temesta riippuvuus

koukusta irti

Minulle määrättiin temesta vuonna 2002 estämään masennusta. Tämä tapahtui sairaala hoidossa jonka jälkeen hoito jatkui kyseisellä sekä muilla lääkkeillä. Annokseni oli silloin 6mg päivässä. Sairaalahoidon jälkeen minut jätettiin täysin oman onneni varaan, eikä yksikään lääkäri varoittanut minua temestan voimakasta riippuvuutta aiheuttavasta ominaisuudesta,Ja sitten kun huomasin sen, olin jo auttamattomasti koukussa siihen.Onnistuin jossakin vaiheessa vähentämääm 3:een mg mutta se oli kyllä äärettömän vaikeata ja jonkin ajan kuluttua huomasin nostaneeni annoksen takaisin 6:een mg:aan/vrk. Olin ehtinyt käyttää temestaa jo noin nelisen vuotta kun olin niin kurkkua täynnä kaikista lääkevähennyksistä ja ahdistus oireista mikä oli seurausta jokaisesta vähentämis yrityksestä. Tänä päivänä olen yksi niistä harvoista, joka on kuivillä temestasta päättäessäni irtautua siitä lopullisesti. Minä lopetin tyystin temestan käytön noin puolessatoista viikossa käytyäni läpi helvetin jonka eri vaiheista selvittyäni vannon varoittavani jokaista temestan käyttäjää loppu elämäni.JÄLKEENPÄIN OLEN TÄYSIN VAKUUTTUNUT USEIMPIEN LÄÄKÄREIDEN VÄLINPITÄMÄTTÖMYYDESTÄ POTILAITA KOHTAAN JA KIERRÄN HEIDÄT KAUKAA JOS VAIN SUINKIN MAHDOLLISTA. Minulla on paljon kerrottavaa jatkossakin. Eli perästä kuulluu.

57

14041

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • depressiota

      estä, sehän on bentzo=)
      Ja mitä tulee riippuvuuteen, se lukee siellä pakkauksen ohjeessaKIN.    

      "TEMESTA 1MG 100 FOL TABL
      WYETH    
            
         
      9,60 €       0,10€/kpl

      Lääkemuodot
      Tabletti, jossa on vaikuttavaa ainetta 1 milligramma.

      Vaikuttavat aineet:
      Loratsepaami, joka on bentsodiatsepiineihin kuuluva lääkeaine.

      Käyttötarkoitus:
      Lääkettä käytetään lyhytaikaisesti lievittämään vaikeaa ahdistuneisuutta, myös sen liittyessä masennukseen. Jokapäiväiseen elämään liittyvän stressin aiheuttama ahdistuneisuus tai jännittyneisyys ei yleensä vaadi bentsodiatsepiinien käyttöä.

      Vaikutustapa:
      Lääke kohdistaa vaikutuksensa keskushermostoon rauhoittamalla sen kiihtynyttä toimintaa.

      Annostus:
      Lääkärin ohjeen mukaan. Annostus riippuu mm. oireiden voimakkuudesta sekä potilaan iästä ja muista yksilöllisistä ominaisuuksista.

      Lääkkeen ottaminen:
      Tabletit niellään nesteen kera.

      Haittavaikutukset:
      Lääke saattaa väsyttää siinä määrin, että tarkkaavaisuus liikenteessä ja muissa tarkkuutta vaativissa tehtävissä heikkenee. Etenkin iäkkäillä ja huonokuntoisilla käyttäjillä voi esiintyä mm. liikkeiden hallintavaikeuksia, lihasheikkoutta ja huimausta. Pitkäaikaiseen käyttöön liittyy tottumisvaara, jolloin lääkityksen äkillinen keskeyttäminen aiheuttaa vieroitusoireita. Alkoholin käytöstä on hyvä pidättäytyä lääkkeen käytön aikana.

      Raskaus ja imetys:
      Lääkkeen käyttöä raskauden ja imetyksen aikana vältetään turvallisuussyistä.

      Säilytys:
      Huoneenlämmössä, 15- 25 asteessa. Kelpoisuusaika pakkauksessa.

      Lisäaineet
      -

      Lähde: Lääketietokeskus

      Pakkaustiedot:"

      "Tänä päivänä olen yksi niistä harvoista, joka on kuivillä temestasta päättäessäni irtautua siitä lopullisesti
      " No, onnea lopetuksesta, et silti ole mikään harvinaisuus.

      Itse lopettelin aikoinani omin päin alpratsolamin käytön, annos oli 4 mg/vrk käyttövuosia takana 15 v, lopetusaika 1,5 kk, liian nopea, mutta halusin lopettaa koko lääkkeen.
      Ja en taatusti ole mikään harvinaisuus, tiesin alusta saakka (osasin sen lukea ja se kyllä mainittiinkin psykiatrin taholta, yksityisessä avohoidossa, sairaalahoidossa en ole koskaan ollut) riippuvuuden ja toleranssin, eivät outoja sanoja.

      No, toivon mukaan et sairastele kun kerran olet päättänyt lääkärit kiertää kaukaa.

      Jokainen on vastuussa mielestäni ihan itse mitä käyttää ja mitä ei, ihan vain tälläinne oma mielipide.

      • ,.,..,.,.,.,.,,.

        "Pitkäaikaiseen käyttöön liittyy tottumisvaara, jolloin lääkityksen äkillinen keskeyttäminen aiheuttaa vieroitusoireita."

        Tuo ei minusta kuulosta niin vakavalta kuin mitä asia on. Ei tuo kerro asian vakavuutta henkilölle, joka ei ole ollut tekemisissä lääkkeiden kanssa.

        "Jokainen on vastuussa mielestäni ihan itse mitä käyttää ja mitä ei, ihan vain tälläinne oma mielipide." Tuosta kysyn, että ihanko näin? Silloinkin, kun olisit sairaalassa olisit ihan itse vastuussa kaikesta? Mitähän virkaa niillä lääkäreillä ja hoitajilla oikeastaan sinun mielestä on?


    • Waywey

      olen jo neljä kuukautta syönyt Temestaa vain img päivässä. Lääkärini sanoi, että vieroitusoireita ei pitäisi olla. Söin Temestaa noin kolomen vuoden ajan noin kaksi tai kolme vuorokaudessa.

      Mitä oiteita minulla sitten nyt on?

      Puhut päässeesi Temestasta eroon viikossa...

      Kärsinkö ehkä sitten unilääkkeeni Tenoxin kokonaan loppumisesta/ vaihdosta vielä viisi kuukautta vaihdon jälkeen?

      Mikä heiluttaa jalkojani? Levottomuusko? Vai Abilify?

      • yksi sivuv.

        on nimenomaan levottomat jalat...siihen on kyllä olemassa apuakin.


      • Kuivilla
        yksi sivuv. kirjoitti:

        on nimenomaan levottomat jalat...siihen on kyllä olemassa apuakin.

        Käytin Temestaa annoksella 3x1mg kahden vuoden ajan. Pelkäsin aivan kaikkea ja ahdistuin jopa tuttujen tapaamisesta. Ihmettelin, mistä kiikastaa. Lääkäri vain tuumasi, että minulla on masennus ja ehdotti Temestan lisäämistä. En ollut valmis vaan halusin tietää, mistä oireeni johtuvat. Sain tietää, että Temesta on huume Lääkelaitoksen sivulta. Siitä alkoi helvetillinen alasajo. Yritin ensin liian nopeasti ja huomasin roikkuvani köydessä. Lääkäriäni ei kiinnostanut, kun kerroin kaikesta. Onneksi hoitajaani kiinnosti ja se kannusti jatkamaan vieroitusta. Vähitellen hoitajani höykkyytti lääkäriä ja niinpä lääkärini tajusi, mitä oli tehnyt ja määräsi vieroitusaikataulun: 0,5mg joka toinen viikko pois. Olin jo kuitenkin huomannut, että menee liian lujaa sillä tahdilla. Jatkoin omaan tahtiin ilman lääkärin tukea. 7 kuukautta meni. Siitä voi joku matemaatikko laskea halutessaan vähentämisnopeuden. Sain Temestat ajettua vko sitten alas. Mieli heittelee rajusti ja eilen oli kaksi vakavaa itsemurhayritystä. Sain kuitenkin tukea hoitajaltani ja niinpä jatkan eteenpäin. Vieroitusoireet ovat tosi kovat. En kuitenkaan palaa entiseen, koska olen niistä irti päässyt. EN VOI SUOSITELLA NÄITÄ KENELLEKÄÄN!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • Kaltoin kohdeltu
        Kuivilla kirjoitti:

