Inhimillisyys pelottaa

Ninety_Eight_Percent

Kirjoitin luterilaisuuspalstalle kritiikkiä, koska siellä vaadittiin sensuroitavaksi avaus, johon oli lainattu Pastori Antti Kylliäisen haastattelu. Hän on saanut monen tosiuskovaisen vihat niskaansa opettamalla, että kaikki ihmiset ansaitsevat armon ja pääsevät lopulta taivaaseen. Jopa ateistit. Myös oma kritiikkini on nyt pyydetty poistettavaksi, joten copy-peistaan sen myös tänne.

Huomautan myös, että itse olen ateisti, mutta kunnioitan hyviä ihmisiä, jotka haluavat muuttaa asioita parempaan suuntaan. Kirjoitin tänne joskus nimellä A_theist.


Avaus luterilaisuuspalstalle:

Täältä pyydettiin poistettavaksi avaus, jossa oli lainauksena helvettiajattelua vastustavan Pastori Antti Kylliäisen haastattelu. On mielestäni kristittyjen kannalta ongelmallista, että tälle palstalle virtaavia homofobisia vihakirjoituksia ei saada eliminoitua, mutta kun puheeksi otetaan kenties yksi luterilaisuuden inhimillisimmistä hahmoista, astuu kristillinen sensuuri viheltämään pelin poikki.

On hyväksyttävä mahdollisuus, ettei ehkä olekaan odotettavissa ikuista kärsimystä kaikille heille, jotka meitä vastaan rikkoivat. Kaikille heille, jotka uskalsivat ajatella asioista eri tavoin kuin me. Onko tämä epäoikeudenmukaisuus joillekin niin vaikea pala purtavaksi, että on vihattava ihmistä, joka uskoo armoon ja anteeksiantamiseen koston ja rangaistuksen sijasta?

Mielestäni kristittyjen olisi syytä kunnioittaa Pastori Kylliäistä, sillä hänen kaltaisensa progressiiviset ihmiset ehkä pystyvät estämään kristinuskon polkeutumisen alati muuttuvan maailman ja arvojärjestelmän jalkoihin. Maailmassa toki on pahuutta ja vääryyttä siinä missä ennenkin, mutta ikuinen kärsimys rangaistuksena toisinajattelusta sotii monen nykyihmisen moraalia vastaan ja tämä on ongelmallista, mikäli kristinuskoa halutaan verovaroin ylläpitää modernissa yhteiskunnassa.

21

674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suotavaa tukea taikauskoa jos se on vähemmän paha?

      • Ninety_Eight_Percent

        mutta en myöskään pidä mahdollisena, että pääsemme kristinuskosta kokonaan eroon vielä omana elinaikanamme, vaikka se olisikin se paras optio. Siitä syystä on mielestäni positiivista, että joku yrittää ohjailla uskontoa humaanimpaan suuntaan. Oma halveksuntani kohdistuu erityisesti heihin, jotka toivottavat liekkeihin kaikki ne, jotka uskaltavat ajatella edes hieman eri tavoin, kuin he itse. Tästä syystä arvostan Pastori Kylliäisen työtä, vaikka ateisti olenkin.


      • Ninety_Eight_Percent kirjoitti:

        mutta en myöskään pidä mahdollisena, että pääsemme kristinuskosta kokonaan eroon vielä omana elinaikanamme, vaikka se olisikin se paras optio. Siitä syystä on mielestäni positiivista, että joku yrittää ohjailla uskontoa humaanimpaan suuntaan. Oma halveksuntani kohdistuu erityisesti heihin, jotka toivottavat liekkeihin kaikki ne, jotka uskaltavat ajatella edes hieman eri tavoin, kuin he itse. Tästä syystä arvostan Pastori Kylliäisen työtä, vaikka ateisti olenkin.

        periaatteessa kuitenkin olisi parasta todeta kategorisesti taikauskojen olevan vahingollisia ja epäsuotavia elementtejä sivistyneessä yhteiskunnassa?

        Nimittäin järkiargumentit, tai yleensä mitkään argumentit eivät tehoa fundiksiin, joten kohderyhmäski jää vain suurinpiirtein täysipäiset, vähemmän sekavat kaverit.

        Eikö heille olisi parempi esittää nollatoleranssi kuin suosia kuupan viiraamista?


      • Ninety_Eight_Percent
        Nas.se kirjoitti:

        periaatteessa kuitenkin olisi parasta todeta kategorisesti taikauskojen olevan vahingollisia ja epäsuotavia elementtejä sivistyneessä yhteiskunnassa?

        Nimittäin järkiargumentit, tai yleensä mitkään argumentit eivät tehoa fundiksiin, joten kohderyhmäski jää vain suurinpiirtein täysipäiset, vähemmän sekavat kaverit.

        Eikö heille olisi parempi esittää nollatoleranssi kuin suosia kuupan viiraamista?

