emme halua

voiko kummiudesta kieltäytyä?

miten kieltäytyä kummiudesta? onko pakko suostua?meillä jo yksi kummilapsi ja siskoni lapsesta tulossa toinen. nyt kaverini sanoi että teistä tulee kummit lapsellemme.ei siis edes kysynyt että tuletteko vaan tokaisi että te tulette sitten meidän lapsen kummiksi emmekä halua. emme halua liikaa kummilapsia kun on omatkin... voiko siis kummiudesta kieltäytyä ja miten sen kohteliaasti sanoisi? kiitos vastauksista.

123

38252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi---

      kieltäytyä!! parempi niin kuin väkisin alkaa tehtävään. vanhemmat kyllä ymmärtävät.

      • Nimetön

        Kaikki ei ymmärrä sitä jos ihminen ei oikeasti halua ryhtyä lapsen kummiksi, 2 päivää ennen ristiäisiä kun pyytää niin miltähän se mahtaa tuntua? Hätävarako, kun kukaan muu ei suostunut?? Jotkut ottavat niin nokkiinsa, että pistävät lopullisesti välit poikki sen jälkeen kun on haukkunut ensin nämä ihmiset ja kaikki tämä vain sen takia, että kieltäytyy kummin tehtävästä. Ihmisiä on moneen junaa, toisilla viiraa enemmän......


      • Onko Toivoa

        Ainakin minä kokisin sen kunniana jos joku pyytäisi minua lapsensa kummiksi vaikka tosin olen naimaton mutta varmaan kaksi naimatontakin voi olla lapsen kummina ettei aina tarvitse välttämättä olla aviopari.


      • Voi olla
        Onko Toivoa kirjoitti:

        Ainakin minä kokisin sen kunniana jos joku pyytäisi minua lapsensa kummiksi vaikka tosin olen naimaton mutta varmaan kaksi naimatontakin voi olla lapsen kummina ettei aina tarvitse välttämättä olla aviopari.

        Mäkin olen 4 lapsen kummi vaikka olen sinkku. Ja vaikka kalliiksi tuleekin, ni onhan niistä iloa kun ei voi tietää saako koskaan omia lapsia. Ymmärrän kyllä, jos on omia jo, niin ei kovin montaa kummilasta enää kaipaa.


      • Onko Toivoa kirjoitti:

        Ainakin minä kokisin sen kunniana jos joku pyytäisi minua lapsensa kummiksi vaikka tosin olen naimaton mutta varmaan kaksi naimatontakin voi olla lapsen kummina ettei aina tarvitse välttämättä olla aviopari.

        Onhan se kunnia, mutta kunnian takia kiivetään puuhun, ei lupauduta hoitamaan toisen lapsen uskonnollista kasvatusta saatika lapsia jos vanhemmille jotain sattuu.


      • ostaa kaikkea
        Voi olla kirjoitti:

        Mäkin olen 4 lapsen kummi vaikka olen sinkku. Ja vaikka kalliiksi tuleekin, ni onhan niistä iloa kun ei voi tietää saako koskaan omia lapsia. Ymmärrän kyllä, jos on omia jo, niin ei kovin montaa kummilasta enää kaipaa.

        minusta monessa kummilapsessa ei ole mitään pahaa. Tietysti jos on totuttu siihen että kummit ostavat sitten ne hienoimmat ja kalleimmat lahjat niin ymmärtäähän tuon rahanmenon, mutta itse en niin tee.
        Ymmärtääkseni kummien tarkoitus on opastaa lapsen kristillisessä kasvatuksessa eikä ostella lahjoja.
        Itse en todellakaan ole kristillinen ihminen, rahasta on turha puhuakaan, ei omaa asuntoa, ei töitä ei rahaa ja opiskelija kaupan päälle. Tarkoitus olisi muuttaa avomieheni kanssa yhteen.. mutta se ei kuulu tähän..
        Itse pyrin omien kummilasteni osalta vain auttamaan heitä miten parhaaksi pystyn, he tietävät että minuun voi luottaa ja minulle voi puhua ikävimmistäkin asioista. Pyrin aina tukemaan heitä ja auttamaan heitä löytämään sen oman kumminsa.
        Omilta kummeiltani en juuri lahjoja ja rahaa saanut, mistä olen tyytyväinen tässäkin tilanteessa. On hirveää kun kummit jäävät etäiseksi kummilapsistaan, lapset iloitsevat kummiensa tulosta juhliin vain koska saavat heiltä rahaa ja mammonaa.
        Kummina olo on paljon muutakin..


    • käyttäytymistä !

      Eikö ihmiset osaa enää käyttäytyä asiallisesti? Ei tuollaista asiaa tosta vaan "tokaista," vaan todellakin kysytään sopiiko se ja halutaanko ryhtyä kummiksi.

      Mielestäni kummiudesta voi kieltäytyä ja täytyykin kieltäytyä, jos ei halua; varmaan itsekin huomaavat sitten miten ovat tuoneet koko asian esille.

      Pistä ylös ajatuksia siitä, miksi haluat kieltäytyä, esim. pitkät välimatkat, sinulla on jo "tarpeeksi" kummilapsia etkä tunne voivasi ottaa enempää jne..... hae netistä ideoita, on näitä asioita muutkin ääneen kyselleet.

      • kaikkien kummiksi

        Itse ammattihenkilönä olen useasti kieltäytynyt kummin tehtävästä. Ilmeisesti synnyttäjät pitävät minua mukavana tms, koska noin 5 perhettä on pyytänyt minua työurani aikana kummiksi, vaikka en perheitä ole entuudestaan tuntenut, vaan sattunut hoitamaan synnytyksen. Pari perhettä kertoi, ettei heillä ole tuttuja paikkakunnalla ja muu suku yms. asuu kaukana, joten alkaisinko tehtävään?? Tietenkään en. Kummina olo on kunniatehtävä ja vaatii halua ja sitoutumista. Kieltäydy kohteliaasti jos sinusta siltä tuntuu.


      • jah-76

        joskus on vain osattava keskustella kasvotusten heidän kanssaan ja puhuttava asiat selviksi.Tietenkin se vähän masentaa lapsen vanhempia mutta jospa he sitten ymmärtäisivät sekä eivät kantaisi vihaa sua kohtaa..


    • sanottiin

      ettei kummiudesta saa kieltäytyä. Mutta itse olen kieltäytynyt. Sano kaverillesi,että sulla on periaatteet,että suostut vain sukulaisten kummeiksi. Koska kaveruus suhteet voivat joskus jäädä.

      • juuri noin

        Itselläni kävi juuri noin, että ystävyys kuoli pois vuosien saatossa ja kummilapseni äitiin en ole ollut yhteydessä enää 9 vuoteen. Itse en kummiksi enää suostu. Ystävyys kun ei välttämättä kestä sitä 18-v jonka ajan olet velvollinen kummiutta hoitamaan. Kummilapseni on nyt jo 13-v eli ei enää pieni lapsi kuitenkaan.


      • rippikoulun käynyt
        juuri noin kirjoitti:

        Itselläni kävi juuri noin, että ystävyys kuoli pois vuosien saatossa ja kummilapseni äitiin en ole ollut yhteydessä enää 9 vuoteen. Itse en kummiksi enää suostu. Ystävyys kun ei välttämättä kestä sitä 18-v jonka ajan olet velvollinen kummiutta hoitamaan. Kummilapseni on nyt jo 13-v eli ei enää pieni lapsi kuitenkaan.

        Kestääkö kummin velvollisuus 18 vuoteen? Olen käsittänyt, että kun on rippikoulun käynyt, voi jättää lahjojen oston. Nimittäin sitähän se on, itse en ole saanut kummilapseltani kertaakaan edes joulukorttia! Ja joka synttärit ja joulut olen mieheni kanssa häntä muistanut. Minä en kyllä osta enää muuta kuin sitten, kun rippilapsi valmistuu ehkä ylioppilaaksi tms.


      • ...
        juuri noin kirjoitti:

        Itselläni kävi juuri noin, että ystävyys kuoli pois vuosien saatossa ja kummilapseni äitiin en ole ollut yhteydessä enää 9 vuoteen. Itse en kummiksi enää suostu. Ystävyys kun ei välttämättä kestä sitä 18-v jonka ajan olet velvollinen kummiutta hoitamaan. Kummilapseni on nyt jo 13-v eli ei enää pieni lapsi kuitenkaan.

        Minun mielestäni kummius kestää enemmän kuin mainitut 18 vuotta. Itse olen jo 50, muistan kummiani ja hän muistaa minua ainakin joulukortilla ja synttärikortilla. Lahjonta on jäänyt vähemmälle, mutta sehän onkin sivuseikka myöhemmällä iällä.Kummius kestää aina loppuun asti.


    • Kaksi kummilasta riittää

      kummiudesta. Ex-mieheni veljen lapsen kummiudesta kieltäydyin ja exänikään ei sitten ryhtynyt lapsen kummiksi. Kehotin häntä tosin edes harkitsemaan asiaa mutta pysyi vaimonsa takana. Emme oikein koskaan tulleet hyvin juttuun veljen ja hänen avokkinsa kanssa joten katsoin etten voi ryhtyä niin vastuulliseen tehtävään lapselle jos en pidä edes vanhemmista.
      itse koen kummin tehtävän hyvin vastuulliseksi ja jo olemassaolevat kummilapset täyttävät aikani tässä suhteessa. Syntymäpäivillä kun on käytävä ja muistettava aina muutenkin vahintään sinne rippikouluikäisyyteen tai jopa täysi-ikäisyyteen asti.
      Kerro kohteliaasti syysi miksi et halua; voi olla ettei kaverisi sitä ymmärrä mutta se riski on otettava

      • näinkin

        Minulla taas on päinvastainen ongelma. Minua ei ikinä pyydetty kenenkään kummiksi, vaikka haluaisinkin. Tiedän, että johtuu osaltaan siitä, että asuin aikanaan ulkomailla ja työni vie sinne usein vieläkin. Asun nykyään kuitenkin vakituisesti Suomessa. Sukulaiset tai ystäväni eivät kuitenkaan ole enään "lapsentekoiässä", joten mahdollisuus kummiuteen on mennyt minulta ohi. Olisi kiva tehdä jotain yhdessä mahdollisen kummitytön tai -pojan kanssa ja muistaa häntä merkkipäivinä ja muutenkin. Joskus vähän harmittaa sekin kun jotkut kerskailevat sillä kuinka monta kummilasta heillä on. Sitten valittavat perään, että pitää ostaa niin ja niin monta lahjaa. Lapsellista ja typerää.


    • p.akana

      Sehän on niin helppoa. Kun ei ole minkään lahkon jäsen, eipä ole mahdollisuutta kutsua kummitukseksikaan! Ei tartte pyydellä anteeksi, eikä ole muutakaan turhaa suukopua.