        Käytin Temestaa annoksella 3x1mg kahden vuoden ajan. Pelkäsin aivan kaikkea ja ahdistuin jopa tuttujen tapaamisesta. Ihmettelin, mistä kiikastaa. Lääkäri vain tuumasi, että minulla on masennus ja ehdotti Temestan lisäämistä. En ollut valmis vaan halusin tietää, mistä oireeni johtuvat. Sain tietää, että Temesta on huume Lääkelaitoksen sivulta. Siitä alkoi helvetillinen alasajo. Yritin ensin liian nopeasti ja huomasin roikkuvani köydessä. Lääkäriäni ei kiinnostanut, kun kerroin kaikesta. Onneksi hoitajaani kiinnosti ja se kannusti jatkamaan vieroitusta. Vähitellen hoitajani höykkyytti lääkäriä ja niinpä lääkärini tajusi, mitä oli tehnyt ja määräsi vieroitusaikataulun: 0,5mg joka toinen viikko pois. Olin jo kuitenkin huomannut, että menee liian lujaa sillä tahdilla. Jatkoin omaan tahtiin ilman lääkärin tukea. 7 kuukautta meni. Siitä voi joku matemaatikko laskea halutessaan vähentämisnopeuden. Sain Temestat ajettua vko sitten alas. Mieli heittelee rajusti ja eilen oli kaksi vakavaa itsemurhayritystä. Sain kuitenkin tukea hoitajaltani ja niinpä jatkan eteenpäin. Vieroitusoireet ovat tosi kovat. En kuitenkaan palaa entiseen, koska olen niistä irti päässyt. EN VOI SUOSITELLA NÄITÄ KENELLEKÄÄN!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Taitaa olla niin, että kenen lääkärin jynsiin joutuu sairaalassa, niin senmukainen hoito.
        Minä jouduin sairaalaan aikoinaan kovien kipujen takia.
        Heti aloitettiin voimakas lääkitys, mikä tietenkin helpotti vähän kipua, mutta ei tietenkään parantanut mitään Tehtiin monenmoisia tutkimuksia/kuvauksia, päänsisältä, että selästä. Poikkeavaa ei löydetty, joten sairauteni täytyi johtua psyykkeen puolelta. Sairaalassa söin paljon lääkkeitä.
        Pää meni sekaisin, eikä kipu hellittäny. Lähdin kotiin hoitamaan itseäni. Kotona alkoi aivan hirvittävät sivuoireet. En osanut päättää mitä minun pitäisi tehdä, kun en pysynyt kunnolla jaloillani, kun heitätti niin mielettömästi. Muutamassa päivässä järki alkoi pelata ja tajusin että mulla oli lääkkeiden aiheuttama vieroitusoireet. Kun sitten selvisin, menin yksityislääkäriin ja sain apua koviin kipuihin.
        Nyt tiedän, että menen ensin yksityslääkäriin ensin, jos tilanneeni ei selviä siellä, niin sitten vasta sairaalaan.
        Mulla on mahoton sairaalapelko.


      • 4+4
        Kaltoin kohdeltu kirjoitti:

        Taitaa olla niin, että kenen lääkärin jynsiin joutuu sairaalassa, niin senmukainen hoito.
        Minä jouduin sairaalaan aikoinaan kovien kipujen takia.
        Heti aloitettiin voimakas lääkitys, mikä tietenkin helpotti vähän kipua, mutta ei tietenkään parantanut mitään Tehtiin monenmoisia tutkimuksia/kuvauksia, päänsisältä, että selästä. Poikkeavaa ei löydetty, joten sairauteni täytyi johtua psyykkeen puolelta. Sairaalassa söin paljon lääkkeitä.
        Pää meni sekaisin, eikä kipu hellittäny. Lähdin kotiin hoitamaan itseäni. Kotona alkoi aivan hirvittävät sivuoireet. En osanut päättää mitä minun pitäisi tehdä, kun en pysynyt kunnolla jaloillani, kun heitätti niin mielettömästi. Muutamassa päivässä järki alkoi pelata ja tajusin että mulla oli lääkkeiden aiheuttama vieroitusoireet. Kun sitten selvisin, menin yksityislääkäriin ja sain apua koviin kipuihin.
        Nyt tiedän, että menen ensin yksityslääkäriin ensin, jos tilanneeni ei selviä siellä, niin sitten vasta sairaalaan.
        Mulla on mahoton sairaalapelko.

        mikään huumeeksi luokiteltava lääke, se on bentzo.

        Annettiinko sinulle Temestaa kipuihin? Vai? Siis nimimerkki Kaltoin kohdeltu. Outo valinta jos on kipuihin määrätty. Todennäköisesti ei, koska kerroit lääkityksen auttaneen kipuihin. Tämän ketjun aihe oli Temesta jonka indikaatio ei ole kipu


      • Anonyymi
        Kuivilla kirjoitti:

        Käytin Temestaa annoksella 3x1mg kahden vuoden ajan. Pelkäsin aivan kaikkea ja ahdistuin jopa tuttujen tapaamisesta. Ihmettelin, mistä kiikastaa. Lääkäri vain tuumasi, että minulla on masennus ja ehdotti Temestan lisäämistä. En ollut valmis vaan halusin tietää, mistä oireeni johtuvat. Sain tietää, että Temesta on huume Lääkelaitoksen sivulta. Siitä alkoi helvetillinen alasajo. Yritin ensin liian nopeasti ja huomasin roikkuvani köydessä. Lääkäriäni ei kiinnostanut, kun kerroin kaikesta. Onneksi hoitajaani kiinnosti ja se kannusti jatkamaan vieroitusta. Vähitellen hoitajani höykkyytti lääkäriä ja niinpä lääkärini tajusi, mitä oli tehnyt ja määräsi vieroitusaikataulun: 0,5mg joka toinen viikko pois. Olin jo kuitenkin huomannut, että menee liian lujaa sillä tahdilla. Jatkoin omaan tahtiin ilman lääkärin tukea. 7 kuukautta meni. Siitä voi joku matemaatikko laskea halutessaan vähentämisnopeuden. Sain Temestat ajettua vko sitten alas. Mieli heittelee rajusti ja eilen oli kaksi vakavaa itsemurhayritystä. Sain kuitenkin tukea hoitajaltani ja niinpä jatkan eteenpäin. Vieroitusoireet ovat tosi kovat. En kuitenkaan palaa entiseen, koska olen niistä irti päässyt. EN VOI SUOSITELLA NÄITÄ KENELLEKÄÄN!!!!!!!!!!!!!!!!!

        "Käytin Temestaa annoksella 3x1mg kahden vuoden ajan. Pelkäsin aivan kaikkea ja ahdistuin jopa tuttujen tapaamisesta. Ihmettelin, mistä kiikastaa. Lääkäri vain tuumasi, että minulla on masennus ja ehdotti Temestan lisäämistä. En ollut valmis vaan halusin tietää, mistä oireeni johtuvat."

        Ahdistuit tuttujenkin tapaamisesta? Tuohan on selvä sosiaalisten tilanteiden pelko. Ja siihen Temesta juuri auttaa. Ei ahdistus siis johtunut lääkkeestä. Voisi tietysti vaihtaa johonkin helpommin hallittavaan lääkkeeseen kuin Temesta, esimerkiksi Opamox. Ei (kuulemma) aiheuta riippuvuutta niin helposti. (Temesta 1 mg = Opamox 15 mg)

        Minä ole käyttänyt Opamoxia 30 vuotta eikä minulle ole tullut mitään riippuvuutta tai vieroitusoireita. Mutta se kai on yksilökohtaista. Käytän lääkettä vain tarvittaessa eli silloin kun poistun asunnostani. En tarvitse lääkitystä esim. viikonloppuna...

        Televisiossa joskus näytetään naurettavia juttuja noista riippuvuuksistakin. TV-sarjassa joku henkilö ottaa pari kaatokänniä, niin heti se on alkoholisti eikä voi olla ilman viinaa, vaan viinaa on saatava hinnalla millä hyvänsä. Eiköhän alkoholistiksi tuleminen vaadi vuosien tai kymmenien vuosien juomista...


    • ennenkin yritetty

      9 kuukautta oon käyttäny. Annos 2-4 mg päivä ja nyt pitäs päästä irti. Kolme kertaa oon yrittäny eroon.
      Kolmantena päivänä ilman alkaa helvetillinen huimaus ja unettomuus. Tällä kertaa piti iha repiä resepti, ettei tuu enää haettua. Voip tulla tuskallinen kuukaus, mut kesää odotellessa :D

      • venus ja mars

        Miksi niistä pitää väkisin päästä eroon noista bentsoista? Sitä minä aina mietin. Mitä sitten vaikka niitä syökin useamman vuoden? Jos kerran olo niillä helpottuu vai mikä niiden bentsojen käyttäjien salaisuus on. En oo tainnut vielä käsittää. Meitsi käyttää aina silloin kun tulee ahdistusta eli kurkku ja hengitys salpaa ja päässä tuntuu epätodelliselta eikä oikein minkään homman aloittamisesta tuu mitään.