        Taikauskot ovat vahingollisia. Mutta en mitenkään pysty näkemään mahdollisuutta sille, että kristinusko vain lain voimin kiellettäisiin. Uskon, että se on joka tapauksessa tulossa tiensä päähän ja siirtyy muutaman sukupolven sisällä mytologiaksi muiden joukkoon. Tietenkin on syytä nostaa meteli silloin, kun uskontojen vaikutuksesta tehdään vahingollisia yhteiskunnallisia päätöksiä. Itse kuitenkin näen nimenomaan kirkon sisältä tulevan helvettiajatteluun kohdistuvan kritiikin valonpilkahduksena tunnelin päässä.


      • Ninety_Eight_Percent kirjoitti:

        Taikauskot ovat vahingollisia. Mutta en mitenkään pysty näkemään mahdollisuutta sille, että kristinusko vain lain voimin kiellettäisiin. Uskon, että se on joka tapauksessa tulossa tiensä päähän ja siirtyy muutaman sukupolven sisällä mytologiaksi muiden joukkoon. Tietenkin on syytä nostaa meteli silloin, kun uskontojen vaikutuksesta tehdään vahingollisia yhteiskunnallisia päätöksiä. Itse kuitenkin näen nimenomaan kirkon sisältä tulevan helvettiajatteluun kohdistuvan kritiikin valonpilkahduksena tunnelin päässä.

        mutta nollatoleranssi hihhulismin suhteen omassa asennemaailmassa tietysti vaikuttaa, esimerkin ja kansalaismielipiteen kautta.


      • täällä jauhaa
        Nas.se kirjoitti:

        periaatteessa kuitenkin olisi parasta todeta kategorisesti taikauskojen olevan vahingollisia ja epäsuotavia elementtejä sivistyneessä yhteiskunnassa?

        Nimittäin järkiargumentit, tai yleensä mitkään argumentit eivät tehoa fundiksiin, joten kohderyhmäski jää vain suurinpiirtein täysipäiset, vähemmän sekavat kaverit.

        Eikö heille olisi parempi esittää nollatoleranssi kuin suosia kuupan viiraamista?

        nainen on viekkailla keinoilla saanut miehetkin vieteltyä mukaan ateismiin. Ajatelkaa miten suuri vaikutus feminismillä esim on


    • Asioista voi olla montaa mieltä. Minusta on hyvin erikoista että Luterilaisen kirkon pappi opettaa Raamatun ja Luterilaisia oppeja vastaan.
      Jos Kylliäinen olisi vaikka Nokialla töissä ja kehuisi Ericsonnit ja Samsungit maasta taivaaseen ja sanoisi Nokia kännykköitä toimimattomiksi ja huonoksi, olisikohan hän montaa päivää töissä? Epäilen.
      Ja ajatellaanpa tilanne että Raamattu onkin totta, silloin kaikki Kylliäisen Raamatun vastainen inhimmillisyys onkin valhetta ja väärään rauhaan tuudittamista. Kaipaako joku sellaista "inhimillisyyttä"?
      Kylliäistä vastaan minulla ei ole mitään ja voin häntä ihmisenä kunnioittaa, mutta hänen oppejaan en voi kunnioittaa millään tavoin. Minun näkökulmasta valhe ei ole lähimmäisenrakkautta eikä kunnioittamisen arvoinen asia.

      • ertert

        "Asioista voi olla montaa mieltä."

        Aivan ja kristinuskossakin on monia suuntautumisia. Läheskään kaikki eivät usko ikuisen kärsimyksen helvetissä olevan olemassa ja tietääkseni selaista ei ole luterilaisuuden dogmeihinkaan kirjattu.

        "Jos Kylliäinen olisi vaikka Nokialla töissä ja kehuisi Ericsonnit ja Samsungit maasta taivaaseen ja sanoisi Nokia kännykköitä toimimattomiksi ja huonoksi, olisikohan hän montaa päivää töissä?"

        Tuo vertauksesi menee kyllä vähän yli. Kylliäinen on kyllä pappi, mutta ei hän sentään hauku Jeesusta surkeaksi ja kehu Shivaa sekä Ukkoa maasta taivaisiin.

        "Ja ajatellaanpa tilanne että Raamattu onkin totta, silloin kaikki Kylliäisen Raamatun vastainen inhimmillisyys onkin valhetta ja väärään rauhaan tuudittamista."

        Ajatellaanpa sitä Raamatun tulkinnallisuutta. Pitkin historiaa helvetti on tulkittu hyvin eri tavoilla.

        "Minun näkökulmasta valhe ei ole lähimmäisenrakkautta eikä kunnioittamisen arvoinen asia."

        Eivät varmaankaan. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, JOS se on valhe. Toisesta näkökulmasta sinä voi olla valheen asialla.

