Olen ostamassa Bella Falcon 26 venettä Volvon AD41 dieselillä. Kyseessä on 2001 mallinen yhdistelmä, jolla on ajettu noin 500 tuntia. Moottori on säännöllisesti huollettu. Koeajolla lähdettäessä kun kone lyötiin kylmänä tulille, kone pukkasi savua melkolailla. Tätä kesti ehkä minuutin puolitoista, minkä jälkeen kärytys hiljalleen lakkasi. Ajossa kone ei savuttanut lainkaan ja kävi muutenkin erittäin siististi. Kysymys kuuluu onko tällainen normaalia vai onko koneessa jotain vikaa? Jos tämä on normaalia niin saako kärytystä mitenkään vähenemään?
Mulla on kokemusta lähinnä Mercruiserin 4.2 D-Tronic dieselistä, joka ei 1500 tuntia ajettunakaan savuta juuri lainkaan edes myöhäissyksyn kylmästarteissa.
Volvo AD41 savutus kylmäkäynnistyksessä?
32
8396
Vastaukset
- keiz0r
Volvot savuttaa aina kylmänä ihan järkyttävästi.
- tämä johtopäätös perustuu?
Mihin otokseen tämä johtopäätös perustuu?
Ellei keskusteluun ole tulossa mitään lisäfaktoja, niin lopeta juoppokeskustelu.
- Normaalia
41'n malli A savuttaa, eikä moottorissa ole vikaa.
B mallissa ongelma on kuulemma poistettu mutta minulla ei ole siitä kokemusta.- falconmies
Eikö 2001 malli ole jo tuoreempaa B-mallia vai kuinka? Ainakin ahdin on uudempaa mallia.
- Normaalia
falconmies kirjoitti:
Eikö 2001 malli ole jo tuoreempaa B-mallia vai kuinka? Ainakin ahdin on uudempaa mallia.
Minulla on tyyppi muistaakseni AQDA41. Eli A41 vai B41.
- ProXs
falconmies kirjoitti:
2001 on mallia AD41P-A, hieno moottori. Suutimenkärjet vaihtoon. Saa esim. Autoasi liikkestä järkihintaan. Muistaakseni n. 90€ kpl. Vaihdon jälkeen 550 h ajetun koneen savutus loppui lähes täysin. Halukkaille voin lähettää videoklipin todisteeksi.
En tiedä voiko 41:llä ajaa 10000h. Tuttavani UK:ssa ajatti Nimbus vuokraveneissään KAD44 moottoreita 9600h ennen vaihtoa. Matkalla vaihdettiin 4 turboa ja tehtiin 1 peruskorjaus. Mielestäni ei paha. D6:t ei koskaan pääse samaan.
PS. Varmista, että 41:n venttiilien säätö on tehty oikein ja ajallaan.
- volvo112
savutus "normaalia" mutta suuttimet hyvä tarkastaa.Kyseinen kone ja volvon varaosat aika
hintavia ja ns.harakiri osia ei juurikaan saa.
kone ja vetolaite on semmosta 1000h käyttöiän omaavia..silloin yleensä jonkin moista isompaa remonttia tiedossa.Riippuu tietysty veneestä pikkasen millaisella rasituksella kone on..- falconmies
Suuttimet on varmasti järkevä tarkistuttaa, koska suutinvika saattaa aiheuttaa isompaakin vahinkoa moottorille.
Mihin perustat väitteesi 1000 tunnin käyttöiästä Volvon 40-sarjalaisille? Mikä koneissa on "heikko lenkki"? Itse olen siinä uskossa, että Volvon kestävyys on samalla tasolla kuin kilpailevien nopeakäyntisten koneiden. Mutta kuten totesit, koneen kestävyys riippuu toki paljon huolloista ja kuormituksesta. Falconissa kone ei joudu erityisen koville, koska sopiva matkavauhti löytyy noin 3000 kierroksen paikkeilta. Sen tiedän että vetolaitteet ovat kulutustavaraa, mutta AD41 ei liene vetarillekaan kovan raaka kone, koska siinä on vääntöä selvästi kompressorikoneita vähemmän. Katsomassani yhdistelmässä on vetarina uudempi DP-E. - tunnit provoa
OIkein huolletulla ja ajetulla koneella ja vetolaitteella ei ole mitään maksimituntimäärää.
Ongelmana on mieluummin väännön puuttuminen alakierroksilla kuten kaikilla kompressorittomilla kilpailijoillakin.
AD41 ei ole kevytrakenteinen eikä trimmattu kone.
Jos ajetaan ja huolletaan oikein, on koneen elinikä kymmeniä tuhansia tunteja ja vetolaiteen tuhansia tunteja ilman ongelmia. - volvo112
tunnit provoa kirjoitti:
OIkein huolletulla ja ajetulla koneella ja vetolaitteella ei ole mitään maksimituntimäärää.
Ongelmana on mieluummin väännön puuttuminen alakierroksilla kuten kaikilla kompressorittomilla kilpailijoillakin.
AD41 ei ole kevytrakenteinen eikä trimmattu kone.