      Eh! Voihan sitä sitten joskus, jos siltä tuntuu, liittyä takaisin "omaan" lahkoonsa. Kiljuen ottavat "eksyneet lampaat" takaisin laumaansa.

      Ateismi kunniaan!

      • pak.ana

        totta puhut. ja lisäksi pääset pakkopullasta, täysin
        turhasta verosta ym.

        kirkkoon kuulujat yleensä näitä "kun muutkin ja joo-joo" - tyyppejä. pitä olla kirkossa, käydä armeija, ripari ym ym. KUN MUUTKIN !!!

        oma ajattelu ja alotteisuus kunniaan !


      • 2 kummilasta

        Kummiksi voi ryhtyä vaikka ei olisikaan kirkossa. Puolet kummeista voi olla kirkon ulkopuolisia.

        Eli eipä tarvitte sillä kehuskella, että ei saa ottaa tehtävää vastaan vaikka se olisi todellisuudessa mahdollista...


      • Tanja 73

        Kummi voi olla kuulumatta kirkkoon, olen itsekin kummi veljeni pojalle, vaikken kuulu luterilaiseen kirkkoon. Minut kuitenkin pyydettiin selkeästi rukouskummiksi, eli tehtäväni on rukoilla pojan puolesta ja tukea häntä kristilliseen uskoon. Lahjoja minun ei odoteta ostavan enkä niitä ole juuri ostanutkaan.

        Lapsen kannalta on paljon arvokkaampaa, että joku rukoilee hänen puolestaan, kuin se, että hänelle kannetaan lahjoja.


      • kummin on oltava kirkossa
        2 kummilasta kirjoitti:

        Kummiksi voi ryhtyä vaikka ei olisikaan kirkossa. Puolet kummeista voi olla kirkon ulkopuolisia.

        Eli eipä tarvitte sillä kehuskella, että ei saa ottaa tehtävää vastaan vaikka se olisi todellisuudessa mahdollista...

        Kummiksi EI voi hyväksyä kirkkoon kuulumatonta. Lapsella pitää AINA olla KAKSI kirkkoon KUULUVAA kummia, piste. Toki näiden kahden pakollisen lisäksi voi olla "kummeja" mutta eivät he siis virallisesti voi kummeina toimia. Tehtävää ei tosiaan voi ottaa vastaan, ellei kuulu kirkkoon, mutta tässä tapauksessa voi sitten miettiä, haluaako muuten olla lapsen "tärkeä aikuinen", joka kastetilaisuudessakin on mukana kummien rinnalla.


    • Olkku68

      Erosin kirkosta ja olen sen jälkeen kertonut kaikille jotka ovat pyytäneet kummiksi että en halua olla tekemisissä kirkollisten toimitusten kanssa ja homma toimii!

      • lapselleen

        kysymättä mielipidettäni.Olin silloin ulkomailla. En ole ottanut osaa kasvatukseen, vain silloin tällöin lähettänyt lahjoja.


    • Hebu :)

      Menet kaverisi puheille ja sanot, että olisi asiaa siitä kummiasiasta, että jos ne viitsisi millään etsiä uuden kummin lapselleen, kun teillä on jo omat kummilapset ja ette haluaisi kuin vain ne kaksi, että olet pahoillasi jne. Kyllä sen pitäisi ymmärtää, ja jos ei ymmärrä, niin on sinulla kyllä surkea kaveri. Sanonpa vain.

      - Hebu :)

      • niina73

        olen aiwan samaa mieltä,itselläni oli aiwan samanlainen tilanne kaweri pyysi lapsen kummiksi sanoin että mull on jo kaksi kummilasta ja omat päälle,keroin että juuri ystäwäni kanssa teimme niin että ystäwäni tuli minun tytön kummiks ja minä hänen tytön,koska molempien lasten kummit eiwät ole pitäneet mitään yhteyttä lapsiin ristiäisten jälkeen...hän ymmärsi asian ja sowimme että aina woi kummin lisätä jos jossain waiheess siltä tuntuu,mull kyll kaksi riittää.
        ei hän siitä loukkantunut ollenkaan.


    • kummis perustuus?

      Ei ainakaan Raamattuun.Koko lapskastetta kun EI Raamatusta löydy!
      Raamattu tuntee vain uskovien kasteen.

      KTS. Raamatusta, Makuksen evankeliumi 16:15-16.

      Joka USKOO ja kastetaan, se pelastuu.Joka EI USKO, on jo tuomittu kadotukseen.

      Vauvakasteen puolustajat väittävät että Apostolien tekojen 16 luvun jakeesta 13 eteen päin purppuramyyjä Lydian sekä Filipin vangivartijan perhe olisi tullut kasteessa uskovaiseksi.Lueppa tarkkaan molemmat kohdat mitä ennen kastetta tapahtui.Nimittäin molemmissa tapauksissa ennen kastetta, niin Lydia(Herra avasi Lydian sydämmen jne.) sekä Filipin vanginvarija (kysyi Paavalista ja Silakselta, siis vanginvartija vangeilta:Herrat mitä minun pitää tekemän että pelastuisin?Ja he vastaavat hänelle, USKO Herraan Jeesukseen niin sinä PELASTUT ja sinun perhekuntasi.

      Vielä kerran:Raamattu ei tunne vauvakastetta ja sitä seuraavaa kummiutta!
      Mutta USKOVIEN KASTEEN se tuntee!

      • Markuksen evankeliumi

        16:15-16. Eikä Makuksen .:)


      • Markuksen evankeliumi kirjoitti:

        16:15-16. Eikä Makuksen .:)

        Anteeksi nyt vaan, mutta tuo nimenomainen kohta ei puhu mitään lapsikastetta vastaankaan. Siinähän painotetaan uskon merkitystä, ei kasteen.

        Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu. Joka ei usko, se kadotetaan. Kadotukseen joutumisen kohdalla ei siis kasteesta puhuta mitään. Kaste ei siis ole se, mikä pelastaa, vaan usko. Tässä esim. luterilaisen kirkon kanta on pielessä, kun opetetaan, että kastamaton lapsi joutuu kadotukseen. Kuitenkin lapsi monessa kohtaa Raamatussa asetetaan nimenomaan uskon esikuvaksi.

        Raamatussa kerrotaan ainakin yhdessä kohtaa, kuinka koko perhekunta, siis myös lapset, kastettiin. Aikuiskasteesta tietenkin puhuttiin enemmän, koska ne, jotka uskoivat Kristuksen olevan vapahtaja, halusivat usein myös kasteen uskonsa vahvistukseksi. MISSÄÄN Raamatussa ei sanota, ettei lapsikaste ole pätevä. Sen sijaan uudelleenkastamisesta siellä sanotaan (en muista kohtaa enkä nyt ehdi etsimään), että se on kasteen halveksumista.

        Siis kaste ei pelasta, vaan on uskon vahvistusta. Uskovaisen ei pidä halveksua kuitenkaan kastetta "unohtamalla" kaste sen paremmin kuin "uusimalla" se. Mutta tämä ei varsinaisesti kyllä tähän kummiasiaan kuulu... Kummius ei toki taida Raamattuun perustua, mutta mitä haittaa on siitä, että ihminen pyytää itselleen tai lapselleen tukihenkilön, saattomiehen (näitähän Raamattu kyllä tuntee), jonka kanssa on helpompi taivaltaa taivasta kohti?


      • nyt sitten
        ota-tai-jätä kirjoitti:

        Anteeksi nyt vaan, mutta tuo nimenomainen kohta ei puhu mitään lapsikastetta vastaankaan. Siinähän painotetaan uskon merkitystä, ei kasteen.

        Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu. Joka ei usko, se kadotetaan. Kadotukseen joutumisen kohdalla ei siis kasteesta puhuta mitään. Kaste ei siis ole se, mikä pelastaa, vaan usko. Tässä esim. luterilaisen kirkon kanta on pielessä, kun opetetaan, että kastamaton lapsi joutuu kadotukseen. Kuitenkin lapsi monessa kohtaa Raamatussa asetetaan nimenomaan uskon esikuvaksi.

        Raamatussa kerrotaan ainakin yhdessä kohtaa, kuinka koko perhekunta, siis myös lapset, kastettiin. Aikuiskasteesta tietenkin puhuttiin enemmän, koska ne, jotka uskoivat Kristuksen olevan vapahtaja, halusivat usein myös kasteen uskonsa vahvistukseksi. MISSÄÄN Raamatussa ei sanota, ettei lapsikaste ole pätevä. Sen sijaan uudelleenkastamisesta siellä sanotaan (en muista kohtaa enkä nyt ehdi etsimään), että se on kasteen halveksumista.

        Siis kaste ei pelasta, vaan on uskon vahvistusta. Uskovaisen ei pidä halveksua kuitenkaan kastetta "unohtamalla" kaste sen paremmin kuin "uusimalla" se. Mutta tämä ei varsinaisesti kyllä tähän kummiasiaan kuulu... Kummius ei toki taida Raamattuun perustua, mutta mitä haittaa on siitä, että ihminen pyytää itselleen tai lapselleen tukihenkilön, saattomiehen (näitähän Raamattu kyllä tuntee), jonka kanssa on helpompi taivaltaa taivasta kohti?

        ihan selvä Raamatun kohta, missä selvästi kehoitetaan kastamaan vauva?
        Samoin missä kehoitetaan jumalatonta(uudestisyntymätöntä näitähän nämä jumalattomat, synnissä elävät "kummit" kuitenkin enimmäkseen ovat, Johanneksen evankeliumi 3 luku jae 3, Jeesuksen sanat) olemaan oppaana kristilliseen kasvatukseen, kun eivät itsekkään Raamatun sanaa tunne/lue/elä sen mukaisesti.Raamattu sanoo:ei sokea voi toista sokeaa taluttaa/neuvoa, molemmat kuoppaan kävelevät!


      • Vettähän se kaste on.
        nyt sitten kirjoitti:

        ihan selvä Raamatun kohta, missä selvästi kehoitetaan kastamaan vauva?
        Samoin missä kehoitetaan jumalatonta(uudestisyntymätöntä näitähän nämä jumalattomat, synnissä elävät "kummit" kuitenkin enimmäkseen ovat, Johanneksen evankeliumi 3 luku jae 3, Jeesuksen sanat) olemaan oppaana kristilliseen kasvatukseen, kun eivät itsekkään Raamatun sanaa tunne/lue/elä sen mukaisesti.Raamattu sanoo:ei sokea voi toista sokeaa taluttaa/neuvoa, molemmat kuoppaan kävelevät!

        Kuoppaahan se ihminen laitetaan sitten kun se valmis on.


      • Jeesuksen käskyjä:

        Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi:`Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä aina maailman loppuun asti`." Matt.28:18-20

        Kummien tehtävä lienee tuo opettamisosa?


