Apukäynnistimistä

Onko kokemuksia salkkumallisista apukäynnistin latteista ? En tarkoita kalliita boosterita, vaan nittä edullisia 40-100 euron latteita.

Mikä olisi hyvä ja onko totta, että hehkuille sen antama virta on vahingollista ? Vai onko tämä vain boostereiden ominaisuus.
Ilmoita


On kokemusta. Itse ostin juuri tuollaisen neljänkympin boosterin. Kerran starttasin auton pakkasesta ja toisella kertaa se ei enään toiminut. Olen käyttänyt usein tuollaista 150€:n hintaista bochin boosteria ja on verraton apuväline. Mutta pikku vinkkinä huomauttaisin että uusi akku on halvempi kuin boosteri.
Itse olen käynnistellyt vanhoja romuja eikä ongelmia ole ilmennyt mutta nykyisten sähkö/tietokonehirvitysten kanssa ei voi olla niin varma mitä virtapiikki aiheuttaa.
Ilmoita
Googlestahan noita löytyi.

http://www.adita.fi/?file=245
1700-AT6059 malli maksaa verollisena satasen paikkeilla. Kyseisessä mallissa on varmaan markkinoiden suurin akku, muistaakseni noin 26-30Ah.. Muissa markkinoilla olevissa malleissa on noin 16-18Ah akut elleivät ole kehittynyt vuosien saatossa.
Kyseinen tuote on ollut minulla tiepalveluhommissa joitakin vuosia. Hyvin pelittää ja potkua löytyy useampaan käynnistykseen. Kokemuksia on kavereilla LE-PRO mallisesta joka on myös hyviä, mutta hinta 2,5-3 kertaa kalliimpi.
6 VASTAUSTA:
Jos käytät boosteria toistuvasti, niin kertoisitko miten toimii jos sitä säilytettään esim. auton kylmässä takaluukussa?
Eikö akku menetä huomattavasti tehoa pakkasella.
Mikä on se oikea tapa käyttää apukäynnistintä?
Ilmeisesti on useampikin tapa, mutta riittääkö se 5 min. joilloin antaa apuvirtaa autonakulle ja sitten ottaa apukäynnistimen pois ja starttaa auton vai pidetääkö apukäynnistin kiinni startin ajankin ?

Ja kannattaako unohtaa nämä halvat 30-50 € vehkeet ?

Entä apukäynnistimen lataus ?

Kuinka usein se pitää ladata kun ei ole käytössä ja menettääkö se varauskykynsä jos ei esim. vuoteen lataa ?
Apukäynnistin kirjoitti:
Mikä on se oikea tapa käyttää apukäynnistintä?
Ilmeisesti on useampikin tapa, mutta riittääkö se 5 min. joilloin antaa apuvirtaa autonakulle ja sitten ottaa apukäynnistimen pois ja starttaa auton vai pidetääkö apukäynnistin kiinni startin ajankin ?

Ja kannattaako unohtaa nämä halvat 30-50 € vehkeet ?

Entä apukäynnistimen lataus ?

Kuinka usein se pitää ladata kun ei ole käytössä ja menettääkö se varauskykynsä jos ei esim. vuoteen lataa ?
30-50 euron vehkeet on naisen käsilaukun painoisia, joten akkumassaa ei ole riittävästi talvikäynnistykseen.
Boosteri säilytetään varattuna jolloin se kestää myös pakkasta. Lataus tapahtuu mukana olevan verkkolaitteen avulla tai tupakan sytyttimen kautta.
Älä irroita kaapelipuristinta kun auto käy, voi tulla jännitepiikki joka voi rikkoa eletroniikkaa tai laturin.
Boosteri on hyvä apuväline ja leluboosteria ei kannata ostaa Suomen oloihin.
Ahma vastaa kirjoitti:
30-50 euron vehkeet on naisen käsilaukun painoisia, joten akkumassaa ei ole riittävästi talvikäynnistykseen.
Boosteri säilytetään varattuna jolloin se kestää myös pakkasta. Lataus tapahtuu mukana olevan verkkolaitteen avulla tai tupakan sytyttimen kautta.
Älä irroita kaapelipuristinta kun auto käy, voi tulla jännitepiikki joka voi rikkoa eletroniikkaa tai laturin.
Boosteri on hyvä apuväline ja leluboosteria ei kannata ostaa Suomen oloihin.
voi tulla?
"jännitepiikki" o... kirjoitti:
voi tulla?
Virtapiiri katkaistessa eli johdon irroittamisen yhteydessä sähkö pyrkii pitämään yllä suljettua virtapiiriä...jolloin on mahdollista jännitteen nousu.
Voi olla ettei tapahdu käynnistyksessä mitään... muutta ehkä sitten seuraavalla boxi hajoaa.... ja tas meni tonni.
Nyt ilmeisesti puhuttiin turvallisesta tavasta... käyttäjä päättää
Apukäynnistin kirjoitti:
Mikä on se oikea tapa käyttää apukäynnistintä?
Ilmeisesti on useampikin tapa, mutta riittääkö se 5 min. joilloin antaa apuvirtaa autonakulle ja sitten ottaa apukäynnistimen pois ja starttaa auton vai pidetääkö apukäynnistin kiinni startin ajankin ?