Jos ajetaan ja huolletaan oikein, on koneen elinikä kymmeniä tuhansia tunteja ja vetolaiteen tuhansia tunteja ilman ongelmia.Perustelut käyttötuntien määrän...Omistan kyseisen moottorin ja huollan kyseisiä moottoreita. Keskiarvo kyseiselle moottorille on 1000h molemmin puolin..Lauhduttimet,männänt putket,tiivistevuodot ym..2002 lopetettu aqad41
valmitus eli tuo sinun loppupään moottoreita.
Joten huomattavasta parempitilanne ja vetolaitekkin on uudempi eli hyvä niin..Se on varma että yhtään 10000h(aqad 41) volvoa ei suomessa ole!
Kierrokset 3000r/min ovat erittäin hyvät.Jos niillä pystyy ajelemaan niin hyvä.eli kyseisessä
veneessä paljon maileja jäljellä.Kesk.verto veneilijä 50h kausi liukuvalla veneellä ajeleepi. - tässä faktaa siviilipuolelta
volvo112 kirjoitti:
Perustelut käyttötuntien määrän...Omistan kyseisen moottorin ja huollan kyseisiä moottoreita. Keskiarvo kyseiselle moottorille on 1000h molemmin puolin..Lauhduttimet,männänt putket,tiivistevuodot ym..2002 lopetettu aqad41
valmitus eli tuo sinun loppupään moottoreita.
Joten huomattavasta parempitilanne ja vetolaitekkin on uudempi eli hyvä niin..Se on varma että yhtään 10000h(aqad 41) volvoa ei suomessa ole!
Kierrokset 3000r/min ovat erittäin hyvät.Jos niillä pystyy ajelemaan niin hyvä.eli kyseisessä
veneessä paljon maileja jäljellä.Kesk.verto veneilijä 50h kausi liukuvalla veneellä ajeleepi.varma että yhtään 10000h(aqad 41) volvoa ei suomessa ole!
Keskimääräinen huviveneilijä elää sinun mukaasi
10000/50 tuntia eli 200 vuotta.
Ammattikäytössä on 20 000 tunninkin kokemuksia.
Tällöin esimerkkisi keskiverto huviveneijä on 400 vuotta vanha! - fghjh
tässä faktaa siviilipuolelta kirjoitti:
varma että yhtään 10000h(aqad 41) volvoa ei suomessa ole!
Keskimääräinen huviveneilijä elää sinun mukaasi
10000/50 tuntia eli 200 vuotta.
Ammattikäytössä on 20 000 tunninkin kokemuksia.
Tällöin esimerkkisi keskiverto huviveneijä on 400 vuotta vanha!no kerroppa mulle missä on aqad41 kone jolla on ajettu 10000h niin lähden heti katsomaan!!!
- muinoin
fghjh kirjoitti:
no kerroppa mulle missä on aqad41 kone jolla on ajettu 10000h niin lähden heti katsomaan!!!
kertoa itselleni, että valtion veneissä ko. konetta ajettiin seuraavalla kaavalla: 3000 tunnin jälkeen täyskunnostus ja 6000 tunnin jälkeen poistoon.
- Yksittäiskappaletuot
muinoin kirjoitti:
kertoa itselleni, että valtion veneissä ko. konetta ajettiin seuraavalla kaavalla: 3000 tunnin jälkeen täyskunnostus ja 6000 tunnin jälkeen poistoon.
Jonkun hyyydestä voidaan puhua vasta kun ko. moottorimallila, venetyypilä ja vetotapaa ajetaan samaan aikaan, samassa ympäristössä, samalla tavalla
vahintään sadan käyttäjän voimin.
Yksittäiskappaletuotantoisten veneiden käyttäjätyytyväisyyttä ei ole.
Mikään "valtion veneissä ko. konetta ajettiin" ei riitä kun puuttuu
80% faktoista.
- Winha
Falcon vm.2006 ad41 dp vm. 2006 eli viimeisiä uusia. Nyt 100 tuntia lasissa. Kylmänä hieman pöllähtää, mutta loppuu nopeasti - on ominaisuus. Kone sopii Falconiin mielestäni hyvin. Matka taittuu juuri noilla 3000 kierroksella mukavassa liussa eikä kuluskaan ole hävytön. Kuutosen käyntiäänestä tykkään kovasti.
- PentaMan-46
Sellainen diesel jota ei tule savua, poijun painoksi. Itselläni ko:n moottori vm-89 ja DP vetolaite, ajettu noin 2000 tuntia,ei mitään ongelmaa. Ei mitään remontia, vain normaali huollot. Puheet 1000:sta tunnista höpö juttuja. Erittäin hyvä yhdistelmä. Olisko juju siinä, että olen itse huoltanut ko:n vehkeen, ei merkkiliikkeen rahastusta.
- eikä ongelmia
Sama täällä 2400 h ja oma tarkka huolto molemmissa.
Eihän kukaan vaimoakaan anna vieraalle huoltoon. Miten sitten dieselin, joka on elintärkeä.