    • ei kiitos enempää

      Totta kai voit kieltäytyä, itse asiassa sinun pitää se tehdä. Jos kaverisi siitä loukkaantuvat, se on heidän ongelmansa, ei sinun.

      Minulla on sinkkuihmisenä kolme kummilasta ja kahdesti olen kieltäytynyt uusista. Toinen kavereistani suuttui ja katkaisi välit pariksi vuodeksi, kunnes otti itse yhteyttä ja pyysi anteeksi.
      Juuri lapsen saaneet vanhemmat eivät aina tajua, että "heidän ainutlaatuinen lapsensa" ei ehkä olekkaan ihmelapsi :D
      Muillakin on lapsia ja kummiksi pyydetyillä voi olla kummilapsia jo vanhastaan.

      Lisäksi kun itselläni ei ole omia lapsia, minua pidetään tavallaan edulisena lapsenvahtina ja kivana pakettiautomaattina, eli ihmisenä joka hyvin mieluusti otettaisiin kummiksi.

      Olen kuitenkin tehdyt ihan selkeän päätöksen. Nykyiset kolme kummilasta riittävät minulle, enempää en ota ja muistamiset loppuvat kun lapsi täyttää 18v, pääsee ylioppilaaksi tms.
      Tämän jälkeen muitan jos tulee häitä, ristiäisiä tms suurempia tapahtumia, mutta synttärit ja joululahjat loppuvat tuohon täysi-ikäisyyteen.

      Omat kummilapseni ovat siskoni poika, sukulaistyttö ja kaverin lapsi. Iältään ovat pian 17, 13 ja 5. Lisäksi kun on vielä kahden muun sisaruksen lapset, katson ettei aikani ja varallisuuteni riitä loputtoman lapsilauman huomioimiseen.

      Eli aloittaja: kieltäydy kohteliaasti ja kerro syyt. Pitäkää myös kaikki kummit puolenne, kummina olo on muutakin kun ilmaisena lapsenvahtina olemista tai lahjojen ostoa.
      Minulla on muuten periaate, että joka toinen vuosi lahja on "jotain tekemistä", ei tavaraa.
      Tänä vuonna olemme käyneet vanhimman (17v)kummilapsen kanssa miniristeilyllä Hki-Tukholma, nuorimman (5v) kanssa huvipuistossa ja keskimmäisen (13v) kanssa vielä mietitään, mitä hän haluisi tehdä syksymmällä kun synttärit koittaa.

      • hyvä kummi

        Itsekin olisin mieluusti lähtenyt kummini kanssa vaikka johonkin retkelle tms. ainaisten lahjojen sijaan. Onneksi tätini on aina ollut minulle enemmän kummi kuin oma kummini. Hänen kanssaan on tullut reissattua vaikka missä ja hän on pitänyt yhteyttä usein. Monesti olen toivonut, että hän olisi kummini.


    • Kyllä voi kieltäytyä. Jos sinusta tuntuu siltä, että resurssit eivät riitä, kerro se.

      Meidän (pian) neljän lapsen kohdalla on kahdesti osunut pyynnön kohteeksi henkilö/pariskunta, joka on kieltäytynyt kummiudesta. Eihän se mukavalta tunnu, mutta minusta on parempi kieltäytyä kuin ruveta vastahakoisesti tehtävään. Toisella kerralla ystäväni sanoi, ettei hän pitkän välimatkan takaa pystyisi täysipainoiseen kummiuteen. Hiukan tuli paha mieli, mutta ymmärsin sen hyvin. Toisella kertaa siskoni sanoi, etteivät he miehensä kanssa koe olevansa riittävän läheisiä meidän kanssamme. SE tuntui todella pahalta, siis että oma sisko perustelee päätöstään noin, mutta silloinkin ajattelin, että parempi niin.

      Monesti olen miettinyt yhden lapsen kohdalla, että kunpa ei oltaisi noita pyydettykään, kun ei heitä lapsen elämä yhtään kiinnosta. Synttärit ja joulut menee ilman muistamisia, ja kun asuvat kaukana, ei muutenkaan juuri nähdä. Jos soitellaan, eivät edes kysy mitä kummitytölle kuuluu. Sellainen harmittaa.

      Ja olenpa kerran joutunut sanomaan yhdelle esikoisemme kummille, että kunpa olisit kieltäytynyt. Hänellä oli ennestään jo monta kummilasta, mutta koska hän oli mieheni paras ystävä vauvasta asti, mieheni halusi ehdottomasti hänet pyytää. Ystävä mietti ja mietti ja mietti, ja lopulta ristiäispäivänä ilmoitti suostuvansa. Välimatka oli noin neljäsataa kilometriä, eikä miehestä kuulunut mitään jouluisin eikä syntymäpäivisin, saati että muulloin. Kun hän oli käymässä kotipaikkakunnallamme - ehkä kerran vuodessa - hän aina lupasi tulla käymään, mutta eipä sitten koskaan aikaa riittänyt kummilapselle. Poika näki kummiaan, jos satuttiin (tai sovittiin että tullaan) samaan kyläpaikkaan. Pojan synttärien aikaan kummi oli joka kesä samassa paikassa meidän kanssamme, noin sadan hehtaarin alueeella. Kerran hän tuli kahville, kolmasti pyydettiin ja lupasi mutta ei tullut.

      Sitten jossain vaiheessa tuli mitta täyteen, kun poika niin surkeana puhui kummistaan ja kaipaili ja kyseli miksi se ei koskaan tule vaikka lupaa. Silloin laitoin tekstiviestin, että miksi rupesit, olisit kieltäytynyt, ja kysyin pyydetäänkö joku muu tilalle kummiksi (kummeja voi tällä perusteella lisätä, mutta ei poistaa kirkonkirjoista). Sen jälkeen kummi on silloin tällöin soittanut pojalle ja jos on nähty, on oikeasti keskittynyt kummilapseensa vähäksi aikaa.

      Itselleni kummius on todella sydämen asia, muistan neljää kummilastamme kirjein ja kortein, en välttämättä lahjoilla, mutta huomioin heitä paljon. Olen pitänyt huolen myös siitä, että omien lastemme kummisuhde on molemminpuolinen: kummia muistetaan syntymäpäivänä ja jouluna vähintäänkin kortein, joskus myös pienen lahjan kera. Ja jos lapsi joskus leikkiensä keskeltä alkaa puhua kummistaan, kysyn haluaako hän soittaa tai lähettää kortin. Yleensä aina haluaa, ja silloin toimitaan niin.

      Eli parempi on kieltäytyä kuin ruveta kummiksi vastoin tahtoaan tai mahdollisuuksiaan osallistua lapsen elämään. Rahasta sen ei pitäisi jäädä kiinni, sillä yhteinen eväsretki tai muu toiminta on halpaa ja paljon mieleenpainuvampaa kuin materialahja. Aika- ja energiapula on sitten asia erikseen. Kieltäytymisestä kannattaa kuitenkin keskustella kunnolla, ettei jää mitään hampaankoloon kaivelemaan. Myös suostumista miettiessä kannattaa kysyä vanhemmilta, mitä he kummilta toivovat. Ja kun pyytää omalle lapselleen kummia, muistaa, että kummeus on vastavuoroista. Kummi ei ole pelkkä lahja-automaatti, vaan tarkoitus on että hän on lapsen aikuinen ystävä ja tukija, ja silloin yhteydenpito on tärkeää myös lapsen puolelta.

    • koetuksella

      kiittele kunniasta, voit sanoa olevasi otettu, mutta et voi ottaa vastuuta toisen perheen kristillisestä kasvatuksesta ja vähättele omaa kristillisyyttäsi.
      Tietysti voit myös erota kirkosta, myös sillä eliminoit.

      • ehdottomasti

        jos et kummiksi halua!

        Näin olisin itse äitinä toivonut tapahtuvan omien lapsieni kohdalla.

        Vanhimman lapseni toiset kummit olivat jo kummeiksi tullessaan vanhempia ihmisiä, mutta hyvin nuorekkaita ja aktiivisia. Silloin he pitivät yhteyttä ja kävivät usein ja halusivat nähdä kummilastaan. Kyläilimme itsekin heillä usein. Sitten pariskunnan mies kuoli ja nainen muutti Keski-Suomeen ja yhteydenpito rajoittuu täysin postikortteihin ja siihen, että lomilla poikkeamme siellä. Pojan rippijuhliinkaan kummi ei tullut. Lähetti kortin ja rahan sukulaisten mukana. Mieluimmin olisimme nähneet kummin vaikka olisi tullut ilman lahjaa!

        Nuorimman lapseni kummit ovat eronneet ja rouvaa, joka oli sylikummina on ilmeisesti kielletty pitämästä yhteyttä. En saanut edes kerhokuvaa hänelle perille. En siis tiedä haluaako vai ei pitää yhteyttä. Itselleni ero ei olisi ongelma, mutta muille asianosaislle kyllä.

        Ymmärrän kuitenkin, että elämä heittelee ja kaikkea ei voi ennakoida, mutta sen voi jos kummiksi EI HALUA! Sen ilmaiseminen on tärkeintä nimenomaan lapsen takia, koska ainakin meillä kummit ovat lapsille tärkeitä ennen kaikkea IHMISINÄ!


      • Kummi myös
        ehdottomasti kirjoitti:

        jos et kummiksi halua!

        Näin olisin itse äitinä toivonut tapahtuvan omien lapsieni kohdalla.

        Vanhimman lapseni toiset kummit olivat jo kummeiksi tullessaan vanhempia ihmisiä, mutta hyvin nuorekkaita ja aktiivisia. Silloin he pitivät yhteyttä ja kävivät usein ja halusivat nähdä kummilastaan. Kyläilimme itsekin heillä usein. Sitten pariskunnan mies kuoli ja nainen muutti Keski-Suomeen ja yhteydenpito rajoittuu täysin postikortteihin ja siihen, että lomilla poikkeamme siellä. Pojan rippijuhliinkaan kummi ei tullut. Lähetti kortin ja rahan sukulaisten mukana. Mieluimmin olisimme nähneet kummin vaikka olisi tullut ilman lahjaa!

        Nuorimman lapseni kummit ovat eronneet ja rouvaa, joka oli sylikummina on ilmeisesti kielletty pitämästä yhteyttä. En saanut edes kerhokuvaa hänelle perille. En siis tiedä haluaako vai ei pitää yhteyttä. Itselleni ero ei olisi ongelma, mutta muille asianosaislle kyllä.

        Ymmärrän kuitenkin, että elämä heittelee ja kaikkea ei voi ennakoida, mutta sen voi jos kummiksi EI HALUA! Sen ilmaiseminen on tärkeintä nimenomaan lapsen takia, koska ainakin meillä kummit ovat lapsille tärkeitä ennen kaikkea IHMISINÄ!

        Olisihan se kiva joo olla paikalla joka paikassa jne, itsekin sanoin vanhemmille, että jos haluatte kummin, joka asuu toisella puolella Suomea, otattehan huomioon että en välttämättä pääse kaikkiin tapahtumiin. Kannattaisi vanhempien huomioida esim. matkakustannukset. Että jos lähettää rahaa ja postikortin, huomioimistahan se sekin ja itsekästä vanhemmilta olla tyytymättömiä tällaiseen. Kaikilla ei kuulkaas ihmiset nimittäin ole varaa matkustaa edes niihin rippijuhliin välttämättä. Ja ainakin itselleni tulee maksamaan osallistuminen kummilapsen ristiäisiin n. 300-400 euroa pelkkien matkojen takia (asumme Suomessa), enkä ole edes sylikummi, ja minusta se on aika paljon jo itsessään. Kaikki eivät tienaa miljoonia by the way...


    • Näitä olen kuullut

      Riippuu syistä. Tyypillisiä syitä ovat:

      1. En ole oikeasti kristitty.
      2. En kuulu kirkkoon.
      3. Harkitsen eroa kirkosta.
      4. Olen eroamassa puolisostani.
      5. Tunnen riittämättömyyttä tähän tehtävään.
      6. Näen, että teille (vanhemmille) kristillisyys ei merkitse mitään enkä siksi halua seremoniapelleksi.

    • Dara

      Koska meillä on jo mielestämme riittävästi kummilapsia, emme valitettavasti voi suostua kummeiksi tällä kertaa.

      Minusta tuolla tavalla asian ilmaisu on ihan riittävän kohteliasta semminkin, kun kummiksi "pyytäminenkään" ei varsinaisesti käytöksen kultaista kirjaa noudattanut. Jos ystäväsi tästä loukkaantuu, se on hänen häpeänsä, ei sinun. Uskoisin, että järkevä ihminen kyllä hyväksyy kieltäytymisenkin.

      Toki joukkoon mahtuu niitä vähemmän järkeviäkin. Itse olen monesti kieltäytynyt kummiudesta, koska en kastamattomana ja konfirmoimattomana sellaiseksi edes kelpaisi. Edes näin pätevä kieltäytymisen peruste ei valitettavasti eräälle tuttavalleni kelvannut, mutta sillehän minä en mitään mahtanut ;) Toivottavasti sinun ystäväsi ei sentään noin ajattelematon ole.

    • Lahjakummiko?

      Kummius on sen verran iso asia, että siihen tehtävään tulisi pystyä ja jaksaa sitoutua. Olemme mieheni kanssa kummit viidelle lapselle ja vain yhden lapsen kohdalla koen että olisi ollut paras kieltäytyä kummiudesta. Tämä kummilapsi on minun kouluaikaisen tuttavuuteni lapsi ja emme juuri ole paljoakaan tekemisissä toistemme kanssa. On siis kaikille eduksi että kieltäydyt kummiudesta. Kieltäytymiseen ei tarvita tekosyitä tai keksiä verukkeita, sanot vaan rehellisesti että mitä tunnet. Jos kaverisi suuttuu siitä ja välit katkeaa, niin oliko hän silloin sinun oikea kaveri. Tee tämä kieltäytyminen myös mahdollisimman pian heti tänään, näin annat heille aikaa enemmän etsiä uutta kummia. Asian ilmoittaminen kaverillesi ei varmaan ole helppoa, mutta mitä pikemmin sen teet, sen parempi. Toivon että joku olisi ollut minullekin sanomassa näin, silloin kun kamppailimme tämän yhden lapsen kummiksi ryhtymisessä :) Tsemppiä sinulle!

    • epämiellyttävää

      Viiden lapsen äitinä koen evl-kirkon kummiuden todelliseksi riesaksi niin vanhemmille "pyydystää/kerjätä kummiksi lapselleen tai joutua kummiksi jollekin".Kummius menneinä vuosisatoina oli jonkinasteinen sosiaaliturva,mutta ei enää muuta kuin kauhea rasite.
      Vuosien vieriessä suhteet kummeihin saattavat muuttua täysin negatiivisiksi esim perintöasioiden tai kärhämien vuoksi.
      Kummius ei saisi olla pakollinen asia vaan kirkon piirikssäkin lapsen täytyisi saada nimiensä ilman pakollisia,kirkkoonkuuluvia kummeja.
      Jos olisin saanut vielä kuudennen lapsen olisin eronnut kirkosta sen verran kummiusmyräkkä ahdisti ja ahdistaa edelleen lasten jo ollessa aikuisia.

      • multikummi

        Yritähän päästä yli noista näennäisongelmistasi.


      • näennäsiongelma
        multikummi kirjoitti:

        Yritähän päästä yli noista näennäisongelmistasi.

        Ongelma ei ole mikään näennäisongelma vaan rasite,kun ei pysty ei rahallisesti eikä henkisesti kummilapsilaumoja ja vanhempiensa toiveita täyttämään ,joten olen mieluusti ilman nykyajan vaativia,vain rahaa arvostavia kummilapsia ja heidän vanhempia.
        Koin erittäin epämiellyttävänä kerjätä useammalle lapselleni kummeja Evl-kirkon pakottamana.
        Onneksi on löytynyt ratkaisu kummiongelmaankin:kirkosta eroaminen.Joten olen päässyt ongElmani yli!!!


      • asia,
        multikummi kirjoitti:

        Yritähän päästä yli noista näennäisongelmistasi.

        jos se tuottaa jollekkin ongelmia, sillä on jotain paljon pahempia ongelmia ja ei ole kelvollinenkaan kummiksi.


      • Karmea totuus valken

        Lapseni kummi osoittautui hyvin ilkeäksi ihmiseksi. ekä tarkoita lahjojen antamista tai anatamatta jättämistä, vaan sitäm että hän pumppasi yksityisasioitamme teppyhällä kiltteydellään itselleen ja jätti perheemme omasta elämästään kuin nalli kalliolle - ei kutsunut yhteenkään merkkitapahtumaansa. Suhde oli täysin vastavuoroton. Lisäksi nyt, kun lapseni on täysi-ikäinen, kummi yrittää tunkea väliimme. Hän käytti kummiuttaan härskisti hyväkseen, suostui kummiksi vaikka inhosi minua, lapsen äitiä.


      • Isomamma
        asia, kirjoitti:

        jos se tuottaa jollekkin ongelmia, sillä on jotain paljon pahempia ongelmia ja ei ole kelvollinenkaan kummiksi.

        Ei se ole mikään näennäisongelma, jos on taloudellisesti kovin tiukoilla ja oma perhe elätettävänä. Lahjoja odotetaan, ja pitää ehkä matkustaa kummilapsen merkkipäiviä juhlistamaan pitkiäkin matkoja.
        Minulle tuotti päänvaivaa, keitä saisin lasteni kummeiksi. Sisaruksia ei itselläni ole, eikä muitakaan läheisiä sukulaisia. Kun jotkut sitten kieltäytyivät pyynnöstä, tunsin kyllä itseni loukatuksi, ja muistan nuo kieltäytymiset aina. En voi sille mitään. "Hädässä ystävä tunnetaan."


    • myös kummi

      ...ja 2 omaa lasta. Miehelläni on 2 kummilasta. Esikoisellamme on 5 kummia ja kuopuksella 4. kummit on valittu siten että jos meille sattuisi jotakin niin luottaisimme näihin kummeihin ettei lapset jäisi heitteille.Ja kyllä kummin tehtäväkin on vastuullinen. Itse en haluaisi koskaan lapselleni sellaista kummia joka käy vaan synttäreillä eikä muuten muista koskaan. Minusta tärkeempää on että viettää aikaa kummilapsen kanssa kuin että näkee harvoin ja ostaa hirveen kasan lahjoja. Ja totta kai kummiudesta voi kieltäytyä. Jos joku lapsiemme kummeista olisi ollut sitä mieltä ettei halua ottaa vastuuta lapsesta tai ei ole aikaa olisin ollut kiitollinen siitä että sanoisi suoraan kuin että suostuisi eikä koskaan pitäisi mitään yhteyttä. Kyllä sellainen lapsestakin tuntuu pahalle... itselläni oli sellaiset kummit joita näin kerran vuodessa synttäreilläni.

    • kahden lapsen kummi

      Helposti voi. Sanot vain, ettet voi vastaanottaa kyseistä tehtävää. Vetoa esimerkiksi aikaan. Että et voi jakaa kaikille kummilapsille huomiota, eikä resurssit millään riitä useamman kummilapseen, kun on omiakin lapsia. Yleensä ei tarvi edes perustella. Minä kieltäydyin kolmannesta tarjouksesta sanomalla vain, että olen jo kahden lapsen kummi ja enempää en halua.

    • 123

      En ole koskaan kuulunut kirkkoon joten olen "pakana kummi".
      En ole koskaan pitäny niihin penskoihin yhteyttä.
      En enään edes muista koska ne on syntyny tms...
      Joten mitään lahjuksia en ole ostellu.
      Enkä todellakaan ollu lapsenvahtina.
      Vaikka ovat sukulais penskoja. Tein kantani selväksi jo
      ristiäisissä papin kuullen, jos siihen lappuun joku nimi on
      pakko saada niin laittakaa, mutta yhtään millekkään
      en sen kummiuden kanssa ryhdy...
      Koko kummi touhu on kummallista ja turhanpäivästä uskovaisten puuhastelua ja pipertämistä...
      Jotta, ketjun aloittaja: Kieltäydy toki, moisesta puuhasta!
      Jo on kummalliset "ystävät" jos eivät sitä ymmärrä.

      • pakanamaan kartta

        todella outoa, jos ryhtyy kummiksi vasten tahtoaan. Ei ole uskonnollisuutta ottaa ko tehtävä vastaan. Sehän on lapsen tukemista, auttamista jne. Se, joka ei halua, pysyköön poissa näistä ympyröistä.
        Ja eihän kummius nyky narsistisena aikana sovikaan kuin harvoille.


    • Olen myös

      Ottaikai voi kieltäytyä, olen itsekin kieltäytynyt kummiudesta, koska olin/olenen ennestään monen lapsen kummi jo.
      Jokainen vanhempi varmaan haluaa kummin, joka pitää yhteyttä kummilapseensa, eikä pelkästään hoida kummiuttaan lahjoilla.

    • että haluatte

      antaa toisillekkin mahdollisuuden kultaiseen kummiuteen, joten te kieltäydytte.

    • Kiitos, ei nyt

      Minä kieltäydyin serkkuni lapsen kummiudesta sen vuoksi, että en ollut juurikaan tekemisissä serkkuni kanssa. Olisin juurikin ollut "lahja"-kummi. Sitä en halunnut, sillä minulle oli jo entuudesta yksi kummilapsi, jolle olen vain se lahjan antaja. Tiesin myös, että pääsen (ja myös halusin) jatkossa sisarukseni ja läheisen kaverin lapsen kummiksi.