        Onko se riippuvuus sitten sitä että se jotenkin ruokkii mielihyväaluetta keskushermostossa ja tulee joku tunne että oisi saatava nyt lisää tätä mielihyvää vai miksi siihen jää koukkuun. Oon tyhmä enkä tajua näiden lääkkeiden riippuvuuden aiheuttamis logiikkaa. En itse mielestäni ole näihin koukussa jos otan yhden päivässä ja voi mennä pari viikkoa etten tarvii ottaa ollenkaan. Mutta kun se ahdistus tulee voimakkaana niin silloin tulee tunne että pitää napata yks temesta.

        Eli millaisia ne teidän sivuvaikutukset ovat tarkalleen niin voisin ymmärtää itseäni samalla jos itelläni on sama riippuvuusongelma vaikka jota en ole edes tajunnut.


      • Anonyymi
        venus ja mars kirjoitti:

        Miksi niistä pitää väkisin päästä eroon noista bentsoista? Sitä minä aina mietin. Mitä sitten vaikka niitä syökin useamman vuoden? Jos kerran olo niillä helpottuu vai mikä niiden bentsojen käyttäjien salaisuus on. En oo tainnut vielä käsittää. Meitsi käyttää aina silloin kun tulee ahdistusta eli kurkku ja hengitys salpaa ja päässä tuntuu epätodelliselta eikä oikein minkään homman aloittamisesta tuu mitään.

        Onko se riippuvuus sitten sitä että se jotenkin ruokkii mielihyväaluetta keskushermostossa ja tulee joku tunne että oisi saatava nyt lisää tätä mielihyvää vai miksi siihen jää koukkuun. Oon tyhmä enkä tajua näiden lääkkeiden riippuvuuden aiheuttamis logiikkaa. En itse mielestäni ole näihin koukussa jos otan yhden päivässä ja voi mennä pari viikkoa etten tarvii ottaa ollenkaan. Mutta kun se ahdistus tulee voimakkaana niin silloin tulee tunne että pitää napata yks temesta.

        Eli millaisia ne teidän sivuvaikutukset ovat tarkalleen niin voisin ymmärtää itseäni samalla jos itelläni on sama riippuvuusongelma vaikka jota en ole edes tajunnut.

        "Onko se riippuvuus sitten sitä että se jotenkin ruokkii mielihyväaluetta keskushermostossa ja tulee joku tunne että oisi saatava nyt lisää tätä mielihyvää vai miksi siihen jää koukkuun."

        Kyse on ilmiöstä dependence. Pitkällä käytöllä keho mukautuu aineen alla olemiseen ja esim vähentää / muuttaa reseptorien määrää jos jotain on välittäjäainetta pumpataan keinotekoisesti ylös. Se on ikäänkuin vaurio kehon luontaiselle toiminnalle ja kehoon tulee kemiallinen epätasapainohäiriä lääkkeen seurauksena. Sen pitää korjata se vieroituksessa jossa keho hakee uutta homeostaasia aineen sotkeman homeostaasin jälkeen jossa kehon toiminta on mukautunut lääkkeen ympärille. Kun yrittää lopettaa siitä seuraa vieroitusoireita jotka voi olla alkuperäistä pahempaa ahdistusta, unettomuutta (rebound-oireet). Moni saattaa tulkita nämä osoitukseksi lääkkeen tehosta ja dependencestä seuraa että on hankala toisinaan erottaa onko lääke tehokas vai vältelläänkö sillä vieroitusoireita. Pahan olon lisäänryessä vieroituksessa moni pitää lääkettä tehokkaana.

        Addiction eli riippuvuus eli henkisen tason aineen käyttö pakkomielle missä ainetta jopa väärinkäytetään/mielihyvän saanti aineesta voi toki myös koskea bentsoja. Mutta dependence on varmaan tärkeämpi syy miksi ihmiset jää koukkuun bentsoihin. Moni lääkäri on tietämätön eikä ymmärrä näiden eroa ja syyllistää potilastaan riippuvuudesta jopa pitäen potilasta heikkona vaikka on itse koukuttanut potilaan aineisiin.

        Kyseisiin aineisiin voi liittyä myös toleranssi missä saadakseen sama vaikutus aineesta voi olla että ajan saatossa sitä tarvii enemmän. Lääkkeen teho voi loppua milloin houkutus nostaa sitä saavuttaakseen normaalimpi olotila ilman pahaa oloa kasvaa. Monen hoitoannokset bentsoissa kasvaa. Ilman annosnostoja potevat lisääntynyttä ahdistusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onko se riippuvuus sitten sitä että se jotenkin ruokkii mielihyväaluetta keskushermostossa ja tulee joku tunne että oisi saatava nyt lisää tätä mielihyvää vai miksi siihen jää koukkuun."

        Kyse on ilmiöstä dependence. Pitkällä käytöllä keho mukautuu aineen alla olemiseen ja esim vähentää / muuttaa reseptorien määrää jos jotain on välittäjäainetta pumpataan keinotekoisesti ylös. Se on ikäänkuin vaurio kehon luontaiselle toiminnalle ja kehoon tulee kemiallinen epätasapainohäiriä lääkkeen seurauksena. Sen pitää korjata se vieroituksessa jossa keho hakee uutta homeostaasia aineen sotkeman homeostaasin jälkeen jossa kehon toiminta on mukautunut lääkkeen ympärille. Kun yrittää lopettaa siitä seuraa vieroitusoireita jotka voi olla alkuperäistä pahempaa ahdistusta, unettomuutta (rebound-oireet). Moni saattaa tulkita nämä osoitukseksi lääkkeen tehosta ja dependencestä seuraa että on hankala toisinaan erottaa onko lääke tehokas vai vältelläänkö sillä vieroitusoireita. Pahan olon lisäänryessä vieroituksessa moni pitää lääkettä tehokkaana.

        Addiction eli riippuvuus eli henkisen tason aineen käyttö pakkomielle missä ainetta jopa väärinkäytetään/mielihyvän saanti aineesta voi toki myös koskea bentsoja. Mutta dependence on varmaan tärkeämpi syy miksi ihmiset jää koukkuun bentsoihin. Moni lääkäri on tietämätön eikä ymmärrä näiden eroa ja syyllistää potilastaan riippuvuudesta jopa pitäen potilasta heikkona vaikka on itse koukuttanut potilaan aineisiin.

        Kyseisiin aineisiin voi liittyä myös toleranssi missä saadakseen sama vaikutus aineesta voi olla että ajan saatossa sitä tarvii enemmän. Lääkkeen teho voi loppua milloin houkutus nostaa sitä saavuttaakseen normaalimpi olotila ilman pahaa oloa kasvaa. Monen hoitoannokset bentsoissa kasvaa. Ilman annosnostoja potevat lisääntynyttä ahdistusta.

        Pitkävaikutteisissa bentsoissa voi mennä aikansa että viekkarit iskee kunnolla koska niiden vaikutus kehossa on niin pitkään. Myös satunnaiskäytössä jos sitä tapahtuu usein voi aiheuttaa itselleen dependenceä ja vaurioittaa kehon luonnollisia säätelymekanismeja ja muuttaa niitä niin että keho alkaa yhä enemmän muodostaa mukautumista/dependenceä mikä ilmenee sitten epämääräisenä lisääntyneenä pahana olona mikä voi olla todiste ihmiselle aineen tarpeesta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkävaikutteisissa bentsoissa voi mennä aikansa että viekkarit iskee kunnolla koska niiden vaikutus kehossa on niin pitkään. Myös satunnaiskäytössä jos sitä tapahtuu usein voi aiheuttaa itselleen dependenceä ja vaurioittaa kehon luonnollisia säätelymekanismeja ja muuttaa niitä niin että keho alkaa yhä enemmän muodostaa mukautumista/dependenceä mikä ilmenee sitten epämääräisenä lisääntyneenä pahana olona mikä voi olla todiste ihmiselle aineen tarpeesta

        Ei nuo aineet mitään kunnon sedatoivaa/rauhoittavaa vaikutusta edes omaa välttämättä kun niitä käyttää pitempään kun on paskonut gabajärjestelmänsä luonnollisen toiminnan ja on vaikkapa toleranssissa. Ne voi olla se ainoa asia mikä saa olon tuntumaan siltä että ahdistus ja levottomuus ei ole piinaavaa (jonka dependence lääkkeisiin aiheuttaa). Tästä syystä moni on niin vakuuttunut varmasti että kyseessä on tehokas lääke vaikka pitkällä aikavälillä aine on voinut pahentaa asioita ja aiheuttaa sitä levottomuutta ilman ottoa. Hupaisimpia ovat lääkärit jotka kuvaa lääkkeen vaikutusta kuin alkoholina että ihminen olisi suorastaan kännissä. Not. Kun noihin on tottunut Vaikutus ei tunnu juuri miltään, voi viedä lähinnä vain ahdistuksen pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nuo aineet mitään kunnon sedatoivaa/rauhoittavaa vaikutusta edes omaa välttämättä kun niitä käyttää pitempään kun on paskonut gabajärjestelmänsä luonnollisen toiminnan ja on vaikkapa toleranssissa. Ne voi olla se ainoa asia mikä saa olon tuntumaan siltä että ahdistus ja levottomuus ei ole piinaavaa (jonka dependence lääkkeisiin aiheuttaa). Tästä syystä moni on niin vakuuttunut varmasti että kyseessä on tehokas lääke vaikka pitkällä aikavälillä aine on voinut pahentaa asioita ja aiheuttaa sitä levottomuutta ilman ottoa. Hupaisimpia ovat lääkärit jotka kuvaa lääkkeen vaikutusta kuin alkoholina että ihminen olisi suorastaan kännissä. Not. Kun noihin on tottunut Vaikutus ei tunnu juuri miltään, voi viedä lähinnä vain ahdistuksen pois.

