Kuulutko ammattiliittoon?

- G -

Kyllä vai ei.

Saa perustellakin, jos kiinnostaa.

182

18970

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eikös ammattiliitto aja niiden asioita, jotka eivät kykyne ajamaan omia asioitaan?

• - G -

kysymystäsi. Millä tavalla eivät kykene?

• - G - kirjoitti:

kysymystäsi. Millä tavalla eivät kykene?

Tuli vaan ensimmäisenä mieleen.

• - G -
        Richartti kirjoitti:

Tuli vaan ensimmäisenä mieleen.

Suvulta opittu malli, että ammattiliitot ovat pahoja.

• - G - kirjoitti:

Suvulta opittu malli, että ammattiliitot ovat pahoja.

...aiheesta keskustelleeni oikein kenenkään kanssa. Itse tulin siihen tulokseen vuonna 1999, että minä en saa ammattiliitolta oikein mitään vastinetta rahoille, joten ihan turha maksaa.

• lehmä
        Richartti kirjoitti:

...aiheesta keskustelleeni oikein kenenkään kanssa. Itse tulin siihen tulokseen vuonna 1999, että minä en saa ammattiliitolta oikein mitään vastinetta rahoille, joten ihan turha maksaa.

luuletko todella että työnantajat ja valtio ovat alkaneet maksaa ihan oma-aloitteisesti esim: lapsilisät, kesä-ja talvilomat, sairausajanpalkat, äitiys-ja isyyslomat työajanlyhennysrahat, irtisanomisajat, työttömyyskorvaus. ym.
        Entä sitten ~4o tunnin työviikko, lauantait ja sunnuntait vapaat. Tässä vain muutamia esimerkkejä, ja sinä meinaat että turhaan maksat.
        Jos minulta kysytään niin olet pahimman luokan LOINEN!!!

• lehmä kirjoitti:

luuletko todella että työnantajat ja valtio ovat alkaneet maksaa ihan oma-aloitteisesti esim: lapsilisät, kesä-ja talvilomat, sairausajanpalkat, äitiys-ja isyyslomat työajanlyhennysrahat, irtisanomisajat, työttömyyskorvaus. ym.
        Entä sitten ~4o tunnin työviikko, lauantait ja sunnuntait vapaat. Tässä vain muutamia esimerkkejä, ja sinä meinaat että turhaan maksat.

...neuvotelleiden palkat ole jo maksettu. Itse en muista oman työhistoriani aikana oman alani ammattiliiton saaneen aikaiseksi yhtään mitään. Täysin Nuukian talutusnuorassa.

• 123
        Richartti kirjoitti:

Halosta ja Sdp:tä.tukemaan. sinne ne jäsenmaksus menee ..ei kiitos..( reppana pressa ja sdp tekee vaan politiikkaa..totuuesta ja asiasta piittaamatta)

• Liiton jäsen aina
        123 kirjoitti:

Halosta ja Sdp:tä.tukemaan. sinne ne jäsenmaksus menee ..ei kiitos..( reppana pressa ja sdp tekee vaan politiikkaa..totuuesta ja asiasta piittaamatta)

Nämä SDP:n ja Halosen tukemisjutut ovat alhaisinta ymmärtämättömyyttä osoittavia hokemisia. Kun ei AY- liikkeen toimintamalleista mitään ymmärrä, niin sitten liikutaan noilla linjoilla. Taidat olla "hyvästä keskustalaisesta kodista" , jossa Kekkonen oli nostettu Jumalan arkkienkeliksi ja urkin naisreissuista puhuminen oli kiellettyä. Kun on ikänsä pimeässä pidetty ja sontaa syötetty, niin yhhärtämättömyys on osa luonnetta.

• pyhä sellainen
        lehmä kirjoitti:

miten niin lauantai ja sunnuntai vaipaita*!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!?????????????????????????????????????????????????????

• asioita
        Liiton jäsen aina kirjoitti:

Nämä SDP:n ja Halosen tukemisjutut ovat alhaisinta ymmärtämättömyyttä osoittavia hokemisia. Kun ei AY- liikkeen toimintamalleista mitään ymmärrä, niin sitten liikutaan noilla linjoilla. Taidat olla "hyvästä keskustalaisesta kodista" , jossa Kekkonen oli nostettu Jumalan arkkienkeliksi ja urkin naisreissuista puhuminen oli kiellettyä. Kun on ikänsä pimeässä pidetty ja sontaa syötetty, niin yhhärtämättömyys on osa luonnetta.

Mutta 90 luvun alusta olleet vain hallitusten jees miehiä.Huonnonnuksia kaikkiin etuisuuksiin "uudistusten" nimellä.Erosin heti kun ytk-kassa avattiin.Oikeita vähäosaisten asioiden korjaajaa ei ammattiliitoista enää löydä.Vaikuttaa siltä että työnantajat ovat ottaneet kolmen pääpuolueen kanssa vallan ammattiliitoista ja sak:sta.Siellä ei ole enää muita porvareiden hännystelijöitä.Lasken porvareiksi myös sdp:n ja vasemmistoliiton.

• tyhmä, tyhmempi,hölmö
        asioita kirjoitti:

Mutta 90 luvun alusta olleet vain hallitusten jees miehiä.Huonnonnuksia kaikkiin etuisuuksiin "uudistusten" nimellä.Erosin heti kun ytk-kassa avattiin.Oikeita vähäosaisten asioiden korjaajaa ei ammattiliitoista enää löydä.Vaikuttaa siltä että työnantajat ovat ottaneet kolmen pääpuolueen kanssa vallan ammattiliitoista ja sak:sta.Siellä ei ole enää muita porvareiden hännystelijöitä.Lasken porvareiksi myös sdp:n ja vasemmistoliiton.

Vielä ihmettelet, ettei nykyään asioita hoideta. Itse olet ytk-kassassa, jossa on ne suuremmat huutajat, muttei omaa vastuuta asioista tunneta!!
        Ammattiliitot ovat ahtaalla asioiden hoidon kanssa juuri sinunkaltaisten pettureiden takia.Järjen jo luulisi kertovan, että mitä suurempi joukko kuuluu ammattiliittoon, sitä varmemmalla pohjalla on edunvalvonta.
        Nykyisin luullaan, että kaikki on tullut ilmaiseksi ja asiat ovat itsestän selvyyksiä.
        Tiedätkö edes, mitä tarkoittaa yleissitovuus???Kannattaa selvittää asia, ennekuin huutelet enempiä.

• Myrdal Gunnar&Alva
        Richartti kirjoitti:

...neuvotelleiden palkat ole jo maksettu. Itse en muista oman työhistoriani aikana oman alani ammattiliiton saaneen aikaiseksi yhtään mitään. Täysin Nuukian talutusnuorassa.

Pyhä lehmä; pudota se lapsilisä pois luettelosta.
        Ei kuulu samaan kategoriaan, vaikka alunperin oli tulonsiirto kaupungeissa asuvillle työläisille. Myöhemmin tuli maksettavaksi kaikille lasten vanhemmille.

Se siitä... Kuulun ammattiliittoon koska liitto ajaa etujani, olen kyllä pohtinut mielessäni että paremmin voisi ajaa myös työttömien asiaa. Muualla maailmassa on parempia irtisanomis suojia käytössä....kuin meillä.
        Monikansalliset yhtiöt kuten Nokia, ovat laskeneet mistä kannattaa väkeä panna maantielle.
        Irtisanomisille kovemmat korvaus sangtiot myös meidän lakiin.

Mutta eri säännöt nykkipajoille jotka työllistää vain muutaman ihmisen,
        kuin suuryrityksille jotka työllistävät satoja jollei tuhansia ihmisiä ja ovat pörssissä.

• en.

• Minä arvostan kaikkia taloudellista turvallisuutta lisääviä seikkoja elämässäni.

Oih ja voih, kylläpäs tässä pikimusta porvari alkoikin tuntemaan itsensä ihan makoilevaksi stallariksi...

• ...haluni tulee tyydytetyksi kassanjäsenyydellä ja oikeusturvavakuutuksella.

• ihan näinkään
        Richartti kirjoitti:

...haluni tulee tyydytetyksi kassanjäsenyydellä ja oikeusturvavakuutuksella.

Tai onneksi kaltaisiasi vapaamatkustajia ei ole liikaa,vielä.

Se että ammattiliitot ovat ajaneet edut jotka meillä nyt on,no,olkoon historiaa.

Mutta paineet ovat olemassa,työreformit,yleissitovuuden poisto,paikalliset sopimukset jne jne.

Itsekin olen pärjännyt ja saanut korotuksia ym enemmän kuin sopimukset edellyttävät eli työnantaja on ilmeisesti katsonut sen tarpeelliseksi mutta olen nähnyt toisenkin puolen.

Kun työnantaja irtisanomisen uhalla yrittää luistaa velvollisuuksistaan,vaikkapa ylitöiden maksusta,pekkasvapaista,työterveyshuollosta,työturvallisuuden noudattamisesta ja huh huh,olihan aikaa.

Liittotasolle piti mennä ennenkuin asiat selvisivät ja nykyään ko.firma noudattaa lakeja ja sopimuksia melko hyvin kuuleman mukaan.

Matalasuhdanteen tullessa alkaa taas liiton jäsenmäärä nousta,nyt ollaan niin tärkeitä ja kovia jätkiä ja äänestetäänkin eri tavalla !

• -rottis-
        Richartti kirjoitti:

maksoi kaikille liitoon kuuluville neuvotellut korotukset ja (huom!!) maksoi vielä ylimääräiset korotukset vapaaehtoisesti KAIKILLE jotka kuuluivat LIITTOON. Kassaan (Loimaalaiset vapaa ratsastajat) kuuluvat, eivät saaneet ylimääräisiä. Ja tämän päätöksen teki työnantaja.(On muuten yksi suurimpia työnantajia suomessa) Hekin kuulemma ovat kyllästyneet vapaa ratsastajiin, kun aiheuttavat paljon harmia ja turhaa meteliä työmaalla. Ovat häirikköjä. Liittoon kuuluminen tuo paljon etuja, vaikka joskus harmittaa ylimääriset maksut. Sitä on kuitenkin ollut enemmän hyötyä perheelleni, joten en ole maksanut turhasta.

Joten kuulun liittoon ja aion pysyä siellä jatkossakin.

• retoriikkaa
        -rottis- kirjoitti:

maksoi kaikille liitoon kuuluville neuvotellut korotukset ja (huom!!) maksoi vielä ylimääräiset korotukset vapaaehtoisesti KAIKILLE jotka kuuluivat LIITTOON. Kassaan (Loimaalaiset vapaa ratsastajat) kuuluvat, eivät saaneet ylimääräisiä. Ja tämän päätöksen teki työnantaja.(On muuten yksi suurimpia työnantajia suomessa) Hekin kuulemma ovat kyllästyneet vapaa ratsastajiin, kun aiheuttavat paljon harmia ja turhaa meteliä työmaalla. Ovat häirikköjä. Liittoon kuuluminen tuo paljon etuja, vaikka joskus harmittaa ylimääriset maksut. Sitä on kuitenkin ollut enemmän hyötyä perheelleni, joten en ole maksanut turhasta.

Tuota ei usko sokea Reettakaan.

• kun rahaa riittää
        Richartti kirjoitti:

Eihän sitä kenenkään tarvitse ammattiliittoon kuulua, jos ei halua. Jos ei saa kaikkia palkkojaan työnantajalta tai potkaistaan pihalle ilman pätevää syytä, niin onhan sitä lakimiehet, jotka voivat lähteä sitä oikeutta peräämään. Jos rahaa riittää ajaa omia etujaan kalliiden lakimiesten kanssa, niin siitä sitten vaan. Saahan sen tessinkin nykyään netistä, niin voi ihan itse hakea itselleen niitä etuja, joita toiset on neuvotelleet. Jos työnantaja ei viitsi maksaa, niin mitä sitten, voihan sen lahjoittaa työnantajalle. Onhan mistä lahjoittaa, kun säästyy ammattiliiton jäsenmaksut.

• -rottis-
        retoriikkaa kirjoitti:

Tuota ei usko sokea Reettakaan.

tai ei, sinun mielestäsi. Mutta näin vain on. Kaikki työnantajat eivät paina villaisella. Työnantaja joka arvostaa työntekijöitään, antaa myös kiitoksen tässäkin muodossa.
        [Työnantajani ei estä, jos haluan lisäkoulutusta ammattiliiton kurssien kautta.
        On maksasanut palkan kurssi ajalta, mikäli kurssi koskettaa ja kuuluu työn piiriin. On myös kursseja jotka ovat yleissivistäviä. Ammattiliitot maksavat näistä kursseista päivärahaa. Ja kaikki elämässä opittua on plussaa. (ammattiliittojen järjestämistä koulutus kursseista on hyötyä ja etua itselleen.)]
        Minulla on hyvä työpaikka, joskaan palkka ei ole suomen huippua, mutta hyvä työilmapiiri, tj.t ja toverit. "Tylyt", liukumavapaat ja loma on aina olleet sovittavissa. Mitään pakkoa ei ole. 80-Luvulta olen saman firman hommissa ollut, kaksi kertaa hiljaisina aikoina ollut pakkolomautetuna lyhyen aikaa. Joten miksi tuo korotus on niin vaikea uskoa. Sikskö, ettet ole kokenut samanlaista kohtelua työnantajaltasi itse.

• päinvastoin
        -rottis- kirjoitti:

Ylimääräisiä korotuksia saivat kaikki ne, jotka sen ansaitsivat. Monet liiton jäsenet jäivät ilman (luottamusmieskin) vaan sen sijaan loimaalaiset kaikki saivat sen korotuksen.
        Ja totta kai työnantajan kannattaakin kannustaa niitä, jotka hoitavat työnsä, eikä niitä, jotka vain lusmuilevat ja jarruttavat muidenkin työntekoa. Senhän sanoo jo järkikin.

• kevätesikko-76

...

=O)

• :-)

kyllä

• enenenen

enkä aio kuuluakaan

• -ukko-

Oon ikäni ollut freelancerina, joka ei ammattiliiton jäsenenäkään päässyt työttömyyskassan jäseneksi. Koko järjestäytymisajatus tuntuu aika vieraalta.
      Ammatinvaihdoksen myötä oon nyt ekaa kertaa tilanteessa, että ammattiliitosta voisi olla mulle jotain iloa. Se on harkinnan alla, josko nyt syksyllä liittyisi kerhoon.

• ...

Kyllä.

-e.W

• dayum

Kyllä.

• palvelualalla

ihan joku aika sitten liityin kun tällä alalla kusetetaan nuorta työntekijää mielin määrin. On ainakin liitto takana jos tulee kränää työnantajan kanssa.

• kuulunut 20 v, yli

Ihan järkevää,Sinulta. Saat lakiapua ja neuvoja vaikeissa tilanteissa.

Liittojenkin toimihenkilöt kyllä saa liikaa palkaa, meihin työttömiin verrattuna.
        Työttömän ei pitäis maksaa enää jäsenmaksua, omaan liittoon johon on elämänsä maksanut. esim Pam laskuttaa.
        Koska muihin etuuksiin ei ole oikeutettu yhteiskunnassa, vaikka on niistä ikänsä saanut maksaa,verona joka kk, vieläkin, 20.5% ter
        Tytött.eläkeputkilainen

• Levemir

alan lehdistä saa todella hyvät alet jäsenenä, osa kuuluu jopa jäsenmaksuun. Muitakin hyviä etuja on.

• En kuulu, kassaan sain vasta laitettua jäsenhakemuksen.

• la.ra

Asuntovelallisena on kiva, kun on joku turva olemassa. Ja lakimiehen neuvojakin olen pariin otteeseen tarvinnut.

• Duun Ari

Tottakait minä kuulun. Työpaikallamme on sataprosenttinen järjestäytyneisyysaste ja asiat niinkuin pitääkin. Joskus vähän otatellaan työnantajan kanssa, mutta se ymmärtää, ettei joukkovoiman edessä auta kieroilla.

• ei siipiveikko

Kyllä kuulun. Ammattiliitothan ovat aikoinaan neuvotelleet ne edut, joita niin monet pitävät itsestään selvyyksinä. Ajatteleppa jos joutuisit itse neuvottelemaan työnantajaltasi kaikki ne edut, palkankorotukset, ym. Taitaisi monella jäädä edut aika vähiksi.

• Huru-ukko

paska liitto, pomot tappelee vaan keskenään. Liitossa oli tarkoitus käynnistää YT-neuvottelut väen vähentämiseksi. Siis ammattiliitossa Yt-neuvottelut. Ilmankos ovat ilmiriidoissa.

Totesin että kassajäsenyys riittää. Maksakoot muut vuorollaan ammattiliittopomojen keskinäiset kähinät. Pelle liitto, liian iso organisaatio ilmeisesti sekin. Harmittaa vaan kun vuosikausia maksanut niille tyhjästä.

• eihän ne voi edes sopimuksi...

Son Moro, joo, oot kuulunu ihan väärään järjestöön. Ei ne niille, jotka nyt on riidelly oo edes sopimusoikeuksii. Ei sellaseen kannatakkaa kuulua. Siihen liittoon, jonka sopimusta duunipaikas noudatetaan kannattaa kuuluu. Kannattaa ottaa selvää luottamusmiehelt heti, kun menee duuniin, mihin kannattaa kuuluu.

• palveluala

kuulun vaan työttömyyskassaan, koska pomo ei suostu ottamaan liiton maksuja palkasta, vaan pitäisi jokaisen itse laskea summa ja huolehtia maksusta. helpompi maksaa kerran vuodessa kassamaksu.

• cookos

oon kuulunut vuosia, vois tietenkin kuulua yksityiseen liitton, pienemmät maksut, mut silloin ei saa apua ongelmissa.
      Joskus selvät asiat on yllättävän epäselviä, esim. että palkka on oikein.

• sirpamaikkarilta

Ei vaan oo saanu aikaseks erottua.

• Jahkailija

Mäkin ikävä kyllä kuulun liittoon ja pettynyt siihen tosi paljon...ei sieltä mitään apua saa kun kysäsee..raha kyllä kelpaa...

No en voi yleistää...onhan niitä toisia liittoja missä asiat pelaa..mut ei ainakaan meiän liitossa..nytkin meillä on liiton työsopimuksen vastainen soppari työnantajan kanssa ja liitto tietää asiasta mutta ei sitä kiinnosta puuttua asiaan..

• En kai dorka oo

Kukas muu mun etuja vaalis työsuhteen ehdoissa. En kai jättäis ottamatta kotivakuutustakaan. On myöhästä rypistellä sitten, kun on jo hätä kädessä.
      Kassa on vaan työttömyyden varalle, se ei paljon irtisanomista ennen auta mua.Mut mä saan neuvoi, apua jos on ongelmii, mä saan sopimuksen tuomat edut, voin osallistuu koulutuksiin, etc ja onhan niis jäsenetujaki. Ja jäsenmaksunhan mä saan vähentää veroiss, ei jää paljoo maksamista.

• moi haluan vastata että kuulun,koska olen ns.ammatissa et milloin tulee hijaista saan enempi rahaa kuin kelalta.ja ongelmatilanteissa nuorempan n.15vliityin jo ei meinattu maksaa ajankohtasii palkkoja ,ja luulivat et olen nuorempi en tiiä ammattiliitto autto asiassa

• lihanleikkaaja

En kuulu,erosin juuri

• blondeistablondein72hki

olen ollut monilla hauskoilla ilmaisilla reissuilla eli kannattaa;D

• vihdoin..

ja erosin SAK.n metalliliitosta 10 vuotta sitten.
      Työpaikalla sillon vähän simputtivat mutta nyt on moni seurannut esimerkkiäni. Turha rahottaa jonkin porukan lomakartanoita ja ulkomaanmatkoja jotka leikkii ajavansa duunareitten asioita. Suurimman osan urakoista sovimme työpaikalla yleensä hyvässä hengessä ja siinä jää jonkun ammattiliiton sopimukset kauaksi taakse.
      Ymmärrän kyllä kaikenaikaa kuukausipalkalla olevia joita vähän väliä uhkaillaan lomautuksilla ja irtisanomisilla, sillon ihminen kuvittelee saavansa turvaa jostain ammattiliitosta, siis kuvittelee. Kun irtisanomiset alkaa ei siinä liitot eikä kukaan muukaan voi mitään.

• Kommareita kaikki, SAK

Täytyy olla täysin toope jos kuuluu johonkin liittoon. Kommareiden hommia sanon minä! Vain idiootti maksaa vuodessa jostain 4xvuodessa ilmestyvästä lehdestä joka on se mukavin etu moisesta tyhmyydestä. Siellä Tarja Haloset nauraapartaansa kun tyhmä kansa kantaa rahoja liitoille ! Katsokaa Iahalaisen vatsaa !! Siellä on liittorahat muutettu pihveiksi tekemättä mitään kansan eteen! No, toisaaltaan pitäähän tyhmiä tässäkin maassa olla...

ps mitkä ne liiton "edut" muuten olivatkaan ;)

• Luottamusmieskokemusta riittää
        Kommareita kaikki, SAK kirjoitti:

Täytyy olla täysin toope jos kuuluu johonkin liittoon. Kommareiden hommia sanon minä! Vain idiootti maksaa vuodessa jostain 4xvuodessa ilmestyvästä lehdestä joka on se mukavin etu moisesta tyhmyydestä. Siellä Tarja Haloset nauraapartaansa kun tyhmä kansa kantaa rahoja liitoille ! Katsokaa Iahalaisen vatsaa !! Siellä on liittorahat muutettu pihveiksi tekemättä mitään kansan eteen! No, toisaaltaan pitäähän tyhmiä tässäkin maassa olla...

ps mitkä ne liiton "edut" muuten olivatkaan ;)

Pitkäaikaisella luottamusmieskokemuksella voin sanoa, että sinua ei tosipaikan tullen puolusta kukaan. Huonommat ajat ja lama lähestyy. Kun porukkaa taas pian aletaan vähentämään, niin YT- lain ja TES:in mukaisesti työnantaja neuvottelee luottamusmiehen kanssa. Luottamusmies ei sanele irtisanomisjärjestystä, mutta pitää kiinni TES:in mukaiseta irtisanomisjärjestyksestä, joka tasen on sopimusoikeudellisesti vain sopijapuolten riitautettavissa. Järjestäytymätön työntekijä ei siis voi riitauttaa irtisanomisjärjestystään. näin ollen työnantaja valitsee itselleen kivuttoman ja turvallisen tien, irtisanomalla tai muuttamalla järjestäytymättömät työntekijät "paskahommiin". Luottamusmiehen kannalta on paljon helpompaa, kun työpaikalla on järjestäytymättömiä työntekijöitä, jotka ovat itse valinneet kohtalokseen olla päähänpotkittuja toisenluokan kansalaisia. He ovat neuvotteluosapuolille pelkkä puskuri. Sitä se tyhmyys ja järjetön "kommunistien" pelkääminen teettää. "Kommunistien" ja "kommunismin" kanssa nykyisillä ammattiliitoilla ei ole mitään tekemistä. Kyse on edunvalvonnasta. Tyhmät ja lapselliset eivät näitä juttuja käsitä.

• TA:n edustaja
        Luottamusmieskokemusta riittää kirjoitti:

Pitkäaikaisella luottamusmieskokemuksella voin sanoa, että sinua ei tosipaikan tullen puolusta kukaan. Huonommat ajat ja lama lähestyy. Kun porukkaa taas pian aletaan vähentämään, niin YT- lain ja TES:in mukaisesti työnantaja neuvottelee luottamusmiehen kanssa. Luottamusmies ei sanele irtisanomisjärjestystä, mutta pitää kiinni TES:in mukaiseta irtisanomisjärjestyksestä, joka tasen on sopimusoikeudellisesti vain sopijapuolten riitautettavissa. Järjestäytymätön työntekijä ei siis voi riitauttaa irtisanomisjärjestystään. näin ollen työnantaja valitsee itselleen kivuttoman ja turvallisen tien, irtisanomalla tai muuttamalla järjestäytymättömät työntekijät "paskahommiin". Luottamusmiehen kannalta on paljon helpompaa, kun työpaikalla on järjestäytymättömiä työntekijöitä, jotka ovat itse valinneet kohtalokseen olla päähänpotkittuja toisenluokan kansalaisia. He ovat neuvotteluosapuolille pelkkä puskuri. Sitä se tyhmyys ja järjetön "kommunistien" pelkääminen teettää. "Kommunistien" ja "kommunismin" kanssa nykyisillä ammattiliitoilla ei ole mitään tekemistä. Kyse on edunvalvonnasta. Tyhmät ja lapselliset eivät näitä juttuja käsitä.

Jokainen tekee valintansa sillä tietämyksellä ja asenteellaan minkä omaa. Kuitenkin kannattaa muistaa, että työnantaja on itse järjestäytynyt ja ajaa etujaan kokoajan. Työnantaja antaa tietenkin ymmärtää, että paikallisesti kannattaa sopia, mutta tuskin sovit itsekkään alle TESin.
        Jonkunhan on pohja sovittava ja sen päälle yritetään mennä paikallisesti ja ajan hengen mukaan. TESin teksteissä on paljon rahaa, ei kaikki ole vain tuntipalkka. Pekkaset, lomaltapaluu rahat, sairausajan palkka, vanhempainvapaat ym,ym.... Niitä ei työnantaja ole vapaasta tahdostaa antanut. On varmaa hienoa kun on tullut järkiinsä ;)

• Aarne

Olin liitossa, mutta silloin tuli jokin lakko ja rahaa kun piti saada niin marssin palkkakonttoriin ja pyysin lopettaa jäsenmaksut. Ja käytiin kavereiden kanssa töissä.
        Muuten, olen seuraillut sakilaisten touhuja...ei sua kukaan puolusta eikä asioitasi aja jos et itse. Ne jotkut aktiivit tosiaan hääräilee omiaan ja reissailee toisten rahoilla mutta ainakaan meidän työpaikalla ei kukaan koskaan kysy ns rivijäseneltä koskaan mitään. Esim viime aikoina on hiertänyt työaika ja loma- asiat mutta eipä ole työntekijän mielipidettä kukaan kysynyt. Siitä tiedän kun vaimoni on liiton jäsen ja siitä on vaan se hyöty että päästään joskus halvalle risteilylle tai pikkujoulumatkalle yhdessä, kiitos siitä heille. Kalliimmat matkat maksetaan ihan itse...
        Mutta oikeesti, on tainnut karata aika kauas rividuunarista sakin touhut. Kannattaisi skarpata jonkun, itse pystyn aina perustelemaan helposti liittoon kuulumattomuuteni ja loimaalaisuutta suosittelen aina kaikille muillekin niin kauan kunnes rivijäsentäkin aletaan kuunnella.

• Jäsen ja aina
        Aarne kirjoitti:

Olin liitossa, mutta silloin tuli jokin lakko ja rahaa kun piti saada niin marssin palkkakonttoriin ja pyysin lopettaa jäsenmaksut. Ja käytiin kavereiden kanssa töissä.
        Muuten, olen seuraillut sakilaisten touhuja...ei sua kukaan puolusta eikä asioitasi aja jos et itse. Ne jotkut aktiivit tosiaan hääräilee omiaan ja reissailee toisten rahoilla mutta ainakaan meidän työpaikalla ei kukaan koskaan kysy ns rivijäseneltä koskaan mitään. Esim viime aikoina on hiertänyt työaika ja loma- asiat mutta eipä ole työntekijän mielipidettä kukaan kysynyt. Siitä tiedän kun vaimoni on liiton jäsen ja siitä on vaan se hyöty että päästään joskus halvalle risteilylle tai pikkujoulumatkalle yhdessä, kiitos siitä heille. Kalliimmat matkat maksetaan ihan itse...
        Mutta oikeesti, on tainnut karata aika kauas rividuunarista sakin touhut. Kannattaisi skarpata jonkun, itse pystyn aina perustelemaan helposti liittoon kuulumattomuuteni ja loimaalaisuutta suosittelen aina kaikille muillekin niin kauan kunnes rivijäsentäkin aletaan kuunnella.

Kaikissa yhteisöissä pätee sama sääntö. Yhdessä päätetään asioista. Jos et mene ammattiosaston kokoukseen, niin et koskaan voi olla päättämässä mistään. Asia on vain niin, että luottamusmiehille täytyy kertoa niitä työpaikan ongelmia ja näkökulmia ongelmista. Esim. joillakin työpaikan osastoilla, tai työtehtävissä saattaa olla ongelmia, joita luottamusmies ei tunne.
        Loimaankassan jäsenyys on sensijaan pelkkä työttömyysturvavakuutus. Pitää kuitenkin muistaa, että ansioonsuhteutettua työttömyysturvaa ei olisi olemassa ja pääomavoimat murentaisivat turvan, ellei AY- liikettä olisi olemassa. Vaimosi on se, joka uskaltaa teidän perheessänne puolustaa palkansaajan etuja. Täytyyhän sitä jonkun uskaltaa, vaikka sitten "akkojen", jos miehet ovat niin arkoja, että luikkivat käpykaartiin ensimmäisen lakonuhan sattuessa.

• ...........

tähän ristiriitaan:

Kaksi kolmasosaa palkansaajista ottaisi mieluummin viisi lisävapaapäivää kuin kahden prosentin
        palkankorotuksen.

>> EU-maat ovat päättäneet sallia tarvittaessa yli 48 tunnin työviikot.

Joillain aloilla sallitaan työnantajan ja työntekijän erillisellä sopimuksella jopa 65 tunnin työviikot. Tämä on voitto etenkin Britannialle, joka on alusta asti halunnut säilyttää oikeuden pitempiin työviikkoihin.

• stuttgulo

en tosiaankaan maksa ay pelleille mitään, koska ei ne duunarin asioita aja vaan omaa lompakkoa lihottavat.

• Make60

Yleensä kun työt yrityksessä vähenee niin pihalle laitetaan kaikein aktiivisimmat ammattiyhdistysaktivistit ja muut ankyrät laitetaan ensimmaiseksi pihalle ja ne jotka tulevat hyvin toimeen johdon kanssa ja joustavat tarvittaessa mutta ei liikaa irtisanotaan viimeiseksi tai työt jatkuvat. Tämä koskee vain alle 30 hengen yrityksiä eivätkä mitään 1000 työntekijän yrityksiä

• Älä odota, että muut eivät ...
        Aarne kirjoitti:

liitto = jäsenet, eli sellaista tehdään, mitä päätetään.
        Pidä yhteyttä siihen henkilöön liiton hallinnossa, joka edustaa itseäsi siellä.

Työpaikalla on luottamusmies, mene itse kysymään ja ehdottamaan ! Ei se riitä, että odotat vain, tee itse jotakin ! Älä valita, vaan toimi.
        Liitto ei ole yhtä kuin vain työttömyysturva = Loimaan kassa.......Herää !!!!!

• iloinenkesseli

jos oot päteväkaveri niin töitä piisaa oli ajat mitkä tahansa ja palkkakin on riittävä.

• uhota

sinulla on tyypillinen liittolaisten asenne,jos et ole samaa mieltä kuin me,me potkitaan sinua päähän.Voin vaan sanoa sinulle,että on olemassa ihan Suomen laki,joka koskee sekä järjestäytyneitä ja ei järjestyneitä!Minua ei ainakaan ihan tosta vaan irtisanota,koska en ilman perusteluja siihen suostu.Jos iskee lama ja päädytään irtisanomisiin,ei työntekijän tarvitse olla työnantajan armoilla.....voi esim.vaihtaa parempaan työpaikkaan......kilpailukyvystään työmarkkinoilla kannattaa pitää huolta kouluttautumalla ja pitämällä itsensä ajantasalla asioista!

• keroppa...

kun tämä edunvalvonta ryhma käyttää ammattiosaston rahoja melkein mielivaltaisesti edunvalvonta ryhmän virkistykseen,että missä menee se raja mitä voi tehdä ja mitä ei.

• edelliseen
        keroppa... kirjoitti:

kun tämä edunvalvonta ryhma käyttää ammattiosaston rahoja melkein mielivaltaisesti edunvalvonta ryhmän virkistykseen,että missä menee se raja mitä voi tehdä ja mitä ei.

kun tähän niin sanottuun edunvalvontaan on hakeutuneet juuri sellaiset henkilöt joita ei kiinnosta ay toiminta vaan sen tuomat edut.

• Etuja mulle, mullle , mulle...
        edelliseen kirjoitti:

kun tähän niin sanottuun edunvalvontaan on hakeutuneet juuri sellaiset henkilöt joita ei kiinnosta ay toiminta vaan sen tuomat edut.

Ay-toiminnalla pyritään hankkimaan etuja. Jos ei osaa hommata etuja itselleen niin ei niitä osaa hommata toisillekaan.

• hallinnossa mukana
        Jäsen ja aina kirjoitti:

Kaikissa yhteisöissä pätee sama sääntö. Yhdessä päätetään asioista. Jos et mene ammattiosaston kokoukseen, niin et koskaan voi olla päättämässä mistään. Asia on vain niin, että luottamusmiehille täytyy kertoa niitä työpaikan ongelmia ja näkökulmia ongelmista. Esim. joillakin työpaikan osastoilla, tai työtehtävissä saattaa olla ongelmia, joita luottamusmies ei tunne.
        Loimaankassan jäsenyys on sensijaan pelkkä työttömyysturvavakuutus. Pitää kuitenkin muistaa, että ansioonsuhteutettua työttömyysturvaa ei olisi olemassa ja pääomavoimat murentaisivat turvan, ellei AY- liikettä olisi olemassa. Vaimosi on se, joka uskaltaa teidän perheessänne puolustaa palkansaajan etuja. Täytyyhän sitä jonkun uskaltaa, vaikka sitten "akkojen", jos miehet ovat niin arkoja, että luikkivat käpykaartiin ensimmäisen lakonuhan sattuessa.

Älä viitti. Yhdessäkö päätetään asioista. Liitto päättää ja sanelee.
        Näin sitten yhdistys joka liittoon kuuluu noudattaa ohjeistusta niin että oksat pois. Sisäpiiri pienenä päättää kaikesta. Sisäänpäin lämpiää tämä meidän Proliitto.

• scale

ja itsestäänselviä perusteluita en viitsi alkaa tässä listaamaan.

• ei itsestäänselvyyksiä

Vuonna -94 ammattiliitot ottivat linjan, että vain vakituisessa työsuhteessa olevien etua ajetaan.
        Se linja on jatkunut seurauksella, että on suuri joukko työssäkäyviä, joiden palkka ei ilman tukia riitä elämiseen.

Ammattiliittoa ei kiinnosta, että ollaan menossa tästäkin vielä alaspäin. Ei tarvitse työpaikkoja avatakaan, saa pakottaa työttömät vaivaisapua vastaan työhönsä.

Ulkomailta kahden euron tuntipalkalla tekemään tulevat vahvistavat vielä sen, että Suomessa palkkatyöntekijätkin jakautuvat kahtia.

Tulevaisuudessa työntekijät, kuinka teidän käy?
        Kuka teitä puolustaa?

Ammattiyhdistyspomoille on tärkeintä, että demarit pysyvät vallassa, siihen he käyttävät kaikki rahat.

• Se tulee vähän niinku perintönä... Isä on aktiivisesti mukana näissä ja puhui mut ympäri liittoon. Suurin syy mulle kuulua siihen on taloudellinen turva. Jos tulen esim. irtisanotuksi, pystyn vuoden elämään ansiosidonnaisen avulla juurikaan pudottamatta elintasoani koskematta säästöihin. Tottakai sitten muutkin liiton neuvottelemat edut on tärkeitä.

Mä oon vissiin vähän liikaakin "varman päälle" ihminen, mutta mulle tuo tuntuu passaavan ihan hyvin. Ei ainakaan tarvi yöuniaan menettää näiden takia.

• ...............
    • rahat menee hukkaan

En todellakaan halua lihottaa ja rikastuttaa jotain AY-pomoja. Viimeinen paikka mihin rahat lahjoittaisin!

• Houning

Terveiset Kälviälle. vain kälviäläinen voi olla noin kateellinen ja tyhmä, ettei ymmärrä edes omaa etuaan valvoa.

• Yhteisvoimin oikeuksia

Tottakai kuulun vain pöljät eivät kuulu liittoon. Oma sairas lukunsa ovat nuo kommareista höpisijät. Eivät elä tätä päivää.

• Kuulua.

Liittoon.Vaikka se maksaakin jonkun verran.Mutta se on pieni raha..

• Liity sinäkin

Kuulun liittoon.Olen itse toiminut pääluottamusmiehenä työpaikalla jossa oli 1100 työntekijää. Noin 1% oli loimaalaisia. Mutta voi sitä ukinaa ja kitinää kun heille tuli ongelmia.Ei ollut ketään joka olisi auttanut heitä. Ja on tosiaankin harhaa, ettei liitot hoida työntekijöidensä asioita. Esimerkiksi metalliliitto, jonka itse tunnen parhaiten, neuvotteli jatkuvasti työnantajaliittojen kanssa, ei vain palkkaneuvottelujen aikana. Kyllä meidänkin työpaikalla oli niitä jotka kitisivät ettei liitto tee mitään. Mutta tiedättekö että huutaminen ja reuhaaminen on taakse jäänyttä aikaa. Neuvottelut neuvotellaan sivistyneesti ilman suurta haloota. Näin saadaan parhaimmat tulokset.Näin toimitaan myös työpaikoilla. Joistakin se saattaa tuntua tehottomalta , jota se ei kuitenkaan ole.Reuhaamalla ei saa mitään aikaan. Ja sinulle joka aioit liittyä syksyllä, liity heti. Jäsenmaksu on 1.5% noin kesakimäärin ja se vähennetään verotuksessa automaattisesti.

• tyhmä joka ei kuulu

Kuuluun liittoon, koska jos jää työttömäksi, saa parempaa korvausta. Se on se suurin peruste. Nykyään kun työpaikoilla kukaan ei ole korvaamaton ja yt:t arkipäivää.
      Lisäksi saan liittoon kuuluvana ilmaista lakineuvontaa missä tahansa ongelmatilanteissa, esim.vaikka avioero, testamentti tai mitä tahansa. Jos tulee oikein juttu, niin juristin saa halvemmalla kuin "normaalimarkkinoilta".
      Lisäksi myös loma-asuntoetuja, koulutusta yms.
      Täytyy olla aika varma työpaikkansa säilyvyydestä, jos ei kiinnosta liittyä liittoon. Se summa, joka palkasta kuukausittain menee, on aikas pieni.

• elättikö?

ammattiliittoon ja jään joskus työttömäksi,olenko sillon ansiosidonnaisella ollessani:yhteiskunnan elätti?

Joskun kuullut näin jostain nimitettävän.Vai riittääkö jäsenmaksu korvauksiin?

• missä liitossa

saat oikeusapua muuhunkin kuin työriita-asioihin?

Tiedoksesi: työttömyyskassan jäsenenä saat ihan yhtä suuren työttömyyskorvauksen kuin liiton jäsenenä.

ESIM. Kemirasta laitettiin juuri pihalle koko lailla porukkaa joista osa oli ollut monta kymmentä vuotta yhtiön palveluksessa. Uskotko että ammattiliitto esti heidän irtisanomisensa? Ai niin, mutta hehän saivatkin jo loparit, turha kysymys siis.

• AyRules

olen ammattiliiton jäsen, vuodesta 1988. en ole katunut.

• Make60

En kuulu kun nuorenpana liiton asimiehet yrittivät pakottaa ja vittuilivat liikaa niin käytän Suomen perustuslakiin suomaa oikeutta järjestäytyä tai olla järjestäytymättä, enkä halua kuulua vasemmistolaisiin järjestöihin. Työttömyyskassaan kuulun jos tulee lomautuksia niin saa ansiosidonnaista pävärähaa. Kun olen toimihenkilö niin ei niistä liitoista paljon apua ole. Itse ne isommat korotukset on neuvoteltava koska liittojen korotukset kompensoivat vain hintijen nousua ei palkkatasoa millä töitä tehdään.

• Nykyaikaista edunvalvontaa

Ellet tiedä, niin kerron sen sinulle. Olet patavanhoollinen. Kuvittelet, että toimihenkilöasemassa oleva ei tarvitse ammattiliittoa. Hän juuri liittoa tarvitseekin. On lapsellista asettua ja asennoitua olevansa oikeistolainen vai toimihenkilöaseman perusteella. Kenenkähän muuten kuvittelet tähän maahan rakentaneen työttömyysturvajärjestelmän ja puolustaneen sen olemassaoloa ? AY- liike ja poliittinen vasemmisto senkin turvan on sinullekin rakentanut, joten oleppa hyvä vain ja nauti turvallisuudentunteesta. AY- liike pitää myös arkajalkojen ja sinunlaistesi tyhmien puolta.

• Make60
        Nykyaikaista edunvalvontaa kirjoitti:

Ellet tiedä, niin kerron sen sinulle. Olet patavanhoollinen. Kuvittelet, että toimihenkilöasemassa oleva ei tarvitse ammattiliittoa. Hän juuri liittoa tarvitseekin. On lapsellista asettua ja asennoitua olevansa oikeistolainen vai toimihenkilöaseman perusteella. Kenenkähän muuten kuvittelet tähän maahan rakentaneen työttömyysturvajärjestelmän ja puolustaneen sen olemassaoloa ? AY- liike ja poliittinen vasemmisto senkin turvan on sinullekin rakentanut, joten oleppa hyvä vain ja nauti turvallisuudentunteesta. AY- liike pitää myös arkajalkojen ja sinunlaistesi tyhmien puolta.

Ei siihen ammattiliittoa tarvita jos omia oikeuksiaan ajaa. Jos joku kusettaa niin tilaisuuden tullen kusetetaan vielä enemmän työnantajaa jos tarve vaatii. Itse pitää huolehtia omista oikeuksista eikä siihen kolmatta osapuolta tarvita.

• Nyt kerron
        Make60 kirjoitti:

Ei siihen ammattiliittoa tarvita jos omia oikeuksiaan ajaa. Jos joku kusettaa niin tilaisuuden tullen kusetetaan vielä enemmän työnantajaa jos tarve vaatii. Itse pitää huolehtia omista oikeuksista eikä siihen kolmatta osapuolta tarvita.

Onko sinulle kukaan kertonut, kuinka helvetin tyhmä ja ymmärtämätön sinä olet ? Nukuitko koulussa yhteiskuntaopin tunnit, vai heitettiinkö sinut luokasta ulos häiriköinnin vuoksi ? Kuvitteletko tosiaankin olevasi niin erinomainen ihminen kyvyiltäsi, että voit tuosta vain neuvotella työnantajan kanssa paremmat työehdot, kuin muilla työntekijöillä on. Kerron nyt sinulle, että työehtosopimuksen palkat ovat pohjapalkkoja, joihin sitten neuvotellaan työpaikkakohtaisesti lisää erilaisilla jakoperusteilla. Se, että jopa sinunlaisesikin ( ymmärryksen tasoltaan) henkilö saa saman palkan, kuin muutkin on AY- liikkeen aikaansaannosta ja ansioa.
        Taitaa siellä sinun työpaikalla olla monella hauskaa, kun kuuntelee noita sinun teorioitasi. Elämä on varmaankin helppoa ja yksinkertaista, kun tietää olevansa noinkin paljon muita ihmisiä etevämpi kaikissa asioissa. Ainoa varjopuoli on se, että työkaverit tuppaavat aika usein hymyilemään selkäsi takana.

• Make60
        Nyt kerron kirjoitti:

Onko sinulle kukaan kertonut, kuinka helvetin tyhmä ja ymmärtämätön sinä olet ? Nukuitko koulussa yhteiskuntaopin tunnit, vai heitettiinkö sinut luokasta ulos häiriköinnin vuoksi ? Kuvitteletko tosiaankin olevasi niin erinomainen ihminen kyvyiltäsi, että voit tuosta vain neuvotella työnantajan kanssa paremmat työehdot, kuin muilla työntekijöillä on. Kerron nyt sinulle, että työehtosopimuksen palkat ovat pohjapalkkoja, joihin sitten neuvotellaan työpaikkakohtaisesti lisää erilaisilla jakoperusteilla. Se, että jopa sinunlaisesikin ( ymmärryksen tasoltaan) henkilö saa saman palkan, kuin muutkin on AY- liikkeen aikaansaannosta ja ansioa.
        Taitaa siellä sinun työpaikalla olla monella hauskaa, kun kuuntelee noita sinun teorioitasi. Elämä on varmaankin helppoa ja yksinkertaista, kun tietää olevansa noinkin paljon muita ihmisiä etevämpi kaikissa asioissa. Ainoa varjopuoli on se, että työkaverit tuppaavat aika usein hymyilemään selkäsi takana.

Kyllä se vaan niinon. Tavallisena duunarinakin olin parhaiten palkattuja tekijöitä kun osasi hommat oikealla tavalla. Kun joustot on molemmin puoleista eikä ole änkyrä niin palkkakin on sen mukainen. Ay-liikkeen pohjapalkolla ei elä.
        Parhaat ammattilaiset ovat aina pärjänneet ja ne jotka eivät osaa pitää omia puoliaan tarvitsevat liittoa avuksi. Itse olen aina saanut omani pois mutta kaikki keinot eivät ole laillisia.

• Ei kommareita

Nämä muutamat tietämättömät, jotka yhdistävät ammattiliitot kommunismiin, ovat suurimmaksi osaksi tavallisia työntekijöitä, jotka pienyrittäjä vanhemmat/sukulaiset ovat kasvattaneet 'kieroon'. Työntekijöiden edunvalvontahan on todella kiusallista, kun työntekijää pitäisi kohdella ihmisenä ja vieläpä maksaa palkkaa.

• BlääBlaa

Huomasin että kun liittyy loimaan-liittoon niin säästää noin puolet maksuissa vuoden aikana... silti saa ansiosidonnaista jos tarvis! Eikä tuo ammattiliitto näköjään mitää aikaan saa... Luovutetaan ennenku taisto on kunnolla alkanutkaa! Terkkuja superiin! =)

• Sirit

Etpä paljoa ymmärrä, kun kirjoittelet täällä "Loimaan liitosta". Kyseessä on pelkkä työttömyyskorvauksia jakava kassa, joka ei välitä sinun ongelmistasi tuon taivaallista. Hintavertailusi ontuu, sillä oikeasta ammattiliitosta sinä saat monipuolisen turvan ja ammattiliitto ajaa ammattikunnan yleisiä etuja. Kun olet siirtynyt käpykaartiin, niin älä arvostele niiden toimintaa, jotka uskaltavat sinua paremmin jatkaa taistelua.

• 128560
        Sirit kirjoitti:

Etpä paljoa ymmärrä, kun kirjoittelet täällä "Loimaan liitosta". Kyseessä on pelkkä työttömyyskorvauksia jakava kassa, joka ei välitä sinun ongelmistasi tuon taivaallista. Hintavertailusi ontuu, sillä oikeasta ammattiliitosta sinä saat monipuolisen turvan ja ammattiliitto ajaa ammattikunnan yleisiä etuja. Kun olet siirtynyt käpykaartiin, niin älä arvostele niiden toimintaa, jotka uskaltavat sinua paremmin jatkaa taistelua.

SDp:tä ja Halosta tuet jäsenmaksuillasi,,( Pressa ei vois huonompi olla ja SDP..räksyttää vaan politiikkaa ,,asioista välittämättä..

• Älä naurata !
        128560 kirjoitti:

SDp:tä ja Halosta tuet jäsenmaksuillasi,,( Pressa ei vois huonompi olla ja SDP..räksyttää vaan politiikkaa ,,asioista välittämättä..

Väitätkö, että SINÄ olet ollut tekemässä tämän maan hyvinvoinnin !!!!
        Mene nyt hyvä ihminen itsees, lopeta tommoset vouhottamiset ja tutki miten tämän maan hyvinvointi on rakennettu ja mistä se on alkanut. Ehkäpä opit jotakin, jos sinulla on kanttia tutkia totuutta !!!!!

• Jäsen vuodesta 2001

Ammattiliiton jäsenmaksut ovat 100% verovähennyskelpoisia eli kaikki edut ovat käytännössä ilmaisia.

Ammattiliitot osallistuvat työehtosopimusneuvotteluihin ja määrittelevät työnantajapuolen neuvottelijoiden kanssa ala kohtaisen palkkatason.

AY-toiminta on poliittisesti puolueetonta ja ammattiliiton jäseniä on kokoomuksesta, keskustasta ja demareista sekä muista puolueista.

AY-toiminnan leimaaminen kommareiden touhuksi on tietämättömyyttä ja lapsellista jollotusta.

Jollotus kommareista vähenee kun pitää alkaa itse maksaa omat laskut.

• ilmaisia?

Etpä tiedä mitään. Se verovähennys tarkoittaa sitä, että liiton maksut vähennetään vuosituloista, eikä siis veroista. Jos tienaat esim. 30 000€ ja jäsenmaksusi on 400€, niin verot lasketaan 29 600€:n tulosta. Ei siitä verot paljon putoa.
        YTK.N jäsenmaksu on myös verovähennys kelpoinen, eli yhtä lailla "käytännössä ilmainen".

Sanoit: "Jollotus kommareista vähenee kun pitää alkaa itse maksaa omat laskut." Kuitenkin luulit, että sun ei tarvitse maksaa niitä liiton jäsenmaksuja, kun saat vähentää sen sataprosenttisesti.

Olet siis itse tietämätön ja lapsellinen tyhjän jauhaja.

• Liitossa ja aina
        ilmaisia? kirjoitti:

Etpä tiedä mitään. Se verovähennys tarkoittaa sitä, että liiton maksut vähennetään vuosituloista, eikä siis veroista. Jos tienaat esim. 30 000€ ja jäsenmaksusi on 400€, niin verot lasketaan 29 600€:n tulosta. Ei siitä verot paljon putoa.
        YTK.N jäsenmaksu on myös verovähennys kelpoinen, eli yhtä lailla "käytännössä ilmainen".

Sanoit: "Jollotus kommareista vähenee kun pitää alkaa itse maksaa omat laskut." Kuitenkin luulit, että sun ei tarvitse maksaa niitä liiton jäsenmaksuja, kun saat vähentää sen sataprosenttisesti.

Mistä sinä sitten maksat siellä YTK:ssa. Maksat koneellisesta maksatuksesta, et muusta. YTK ei lainmukaan voi tarjota sinulle mitään palveluja, vain työttömyyskorvauksen maksatuksen.
        Ammattiliittojen palvelu on sensijaan monipuolista, niille, jotka osaavat palveluja pyytää ja ymmärtävät järjestelmän. Liitot järjestävät jäsenilleen mm. sosialipolitiikan kursseja. Näillä kursseilla kerrotaan, kuinka missäkin elämäntilanteessa voi turvata oikeutensa ja mitkä ovat vaihtoehdot. Ne valittavat ammattiliittojen toiminnasta, jotka eivät ymmärrä asioista niin paljoa, että osaisivat hakea tilanteisiinsa edes apua. Vaan mitäpä apua sitä tarvitsee, jos äidinmaidosta imi jo kaikkitietäväisyyden aatteen. Voi sinua "onnellista" tyhmeliini parkaa. Olet vaarana vain itsellesi.

• seuraa aikaasi?
        Liitossa ja aina kirjoitti:

Mistä sinä sitten maksat siellä YTK:ssa. Maksat koneellisesta maksatuksesta, et muusta. YTK ei lainmukaan voi tarjota sinulle mitään palveluja, vain työttömyyskorvauksen maksatuksen.
        Ammattiliittojen palvelu on sensijaan monipuolista, niille, jotka osaavat palveluja pyytää ja ymmärtävät järjestelmän. Liitot järjestävät jäsenilleen mm. sosialipolitiikan kursseja. Näillä kursseilla kerrotaan, kuinka missäkin elämäntilanteessa voi turvata oikeutensa ja mitkä ovat vaihtoehdot. Ne valittavat ammattiliittojen toiminnasta, jotka eivät ymmärrä asioista niin paljoa, että osaisivat hakea tilanteisiinsa edes apua. Vaan mitäpä apua sitä tarvitsee, jos äidinmaidosta imi jo kaikkitietäväisyyden aatteen. Voi sinua "onnellista" tyhmeliini parkaa. Olet vaarana vain itsellesi.

Mediasta näet, että liiton jäsenyydestä ei ole mitään hyötyä. Päivittäin on uutisia, kun kenkää annetaan, yt-neuvotteluja ja huononnuksia. Noissa tapauksissa potkut ja huononnukset koskevat myös liiton jäseniä.
        Minua itseäni ei ole työnantajat kusettaneet koskaan, luottamus kylläkin.
        Ja saa sieltä YTK:stakin sitä oikeusapua, muistaakseni 16€:n vuosimaksulla. Sitäpaitsi jos TA kusettaa, niin lakien mukaan mennään ja työntekijä saa varmasti omansa takaisin, oli sitten liiton jäsen tai ei.
        Kaiken kaikkiaan paras turva työntekijälle on se, että valikoi ja kilpailuttaa työnantajansa, sekä tekee hommansa niin, että TA ei edes ottaisi riskiä, koska työntekijä on korvaamaton. Sellaista työntekijää ei TA:lla ole varaa menettää.
        Huonot ja laiskat lusmuilijat tarvitsevat liiton turvaa!

• Jäseneksi liityn !
        seuraa aikaasi? kirjoitti:

Mediasta näet, että liiton jäsenyydestä ei ole mitään hyötyä. Päivittäin on uutisia, kun kenkää annetaan, yt-neuvotteluja ja huononnuksia. Noissa tapauksissa potkut ja huononnukset koskevat myös liiton jäseniä.
        Ja saa sieltä YTK:stakin sitä oikeusapua, muistaakseni 16€:n vuosimaksulla. Sitäpaitsi jos TA kusettaa, niin lakien mukaan mennään ja työntekijä saa varmasti omansa takaisin, oli sitten liiton jäsen tai ei.
        Kaiken kaikkiaan paras turva työntekijälle on se, että valikoi ja kilpailuttaa työnantajansa, sekä tekee hommansa niin, että TA ei edes ottaisi riskiä, koska työntekijä on korvaamaton. Sellaista työntekijää ei TA:lla ole varaa menettää.

"valikoi ja kilpailuttaa työnantajansa " HAH HAH HAH ... kuule märkäkorva kunhan aikuistut niin jutellaan sitten ihan aikuisten oikeasti mitä se LIITTOON KUULUMINEN oikein tarkoittaa, voit jatkaa lapsukainen näsäviisasteluasi kaikessa rauhassa kun Suomi on vapaa maa ja annahan lisää niitä "kullanarvoisia neuvoja" veroilmoituksen täyttämisestä kun olet NIIIIN VIIISAS :))

Hae Loimaalta 16 euron lakimies , se riittää sulle !

• Olet siis lapsukainen....
        ilmaisia? kirjoitti:

Onko se äidin pikku kultu taas päässyt tietsikan ääreen ?

Voi voi pikku kulta , onko isi kertonut kuinka veroilmoitus tehdään ?

Hyvä hyvä kullannuppu, kyllä sinusta pikku kommari tulee vielä .

• Aatu Bronssa
        seuraa aikaasi? kirjoitti:

Pitääkä se vielä kerran sanoa, että YTK on pelkkä koneellinen maksaja. Ei muuta, koska se ei lain mukaan voi muuta tehdä. Yksinkertaisinkin ihminen, sinua lukuunottamatta ymmärtää, että ammattiliittojen tulee toimia maan lakien mukaan. Mikäli tietyillä perusteilla yritys saa irtisanoa työntekijöitään, ei missään maassa ammattiliitto voi sitä estää. Irtisanomisten perusteet ja vaihtoehdot ova YT- kysymys. Irtisanomisjärjestys on TES asioita ja siinä on paljonkin luottamusmiehellä sanottavaa. Yleensä luottamusmies järjestelee asian niin että ensin lähtevät kilometritehtalalle järjestäytymättämät. Työnantajalle se tietenkin sopii, koska järjestäytymättömät eivät voi riitauttaa irtisanomisjärjestystä.
        Höpötykset siitä, että yksittäinen työntekijä, perusduunari voisi kilpailuttaa työnantajat on silkkaa sontaa. Täällä kirjoittelee tukku kieroutuneita pikku yrittäjiä, jotka kuvittelevat puolet asioista, joita tänne riimittelevät. Meidän työpaikalla on sataprosenttinen järjestäytymisaste, eikä työnantaja hypi silmille. Asioista neuvotellaan järjestäytyneesti, ilman suurempaa dramatiikkaa.

• Aivopesty ....

"Ay-toiminta on poliittisesti puolueetonta...."

Voi v..ttu mikä vitsi!

Ammattiliitot tukevat surutta sosdem. puolueen vaaalityötä, eikä siinä paljon jäsenistön mielipidettä kysellä.
        Viime presidentinvaaleissa 450000 suomalaista tuki jäsenmaksurahoillaan Halosen vaalikampanjaa, mutta äänesti Niinistöä.Naurettavaa.
        Mistä SAK on saanut luvan käyttää jäsenistöltä kerättyjä rahoja jonkin puolueen tukemiseen?

Miten demarit sitten ovat palkinneet jäsenistöltään saamansa tuen?
        POISTIVAT VARALLISUUSVERON!!!!

• kuulua ,,

voiko erota ammattiosastosta ja kuulua silti liittoon.työpaikkamme ammattiosaston toimin on sellaista,että aion siitä erota.

• öodfgjo
        Aivopesty .... kirjoitti:

"Ay-toiminta on poliittisesti puolueetonta...."

Voi v..ttu mikä vitsi!

Ammattiliitot tukevat surutta sosdem. puolueen vaaalityötä, eikä siinä paljon jäsenistön mielipidettä kysellä.
        Viime presidentinvaaleissa 450000 suomalaista tuki jäsenmaksurahoillaan Halosen vaalikampanjaa, mutta äänesti Niinistöä.Naurettavaa.
        Mistä SAK on saanut luvan käyttää jäsenistöltä kerättyjä rahoja jonkin puolueen tukemiseen?

Miten demarit sitten ovat palkinneet jäsenistöltään saamansa tuen?
        POISTIVAT VARALLISUUSVERON!!!!

Metallin Vuorenmaan naama näkyi aina demarikokousten eturivissä.
        Oli varmaan puolueeton tarkkailija. Hih.

• meni!
        Aatu Bronssa kirjoitti:

Pitääkä se vielä kerran sanoa, että YTK on pelkkä koneellinen maksaja. Ei muuta, koska se ei lain mukaan voi muuta tehdä. Yksinkertaisinkin ihminen, sinua lukuunottamatta ymmärtää, että ammattiliittojen tulee toimia maan lakien mukaan. Mikäli tietyillä perusteilla yritys saa irtisanoa työntekijöitään, ei missään maassa ammattiliitto voi sitä estää. Irtisanomisten perusteet ja vaihtoehdot ova YT- kysymys. Irtisanomisjärjestys on TES asioita ja siinä on paljonkin luottamusmiehellä sanottavaa. Yleensä luottamusmies järjestelee asian niin että ensin lähtevät kilometritehtalalle järjestäytymättämät. Työnantajalle se tietenkin sopii, koska järjestäytymättömät eivät voi riitauttaa irtisanomisjärjestystä.
        Höpötykset siitä, että yksittäinen työntekijä, perusduunari voisi kilpailuttaa työnantajat on silkkaa sontaa. Täällä kirjoittelee tukku kieroutuneita pikku yrittäjiä, jotka kuvittelevat puolet asioista, joita tänne riimittelevät. Meidän työpaikalla on sataprosenttinen järjestäytymisaste, eikä työnantaja hypi silmille. Asioista neuvotellaan järjestäytyneesti, ilman suurempaa dramatiikkaa.

Luottamusmies ei päätä pätkääkään siitä, että ketkä joutuvat lähtemään. Joskus aikoinaan meilläkin yritettiin lakkoilla ulos järjestäytymättömiä. Vielä vuosienkin jälkeen työskentelevät yhä edelleen, sen sijaan moni lakkoilija on lopettanut, suurimmalle osalle heistä on annettu potkut, koska eivät ole hoitaneet hommiaan.
        Itse olen jo vuodesta 1974 valikoinut työnantajani. Joskus kun olen huomannut, että sen hetkiset työt tai firma ei kiinnosta, olen vain lähtenyt muualle. Nuorempana noita firmoja ja jopa alaa tuli vaihdeltua tiheämpään, mutta siitä on se etu, että voi vertailla. Nyt tahti on jo hiljentynyt, samassa firmassa jo n.15 vuotta ja hyvin pyyhkii.

• märkäkorva?
        Jäseneksi liityn ! kirjoitti:

"valikoi ja kilpailuttaa työnantajansa " HAH HAH HAH ... kuule märkäkorva kunhan aikuistut niin jutellaan sitten ihan aikuisten oikeasti mitä se LIITTOON KUULUMINEN oikein tarkoittaa, voit jatkaa lapsukainen näsäviisasteluasi kaikessa rauhassa kun Suomi on vapaa maa ja annahan lisää niitä "kullanarvoisia neuvoja" veroilmoituksen täyttämisestä kun olet NIIIIN VIIISAS :))

Hae Loimaalta 16 euron lakimies , se riittää sulle !

Yli 36 vuotta työelämässä kokemusta, onko itselläsi niin paljon? Jospa itse kasvaisit hieman, tekstistäsi paljastuu, että olet juuri ja juuri rippikoulun käynyt, on niin lapsellista murrosikäisen tekstiä.

• Se on pitkä aika .....
        märkäkorva? kirjoitti:

Yli 36 vuotta työelämässä kokemusta, onko itselläsi niin paljon? Jospa itse kasvaisit hieman, tekstistäsi paljastuu, että olet juuri ja juuri rippikoulun käynyt, on niin lapsellista murrosikäisen tekstiä.

Arvostan työpanostasi. Vaatii todella paljon pestä wc-tiloja 36 vuotta, seuraavan kerran kun kusen lattialle niin pidän hiljaisen hetken ja muistelen sinua :))

• Herää pahvi !
        meni! kirjoitti:

Luottamusmies ei päätä pätkääkään siitä, että ketkä joutuvat lähtemään. Joskus aikoinaan meilläkin yritettiin lakkoilla ulos järjestäytymättömiä. Vielä vuosienkin jälkeen työskentelevät yhä edelleen, sen sijaan moni lakkoilija on lopettanut, suurimmalle osalle heistä on annettu potkut, koska eivät ole hoitaneet hommiaan.
        Itse olen jo vuodesta 1974 valikoinut työnantajani. Joskus kun olen huomannut, että sen hetkiset työt tai firma ei kiinnosta, olen vain lähtenyt muualle. Nuorempana noita firmoja ja jopa alaa tuli vaihdeltua tiheämpään, mutta siitä on se etu, että voi vertailla. Nyt tahti on jo hiljentynyt, samassa firmassa jo n.15 vuotta ja hyvin pyyhkii.

Mitä tarkoitat sillä " että sen hetkiset työt tai firma ei kiinnosta ".

Taidat olla lusmu työntekijä, vaihda äkkiä firmaa että voit tulla siitä tänne kertomaan ja leikkimään oman elämän sankaria ;))

Luottamusmiehellä on mahdollisuus vaikuttaa myös YT-Neuvotteluissa ja niiden ulkopuolella siihen ketkä irtisanotaan ja ketkä ei, kysymys ei ole laeista vaan suhteista. Suhteilla päästään eteenpäin.

• työelämässä
        Herää pahvi ! kirjoitti:

Taidat olla lusmu työntekijä, vaihda äkkiä firmaa että voit tulla siitä tänne kertomaan ja leikkimään oman elämän sankaria ;))

Luottamusmiehellä on mahdollisuus vaikuttaa myös YT-Neuvotteluissa ja niiden ulkopuolella siihen ketkä irtisanotaan ja ketkä ei, kysymys ei ole laeista vaan suhteista. Suhteilla päästään eteenpäin.

suhteet ei auta, vaan työpanoksesi. Viimeksi ylimääräiset palkankorotukset meidän firmassa meni "loimaankassalaisillekin", luottis ei saanut mitään. Pitäisköhän luottiksen alkaa hiomaan sitä suhdetoimintaa, jollei taidot riitäkään? Vai missä olikaan vika?

• kuseskelua,
        Se on pitkä aika ..... kirjoitti:

Arvostan työpanostasi. Vaatii todella paljon pestä wc-tiloja 36 vuotta, seuraavan kerran kun kusen lattialle niin pidän hiljaisen hetken ja muistelen sinua :))

mulla tähtäys vielä toimii. Oletko yhtä huolimaton hommissasi? Ja luultavasti vietät niitä hiljaisia hetkiä töissäsi vähän taajempaakin, senkin lusmu. No, mun puolesta voit jatkaa kuseskelua ja hiljaisia hetkiäsi, ne vain nostavat muuta henkilökuntaa ylöspäin arvoasteikossa ja palkkauksessa.

• eespäin eespäin
        Herää pahvi ! kirjoitti:

Ja luottamusmieskö on työnantajan paraskaveri jolla on suhteet kunnossa? Kiitos, pelastit meidän konttorin päivän. Täällä on naurettu vedet silmissä suhdetoiminnalle eli lusmuille.

• Koitappa seistä ;))
        kuseskelua, kirjoitti:

mulla tähtäys vielä toimii. Oletko yhtä huolimaton hommissasi? Ja luultavasti vietät niitä hiljaisia hetkiä töissäsi vähän taajempaakin, senkin lusmu. No, mun puolesta voit jatkaa kuseskelua ja hiljaisia hetkiäsi, ne vain nostavat muuta henkilökuntaa ylöspäin arvoasteikossa ja palkkauksessa.

Sä osut aina pönttöön sen takia kun kuset istualtasi, se on ihan hyvä kun pelaat varman päälle :))

• helppoa
        Koitappa seistä ;)) kirjoitti:

Sä osut aina pönttöön sen takia kun kuset istualtasi, se on ihan hyvä kun pelaat varman päälle :))

seisaaltaankin. Pikkupoikana sen jo oppii. Mutta sinäpä väität sitä vaikeaksi. Hmm... Jos ei tuota hallitse, niin kuinka vaikeaa muukin mahtaa olla? Kirjoitatko aivan itse? Mikä muu tuottaa sinulle vaikeuksia? Jospa nyt lat harjoitelemaan sitä kuseskelua ja kun se alkaa onnistumaan, niin tulehan uudestaan kirjoittelemaan, niin kehutaan hieman edistysaskeliasi.

• 13 vuotta loimaan kassassa

Ytk:n vuosimaksu oli viimeksi 65 e.Jos maksaa 30 e lisää saa myös laki lakineuvontaa työ- ja riita-asioissa.Eli samat kun liitoissa tuohon hintaan.

• Siellä autetaan.
        kuulua ,, kirjoitti:

voiko erota ammattiosastosta ja kuulua silti liittoon.työpaikkamme ammattiosaston toimin on sellaista,että aion siitä erota.

Kysy liitosta suoraan, siellä kuunnellaan kyllä ongelmasi ja sitä kautta voit vaikuttaa ammattiosastoon.

• Asialinjalla ...!
        öodfgjo kirjoitti:

Metallin Vuorenmaan naama näkyi aina demarikokousten eturivissä.
        Oli varmaan puolueeton tarkkailija. Hih.

Ay-toiminnassa on helpompi vaikuttaa jos on jonkun puolueen jäsen. Tehyn vahva nainen on kokoomuksen jäsen joten ammattiyhdistystoimintaa ei voi suoraan leimata vasemmistolaiseksi toiminnaksi.

Tietysti se vaikuttaa paljon että minkä väristä jäsenkirjaa kullakin alalla työntekijät tunnustavat :))

• Liiton jäsenenä onnistutte....
        helppoa kirjoitti:

seisaaltaankin. Pikkupoikana sen jo oppii. Mutta sinäpä väität sitä vaikeaksi. Hmm... Jos ei tuota hallitse, niin kuinka vaikeaa muukin mahtaa olla? Kirjoitatko aivan itse? Mikä muu tuottaa sinulle vaikeuksia? Jospa nyt lat harjoitelemaan sitä kuseskelua ja kun se alkaa onnistumaan, niin tulehan uudestaan kirjoittelemaan, niin kehutaan hieman edistysaskeliasi.

Aluksi kannattaa tämänkin viestiketjun kommentoijien liittyä liittoon sillä viestiketjun sisältö paljastaa kuinka asioihin on otettu kantaa tunnepohjalta ja järkeä ei ole käytetty.
        On päivänselvää että liitosta saa etuja joita ei yksityisestä työttömyyskassasta saa.
        Yksityinen työttömyyskassa ei neuvottele työehtosopimuksia vaan sen tekee liiton neuvottelijat.
        Täällä kommentoidaaan usein asian vierestä ja provosoidaan muita kommentoijia kommentoimaan, mikä on sinänsä viihdyttävää sekin.
        Itse olen liiton jäsen ja tulen aina olemaan sen takia että liitosta saa mm. ansiosidonnaista päivärahaa sekä lainopillista apua ja sitä kautta saa myös hyödyllisiä koulutuksia.

• työttömyyskassa

Niin ja YTK on vielä yksityinen työttömyyskassa, joka rahoittaa toimintansa niillä varoilla, joita iloiset liittoinhin kuulumattomat sinne maksavat. Tottakai se on halpa, kun ei saa mitään vastiketta rahoilleen. Saman rahan voisi laittaa hyväntekeväisyyteen, saataisiin silläkin ruokaa vähempiosaisille.

• farmaseutti
        Liiton jäsenenä onnistutte.... kirjoitti:

Aluksi kannattaa tämänkin viestiketjun kommentoijien liittyä liittoon sillä viestiketjun sisältö paljastaa kuinka asioihin on otettu kantaa tunnepohjalta ja järkeä ei ole käytetty.
        On päivänselvää että liitosta saa etuja joita ei yksityisestä työttömyyskassasta saa.
        Yksityinen työttömyyskassa ei neuvottele työehtosopimuksia vaan sen tekee liiton neuvottelijat.
        Täällä kommentoidaaan usein asian vierestä ja provosoidaan muita kommentoijia kommentoimaan, mikä on sinänsä viihdyttävää sekin.
        Itse olen liiton jäsen ja tulen aina olemaan sen takia että liitosta saa mm. ansiosidonnaista päivärahaa sekä lainopillista apua ja sitä kautta saa myös hyödyllisiä koulutuksia.

Ei sinulla kovinkaan hyvät perustelut ole liittoon kuulumiselle. Kuulutkohan itse tunnepohjalta liittoon? Vai vain sen vuoksi, koska et uskalla erotakaan. Millaistakohan päivärahaa sieltä kassasta saa? Eiköhän jokainen kassaan kuuluva tiedä, mitä sieltä saa ja mitä ei.

• S50

Olen kuulunut ammattiliittoon 37 vuotta ja olen loppuelämäni liiton jäsen.Tänäpäivänä ihmiset eivät kykene näkemään pidemmälle kun omaan napaansa,en suinkaan tarkoita kaikkia.Tämä itsekkyys ja minä keskeinen yhteiskunta on lisääntynyt joka näkyy monessa muussakin asiassa.Ottavia kyllä löytyy mutta jos pitäisi antaa yksikin sentti niin siitä nousee kova poru,olen tämän huomannut omalla työpaikallani.
      Jos joku on niin naivi että kuvittelee selviävänsä tässä kovassa kilpailussa yksin.Erikseen ovat sellaiset niinsanotut superlahjakkaat noin 2% jotka pääsevät päämääräänsä ja ovat erittäin haluttuja työmarkkinoilla.

• Tehyyn

En kuulu mihinkään ammattijärjestöön.Valinta on omani ja perustuu omaan ideologiaani.MUTTA aika monet kollegat ovat eronneet/harkitsevat eroa tehystä,on nimittäin kahden lakon/lakkouhan saavutukset tiedossa.Eli käytännössä ei juuri mitään tuntuvaa,joillekin jopa miinusta.MUTTA täytyyhän joidenkin makssaa,että AY-pomot saavat palkkansa ja julkisuutta.Lakon jälkeen vaan pomot kansanedustaja ehdokkaiksi,niin valinta taattu,tyhmä kansa kun äänestää niitä ihmisiä jotka ovat julkisuudesta sattuneet jäämään mieleen,ei niinkään minkään ansioitumisen kautta.

• parkettien linkkuveitsi

Tärkein ominaisuus AY-aktiivilla on tanssitaito,ei AY-liike ei välitä paskan vertaa aidoista duunareista!Paperiliiton Ahonenkin haluaisi sosialisoida duunareitten metät h.....i !!

• Apuakin saanut sieltä !

Missä niitä aitoja duunareita oikein sitten on ?

• Judewhitsh

Kyykytys vain pahenisi jos yhdessä ei pidettäisi puoltamme. Se on ainut mahdollisuutemme. Ruskealla kielellä ei pitkälle pärjää.

• ikuinen puurtaja

Jäsen jo 70-luvulta, mutta nyt eroamassa. Liitosta ollut mitään hyötyä, tukea, tai turvaa.
        Liitto ei ota kantaa työpaikan puutteisiin...ei millään tavoin!
        Liitot eivät enään ole sitä kuin nuoruusaikoinani, eli ajoivat työntekijän etuja.........nyt ajavat vain omia etuja!!!

• riittää ja

oikeusturva hoidettuna

• ent. jäsen

En. Olen eronnut liitosta, koska se on pelkkä rahasampo!

• enkä liity

useimmat kai kuuluvat liittoon varmistaakseen itselleen ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan. Jos se on ainoa syy, kannattaa tehdä kuten minä ja liittyä YTK:hon.

• Asian harrastaja

Ehdottomasti kuulun, ja tulen kuulumaan jatkossakin! Noita kommentteja lukiessa tuli väkisin mieleen ajatus, et aika iso osa porukasta ei edes ymmärrä koko ay-touhun tarkoitusta/päämäärää... Joku tossa kommentoi Ahosenkin toimia aika erikoisella tavalla. Tuskin on kirjoittaja kovin hyvin perillä, mitä puutullit toteutuessaan tekevät suomalaiselle paperiteollisuudelle? Ja toi "liiton voimahan" perustuu nimenomaan siihen, et KAIKKI KUULUU SIIHEN, eli YTK:laiset itseasiassa syö hiljalleen ammattiliittojen vaikutusvaltaa. Toki on niinkin, että liittojen välillä on eroja. (Esim.PaperiliittoPAM) Itse olen paperiliitolainen, mut jonkun verran perillä myös esim. PAM:in TES:sta.

• Tebaz X

Ammattiliittoon kuuluminen riippuu täysin alasta, joillakin aloilla hommat toimii ja duunarin asiat on kutakuinkin OK.
      Mikäli on alalla jossa rähinöitä ja selkkauksia tulee solkenaan työnantajien kanssa, kannattaa kuulua liittoon.

Suurin ilo nykypäivänä liitosta on juridinen apu riitatilanteissa, työnantajan räyhääminen rauhoittuu kummasta juristin soiton jälkeen. Yleensä yksi soitto riittää ja asiat laitetaan pykälien mukaisesti reilaan, erittäin harva työnantaja haluaa lähteä liiton juristien kanssa kättä vääntämään työtuomioistuimeen...tulee "pikkuisen" kalliiksi ja häviö on lähes aina varma.

Mikäli haluaa vain taloudellisen varmistuksen työttömyydelle, loimaan liitto on järkevä ratkaisu.

Täytyy aina muistaa että ammattiliitot ovat historian saatossa saaneet duunareiden asiat kutakuinkin reilaan Suomessa, ei kukaan muu...mietitäänpäs sitä !

• En jaksa perustella.

• Kuulun

Viime Tupo kierroksella piti suomalaisten työntekijöiden irtisanomissuojaa parantaa edes lähelle eurooppalaista tasoa - Mitä saatiin aikaiseksi? Ei yhtään mitään.

Bochumin tehdastyöntekijän irtisanomiskorvaus oli keskimäärin 70-80000 euroa, pisimpään tehtaassa olleet saivat 200000 euroa.Italiassa irtisanottu saa kuukauden palkan jokaisesta työssäolovuodestaja ja jne.Suomessa homma kaadetaan muiden veronmaksajien niskaan.

Miksi maksaa tyhjästä?

• bennu

olen kuulunnut ammattiliittoon,nykyisin en kuulu.missään nimessä ammattiliittoon kuuluminen ei ole merkki "vasemmistolaisuudesta." eikä liittoon kuulumattomuus ole "oikeistolaisuutta." jokainen ihminen saakoon vapaasti päättää kuuluako tai ei ammattiliittoon.

• Ammattiliitto on iso apu ja tuki jos sattuu työnantajan kanssa tulemaan ongelmia. Itselleni on kyllä vain kerran sattunut työnantajan kanssa kiistaa palkoista, mutta liiton avustuksella homma on kunnossa.
      Ja liitto neuvottelee/yrittää neuvotella palkkasopimukset ym. Niihin voi olla joko tyytymätön tai tyytyväinen, mutta liitto kuitenkin loppujen lopuksi on työntekijän asialla. Ja tämä kaikki on ilmaista ystävät kalliit, jäsenmaksut saat verotuksessa takaisin.

• Samaheri

Kuulun liittoon,eikä tähän asti liitosta ole mitään pahaa sanottavaa.

• palkoista

Liitto riitautti irtisanomisen.
      Kyllä kannattaa kuulua!!

• E.X.

Olin tyytymätön liittomme toimintaan ja sen kykenemättömyyteen pitää TUPO:n sopimuksista kiinni. Ajattelin katsella vielä yhden palkkaratkaisun verran. Sopimus saatiin aikaan ensimmäisenä kesällä 2007. Asiat eivät todellakaan muuttuneet parempaan suuntaan, pikemminkin päinvastoin: tarkoitus oli saada tehtävien palkkaus vastaamaan nousseita vaativuustasoja. Mitä vielä: saimmekin palkkamallin, jossa taulukkopalkat poistettiin ja jokainen neuvottelee vast'edes oman palkkansa itse. Mitäpäs siihen sitten enää liittoja sotkemaan. Nostin saman tien omaa nettopalkkaani ja lakkasin olemasta liiton raha-automaatti. Jos joku syyttää vapaamatkustajaksi, niin ihan vapaasti. Minä taas katson voimattoman liiton hyörivän ansiottomasti työläisten kukkaroilla. En ole periaatteessa liittoja vastaan, ne ovat saaneet paljon hyvää aikaan tässä maassa; moite onkin suunnattu "kumileimasimen" asemaan ryhtyneitä liittoja kohtaan.

• äippä

en kuulu koska on niin kallista. Kuulun ytk:hon ja hyvin on mennyt kaikki asiat kun sitten jouduinkin työttömäksi yt-neuvotteluiden jälkeen.

• valtion leivissä

Kuulun vain työttömyyskassaan. Sieltähän sen päivärahankin saa, jos jää työttömäksi. Maksu on tosi pieni verrattuna liiton maksuun. En viitisnyt maksaa syys- ja kevätretkistä, joihin en koskaan halunnut osallistua.

• Reno

Vain amm.liitto on ainoa, mikä pitää vielä - jollakin lailla- työntekijän puolia.
      Jos liittoja ei olisi, Suomessa olisi orjatyövoima.
      Ne, jotka ei kuulu liittoon, ovat loisia, joilla on samat edut ja palkat, kuin jäsenmaksunsa maksavilla työntekijöillä!

• valintoja

Plus miinus nolla.Juuri joku kuulutti miten jäsenmaksut saa kaikki lopullisessa verotuksessa takaisin......niin eikö tilanne ole aivan sama.Minä en kuulu liittoon enkä maksa jäsenmaksuja,sinä kuulut liittoon ja maksat jäsenmaksut saat ne verotuksessa takaisin= ? -0

• pesivät

kaikkein pahimmat työttömien ja pienipalkkaisten työntekijöiden pettäjät.Seisovat vain tumput suorina kun köyhältä viedään tuhkatkin pesästä.

• Mulle, mulle, mulle.......
        pesivät kirjoitti:

kaikkein pahimmat työttömien ja pienipalkkaisten työntekijöiden pettäjät.Seisovat vain tumput suorina kun köyhältä viedään tuhkatkin pesästä.

Soita ammattiliiton johtoon tai mene toimistolle käymään ja kerro mikä miestä risoo !
        Sillä tavalla asioihin vaikutetaan eikä täällä maukumalla ja vittuilemalla.

• farmaseutti

Meni sukset ristiin farmasialiiton kanssa viimeisimmän lakon aikana ja erosin. Lakossa olijat lakkoilivat lähes turhan takia ja lakon ulkopuolelle jätetyt maksoivat ylimääräistä jäsenmaksua. Lakiasioihin liittyviin kysymyksiini en koskaan saanut apua liitostani. Ja korkeamman palkan olen ansainnut tekemällä työni hyvin. Kassaan kyllä kuulun ja siivelläeläjäksi ja loiseksikin minua saa kutsua. Esimerkiksi työehtosopimusta työnantajani täytyy noudattaa myös minun ei vain liittolaisten kohdalla.

• Aina liitossa

Olet ammattikunnaltasi varastava limanuljaska. "Esimerkiksi työehtosopimusta työnantajani täytyy noudattaa myös minun ei vain liittolaisten kohdalla."

Edellä lainatusta lauseesta näkyy filosofiasi. Kuvittelet ilmeisesti, että kun luoja loi maailman, niin samalla se loi työehtosopimukset. TES:ejä ei luonut todellakaan Jumala, vaan kyllä sinun ammattisisaresi ja veljesi maksavat jäsenmaksua, jotta on olemassa organisaatio, joka neuvottelee pohjapalkat, joiden alle työnantaja ei voi maksaa.
        " Ja korkeamman palkan olen ansainnut tekemällä työni hyvin." - Niin sen "korkeamman palkan" saaminen edellyttää, että on liiton neuvottelema TES. , josta on jokaisen hyvä ponnistaa ylöspäin. Täytyy aina väliin ihmetellä, että ovatko ihmiset todella niin tyhmiä, että luulevat työnantajien riemusta kiljuen jakavan rahansa työntekijöittensä kanssa. Täytyy myöskin ihmetellä, että eivätkö tällaiset työntekijäyhteisöltä varastavat niljakkeet edes häpeä tekosiaan.

• tarkemmin
        Aina liitossa kirjoitti:

Olet ammattikunnaltasi varastava limanuljaska. "Esimerkiksi työehtosopimusta työnantajani täytyy noudattaa myös minun ei vain liittolaisten kohdalla."

Edellä lainatusta lauseesta näkyy filosofiasi. Kuvittelet ilmeisesti, että kun luoja loi maailman, niin samalla se loi työehtosopimukset. TES:ejä ei luonut todellakaan Jumala, vaan kyllä sinun ammattisisaresi ja veljesi maksavat jäsenmaksua, jotta on olemassa organisaatio, joka neuvottelee pohjapalkat, joiden alle työnantaja ei voi maksaa.
        " Ja korkeamman palkan olen ansainnut tekemällä työni hyvin." - Niin sen "korkeamman palkan" saaminen edellyttää, että on liiton neuvottelema TES. , josta on jokaisen hyvä ponnistaa ylöspäin. Täytyy aina väliin ihmetellä, että ovatko ihmiset todella niin tyhmiä, että luulevat työnantajien riemusta kiljuen jakavan rahansa työntekijöittensä kanssa. Täytyy myöskin ihmetellä, että eivätkö tällaiset työntekijäyhteisöltä varastavat niljakkeet edes häpeä tekosiaan.

jos liittoon kuuluminen on noin vakava ja tärkeä asia,miksi työnantaja puoli ei ole säätänyt lakia,jossa velvoitetaan kuulumaan liittoon tai muuten ei työsopimusta synny.

• ammattiliittoa

Ei olisi työehtosopimustakaan jota työnantajan pitää noudattaa.

• mikä .
        tarkemmin kirjoitti:

jos liittoon kuuluminen on noin vakava ja tärkeä asia,miksi työnantaja puoli ei ole säätänyt lakia,jossa velvoitetaan kuulumaan liittoon tai muuten ei työsopimusta synny.

On ammattiliitto??

• tiedän
        mikä . kirjoitti:

On ammattiliitto??

olen urani aikana 1991-2008 ollut kahdessa lakossa mukana, siis olen sitoutumaton,mutta tottakai lakko koskettaa minuakin-lähinnä niin,että teen töitä,kun muut lakkoilevat.Ja ihan oikeasti tiedän mistä puhun, molempien lakkojen tulokset ovat niin karua kuultavaa,että ei todellakaan naurata.Pahimmassa tapauksessa lakkoilijat jäivät lakon ansiosta miinukselle.Lakkojen jälkeen jäseniä irtisanoutui paljon,paljon......Mutta aina jää joku tunnollinen sisar hento valkoinen,jonka velvollisuus on maksaa siitä,että kuuluu ammattiyhdistykseen,josta ei itse saa yhtään mitään!

• Sinulle tiedoksi
        tarkemmin kirjoitti:

Voi pyhä yksinkertaisuus. Eivät työnantajat tässä maassa lakeja säädä, vaan eduskunta. Mitähän sinullaki on aivojen tilalla päässäsi ?

• Nimetön
        Aina liitossa kirjoitti:

Otsikko "Entistä elämää" -viestin kirjoitta-
        jalla on on tasan päinvastaistakin kokemusta.
        Siis minulta vietiin rankalla kädellä .

• Farmaseutti
        Aina liitossa kirjoitti:

Kirjoitin ehkä hieman epäselvästi, mutta tarkoitukseni oli tuoda ilmi provokatiivisesti, että tiedän hyvinkin tarkkaan, mitä ammattiyhdistykset, -liitot ym. organisaatiot ovat saaneet aikaan(esimerkkinä mainitsemani työehtosopimus) ja en kuulu siitä huolimatta liittoon. Onnistuin aikeessani erinomaisesti. Heti se palikka älähti, johon kalikka kalahti. Vai miten se sananlasku nyt menikään.
        Ja jos olisit vähääkään perehtynyt farmaseuttien työtilanteeseen täällä Suomessa, tietäisit, että työnsä hyvin hoitavilla farmaseuteilla on kysyntää paikkakunnasta riippuen kovastikin. Heille todellakin ollaan valmiita maksamaan runsaasti enemmän kuin, mitä kanssasisarieni- ja veljieni maksamilla jäsenmaksuilla on saatu neuvoteltua.
        Ja vielä kauniiksi lopuksi: En usko Jumalaan

• kyllä

Nykynuoret eivät tajua työttömyyskorvauksista mitään.
      Ansiosidonnainen palkkaturva raksuttaa työttömälle jäsenelle.

• MASI

Kuulun liittoon,mutta en ihmettele nuorten ja muidenkin jäsen pakoa liitoista.Liitojen toiminta on kaukana siitä mihin se alunperin perustui.Myydään nuorten ja tulevien etuja pikku hiljaa,vedoten työpaikkojen säilymiseen."Säilyykö ne".Liittojen johto onkin keksinyt oivan keinon omien palkkojen nousun turvaamiseen.Yhdistetään isot liitot,että jäsen määrä riittää heidän palkka tason turvaamiseen.

• VÄHÄN

"jos liittoon kuuluminen on noin vakava ja tärkeä asia,miksi työnantaja puoli ei ole säätänyt lakia,jossa velvoitetaan kuulumaan liittoon tai muuten ei työsopimusta synny."
        SEHÄN ON TYÖNANTAJAN ETU, KUN TYÖNTEKIJÄT EI KUULU LIITTOON!!!!! Paljo helpompi kusettaa hajanaista joukkoa joka ei edes ole perillä oikeuksistaan...

• ilman?
        VÄHÄN kirjoitti:

"jos liittoon kuuluminen on noin vakava ja tärkeä asia,miksi työnantaja puoli ei ole säätänyt lakia,jossa velvoitetaan kuulumaan liittoon tai muuten ei työsopimusta synny."
        SEHÄN ON TYÖNANTAJAN ETU, KUN TYÖNTEKIJÄT EI KUULU LIITTOON!!!!! Paljo helpompi kusettaa hajanaista joukkoa joka ei edes ole perillä oikeuksistaan...

liittoa voi olla perillä oikeuksistaan.Kai jokaisella aivot on!Minä ainakin tiedän oikeuteni ja velvollisuuteni ilman Jaana Laitinen-Pesolaa.

• rapsu83

Kyllä kuulun. Itselläni on jo täydet vuodet mitä tulee kuulumisesta liittoon. Hyötynä on se, että jos jää työttömäksi saa täydet korvaukset ajasta jolloin on työttömänä. Ja korvaus on parempi mitä saat kelasta. Tämän lisäksi jos työpaikalla tulee ongekmia, niin liitto hoitaa ne puolestasi eikä sinun tarvitse tehdä mitään. Toivottavasti oli jotskin hyötyä/asialliset perustelut. :)

• Kyllä vai ei.

Nyt kun työttömyys on laskenut niin aloimme kaveriporukassa miettimään ketkä tuttavapiiristä ovat työttömiä vielä.

Yllättävää, kaikki tutut työttömät ovat YTK:ssa.

Jotain vaikutusta ammattiliittoon kuulumisella on työttömän uudelleen työllistymiseen.

• Työnantaja metallista

Vaikka olen työnantajan asemassa, niin katson että työntekijäni kuuluvat ammattiliittoon jo töihin tullessaan. Nuoret vasta-alkajat liittykööt oikeaan ammattiliittoon. Työntekijä, joka pakenee velvollisuuttaan muita työntekijöitä kohtaan, pakenee myös työvelvoitettaan. Parhaita työntekijöitä ovat oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan kiinni pitävät ihmiset. Peli on selvää, kun kumpikin pelaa sääntöjen mukaan.

• yllätyksiä...

Etkö ole serurannut uutisia, tv-ohjelmia ym., kun isoistakin firmoista lentää porukkaa ulos ja kaikki liiton jäseniä.
        Käyhän kurkkimassa liittojen työttömyyskassojen sivuja, sieltä löytyy tilastoja. Yllättääkö, että siellähän ne työttömät lymyilevätkin.
        Minä tunnen n. 30 YTK:n jäsentä, eikä yksikään heistä ole työtön. Sen sijaan tunnen satoja työttömiä liiton jäseniä, jotka ovat työttömiä. Niitäkin olisi takuulla tuhansia, vaan en kaikkien entisten työkavereiden kohtaloita voi tietää. Silläkin työpaikalta jolla työskentelen, on lähtenyt kortistoon vuosien varrella monia kymmeniä liiton jäseniä, vaan ei yhtä ainoata YTK:laista.
        Jos mennään työvoimatoimistoon katselemaan, niin vähemmistönä on YTK:laiset sielläkin.

• Vastuullisia työntekijöitä ...
        yllätyksiä... kirjoitti:

Etkö ole serurannut uutisia, tv-ohjelmia ym., kun isoistakin firmoista lentää porukkaa ulos ja kaikki liiton jäseniä.
        Käyhän kurkkimassa liittojen työttömyyskassojen sivuja, sieltä löytyy tilastoja. Yllättääkö, että siellähän ne työttömät lymyilevätkin.
        Minä tunnen n. 30 YTK:n jäsentä, eikä yksikään heistä ole työtön. Sen sijaan tunnen satoja työttömiä liiton jäseniä, jotka ovat työttömiä. Niitäkin olisi takuulla tuhansia, vaan en kaikkien entisten työkavereiden kohtaloita voi tietää. Silläkin työpaikalta jolla työskentelen, on lähtenyt kortistoon vuosien varrella monia kymmeniä liiton jäseniä, vaan ei yhtä ainoata YTK:laista.
        Jos mennään työvoimatoimistoon katselemaan, niin vähemmistönä on YTK:laiset sielläkin.

Toki onneksi on niin, että niljakkeita on vähemmistö työelämässä. Valtaosa työntekijöistä on aivan fiksua porukkaa ja kuuluvat ammattiliittoonsa. Lieroja ja niljakkeita, jotka istuvat korvauksetta toisten tarjoamassa kyydissä on aina ollut. Sopivan tilaisuuden tullen porukka pudottaa heidät kuitenkin kyydistä. Näin on aina käynyt ja tulee käymään.

• selvää...

• lisäys vielä
        selvää... kirjoitti:

Luehan faktaa:
        http://www.vakuutusvalvonta.fi/s/f/editor/attachments/Ty%F6tt%F6myyskassat%20%20%20%202007.pdf
        Eli 2007 ansiosidonnaista nauttivia oli 261.500, heistä vain 34 746 YTK:n jäseniä.
        Huomaa myös jäsenmäärät, Ytk on Suomen suuri työttömyyskassa.

Siis nuo luvut olivat sittenkin etuuksien saajia. Mutta suhteessa luvut eivät muuttuneet sen kummemmin.
        Eli ansiopäivärahat vuodelta 2007:
        Koko maa: 232 619 henkilöä
        YTK: 31 975.
        Ja muistutus vielä, YTK on Suomen suurin työttömyyskassa ja kasvaa vain.

• liitto?

Jos työskentelet jollakin alalla, jota ei arvosteta, esim. joku naisvaltainen liitto, niin siellä on paljon pätkätyöläisiä ja se vääristää tilastoja.
        Mullakin kaksi lapsistani olivat pätkätyöläisiä ja siksi kehoitinkin heitä YTK:n jäseniksi. Sen jälkeen ei ole työsuhteet katkenneet, mutta sekin on vain sattumaa.
        Samoin, jos työskentelet jollain erityisalalla, niin liitot ovat pieniä ja aloittelevat kuuluvat yleensä YTK:n kassaan.
        Siis mikä liitto on kysymyksessä kohdallasi?

• auttaa?
        liitto? kirjoitti:

Jos työskentelet jollakin alalla, jota ei arvosteta, esim. joku naisvaltainen liitto, niin siellä on paljon pätkätyöläisiä ja se vääristää tilastoja.
        Mullakin kaksi lapsistani olivat pätkätyöläisiä ja siksi kehoitinkin heitä YTK:n jäseniksi. Sen jälkeen ei ole työsuhteet katkenneet, mutta sekin on vain sattumaa.
        Samoin, jos työskentelet jollain erityisalalla, niin liitot ovat pieniä ja aloittelevat kuuluvat yleensä YTK:n kassaan.
        Siis mikä liitto on kysymyksessä kohdallasi?

Mitenkä se YTK:hon kuuluminen helpottaa pätkätyöläisen asemaa? En oikein ymmärtänyt. Varsinkin naisvaltaisilla aloilla kannattaa kuulua liittoon, jotta on edes joku turva saada nekin vähät edut mitä kuuluu. Kauheaa, että joku kehuu suosittelevansa lapsilleen YTK:ta, miten ne lapset oppivat pitämään puoliaan ja tietämään omista eduistaan. Vanhemmatko maksavat oikeudenkäyntikulut, jos lapset haluavat lähteä hakemaan asianmukaista kohtelua?

• työnantajalta
        Työnantaja metallista kirjoitti:

Vaikka olen työnantajan asemassa, niin katson että työntekijäni kuuluvat ammattiliittoon jo töihin tullessaan. Nuoret vasta-alkajat liittykööt oikeaan ammattiliittoon. Työntekijä, joka pakenee velvollisuuttaan muita työntekijöitä kohtaan, pakenee myös työvelvoitettaan. Parhaita työntekijöitä ovat oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan kiinni pitävät ihmiset. Peli on selvää, kun kumpikin pelaa sääntöjen mukaan.

En ymmärrä, miksi työntekijät kehuvat järjestäytymättömyydellään. Onhan se sekä työnantajan, että työntekijän etu, että kumpikin tietää oikeutensa ja velvollisuutensa. Jos erimielisyyksiä tulee, voidaan neuvotella omien liittojen välityksellä. työehtosopimuksethan solmitaan aina työnantaja- ja työntekijäliittojen välillä. Molemmat osapuolet säästyvät turhilta riidoilta ja erimielisyyksiltä, kun asioita on ajamassa alaa tuntevat edunvalvojat. Sitäpaitsi on työnantajallekin helpompaa, kun voi neuvotella työntekijöiden edustajan, luottamusmiehen, kanssa eikä tarvitse kuluttaa kallista aikaa jokaisen kanssa erikseen.

• näin,
        auttaa? kirjoitti:

Mitenkä se YTK:hon kuuluminen helpottaa pätkätyöläisen asemaa? En oikein ymmärtänyt. Varsinkin naisvaltaisilla aloilla kannattaa kuulua liittoon, jotta on edes joku turva saada nekin vähät edut mitä kuuluu. Kauheaa, että joku kehuu suosittelevansa lapsilleen YTK:ta, miten ne lapset oppivat pitämään puoliaan ja tietämään omista eduistaan. Vanhemmatko maksavat oikeudenkäyntikulut, jos lapset haluavat lähteä hakemaan asianmukaista kohtelua?

he oppivatkin, sillä he hoitavat omat asiansa itse eivätkä luota välistä vetäjiin, jotka eivät kuitenkaan lupauksiaan pidäkään.
        Samalla he oppivat tekemään töitä palkkansa edestä, eivätkä lusmuile sen liiton jäsenyyden takana.

Moni vielä luottaa siihen, että kun on liiton jäsen, niin työpaikka on turvattu eikä muuta tarvitakaan. Mutta ikävä kyllä, ajat ovat muuttuneet, vielä muutama vuosikymmen sitten, jäsenyydellä pystyikin jobinsa turvaamaan, mutta ei enää, kuten moni on saanut katkerasti huomata.

Siis pointti on se, että muksut oppivat ajattelemaan omilla aivoillaan ja hoitavat velvoitteensa. Ja niinhän he tietysti tekevätkin. Ennen vanhaan vanhemmat hankkivat jälkikasvulleen työpaikan samasta puljusta, koska olivat liiton jäseniä ja työpaikka turvattuna hautaan asti.

Toivottavasti sinäkin tulet huomaamaan nämä pienet, mutta merkittävät uudistukset työelämässä.
        Nyt on esimerkiksi monelle nuorelle paperityöläisellekin tullut hätä käteen, koska toimintaan onkin tullut muutoksia, eikä enää riitäkään, että koko suku on jo kolmatta polvea ollut samassa tehtaassa ja hyvinkin aktiivisia liiton jäseniä. Jos olisivat oppineet ammattinsa oikealla tavalla ja käyttäneet aivojaan, niin tilanne ei olisikaan niin paha, eikä olisi niitä jättivelkoja asunnosta, jonka arvo putoaa joka päivä siinä tulevaisuuden kummituskylässä.

Elämä ei olekaan enää niin ennakoitavissa kuin joskus ennen, nyt pitää sopeutua ja seurata aikaansa. SAK on niin iso ja vanhoillinen muumioiden valtakunta, että sinne ei muutoksen torvet kuulu. Ja jos kuuluisikin, niin he turvaavat vain oman selustansa ja niin se itsesuojeluvaisto määrää tekemäänkin, mutta silti tuntuu kierolta touhulta kuitenkin.

• jo!
        työnantajalta kirjoitti:

En ymmärrä, miksi työntekijät kehuvat järjestäytymättömyydellään. Onhan se sekä työnantajan, että työntekijän etu, että kumpikin tietää oikeutensa ja velvollisuutensa. Jos erimielisyyksiä tulee, voidaan neuvotella omien liittojen välityksellä. työehtosopimuksethan solmitaan aina työnantaja- ja työntekijäliittojen välillä. Molemmat osapuolet säästyvät turhilta riidoilta ja erimielisyyksiltä, kun asioita on ajamassa alaa tuntevat edunvalvojat. Sitäpaitsi on työnantajallekin helpompaa, kun voi neuvotella työntekijöiden edustajan, luottamusmiehen, kanssa eikä tarvitse kuluttaa kallista aikaa jokaisen kanssa erikseen.

Välillä nämä luottikset väittävät, että järjestäytymättömät ovat TA:lle kultakaivos, koska heitä voi uunottaa mielinmäärin ja ovat niin tyhmiä, että työnantaja rikastuu heidän avullaan. Samalla "loimaankassalaiset" polkevat hinnatkin alas työtovereiltaan, ym., ym.
        Sitten yht'äkkiä mennään vastakkaiseen suuntaan ja joku luottis esiintyy työnantajan nimimerkillä ja kertoo, että potkut tulee loimaalaisille, kun vain häiriköivät työpaikoilla ja on niin mukavaa sopia asiat luottiksen kanssa neuvottelemalla.

Niin kauan työelämässä olleena tiedän totuuden, sillä olen työskennellyt eri aloilla, eri liitoissa, liiton ulkopuolellakin.
        Kaikkea on nähty, jopa paskamaisempia luottiksia kuin kukaan työnantaja voi ollakaan, sillä TA kuitenkin joutuu ajattelemaan firman kannattavuutta ja tulevaisuutta, v:mainen luottis voi vallanhimossaan tehdä paljon vahinkoa firmalle, joutumatta siitä taloudellisesti vastuuseen.

On niitä muutama asiallinenkin luottis tullut nähtyä, mutta kuuluvat vähemmistöön, ikävä kyllä. Kas kun tuo nimike vetää puoleensa juuri niitä paskiaisia, joilla ei ole kykyjä, eikä tahdonvoimaa kouluttautua. Ja silti olisi pakko päästä laiskuuden vuoksi tavallisen duunarin hommista pois. Vallanhimokin houkuttelee, vaikka se onkin vain näennäistä nykyaikana se valta, mutta eivätpä nuo tollot sitä huomaa. Moni heistä onkin kuin se kuuluisa "norsu porsliinikaupassa".
        Näin on!

• :::::::

ja tulen kuulumaan. Olen vasta opiskelija ja jo nyt saan liitosta apua laittoman irtisanomisen takia. Eikä ilmainen vapaa-ajan matkavakuutus pistä yhtään pahaksi. Varmasti rahat palaavat vielä valmistumisen jälkeenkin, ottaen huomioon paljonko jo nyt saan palveluita maksutta.
      Kannattaa tutustua mityä sillä liitolla oikeasti on tarjolla.. Ei niitä huvikseen pyöritetä.

• olet...

ei niitä huvikseen pyöritetä. Se on sellainen bisnes, että totta kai niiden kannattaa kerätä tyhmiltä duunareilta rahat pois, kun niin helpolla irtoaa. Sitä paitsi kyllä niille rahoille löytyy ottajia niin liiton kuin demarienkin riveistä.

• sama, jatkan aamulla
        olet... kirjoitti:

ei niitä huvikseen pyöritetä. Se on sellainen bisnes, että totta kai niiden kannattaa kerätä tyhmiltä duunareilta rahat pois, kun niin helpolla irtoaa. Sitä paitsi kyllä niille rahoille löytyy ottajia niin liiton kuin demarienkin riveistä.

Ohoh kylläpä tuli otettua. Venähti tupailta pitkäksi. Meillä on KEPU:ssa sellainen tapa että kunnan rahoista juopotellaan ja veronmaksajien tukirahoilla ostellaan kaikki muu.

• hyvä päätös
        olet... kirjoitti:

kyllä, maksoin 17 vuotta viestintäalanammattiliittoon.nyt ytk;hon 65 euroa vuodessa ja lakipalvelut tulee lisämaksusta, noin 10 euroa/vuosi. pari kaveria joutui lomautukselle, eka kuulu amm.liittoon, odotti 8 viikkoa rahaa, toinen odotti 2 viikkoa. eikö se jo kerro jotain?ja se älytön maksaminen kaikesta, lomarahoista, ylitöistä...ammattiliittoon...huh huh!!!

• kaiken tiedät
        olet... kirjoitti:

Kuka neuvottelisi työehdot jos ammattiliittoa ei olisi? Luuletko että jos liittoja ei olisi ollut,olisi esim.viikonloppuvapaita,äitiysvapapaita,8 tunnin työpäiviä tai peruspalkkoja? Työnantaja pyyhkisi perseensä työehtosopimukseen jos kukaan ei kuuluisi liittoon.

• YTK:hon pettynyt
        hyvä päätös kirjoitti:

kyllä, maksoin 17 vuotta viestintäalanammattiliittoon.nyt ytk;hon 65 euroa vuodessa ja lakipalvelut tulee lisämaksusta, noin 10 euroa/vuosi. pari kaveria joutui lomautukselle, eka kuulu amm.liittoon, odotti 8 viikkoa rahaa, toinen odotti 2 viikkoa. eikö se jo kerro jotain?ja se älytön maksaminen kaikesta, lomarahoista, ylitöistä...ammattiliittoon...huh huh!!!

Meidän ammattialasta ja erityismääräyksistä eivät tajunneet YTK:ssa yhtään mitään. Rahat viipyivät viipymistään. Palasin liiton jäseneksi. Oli hermoja repivä kokeilu tuo YTK. Lakipalvelu on sitten myös vitsi senkin kaveri totesi.

• Nimetön

Kuuluin liittoon yli 20 vuotta, mutta sitten
      alkoivat "omat koirat" purra niin kipeästi
      ettei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin erota.
      Ansiot pienenivät, tasapuolisuus kärsi ja
      työolot kurjistuivat sellaisten henkilöitten toimesta joitten olisi näitä asioita kuulunut
      edistää ja ylläpitää.
      Se erittäin raskas päätös, mutta työläisen kunnia
      ei salli nöyristelyä.
      Nyt kuulun YTKhon, antaa se työttömyysturvan.

• ammattiliikettä

suomessakin olisi orjatyövoima,ei kai työnantajat ajaisi palkansaajien etuja,voiton maksimoiminen on heidän etu.

• Nimetön
        ammattiliikettä kirjoitti:

suomessakin olisi orjatyövoima,ei kai työnantajat ajaisi palkansaajien etuja,voiton maksimoiminen on heidän etu.

Niin niin niin, sehän on selvää, jopa
        ymmärrettävää kun ollaan ns. eripuolilla
        pöytää, edut menee ristiin.
        Mutta kun mun etuja alkoikin syömään
        oman liiton väki... ihan tarjoilivat
        työnantajalle ratkaisuja jotka oli
        epäedullisia minulle !
        Huomasin että jäsenmaksu kelpaa mutta
        apua ei tipu eikä puolesta puhujia,
        jotenkin vaikutti siltä etteivät
        ymmärtäneet kenen puolella olisi oltava.
        Kyl tyhjän saa pyytämättäkin !

• Aivopesua piisaa

En kuulu ammattiliittoon, sen sijaan olen 4 h kerhossa ja kuulun opiskelijajärjestöön.

Minua aivopestään voimallisesti vihaamaan SAK:n eri liittoja, ainoat "hyväksytyt" poliittiset on tuo neliapila ja ruiskukka.

Sinänsä outoa koska vain pieni osa heistäkin on pääomia omistavaa porukkaa, valtaosa on palkansaajia, siis duunareita.

4 H kerhossa ja opiskelijajärjestössä minua siis koulitaan ahkeraksi työmuurahaiseksi joka ei turhia kysele eikä kyseenalaista järjestöjohtajilta tulevia käyttäytymisnormeja, opin kumartamaan oikealle ja ainoa oikea "itämaan tietäjä" tulee tietenkin keskusta-oikeisto klaanista.

• huonosti kuitenkaan

Minun isäni kuului nuorena pioneereihin, vaan myöhemmin siitä oli haitaksi, kun piti lähteä jenkkeihin siirtolaiseksi.
        Sulla on kaikesta huolimatta kaikki portit auki ja nuo mainitsemasi järjestöt kuitenkin sivistävät enemmän kuin liitot. Ja voihan niissä käyttää hieman omaa järkeäänkin ja luovuutta, toisin kuin liitoissa jotka ovat kangistuneet puolen vuosisadan kaavoihinsa ja mantroihinsa.

• Hyvää syksyn alkua

Palvelualojen ammattiliitossa PAM:issa on jokaiselle jotakin. Tutkimuksen mukaan yli 200000 PAM:in jäsentä arvostavat jäsenyyttä liitossa, koska

- PAM:in neuvottelema työehtosopimus turvaa palkka- ja työehdot
      - Luottamusmieheltä/työsuojeluvaltuutetulta saa apua ja neuvoja työsuhteen ongelmiin
      - Työttömyysajalta saa ansioon sidotun päivärahan
      - PAM:ista saa tarvittaessa ilmaista oikeusapua
      - Jäsenet saavat PAM-lehden kaksi kertaa kuukaudessa ja koulutusta
      - Jäsenkortilla saa muita rahanarvoisia etuja ja alennuksia

• valehtele

Väitit: "Työttömyysajalta saa ansioon sidotun päivärahan"
        Ei liitosta saa mitään päivärahoja, pitää kuulua työttömyyskassaan ja sillekin on aivan oma jäsenmaksu.
        Ansioon sidotun päivärahan saa myös ilman mitään liiton jäsenyyttä, riittää kun kuuluu vain johonkin työttömyyskassaan. Voi aivan rauhassa valita halvimman vaihtoehdon, koska jäsenmaksun suuruus ei vaikuta ansiosidonnaisen määrään (suuria eroja, koska jotkut liiton kassat laskuttavat prosenttien mukaan ja esim. YTK:lla on kiinteä 65€ vuosimaksu). Päivärahan määrä on aina sama, riippumatta kassasta.

• En valehdellut.
        valehtele kirjoitti:

Väitit: "Työttömyysajalta saa ansioon sidotun päivärahan"
        Ei liitosta saa mitään päivärahoja, pitää kuulua työttömyyskassaan ja sillekin on aivan oma jäsenmaksu.
        Ansioon sidotun päivärahan saa myös ilman mitään liiton jäsenyyttä, riittää kun kuuluu vain johonkin työttömyyskassaan. Voi aivan rauhassa valita halvimman vaihtoehdon, koska jäsenmaksun suuruus ei vaikuta ansiosidonnaisen määrään (suuria eroja, koska jotkut liiton kassat laskuttavat prosenttien mukaan ja esim. YTK:lla on kiinteä 65€ vuosimaksu). Päivärahan määrä on aina sama, riippumatta kassasta.

Liiton jäsenyyden myötä tulee saamaan työttömyysajalta ansioon sidotun päivärahan.

Voit perehtyä PAM:in kotisivuilla etuihin ja verrata niitä YTK:n tarjoamiin etuihin.

• ymmärrä
        En valehdellut. kirjoitti:

Liiton jäsenyyden myötä tulee saamaan työttömyysajalta ansioon sidotun päivärahan.

Voit perehtyä PAM:in kotisivuilla etuihin ja verrata niitä YTK:n tarjoamiin etuihin.

Liitto ja kassa ovat kaksi eri asiaa. Yleensä niihin liitytään samanaikaisesti, muuta voi liittyä pelkästään työttömyyskassaan tai liittoon. Pelkkä liiton jäsenyys ei tosiaan anna muuta kuin sen peruspäivärahan. Kummallakin on vielä jäsenmaksut erikseen, jotka vaihtelevat eri liittojen välillä.
        Jos olisi aikaa, niin laittaisin linkkejä, että sivistyisit hieman. Tuskin itse osaat ottaa selville asioista, sen verran toope tunnut olevan.
        Lain mukaan työttömyyskassa ei edes saa toimia muilla aloilla kuin pelkästään kassatoiminnassa (ei edes ay-toimintaa).
        Koita nyt ihmeessä ottaa selvää asioista, ennen kuin tulet tänne kertomaan perättömiä ja arvostelemaan muiden ymmärrystä, jota sinulla ei ole vähääkään.

• sitä tietoa,

koska et ilmeisesti itse hallitse kykyjä siihen, myös mahdollinen lukihäiriö estää tiedon vastaanoton.
        Eli Pamin omilla sivuilla on ruutu, jossa lukee "työttömyyskassa", sitä klikkaamalla saat tällaista tietoa:

Jos olet työssä palvelualoilla, voit vakuuttaa itsesi työttömyyden varalta Palvelualojen työttömyyskassassa. Palvelualojen työttömyyskassa maksaa työttömille jäsenilleen ansiopäivärahaa. Ansiopäivärahan suuruus riippuu työttömyyttä edeltävistä tuloista ja on yleensä Kelan maksamaa peruspäivärahaa suurempi.

"Palvelualojen työttömyyskassa maksaa myös koulutustukea työvoimatoimiston osoittaman koulutuksen ajalta, koulutuspäivärahaa omaehtoiseen opiskeluun ja vuorottelukorvausta vuorotteluvapaalla olevalle jäsenelleen."

Huomasitko, että kysymys on Palvelualojen työttömyyskassasta? Ei siis Palvelualojen ammattiliitosta. Pamin työttömyyskassan jäsenmaksu on 0,45%, mikä on ehkä Suomen korkein jäsenmaksu. Liiton ja työttömyyskassan maksu on yhteensä 1,5%.

Tosin, kun katsoin yht'äkkiä tuota Pamin liittymislomaketta, niin siinä liitytään pelkästään ammattiliittoon, joten heillä ei olisi oikeutta periä työttömyysvakuutusmaksua tuon liittymissopimuksen mukaan, siinä pitäisi olla myös ruutu, jossa valitaan työttömyyskassa erikseen. Muutenhan jäsen voisi vaatia takaisin maksamansa työttömyysvakuutusmaksun, vuosienkin jälkeen, koska hän on liittynyt ainoastaan ammattiyhdistykseen.

Tiesitkö muuten, että työttömyyskassat itse maksavat vain 5,5% päivärahoista, lopun maksavat valtio ja työnantajat. Ja oikeastaan se maksu ei ole edes tuota 5,5%, sillä kassat saavat valtiolta tukea hallintokuluihinsa. Joten aika hyvä bisnes tuo työttömyyskassa loppujen lopuksi onkin, varsinkin liittojen työttömyyskassoille. Pystyyhän se YTK:kin vuosittaisella 65euron jäsenmaksulla pyörittämään hommaa voitolla. Jos minä kuuluisin liittoon, niin minun vuosittaiset jäsenmaksuni (liitto kassa) olisi lähellä 500€, koska se tosiaan laskettaisi prosenteissa se jäsenmaksu, kuitenkin minun aiheuttamani liiton kulut ovat täsmälleen saman verran huolimatta siitä, että ansaitsenko 5000-50 000 euroa vuodessa(noihin summiin voi laittaa minkä summan tahansa). YTK:n jäsenmaksu pysyy samana koko vuoden, vaikka painaisin otsa hiessä hyvällä palkalla, liitoilla se taasen nousee, vaikka heidän menonsa ei nousekaan.

• työttömyysturva

Pitääkö jokaisen varautua siihen,että saa ansioita kun on työtön?PAINAKAA töitä,niin ei tarvii mettiä tuollaista pas....
        Pääkaupunkiseutu SH(AMK)koulutus,eikä tarvii miettiä työttömyysturvaa,töitä riittää!!!!!!!

• Tietäjä.
        työttömyysturva kirjoitti:

Pitääkö jokaisen varautua siihen,että saa ansioita kun on työtön?PAINAKAA töitä,niin ei tarvii mettiä tuollaista pas....
        Pääkaupunkiseutu SH(AMK)koulutus,eikä tarvii miettiä työttömyysturvaa,töitä riittää!!!!!!!

Lue historiaa, niin sinun ei tarvitse elää sitä uudelleen. Eli juuri noin typeriä, kuin sinä olet on pieni joukko ihmisiä ollut aina korkeasuhdanteessa ja hyvän työllisyystilanteen aikaan. Kun syöksy työttömyyteen tapahtuu syystä, taikka toisesta, niin sitten ollaan sosialiluukulla itkemässä kunnan kassasta rahaa. Tyhmyys ei tästä valtakunnasta lopu, sillä se on sikiävä luonnonvara.

• oikeassa...
        työttömyysturva kirjoitti:

Todellakin, jos hoitaa hommansa, niin yleensä ei tarvitse pelätä työttömyyttä. Itse olen aina löytänyt uuden työpaikan tai koulutusta, jos siihen on tullut tarvetta, ei ne työnantajat kotoa hae ketään rutisijaa.

Mutta vaikka kaikki olisivat yhtä aktiivisia työelämässä tai työttömyydessä, niin siltikin niitä työttömiä olisi jonkun verran.
        Itsekin kuulun varmuuden vuoksi YTK:n kassaan, tuskin käyttöä tulee, mutta hinta on niin pieni. Voihan se firma tehdä konkurssin huonompina aikoina ja väliaikaisesti tarvitsen ehkä mietintäaikaa ja koulutusta. Tällä hetkellä jos tulisi kenkää, niin löytäisin työpaikan samalla viikolla. "Ei ne työt tekevältä lopu".

• olla
        Tietäjä. kirjoitti:

Lue historiaa, niin sinun ei tarvitse elää sitä uudelleen. Eli juuri noin typeriä, kuin sinä olet on pieni joukko ihmisiä ollut aina korkeasuhdanteessa ja hyvän työllisyystilanteen aikaan. Kun syöksy työttömyyteen tapahtuu syystä, taikka toisesta, niin sitten ollaan sosialiluukulla itkemässä kunnan kassasta rahaa. Tyhmyys ei tästä valtakunnasta lopu, sillä se on sikiävä luonnonvara.

sossuluukulla,jos olet stadilainen,niin tiedät,että töitä riittää,jos haluaa niitä tehdä ja tulevaisuus näyttää juuri siltä,että niitä töitä tulee enemmän ja enemmän.Nimittäin suuret ikäluokat jää eläkkeelle ja heitä on paljon.ELI,jos HALUAA töitä niitä on ja se ei todellakaan ole tyhmyyttä!Jos en saa omaa työtä,menen vaikka siivoomaan tai lehtiä jakamaan.TYÖTÄ TEKEVÄN/PELKÄÄMÄTTÖMÄN ei tarvitse olla työtön,ainakaan pääkaupunkiseudulla JA TIEDÄN MISTÄ PUHUN.Ja oma selusta kannattaa aina turvata,minulla on kolme ammattitutkintoa,joten en ole yhden varassa!!!!!!!!!!Ja vielä huom!,silloin,kun niitä töitä on,kannattaa laittaa mania vähän talteen,niin ei todellakkaan ole soppatykin armoilla missään vaiheessa.

• Kirvesmies 51

Tietenkin kuulun, kaikki tarvitsevat oman alan etujärjästön joka pitää huolta jäsenten eduista työelämässä ja yhteiskunnassa. kirvesmies 51 Turku

• Timanttia log off

En kuulu enää. Kuulun ns. Loimaan liittoon.

• Anonyymi00198

Pääsen kohta onneksi eläkkeelle,ja eroon kaikesta tästä paskasta. Pois muutto Suomesta on tekeillä,
      ja jossain vaiheessa myös kansalaisuuden vaihto.

Ketjusta on poistettu 30 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      125
      4783
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      10
      3453
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      128
      3231
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      27
      2679
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      81
      2403
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1793
    7. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1414
    8. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      120
      1283
    9. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      10
      1249
    10. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      4
      1198
    Aihe