jos teki jotain väärin, ei siinä juuri pahuuksia harrasteltu tai riehuttu julkisilla paikoilla.
Ehkäpä tähänkin maahan tarvittaisiin enempi lapsia kaappaavia pedofiilejä, niin alkaisi vanhemmat kummasti kiinnittämään huomiota kakaroihinsa ihmisten ilmoilla. - Kettulaatikossa
duunia tehneenä ihmettelen sitä ettei vanhemmat kiellä tenaviaan mistään, olettaako ne että kaupan henkilökunta asettaa ne rajat jälkikasvulleen?
Mua oltais viety hippulat vinkuen, jos pentuna olisin alkanut kaupassa tavaroita heittelemään.
Itseäni vitutti viimeks hotellissa kun jonkun sortin urheiluseuran kakarat väänsivät käytävällä. Valmentajaukko siinä katseli touhua vierestä, mutta ei sanonut mitään siinäkään vaiheessa kun yritin kassien ja kamojen kanssa päästä ohi ja isompi tönäisi pienempää mua päin niin että olin lentää seinälle.
Lisäksi käytävän päässä kuulin kerrossiivojan parahtavan. Kurkkasin huoneeseen ja pennut oli siellä ilmeisesti useammassa huoneessa leikkineet suklaamuffinsseilla sotaa.
Jos vanhemmat lykkää kakaransa harrastusten pariin kasvatettavaksi, niin eipä nekään näytä minkäänlaista kasvatusvastuuta ottavan. Vaikka näin aina rahankeräysten yhteydessä mainostetaan.- Kettulaatikossa
kerrotaan nyt toisenlainenkin stoori. Olin syömässä ja sellainen lökäpöksyhoppari teinipoika kysyi todella kohteliaasti: "Anteeksi, mikä tuo annos on jonka tilasit? Näyttää todella hyvältä."
Kun ällistyksestä toivuin, juttelimme siinä pitkät pätkät ja harvoin olen käynyt yhtä mukavaa ja fiksua keskustelua ihan ventovieraan kanssa. Olispa ollut mielenkiintoista nähdä poijaan vanhemmat... - la.ra
sanoa on ventovieraalla paljon korkeampi. Kyllä mä aika luontevasti vieraille lapsille puhun ja niitä ohjeistan, mutta kun vanhempien reaktioita ei voi tietää niin siinä on aina riskinsä.
- kanssa ei
kannata olla missään tekemisissä. Niiltä saa vain vatsataudin. Miksi niitä väsätään tänne häiritsemään kunnon ihmisten rauhaa, en tajua.
- sirpamaikkarilta
pidä vieraista lapsista. Mutta sitähän ei saa sanoa ääneen. Äidit tuppaavat aina suuttumaan.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1976048Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442837- 442307
- 932069
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382011Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2291405- 771382
Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa3001378Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131307Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j61236