Oman huomioni mukaan, ei koskaan ammattilaiselle huoltoon. - Luikku
eikä ongelmia kirjoitti:
Sama täällä 2400 h ja oma tarkka huolto molemmissa.
Eihän kukaan vaimoakaan anna vieraalle huoltoon. Miten sitten dieselin, joka on elintärkeä.
Oman huomioni mukaan, ei koskaan ammattilaiselle huoltoon.Hyvällä huollolla 1000 tuntia ei ole mitään, alle 10v. Aika syö moottoria ja vetaria enemmän kuin tunnit. 2000 tuntia ja yli 15 v. moottori ei luonnollisestikaan ole enää uudenveroinen. Savutus kylmänä on Volvojen ominaisuus. Olen saanut joskus aamuisin hävetä!
- aaasde
Luikku kirjoitti:
Hyvällä huollolla 1000 tuntia ei ole mitään, alle 10v. Aika syö moottoria ja vetaria enemmän kuin tunnit. 2000 tuntia ja yli 15 v. moottori ei luonnollisestikaan ole enää uudenveroinen. Savutus kylmänä on Volvojen ominaisuus. Olen saanut joskus aamuisin hävetä!
8000h ajettu, no proplemos!
- Merccari
Mecruiser D254 on diesel joka ei savuta vanhanakaan.
- savuvolvo
Mulla on ad41 ja ainoa ongelma on etten voi pitää savuhälyttimissä paristoja kun pärähtävät soimaan aina startatessa. Turbo on vaihdettu parempaan versioon ja suuttimet uusittu / testattu. A-malli savuttaa, ei sille mitään mahda. Ne pakokaasujarrut on ratkottu aikoinaan pois, ei nekään lohtua tuoneet.
Volvon 31- ja 41-sarjalaiset savuttavat "harmaasavua" kylminä, se on ominaisuus, ei vika. Ja kyllä sen kanssa voi elää, toinen asia on sitten mustasavu kuormituksen alaisena, jolloin suuttimet ovat akuutin huollon tarpeessa.
- Bella Falcon
Ratkaisin itse asian niin että asensin uimatasoon "uistelumoottorin" (Honda 5) jonka kanssa lähden aina laiturista, jos ihmisiä näkyvissä. Hävettää se savutus niin. On muuten viimeinen Volvo-moottori veneessäni!
Bella Falcon kirjoitti:
Ratkaisin itse asian niin että asensin uimatasoon "uistelumoottorin" (Honda 5) jonka kanssa lähden aina laiturista, jos ihmisiä näkyvissä. Hävettää se savutus niin. On muuten viimeinen Volvo-moottori veneessäni!
Sairautensa, sinulla näköjään sairaalloinen itseluottamuksen puute, mutta kyllä ne valkotakkiset auttaa...
- Bella Falcon
Bella Falcon kirjoitti:
Ei se ole itseluottamuksen puutetta, vaan toisten huomioon ottamista. Onko outo käsite?
- Missä käynnistät
Bella Falcon kirjoitti:
Ei se ole itseluottamuksen puutetta, vaan toisten huomioon ottamista. Onko outo käsite?
Missä käynnistät veneesi savuavan moottorin?
- Bella Falcon
Missä käynnistät kirjoitti:
Missä käynnistät veneesi savuavan moottorin?
Ja tuulen. eli sen verran kaukana etteivät naapuriveneilijät/laiturilla olijat peity savupilveen. ja mieluiten keula vastatuuleen... joskus 10 metriäkin riittää. Ja kupeissa kiiltävät ylpeästi "powered by Volvo-Penta"-teippaukset.
- 20
Bella Falcon kirjoitti:
Ja tuulen. eli sen verran kaukana etteivät naapuriveneilijät/laiturilla olijat peity savupilveen. ja mieluiten keula vastatuuleen... joskus 10 metriäkin riittää. Ja kupeissa kiiltävät ylpeästi "powered by Volvo-Penta"-teippaukset.
kestä pientä määrää dieselin hajua, ei pidä lähteä vesille ollenkaan. En muuten usko juttua "savupilveen peittymisestä". En ole vielä sellaista venemoottoria nähnyt, joka saisi moista savua aikaiseksi.
- bmw d150
Bella Falcon kirjoitti:
Asiaa =). Itselläni BMW:n D150 vm.86 tunteja 2200. Pöläyttää vain hieman käynnistyessään. Käy kauniisti, kuluttaa kohtuullisesti ja on ollut kaikin puolin luotettava.
- yamahaman
bmw d150 kirjoitti:
Asiaa =). Itselläni BMW:n D150 vm.86 tunteja 2200. Pöläyttää vain hieman käynnistyessään. Käy kauniisti, kuluttaa kohtuullisesti ja on ollut kaikin puolin luotettava.
Pemari on paskin venemoottori mitä koskaan on tehty!
- mr28
Mulle joskus Nauvossa sano purjeveilijä että volvo ruottii ja tarkoittaa savutusta suomennettuna.
- aqad41dp
Siellä missä on savua.. siellä on WOIMAA
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla6172340Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,271166- 1091128
Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki91008- 92916
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101875Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?91787Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50759- 64731
Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e229603