        "Miksi niistä pitää väkisin päästä eroon noista bentsoista? "

        Esim kognition haitat bentsoista voi olla tosiasia. Toleranssi. Muut haittavaikutukset myös.


      • Anonyymi
        venus ja mars kirjoitti:

        Miksi niistä pitää väkisin päästä eroon noista bentsoista? Sitä minä aina mietin. Mitä sitten vaikka niitä syökin useamman vuoden? Jos kerran olo niillä helpottuu vai mikä niiden bentsojen käyttäjien salaisuus on. En oo tainnut vielä käsittää. Meitsi käyttää aina silloin kun tulee ahdistusta eli kurkku ja hengitys salpaa ja päässä tuntuu epätodelliselta eikä oikein minkään homman aloittamisesta tuu mitään.

        Onko se riippuvuus sitten sitä että se jotenkin ruokkii mielihyväaluetta keskushermostossa ja tulee joku tunne että oisi saatava nyt lisää tätä mielihyvää vai miksi siihen jää koukkuun. Oon tyhmä enkä tajua näiden lääkkeiden riippuvuuden aiheuttamis logiikkaa. En itse mielestäni ole näihin koukussa jos otan yhden päivässä ja voi mennä pari viikkoa etten tarvii ottaa ollenkaan. Mutta kun se ahdistus tulee voimakkaana niin silloin tulee tunne että pitää napata yks temesta.

        Eli millaisia ne teidän sivuvaikutukset ovat tarkalleen niin voisin ymmärtää itseäni samalla jos itelläni on sama riippuvuusongelma vaikka jota en ole edes tajunnut.

        Eihän se ole yhtään kivaa jos ei ole oireita ja silti koko elämä pyörii jonkun Temestan tai muun lääkken ympärillä. Ei se ole normaalia että siitä tulee automaattisesti oireita jos lopettaa bentsojen käytön. Silloin on kyse riippuvuudesta. Vertaa esim alkoholiin.


      • Anonyymi
        venus ja mars kirjoitti:

        Miksi niistä pitää väkisin päästä eroon noista bentsoista? Sitä minä aina mietin. Mitä sitten vaikka niitä syökin useamman vuoden? Jos kerran olo niillä helpottuu vai mikä niiden bentsojen käyttäjien salaisuus on. En oo tainnut vielä käsittää. Meitsi käyttää aina silloin kun tulee ahdistusta eli kurkku ja hengitys salpaa ja päässä tuntuu epätodelliselta eikä oikein minkään homman aloittamisesta tuu mitään.

        Onko se riippuvuus sitten sitä että se jotenkin ruokkii mielihyväaluetta keskushermostossa ja tulee joku tunne että oisi saatava nyt lisää tätä mielihyvää vai miksi siihen jää koukkuun. Oon tyhmä enkä tajua näiden lääkkeiden riippuvuuden aiheuttamis logiikkaa. En itse mielestäni ole näihin koukussa jos otan yhden päivässä ja voi mennä pari viikkoa etten tarvii ottaa ollenkaan. Mutta kun se ahdistus tulee voimakkaana niin silloin tulee tunne että pitää napata yks temesta.

        Eli millaisia ne teidän sivuvaikutukset ovat tarkalleen niin voisin ymmärtää itseäni samalla jos itelläni on sama riippuvuusongelma vaikka jota en ole edes tajunnut.

        "Miksi niistä pitää väkisin päästä eroon noista bentsoista? Sitä minä aina mietin. Mitä sitten vaikka niitä syökin useamman vuoden? Jos kerran olo niillä helpottuu vai mikä niiden bentsojen käyttäjien salaisuus on. En oo tainnut vielä käsittää."

        En minäkään tuota käsitä. Minullakaan ei koskaan ole ollut mitään riippuvuusoireita eikä sivuvaikutuksia. Minulla lääkkeet ovat tehneet juuri sen, mihin ne on tarkoitettukin. Käytetäänkö niitä väärin vai eikö ymmärretä lääkkeen tarkoitusta?

        Kerran televisiossa oli ohjelma henkilöistä, jotka halusivat eroon "bentsoista". Kitisivät kovasti siitä, että kun lääkärit aina vaintuputtavat niitä. Minulla olisi tuohon muutama kysymys:

        - Miksi käyt lääkärissä hakemassa niitä, jos et kerran tarvitse niitä?
        - Jos lääkäri antaa reseptin, miksi käyt apteekissa hakemassa lääkkeet, jos et kerran tarvitse niitä?
        - Ja jos vaikka hakisit lääkkeet apteekista, miksi syöt niitä, jos et kerran tarvitse niitä?

        Ohje: Älä syö niitä lääkkeitä, jos et tarvitse! Ei se ole sen vaikeampi asia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miksi niistä pitää väkisin päästä eroon noista bentsoista? "

        Esim kognition haitat bentsoista voi olla tosiasia. Toleranssi. Muut haittavaikutukset myös.

        ""Miksi niistä pitää väkisin päästä eroon noista bentsoista? ""

        "Esim kognition haitat bentsoista voi olla tosiasia. Toleranssi. Muut haittavaikutukset myös."

        Mitä kognitiohaittoja?
        Toleranssi?
        Muut haittavaikutukset?
        Kertokaa joku, mitä ne ovat. Ovatko ehkä yksilöllisiä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ""Miksi niistä pitää väkisin päästä eroon noista bentsoista? ""

        "Esim kognition haitat bentsoista voi olla tosiasia. Toleranssi. Muut haittavaikutukset myös."

        Mitä kognitiohaittoja?
        Toleranssi?
        Muut haittavaikutukset?
        Kertokaa joku, mitä ne ovat. Ovatko ehkä yksilöllisiä?

        Toleranssi eli sietokyky:

        "Säännöllinen bentosdiatsepiinin käyttö kehittää sietokyvyn monille sen vaikutuksille: Alkuperäisellä
        annoksella on jatkuvasti pienempi vaikutus, ja annostusta on lisättävä, jotta saadaan alkuperäinen
        vaikutus. Usein tämä on johtanut siihen, että lääkärit lisäävät annostusta tai määräävät toista
        bentsodiatsepiinia niin että jotkin potilaat ottavat kahta bentsodiatsepiinia kerralla.

        Sietokyky bentsodiatsepiinien eri vaikutuksille kehittyy vaihtelevilla nopeuksilla ja eri asteisesti.
        Hypnoottisten (unettavien) vaikutusten sietokyky kehittyy nopeasti ja unitutkimukset ovat osoittaneet, että
        unikuviot, syvä uni (hidasaaltoinen uni) ja unien näkeminen (jonka bentsodiatsepiinit aluksi tukahduttavat),
        palaavat aikaisemmille tasoilleen ennen lääkintää parin viikon bentsodiatsepiinin säännöllisen käytön
        jälkeen.
        Samalla lailla lääkettä päivisin ahdistukseen käyttävät eivät enää tunne itseään unisiksi muutaman päivän
        jälkeen.
        Sietokyky ahdistusta lievittäville vaikutuksille kehittyvät hitaammin, mutta on vähän todisteita siitä, että
        bentsodiatsepiinit säilyttävät tehonsa muutaman kuukauden jälkeen. Itse asiassa, pitkäaikainen
        bentsodiatsepiinien käyttö saattaa jopa pahentaa ahdistushäiriöitä. Monet potilaat huomaavat, että
        ahdistusoireet lisääntyvät tasaisesti vuosien mittaan huolimatta bentsodiatsepiinien jatkuvasta käytöstä ja
        paniikkikohtauksia ja/tai avoimen paikan kammoa saattaa ilmaantua ensi kertaa vuosien pitkittyneen
        käytön jälkeen.
        Tällainen oireiden pahentuminen bentsodiatsepiinien pitkäaikaisen käytön aikana johtuu luultavasti siitä,
        että aineen ahdistusta lievittäville vaikutuksille kehittyy sietokyky, niin että ”vieroitusoireita” ilmaantuu,
        vaikka lääkettä olisi jatkuvasti ruumiissa. Kuitenkaan sietokyky ei välttämättä ole täydellinen ja
        pitkäaikaiskäyttäjät joskus raportoivat jatkuvasta tehokkuudesta, joka saattaa osaksi johtua
        vieroitusoireiden tukahduttamisesta."

        Lähde Ashton Manual suomeksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toleranssi eli sietokyky:

        "Säännöllinen bentosdiatsepiinin käyttö kehittää sietokyvyn monille sen vaikutuksille: Alkuperäisellä
        annoksella on jatkuvasti pienempi vaikutus, ja annostusta on lisättävä, jotta saadaan alkuperäinen
        vaikutus. Usein tämä on johtanut siihen, että lääkärit lisäävät annostusta tai määräävät toista
        bentsodiatsepiinia niin että jotkin potilaat ottavat kahta bentsodiatsepiinia kerralla.

        Sietokyky bentsodiatsepiinien eri vaikutuksille kehittyy vaihtelevilla nopeuksilla ja eri asteisesti.
        Hypnoottisten (unettavien) vaikutusten sietokyky kehittyy nopeasti ja unitutkimukset ovat osoittaneet, että
        unikuviot, syvä uni (hidasaaltoinen uni) ja unien näkeminen (jonka bentsodiatsepiinit aluksi tukahduttavat),
        palaavat aikaisemmille tasoilleen ennen lääkintää parin viikon bentsodiatsepiinin säännöllisen käytön
        jälkeen.
        Samalla lailla lääkettä päivisin ahdistukseen käyttävät eivät enää tunne itseään unisiksi muutaman päivän
        jälkeen.
        Sietokyky ahdistusta lievittäville vaikutuksille kehittyvät hitaammin, mutta on vähän todisteita siitä, että
        bentsodiatsepiinit säilyttävät tehonsa muutaman kuukauden jälkeen. Itse asiassa, pitkäaikainen
        bentsodiatsepiinien käyttö saattaa jopa pahentaa ahdistushäiriöitä. Monet potilaat huomaavat, että
        ahdistusoireet lisääntyvät tasaisesti vuosien mittaan huolimatta bentsodiatsepiinien jatkuvasta käytöstä ja
        paniikkikohtauksia ja/tai avoimen paikan kammoa saattaa ilmaantua ensi kertaa vuosien pitkittyneen
        käytön jälkeen.
        Tällainen oireiden pahentuminen bentsodiatsepiinien pitkäaikaisen käytön aikana johtuu luultavasti siitä,
        että aineen ahdistusta lievittäville vaikutuksille kehittyy sietokyky, niin että ”vieroitusoireita” ilmaantuu,
        vaikka lääkettä olisi jatkuvasti ruumiissa. Kuitenkaan sietokyky ei välttämättä ole täydellinen ja
        pitkäaikaiskäyttäjät joskus raportoivat jatkuvasta tehokkuudesta, joka saattaa osaksi johtua
        vieroitusoireiden tukahduttamisesta."

        Lähde Ashton Manual suomeksi

        Joo, kyllä minä ymmärrän tuon sietokyvyn, mutta ...

        Minusta tuntuu niin oudolta, kun valitetaan siitä, että "joutuu" syömään lääkkeitä. Niin kuin se lääkkeiden syöminen olisi se ongelma eikä sairaus, jonka takia niitä lääkkeitä syödään.

        Ja hirveä vimma siitä, että PITÄÄ päästä eroon lääkkeistä. Miksi jos lääke kerran auttaa? Onko se, että joutuu syömään lääkkeitä jokin itsetuntokysymys?

        Minä olen syönyt lääkkeitä puolet elämästäni enkä olisi pystynyt elämäänkään ilman lääkitystä. Ymmärrän tietysti, että se riippuu sairaudesta, mutta silti: ei kai se lääkkeiden käyttö yleensä ole se ongelma. Ei kai diabeetikolle ole mikään ongelma, että joutuu käyttämään insuliinia. Ehkä se jatkuva piikittäminen on "ikävää", mutta ei kai se insuliini sinänsä ole ongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miksi niistä pitää väkisin päästä eroon noista bentsoista? Sitä minä aina mietin. Mitä sitten vaikka niitä syökin useamman vuoden? Jos kerran olo niillä helpottuu vai mikä niiden bentsojen käyttäjien salaisuus on. En oo tainnut vielä käsittää."

        En minäkään tuota käsitä. Minullakaan ei koskaan ole ollut mitään riippuvuusoireita eikä sivuvaikutuksia. Minulla lääkkeet ovat tehneet juuri sen, mihin ne on tarkoitettukin. Käytetäänkö niitä väärin vai eikö ymmärretä lääkkeen tarkoitusta?

        Kerran televisiossa oli ohjelma henkilöistä, jotka halusivat eroon "bentsoista". Kitisivät kovasti siitä, että kun lääkärit aina vaintuputtavat niitä. Minulla olisi tuohon muutama kysymys:

        - Miksi käyt lääkärissä hakemassa niitä, jos et kerran tarvitse niitä?
        - Jos lääkäri antaa reseptin, miksi käyt apteekissa hakemassa lääkkeet, jos et kerran tarvitse niitä?
        - Ja jos vaikka hakisit lääkkeet apteekista, miksi syöt niitä, jos et kerran tarvitse niitä?

        Ohje: Älä syö niitä lääkkeitä, jos et tarvitse! Ei se ole sen vaikeampi asia...

        OLEN IHAN SAMAA MIELTÄ. SYYLLISTETÄÄN ESIM. MEDIASSA, MYÖS JOTKUT LÄÄKÄRIT .EN KÄYTTÄISI NIITÄ JOS EN TARVITSISI.


    • pimpeli**

      Temestasta voi päästä eroon. Itse söin maksimissaan 4x1mg/päivä. Aloitin käytön ahdistuksenhallintaan v.2004. Jossain vaiheessa määrä tippui 3mg/päivä kun lääkärit mainitsivat että olisi hyvä yrittää lopettaa. Viime keväänä aloitin nopeahkon lopetuksen mutta se ei oikein onnistunut vaikka tilalle sain 15mg oxepamia. Kesä oli kamala, voi olla että monesta syystä ja vieroitus loppui. Syksyllä aloitin taas uudestaan oxepam korvaavana lääkkeenä aika nopeaan tahtiin eikä oikeastaan vaihtoehtoja annettu lääkärin puolesta joka oli erittäin ikävää. No ihme kyllä lopetus on aika hyvin mennyt. Enää syön vain 0,5mg päivässä, ja otan tämän viimeisen puolikkaan tiputuksen rauhallisesti. Onhan tässä huimausta ja sydämen ylilyöntejä tms. välillä ja unettomuutta mutta aika hyvin kuitenkin menee.

      Temesta ei ole huume. Sitä _voidaan_ käyttää huumeena aivan kuten vaikkapa kipulääkkeitä. Temestaa ei yleensä määrätä kuin osastohoidossa, eikä muutenkaan kovin helposti.

      Itse olin sitä mieltä yhdessä vaiheessa ja myös lääkärit että se saattoi vaikuttaa ahdistusta lisäävästi koska olin riippuvainen siitä joten joka päivä oli vieroitusoireita jos et ottanut ajallaan lääkettä. Ja jälkeenpäin ajateltuna siltä vähän tuntuu että se lisäsi ahdistusta. Itse en koskaan käyttänyt annosta yli ohjeen eikä määrää tarvittu lisätä.

    • APuun

      Ystäväni sai Lyricaa vieroitusoireisiin. Tosin ei kauan vielä ehtinyt Temestaa käyttää, mutta ehtipä koukuttaa ja lopetusoireita antamaan neljän viikon käyttö jo. Pahimman yli nyt Lyricaa vain 3vko, ettei se sitten koukuta.

    • TeRi

      Hei,
      olen lopetellut Temestaa nyt puolisen vuotta 2mg yhteen mg. temestaa olen syönyt kahdeksan vuotta. Ei ole ollut kamalia vieroitusoireita, mutta nyt kun olen syönyt 1mg kolme kuukautta, tuli yhtäkkiä kamala vipinä päähän, eli ajatuksen eivät pysyneet koossa. Voikohan tämä olla yksi vieroitusoire vaan onko mulla alkamassa taas ahdistushäiriö tai jokin muu, muisti on huonontunut tosi paljon.

      • Anonyymi

        Temesta ja muut bentsot rauhoittavat koko aivoja, joten voi väliaikaisesti mennä vähän ylikierroksille kun annosta tiputtaa.


    • tääysin tietämätön!

      Minulle määrättiin temesta noin viikko sitten pakko-oireisen häiriön takia sertralin nimisen lääkkeen lisäksi auttamaan. Lääkäri sanoi että minulle sopiva annos on kaksi puolikasta päivässä, tarpeen vaatiessa useampi, otan siis aina puolikkaan kun oireet iskee pahoina. Minkälaisia vieroitusoireitä tämä lääke aiheuttaa? onko minun syytä haluta mieluummin joku muu lääke vai onko temestasta hyötyä?

    • Voihan possu

      Temesta on varsin tehokas akuuttiin ahdistukseen. Kohtuudella käytettynä ei vieroitusoireita juurikaan pääse tulemaan, mutta pitkään ja/tai ylisuurilla annoksilla käytettynä Temesta on todella vaikeasti vieroitettava lääke. Olen työssäni tavannut yli 20 vuotta Temestaa käyttäneen, ja voin sanoa että siinä tilanne oli niin paha ettei lääkettä enää yritetty purkaa, vaan pysyttiin apteekkisopimuksen myötä ylläpitohoidossa.