        Josta voimmekin palata siihen asiaan, että onko toisten näkemysten suosiminen ja toisten vaientaminen oikea tapa toimia palstalla, jossa keskustellaan asioista, jotka ovat selvästi tulkinnanvaraisia olleet pitkin historiaa ja oikeaa tietoa ei kukaan voi todellisuudessa tietää.

        Sitten vielä voimme todeta, että onko se teille kristityille tärkein asia eli usko todella helvetinpelosta kiinni ja jos kerran on, niin onko se kovin sopusoinnussa hyvin Jumalallenne annettujen ominaisuuksien kanssa (vrt. mafia).


      • ertert kirjoitti:

        "Asioista voi olla montaa mieltä."

        Aivan ja kristinuskossakin on monia suuntautumisia. Läheskään kaikki eivät usko ikuisen kärsimyksen helvetissä olevan olemassa ja tietääkseni selaista ei ole luterilaisuuden dogmeihinkaan kirjattu.

        "Jos Kylliäinen olisi vaikka Nokialla töissä ja kehuisi Ericsonnit ja Samsungit maasta taivaaseen ja sanoisi Nokia kännykköitä toimimattomiksi ja huonoksi, olisikohan hän montaa päivää töissä?"

        Tuo vertauksesi menee kyllä vähän yli. Kylliäinen on kyllä pappi, mutta ei hän sentään hauku Jeesusta surkeaksi ja kehu Shivaa sekä Ukkoa maasta taivaisiin.

        "Ja ajatellaanpa tilanne että Raamattu onkin totta, silloin kaikki Kylliäisen Raamatun vastainen inhimmillisyys onkin valhetta ja väärään rauhaan tuudittamista."

        Ajatellaanpa sitä Raamatun tulkinnallisuutta. Pitkin historiaa helvetti on tulkittu hyvin eri tavoilla.

        "Minun näkökulmasta valhe ei ole lähimmäisenrakkautta eikä kunnioittamisen arvoinen asia."

        Eivät varmaankaan. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, JOS se on valhe. Toisesta näkökulmasta sinä voi olla valheen asialla.

        Josta voimmekin palata siihen asiaan, että onko toisten näkemysten suosiminen ja toisten vaientaminen oikea tapa toimia palstalla, jossa keskustellaan asioista, jotka ovat selvästi tulkinnanvaraisia olleet pitkin historiaa ja oikeaa tietoa ei kukaan voi todellisuudessa tietää.

        Sitten vielä voimme todeta, että onko se teille kristityille tärkein asia eli usko todella helvetinpelosta kiinni ja jos kerran on, niin onko se kovin sopusoinnussa hyvin Jumalallenne annettujen ominaisuuksien kanssa (vrt. mafia).

        perheettömille ja lapsettomille, juhaneille on ihan helvetin tärkeää että on olemassa vielä syvempää pohjasakkaa.

        Siksi he keulivat mopoa kun peräti Jumala on sitä mieltä että arvoasteikossa he eivät ole alimpina.


      • oletko

      • ertert kirjoitti:

        "Asioista voi olla montaa mieltä."

        Aivan ja kristinuskossakin on monia suuntautumisia. Läheskään kaikki eivät usko ikuisen kärsimyksen helvetissä olevan olemassa ja tietääkseni selaista ei ole luterilaisuuden dogmeihinkaan kirjattu.

        "Jos Kylliäinen olisi vaikka Nokialla töissä ja kehuisi Ericsonnit ja Samsungit maasta taivaaseen ja sanoisi Nokia kännykköitä toimimattomiksi ja huonoksi, olisikohan hän montaa päivää töissä?"

        Tuo vertauksesi menee kyllä vähän yli. Kylliäinen on kyllä pappi, mutta ei hän sentään hauku Jeesusta surkeaksi ja kehu Shivaa sekä Ukkoa maasta taivaisiin.

        "Ja ajatellaanpa tilanne että Raamattu onkin totta, silloin kaikki Kylliäisen Raamatun vastainen inhimmillisyys onkin valhetta ja väärään rauhaan tuudittamista."

        Ajatellaanpa sitä Raamatun tulkinnallisuutta. Pitkin historiaa helvetti on tulkittu hyvin eri tavoilla.

        "Minun näkökulmasta valhe ei ole lähimmäisenrakkautta eikä kunnioittamisen arvoinen asia."

        Eivät varmaankaan. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, JOS se on valhe. Toisesta näkökulmasta sinä voi olla valheen asialla.

        Josta voimmekin palata siihen asiaan, että onko toisten näkemysten suosiminen ja toisten vaientaminen oikea tapa toimia palstalla, jossa keskustellaan asioista, jotka ovat selvästi tulkinnanvaraisia olleet pitkin historiaa ja oikeaa tietoa ei kukaan voi todellisuudessa tietää.

