Akkunallinen

pesukone!

Tämä iänikuinen taistelukapistus vilahti tuolla aiemmissa keskusteluissa, eli siis sivuikkunallinen pyykinpesukone. Sitä pidetään maaseutulegendana, että vanhoillislestadiolaiset olisivat joskus kyseistä värkkiä helvetinkoneena pitäneet - mutta ei se mitään legendaa ole. Olen syntyisin Pohjois-Pohjanmaalta pitäjästä, jonne ei koskaan syntynyt teollisuutta, koska vanhoillislestadiolaiset kunnanvaltuutetut eivät teollisuutta pitäjään halunneet kommunisminpelossaan. Niinpä teollisuus onkin keskittynyt naapuripitäjiin ja tämä kyseinen pitäjä keskittyi lähinnä lehmien perseitä tuijottelemaan. Vanhempani ovat kertoneet, että 60-70-luvuilla, kun alkoi näitä sivuikkunallisia pyykinpesukoneita ilmaantua ihmisten tupiin synnillisesti viekoittelevia alusvaatteita vilauttelemaan, vanhoillislestadiolaiset aivan oikeasti kävivät nuijimaan kyseisiä vehkeitä lekoin ja hamaroin. Ei se mitään legendaa ole - siitä on vain sellaista yritetty myöhemmin tehdä, kun nykyajan näkökulmasta katsottuna pyykinpesukoneen vainoaminen näyttää kiistatta hulluudelta. Kyseinen asia vilahtaa myös pohjalaiskirjailija Seppo Urpelan romaanissa Pitäjän miehiä.

On se vaan Luojan lykky, että nykyaikana on jo noita päältätäytettäviäkin...

18

860

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muistelia

Aika hyvä kirjoitus, mutta legendaa se on. Vielä parempi legenda oli se, kun eräs kalastajaporukka kertoili toisilleen kovaan ääneen miten lestadiolaisperheessä on televisio saunassa. Elokuvan päälle otetaan sitten kovat löylyt.

Voi olla että se meni niinkin, että elokuvan jälkeen vasta mentiin saunaan ja otettiin oikein kovat löylyt, että tullaan taas puhtaisksi.

Siitä on jo niin kauan, etten ihan tarkkaan muista.

• Anonyymi

"Aika hyvä kirjoitus, mutta legendaa se on."

En minä pitäisi täysin mahdottomana sitä, että tuollaista pesukonetouhua olisi tapahtunutkin yksittäistapauksina jossain vanhoillislestadiolaisten keskuudessa. Legendaa on toki se, että sivustatäytettävä pesukone olisi ikinä ollut laajemmin kielletty tai varsinkin, että se olisi kielletty vielä nykyäänkin. Näinkin tosin jotkut tuntuvat luulevan nykyaikanakin.

• on tapahtunut
        Anonyymi kirjoitti:

En minä pitäisi täysin mahdottomana sitä, että tuollaista pesukonetouhua olisi tapahtunutkin yksittäistapauksina jossain vanhoillislestadiolaisten keskuudessa. Legendaa on toki se, että sivustatäytettävä pesukone olisi ikinä ollut laajemmin kielletty tai varsinkin, että se olisi kielletty vielä nykyäänkin. Näinkin tosin jotkut tuntuvat luulevan nykyaikanakin.

ja epäilen, että siitä tämä legenda on saanut alkunsa - isäni on asian itse muistanut tapahtuneeksi paikkakunnalla, enkä menisi isääni epäilemään legendan heittäjäksi, syystä että hänellä on ollut tapana puhella tosi asioita ja lisäksi hänellä ei ole ikinä ollut pahaa sanottavaa VL-ihmisistä paikkakunnallamme. Pesukoneasiakin tuli ilmi toisen asian yhteydessä hyvin neutraaliin sävyyn.

• pesukonepelkoa
        on tapahtunut kirjoitti:

ja epäilen, että siitä tämä legenda on saanut alkunsa - isäni on asian itse muistanut tapahtuneeksi paikkakunnalla, enkä menisi isääni epäilemään legendan heittäjäksi, syystä että hänellä on ollut tapana puhella tosi asioita ja lisäksi hänellä ei ole ikinä ollut pahaa sanottavaa VL-ihmisistä paikkakunnallamme. Pesukoneasiakin tuli ilmi toisen asian yhteydessä hyvin neutraaliin sävyyn.

Hyvin pienessä mittakaavassa on pesukonepelkoa esiintynyt, mutta "virallista" siunausta sille ei ole ollut. Lähinnä sellaista yleistä lähinnä maaseudulla esiintynytta ja yhä esiintyvää kaiken uuden pelkoa.

60- ja 70-luvuilla elintason noustessa ja teknologian kehittyessä nopeammin näitä uudistuksia alkoi tulla paljon entistä tiiviimpään tahtiin. Se oli liikaa ja purkautui mm. hoitokokouksina. Ja yleisen hengellisen toiminnan aktivoitumisena kuten viidesläisyys ja ylivainio yms.

• kummallisuuksia
        pesukonepelkoa kirjoitti:

Hyvin pienessä mittakaavassa on pesukonepelkoa esiintynyt, mutta "virallista" siunausta sille ei ole ollut. Lähinnä sellaista yleistä lähinnä maaseudulla esiintynytta ja yhä esiintyvää kaiken uuden pelkoa.

60- ja 70-luvuilla elintason noustessa ja teknologian kehittyessä nopeammin näitä uudistuksia alkoi tulla paljon entistä tiiviimpään tahtiin. Se oli liikaa ja purkautui mm. hoitokokouksina. Ja yleisen hengellisen toiminnan aktivoitumisena kuten viidesläisyys ja ylivainio yms.

Ollut.

Äidin puoleinen suku on sieltä ja myös itse olen syntynyt Pohjanmaalla 1940 luvulla.

Vielä 1980 luvulla siellä oli yleinen, pelko- ja kauhu , että mitä naapurit ja muut sanovat ihan tavallisista asioista. Pienenä lapsenä, kun vierailin sukulaisten luona ahdistuin niin valtavasti. Vasta nyt vanhemmalla iällä kun olen yksin jäänyt, niin niillä kauhuilla on ollut tilaa nousta pintaan. Monet "hulluudet" olivat siellä totisinta tottA.

• oli päältä täytettävä kone
        Anonyymi kirjoitti:

joka oli lestaadiolainen..
        ja, sitten niitten vanhemmat kieltivät tätä tyttöä olemasta minun kanssa koska meillä ei kai ollut tarpeeksi lapsi. minulla vain yksi veli.

nooo..ei se mitään. nyt tällä muijalla on 6 lasta..ja minulla kaksi rakasta koiraa jotka olen ihan itse hankkinut,,sekä uran siinä sivussa.
        Mutta eihän se sen lapsen vika ollut, vaan tyhmien vanhempien..ja mitähän mahtaa tyhmien vanhempien lapsista tulla.

• 4for4
        oli päältä täytettävä kone kirjoitti:

joka oli lestaadiolainen..
        ja, sitten niitten vanhemmat kieltivät tätä tyttöä olemasta minun kanssa koska meillä ei kai ollut tarpeeksi lapsi. minulla vain yksi veli.

nooo..ei se mitään. nyt tällä muijalla on 6 lasta..ja minulla kaksi rakasta koiraa jotka olen ihan itse hankkinut,,sekä uran siinä sivussa.
        Mutta eihän se sen lapsen vika ollut, vaan tyhmien vanhempien..ja mitähän mahtaa tyhmien vanhempien lapsista tulla.

Se on aina ollut sama, millainen pesukone perheessä on.

• " * Ikkunallinen pesukone on kielletty, koska sieltä saattaa vilahdella alusvaatteita?

Tämä on ehkäpä tyypillisin vl-legenga, eli taru joka ei pidä paikkaansa. Itse kasvoin 70-luvulla vl-kodissa, jossa oli nimenomaan ikkunallinen pesukone samoin kuin monissa muissakin senaikaisissa perheissä. Sen muistan että äitini toive oli saada ylhäältä täytettävä pesukone, jotta hänen selkänsä säästyisi. Juttu on kaiken kaikkiaan naurettava. Kukaan ei väitä että vl:ät kuivattaisivat pyykkejään piilossa. Miten pikkupöksyt ja rintsikat olisivat paheellisempia vilahtaessaan pesukoneessa kuin pyykkinarulla?

Pesukonejutun alkuperällä on useampia arvailuja. Jokin lehtijuttukin on aikoinaan asiasta kirjoitettu. Oliko kyse väärinymmärretystä vitsistä, tietoisesta mustamaalauksesta vai paikallisesta ylilyönnistä, joka korjattiin nopeasti?

Kaikille syntytarinoille on kannattajansa ja oleellisinta lienee että suurin osa ei ole seurakunnassaan moisesta koskaan kuullutkaan ja pitää juttua aliarvoisena."
      http://hakomaja.net/sekalaista/faq--ukk

• Totuuden?

Vaikka jossain pienellä paikkakunnalla totuus voi olla toinen, kuin mitä massat pitävät totuutena.

• hoitokokouksista

On, että ne olivat siunauksellisia!

• että lähdit

Jos jouduit tekemiseen sellaisen pesukoneen kanssa, jota ei ollut suotavaa pitää, niin ehkä se osaltaan vaikutti siihen, että erkanit vl-liikkeestä.

• admata.
        hoitokokouksista kirjoitti:

>> Virallinen totuushan myös
        hoitokokouksista 18.7.2008 klo 20.16

• entinen vanhoillinen

Ystäväni mummu on vanhoillislestadiolaisesta perheestä ja ainakin heidän seudullaan ikkunallinen pesukone oli syntiä.

• Heh, heh

Että ikkunallinen pesukone-legenda on yleinen hilpeyden aihe lestadiolaisten keskuudessa. Kyseinen legenda huvittaa siihen uskomista pidetään huvittavimpana harkintakyvyn puutoksena.

• viieeraas

En pidä mahdottomuutena väitettäsi, koska kalossit ja magnetofonikin on katsottu synneiksi joissakin vl-porukoissa. Tosin muutkin kuin vl:t ovat menneinä aikoina pitäneet syntinä milloin mitäkin uutuutta.

• TUO ON!!!!!

Ystäväni mummu on vanhoillislestadiolaisesta perheestä ja on kertonut miten ikkunallinen pesukone oli syntiä, ainakin heidän suunnallaan. Itsekään ei meinannut ensin uskoa kun olin käsittänyt tuon jutun vain legendaksi, mutta näköjään totta onkin, ainakin joissain paikoissa, ehkä ei koko Suomessa, mutta kuitenkin.

• Näitä on aina ollut

Jos kuulet juttuja "ystäväni mummuilta", "kaverini papoilta", "esson baareista" tai "meidän kyliltä" niin voit olla varma että ne on mielikuvituksen tuotetta.

• Meitä vastaan nostettiin 70-luvun lopulla hoitokokoussyyte kaikesta, mitä kuvitella voi.

Mutta meidän ikkunallisesta pesukoneesta ei mitään mainittu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      93
      5357
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      56
      4161
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2249
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2128
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1825
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1474
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      33
      1312
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1128
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      1020
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1011
    Aihe