      Tämä on ääriesimerkki, mutta kyllä "hiukan" lyhyempikin ylikäyttö aiheuttaa vaikeita vieroitusoireita. Mikäli sairaus lääkettä vaatii, ei sen käyttöä pidä silti pelätä, kunhan ymmärtää kohtuuden rajat. Ja kyllä, käytän itse myös Temestaa 1-3mg/vrk. Sairaalassa oltuani sain aikoinaan reseptin 1-6mg/vrk.

      Jos tuo on ensimmäinen bentsosi, kannattaa toki aloittaa miedommalla versiolla mikäli se oireisiin auttaa. Yleensä ensiksi annetaan Opamox tai Diapam.

      • Anonyymi

        no, kai sitten kuolen, onko se parempi kuin riippuvaisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no, kai sitten kuolen, onko se parempi kuin riippuvaisuus.

        SAMAA MIELTÄ, TEMESTAN AVULLA OLEN VIELÄ ELOSSA JA JAKSANUT ELÄÄ. NM.AHDISTUNUT


    • skitsofreenikko

      Mää söin 3 x 1 mg tabletteja päivässä, useimmiten otin vaan 2 x 1 mg, mut mulle ei tullut mitään vieroitusoireita tai muutenkaan, en oikeestaan tuntenut siitä mitään hyötyä enkä haittaa, ei se minun ahdistukseen auttanut ja lopettaminen oli hyvin helppoa, ohjeiden mukaan tietenkin lopetus tapahtui

    • Realisti61

      Uskomatonta jos joku psykiatri määrää Temestaa masennukseen tai pakko-oireiseen häiriöön koska paljon turvallisempiakin "täsmälääkkeitä" on (SSRIt) paljon vähäisemmin haitta- ja riippuvuusvaikutuksin!

      • Anonyymi

        MITKÄ TÄSMÄLÄÄKKEET, KERRO NIMET


      • Anonyymi

        SSRI lääkitys ei kyllä auta pakko-oireissin ilman terapiaa ja altistushoitoa.


    • höh!

      kiitos vastauksistanne:)
      Voisin puhua lääkärini kanssa lääkkeestä, jos kerran miedompiakin lääkkeitä on niin kyllä mieluummin niitä ensin kokeilisin. Esimerkki ihmisestä joka oli 20 vuotta käyttänyt kyseistä lääkettä oli aika pelottava, samaa ei haluaisi omalle kohdalle... tai ei tietenkään kenellekkään, mutta ainaki se on viellä vältettävissä omalla kohdalla...
      En ole itse oikein lääkkeisiin perehtynyt joten en ollut aiemmin varma onko mitään vastaavia lääkkeitä mut nyt ainakin tiedän että on.
      Lääkärini ei vaikuttanut oikein luotettavalta, hän määräsi minulle lääkkeen kun kerroin sertraliinin pahentavan oireitani. Hän vaan sanoi että: no voin määrätä temestan että otat sitä kun oireet pahenee...

    • masennus

      Eihän temesta ole mikään masennuslääke eikä tarkoitettu jatkuvaan käyttöön mutta varovasti käytettynä ihan hyvä apu esim. pahaan ahdistuskohtaukseen kunhan lääkettä ei käytä miten sattuu.

    • JarmoCO

      Temesta ja vastaavat huumeet.
      Olen seurannut varattomien vanhusten hoitoa läheltä. Esimerkiksi Kotihoito käyttää omaa lääkäriä, jolle he soittavat, että potilas kotonaan on rauhaton ja niin tämä lääkäri määrää potilasta tutkimatta heti sellaiset mömmöt että potilaan kotihoito on helppoa eli tehdään tahdottomaksi tsombiksi. Sinänsä tuo Kotihoito yksinäiselle vanhukselle on aamulla ruuat ja lääkkeet 5 minuuttia ja sitten tullaan klo 18 käväisemään että onko vielä hengissä.Tämä on ainakin Itä-Helsingissä käytäntö ja mahdollisesti muuallakin.

      • Vanhan zombifiointi

        Helppo uskoa. Todennäköisesti lobotomoivat mummot neuroleptein käveleviksi ajatuksiltaan kuolleiksi "zombeiksi."


    • Paha_riippuvuus

      Itse olen käyttänyt Temestaa 8 vuotta välillä 1-2 mg/päivässä, välillä 1-3mg/päivässä. Alkuun toimi hyvinkin, mutta teho on laskenut pitkän käytön vuoksi ja joudun ottamaan nykyään kerralla ainakin 1,5 mg että pääsen vierotus-oireista. Lääkkeet määrättiin minulle ahdistukseen. Pitkän käytön jälkeen se on jo niin, että hyvä, jos pääsen sängystä ylös ilman että otan tabletin. Ne antavat virtaa ja voimaa. En pystyisi kuvittelemaankaan, millainen päivä olisi kun en ota yhtään. Varmaan viruisin sängyn pohjalla. Olen myös joskus ottanut 3-4 mg kerralla ja voin sanoa että sen jälkeinen hengenahdistus voi kestää yli-viikon. Olen siitä samaa mieltä että kyseistä lääkettä voi verrata huumeeseen. Tuo euforisen olon, mutta jää nopeeta koukkuun ja en tiedä omalla kohdallani että tulenko koskaan pääsemään lopullisesti eroon. Sitä tuskin lääkärit ovat sanoneet teille, mutta luin luotettavalta nettisivulta, että saattavat pitkässä juoksussa aiheuttaa itsemurha-ajatuksia ja yrityksiä. (kokemusta siitäkin on ja voin sanoa, että johtui täysin lääkkeen sivuoireista) Jos olet ottanut liian monta temestaa kerralla yritä mahdollisimman pian oksentaa ja terkkuun, jossa lääkehiiltä. Jos Temestat ovat silti ehtineet imeytyä saatat kokea hengenahdistusta muutamasta päivästä pariin viikkoon, mutta yritä olla sitkeä kyllä se siitä jossain vaiheessa helpottaa ja kaikki on taas normaalia ja muista ettet milloinkaan tee samoin vaikka kuinka olisi vittumainen päivä tai olisit tunne kuohussa. 1 mg vain kerralla tai max. 1,5. Tämä lääke ei meinaan ole mitään kalkkitabletti sarjaa vaan jotain paljon voimakkaampaa.

    • mieli_kirkkaana

      6 vuotta... pahimmillaan 3mg/vrk... noin puoli vuottasitten sain vakiinnutettua 1mg/vrk. 5 viikkoa sitten vähensin 0,5mg/vrk, jota vedin 3 viikkoa. Lääkket lähesty loppua ja päätin olla hakematta uutta reseptiä. Nyt 12 päivää takana ilman Temestaa. Pari ensimmäistä päivää aika helvetillisiä, sen jälkeen helpotti. Tosin satunnaisesti esiintyy suht voimakkaita vierotusoireita.

      Lääkäri määräs alunperin ahdistukseen. Parin kuukauden jälkeen ei lääkäriä kiinnostanu enää pätkääkään. Oli vaan reseptinuusinta-automaatti. Noin vuoden jälkeen yritin itse irti Temestä... tuhoon tuomittu yritys. Puol vuotta myöhemmin uusi yritys, tällä kertaa Riippuvuuspoliklinikan ohjauksessa. Meni ihan ok eli pääsin irti. Mutta muutamaa kuukautta myöhemmin kerroin lääkärille ahdistuksesta... Puhdas valhe... en vaan kestäny vastoinkäymisiä eli yli aidan sieltä missä aita matalin. Lääkäri, joka oli vastuussa vieroitushoidosta, kirjoitti uudestaan Temesta reseptin! Siinäpä vierähti taas reilu pari vuotta ennen kuin totesin, että Riippuvuuspoliklinikka vain aiheuttaa riippuvuutta! Menin omaan terveyskeskukseen, jossa lääkärillä aivan eri ote. Alasajo alkoi välittömästi ja nyt tosiaan kohta 2 viikkoa ilman.

      Salasin käytön vaimolta. Käytin myös alkoholia eli aika hyvät cocktailit. Vaikka Temestaa käytetään akuutin ahdistuksen hoitoon, on tosi asia se, että ainakin minulla Temesta aiheutti ahdistusta. Joku jo aiemmin sanoi, että ahdistus syntyy vierotusoireiden pelosta. Eli siitä, jos et orjallisesti ota sitä annosta tietyllä kellon lyömällä.

      Mulla ahdistusta lisäs vielä se salailu. Se, että popsin Teemuja vaimon selän takana. Tänä päivänä homma eli vieroitus etenee ja vaimo on tukena. Sain siis kerrottua omasta lääkkeen käytöstä ja riippuvuudesta.

      Päivä kerrallaaan....

    • Anonyymi

      miten te voitte silloin kun otitte temestan oliko vaikea a

    • Anonyymi

      olen ollut koukussa liian kauan elämän

    • Anonyymi

      Itsekin pääsin irti 40v jälkeen
      Se oli helvetti maan päällä.En ole koskaan ollut niin kipeä.Toivoa on jokaiselle.jouduin vieroitusoirwiden takia ambulanssilla sairaalaan useamman kerran
      Minulle lopetettiin Temesta seinään.kyllä siinä oli itsetuhoisia ajatuksia.nyt olen kiitollinen
      En suosittele kenellekään ikinä temestaa
      Uskokaa minua se on heletti se viroitus

      • Anonyymi

        Olen pahoillani. Kuulostaa helvetilliseltä ja varmasti kauhea kokemus. Toivottavasti et joutunut lääkärien epäpätevyyden vuoksi moista kokemaan.

        Mikäli joku haluaa päästä bentsoista turvallisemmin eroon suosittelen seuraavia materiaaleja:

        Benzo Information Coalition - sivusto: " Tapering Strategies and Solutions" - kohta

        Ashton Manual (löytyy myös suomeksi)

        Bentsojen seinään lopetuksessa on suuria riskejä terveydelle ja hyvinvoinnille sekä suurempi riski pitkittyneisiin vieroitusoireisiin.


      • Anonyymi

        MINULLA MYÖS 40V TEMESTAA, ON AUTTANUT.


      • Anonyymi

        OLEN KÄYTTÄNY TEMESTAA KAUAN,EI IKINÄ OLE OLLUT ITSETUHOISIA AJATUKSIA, TÖISSÄ OLEN KÄYNYT 40 V, NYT NAUTIN ELÄKEPÅIVISTÄNI-MITÄ JOS TÄTÄ LÄÄKETTÄ EI OLISI OLLUT, OLISIN MIELISAIRAALASSA TAI KUOLLUT.EN YLISTÄ NÄITÄ LÄÄKKEITÄ, MUTTA MINULLE NE TOI AVUN. MINKALAISET OIREET TEILLÄ ON KO.LÄÄKKEESTÄ.EIKÖ KIPULÄÄKKET OLE MYÖSVAARALLISIA-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen pahoillani. Kuulostaa helvetilliseltä ja varmasti kauhea kokemus. Toivottavasti et joutunut lääkärien epäpätevyyden vuoksi moista kokemaan.

        Mikäli joku haluaa päästä bentsoista turvallisemmin eroon suosittelen seuraavia materiaaleja:

        Benzo Information Coalition - sivusto: " Tapering Strategies and Solutions" - kohta

        Ashton Manual (löytyy myös suomeksi)

        Bentsojen seinään lopetuksessa on suuria riskejä terveydelle ja hyvinvoinnille sekä suurempi riski pitkittyneisiin vieroitusoireisiin.

        LÄÄKÄRINI KANSSA ON JUTELTU MITEN PÄÄSEN TEMESTASTA EROON, EI TODELLAKAAN YHTÄKKIÄ, VAAN PIENIN ASKELIN.RIIPPUVAINEN ITSE ASIASTA VOI OLLA MISTÄ VAIN. TOSI HUUMEET EI KAI OLE MITÄÄN, EN OLE KADUILLA ROIKKONUT, VAAN IHAN HYVÄÄ ELÄMÄNI ON OLLUT.


    • Anonyymi

      En olis pystynyt lopettamaan itse ilman pakkoa lääkäriltä

    • Anonyymi

      MINULLA ON EDELLEEN PAHA AHDISTUS, OLEN KÄYTTÄNYT TEMESTAA 40 V. ON SE KAMALAA, MUTTA MITEN OLISIN SELVINNYT, NYT MINULLA ON OMA ASUNTO, TÖISSÄ KÄVIN KAIKKI NÄMÄ VUODET. MUTTA OLEN TYYTYVÄINEN ELÄKELÄINEN. RAHA RIITTÄÄ KAIKKEEN MITÄ TÄLLÄ HETKELLÄ TARVITSEN. SIIS OLISIKO OLLUT PAREMPI KUN OLISIN ELÄNYT KAIKKI NÄMÄ VUODET SAIRAALASSA. ÄLKÄÄ AINA SYYTTÄKÖ LÄÄKÄREITÄ. TV. NYT ONNELLINEN, VAIKKA JOSKUS AHDISTAA. ELÄMÄLLE KIITOS, SAIN SILTÄ PALJON,

    • Anonyymi

      Miten sitä tosi pitkän käytön kohdalla osaa sanoa onko lääke tehokas vai ei vai vältelläänkö sillä vaan vieroitusoireita. Monia koukutetaan erilaisiin pillereihin tiloihin mitkä voisi olla sellaisia että niiden kanssa ajan saatossa oppisi elämään ilman pillereitäkin. Ihmiset vain luulee että pilleri pitää olla koska pilleri on vain tehokas, itse ei kyvyt riitä oppia elämään tunteidensa kanssa.

      Kannattaa ainakin noin pitkällä käytöllä tehdä riittävä taustatyö lopetukseen vaikka olisi ollut positiivisia kokemuksia lääkkeistä. Paljon pelissä.

      • Anonyymi

        En tiedä noista vieroitusoireista, minulla ei ole koskaan ollut.

        Bentsoja olen käyttänyt melkein 40 vuotta eikä ole koskaan ollut mitään ongelmia. Lääkkeet ovat toimineet hyvin ja olen pystynyt elämään melkein normaalia elämää. Sairauteni aiheuttaa sen, että elämäni on joskus vähän rajoittunutta, eivät lääkkeet. Mutta ilman lääkitystä olisi jo tappanut itseni...

        Minä en ymmärrä, miksi lääkkeitten käyttäminen on niin vaikeaa, jos ne kerran auttavat. En edelleenkään usko, että monet tässäkin kerrotuista ongelmista johtuvat lääkkeistä. Joskus ongelma tuntuu olevan se lääkkeiden käyttö yleensä, ei lääkkeiden vaikutukset. Mutta ehkä jotkut sitten ovat herkempiä tulemaan riippuvaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä noista vieroitusoireista, minulla ei ole koskaan ollut.

        Bentsoja olen käyttänyt melkein 40 vuotta eikä ole koskaan ollut mitään ongelmia. Lääkkeet ovat toimineet hyvin ja olen pystynyt elämään melkein normaalia elämää. Sairauteni aiheuttaa sen, että elämäni on joskus vähän rajoittunutta, eivät lääkkeet. Mutta ilman lääkitystä olisi jo tappanut itseni...

        Minä en ymmärrä, miksi lääkkeitten käyttäminen on niin vaikeaa, jos ne kerran auttavat. En edelleenkään usko, että monet tässäkin kerrotuista ongelmista johtuvat lääkkeistä. Joskus ongelma tuntuu olevan se lääkkeiden käyttö yleensä, ei lääkkeiden vaikutukset. Mutta ehkä jotkut sitten ovat herkempiä tulemaan riippuvaiseksi.

        Niinpä, mutta nyt kerrot vain "bentsoista" kertomatta lääkkeiden nimiä!
        Itse yllätyin osuessani sattumoisin tälle sivulle erityisesti siitä että Temesta on yhä tai ainakin sivun aloituksen aikaan eli 2008 ollut markkinoilla.
        Aloitin sen lääkkeen käytön nimittäin noin 50 vuotta sitten ja tulin aika pian siitä täysin riippuvaiseksi, olin täysi narkomaani vaikka en huumeisiin koskenutkaan...Useita yrityksiä päästä siitä irti, lyhyehkö jakso myös työkyvyttömyyseläkkeellä oloa jne.
        Söin toki myös muita lääkkeitä sekä tuohon aikaan apteekeista reseptittä saatavia rauhoittavia tms. mutta Temesta oli joka sai kiikkiin.
        Irtautuminen kesti kaikkine tappeluineen useita vuosia ja onnistui vain vähin erin määrää pienentämällä. Voi sanoa että kohdallani elämästä katosi jonnekin kuin tuhka tuuleen sellaiset 5-8 vuotta.
        Apuakin hain monelta suunnalta, lääkäreiltä ja jopa akupunktiosta ja hypnoosista mutta oma sitkeys se sitten lopulta oli jolla pääsin eteenpäin ja tervehdyin minkä tervehdyin.
        Ellet ole "nauttinut" Temestaa, älä edes kokeile. Tietty vaikutukset ovat myös yksilöllisiä mutta kuitenkin, näin neuvoisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, mutta nyt kerrot vain "bentsoista" kertomatta lääkkeiden nimiä!
        Itse yllätyin osuessani sattumoisin tälle sivulle erityisesti siitä että Temesta on yhä tai ainakin sivun aloituksen aikaan eli 2008 ollut markkinoilla.
        Aloitin sen lääkkeen käytön nimittäin noin 50 vuotta sitten ja tulin aika pian siitä täysin riippuvaiseksi, olin täysi narkomaani vaikka en huumeisiin koskenutkaan...Useita yrityksiä päästä siitä irti, lyhyehkö jakso myös työkyvyttömyyseläkkeellä oloa jne.
        Söin toki myös muita lääkkeitä sekä tuohon aikaan apteekeista reseptittä saatavia rauhoittavia tms. mutta Temesta oli joka sai kiikkiin.
        Irtautuminen kesti kaikkine tappeluineen useita vuosia ja onnistui vain vähin erin määrää pienentämällä. Voi sanoa että kohdallani elämästä katosi jonnekin kuin tuhka tuuleen sellaiset 5-8 vuotta.
        Apuakin hain monelta suunnalta, lääkäreiltä ja jopa akupunktiosta ja hypnoosista mutta oma sitkeys se sitten lopulta oli jolla pääsin eteenpäin ja tervehdyin minkä tervehdyin.
        Ellet ole "nauttinut" Temestaa, älä edes kokeile. Tietty vaikutukset ovat myös yksilöllisiä mutta kuitenkin, näin neuvoisin.

        Minulla oli aikoinaan Temestaa, kymmeniä vuosia sitten. Se vaihdettiin myöhemmin Opamoxiin, mutta melkein samaahan se (ainakin minulle) oli. Temestan ongelma on siinä, että se vaikuttaa liian nopeasti eli tulee "hurmos", kun alkaa vaikuttaa, ja tietysti myös vaikutus loppuu liian nopeasti. En kuitenkaan koskaan huomannut vieroitusoireita.

        Minua kuitenkin ihmetyttää se, että viestien perusteella monet syö lääkkeitä säännöllisesti, jopa kellon tarkkuudella. Otetaanko niitä muka joka päivä ja säännöllisin väliajoin?
        Minä käytän vain tarpeen mukaan. Otan lääkkeen pari tuntia ennen kuin "lääkitys" pitää olla kohdillaan ja toisen, kun lähden liikkeelle. Sillä pärjää sitten noin kuusi tuntia.
        Viikonloppuna tai vapaapäivinä en sitten käytä ollenkaan, kun en tarvitse. En tietenkään saa ahdistuskohtauksia esim. yksin ollessani, ainoastaan sosiaalisissa tilanteissa.

        Minäkin epäilen, että vaikutukset ovat hyvin yksilöllisiä. Joku saattaa juoda muutaman viikon putkeen ja sitten ei enää meinaa päästä irti viinasta. (Joskus elokuvissa kuvataan alkoholisteja, jotka retkahtavat viinaan, jos näkevätkin viinapullon - minulla ei ole lähipiirissäni kokemusta tuollaisesta "viinanhimosta") Joskus tuntuu, että jotkut jää koukkuun viinaan tai lääkkeisiin aika äkkiä, toiset ei vuosienkaan käytön jälkeen. Lieneekö sitten kyse erilaisista aivorakenteista...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla oli aikoinaan Temestaa, kymmeniä vuosia sitten. Se vaihdettiin myöhemmin Opamoxiin, mutta melkein samaahan se (ainakin minulle) oli. Temestan ongelma on siinä, että se vaikuttaa liian nopeasti eli tulee "hurmos", kun alkaa vaikuttaa, ja tietysti myös vaikutus loppuu liian nopeasti. En kuitenkaan koskaan huomannut vieroitusoireita.

        Minua kuitenkin ihmetyttää se, että viestien perusteella monet syö lääkkeitä säännöllisesti, jopa kellon tarkkuudella. Otetaanko niitä muka joka päivä ja säännöllisin väliajoin?
        Minä käytän vain tarpeen mukaan. Otan lääkkeen pari tuntia ennen kuin "lääkitys" pitää olla kohdillaan ja toisen, kun lähden liikkeelle. Sillä pärjää sitten noin kuusi tuntia.
        Viikonloppuna tai vapaapäivinä en sitten käytä ollenkaan, kun en tarvitse. En tietenkään saa ahdistuskohtauksia esim. yksin ollessani, ainoastaan sosiaalisissa tilanteissa.

        Minäkin epäilen, että vaikutukset ovat hyvin yksilöllisiä. Joku saattaa juoda muutaman viikon putkeen ja sitten ei enää meinaa päästä irti viinasta. (Joskus elokuvissa kuvataan alkoholisteja, jotka retkahtavat viinaan, jos näkevätkin viinapullon - minulla ei ole lähipiirissäni kokemusta tuollaisesta "viinanhimosta") Joskus tuntuu, että jotkut jää koukkuun viinaan tai lääkkeisiin aika äkkiä, toiset ei vuosienkaan käytön jälkeen. Lieneekö sitten kyse erilaisista aivorakenteista...

        No, sujuuko itseltäsi helposti lopettaa juominen kun olet juonut, siis alkoholia, ja ollut humalassa esim. kolme viikkoa ns. putkeen?


    • Anonyymi

      Jos on koukussa bentsoihin, niin kannattaa googlata "Ashton Manual". Siinä neuvotaan että benzo vieroituksessa kannattaa käyttää pitkävaikutteisia bentsoja kuten Diapam ja Rivatril. Näin toimittaessa pystyy minimoimaan vieroitusoireet. Kovaa työtähän tuo on silti, mutta jos vaan jaksaa sen ajan niin kyllä niistä lääkkeistä pääsee eroon.

      • Anonyymi

        Vähän sama kuin neuvottaisiin että alkoholistin kannattaa alkoholista eroon pääsemiseksi käyttää pitkävaikutteista alkoholia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän sama kuin neuvottaisiin että alkoholistin kannattaa alkoholista eroon pääsemiseksi käyttää pitkävaikutteista alkoholia.

        No mieluummin käyttäisi ahdistukseen mitä muuta lääkettä tahansa kuin testaisin mitään neuroleptejä. En ole esimerkiksi koskaan kärsinyt niin pahasta ahdistuksesta kuin lurasidonipäissäni. Ja tietenkin sitä määrättiin nimenomaan ahdistukseen. Välillä mietin, että olisiko parasta vaan antaa kehon vieroittautua noista kaikista lääkkeistä kun tuntuu, että nykyisin en voi käyttää edes niitä lääkkeitä, joita olen käyttänyt aiemmin. Ihan kuin koko hermosto olisi herkistynyt tietyille aineille kun tulee haitallisia oireita jo entistä pienemmästä määrästä. Onko esim. järkeä syödä nukahtamiseen lääkettä, josta tulee niin paha tukkoisuus, että joutuu nukkumaan puoli-istuvassa asennossa, joka taas edelleen aiheuttaa alaselkäproblematiikkaa, joka pahimmillaan edellyttää särkylääkkeitä. Aikamoisia ketjureaktioita näistä pillereistä tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mieluummin käyttäisi ahdistukseen mitä muuta lääkettä tahansa kuin testaisin mitään neuroleptejä. En ole esimerkiksi koskaan kärsinyt niin pahasta ahdistuksesta kuin lurasidonipäissäni. Ja tietenkin sitä määrättiin nimenomaan ahdistukseen. Välillä mietin, että olisiko parasta vaan antaa kehon vieroittautua noista kaikista lääkkeistä kun tuntuu, että nykyisin en voi käyttää edes niitä lääkkeitä, joita olen käyttänyt aiemmin. Ihan kuin koko hermosto olisi herkistynyt tietyille aineille kun tulee haitallisia oireita jo entistä pienemmästä määrästä. Onko esim. järkeä syödä nukahtamiseen lääkettä, josta tulee niin paha tukkoisuus, että joutuu nukkumaan puoli-istuvassa asennossa, joka taas edelleen aiheuttaa alaselkäproblematiikkaa, joka pahimmillaan edellyttää särkylääkkeitä. Aikamoisia ketjureaktioita näistä pillereistä tulee.

        Niinpä, esim. lurasidoneista voi ihan tuote- esitteestäkin lukea että yksi niiden yleisimmistä sivuvaikutuksista on unettomuus. Ilmeisesti unettomuus on vaivoinasi jo muutenkin, ilman noita lääkkeitäkin?
        Itselläni on myös unilääkkeistä vuosikymmenien kokemus ja tuntuma on että ne ovat nekin ajan myötä kehittyneet parempaan suuntaan. Jotkut merkit aikanaan aiheuttivat myös fyysistä pahaa oloa ja melkoista nuutuneisuutta tms. mutta nyt jo pitkään käyttämäni valmiste ei sellaisia aiheuta, tosin se ei enää välttämättä juuri tehoakaan totumuksen seurauksena mutta positiivista on että määrä on pysynyt samana tai jopa hieman pienentynyt.
        Ollaan me ihmiset aika erilaisia, minä rentoutuisin ja saisin unta parhaiten juuri siinä suunnilleen puoli- istuvassa asennossa, harkitsen parhaillaan jopa siihen sopivan tuolin hankkimista, ovat vaan hyvät niin hemmetin hintavia.


    • Anonyymi

      MITÄ NYT KUULUU, KAIKETI HYVÄÄ.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1757
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1567
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1273
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      68
      1102
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      745
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      727
    8. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      705
    9. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    10. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      688
    Aihe