        Sitten vielä voimme todeta, että onko se teille kristityille tärkein asia eli usko todella helvetinpelosta kiinni ja jos kerran on, niin onko se kovin sopusoinnussa hyvin Jumalallenne annettujen ominaisuuksien kanssa (vrt. mafia).

        "Aivan ja kristinuskossakin on monia suuntautumisia. Läheskään kaikki eivät usko ikuisen kärsimyksen helvetissä olevan olemassa ja tietääkseni selaista ei ole luterilaisuuden dogmeihinkaan kirjattu."

        Toki on suuntauksia, mutta pienenä osana ovat he jotka eivät usko helvetin olemassa oloon. Ehkä he yrittävät järkeistää ajatusta liikaa, mene ja tiedä.

        "Tuo vertauksesi menee kyllä vähän yli. Kylliäinen on kyllä pappi, mutta ei hän sentään hauku Jeesusta surkeaksi ja kehu Shivaa sekä Ukkoa maasta taivaisiin."

        Ehkäpä vertaukseni ei ollut paras mahdollinen, mutta pointti olikin siinä että kun Kylliäinen kiistää tai pyrkii kumoamaan suurimman osan Jeesuksenkin opetuksista niin ei siinä alkuperäisestä Raamatullisesta Jeesuksesta jää jäljelle mitään. Kyllä se on silloin "Kylliäisen oma Jeesus" ja mikä se sitten, onki hyvä kysymys.

        "Ajatellaanpa sitä Raamatun tulkinnallisuutta. Pitkin historiaa helvetti on tulkittu hyvin eri tavoilla."

        Toki mutta jos katsomme esim. evankeljumeja niin Jeesus itse puhuu niissä useaan otteeseen helvetistä varoittavalla sävyllä.

        "Eivät varmaankaan. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, JOS se on valhe. Toisesta näkökulmasta sinä voi olla valheen asialla.
        Josta voimmekin palata siihen asiaan, että onko toisten näkemysten suosiminen ja toisten vaientaminen oikea tapa toimia palstalla, jossa keskustellaan asioista, jotka ovat selvästi tulkinnanvaraisia olleet pitkin historiaa ja oikeaa tietoa ei kukaan voi todellisuudessa tietää."


        Olen samaa mieltä, tarkoitukseni olikin tuoda juuri sitä vastanäkemystä tähän mukaan. Pyrin tuomaan sitä Raamatullista näkökulmaa.Tosiasiahan on kuitenkin että Kylliäinen kiistää useita Raamatun totuuksia omilla tulkinnoilla.


        "Sitten vielä voimme todeta, että onko se teille kristityille tärkein asia eli usko todella helvetinpelosta kiinni ja jos kerran on, niin onko se kovin sopusoinnussa hyvin Jumalallenne annettujen ominaisuuksien kanssa (vrt. mafia). "


        Oppi helvetistä on tärkeä siksi että se esiintyy Raamatussa. Jos Raamatun lehdiltä puuttuisi oppi helvetistä uskon, että silti olisin Kristinuskossa. Minulle usko on niin paljon muutakin,kokonasivaltaista, kuin "helvetinpelkoa".
        Ja koska uskon että Jumala on oikeudenmukainen,pyhä,hyvä ja tasapuolinen, niin oppi helvetistä Jumalan suunnitelmana on myös tätä, vaikka se ei ihmisen tyhjentävästi selitettävissä olekkaan.


      • Nas.se kirjoitti:

        perheettömille ja lapsettomille, juhaneille on ihan helvetin tärkeää että on olemassa vielä syvempää pohjasakkaa.

        Siksi he keulivat mopoa kun peräti Jumala on sitä mieltä että arvoasteikossa he eivät ole alimpina.

        Juuri uskoontulon myötä olen tajunnut että en ole mikään "maailman valtias ja helmi". Olen tajunnut sen oman syntisyyteni ja tiedän että en ole muita ihmisiä parempi.

        Ja Kristuksessa kaikki ovat tasa-arvoisia kuten Jumalan Sana opettaa Gal.3:28.


      • juhani1965 kirjoitti:

        Juuri uskoontulon myötä olen tajunnut että en ole mikään "maailman valtias ja helmi". Olen tajunnut sen oman syntisyyteni ja tiedän että en ole muita ihmisiä parempi.

        Ja Kristuksessa kaikki ovat tasa-arvoisia kuten Jumalan Sana opettaa Gal.3:28.

        aiheuttaa sinussa tarpeen valehdella, kiistää asenteesi ja tekosi.

        Olet yhä syvemmällä. Kohta painut kai sinne mihin edellinen Apostolimmekin painui. Julkaistuaan ensin kaikki mahdollisen henkilökohtaisen informaationsa netissä.

        Mikset voisi heti painua vittuun?