      Kieltäydyin sanomalla, että emme ole mielestäni niin paljon tekemisissä toistemme kanssa, että voisin oikeasti olla hänen lapsensa kummi niin, että molemmat saisivat siitä jotain iloa irti ja että voisin antaa lapselle jotain muutakin kuin ne kaksi lahjaa(synttärit joulu) vuodessa.

      Serkku kyllä ymmärsi tilanteen, mutta tätini suuttui siitä. No ei siitä olla sen kummemmin keskusteltu ja pääasia on, että itse tiedän miksi kieltäydyin.

    • Kummi olen minäkin

      Tottakai voitte kohteliaasti kieltäytyä! Ennen vanhaan tosin oli sanonta: On kaksi tehtävää joista ei voi kieltäyä; Lasta kasteelle ja miestä hautaan!
      Mutta kyllä mielestäni kieltäytyä voi! Pyysimme nuorimmaisemme kummeiksi mieheni sisarta miehensä kanssa, mutta he kieltäytyivät! Toki se vähän ajattelutti, että miksi!? Mutta sitten pyysimme minun
      sukulaispariskuntaa ja saimmekin tytölle todella hyvät kummit!
      Ilmoittakaa vaan ajoissa, ettei heillä jää viimetippaan uuden kummin etsintä!! Hyvää kesää!!

    • tu eres logo

      voit toki kieltäytyä kummiudesta ja samalla sanoa teidän ystävyys-suhteen irti sillä se että pyytää jotain henkilöä kummiksi on luottamuksen osoitus sinua kohtaan.kummithan on sen varalta olemassa että jos itselle sattuu jotain niin silloin kummi huolehtii että lapsi saa sopivan sijaiskodin itselleen.
      eihän se että on kummina tarkoita että ostat lahjoja hänelle ,vaan että olet olemassa ja että hän "siis"kummilapsi tietää sinun välittävän hänen hyvinvoinnistaan.että olet tuki ja turva hänen omien vanhempien lisäksi.

    • kannattaa miettiä ja

      kieltääytyä.itellä o 2tenavaa ja yx kummi ja kummi tenavaan ei taho riittää kertakaikkiaan vaan aika.koska sukulaisiakin on vaikka muille jakaa ja niihinki pitäis keritä pitää yhteyttä.ja kyl nautin ko ei tarvi mennä mihkään kylään jos sellasta v loppua tulee yleensäkkään.

    • Aarre

      Jos on pakko, niin eroa kirkosta. Siitä ei ole kellekään vahinkoa. Itsellesi on se hyöty, että et kelpaa kummiksi ja että ei tarvitse maksaa kirkollisveroa.

      • Fiksu Idea

        Vaimoni veljen lapsen kummiksi pyydettäessä kieltäydyin ja vetosin siihen, että en kuulu kirkkoon. Vaimonikaan ei kuulu kirkkoon, mutta ainakin silloin (n. 5 vuotta sitten) lutherin lahkon pappi kyseisellä paikkakunnalla hyväksyi hänet kummiksi, kun vaimoni ruikutuksen jälkeen myöntyi tuohon tehtävään - vähänkös vit... otti pattiin...
        ...mutta muuten kyllä olet TÄYSIN oikeassa siinä, että erota kannattaa - E-H-D-O-T-T-O-M-A-S-T-I


    • SannaI

      Perustelet, että haluat ottaa kummiuden vakavasti ja blaablaa, teillä on jo kummilapsi omat päälle, pahoittelette ja that's it. Minulla itsellä on 3 lasta, kummilapsia on myös 3 ja en tod. enempää voisi / haluaisi. Nyt jo vaikea muistaa päiviä ja ei ole aikaa pitää yhteyttä :/ Oma veljeni muuten kieltäytyi ekan lapsen kohdalla kummiudesta syyllä, kun en hänen vaimoaan pyytänyt. No se siitä sitten, seuraava..

    • kummi itsekin...

      6 vuotta sitten sukulainen pyysi minua lapsensa kummiksi...

      mietin kyllä asiaa ja lopulta suostuin

      äitini sanoi minulle että kaksi asiaa joista ei saa kieltäytyä kun pyydetään kummiksi ja toinen kun pyydetään hautajaisiin kantajaksi tms

      en tiedä onko tää sit vaan jotain vanhan kansan uskomusta...

    • kummilapsi kärsisi.

      Mun kummeista yksi ei ole koskaan ollut minun tai perheeni kanssa missään tekemisissä, toinen lopetti yhteydenpidon jo kun olin pieni ja kolmaskin lopetti aika nopeasti.
      Ei kannata ruveta kummiksi jos ei kummilapsi kiinnosta. Ihme kyllä siinä pahoittaa mielensä kun ei toista kiinnosta.

      Ajattele sitä.

    • agaaaaa

      en mä ymmärrä miks tommosessa pitää miettiä sitä miten toinen suhtautuu. Jos kaveri pyytää mua kummiks ja sanon, kuten asia on, että en koe uskonasioita tai mitään siihen minkään mutkan kautta liittyvää omakseni ja näin ollen en ole oikea enkä sopiva henkilö tehtävään, ja hän ei sitä hyväksy, niin en pidä mun ystävänä semmoista ihmistä.

      Jokaisella on oikeus pyytää ja jokaisella on oikeus kieltäytyä, eikä sitä edes tarvitse perustella jos ei halua. Ei semmoinen ihminen ole hyvä kummi joka suostuu miellyttääkseen muita. Tiedän yhden tapauksen joka näkee kummilapsiaan n. 3 vuoden välein ja lapset kyselevät aina että miksei se käy. Vastuas on että kun ei sitä kiinnosta ku hänet siihen hommaan "pakotettiin". Eli painostettiin

    • .............

      Kummiksi tuleminen on pelkkä rituaali, eikä se oikeuta tai velvoita sinua mihinkään erikoiseen lapsen kohdalla. Ei kolme kummilasta ole mielestäni mitenkään liikaa. Sehän on vaan mukavaa, että joku pitää sinua niin hyvänä ystävänä.

      • oppia?

        Kummius ei ole pelkkä rituaali, vaan kummin tehtävänä
        on tukea lapsen kristillisessä kasvatuksessa ja
        rukoilla vauvan puolesta.

        Tuskin kukaan sitä juuri tekee, joten höpöä koko touhu.


    • minä sanoin

      sano suoraan että et halua siihen virkaan. minua kun kysyi veli kummiksi minä sanoin suoraan että ei kiinnosta se homma mua eipä ole sen jälkeen kyselly multa että rupeinko kummiksi.eipä ole muutkaan kyselly, tai sano että olet eronnu kirkosta.

    • myös kieltäytyä

      ja vastavuoroon oikeus myös kieltäytyä pyytämästä kummiksi!
      Jos on jo tarpeeksi kummilapsia, on vain vastuullisuutta kieltäytyä tehtävästä, jota ei pysty haluamallaan tavalla hoitamaan.
      Mutta on myös henkilöitä, jotka loukkaantuvat, kun ei pyydetä! Meillä mieheni kanssa on kummallakin vain yksi sisarus, joten esikoisemme synnyttyä ajattelimme, ettemme pyydä sisaruksistamme kumpaakaan kummiksi, jotta lapselle tulisi useampi läheinen ihminen ja näiden ainoiden enon ja tädin oma rooli korostuisi. Toisesta heistä asia oli aivan erinomainen, mutta toinen loukkaantui itkuun asti ja sukusovun vuoksi piti sitten pyytää tämä loukkaantunut sisarus kummiksi... Joskus on hankalaa näinkin päin.
      Kummius on niin tärkeä tehtävä - paljon isompi kuin joku "lahja-automaatti" - että sitä kannattaa harkita tarkoin molemmin puolin. Eikä kukaan saisi loukkaantua kieltävästä vastauksestakaan. Siihen on varmasti vahva syy, miksi ei voi ottaa kunniaa vastaan.

    • itse kenenkään

      kummina. En tiedä miksen ole kelvannut. Siskoni ensimmäisen lapsen kohdalla yritin kysyä pääsisinkö kummiksi mutta en päässyt. Nykyään minulla on kuusi lasta itselläni. Nuorimmaisen ristiäiset kolkuttavat jo ovella mutta kummeista ei ole tietoakaan. Olen pyytänyt jo yhden pariskunnan kummeiksi mutta vastausta ei ole tullut. En suutu siitä vaikka kieltäytyisivät tehtävästä. Kummeiksi valitaan yleensä sellainen joka myös välittäisi siitä lapsesta ja muistaisi edes joskus. Jos et halua kummiksi niin sano suoraan että et suostu sillä se helpottaa uusien kummejen löytämistä kun ajoissa tietää. Kummin tehtävistä ei yleensä saa kieltäytyä mutta eihän siihenkään voi ketään pakottaa joten mielestäni siitä saa kieltäytyä.

    • ei...

      lasta ristille ja vainaja hautaan ei saa kieltäytyä..mut päätös on teidän.

    • kaisa83

      Hyvä emme halua!

      Kyllä kummiudesta voi kieltäytyä.
      kun minun kummipoikani syntyi, niin minun äitiä pyydettiin ensin kummiksi.
      Äiti vain sano suoraan ettei hän ei halua kummiksi, kun hänellä on jo monta kummilasta, joten hän sanoi enolleni, että pyytäisi minua kummiksi.
      voit sanoa ihan rehellisesti että et halua kummiksi, kun sulla on jo tarpeeksi kummilapsia. kyllä hän ymmärtää, sen että sinulla on jo tarpeeksi kummilapsia, mutta saattaa se vähän aikaa harmittaa.. t: Neitokainen_83

    • Åke Ippe

      ...on kaksi asiaa, joista ei voi kieltäytyä ilman pätevää syytä - toinen on kummius ja toinen arkun kantaminen.
      Itse olen välttänyt kummiuden, koska en kuulu kirkkoon (olen agnostikko). Arkunkantamisesta en ole koskaan kieltäytynyt.

      Tietysti hyviin tapoihin kuuluu pyytää kummiksi ja hyvät periaatteet voi myös unohtaa, jos kummiksi ei osata pyytää vaan vain tokaistaan. Eli niin metsä vastakoon kuin sinne huutaa ;)

    • OLE REHELLINEN

      Itselläni oli aikanaan tilanne, jossa eräs ystäväni lupautui lapseni kummiksi ja kysyinkin asiaa hyvissä ajoin raskauden alku puolella. Aikaa kului pikkuinen syntyi ja kas kas, sainkin yllättäen kiertoteitse kuulla, kuinka hän oli valitellut ettei koskaan halunnut lapseni kummiksi, ei vain kehdannut koskaan kieltäytyä, koska olisin kuitenkin mukamas loukkaantunut siitä. Minä loukkaannuin vain siitä, ettei senkään vähää osannut minulle rehellinen olla. Välit meni poikki, muttei siksi että kieltäytyi kummiudesta. Tosi ystävä on rehellinen aina. Veikkaan, että kertomalla asian suoraan, säilytät myös ystävyytesi!!!

    • my90

      kummiudesta voi kieltäytyä. Jos ei olisi kummi lapsia voisi väittää ettei kuulu kirkkoon, mutta ei kummiksi ole pakko suostua, vaikka toiset väkisin niin haluaisivatkin.

    • <3 <3

      ..on aina suuri kunnia jos pyydetään kummiksi, kummiksi ei pyydetä ketä vaan niin kiitä siitä kunniasta ja kerro sitten niinkuin anteeksi pyydellen ettet halua enempää kummilapsia..voi loukkaantua mutta parempi sekun elämän ikäinen kummisuhde jota et halua!!

    • voisi kieltäytyä..

      oman siskon lapsen kummiudesta? en tiedä haluanko itsekkään koskaan lapsia, ja olen vasta parikymppinen joten ahdistaa ajatus että joutusin pakon takia huolehtimaan vielä joskus siskoni lapsesta. sillä siskoni elää aika villiä elämää, joten kummi joka on vielä oma sisko, on tottakai ensinmäinen vaihtoehto jolle lapsi tuodaan hoitoon kun taas kerran on päästävä juhlimaan. ja jos siskolleni sattuisi jotain, on silloinkin kummi se ensinmäinen jolle lapsi tuotaisiin. en kuitenkaan haluaisi pilata hyviä välejä siskooni.

      • ole enää

        mitään sellaisia velvotteita, että jos vanhemmille sattuu jotain, lapsi sysättäisiin kummeille. Sosialitoimisto hoitaa sellaiset asiat nykyään.

        Kieltäydy kohteliaasti jotenkin.


    • voi purkaa

      Sano kuten viestissäsi: meillä on jo kohta kaksi kummilasta joten ota jotkut muut lapselle kummeiksi niin on toivoa että kummin velvollisuudet tulee hoidettua. Siinä se. Hymyilet iloisesti päälle ja jos pitää tarkentaa niin tokaiset vain että emme halua ottaa enempää em. syystä johtuen. Ei kummeiksi voi pakottaa eikä sitä ilmoiteta edes parhaalle kamulle niin että se on olisi mikään itsestäänselvyys tai välttämättä enää edes kunniakaan. Tätä vauhtia alkaa kummitäti ja -setäehdokkaat katoilemaan. Muutenkin koko kummijärjestelmän voisi purkaa koska ei sillä ole mitään virkaa. Pahimman sattuessa kummit eivät ota elättiä itselleen vaan lapsi menee sukuun tai lastenkotiin. Kummius ei velvoita oikeasti ja lain puitteissa mihinkään vastuuseen ei edes muistamiseen tai yhteydenpitoon. Huuhaa hommaa.

    • Pixu + vaavi

      Hei,
      Itselleni on tulossa lapsi syksyllä ja olemme pyytäneet kummeja miettimään suostuvatko he. yksi heistä kieltääntyi ja sanoi ihan suoraan ettei halua ottaa sellaista vastuuta kontolleen vaikka hänenllä onkin asiat hyvin. Ei kenenkään tarvitse ryhtyä sellaiseen hommaan jos ei itse sitä halua. Sanokaa ihan suoraan,että ette halua ottaa tehtävää vastaan, ei kukaan voi sellaisesta ainakaan suuttua jaeikä ketään voi siihen pakottaa. Jos kaverisi suuttuu niin se on sitten hänen oma häpeänsä eikä silloin ole todellinen kaveri. Itse olen ainakin tyytyväinen, kun oma kaverini sanoi asian suoraan jotta pääsin miettimään uutta kummi ehdokasta.

    • Lahja täti...

      Kyllä voi kieltäytyä sanoo vaan reilusti suoraan, että meille riittää yksi kummilapsi.Jos suuttuvat antaa suuttua pakko ei ole kenenkään alkaa vasten tahtoaan.

    • fiksu idea

      ...eroatte vaan ensin kirkosta ja kerrotte kavereille, että ette halua missään nimessä olla mitenkään tekemisissä tuon lahkon ulkokultaisissa muotomenoissa. Kerrotte heille, että tämä valinta ei millään tavalla kohdistu näihin teidän ystäviinne, vaan pelkästään tuohon tarpeettomaan instituutioon ja sen vaalimiin perinnäistapoihin.

    • %%%%%%%

      niin minäkin sanoin

    • Kirkosta_eronnut

      Suosittelen eroamaan kirkosta, jolloin et voi olla kummi. Toimii syynä hyvin. Jos toiset sanoo, että rupea silti. Voi vastata, että on osa teidän uskontoanne ja kunnioitan kristinuskoa, joten en voi olla kummina ja siten loukata uskontoanne.

      Kirkkoon kuuluminen on tyypillisesti vain tapa, joten eroamiselle harvoin mitään oikeita uskonnollisia syitä.

      • Fiksu idea

        Vaimoni veljen lapsen kummiksi pyydettäessä kieltäydyin ja vetosin siihen, että en kuulu kirkkoon. Vaimonikaan ei kuulu kirkkoon, mutta ainakin silloin (n. 5 vuotta sitten) lutherin lahkon pappi kyseisellä paikkakunnalla hyväksyi hänet kummiksi, kun vaimoni ruikutuksen jälkeen myöntyi tuohon tehtävään - vähänkös vit... otti pattiin...


    • muistaa että

      ainoa joka voi purkaa kummisuhteen on kummilapsi, kummit eivät voi luovuttaa tehtävää jälkeen päin. Eli jos et nyt halua niin sano koska myöhemmin se on vielä vaikeampaa.

      • ei kummi

        Yleensä näissä hommissa käy aina samalla tavalla suostut tai et. Tänä päivänä kummin tehtävä on pääsääntöisesti muistaa synttärinä, nimpparina jouluna jne. Itselläni yksi kummilapsi, toisesta kieltäydyin. Silti minut kutsutaan aina tämänkin lapsen juhliin. Ja ei muuta kun 50 euroa kirjekuoreen ja menoks. Poiskaan ei kehtaa olla. Että näin.


    • ymmärrän

      Pyydettiin ystäväpariskuntaa kummeiksi, mutta kieltäytyivät kohteliaasti vedoten edellisten kummilasten ja omien lastensa määrään. Heillä siis 2 omaa lasta ja VIISI kummilasta, ymmärrän täysin kun ajattelen omalle kohdalleni saman ostettavan lahjamäärän - lapset kasvaa ja lahjojen hinta sen myötä, kuten oman elämisenkin hinta näkyy tekevän!

      Kieltäydy rohkeasti, hyväksyvät tai eivät - KUMMIUS ON OMA VALINTA!

    • äiti2x..........

      Minä kysyin vanhaa lapsuuden ystävääni ja hän ei kahteen viikkoon ilmoittanut mitään ja sitten ristiäispäivänä ilmoitti tylysti vaan että ei halua!vaikka itse pyysy vuosi sitten!ja välimme on aina ollut todella hyvät ei ikinä riitoja yms yms...pistin välit samantien poikki!Eikä mitään selitystä kun kysyin että miksi ei!Todella sikamaista käytöstä aikuiselta ihmiseltä!Ja hänellä ei ole yhtään kummilasta,tai omia lapsia tai että ei kuuluisi kirkkoon yms yms.Sikamaista tomintaa!Onneksi saatiin paljon parempi tilalle.
      Niin ja nyt jälki käteen kuulin hänen tutultaan sattumalta että ei suostunut siksi että oli kateellinen minulle koska minulla on kaikki mitä hän haluaa elämältä,hänellä kun on mies joka ei esim halua lapsia ja entinen ystäväni on halunnut lasta jo vuosia ei mies sellaiseen suostu koskan,vihaa lapsia.Entinen ystäväni meinasi jopa lopettaa pillerit salaa!Se ihminen saa minun puolestani tehdä mitä haluaa ei kiinnosta minua enää pätkän vertaa!Muista kieltäytyä kohteliaasti,ja kerro se aijoissa.Kerro juuri nuo syyt mitä viestissäkin sanot.Onnea matkaan..

      • 2äixit

        Just tuollaisten keuhkoajien vuoksi en itse kummiksi enää lähde. Monet vanhemmat tuntuvat näköjään kadottavan järjellisen ajattelun ripeetkin silloin kun omasta herrantertusta on kyse, ikään kuin osapuoli, jota tähän kyseenalaiseen kunniaan kysytään olisi jotenkin selitysvelvollinen motiiveistaan. Vedä henkee ja yritä keskittyä (hyvänä?) vanhempana olemiseen sen sijaan että jeesustelet ja taivastelet huhuja ja omien pikku aivojesi tuottamia olettamuksia. Elä sinä omaa ja jälkeläistesi elämää ja anna toisten tehdä samoin. Itse en kaltaistasi kovin kauaa ystäväpiirissäni katselisi...


      • uudet aivot
        2äixit kirjoitti:

        Just tuollaisten keuhkoajien vuoksi en itse kummiksi enää lähde. Monet vanhemmat tuntuvat näköjään kadottavan järjellisen ajattelun ripeetkin silloin kun omasta herrantertusta on kyse, ikään kuin osapuoli, jota tähän kyseenalaiseen kunniaan kysytään olisi jotenkin selitysvelvollinen motiiveistaan. Vedä henkee ja yritä keskittyä (hyvänä?) vanhempana olemiseen sen sijaan että jeesustelet ja taivastelet huhuja ja omien pikku aivojesi tuottamia olettamuksia. Elä sinä omaa ja jälkeläistesi elämää ja anna toisten tehdä samoin. Itse en kaltaistasi kovin kauaa ystäväpiirissäni katselisi...

        kun ei näytä toimivan kunnolla!
        Minä äiti ajattelisin ihan samoin kuin edelliseen kirjoittanut johon vastasit noin typerästi.Huh huh...


      • samanlaisiin "ystäviin...
        uudet aivot kirjoitti:

        kun ei näytä toimivan kunnolla!
        Minä äiti ajattelisin ihan samoin kuin edelliseen kirjoittanut johon vastasit noin typerästi.Huh huh...

        Jotka ovat kateellisia siitä että on onnellinen ja menee elämässä hyvin (kolme ihanaa lasta ja ihana aviomies) ihan kuin pitäisi lupa heiltä kysyä siihen että on onnellinen.
        Sitten tehdään juuri tuon tyylisiä temppuja kun ei ole omaa elämää tai se oma on niin huono.
        Kaikki sellaiset siivosin kaveripiiristäni pois jo ajat sitten,eipähän tarvitse kateellisten panettelua ja pompottelua kestää.
        Ihan oikeassa olet siis äiti2x...
        T.äiti kolmelle


      • kommentti sinulle

        "Minä kysyin vanhaa lapsuuden ystävääni ja hän ei kahteen viikkoon ilmoittanut mitään ja sitten ristiäispäivänä ilmoitti tylysti vaan että ei halua!"

        Jos itse pyydät toista kummiksi vain kaksi viikkoa ennen ristijäisiä, ei pidä valittaa, ettei vastausta saa ajoissa. Minua on pyydetty kummiksi poikkeuksetta jo raskausaikana, joten on ollut aikaa miettiä päätöstänikin. Siinä mietinnässä kaksi viikkoa kun voi olla aika lyhyt aika, varsinkin jos tietää, että äiti loukkaantuu verisesti kieltäytymisestä.

        "ja välimme on aina ollut todella hyvät ei ikinä riitoja yms yms...pistin välit samantien poikki!Eikä mitään selitystä kun kysyin että miksi ei!Todella sikamaista käytöstä aikuiselta ihmiseltä!"

        Kummius ei ole mikään kansalaisvelvollisuus, josta kieltäytymistä tulisi laajasti perustella ja selitellä. Se, ettei halua ottaa tuota tehtävää vastaan, on täysin riittävä syy kieltäytymiseen. Joten aika heppoisin perustein välit poikki pistit, varsinkin kun ne ennen niin hyvät olivat olleet. Sikamaista toimintaa tosiaan aikuiselta ihmiseltä. Nimittäin sinulta.

        "Niin ja nyt jälki käteen kuulin hänen tutultaan sattumalta että ei suostunut siksi että oli kateellinen minulle koska minulla on kaikki mitä hän haluaa elämältä,hänellä kun on mies joka ei esim halua lapsia ja entinen ystäväni on halunnut lasta jo vuosia"

        Toisin sanoen ystäväsi elää onnettomassa parisuhteessa, kärsii lapsettomuudesta ja sinä pistät välit poikki kun hän ei ole sellaisessa elämäntilanteessa halukas ryhtymään sinun lapsesi kummiksi. Mietipäs kuinka onnessasi itse katselisit niin läheltä toisen onnellista perhe-elämää vastaavassa tilanteessa? Kannattaisiko sinun samalla kun entistä ystävääsi morkkaat vilkaista välillä peiliinkin? Ihan tosiaanko olet itse muka pyhimys ollut ja kaiken tässä oikein ja aikuismaisesti hoitanut?


      • sivustaseuraaja...
        kommentti sinulle kirjoitti:

        "Minä kysyin vanhaa lapsuuden ystävääni ja hän ei kahteen viikkoon ilmoittanut mitään ja sitten ristiäispäivänä ilmoitti tylysti vaan että ei halua!"

        Jos itse pyydät toista kummiksi vain kaksi viikkoa ennen ristijäisiä, ei pidä valittaa, ettei vastausta saa ajoissa. Minua on pyydetty kummiksi poikkeuksetta jo raskausaikana, joten on ollut aikaa miettiä päätöstänikin. Siinä mietinnässä kaksi viikkoa kun voi olla aika lyhyt aika, varsinkin jos tietää, että äiti loukkaantuu verisesti kieltäytymisestä.

        "ja välimme on aina ollut todella hyvät ei ikinä riitoja yms yms...pistin välit samantien poikki!Eikä mitään selitystä kun kysyin että miksi ei!Todella sikamaista käytöstä aikuiselta ihmiseltä!"

        Kummius ei ole mikään kansalaisvelvollisuus, josta kieltäytymistä tulisi laajasti perustella ja selitellä. Se, ettei halua ottaa tuota tehtävää vastaan, on täysin riittävä syy kieltäytymiseen. Joten aika heppoisin perustein välit poikki pistit, varsinkin kun ne ennen niin hyvät olivat olleet. Sikamaista toimintaa tosiaan aikuiselta ihmiseltä. Nimittäin sinulta.

        "Niin ja nyt jälki käteen kuulin hänen tutultaan sattumalta että ei suostunut siksi että oli kateellinen minulle koska minulla on kaikki mitä hän haluaa elämältä,hänellä kun on mies joka ei esim halua lapsia ja entinen ystäväni on halunnut lasta jo vuosia"

        Toisin sanoen ystäväsi elää onnettomassa parisuhteessa, kärsii lapsettomuudesta ja sinä pistät välit poikki kun hän ei ole sellaisessa elämäntilanteessa halukas ryhtymään sinun lapsesi kummiksi. Mietipäs kuinka onnessasi itse katselisit niin läheltä toisen onnellista perhe-elämää vastaavassa tilanteessa? Kannattaisiko sinun samalla kun entistä ystävääsi morkkaat vilkaista välillä peiliinkin? Ihan tosiaanko olet itse muka pyhimys ollut ja kaiken tässä oikein ja aikuismaisesti hoitanut?

        Hei etkö huomannut että viestissä lukee että kummi ehdokas itse pyysi ensiksi päästä kummiksi vuotta aikaisemmin!
        Silmälasit sinun on hankittava.


      • äi2xiiit
        uudet aivot kirjoitti:

        kun ei näytä toimivan kunnolla!
        Minä äiti ajattelisin ihan samoin kuin edelliseen kirjoittanut johon vastasit noin typerästi.Huh huh...

        No mistäs niitä aivoja nyt sitten voi ostaa? On se kumma kun kyynisyys puree sitä paremmin mitä lähemmäs omaa nilkkaa kolahtaa vai? Johtopäätökset on siitä kiva tehdä mahollisimman nopeesti että niitä on hurjan kiva sit muutella sinne sun tänne vuosien saatossa.

        Sinä äiti et ajatellut vaan uskoit tuon edellisen äitylin vuodatuksen sumeilematta, vaikka suuri osa siitä oli yhtäältä ja sitten taas toisaalta imettyä toisen käden tietoa ilman oikeeta faktaa.

        Toivottavasti tää 'paljon parempi' kummi on paljon parempi sitten 15 vuodenkin päästä, verrattuna siihen joka jo ajoissa osas nähdä, ettei siitä mitään tuu. Mikä sit on paree? Niin että jatkoja vaan.

        Mutsis o!


    • Kummeus on
    • suppa

      Itse pidän kummiutta kunnia-asiana ja olenkin 8 lapsen kummitäti ja itselläni 4 lasta, mutta ymmärrän toki kieltäytymisen ja jokaisella on vapaus valita. Kuin myös tapa jolla tokaistiin ei ollut lainkaan soveliasta. Pyytäessäni erästä henkilöä oman lapseni kummiksi hän kieltäytyi ja selitti syynsä ja siihen oli tyytyminen vaikka ensin se harmitti, mutta ei ketään voi pakottaa, vastaa vaan rehellisesti ettet halua kummiksi hyvin perusteluin.

      • Jaah..

        Sellainen sanontahan on että "kummina olosta ja arkunkannosta ei saa kieltäytyä" itse ottaisin kyllä ihan kunniana jos kummiksi pyydettäisiin, mutta tottakai voi kieltäytyä jos se niin ei-mukavalta tuntuu :)


    • pakko suostua

      Sanot kohteliaasti, että olet jo kummina ja toisen lapsen kummi jo tulossa. Aivan riittävästi kahdessakin. Kaverisi ei tainnut ajatella lainkaan kun tuollaista pamautti ja oletti suoralta kädeltä.

    • Miako00

      itse sen takia, koska kuulun eri "uskontokuntaan" kuin lapsi ja hänen vanhempansa.
      Olihan se kunnia, mutta koska kummin tehtävä on huolehtia lapsen uskonnollisesta kasvatuksesta ja koska lapsi on kastettu eri kirkon yhteyteen kuin minä, niin tunsin tehtävän olevan hankala.

      Mielestäni voitte kieltäytyä.

    • kirkkoon

      ihan vain sen takia että pääsisit kummiksi.

    • Tämän kaikkki ymmärtävät.

      Kerro kavereillesi että sinua vituttaa ostaa lahjoja joka joulu ja synttäripäivä ja hautajasiinkin joutus tuleen jos kummilapsi kuolis niin kyl se sun kaveri varmaan ymmärtää yskän ja pyytää jotakin toista kummiksi.

      • Uusia ehdokkaita kummiksi ?

        Lapsen vanhempien kannattaa valita kummiksi sellaisia tuttuja jotka eivät kehtaa kieltäytyä ja joilla on hyvät työpaikat ja varallisuutta.


      • Kummit on pummeja !!!
        Uusia ehdokkaita kummiksi ? kirjoitti:

        Lapsen vanhempien kannattaa valita kummiksi sellaisia tuttuja jotka eivät kehtaa kieltäytyä ja joilla on hyvät työpaikat ja varallisuutta.

        Kummeilta pitää ottaa rahat pois ja antaa rahat omalle mukulalle.


    • ...

      mieti millaisia kummeja olisitte sille lapselle. olisiko yhteydenpito väkinäistä velvollisuuden takia? ei kukaan voi pakottaa toista kummiksi.

      ja tuo kavereiden pakottaminen on hyvin tuttua. joskus yläasteella puhuttiin kavereisen kanssa että te olette sitten kaasoja ja kummeja. ja että asiasta ei puhuta. valitettavasti se jäi kavereillani päälle, he olettavat yhä olevansa kummeja ja kaasoja kun menemme mieheni kanssa naimisiin ja hankimme lapsia, itse olen epävarma koska en tiedä mikä tilanne on 5-10 vuoden kuluttua. kun meistä jokainen muuttaa nyt erilleen.

    • Aikoinani olin tuon asian edessä ja yksi yö meni miettiessä, miten kieltäytyä. Mietin ensin kaikenlaisia "hätäjuttuja", MUTTA sitten päätin olla rehellinen. Sanoin, että elämäntilanteeni oli sillä hetkellä vaikea (niinkuin olikin) ja, että haluaisin olla kummina enemmän läsnä kuin mitä oma elämäntilanteeni antoi myöden. Myös rahatilanteeni oli heikko, eikä parempaa siltä osin ollut näkyvissä. Ja vaikka raha ei tärkein, niin itse olisin kärsinyt, kun en olisi mitään pystynyt lahjaksi hankkimaan. Vanhemmat olivat pahoillaan, etten suostunut, mutta ymmärsivät. Itse jouduin tuon asian myötä miettimään ns. uudelleen, kuinka tärkeää on olla kummi lapselle.....

    • maaemo

      kaksi kummipoikaa. odotin pitkään että meitä pyydettäisiin miehen siskon tyttärille, jommalle kummalle kummiksi. ja loukkaannuin todella kun niin ei käynyt! mutta toisaalta minulle se ei merkitse samaa asiaa kuin muille, nyttemmin erosi kirkosta, enkä aijo liittyä takaisin. aijon kyllä puhua kummilapsille kristinuskosta ihan normaalisti niinkuin minullekin on opetettu, itse en vaan usko siihen soopaan. mutta asiaan:

      Minä itse varmaan sanoisin syyksi suoraan että en kuulu kirkkoon, tai olen aikeissa erota kirkosta. (jos ei kehtaa muuta) tai sitten yksin kertaisesti sanasta sanaan näin: Olen pahoillani, mutta en nyt taida tulla kummiksi, sillä minulle on kahdessakin tarpeeksi. mutta tokihan olemme silti ystävyytemme kautta osa lapsen elämää:) jos ei anna periksi niin sanot kovemmasti että nyt ei yksinkertaisesti sovi sellainen. vetoa vaikka elämäntilanteeseen. jos ei muuta keksi.

    • itse monesti kieltäytynyt

      Voit kieltäytyä kirkkolakiin viittaamalla: siellä edellytetään, että huolehdit lapsen kristillisestä kasvatuksesta yhdessä vanhempien kanssa. Olen ilmoittanut, etten agnostikkona voi moiseen lupautua ja hokkuspokkus :OLET VAPAA KUMMIUDESTA!!!!

    • Tanja73

      Koska kummin tehtävä on kasvattaa lasta kristilliseen uskoon, voit sanoa, että tietämyksesi kristillisestä uskosta on niin vähäinen, ettei pätevyytesi riitä kummiksi.

      • kristinusko

        kasvatusta on monenlaista kuten on uskoakin...

        niin on kasvattajia ja uskoviakin. mutta todellinen uskovainen ei tuomitsi eikä arvioi toisen uskoa löyhin perustein.


    • ei!

      Voit kieltäytyä ihan sanomalla suoraan,että sinulla on jo kummilapsi ja tiedät, että tämä kummius vaatii kummilta hyvin paljon ja et haluaisi ottaa enää lisää vastuuta. Itsekin olen kahdelle lapselle kummi ja minuakin on pyydetty myöhemmin kummiksi,josta olen kohteliaasti kieltäytynyt.

    • sanoisin ja sanonkin

      Itse erosin kirkosta - ei pyydetä kummiksi. Ja toisekseen ei tarvitse maksaa ylimääräistä veroa ja mikä parasta niin ei tarvitse enää palvoa jotain näkymätöntä muinaista isoveliä joka muka kuulee ja näkee kaikki ajatukseni. Paljon parempi nyt.

      http://www.eroakirkosta.fi/

      Kirkosta eroaminen on erittäin iloinen tapahtuma.

      • koopex

        Itsekin valitsin kirkosta eroamisen joitakin vuosia sitten. Kaikille en tosin asiaa heti kertonut ja minua pyydettiinkin tuossa viime vuonna kummiksi. Kieltäydyin kohteliaasti ja kerroin etten ole kummiksi sopiva, koska en kuulu kirkkoon. Asia ymmärrettiin oitis ja mitään sen ihmeellisempää keskustelua ei asiasta käyty.

        En ole koskaan ollut erityisen innokas näiden kirkollisten asioiden perään ja ajattelin siis jättää sen veronmaksun loppuelämältäni. Yhtään en ole katunut, eikä harmita se, etten pääse kummiksi. Ihan samanlailla jatkuu elämä, vaikka ei kummiksi pääsisikään. Jääpähän turha tavaroiden osteleminen pois. Voi sitä muutenkin pitää yhteyttä ihmisiin.


    • S-S-F

      Eroa kirkosta niin sillä siitä pääsee hyvin helposti. Ja yleisesti ottaen on myös varmasti aiheellista erota, jos kummin tehtävästä ei pysty suoriutumaan. Tietysti jos on jo usean lapsen kummi, voi hyvin sitä käyttää perusteluna kieltäytymiselle. Voi sanoa että lapsi ansaitsee kummit, jotka ehtivät antaa tehtävän vaatiman huomion jne...

    • sanzu

      Eihän sinun pakko ole suostua. Voit sanoa suoraan hänelle että ette halua lapsen kummiksi. Voithan aina kysyä, miksi et kysynyt haluanko?
      Mihinkään ei ole pakko suostua.

    • tintsu

      Vanha sanonta kuuluu:
      kummiudesta ja arkunkannosta ei voi kieltäytyä, koska kumpaankaan ei pääse itse!

      Mutta asianhan voi hoidella siten, että sanoo, että jos vain jonkun muun saat niin mielellään siten, koska meillä on jo kummilapsia yllin kyllin ja emme ehkä pystyisi olemaan "hyviä" kummeja lapsellesi.

      Tosin kummikin voi olla monella tapaa. Ei se tarkoita sitä, että pitää ostaa kamaa yllin kyllin. Itse olen kummi antamalla lapsenhoitoapua ja opettamalla lapselle kaikkia juttuja. En osta kallista, vaan kysyn, mitä lapsi tarvitsee jne, otan välillä yökylään ja lomille jne...

      • kummittelut pois

        Jos päätöksesi on, ettet halua kummiksi, niin se kannattaa sanoa! Itse sanoisin, että pelkään lapsesi jäävän ilman kummin riittävää huomiota, koska minulla on jo useampi kummilapsi.


    • 2 kummitäti

      Voi tietenkin kieltäytyä. Jos tuntuu, ettei halua, niin ei tietenkään ole pakko. Se päätös on myös lapsen vanhempien hyväksyttävä.

    • voi kieltäytyä

      Parempi kieltäytyä kuin unohtaa kummilapsi esim. omien lasten/muiden kummilasten takia.

      Minun kummitädilläni on itsellään paljon lapsia. Hän muisti minua kyllä synttärilahjoilla ym. siihen asti kun olin noin 15, mutta sitten loppui yhteydenpito ja lahjat. Toisaalta en kyllä enää mitään häneltä odotakaan, koska en ole itsekään muistanut häntä ikinä mitenkään. Harmittaa kyllä käytökseni, mutta nyt se olisi jo vähän myöhäistä ja tuntuisi aika teennäiseltä alkaa laittamaan synttäri ym. onnitteluja tms.

      Tuo kummiusjuttukin varmaan vähän riippuu ihmisestä. Itselläni on yksi kummilapsi, mutta jos nyt joku kaverini esim. haluaisi minut lapseni kummiksi, niin suostuisin kyllä. En ehkä pysty kaikille kummilapsille ostelemaan hienoja lahjoja, mutta voin olla muuten hyvä kummi esim. viettämällä aikaa lasten kanssa. Ja kun omia lapsia tulee, niin aion kyllä niitä kummilapsiakin kuitenkin muistaa.

    • Kummiksi ei tartte suostua. Käytöstapojen kultaiset sanoa niin.

      Tätä perustellaan sillä, että kummilla on tavallaan vastuu, ja vastuu kulkee mukana koko eliniän. Voithan olla mukana lapsen elämässä ilman kummivelvollisuuttakin!

    • Aikaakin tarvitaan lapselle

      Mielestäni voi kieltäytyä,kunhan sen sanoo hienovaraisesti esim. näin onhan se toki hienoa olla kummi ja mielelläni ottaisin sen vastaan,mutta valitettavasti olen jo kummi ja,kun on noita omiakin lapsia,joten suosittelisin kyllä etsimään toisen sellaisen kenellä on enemmän esim.aikaa lapselle,koska tuohan se kummeus jonkinlaista vastuuta monellekkin.

    • jporttila

      Itse tulin siskoni lapsen kummiksi v.2001 ja samana vuonna ystäväni kysyi jotta tulisin heidän esikoisensa kummiksi, kieltäydyin ja sanoin kohteliaasti että haluan olla vain yhden lapsen kummi.
      Hivenen aikaa meni siinä heillä ihmetellessä mutta eivät he loukkaantuneet siitä.
      Rohkeasti vaan sanot oman kantasi asiaan.

    • ei ole hyvien tapojen mukaista

      Itselläni on seitsemän kummilasta, joten kyllä niitä yhdelle ihmiselle 'mahtuu'.

      Jos nyt jostain syystä tosiaan haluatte kieltäytyä, kaivakaa aiemmin saamanne kummikirja esiin ja lukekaa siitä kummin tehtävät. Voitte huomata, että ette kykene huolehtimaan lapsen kristillisestä kasvatuksesta. Kertokaa se lapsen vanhemmille.

    • ite en oo kummi

      ei ole mikään pakko olla kummi

    • kolop

      kieltäytyä, jos tuntuu siltä että ei halua kummiksi. Perustella ei tarvitse mitenkään eikä puolustella.
      Syy on kummiksi pyydettävän oma asia eikä siitä tarivitse tehdä tilitystä kenellekään.
      Kieltäytyä pitää tietysti kohteliaasti kiittäen ja muutenkin fiksulla tavalla.
      Minua pyydettiin puolison kera hänen sukulaisen taholta kummiksi. Kieltäydyin,koska katsoin etten edes tunteneet toisiamme. Olin nähnyt heidät heidät ehkä alle kymmenen kertaa eläessani.
      Tosin tälläkin vähällä ajalla huomasin heidän ajattelutapansa poikkeavan omastani aivan täydellisesti.
      Ajattelin, että kummilapselle olisi tullut ristiriitaiset käsitykset kaikista asioista, koska en voisi pitää turpaani tukossa, jos kerran ajattelemme, että kummi on lapsen hengellinen (henkinenkin) kasvattaja.
      Siis kieltäydyin, mutta vetosin kohteliaasti muihin syihin kun noihin maailmankatsomus-eroihin.

    • kummittelen

      Sano kiltisti, että oot niin huono muistamaan kummilapsia, että jos vain jostain saat paremmat kummit niin kysy heiltä suostuvatko. Lisää vielä että "en tykkää huonoa, vaikka et sitten kummiksi huolikaan". Totea vielä että kummius on niin vastuullista että et olisi suostunut yhdenkään lapsen kummiskis jos olisit tiennyt mihinkä se velvoittaa. Tai sano vain että et yhtään muista milloinka hän on pyytänyt kummiksi ja ihmettele että olenko silloin kysyttäessä suostunut vai miten se menikään. Jotenkin sitä voi vähän hölmönä ihmetellä asiaa.
      Toisaalta. Kummiushan on luottamustehtävä. Kannattaako kieltäytyä. Ei kummin tarvi muistaa lahjoilla. Riittää kun annat joskus aikaasi ja laitat joulukortin ja syntymäpäiväkortin. Mutta kummilapsi voi olla myös rikkaus.

      • totesinpa nyt tämän

        Huomasithan, että ap:n oletettu kummilapsi täyttää tänä vuonna 4 vuotta. Vähän vanhan ketjun olit kommentillesi kaivanut.


    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4493
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      116
      4095
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2740
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      21
      1653
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      92
      1590
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1563
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe