Mulla on sellainen ongelma että oikeassa väkivaltatilanteessa en "uskalla" lyödä takaisin. Eli vaikka kaveri olisi about samankokoinen mutta agressiivinen niin en uskalla ollenkaan laittaa vastaan..ainakaan lyödä. Ajattelen että se vaan suuttuu pahemmin ja että lyönti ei esimerkiksi vaikuttaisi mitenkään. Lisäksi loukkaannun henkisesti jos kimppuuni käydään. Herkkä ihminenkö vai???...HALUAN NÄISTÄ FIILIKSISTÄ EROON. ps:thaiboxingia harrastan
Laji+tositilanne+itseluottamus
38
5381
Vastaukset
- nih
vaihda lajia, ota bjj, lukkopaini, tai joku missä pystyt vetää 110% lasissa ilman että tulee henkistä lukkoa estoksi
- itseensä pettynyt
nih...ei se ole lajista kiinni vaan miehestä...ihan yhtä vähän pystyn lukottamaan. Unohda toi. Kaiken lisäksi reeneissä pärjään tosi hyvin isompiakin tyyppejä vastaan.. SE ON LUONNE SE ONGELMA!!??
- Miklu
itseensä pettynyt kirjoitti:
nih...ei se ole lajista kiinni vaan miehestä...ihan yhtä vähän pystyn lukottamaan. Unohda toi. Kaiken lisäksi reeneissä pärjään tosi hyvin isompiakin tyyppejä vastaan.. SE ON LUONNE SE ONGELMA!!??
No minkälaisia ne tositilanteet on joissa etä pysty toista lyömään? Jatkuvastikko joku piripää höökii päälle?
- itseensä pettynyt
Miklu kirjoitti:
No minkälaisia ne tositilanteet on joissa etä pysty toista lyömään? Jatkuvastikko joku piripää höökii päälle?
Eli ne ei ole välttämättä sen kummempia kun että joku yrittää vaan tulla ja vetää turpaan. Muutaman kerran on tällainen tilanne tullut enkä mitään ole uskaltanut tehdä..vaikka ehkä olisin pystynytkin.Mielessäni on vaan että ajatus jos minä lyön niin se tempaisee kahta kauheammin takaisin joten ikäänkuin alistun tilanteeseen, mikä ei todellakaan ole hyvä juttu.
- Miklu
Eli ne ei ole välttämättä sen kummempia kun että joku yrittää vaan tulla ja vetää turpaan. Muutaman kerran on tällainen tilanne tullut enkä mitään ole uskaltanut tehdä..vaikka ehkä olisin pystynytkin.Mielessäni on vaan että ajatus jos minä lyön niin se tempaisee kahta kauheammin takaisin joten ikäänkuin alistun tilanteeseen, mikä ei todellakaan ole hyvä juttu.
Joku uhkailee ja sinä menet siinä tilanteessa lukkoon? Mutta mitä tarkoittaa "enkä mitään ole uskaltanut tehdä..vaikka ehkä olisin pystynytkin"
Meinaan vaan että koetko uhkauksen selaiseksi etä sinun olisi pitänyt vastata siihen jollakin kivalla tekniikka kombinaatiolla?
Tsekkaappa Geoff Thompsonin Dead or Alive niminen opus. Olen mainostanut sitä aiemmin ja mainostan jälleen vaikken provikoita saakkaan. Siellä kerrotaan mm. pelosta ja siitä mitenkä ihmisellä menee fight or flight valintatilanteessa lukko päälle jolloin vain, niin no mennään lukkoon. Tieto on valtaa. Kun ymmärrät mitä kehossasi tapahtuu opit ehkä suhtautumaan reaktioihisi oikein. "nyt mua pelottaa mutta se on ihan okei, koska se tarkoittaa sitä että kehoni on valmistautunut joko taistelemaan tai pakenemaan".
Siinöä opuksessa on myös noista stressireaktioista ynnä tilanteiden ennaltaehkäsystä/välttämisestä juttua. - itseensä pettynyt
Miklu kirjoitti:
Joku uhkailee ja sinä menet siinä tilanteessa lukkoon? Mutta mitä tarkoittaa "enkä mitään ole uskaltanut tehdä..vaikka ehkä olisin pystynytkin"
Meinaan vaan että koetko uhkauksen selaiseksi etä sinun olisi pitänyt vastata siihen jollakin kivalla tekniikka kombinaatiolla?
Tsekkaappa Geoff Thompsonin Dead or Alive niminen opus. Olen mainostanut sitä aiemmin ja mainostan jälleen vaikken provikoita saakkaan. Siellä kerrotaan mm. pelosta ja siitä mitenkä ihmisellä menee fight or flight valintatilanteessa lukko päälle jolloin vain, niin no mennään lukkoon. Tieto on valtaa. Kun ymmärrät mitä kehossasi tapahtuu opit ehkä suhtautumaan reaktioihisi oikein. "nyt mua pelottaa mutta se on ihan okei, koska se tarkoittaa sitä että kehoni on valmistautunut joko taistelemaan tai pakenemaan".
Siinöä opuksessa on myös noista stressireaktioista ynnä tilanteiden ennaltaehkäsystä/välttämisestä juttua...löytääkö mistään päin nettiä tollasia samantapaisia
- Andy
..löytääkö mistään päin nettiä tollasia samantapaisia
Totti Karpelan "Kansalaisen Turvakirja" on myös lukemisen arvoinen opus. siinä käsitellään myös jonkin verran näitä samoja juttuja ja on ehkä helpommin saatavilla esim. kirjastoista kuin Thompsonin tuotanto.
Harmittaa, kun en osaa auttaa, vaikka itsellä oli teininä samanlainen ongelma. En uskaltanut panna vastaan "pahiksille" jotka läpsivät, pummasivat rahaa jne. Minulle toi muutoksen nimenomaan se, että aloin harrastamaan karatea. Olin treenannut mahtavat kaksi viikkoa, kun vakiokiusaaja tuli terrorisoimaan minua. Hänelle sattui kuitenkin "työtapaturma" ja ongelma poistui sangen äkkiä. Ajatukset oli tuolloin jotain siihen suuntaan, että "Perkele, mähän oon karateka ja mua ei rankaisematta lyödä!" Onnea etsintään. - Osmo
Andy kirjoitti:
Totti Karpelan "Kansalaisen Turvakirja" on myös lukemisen arvoinen opus. siinä käsitellään myös jonkin verran näitä samoja juttuja ja on ehkä helpommin saatavilla esim. kirjastoista kuin Thompsonin tuotanto.
Harmittaa, kun en osaa auttaa, vaikka itsellä oli teininä samanlainen ongelma. En uskaltanut panna vastaan "pahiksille" jotka läpsivät, pummasivat rahaa jne. Minulle toi muutoksen nimenomaan se, että aloin harrastamaan karatea. Olin treenannut mahtavat kaksi viikkoa, kun vakiokiusaaja tuli terrorisoimaan minua. Hänelle sattui kuitenkin "työtapaturma" ja ongelma poistui sangen äkkiä. Ajatukset oli tuolloin jotain siihen suuntaan, että "Perkele, mähän oon karateka ja mua ei rankaisematta lyödä!" Onnea etsintään.... itseluottamus kasvaa taitojen kehittyessä. Matsaamalla lajikavereidesi kanssa sulle aukeaa kokoajan parempi kuva omista taidoistasi ja vastustajan "ylivertaisuudesta". Jos pelkää sitä yhtä osumaa, niinkuin minäkin aristelin aikanani niin on aika heikoilla. Putoaminen kun ei tule kuitenkaan ihan pienestä osumasta. Thaiboxing on kyllä laji, jossa tulee kontaktia ja "tositilanteita". Ota vaan kovempaa ottelua siellä, niin huomaat mitä tilanne kovimmillaan voi olla? Lajissa ei ainakaan pitäisi olla vika, pidän itsekin lajia harrastaneena sitä parhaimpana vaihtoehtona. Harvemmin tuolla kadulla "kovaa" riidanhaastajaa tuleekaan vastaan, ei niillä ole mitään tarvetta näyttää. Kadulla tapahtuneissa tilanteissa se vastustaja aikamoisella varmuudella heikompi kaveri kuin siellä treeneissä oleva sparrivastustajasi. Ehkä sun pitää vaan se ensimmäinen nöyryytys antaa sille uhoajalle, ennenkuin tajuat miten paljon paremmat valmiudet sulla on pärjätä sille kuin sillä on pärjätä sulle. Itse annan toisen lyödä ensin, jos siihen kerta halua on. Tunnen ensimmäisen väistön/torjunnat/osuman jälkeen olevan oikeutettu antamaan takaisin.
- hmm
joten osta uusi luonne... jos joku aukoo ja et viitti lyyä ajattele et se lyö sua ennen... kyl ne lyöntis sattuu ja potkut senku ánnat mennä vaan... kettu kuittaa
- itseensä pettynyt
..kun tiedän kyllä että niissä on ihan hyvin tehoa. Tiedän sen mutta en usko sitä.. ??..tää on vähän vaikee selittää. Sitten kun tietäisi että missä niitä luonteita myydään.
- Muay
Vaikea sanoa, jos kyse on perusluonteestasi niin siitä on aika vaikea päästä eroon. Ihmiset reagoi niin erilailla kriisitilanteissa. Itse taas yritän välttää yhteenottoa viimeiseen asti, koska pelkään satuttavani liian pahasti. Ehkä jostain krav magasta voisi olla apua sulle, jos tuo on todella ongelma. Eikös siellä käydä noita reagointeja läpi tms?
- mies
mulla on ollut sama ongelma kuin sinullakin,
silloin aktiivista harjoittelua ollut takana 7-8 vuotta ja olin voittanut mm. sm-kultaa kilpailussa eli kokemusta ottelemisesta/lyömisestä/potkimisesta oli kyllä.
Mutta kun tositilanne tulee AINA yllättäen niin siinä keho menee jonkinlaiseen shokkiin ja ei pysty ajattelemaan eikä liikkumaan kunnolla, saattaa jopa tuntua siltä että et edes näe kunnolla eteesi sillä näkökenttäsi on kaventunut ns. shokin johdosta. (näkökentän kaventuminen on luonnollinen kehon puolustusmekanismi jolloin pystytään sulkemaan näkökentästä kaikki muu pois paitsi ns. shokin aiheuttaja)
Huomatessani itse tämän ongelman itselläni tiesin että epävarmuuteni ei johdu siitä että en osaisi laittaa vastaan vaan sen täytyi johtua henkisestä puolesta.
Otin selvää kirjoista miten keho reagoi erilaisiin shokkitilanteisiin, se auttoi ymmärtään oman kehon käyttäytymistä ja nykyään osaan estää itseäni menemästä shokkiin tai paniikkiin, enkä nyt enää tarkoita tappelutilannetta vaan esim. liikenneonnettomuutta jossa on usean ihmisen henki vaarassa.
se oli hienoa huomata itsestään että ennen menin ihan lukkoon jos joku käyttäytyi uhkaavasti minua kohtaan, kun nyt pystyn olemaan rauhallinen lähes joka tilanteessa.
Tuossa oli nyt asiaa sitä mukaa kun sitä päästä tuli... toivottavasti olin edes hieman avuksi.
Tärkein asia on että otat selvää kehosi käyttäytymisestä niin siten opit myös kontroloimaan itseäsi paremmin.
TSEMPPIÄ! - streetsurvivor
Itsekin olen mennyt lukkoon tositilanteessa, kertakaikkiaan siinä käy niin, että ensin lamaantuu ajattelu ja sitten menee toimintakyky koska itseluottamus pettää. Tulee juuri tuo fiilis, että "minä en osaa" tai ajattelee, että se oma tekniikka ei kuitenkaan tehoaisi heti. Tosin minulle tuo kävi siksi, että olin aikidossa ja aikidon tekniikkaa ei voi eikä kannata yrittää tehdä tositilanteessa koska se ei toimi. Syy: Aikidon opetus on lepsua, lyömistä ja ottelemista ei opetella, torjunnoilla ei ole mitään väliä ja lukoistakin pääsee nousemaan ylös koska kukaan ei välitä lukkojen harjoittelusta, ainahan sitä voi pyörittää lisää jos uke nousee... joopa joo.
Minulle on käynyt tuo henkinen loukkaantuminen myöskin. Muutaman väkivaltauhkatilanteen jälkeen olen vain oppinut olemaan varovainen, mutta tosi asiassa hallitseva tunne on viha ja pelko muita ihmisiä kohtaan, siksikin olen aseistautunut. Herkkyys on luonteen heikkous, joka minullakin on, toivottavasti pääsen siitä joskus eroon. Aikido teki minusta taidottoman ja heikon "luuserin", mutta tilanne onneksi korjaantui edukseni sen verran, että tajusin ongelman olemassaolon, aseistauduin, eli olen periaatteessa kykenevä pelastautumaan tositilanteessa ja nyt olen aloittamassa aikidoa huomattavasti kovemman lajin, jossa ei turhia hempeillä.
Sinä harrastat lajia, jonka tekniikoissa on potentiaalinen teho vahingoittaa vastustajaa tai ainakin pudottaa hänet. Sinä tarvitset vain annoksen itseluottamusta, ja sitten tositilanteessa - lyö surutta ja lyö/potkaise koko
olemuksesi voimalla välittämättä siitä toisesta ihmisestä yhtään. Ei sillä oikeasti ole väliä miten itsepuolustustilanteessa sen toisen käy kunhan itse pelastut. Jos hänen kasvoluunsa murtuvat tai hampaita menee, niin sitten se on hänen vikansa, anna mennä - täysillä ja vaiston varassa. Sinun kehossasi on olemassa teho ja voima voittaa hyökkääjä.
Minä toivon, että lyödän seuraavan kerran jos joudun uhkatilanteeseen sen saman voiman lyödä kunnolla ja surutta läpi.
Ehkä on niin, että itsepuolustustilanteessa pitää ammentaa voimaa myrkyllisestä lähteestä, lyönti tehoaa vain jos lyöntiä siivittävänä voimana on raivon, vihan ja epätoivon yhdistelmä, nämä yhdessä muuttuvat tuhotehoksi iskun osuessa, toki siis todellinen voima iskun takana on ihan fyysistä tehoa. On vain suututtava toiselle niin paljon, että kontrolli pettää täysin ja saa sellaiset luonnottomat voimat, että pääsee läpi vaikka Tony Halmeesta. Näinkin minulle on käynyt kerran vuosia sitten koulun käytävällä sattuneessa tappelussa. Itsehillintä petti, sain voiman lyödä vastustajaani ja löin hänet yhdellä iskulla lattialle ihmettelemään maailman menoa. Yllätyin itsekin siitä, että isku meni perille ja tehosi silloin. Onnistumisen salaisuus tosin taisi olla täydellinen ensi-isku asema yllätykseen yhdistyneenä, tunnepurkauksen vaikutus oli ehkä toissijainen. Löin siis varoittamatta ja ensimmäisenä suullisen vittuilun alettua ja onnistuin kaatamaan iskun kohteen. Silloin minulla oli vielä pallia tehdä noin, mutta aikido aikani vei kyvyn toimia tositilanteessa - ainakin tilapäisesti.
On huomattava, että kamppailulajin harjoittelu voi joko parantaa kykyä toimia ja eheyttää ihmisenä tai sitten se voi tuhota ihmisen kyvyn toimia ja tuhoaa samalla itsetunnon. Kyse on vain siitä mitä harjoittelee. Väkivallattomuuteen pyrkivät lajit tuhoavat psyykkeen voimat koska tekniikoilta on jo kehitysvaiheessa viety tehot, lisäksi aikidon kaltaisissa lajeissa ei matsata lainkaan jolloin taistelukestävyys ei pääse kehittymään. Sen sijaan impaktipainotteisissa ja itsepuolustuslähtökohtaisissa lajeissa ihminen kehittyy positiivisella tavalla elämän säilyttämisen kannalta. Kehittyy kovuus, kyky kestää painetta ja iskuja, lisäksi itseluottamus kasvaa kun ihminen huomaa voivansa toimia tositilanteessa. Todella tehokkaat lajit ovat paljon parempia kuin väkivallattomat, yksinkertaisesti nyt vain on niin, että tositilanteessa on oltava kova koska heikkojen käy huonosti paitsi jos heikko pääsee karkuun oikea-aikaisella lähtemisellä. Viimekädessä
kysymys on evoluutiosta: luonnon evoluutiokierrossa vahvat jatkavat ja heikot karsiutuvat, myös ihmisen rakentama yhteiskunta toimii lopulta evoluution lainalaisuuksien mukaisesti. Itsepuolustustilanteessakin luonteeltaan ja kyvyiltään heikko loukkaantuu vakavasti tai kuolee (pahimmassa tapauksessa siis) kun taas vahva ja pärjäävä osapuoli jatkaa eteenpäin.
Luonnossa ja ihmispopulaatiossa on pakkokin tapahtua luonnonvalintaa koska on todistettu, että populaatio voi kasvaa vain rajallisesti. Karsinta tapahtuu osin väkivallan muodossa ja osin mm. työpaikka/koulutuspaikkakilpailuna joka syrjäyttää ihmisiä yhteiskunnasta heikoiksi narkmaaneiksi ja mielenterveyspotilaiksi, vahvat jatkavat ja pärjäävät. Luonnonvalintaan voi vaikuttaa kuitenkin itse, tulemalla vahvaksi pääsee mukaan siihen joukkoon joka tulee jatkamaan. Charles Darwinin evoluutonäkemyksen lähtökohta on "survival of the fittest", eli vahvimmat jatkavat. Yhteiskuntaa koskeva evoluutioteoria on olemassa ja sitä kutsutaan sosiaali-Darwinismiksi. Ymmärtääkseen yhteiskunnan toimintatavan on ensin ymmärrettävä mitä luonnon oma valintamekanismi merkitsee. Alueellisessa evoluutiossa petoeläimillä on merkittävä asema, sillä ne karvivat heikot ja sairaat eläinyksilöt pois populaatioista. Samalla tavalla ihmispopulaatiossa väkivaltatilanteet ja yhteiskunnallinen karsintakilpailu karsii heikot yksilöt pois, tosin ei enää sairaita koska yhteiskunta huolehtii sairaistaan. Tavallaan yhteiskunnassa evoluutio on vinoutunut siten, että karsinta koskee itseasiassa elinkelpoisia yksilöitä koska evoluutio ei enää karsi pois elinkelvottomia yksilöitä siksi, että ihminen on yhteiskuntarakenteissaan peukaloinut luonnon luonnollisia mekanismeja muuttaen karsinnan luonnottomaksi. Yhteiskunnassa sinun on muututtava vahvaksi ja pärjääväksi jotta et siis itse joudu karsinnan kohteeksi.- Porkkis
Tulipas siinä tekstiä. Voin sanoa kaikille että jos henkisesti on heikko niin ongelma ei ratkea opettelemalla väkivaltaisemmaksi ja kantamalla mukana aseita. Ongelma pitää ratkaista ihan toisesta suunnasta. Itsellänikin oli aikoinaan vähän samantapainen ongelma, ei välttämättä ihan noin vakava. Ratkaisin asian ihan eri suunnasta kuin yllä olevassa tekstissä mainostettiin. Ja olen ollut hyvin tyytyväinen itseeni, enkä ole lukkoon enää mennyt. No jokainen tekee mitä tykkää...
- Andy
Voi että mitä schaissea. Turhaan sinä syyttelet aikidoa, opettajiasi ja harjoitustovereitasi omasta huonoudestasi. Aikidossa ei opi lyömään aikidossa ei kunto kehity aina samaa rataa. Mutta ei se niin mene. Sinä et oppinut lyömään eikä kuntosi kehittynyt. Montako kertaa panit kellon soimaan tuntia normaalia enenemmin käydäksesi lenkillä ennen koulupäivää? Montako kertaa kävit kaverin kanssa salilla tai puistossa treenaamassa pistehanskoilla tai sparraamassa nyrkkeilyhanskoilla? Montako tuntia vietit hakaten säkkiä keuhkot halkeamaisillaan? Aivan niin - et yhtään.
Joo. tekosyitä löytyy. Ei ole varusteita, ei ole aikaa, ei ole paikkaa. Mutta totuus on, ettei sinulla ollut halua. Halusit päästä helpolla. Kuvittelit, että oppisit tappelemaan käymällä pari vuotta aikidon alkeistreeneissä aina silloin tällöin. Ja kun niin ei käynyt, käyttäydyt, kuin sinua olisi jotenkin huijattu.
Sanoiko opettajasi, että sinusta tulisi katujen kingi tuolla treenillä? Ei sanonut, vaan keksit sen itse. Käskikö opettajasi sinua kertomaan koko maailmalle, kuinka ylivertainen laji aikido on ja kuinka se päihittää helposti kaikki epärealistiset ja lailla kiellettäväksi sopivat krav magat ja jujutsut. Ei käskenyt, vaan keksit sen itse. Itse sinä itseäsi huijasit "streetsurvivor". Haavekuvien sortuminen on aina tuskallista.
Aikido ei tehnyt sinusta luuseria tai tuhonnut niinsanottuja kykyjäsi. Et kehittynyt, kuten kuvittelit, mutta siitä voit syyttää vain epärealistisia odotuksiasi ja omaa laiskuuttasi. Aikikai aikido ei ole maailman tehokkain tapa opetella aseetonta lähitaistelua, mutta kyllä senkin treenit nyt sentään plussaa on eikä miinusta.
Etkä ole edes ottanut opiksesi. Nyt kun huomasit, ettei budohenki-mushin-aikido olekaan helppo ja nopea tie onneen, etsit krav magasta uutta hyvää haltiatarta, joka tekisi sinusta koviksen ilman, että sinun tarvitsisi nähdä vaivaa. Luuletko, ettei se näy? Valitat, kuinka kallis on alkeiskurssi. Jos haluat opetella taistelutaitoja tosissasi, sinun on tehtävä uhrauksia. Et voi saada kaikkea. Jätä ostamatta jotain muuta. Jätä menemättä perjantai-iltana bailaamaan ja mene sen sijaan treenaamaan. Jos ei sinulla ole treenikaveria, niin ystävysty jonkun treenarin kanssa ja kohta on. Näe vaivaa taitojen eteen ja treenaa myös niitä juttuja, joista et pidä, mutta joita opettajasi sanoo hyödyllisiksi. Hanki alan kirjoja. Jos niitä ei ole kirjastossa, älä luovuta, vaan osta ne Amazonista tai pyydä kaukolainaan. (Mutta älä luule, että pelkistä kirjoista oppisit jotain, niistä saa vain vinkkejä treeniin.) Treenaa, treenaa ja treenaa, niin opit jotain, mutta älä silti kuvittele tulevasi voittamattomaksi.
Ja vielä yksi juttu. Käy juttelemassa jonkun ammatti-ihmisen kanssa tuosta pelko-ongelmastasi. Tuo ei ihan oikeasti ole enää normaalia vaahdota yhdestä uhkatilanteesta vuosikausia jatkuvasti. Tuollaisia ongelmia voidaan auttaa, mutta sitä ei osaa tehdä nettisensei Andy tai krav maga-opettajasi - siihen tarvitaan alan ammattilainen. Tämä todennäköisesti myös helpottaisi kamppailutaitojen opiskelua. - Aikidokaaja
"Aikidon ... lukoistakin pääsee nousemaan ylös koska kukaan ei välitä lukkojen harjoittelusta"
Tervetuloa tatamille niin voit todistaa väitteesi. - carenza
Jos tuonkin kirjoittamiseen käytetyn ajan käyttäisit treenaamiseen, niin moni asia selviäisi. Myös se, että loppuun viedystä lukosta on vaikea enään löytää countteria, ja myös AKD porukka osaa tämän, eli keskusta on niin vahvasti mukana, ettei purkaminen enään kivun etc. takia helposti onnistu. Eli jälleen, jos olisit treenannut tuon kirjoitteluun käyttämäsi ajan, niin joku olisi sinulle voinut helmiä/lahjoja jaellakin.
Ja ihan vakavasti, mene itseesi ja näe muut ihmiset tasavertaisina, heillä kun yleensä on perheensä etc. joten harvassa ovat oikeat antagonistit (heh, hyvin on tuo minun aikojen alussa lanseeramani sana tarttunut). Toki heitäkin löytyy, vasta muutama kävi kääntämässä pukuhuoneen irtaimiston...mutta uskon, että Karma vielä huolehtii heistäkin, ja en siksi haudo hirvittäviä kostosuunnitelmia...Eli vielä kerran, grow up! - nih
"Itsekin olen mennyt lukkoon tositilanteessa, kertakaikkiaan siinä käy niin, että ensin lamaantuu ajattelu ja sitten menee toimintakyky koska itseluottamus pettää."
Haukut väärää puuta. Ei se toimintakyky lamaannu itseluottamuksen puutteen vuoksi, vaan siksi että paniikkitilanteessa ihminen toimii vain selkäytimen reaktioiden varassa. Ja kun ei ole tarpeeksi treenannut (kaikkia tekniikoita ja variaatioita kutakin yli 10.000 toistoa minimissään), ei sieltä selkäytimestä löydy kuin tyhjää (=lamaannusta). Siitä se sinun lamaantumisesi johtuu. Hanki sinne selkäytimeen jotakin (=treenaa kymmeniä tuhansia toistoja kutakin tekniikkaa) niin se tulee sieltä hädässä uloskin. - Porkkis
nih kirjoitti:
"Itsekin olen mennyt lukkoon tositilanteessa, kertakaikkiaan siinä käy niin, että ensin lamaantuu ajattelu ja sitten menee toimintakyky koska itseluottamus pettää."
Haukut väärää puuta. Ei se toimintakyky lamaannu itseluottamuksen puutteen vuoksi, vaan siksi että paniikkitilanteessa ihminen toimii vain selkäytimen reaktioiden varassa. Ja kun ei ole tarpeeksi treenannut (kaikkia tekniikoita ja variaatioita kutakin yli 10.000 toistoa minimissään), ei sieltä selkäytimestä löydy kuin tyhjää (=lamaannusta). Siitä se sinun lamaantumisesi johtuu. Hanki sinne selkäytimeen jotakin (=treenaa kymmeniä tuhansia toistoja kutakin tekniikkaa) niin se tulee sieltä hädässä uloskin.Niin siis jos selkäytimessä ei ole tekniikoita niin ei sieltä myös niitä tule mutta ei se silti sitä tarkoita että ihmisen ajattelu lamaantuisi sen takia. Ei se ajattelu niiden tekniikoiden puutteiden vuoksi lamaannu!!! En ole varma tarkoititko sitä, mutta sellaisen käsityksen lauseistasi sai.
- nih
Porkkis kirjoitti:
Niin siis jos selkäytimessä ei ole tekniikoita niin ei sieltä myös niitä tule mutta ei se silti sitä tarkoita että ihmisen ajattelu lamaantuisi sen takia. Ei se ajattelu niiden tekniikoiden puutteiden vuoksi lamaannu!!! En ole varma tarkoititko sitä, mutta sellaisen käsityksen lauseistasi sai.
Tarkoitin sitä että lamaantuu toimintakyvyttömäksi väkivaltatilanteessa. Kun joku käy ryysyihin kiinni, alkaa pelko/stressitilan nousu, adrenaliini kohoaa, aivot siirtyvät putkimoodiin ja ajattelu muuttuu pelonsekaiseksi fight-or-flight moodin toiminnaksi. Jos nyt sitten tarrautuja alkaa esim. potkimaan/lyömään, ei puolustautujalla ole juuri toimintavalmiuksia ellei selkäydin anna jotain tekemistä. Yleensä se treenaamattomalla antaa vain alkukantaisia suojautumisrefleksejä, mikä näkyy käsien ja hartijoiden nostamisena pään suojaamiseen ja jalkojen ristimistä haarovälin eteen. Tämän henkilö sitten jälkikäteen katsoo itseluottamuksen puutteesta johtuneeksi toimintakyvyn puutteeksi, kun ei ymmärrä ettei 1-2 vuoden aikidoharjoittelu paljoa vielä ole ehtinyt auttaa. Tilanteesta jäi sitten pelkotiloja ja entistä hauraampaa itseluottamusta jäljelle ja syy projisoitiin siihen ettei aikido-harjoittelu antanut hänelle valmiuksia toimia tehokkaasti. Mies/poika sanoo ettei aikido toimi, vaikka mitä luultavimmin hän ei yhtään ainoaa aikidotekniikkaa edes yrittänyt. Pää ja selkäydin olivat "tyhjiä". Hänelle jäi tilanteesta pelokas ja agressiivinen mielikuva ja hän löytää krav maga treenistä samanlaista agressiivisuutta, jonka hän mielessään samaistaa tuohon katutilanteeseen paremmin kuin rauhallisen, jopa meditatiivisen tanssinomaisen aikidoharjoitteen. Näin hän uskottelee itselleen että seuraavan kerran vastaavaan pelottavaan tilanteeseen jouduttuaan, hän on paremmin valmistautunut siihen opittuaan toimimaan tuollaisessa agressiivisemmassa moodissa. Ehkä hän on oikeassakin. Mutta vain jos tekee tarpeeksi toistoja ettei se selkäydin ole ensi kerrallakin "tyhjä". Saattaapi käydä niin ettei ensi kerralla tule kokeiltua pelon keskellä yhtään krav maga tekniikkaakaan, ja sitten kaveri haukkuu täällä ettei sekään laji toimi.
- hmm
sun kannattis ehkä haastaa muita erin lajin edustajia... siitä vois olla hyötyä... jos joku tulee aukoon ja uhkaileen... älä kuuntele vaan posauta heti... sillä se ehkäisee hankalimmat tilanteet jota nuista tilanteista voi syntyä...
- flammee
"jos joku tulee aukoon ja uhkaileen... älä kuuntele vaan posauta heti... sillä se ehkäisee hankalimmat tilanteet jota nuista tilanteista voi syntyä..."
Juu, voi olla että tilanne menisikin ohi eikä pääsisi mätkimään.. ;D
- Jäbä
Siis onko tilanne "tositilanne", jos joku vittuilee, uhkailee ja käyttäytyy agressiivisesti? Eli pitäisi uskaltaa vetää turpaan heti, jos joku alkaa uhkailla? Vai millaista tilannetta tarkoitit? Periksi antaminen on usein järkevin tapa toimia, jos haluaa selvitä tilanteesta voittajana. Kunnia, maine.. yms. arvot eivät saisi vaikuttaa itsepuolustustilanteessa. Esim. jos joku vaatii tupakkaa, niin kannattaa ennemmin antaa se yks savuke kuin alkaa väittämään vastaan. Väittäisin, että 95% uhkaavista tilanteista voit poistua ja välttää tappelun. Tietysti, jos et yksinkertaisesti voi päästä tilanteesta pois esim. joku huone tms., niin pakkohan silloin on jotain tehdä. Tai, jos joku kävisi tyttöystävän tai jonkun muun kimppuun, joka ei välttämättä pysty puolustautuaan, niin silloin voisin ehkä jotain tehdä. Monet kerrat olen selvinnyt uhkaavista tilanteista huumorilla ja järjen käytöllä. Esim. pankkiautomaatilla multa on vaadittu rahaa, mutta siitäkin tilanteesta pääsin puhumalla, huumorilla ja itsevarmalla olemuksella, vaikka oikeasti olen melko ujo ja arka. Juopot ja muut häiriköt olen selvittänyt myös pelkällä huumorilla. Monta kertaa olen saanut kokea tönimistä ja tuuppimista, mutta pelkkä tietoisuus siitä, että voisin pudottaa sen jätkän vaikka heti, auttaa tilanteen hallinnassa. Eli treenaa sen verran, että voi luottaa omiin kykyihin auttaa kummasti. Treeneissä kannattaa sparrata isoimpien ja taitavampien kanssa. Esim. itse sain paljon lisää itseluottamusta, kun sain sparratessa iskettyä muutamia lyöntejä perille, vaikka toisella oli ehkä 10 vuotta enemmän kokemusta eri itsepuolustuslajeista. Arkuus karisee, kun pääsee sparratessa mättämään kunnolla ja ottaa iskuja vastaan. Sparrauksessa on se hyvä puoli, että kunnon tyrmäyksiä harvemmin sattuu ja tilanne on aina hallittu. Eli sparraa paljon kokeneempia vastaan.
- Irkku
Odotatko, että kimppuusi hyökätään? Oletan, että et käytä taitojasi kadulla? Itsellä on 20 vuotta ja 1. dan yhtä budolajia takana ja koskaan en ole joutunut (koputan puuta) käyttämään taitojani kadulla.
Kilpailutaustani huomioon ottaen, en usko, että minulla on edes mitän valintaa käytänkö/enkö käytä taitojani. Eiköhän se tule selkäytimestä.
Jos haluat tapella, tee se salilla valvotusti. Tulee halvemmaksi eikä sivulliset kärsi.- itseensä pettynyt
..vaan olen kaksi kertaa saanut turpaani koska en ole uskaltanut/viitsinyt tehdä takaisin mitään...että sellaista
- Porkkis
Ongelma on siinä että pelkää muita ihmisiä. Jos todella pelkäätte jotain joka tulee pyytämään savuketta niin älkää nyt herrantähden etsikö ratkaisua kamppailulajien parista! Jos joku pyytää savuketta niin sitten pyytää. Jos ette halua antaa niin sanokaa kohteliaasti ettette halua antaa savuketta. Jos toinen käy aggressiiviseksi niin lähtekää pois tai yritä viedä sen huomion muualle puhumalla jotain paskaa. Jos pelkäätte niin se on menoa sitte, ihmiset vaistoaa pelon ihan niinkuin eläimetkin. Sitäpaitsi kun ihminen pelkää se tekee yleensä todella typeriä temppuja. Pelko voi olla hyväkin asia joissakin tilanteissa muttei todellakaan tarvitse pelätä savukemiestä. huhhuh sentään.
- phoenix82
No miten sitten pärjäät sparratessa, jos et kerta uskalla lyödä.
Sä vissiin pelkäät kovaa kontaktia, alatko varoo sparratessa heti kun kunnon niitti lävähtää läpi suojauksesta. osuuko oikeeseen?
Et vissiin ole otellut kovin paljoo mikäli näin on.. Itellä oli samankaltasia ongelmia sillon kun aloin treenaamaan tosissaan. Ei tehny mieli lyyä kaveria kovaa koska sieltä lävähti heti takasin. Samalla lailla (tervettä itsesuojeluvaistoa sanoisin :) )mut sitten kun alko sparrata ja sparrata ja vähän vielä sparrata ja tottuu siihen kipuun, katos multaki sellaset tuntemukset.- itseensä pettynyt
Kehässä en PELKÄÄ.. siinä se ero. En pelkää lyödä vaan pelkään kadulla sitä tyyppiä.
- Irkku
Kehässä en PELKÄÄ.. siinä se ero. En pelkää lyödä vaan pelkään kadulla sitä tyyppiä.
No, sitten kannattaa ottaa jalat alle. Sen ehkä itsekin tekisin. Minulla olisi ollut mahdollisuuksia provosoitua ja päästä "kokeilemaan" taitojani, mutta mielummin jätän väliin, jos mahdollista. Mätkin mielummin salilla.
- hmd
Mulla ei o mittän pelkoja, muhun on käyty kii kadulla ja oon antanut nopeat kyydit noille raukoille.
Kerran tuli pari mannee pummaan tupakkaa, mä sanoin et ei oo ja ne meinas tarkastaa mut, toinen otti puukon esille mul oli maiharit jalassa ja potkasin puukon menemään samalla toinen yritti lyödä keklulla mä latasin sen nukkumaan ja potkasin toiselta mannelta jalat alta, koht molemmat vellihousut juksi lujaa karkuun.
On mua lyöty joskus kadulla mut mä lyön takasin ja aika lujaa yleensä tulee nukkumatti niille rölleille.
Mestarin opissa oon aika hyvät pohjat saanut ja mul on kova luonne.
Hmd - nih
Kadulla on aika tiukatkin säännöt: laki. Kannattaa tutustua mm. mitä hätävarjelun liioittelu tarkoittaa ja kuinka se laissa määritellään. Huomaat että todellakin on ihan oikeat säännöt.
- The Crow
hmd kirjoitti:
Mulla ei o mittän pelkoja, muhun on käyty kii kadulla ja oon antanut nopeat kyydit noille raukoille.
Kerran tuli pari mannee pummaan tupakkaa, mä sanoin et ei oo ja ne meinas tarkastaa mut, toinen otti puukon esille mul oli maiharit jalassa ja potkasin puukon menemään samalla toinen yritti lyödä keklulla mä latasin sen nukkumaan ja potkasin toiselta mannelta jalat alta, koht molemmat vellihousut juksi lujaa karkuun.
On mua lyöty joskus kadulla mut mä lyön takasin ja aika lujaa yleensä tulee nukkumatti niille rölleille.
Mestarin opissa oon aika hyvät pohjat saanut ja mul on kova luonne.
HmdPeikko taas yrittää mekkaloida, mutta tyhjää on puhe.
Huomaan, että palstalla olevien asiallisten puhujien kommentit ovat yhä enemmän ärsyttämässä sinua, sillä kielioppisi ja kirjoittamisesi on entistä heikompaa.
Pari tosiasiaa:
1. Maihareilla ei ole mitenkään mahdollista ehtiä potkaisemaan käteen. Käsi on nopeampi kuin jalka. Aina.
Kiivaassa taistelutilantessa on varsinkin paljailla käsillä ja jaloilla todennäköisempää murskata toiselta luita ja kudoksia, kuin lyödä tajuttomaksi.
Sinulla ei ole omaa luonnetta edes nimeksi. Ja turpaasi olet aina saanut ja miksi et ota haasteita vastaan. Oikeasti taitavat henkilöt ovat otelleet satoja otteluita eri tyylien osaajilta.
Esim. ranskalainen Savaten perustaja, jos muistan oikein, Joseph Charlemont otteli valtavasti otteluita todistaakseen tyylinsä tehokkuuden.
Sinulla ei siis pitäisi olla, jos olet niin kova, mitään esteitä olla ottelematta, mutta koska olet todellisuudessa pelkuri, raukka ja surkea valehtelija-nettinörtti, niin sinulla ei ole mitään oikeutta esittää typeriä kehujasi tällä palstalla, minkä tarkoitus on asiallinen keskustelu kamppailulajien periaatteista ja tekniikoista.
Tajua siis, että sinut on jo paljastettu kaikilla tavoilla valehtelijaksi ja lopeta jo peikkoamisesi. - hmd
The Crow kirjoitti:
Peikko taas yrittää mekkaloida, mutta tyhjää on puhe.
Huomaan, että palstalla olevien asiallisten puhujien kommentit ovat yhä enemmän ärsyttämässä sinua, sillä kielioppisi ja kirjoittamisesi on entistä heikompaa.
Pari tosiasiaa:
1. Maihareilla ei ole mitenkään mahdollista ehtiä potkaisemaan käteen. Käsi on nopeampi kuin jalka. Aina.
Kiivaassa taistelutilantessa on varsinkin paljailla käsillä ja jaloilla todennäköisempää murskata toiselta luita ja kudoksia, kuin lyödä tajuttomaksi.
Sinulla ei ole omaa luonnetta edes nimeksi. Ja turpaasi olet aina saanut ja miksi et ota haasteita vastaan. Oikeasti taitavat henkilöt ovat otelleet satoja otteluita eri tyylien osaajilta.
Esim. ranskalainen Savaten perustaja, jos muistan oikein, Joseph Charlemont otteli valtavasti otteluita todistaakseen tyylinsä tehokkuuden.
Sinulla ei siis pitäisi olla, jos olet niin kova, mitään esteitä olla ottelematta, mutta koska olet todellisuudessa pelkuri, raukka ja surkea valehtelija-nettinörtti, niin sinulla ei ole mitään oikeutta esittää typeriä kehujasi tällä palstalla, minkä tarkoitus on asiallinen keskustelu kamppailulajien periaatteista ja tekniikoista.
Tajua siis, että sinut on jo paljastettu kaikilla tavoilla valehtelijaksi ja lopeta jo peikkoamisesi.Terve ystävä Crove,suuret ovat puheesi, varmaankin tapaamme seuraavassa finfightissa,koska mä olen sinne ilmoittautumassa.
Tommosia paskahousuja jotka puukonkanssa tulee ,mäolen monottanut monesti ja niillä ei ole mitkään nopeat kädet mun jalat sen sijaan on nopeet sun kanssa olis kiva ottaa matsi vois vähä leikitellä en mä pahallasäoot agressio ja mävoisin sut lyödä mut jos uskallat.
Mä olenotellutsatoja otteluita,kadulla ja saleilla ja mä olen henggisä selkääni enole sanut sen jälkeen kun alotin koulun,siellä mä löin jo kovaa koska mulla on luonnetta sulla croce on puhetta mutta jos sulla on munaa niin tuut hmd-salille ja sulle löytyy vastusta.
HMd
PS. Finnfightissa tavataan sähänvoit tulla katsomon puolelle kun mä levytän jätkät. - Joo joo!
hmd kirjoitti:
Terve ystävä Crove,suuret ovat puheesi, varmaankin tapaamme seuraavassa finfightissa,koska mä olen sinne ilmoittautumassa.
Tommosia paskahousuja jotka puukonkanssa tulee ,mäolen monottanut monesti ja niillä ei ole mitkään nopeat kädet mun jalat sen sijaan on nopeet sun kanssa olis kiva ottaa matsi vois vähä leikitellä en mä pahallasäoot agressio ja mävoisin sut lyödä mut jos uskallat.
Mä olenotellutsatoja otteluita,kadulla ja saleilla ja mä olen henggisä selkääni enole sanut sen jälkeen kun alotin koulun,siellä mä löin jo kovaa koska mulla on luonnetta sulla croce on puhetta mutta jos sulla on munaa niin tuut hmd-salille ja sulle löytyy vastusta.
HMd
PS. Finnfightissa tavataan sähänvoit tulla katsomon puolelle kun mä levytän jätkät.Pistä nimes rölli ja todista niin tarkistetaan sit ootko mukana vai et ja katotaan kuka on levyna ja kuka pirstaleina...
- Osmo
Joo joo! kirjoitti:
Pistä nimes rölli ja todista niin tarkistetaan sit ootko mukana vai et ja katotaan kuka on levyna ja kuka pirstaleina...
Hanmoodomies finnfightseissa? On varmaan sanomattakin selvää, että poika on pelkkä trolli.
Muutaman tunti äidinkielen tukiopetusta voisi hanmoodo-miehelle olla tarpeen.
:D
- Tumppi
Mulla oli teininä samanlainen ongelma. Eräänkin kerran kun tuli kaupungilla riitaa yhden tyypin kanssa en peloltani osannut edes väistää saati sitten torjua kun tämä tyyppi löi minua suoraan nenään, ja voimalla.
No, iän myötä tämä ongelma on jotenkin mennyt. Itseluottamus rakentuu monista asioista. Esim. puntin nosto ja lihasten hankkiminen on hyvä keino saada tämäntyyppistä itseluottamusta.
Myös oma asenne on tärkeää, erään kerran kun kävelin katua pitkin perjantai-iltana, näin kun pari n. parikymppistä jätkää meni tönimään jotain vanhempaa miestä, koska tämä oli kuulemma tönäissyt heitä. Jäin siihen parin metrin päähän tuijottamaan ja olin tietysti valmiina auttamaan miestä jos pojat alkavat tosissaan pieksemään miekkosta. Toinen uhoaja huomasi minut ja tuli suoraan eteeni, ehkä n. 10 cm päähän kasvoistani uhoamaan ja kyseli, että mitä v***** vahtaat. En sanonut mitään vaan tuijotin tyyppiä suoraan silmiin. Ei siihen muuta tarvittukaan kun jätkä häippäsi ja vei kaverinsakin mennessään.
Jälkeenpäin vähän huvittikin koko juttu... - Sami
Jos sinulla on vastaavia kokemuksia enemmänkin ihmettelen miksi sinä joudut niin usein sellaisiin tilanteisiin.
Mutta kyse on vain normaalista ilmiöstä jota ei voi oppia aivan normaalilla harjoittelulla. Enkä viitsi neuvoa kuinka sitä oppii koska lopulta olet vain itse vaikeuksissa.- dope
joskus jotkut vain joutuvat silmätikuiksi. esim. oma tuttuni on kerran joutunut yhden nuorisoporukan hakkaamaksi/ryöstämäksi ja kun kaveri ei uskaltanut tehdä rikosilmoitusta ekalla kerralla, sama porukka ryöväsi/monotti häntä moneen otteeseen. sille on vaikea enää sitten tehdä mitään kun puukko on joka viikko kurkulla ja sama lause "tapetaan sut jos kerrot poliisille" kuiskataan korvaan
ja ainahan kriminaalit etsivät sellaisia kohteita jotka vaikuttavat pelokkailta ja alistuvilta. ruumiinkieli ja olemus vaikuttavat siihen että toiset joutuvat alituiseen kärhämiin ja toiset eivt koskaan.
ja myös asuin/elin ympäristö vaikuttaa. aikoinaan asuin Lahdessa alueella jossa kaikki olivat huono-osaisia, ex-vankeja yms. kaupungin huonokuntoisimmissa asunnoissa ja soskun maksamin vuokrin. siellä joka päivä ja etenkin yö oli rähinää, mähinää, huutoa ja hajoitusta. sama toistui Hämeenlinnan Katumalla, missä yksi kerrostalo jouduttiin jopa tyhjentämään asukkaista kun meno kävi liian villiksi. ja nyt Vantaan "nälkäniitty" on vain pieni parannus edellisiin asuinympäristöihin verrattuna. itse olen onnistunut toistaiseksi välttämään ongelmat, mutta kyllä joskus pelottaa kun naapurin tuttu tulee itkien ovelle pyytämään päästä yöksi sisään kun koko illan ajan on jotain epämääräistä porukkaa käynyt puukolla ja kirveellä oveen koputtelemassa. narkkareita talo täys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?465821Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki573155- 1832675
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t112462mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132169- 292131
törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/151836- 151508
- 1471364
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu2621205