      • oletko kirjoitti:

        Jo lukenut tämän Kirkko ja Kaupungissa 25.8.2008 olleen Ismo Dunderberg, Helsingin yliopiston Uuden testamentin eksegetiikan uuden professorin haastattelun?

        http://www.kirkkojakaupunki.fi/?newsid=8935&deptid=127&languageid=3&NEWS=1

        Ja kertoisitko mitä ajatuksia se sinussa herättää?

        En ollu aijemmin lukenut ja lukasin sen tässä pikaisesti.Olis varmaan hyvä lukea ajatuksen kanssa.
        Mutta siinä oli hyvääkin tekstiä, juuri se että on hyvä ottaa huomioon sen ajan kulttuuri ja se kenelle Raamatun kulloinenkin teksti on suunnattu. Esim. sen aikanen yhteiskunta oli "orjayhteiskunta", "vapaita" ihmisä oli huomattavasti vähempi kuin orjia.
        Ihan kaikesta en saanut "kiinni", en ollut samaa mieltä. Ja tutkijoilla on usein suurempi tarve järkeistää kuin uskoa, tämä vaikuttaa varmaan heidän tulkintoihin Raamatusta. Esim.Dunderbergin edeltäjä Räisänen on hyvin pitkälti "liberaaliteologi" eli hänen tulkinta "riisuu" Raamatun monissa asioissa.

        Mutta kaikenkaikkiaan aika hyvä haastattelu pikaisesti luettuna.


      • kaikki, ei ole
        Nas.se kirjoitti:

        perheettömille ja lapsettomille, juhaneille on ihan helvetin tärkeää että on olemassa vielä syvempää pohjasakkaa.

        Siksi he keulivat mopoa kun peräti Jumala on sitä mieltä että arvoasteikossa he eivät ole alimpina.

        meidän joukossa montaa jalosukuista. Mutta ei se tarkoita että meillä olisi alemmuuskompleksi päin vastoin mukava vaan kn saa pelastua.


      • oikeasti tuota
        Nas.se kirjoitti:

        aiheuttaa sinussa tarpeen valehdella, kiistää asenteesi ja tekosi.

        Olet yhä syvemmällä. Kohta painut kai sinne mihin edellinen Apostolimmekin painui. Julkaistuaan ensin kaikki mahdollisen henkilökohtaisen informaationsa netissä.

        Mikset voisi heti painua vittuun?

        mieltä, kuulostaa lähes perkeleelliseltä kiihkolta tuo mikä sinulla on. Tutkaile vähän itseäsi ja ajattele.


      • Nas.se kirjoitti:

        aiheuttaa sinussa tarpeen valehdella, kiistää asenteesi ja tekosi.

        Olet yhä syvemmällä. Kohta painut kai sinne mihin edellinen Apostolimmekin painui. Julkaistuaan ensin kaikki mahdollisen henkilökohtaisen informaationsa netissä.

        Mikset voisi heti painua vittuun?

        Ehkäpä se että näet asenteeni valheellisesti, johtuukin sinun asenteestasi.
        Apostoli? En tunne nimimerkkiä.
        Ja jos kirjoitukseni tulee kohti, eihä sun Nasseli tarvii lukea niitä, ei nouse sullakaa sit verenpaine liikaa. Ja toiset on luonteeltaan avoimempia kuin toiset. Mutta en minäkää "kaikkea mahdollista" aijo tänne kirjoittaa, eli elä huolehi turhia.
        Ja nämä palstatha on kaikille avoimia kirjoittaa ajatuksiaan. Sitäkin se tasa-arvo on.


    • Tähdenlento

      olen nyttemmin tarkkaan ja todella tarkkaan pohtinut, vaikken tätä Pastori Antti Kylliäisen nimeä ole kuunaan kuullutkaan, joitakin näitä ’hihhulismiin’ liittyviä juttuja (tosin itse olen ja aina edelleenkin tulen olemaan hihhuli, jos ateismiin peilataan).

      Ekaksikin voisin ihmetellä sitä tai tätä, että miksi kirkossa esitetyt perinteiset saarnat (=jumalanpalveluksen pääteemat) eivät koskaan käsittele Raamatun, etenkään Vanhan Testamentin juttuja perin pohjin. Kyllä minun mielestäni sieltä voisi nostaa aikamoisia teemoja esille. Tosin Uusi Testamentti on jo pikkasen enempi maalaisjärkeenkin käypää, mutta toisaalta oiva esimerkki niin sanotusta vertauskuvauksellisesta teoksesta. Joten tulkitkoon kukin tahollansa senkin kirjan sanomaa, tavallansa.

      Minäkin ’uskallan’ näin hihhulinakin ajatella eri tavalla, mikäli ajattelupohjana käytetään ’pelkkää’ Raamattua. Ja senkin haluan lausua tai esittää, ettei seurakunnan toiminta lasten/nuorten parissa ole millään tavoin sidoksissa Raamatussa esitettyyn ajattelumalliin. Kyllä siellä/sielläkin keskitytään tämän elämisen/tämän lyhyen elämisen malliin, joka tarkoittaa sitä, että lapselle/nuorelle halutaan esiintuoda tämän raadollisen elämisen faktat. Ei siellä tyrkytetä Raamatun oppeja (=faktoina), vaan lähestyminen elämiseen opetetaan lähestymällä luontoon yleensä.

      Ja tokaksi tekisi mieli lausua jotakin siitä, siitä ’vapauden’ vaihtoehtoisuudesta olla osallistumatta uskonnon/uskontojen opetukseen, mutta olkoot.

      Ja taasen tämä ’moderni yhteiskunta’ –käsite. Mitä tämä tarkoittaa eri uskomusten tai ateismin näkökulmasta tarkasteltuna? Samaa sakkia ollaan, mutta voivatko nämä eri näkemykset olla se tekijä, loppupelissä tai mieluumminkin tässä elämisessämme, tekijä joka näkemystensä ’vahvuudessaan’ on se hajottava tekijä?

    • Antti Kylliäisen?

      On sekä kristittyjen että perustuslakiimme perustuvan sananvapauden kannalta enemmän kuin ongelmallista, jos (lainaus)
      "tälle palstalle virtaavia homofobisia vihakirjoituksia ei saada eliminoitua, mutta kun puheeksi otetaan kenties yksi luterilaisuuden inhimillisimmistä hahmoista, astuu kristillinen sensuuri viheltämään pelin poikki."

      Joten laitan Antin haastattelun uudestaan. MIKSI tämä poistettiin, noin aluperin? Sananvapaus kai sentään koskee uskovaisiakin?

      Tässä:

      Armon asiamies

      Kapinapappi Antti Kylliäinen pitää paussin kirkon töistä.

      LILI WESSMAN
      Koko pappisuransa ajan Antti Kylliäinen on puhunut ja kirjoittanut armosta, niin Jumalan kuin ihmisten.
      Siitä pitäen, kun Kylliäinen yksitoista vuotta sitten leväytti taivaan portit ammolleen kirjassaan Kaikki pääsevät taivaaseen, hänestä on käytetty nimitystä kohupappi. Kirkon vanhoilliset ovat syyttäneet häntä harhaoppiseksi ja vaatineet hänelle potkuja. Kirkon vallanpitäjille hän on ollut vaikea tyyppi ja vaarallinen radikaali.
      Piispat ovat paimentaneet ja ojentaneet Pakilan pastoria. Häntä on kehotettu pysymään poissa julkisuudesta ja lähtemään jäähylle.
      Nyt Antti Kylliäinen jättää kirkon.
      – Lähden paussille, en pakomatkalle, hän sanoo.

      Vuoden virkavapaan juuri aloittanut pastori on riisunut liperit.
      – Seurakunnan virkatyössä en ole käytettävissä, mutta jos joku pyytää, hoidan tietenkin kirkollisia toimituksia.
      Antti Kylliäisen uskoa on koeteltu ja kuurnittu tarkemmin kuin kenties kenenkään toisen suomalaisen papin.
      Helsingin hiippakunnan tuomiokapituli tutki ja puntaroi hänestä tehdyt lukuisat harhaoppikantelut ja päätti vihdoin, että Kylliäinen on kelvollinen evankelis-luterilaiseen papin virkaan.
      – En ole hetkeäkään itse epäillyt sitä.
      Hetkeäkään hän ei myöskään ole katunut hurjistusta herättäneitä teologisia tulkintojaan. Hän on yhä vakuuttunut siitä, ettei helvettiä ole.
      – Tuonpuoleisessa ei ole helvettiä.
      Tässä elämässä helvettejä toki on runsaasti.

      Viime viikolla julkistetun tutkimuksen mukaan Suomi on työpaikkakiusaamisen Euroopan kärkimaa. Joka viides suomalainen on joutunut työpaikalla kiusatuksi.
      – Uskon, että tutkimustulos pitää paikkansa. Silti on vaikea käsittää, miksi kiusaaminen suomalaisilla työpaikoilla on kaksi kertaa yleisempää kuin muissa Pohjoismaissa.
      Armon asiamiehelle työelämän armottomuus on nyt myös uusi työsarka.
      – Lähden työyhteisökouluttajana viemään yrityksiin keinoja, joilla arki saataisiin armeliaammaksi.
      Yrittäjäkurssilla Kylliäinen pohtii vielä muun muassa firmansa nimeä. Sen päätuote on jo valmis: työyhteisöpäivä, jolla mietitään konsteja saada ihmiset tuntemaan itsensä hyväksytyiksi ja hyväksymään toiset ihmiset.
      Liittyykö Kylliäinen nyt yrityksiä kiertävien konsulttien sekalaiseen joukkoon? Ryhtyykö hän maallistamaan Raamatun oppia?
      – Sitäpä juuri. Ehdottomasti.

      Rakkaus ja armo eivät Antti Kylliäiselle ole eväitä, joita jaetaan vain kirkossa pyhäaamuisin kello kymmenen.
      – Jotta kristinuskon keskeisimmillä opeilla olisi merkitystä, niiden pitää kestää arkea. Niistä voi johtaa ehdotuksia jokapäiväiseen ihmisenä olemiseen, myös työpaikalla.
      Anteeksi nyt, Antti, mutta rakkaus ja armo eivät taida aivan ensimmäisinä tulla yritysjohtajien mieleen bisnespäätöksiä tehtäessä. Yrityksen tehtävä on tuottaa omistajilleen voittoa. Muu on hurskailevaa höpinää.
      - Bisnes on ihmisten toimintaa. Ihmisten maailmassa meillä on kaikki mahdollisuudet muuttaa ihmisten käyttäytymistä, Kylliäinen väittää.
      – Yritykset hyötyvät taloudellisesti siitä, että työntekijät viihtyvät. Pahoinvointiin palaa rahaa. Ahdistunut ihminen ei taatusti ole tuottelias.
      ”Armojohtamisesta” puhuva Antti Kylliäinen miettii parhaillaan, mitä uusi käsite oikein käytännössä tarkoittaisi.
      – Minulle paras tapa selvittää jokin asia itselleni on kirjoittaa siitä kirja.

      Jatkuva pakko olla töissä entistä parempi, nopeampi, tuottoisampi ja tarpeellisempi tekee meistä armottomia niin itseämme kuin toisia ihmisiä kohtaan. Moni meistä kurottaa korkealle toisten harteilla tasapainoillen.
      – Pohjimmiltaan kukaan ei ole ilkeä ja paha, Antti Kylliäinen lohduttaa.
      Hänen mielestään meille pitäisi työpaikoilla opettaa anteeksi antamista.
      – Anteeksianto ei tarkoita toisen posken kääntämistä. Se tarkoittaa asioiden selvittämistä niin, ettei jäädä hautomaan kostoa, kaunaa ja katkeruutta.
      Kylliäisen mukaan anteeksi antaminen toimii.
      – Se vapauttaa ja avaa tien eteenpäin.

      Anteeksianto ja armo täytyy pastorin mukaan panna kiertoon.
      – Jumala armahtaa kaikkia ihmisiä. Hänelle kelpaamme sellaisina kuin olemme.
      – Kukaan meistä ei kuitenkaan ole armon lopullinen sijoituspaikka. Tarkoitus on, että jaamme armon eteenpäin antamalla anteeksi lähimmäisillemme.
      Antti Kylliäisen Jumalalle on yhdentekevää, mihin ihminen uskoo vai eikö hän usko mihinkään.
      – Jokainen pelastuu, ehdoitta ja vaatimuksitta. Jos armo on Jumalasta, se on täydellistä.
      Kaikki siis pääsevät taivaaseen, joukkomurhaajatkin?
      – Kyllä. Kaikki tai ei ketään. Vai mihin sinä vetäisit rajan?
      En tiedä, eikä minusta ole Jumalan konsultiksi. Hänellä lienee syntejä punnitsevia apulaisia jo ihan riittävästi.

      Pappina Kylliäinen siunaa pakanat ja homot.
      – Tottakai.
      – En kysele, kuuluvatko ihmiset kirkkoon. Toimin Raamatun sanoman mukaan ja tuen jokaista suhdetta, jossa ihmisten välinen rakkaus täyttyy.
      Antti Kylliäisen mukaan parisuhteensa virallistaneiden homoparien siunaamiselle ei ole teologista estettä.
      – Raamattu ei puhu mitään homoseksuaalisuudesta. Raamattu ja kirkkoisät ottavat kantaa heteroseksuaalisten miesten homoseksuaaliseen hurjasteluun, joka Raamatun syntyaikojen kulttuureissa oli yleistä.
      Raamatun ajoista käsitys ja tieto homoseksuaalisesta taipumuksesta tai suuntautuneisuudesta on muuttunut.
      – Kristinusko on koko olemassaolonsa ajan muuttanut muotojaan ja sisältöjään, eikä muutos suinkaan ole saavuttanut päätepistettään.
      Usein homoparien siunaamatta jättämistä perustellaan myös sillä, että avioliittoon Raamatun mukaan kuuluu hedelmällisyys; yhteiset lapset.
      – Jos lapset ovat merkki Jumalan siunauksesta, johdonmukaisuuden vuoksi pappien pitäisi kieltäytyä myös yli 50-vuotiaiden ihmisten vihkimisestä avioliittoon. Ennen vihkimistä pitäisi tutkia niin ikään kaikki muutkin vihittävät: onko heillä mahdollisuus tai aikomus hankkia lapsia.
      – Jos ei ole, edessä on teologinen ongelma.

      Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäsenmäärä hupenee jo kuudetta vuotta. Kirkosta erotaan ennätystahtiin.
      Homojen lisäksi kansankirkkoa hiertävät naispappeuden vastustajat. Jyrkkien fundamentalistien asema kirkossa on käynyt ahtaaksi.
      – Vaikka edustan täysin toisenlaisia käsityksiä kuin naispappeuden vastustajat, ymmärrän ja kunnioitan heitä.
      – Minusta heidän savustamisensa ulos kirkosta on murheellinen ratkaisu. Jos kirkossa on tilaa minulle, siellä pitäisi olla tilaa myös naispappeuden vastustajille.
      – Heillä on vakaumuksensa. Myös minulla on vakaumukseni, niin vahva, etten siitä luopuisi - enkä käskystä ainakaan.
      Auktoriteettien kanssa Antti Kylliäisellä on ollut vaikeuksia koko aikuisiän.
      – Nuorena en ollut kapinallinen. Olin koulussa tosi hiljainen, ujo, arka ja kornilla tavalla kiltti. Minulle tuli murrosikä vasta kaksikymmenvuotiaana.
      – Se taisi jäädä päälle.

      Maallikoille Kylliäisen kansantajuiset ja vilpittömät teokset ovat mannaa. Varsinkin esikoisteos Kaikki pääsevät taivaaseen on saavuttanut kulttikirjan aseman.
      Moni meistä ihmettelee esimerkiksi Raamatun ristiriitaisuuksia.
      – Raamattua voi lukea monella tavalla. Helppo kirja se ei ole.
      Antti Kylliäisen mukaan Raamatun ymmärtämistä auttaa sen taustan tunteminen.
      – Raamattu on syntynyt noin tuhannen vuoden kuluessa patriarkaalisessa paimentolaiskulttuurissa. Se on 66 kirjan kokoelma, jossa näkyy muinaisten kirjoittajien ja toimittajien jälki.
      – Oikeastaan on hämmästyttävää, ettei Raamattu ole vieläkin ristiriitaisempi.

      Monet ammattiteologit ja papit jakavat Kylliäisen ajatukset, mutta eivät halua tai uskalla puhua näkemyksistään ääneen.
      – Tiedän, etten ole yksin. Tuomiokapitulikäsittelyjen jälkeen kollegat sanoivat, että nyt on entistä vaikeampi avata suutaan.
      – Harhaoppikantelut eivät ole hauskaa ajankulua.
      Papit varovat puhumasta vaikeista opinkappaleista. Joitakin vuosia sitten julkaistun tutkimuksen mukaan joka kymmenes kirkon työntekijä on sitoutunut kirkon oppeihin heikosti.
      – Esimerkiksi kysymykset neitseellisestä sikiämisestä ja ylösnousemuksesta ovat niin vaikeita ja käsittämättömiä, että jo niiden ihmettely hämmentää.
      – Minun mielestäni kaikkia oppeja saa epäillä. Aika moni ihminen, pappikin, epäilee heikkona hetkenään jopa Jumalan olemassaoloa.
      – Jos en puhuisi epäilyistäni rehellisesti ääneen, kokisin olevani leipäpappi.
      Antti Kylliäinen sanoo olevansa hengellisesti huono ihminen.
      – Minun tapani rukoilla on harrastaa uskonnollisfilosofista pohdiskelua. Ymmärrän myös mystikoita, jotka aavistavat Jumalasta jotakin sellaista, mitä sanat ja järki eivät tavoita.

      Lapsuuden maisemissaan Helsingin Pakilassa viihtyvä pastori on ollut seurakunnassaan hyvin pidetty. ”Tulethan sä takaisin?” seurakuntalaiset kyselevät.
      – En tiedä. En tiedä yhtään, mitä teen vuoden päästä. En edes mieti sitä vielä.
      Kotikylässä Kylliäistä kyllä kuullaan, jos ei alttarilla, niin kenties toisenlaisella estradilla. Hän soittaa alttosaksofonia pakilalaisten kaverien bändissä, jolla ei vielä ole nimeä.
      –   Ensimmäiset harjoitukset on vasta pidetty.

      (lähde: Satakunnan Kansa/ Sunnuntai)

      • ainakaan vielä

        mutta luterilaisuus-palstalta sensuroitiin JÄLLEEN tämä luterilaisen papin haastattelu.


      • ja mielipideterrorismi
        ainakaan vielä kirjoitti:

        mutta luterilaisuus-palstalta sensuroitiin JÄLLEEN tämä luterilaisen papin haastattelu.

        on mahdollista?!"!!!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      84
      5277
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      28
      3508
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      40
      2864
    4. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      25
      2065
    5. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

      🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      58
      1840
    6. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

      Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      286
      1616
    7. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1596
    8. Mitä meidän välillä

      Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1392
    9. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1366
    10. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      7
      1155
    Aihe