Ja kannattaako unohtaa nämä halvat 30-50 € vehkeet ?

Entä apukäynnistimen lataus ?

Kuinka usein se pitää ladata kun ei ole käytössä ja menettääkö se varauskykynsä jos ei esim. vuoteen lataa ?
Riippuu siitä minkälainen apukäynnistin on kyseessä. Lue ensin apukäynnistimen ohjekirja. Ennen käyttöönottoa apukäynnistimen akku pitää ladata täyteen, koska apukäynnistimet toimitetaan kauppoihin aina apukäynnistimen oma akku täysin tyhjänä. Apukäynnistimen lataaminen tapahtuu yleensä aina mukana toimitettavalla verkkolaturilla ja tämä on kaikista turvallisin, nopein tapa ladata apukäynnistimen akkua. Joissakin apukäynnistimissä lataus on myös mahdollista tietokoneen USB portin kautta, tämä on yleensä hitain tapa. Joissakin tapauksissa myös auton tupakansytytin pistokkeesta pidemmän ajon aikana, mutta tämä ei ole yleensä kovin suositeltavaa.

Apukäynnistimen akku yleensä pitäisi aina myöhemmin ladata jokaisen käyttökerran jälkeen. Apukäynnistimen akkua tulisi myös ladata mieluiten vähintään 3 kertaa vuodessa vaikka apukäynnistintä ei lainkaan käytettäisikään.

Lue ensin auton ohjekirja ennen apukäynnistimen kytkemistä.

Jos kyseessä on tällainen boosteri:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Apukaynnistin-12-V-900-A-mukana-kompressori-2000035161/
1.Kytke boosterin kaapelit auton akkuun eli plus johto akun plus napaan tai johtoon ja miinus johto akun miinus napaan tai johtoon. Ei yleensä tarvitse irroittaa lainkaan auton omia virtakaapeleita akusta. Tässä vaiheessa boosterin tulee olla poissa päältä, eli boosterin virtakytkin off asennossa. Jos kyseessä on start&stop järjestelmällä varustettu auto niin tarkista ensin auton ohjekirja ennen kytkentää, tämä siksi koska joissakin start&stop järjestelmällä varustetuissa autoissa on aivan oma erillinen paikkansa akkulaturia tai apukäynnistintä varten, eikä apukäynnistystä välttämättä saa tehdä lainkaan suoraan akun kautta.
2.Käännä boosterin virta päälle eli virtakytkin on asentoon. Sitten katso niitä apukäynnistimen merkkivaloja, joissakin apukäynnistimissä tulee palaa vähintään 2-3 peräkkäistä merkkivaloa että apukäynnistimen olisi apukäynnistimen valmistajan mukaan sallittua.
3.Mene autoosi ja kytke ylimääräiset sähkölaitteet kuten radio, ilmastointi, lämmittimet yms pois päältä minimoidaksesi ylimääräisen sähkökuorman. Tämä helpottaa helpottaa paljon auton käynnistämistä ja antaa sinulle mahdollisen yrittää uudelleen auton käynnistämistä jos ensimmäinen käynnistys yritys jostakin syystä epäonnistuu.
4.Käynnistä auto, jos auto ei heti käynnisty niin odota 2-5min ennen auton virrat poissa påältä(virta avain off asennossa) kuin yrität uudelleen käynnistää autoa.
5.Auton käynnistyttyä nouse pois autostasi ja mene apukäynnistimen luokse.
6.Kytke apukäynnistin pois päältä, eli apukäynnistimen virtakytkin off asentoon. Sitten irroita apukäynnistimen kaapelit akusta/autosta. Tehtävä suoritettu.

Jos kyseessä on tämän kaltainen apukäynnistin missä on apukäynnistimestä irroitettavat kaapelit.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Kompakti-apukaynnistinVirtalahde-2000035586/

1.Kytke boosterin kaapelit auton akkuun eli plus johto akun plus napaan tai johtoon ja miinus johto akun miinus napaan tai johtoon. Ei yleensä tarvitse irroittaa lainkaan auton omia virtakaapeleita akusta. Tässä vaiheessa boosterin tulee olla poissa päältä ennen kaapeleiden kytkentää. Lisäksi apukäynnistimen kaapeleiden tulisi olla myös irti apukäynnistimestä. Jos kyseessä on start&stop järjestelmällä varustettu auto niin tarkista ensin auton ohjekirja ennen kytkentää, tämä siksi koska joissakin start&stop järjestelmällä varustetuissa autoissa on aivan oma erillinen paikkansa akkulaturia tai apukäynnistintä varten, eikä apukäynnistystä välttämättä saa tehdä lainkaan suoraan akun kautta.
2.Liitä apukäynistimen kaapeleiden toinen puoli kiinni apukäynnistimeen, eli se kapeampi pää missä ei ole hauenleukoja. Sitten paina napista tai käännä(jos on käännettävä virtakytkin) boosterin virta päälle eli virtakytkin on asentoon. Katso niitä apukäynnistimen merkkivaloja, joissakin apukäynnistimissä tulee palaa vähintään 2-3 peräkkäistä merkkivaloa että apukäynnistimen olisi apukäynnistimen valmistajan mukaan sallittua.
3.Mene autoosi ja kytke ylimääräiset sähkölaitteet kuten radio, ilmastointi, lämmittimet yms pois päältä minimoidaksesi ylimääräisen sähkökuorman. Tämä helpottaa helpottaa paljon auton käynnistämistä ja antaa sinulle mahdollisen yrittää uudelleen auton käynnistämistä jos ensimmäinen käynnistys yritys jostakin syystä epäonnistuu.
4.Käynnistä auto, jos auto ei heti käynnisty niin odota 2-5min ennen auton virrat poissa påältä(virta avain off asennossa) kuin yrität uudelleen käynnistää autoa.
5.Auton käynnistyttyä nouse pois autostasi ja mene apukäynnistimen luokse.
6.Irroita apukäynnistimen kaapelit apukäynnistimestä ennen kuin irroitat apukäynnistimen kaapeleita auton akusta/autosta. Kytke apukäynnistin pois päältä, eli apukäynnistimen virtakytkin off asentoon. Toki jotkut apukäynnistimet osaavat sammuttaa itse itsensä kaapeleiden irroittamisen jälkeen. Sitten irroita apukäynnistimen kaapelit akusta/autosta. Tehtävä suoritettu.
+Lisää kommentti
onko muuten TM tai Tuulilasi tehnyt testiä näistä laitteista ?

Numero ja lehti ?
Ilmoita
Mikä mahtaa olla paras tällä hetkellä markkinoilla oleva apukäynnistin?
Ilmoita
Ostin joskus 10 vuotta sitten liikkeen loppuunmyynnistä sellaisen, en tarvinnut kertaakaan käynnistykseen. Latailin silloin tällöin ja käytin lähinnä apuvalona joskus, muutaman vuoden jälkeen oli akku kuollut, sitten olisi ollut käyttöä apuvirtanakin. Sisällä oli tavallinen pieni moottoripyörän lyijyakku, sen saa alle 20€, turha maksaa satasta tai mitä ovatkaan ellei ole paljon käyttöä.
1 VASTAUS:
Starttiapulaitteissa on jonkinlainen hakkuritekniikkaan rinnastettava lisäjärjestelmä mukana. Ei ole sama asia kuin yrittää "moottoripyörän akulla" sellaisenaan startata dieseliä tai ison bemarin moottoria.
+Lisää kommentti
Tulipa mileen, että käyttötarkoituksesta ja paikasta riippuen, niin eikö jokin 12V vara-akku (vähemmän tehokaskin) toimisi vaikka kotioloissa ihan hyvin starttiapuna / hätäapuna jos auton akku on hieman vaajassa kuosissa auton vähäisen käytön vuoksi. Tietysty vara-akkukin tulisi muistaa ladata aika ajoin ;-)

Sitten jos paljon liikkuva haluaa starttiturvaa satunnaisiin tilanteisiin, niin jokin pieni, mutta riittävän tehokas boosteri autossakin mukana.

Jotakin tuon tyyppistä teholtaan ja kooltaan kompaktia:

- https://www.amazon.com/U10-20000mAh-Automotive-Motorcycle-Snowmobile/dp/B01NB0A8SP

Ps. Avoin kysymys. Liekö nuo boosterit suunniteltu niin etteivät tee vahinkoa nykyautojen elektroniikalle?
1 VASTAUS:
Miten ihmeesä kannettava starttiboosteri joka on siis koteloitu akku voisi vahingoittaa auton elektroniikkaa sen enempää kuin auton omakaan akku?

Ne vahingot tulee siitä kun apuvirtaa otetaan käynnissä olevasta autosta tai verkkovirtakäyttöisestä boosterista. Kun ottaa irtoakusta, sammutetusta autosta tai akkukäyttöisestä boosterista ja ei kytke kaapeleita väärinpäin niin on aika turvallisilla vesillä.
+Lisää kommentti
Oma Bilteman 900A boosteri kesti pari vuotta. Ei ollut kertaakaan tarvetta käyttää auton käynnistämiseen. Käytin 12v jääkaapin pyörittämiseen ajotaukojen aikana.
Taisi käydä siten, että boosterin onnettoman pieni lyijyakku ei riittänyt jääkaapin pyörittämiseen ja akku kului loppuun. Ei lataudu enään ja joutaa kaatopaikalle.
Nyt auton perässä on ruohonleikkurin 35Ah:n akku.
Ilmoita
Itselläni on ollut muutaman vuoden allaolevassa linkissä oleva laite, jota ei enää kai myydä. Laite on tarkoitettu kuorma-autojen kapasiteeteille, ja itselläni olen laitteen kanssa HELPOSTI startannut aivan kaikki autot henkilöautoista kuorma-autoihin ja venemoottoridieselit mukaanlukien.

Homman idea on se, että laite on pidettävä kotona sisällä omassa heikkovirtalähteessään kiinni koko ajan kun laite ei ole käytössä. Näin laitteen akku on aina täynnä, ei mene pilalle, ja on aina käyttövalmiina.

Kun lähtee reissuun voi ottaa laitteen mukaan ja laittaa tupakansytytinlaturin kiinni, jolloin auton tai veneen laturi varaa laitetta täytenä koko ajan.

Koskaan ei ole huolta jääkö saareen tai auton kanssa jonnekin korpeen "välille". Ajan Helsinki-Savo väliä silloin tällöin.

Olen autellut monesti kavereiden autot käyntiin kun laite on ollut mukana.

Lisäksi nykyautoilla ei sovi antaa kaapelivirtaa, joten tämä starttiapulaite on ainoa vaihtoehto kun joutuu auttamaan virtaa toisille.

Nykyisillä tietokoneteknisillä autoilla ei usein saa antaa virtaa muille, mutta omaan autoon voi vastaanottaa vanhanmallisesta autosta apuvirtaa.

Kuitenkin kaapelit toiseen autoon on aina riski, mutta starttiapulaitteella ei ole koskaan riskiä millään tavalla.

Kun Starttiapulaitteen kytkee startattavan ajoneuvon omaan tyhjentyneeseen akkuun, on tilanne aivan sama kuin akku vain olisi täynnä. Apulaite heti irti kun startattava auto käynnistyy.

Aivan loistava laite jota ilman en voisi mitenkään enää olla. Olo on aina huoleton kun laite on mukana maalla sekä merellä.

https://www.adita.fi/verkkokauppa/tuote/62895360928-lemania-starttiboosteri-12v-boost-1600a
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Apukäynnistimistä

Onko kokemuksia salkkumallisista apukäynnistin latteista ? En tarkoita kalliita boosterita, vaan nittä edullisia 40-100 euron latteita.

Mikä olisi hyvä ja onko totta, että hehkuille sen antama virta on vahingollista ? Vai onko tämä vain boostereiden ominaisuus.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta