Tuli tosta 4kybänen yyhoo-aloituksesta mieleen että koska se yyhous muuten loppuu?
Eli nuorimmaisenhan mukaan mennään, ja mun nuorimmainen on 13,5v.
-Lakkaanko olemasta yyhoo ja muutun pelkäksi sinkuksi, kun hän täyttää 18v?
-Mites jos muksu muuttaa jonnekkin hevon nevadaan 400km:n päähän opiskeluja jatkamaan 2,5 v päästä käyden vaan lomilla mun luona.
Mielipiteitä siitä että koska se yyhoo-tituleeraaminen loppuu ja muuttuu sinkuksi.
Mitä mieltä?-galluppi
60
1325
Vastaukset
- kaislikossa_suhisee
niin kauan kun yksin lapsistansa huolehtii. Ja lapsistahan huolehditaan maailman tappiin asti :)
- Papeete1
Ajattelen että lapsi kun täyttää 18v ja muuttuu täysikäisesti, niin se loppuisi siihen. Ainakin lain puitteissa. Kyllähän sitä lapsen perhettä auttelee mutta onko silloinkin sitten vielä yyhoo?? Mummonakin??
- kaislikossa_suhisee
Papeete1 kirjoitti:
Ajattelen että lapsi kun täyttää 18v ja muuttuu täysikäisesti, niin se loppuisi siihen. Ainakin lain puitteissa. Kyllähän sitä lapsen perhettä auttelee mutta onko silloinkin sitten vielä yyhoo?? Mummonakin??
huvittaa koko yyhoo ajatus. Enkä katso olevani yh iskä, ellei sitten tarkoiteta yhteishuoltajuus iskää. Kaikki nuo neiti, rouva, yh tittelit ovat hieman syvältä.
- Papeete1
kaislikossa_suhisee kirjoitti:
huvittaa koko yyhoo ajatus. Enkä katso olevani yh iskä, ellei sitten tarkoiteta yhteishuoltajuus iskää. Kaikki nuo neiti, rouva, yh tittelit ovat hieman syvältä.
Olen virallisesti yhteishuoltaja. Siitä tulikin mieleen, että kyseessä on todellakin h u o l t a j a. Kyllä se juttu loppuu lapsen täysi-ikäisyyteen eli siksi tituleeraamisenkin pitää loppua.
Sitä ne kyllä on :)
- loppuu....
kun meet jonkun kaa kimppaan :)
- Papeete1
Kuulosta todelliselta vaihtoehdolta. Pitää keksiä jotain muuta :)
- qek-ko
aina yh ja siksi pitää ajatella kahdesti, että kykeneekö vaalimaan ihmissuhteita vai ei.
suhteet vaativat huolenpitoa ja hellyyttä ja sehän ei kaikilta onnistu.- Papeete1
Sä typerä feikki tekeen yks kiva temppu. Nirhaat saksilla jonkun sähkölaitteen johtoo rikki, ja mene suihkuun sen kanssa.
Morjens, sinä surkeista ja vastenmielisistä ällötyksistä alhaisin :) - Papeete1
Sä oot niin yksinkertainen että pitää vielä muistuttaa että laita se töpseli seinään ja virrat päälle. Sitten sinne suihkuun.
- qek-ko
Papeete1 kirjoitti:
Sä oot niin yksinkertainen että pitää vielä muistuttaa että laita se töpseli seinään ja virrat päälle. Sitten sinne suihkuun.
jos pitäisi valita yksinkertaisin ihminen maanpäällä, niin olisit varma voittaja.
onnittelut - Papeete1
qek-ko kirjoitti:
jos pitäisi valita yksinkertaisin ihminen maanpäällä, niin olisit varma voittaja.
onnittelutKyllä se on kaltaisesi maailman vastenmielisin ällötys.
Sä olet niin iljettävä ettei sun kanssa edes voi puhua. Todella kammottava ja paha ihminen. - qek-ko
Papeete1 kirjoitti:
Kyllä se on kaltaisesi maailman vastenmielisin ällötys.
Sä olet niin iljettävä ettei sun kanssa edes voi puhua. Todella kammottava ja paha ihminen.otat rätin käteesi ja lähdet pesemään vessoja. se onkin ainoa asia minkä osaat.
- Papeete1
qek-ko kirjoitti:
otat rätin käteesi ja lähdet pesemään vessoja. se onkin ainoa asia minkä osaat.
Edelleenkin mennä peilin eteen ja yrittää jollain mielikuvaharjoittelulla tms. saada itsellesi hieman kunniallisuutta ja sen sellaisia ominaisuuksia jotka puuttuu sulta kokonaan ja tarvit niitä kipeästi.
Tuskin kykenet, kyllä sä niin kaiken avun ulottumattomissa olet. Surkea tapaus. - qek-ko
Papeete1 kirjoitti:
Edelleenkin mennä peilin eteen ja yrittää jollain mielikuvaharjoittelulla tms. saada itsellesi hieman kunniallisuutta ja sen sellaisia ominaisuuksia jotka puuttuu sulta kokonaan ja tarvit niitä kipeästi.
Tuskin kykenet, kyllä sä niin kaiken avun ulottumattomissa olet. Surkea tapaus.voisit suksia vittuun.
- Papeete1
qek-ko kirjoitti:
voisit suksia vittuun.
Tee nyt palvelus yhteiskunnalle, ja mene sinne vitun suihkuun nyt sen viallisen sähkövehkeen kanssa. Kunniaton surkimus..
- rapiskarpalo
nevadaan muuttamisesta, niin mitä luultavammin on sitten *itun surkee mutsi kun ei ollut mahdolisuutta kotoa käsin opiskella ja penska haki tarkoituksella alalle jossa ei lähempänä ole koulutusta, noinhan se menee eikö? huumorilla, itse en ajattele noin.
Ensimmäiseen eiku sä oot eläkkeellä oleva yh sitten, etkä mikää sinkku ;DD- Papeete1
"mitä luultavammin on sitten *itun surkee mutsi kun ei ollut mahdolisuutta kotoa käsin opiskella ja penska haki tarkoituksella alalle jossa ei lähempänä ole koulutusta, noinhan se menee eikö?"
-Näinhän tuonkin asian voi ajatella, ja varmasti tietyt tahot tietyillä ajatusmalleillaan noinkin sen ajattelee. Miten nyt rumemmin voi rumalla luonteella ajatella. Jotkut on hassuja :)
Niin tosiaan.... eläkeläinenhän mä sitten olen :) - rapiskarpalo
Papeete1 kirjoitti:
"mitä luultavammin on sitten *itun surkee mutsi kun ei ollut mahdolisuutta kotoa käsin opiskella ja penska haki tarkoituksella alalle jossa ei lähempänä ole koulutusta, noinhan se menee eikö?"
-Näinhän tuonkin asian voi ajatella, ja varmasti tietyt tahot tietyillä ajatusmalleillaan noinkin sen ajattelee. Miten nyt rumemmin voi rumalla luonteella ajatella. Jotkut on hassuja :)
Niin tosiaan.... eläkeläinenhän mä sitten olen :)oppisesti huoltajuus päättyy terveen lapsen kohdalla siihen maagiseen 18-ikävuoteen ja näin päättyy myös yhteishuoltajuudet.
Äitiys/isyys ei pääty koskaan, mutta se onkin sitten eri juttu, eikä sillä huoltajuuden kanssa ole tekemistä.
Mut sen säkin kyllä tiedät, harmi et jotkut tosissaan luulee et niiden mutsit tai faijat on niiden huoltajia vielä kun he ovat aikuisia ja siksi kuvittelevat yh:n aina olevan yksinhuoltaja :>> - Papeete1
rapiskarpalo kirjoitti:
oppisesti huoltajuus päättyy terveen lapsen kohdalla siihen maagiseen 18-ikävuoteen ja näin päättyy myös yhteishuoltajuudet.
Äitiys/isyys ei pääty koskaan, mutta se onkin sitten eri juttu, eikä sillä huoltajuuden kanssa ole tekemistä.
Mut sen säkin kyllä tiedät, harmi et jotkut tosissaan luulee et niiden mutsit tai faijat on niiden huoltajia vielä kun he ovat aikuisia ja siksi kuvittelevat yh:n aina olevan yksinhuoltaja :>>Että vaikka lapsiani yli kaiken rakastankin, niin niiden ei todellakaan kannata pitää minua minään rahansaantiautomaattina. Kyllä ajattelin sitten joskus ihan itseenikin vihdoinkin rahaa tuhlata ja vaikkapa matkustella, niin että muksut saa kyllä hommata omat rahansa ihan ite. Autan jos akuutti hätä on edellyttäen tietenkin ettei polteta, juoda tai käytetä huumeita.
Juu, tässä pohtiessani hokasin kanssa, että tuota huoltajuuttahan siinä haetaan ja se kyllä loppuu siihen 18 ikävuoteen.
Hitsinvitsit.. 4,5 vuotta vielä yyhoota joutuu kuunteleen :)
- väliaika
lyödään yleensä mustikkamusteella.
Se on valitettavan pysyvää tavaraa.
Jos se muuttuu yh:sta uusioperheen vetäjäksi, kun hommaa uuden miehen?- Papeete1
Ei hommaa uutta miestä? Varsinkaan sellaista jolla on mukuloita, ja ne omatkin on jo muuttanut kotoa pois?
- väliaika
Papeete1 kirjoitti:
Ei hommaa uutta miestä? Varsinkaan sellaista jolla on mukuloita, ja ne omatkin on jo muuttanut kotoa pois?
Leimoissa on se paha puoli, että ne tahtoo olla pysyviä. Niihin tuskin itellä on suurta vaikutusvaltaa, kun nehän on muiden lyömiä.
Olen hyvän kaverin valmistujaisissa ollut siinä kahdenkymmenen ja kolmenkymmenen puolessa välissä ja siellä vielä ihmeteltiin että kuinka se Merjakin (nimi muutettu) sai lapsistaan yksinhuoltajana noin fiksuja kasvatettua että oikein opiskelivat. - Papeete1
väliaika kirjoitti:
Leimoissa on se paha puoli, että ne tahtoo olla pysyviä. Niihin tuskin itellä on suurta vaikutusvaltaa, kun nehän on muiden lyömiä.
Olen hyvän kaverin valmistujaisissa ollut siinä kahdenkymmenen ja kolmenkymmenen puolessa välissä ja siellä vielä ihmeteltiin että kuinka se Merjakin (nimi muutettu) sai lapsistaan yksinhuoltajana noin fiksuja kasvatettua että oikein opiskelivat.Tässä tuli nyt huomattua että sekoitetaan aika hyvin vanhemmuutta ja huoltovelvollisuutta tms sekaisin (minä myös välillä)
Ei se mua haittaa vaikka joku sanoisi että olin silloin yyhoo, kunhan ei sitä silloin enää sano, kun kaikilla lapsillakin on jo omia lapsia. - väliaika
Papeete1 kirjoitti:
Tässä tuli nyt huomattua että sekoitetaan aika hyvin vanhemmuutta ja huoltovelvollisuutta tms sekaisin (minä myös välillä)
Ei se mua haittaa vaikka joku sanoisi että olin silloin yyhoo, kunhan ei sitä silloin enää sano, kun kaikilla lapsillakin on jo omia lapsia.lapsia vielä siinä vaiheessa ollut.
Tiesithän sen, että vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista vielä senkin jälkeen, kun lapsi on täyttänyt 18 vuotta, siis tietyin edellytyksin. Käsittääkseni laki on vielä nykyäänkin näin.
Kannattaa kattoa kuinka pitkään kouluun ne mukulat haluaa :) - Papeete1
väliaika kirjoitti:
lapsia vielä siinä vaiheessa ollut.
Tiesithän sen, että vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista vielä senkin jälkeen, kun lapsi on täyttänyt 18 vuotta, siis tietyin edellytyksin. Käsittääkseni laki on vielä nykyäänkin näin.
Kannattaa kattoa kuinka pitkään kouluun ne mukulat haluaa :)Että pystyy hakeen jatkoa sille elatukselle ekan koulutuksen päättymiseen asti (siis toiselta vanhemmalta). Kyllä se muuten on oman harkinnan varassa avustaako lapsia niiden koulutuksessa vai ei. Itse avustan toisen asteen, enkä sen enempää. Ne saa mun puolestani opiskella vaikka koko ikänsä mutta hakekoot opintolainat tai käyköön töissä, kuten suurin osa muistakin tavallisista pulliaisista.
Velvollisuutta siihen ei kyllä ole. - väliaika
Papeete1 kirjoitti:
Että pystyy hakeen jatkoa sille elatukselle ekan koulutuksen päättymiseen asti (siis toiselta vanhemmalta). Kyllä se muuten on oman harkinnan varassa avustaako lapsia niiden koulutuksessa vai ei. Itse avustan toisen asteen, enkä sen enempää. Ne saa mun puolestani opiskella vaikka koko ikänsä mutta hakekoot opintolainat tai käyköön töissä, kuten suurin osa muistakin tavallisista pulliaisista.
Velvollisuutta siihen ei kyllä ole.tällainen pykälä löytyy Suomen Laista vielä nykyäänkin:
"
3 §
Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta.
Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista.
"
En kyllä miten sitä tulkitaan käytännössä. Liittynee ainakin tuohon joidenkin mainitsemaan vanhempien tulojen vaikutukseen opintotuen määrään.
Säädösnumero on 704/1975 ja löytyy Finlex -palvelusta, jos et muuten usko. - Papeete1
väliaika kirjoitti:
tällainen pykälä löytyy Suomen Laista vielä nykyäänkin:
"
3 §
Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta.
Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista.
"
En kyllä miten sitä tulkitaan käytännössä. Liittynee ainakin tuohon joidenkin mainitsemaan vanhempien tulojen vaikutukseen opintotuen määrään.
Säädösnumero on 704/1975 ja löytyy Finlex -palvelusta, jos et muuten usko.Kyllä muutamaa vuotta yli 18v voi kestää eli se tarkoittaa juuri sitä mitä sanoinkin, että sen ekan koulutuksen loppuun.
Muutenkin on meinaan amiksen tai lukion jälkeen kaikki jo niin omien tulojen varassa, ja jotain pientä vaan saa kotoaan, ettei tuollain moni muukaan toimi enää toisen asteen koulutuksen jälkeen.
En muuten tee minäkään. Ekassa avustan ja sen jälkeen saavat hommata rahoituksensa kuten muutkin opintotuella ja lainalla sekä iltatöillä jos on tarvis. Sekin varmasti vaikuttaa asuuko lapsi kotona vai jo omassa kodissa. - väliaika
Papeete1 kirjoitti:
Kyllä muutamaa vuotta yli 18v voi kestää eli se tarkoittaa juuri sitä mitä sanoinkin, että sen ekan koulutuksen loppuun.
Muutenkin on meinaan amiksen tai lukion jälkeen kaikki jo niin omien tulojen varassa, ja jotain pientä vaan saa kotoaan, ettei tuollain moni muukaan toimi enää toisen asteen koulutuksen jälkeen.
En muuten tee minäkään. Ekassa avustan ja sen jälkeen saavat hommata rahoituksensa kuten muutkin opintotuella ja lainalla sekä iltatöillä jos on tarvis. Sekin varmasti vaikuttaa asuuko lapsi kotona vai jo omassa kodissa.sun lapsilla on kykyjä ja suuntautuneisuutta vaikka tohtoriksi asti ja lupaavat maksaa myöhemmin jotain takaisinkin sekä laittavat juristin penäämään sulta lisää rahaa? Mitä tekisit?
- Papeete1
väliaika kirjoitti:
sun lapsilla on kykyjä ja suuntautuneisuutta vaikka tohtoriksi asti ja lupaavat maksaa myöhemmin jotain takaisinkin sekä laittavat juristin penäämään sulta lisää rahaa? Mitä tekisit?
En usko sitten sekunttiakaan, että tuo menee läpi yhtään missään. En sitten niin sekunttiakaan.
Ei taatusti mikään oikeus pakota että lasten opiskelujen takia pistetään vanhemmat kuseen, ja makseleen niitä elatusvelvollisuuden päätyttyä vuosia aikaisemmin. Missä on aikuisten oma vastuu asioistaan??
Mä muistan lukeneeni jostain, että lapsen opiskelujen vuoksi oli haettu elatukseen jatkoaikaa ja se tosiaan koski vain sitä ekaa koulua, ja se jatkoaikakin päättyi ku lapsi täytti n.19v.
Eikä ole mitään mitä lainaisi. Jos mulla olis vähänkin rahaa, niin käyttäisin ne itseeni, ja lapset saa hakea ihan pankista omiin tarpeisiinsa. - Papeete1
väliaika kirjoitti:
sun lapsilla on kykyjä ja suuntautuneisuutta vaikka tohtoriksi asti ja lupaavat maksaa myöhemmin jotain takaisinkin sekä laittavat juristin penäämään sulta lisää rahaa? Mitä tekisit?
Tuon juristin rahanvinkumissoiton jälkeen se lapsi lakkaa olemasta mulle, ja ilmoittaisin sille ettei se saa koskaan enää tulla mun naamani eteen, ja katkoisin välini siihen täydellisesti ja lopullisesti. Joku raja täytyy ahneessa kuppaamisessakin olla, ja tuo olis niin törkeää etten antaisi sitä ikinä anteeksi.
- väliaika
Papeete1 kirjoitti:
En usko sitten sekunttiakaan, että tuo menee läpi yhtään missään. En sitten niin sekunttiakaan.
Ei taatusti mikään oikeus pakota että lasten opiskelujen takia pistetään vanhemmat kuseen, ja makseleen niitä elatusvelvollisuuden päätyttyä vuosia aikaisemmin. Missä on aikuisten oma vastuu asioistaan??
Mä muistan lukeneeni jostain, että lapsen opiskelujen vuoksi oli haettu elatukseen jatkoaikaa ja se tosiaan koski vain sitä ekaa koulua, ja se jatkoaikakin päättyi ku lapsi täytti n.19v.
Eikä ole mitään mitä lainaisi. Jos mulla olis vähänkin rahaa, niin käyttäisin ne itseeni, ja lapset saa hakea ihan pankista omiin tarpeisiinsa.kannattaiskaan. Olet tulkinnoissasi todennäköisesti oikeassa.
Kunhan tivasin ajankulukseni. Eikä tämä sitä paitsi liity alkuperäiseen aiheeseen millään tavoin, mutta liittyykö täällä mikään missään keskustelussa avaukseen kovinkaan kauan. - Papeete1
väliaika kirjoitti:
kannattaiskaan. Olet tulkinnoissasi todennäköisesti oikeassa.
Kunhan tivasin ajankulukseni. Eikä tämä sitä paitsi liity alkuperäiseen aiheeseen millään tavoin, mutta liittyykö täällä mikään missään keskustelussa avaukseen kovinkaan kauan.Nyt sinnepäin. Tää niin tarkkaa ole ja saapahan aihetta sivuaviakin asioita selviteltyä ja ajateltua samalla. Monta kyssää yhdellä iskulla :D
- mun täti
itkee ja valitaa ja pitää (teko)syynä aina vain sitä, että jäi YH:ksi - sillä pitää antaa kaikki anteeksi.
Se on ikuista!
Täti on 67 ja se vauveli 48 (ja se vauveli muutti takas äidin luo eron jälkeen; vauvelilla on 4 lasta 2 naisen kanssa, jotka on tietysti ihan paskoja, hirviöitä, ja kidutti sitä vauvelirassua; ja se on jo isoisä).- Papeete1
Tsiisus.. mikä kammottava kohtalo :)
- on sen niin väärin
Papeete1 kirjoitti:
Tsiisus.. mikä kammottava kohtalo :)
:)))
- Papeete1
on sen niin väärin kirjoitti:
:)))
On päässyt helpommalla.
Tuosta tuli mieleen että nähty on sellainenkin tapaus kun yli 4kybänen selvästi alkoholisoitunut mies horjui mummelin perässä, ja valitti sille että "kyllä sitä lapsia vaan tehdään muttei niistä huolta pidetä!!"
Mummeli eli ko. herran äiti ei ilmeisesti ollut antanut pojalleen kaljarahaa :)
Mä luotan ja lasken siihen, että mun lapset ovat huuomattavasti tervepäisempiä. Jos muulta rupee näyttää, niin palautan ne ruotuun äkkiä. - taidetaan tarvita
Papeete1 kirjoitti:
On päässyt helpommalla.
Tuosta tuli mieleen että nähty on sellainenkin tapaus kun yli 4kybänen selvästi alkoholisoitunut mies horjui mummelin perässä, ja valitti sille että "kyllä sitä lapsia vaan tehdään muttei niistä huolta pidetä!!"
Mummeli eli ko. herran äiti ei ilmeisesti ollut antanut pojalleen kaljarahaa :)
Mä luotan ja lasken siihen, että mun lapset ovat huuomattavasti tervepäisempiä. Jos muulta rupee näyttää, niin palautan ne ruotuun äkkiä.sillä äitihän (isä) sen lapsen on opettanut. :)
Toi mun serkku itsenäistyi aika kyvin siinä naimisiin mennessä, mutta jotenkin se täti ei sitten sallinut sitä. Mustasukkaisuuttakohan? No, nyt se on saanut vauvansa takaisin.
Ja ihan totta: ei ole kuin pari kesää kun se täti huusi jotain (äitini kanssa riidellessä, eli siskonsa kanssa) "mutta kun mä olen ollutkin yksinhuoltaja koko ikäni!!!!" - Papeete1
taidetaan tarvita kirjoitti:
sillä äitihän (isä) sen lapsen on opettanut. :)
Toi mun serkku itsenäistyi aika kyvin siinä naimisiin mennessä, mutta jotenkin se täti ei sitten sallinut sitä. Mustasukkaisuuttakohan? No, nyt se on saanut vauvansa takaisin.
Ja ihan totta: ei ole kuin pari kesää kun se täti huusi jotain (äitini kanssa riidellessä, eli siskonsa kanssa) "mutta kun mä olen ollutkin yksinhuoltaja koko ikäni!!!!"Kyllä noi on tosiaan toinen toisistaan tuollaiset tehneet. En näe kyllä ihan normaaliksi toiminnaksi mutta mikäs siinä jos onnellisia ovat.
Tiedän itsekkin erään tapauksen jossa 4 ja 6 vuotiaita lapsia hoitamassa ollut mummu jätti ne kaksistaan kesken päivän, ja lähti omaan kotiinsa ruokaa laittaan. Syy: mummun toinen poika (45v alkkis) oli tullut krapuloissaan sinne ja sille piti mennä ruokaa laittaan.
Krhmm.. ei taida mummeli vieläkään tajuta miksi sille suututtiin.
Mä teen kyllä ihan toisin :)
- vänkyrä-nainen
muuttaa samasta taloudesta pois( tai viim. kun on 18v.) Emmäkään oo yh mun lapselle, joka ei asu mun kanssa, tietenkään. Tuohan nyt on ihan selvä asia.
- Papeete1
Sä olisit sitä mieltä, että jo se lapsen muuttaminen opiskelujen perässä huitsin nevadaan riittäisi lopettaan sen yyhoona olemisen.
Periaatteessa lakihan tai joku moraali vaatii, että lasta vielä elätetään sen ikäisenä. Mutta itsestäkin kyllä tuntuisi hieman hassulta sanoa olevansa yyhoo, kun muksuja ei ole mailla eikä halmeilla. - vänkyrä-nainen
Papeete1 kirjoitti:
Sä olisit sitä mieltä, että jo se lapsen muuttaminen opiskelujen perässä huitsin nevadaan riittäisi lopettaan sen yyhoona olemisen.
Periaatteessa lakihan tai joku moraali vaatii, että lasta vielä elätetään sen ikäisenä. Mutta itsestäkin kyllä tuntuisi hieman hassulta sanoa olevansa yyhoo, kun muksuja ei ole mailla eikä halmeilla.laki velvoittaa, joo, mutta hirveesti siinä sit huoltamista tosiaan on, jos toinen on jossain muualla. Eli ei oo mun mielestä silloin yh.
Tietty joku voi olla toista mieltä.. - rapiskarpalo
menee pilkun viilaamiseksi, mutta omillaan asuva muksu ei paljoa voi tehdä ilman sitä huoltajaa, ei edes vuokrasopimusta opiskelikämppään, joten kyllä sitä edelleen ollaan huoltajia yksin tai kaksin kunnes lapsi täyttää sen 18vuotta ja alta 20-vuotisella opiskelijalla huoltajan tulot vaikuttavat opintotuen suuruuteen vaikka ei pitäis enää huoltaja ollakaan lain mukaan.
- vänkyrä-nainen
rapiskarpalo kirjoitti:
menee pilkun viilaamiseksi, mutta omillaan asuva muksu ei paljoa voi tehdä ilman sitä huoltajaa, ei edes vuokrasopimusta opiskelikämppään, joten kyllä sitä edelleen ollaan huoltajia yksin tai kaksin kunnes lapsi täyttää sen 18vuotta ja alta 20-vuotisella opiskelijalla huoltajan tulot vaikuttavat opintotuen suuruuteen vaikka ei pitäis enää huoltaja ollakaan lain mukaan.
en tiedä, mutta takaan et mun tulot ei vaikuta ainakaan tukia laskevasti mun lapsen kohdalla.=D
- Papeete1
vänkyrä-nainen kirjoitti:
en tiedä, mutta takaan et mun tulot ei vaikuta ainakaan tukia laskevasti mun lapsen kohdalla.=D
Munkaan mutta isänsä onkin toinen juttu. Mutta se onkin sitten sen vika, joten pappa saa betalar vaan ihan rauhassa :)
- vänkyrä-nainen
Papeete1 kirjoitti:
Munkaan mutta isänsä onkin toinen juttu. Mutta se onkin sitten sen vika, joten pappa saa betalar vaan ihan rauhassa :)
jos on yksinhuoltajuus, niin vaan huoltajan tulot vaikuttaa, mutta jos on yhteishuoltajuus, niin molempien tulot vaikuttaa, vaikka asuttaisi eri osoitteissa, vai?
No, kai se aikanan selviää, kun tulee ajankohtaiseksi :) - Papeete1
vänkyrä-nainen kirjoitti:
jos on yksinhuoltajuus, niin vaan huoltajan tulot vaikuttaa, mutta jos on yhteishuoltajuus, niin molempien tulot vaikuttaa, vaikka asuttaisi eri osoitteissa, vai?
No, kai se aikanan selviää, kun tulee ajankohtaiseksi :)Yhteishuoltajuudessa vaikuttaa kummankin tulot eri osoitteista huolimatta.. tai emmää tiedä.
Noh, toi selviää kyllä joskus. Poikahan kyllä jo opiskelee toista vuotta muttei se ole hakenut mitään tukia, ja sillä ei sitten olla vielä törmätty asiaan. - rapiskarpalo
Papeete1 kirjoitti:
Yhteishuoltajuudessa vaikuttaa kummankin tulot eri osoitteista huolimatta.. tai emmää tiedä.
Noh, toi selviää kyllä joskus. Poikahan kyllä jo opiskelee toista vuotta muttei se ole hakenut mitään tukia, ja sillä ei sitten olla vielä törmätty asiaan.joudun itsekin sanomaan etten varmuudella tiedä, enkä kelan sivuilta jaksa käydä tarkistamassa.
Tiedän vain sen että poika oli hakenut opintotukea joka evättiin mun tulojen vuoksi ja tullaan jatkossakin eväämään, niin kyllä se isänsäkin verotustiedot kyseli siihen ja jouduin sanomaan että pyytää kelan virkailijaa tarkistamaan. - rapiskarpalo
rapiskarpalo kirjoitti:
joudun itsekin sanomaan etten varmuudella tiedä, enkä kelan sivuilta jaksa käydä tarkistamassa.
Tiedän vain sen että poika oli hakenut opintotukea joka evättiin mun tulojen vuoksi ja tullaan jatkossakin eväämään, niin kyllä se isänsäkin verotustiedot kyseli siihen ja jouduin sanomaan että pyytää kelan virkailijaa tarkistamaan.se ei olisi saanut edes omien vuositulojensa mukaan koko opintotukea kuin kahdelta kuukaudelta. Tää siksi etten mä kuitenkaan niin suuri tuloinen ole näiden kaikkien kersojen kanssa.
nayttaa silta etta vasta isomummona voi olla pienia mahdollisuuksia paasta tuosta nimikkeesta eroon ;)
- Papeete1
Muista mutta kyllä se tuohon 18 vuoteen päättyy.
Jee, musta tulee kohta sinkku :D Papeete1 kirjoitti:
Muista mutta kyllä se tuohon 18 vuoteen päättyy.
Jee, musta tulee kohta sinkku :Dkohdallasi asiat ovat varmasti suoraviivaisempia kuin noissa eraissa tapauksissa.
taa taskulaskin on tosi hankala. yritin vaitella tuolla alempana sen yhden kanssa, mutta taa kaatuilee ja syo ne jutut jota yritan just kirjottaa. vaan lyhyet onnistuu hyvin.- Papeete1
buddy-love kirjoitti:
kohdallasi asiat ovat varmasti suoraviivaisempia kuin noissa eraissa tapauksissa.
taa taskulaskin on tosi hankala. yritin vaitella tuolla alempana sen yhden kanssa, mutta taa kaatuilee ja syo ne jutut jota yritan just kirjottaa. vaan lyhyet onnistuu hyvin.Olla suoraviivainen :)
Varmasti se kiinalainen kidutusväline on vaikea. Kuulostaakin ihan siltä. Mä kans yritin yhdessä vaiheessa leikkiä miten pääsee nettiin vaikeiten, kun Nintendo Wiillä pääsi kanssa nettiin jonkun tikun kautta. Selailu onnistu jotenkin, mutta ei sillä kyllä turiseen olis täällä alettu. Sen verran hankala vehje se oli. Kännykin oli.
Koittaa kestää nyt vaan :) Papeete1 kirjoitti:
Olla suoraviivainen :)
Varmasti se kiinalainen kidutusväline on vaikea. Kuulostaakin ihan siltä. Mä kans yritin yhdessä vaiheessa leikkiä miten pääsee nettiin vaikeiten, kun Nintendo Wiillä pääsi kanssa nettiin jonkun tikun kautta. Selailu onnistu jotenkin, mutta ei sillä kyllä turiseen olis täällä alettu. Sen verran hankala vehje se oli. Kännykin oli.
Koittaa kestää nyt vaan :)kidutin tosiaan. pitais olla edes joku nappis.
lisaks lainaan naapurin nettia, eli taa loppuu kun niilla viimeinen menee nukkumaan. siis taalla ei oo omaa nettia ollenkaan. hesassa taas.
- scale
Muutut kertapieraisulla hyväksi ihmiseksi, sun pitää nyt vaan kärsiä huonoudestasi.
Itse yh:n lapsena tiedän mitä se arki on ja siksipä nostan hattua kaikille niille jotka kaikesta paskasta huolimatta hoitavat homman kotiin.
Heh, onkohan mun mutsi vieläkin yh?- Papeete1
Vielä on lusittava muutama vuosi :)
Joidenkin mukaan on.. kai olet muistanut hakea kuukausittaiset elatusrahat äidiltä?? Mä olen ainakin unohtanut omalta. Täytyykin laskea paljonko se on mulle velkaa. Mä muutin 16-17 vuotiaana pois kotoa, ja naimisiinkin menin jo 18 vuotiaana mutta niitähän ei nyt lasketa. 37-17=20 vuotta. Perskeles.. jos summa olis nykyrahaa ca.100e/kk niin tuostahan kasvaa aikamoinen potti korkoineen.
Taidankin lähteä periin siltä velkoja :DD
- uk-ko
on aina monia merkityksiä. Juridisesti se yksinhuoltajuus kai loppuu, kun kuopus täyttää 18. Sosiaalisesti varmaan olet yh niin kauan kuin joku niistä asuu taloudessasi, vaikka et häntä "huoltaisikaan".
Erilaiset elatus- tai tukemisvelvollisuudet ei mielestäni liity asiaan. Mulla on yhteishuoltajuus nuorempaan lapseeni. Pojan äitiä käsitellään silti kaikissa tuki- ym. asioissa yksinhuoltajana, koska se on faktinen tilanne asumisen jne suhteen, eli hän on lähivanhempi.
Sosiaalisesti ajatellen minä voisin kysyä näin: koska etävanhemmuus loppuu? Loppuuko se silloin kun lapset on täysi-ikäisiäja sitten olen tas pelkkä vanhempi? Vai olenko etävanhempi kuolemaani asti, koska ne lapset ei asu luonani?- Papeete1
Säilyy koko elämän, ja jokainen määrittelee itse omien voimavarojensa mukaan sen miten sitten aikuisia lapsia "huoltaa". Syytääkö rahaa vai mitä tekee.
Itse en lähde tuolle raha-automaattilinjalle ollenkaan. Itsekkin lopetin 17 vuotiaana jo äidiltä pummaamisen. Pikkusummien vippaaminen kun sen maksaa 2 viikon sisään takaisin, on ihan hyväksyttävä juttu.
Etävanhemmuus liittyy myös siihen huoltovelvollisuuteen ja täysi-ikäisyyteen eli siirryt tavalliseksi vanhemmaksi kuin myös lähivanhempi siirtyy, sillä sekunnilla kun lapsi täysi-ikäistyy, ja elatustuki lakkaa. - uk-ko
Papeete1 kirjoitti:
Säilyy koko elämän, ja jokainen määrittelee itse omien voimavarojensa mukaan sen miten sitten aikuisia lapsia "huoltaa". Syytääkö rahaa vai mitä tekee.
Itse en lähde tuolle raha-automaattilinjalle ollenkaan. Itsekkin lopetin 17 vuotiaana jo äidiltä pummaamisen. Pikkusummien vippaaminen kun sen maksaa 2 viikon sisään takaisin, on ihan hyväksyttävä juttu.
Etävanhemmuus liittyy myös siihen huoltovelvollisuuteen ja täysi-ikäisyyteen eli siirryt tavalliseksi vanhemmaksi kuin myös lähivanhempi siirtyy, sillä sekunnilla kun lapsi täysi-ikäistyy, ja elatustuki lakkaa.Halusin vaan korostaa sitä, että juridisesti ja sosiaalisesti yksin- tai muu huoltajuus on eri asioita, vaikka samoja nimityksiä käytetään molemmissa tapauksissa.
Juridisesti lakkaat olemasta yh jossain vaiheessa - sosiaalisesti saatat olla sitä pitkään tuon jälkeenkin.
sinähän olet ihan selvästi sinkkuäiti. Sama tilanne kuin sinkkuäidille sulhanen- ohjelmassa niillä naisilla. Kannattaa olla sulhasta etsimässä, silloin kutsutaan sinkkuäidiksi, eikä yh:ksi, jos siis sinkku-titteliä havittelee;)
- Papeete1
Mä en halua miestä ja vielä vähemmän jotain sulhasta joka kuulostaa nössöyden huipulta jo ihan sananakin. Nii ja sehän viittaa avioliittoonkin mun mielestä. Eli ei käy.
Sinkkuäitikin kuulostaa tosi tyhmältä, olen ennemmin rehellinen yyhoo. Sinkkuäiti on absurdi sanakin, yksinäinen joka ei olekkaan yksinäinen.. haloo!?
Heh.. noi sanakikkailut on kivoja sinkkuäiti->yyhoo, salarakas->lutka :D
Joo mutta tässä tultiin jo siihen tulokseen, että muutun sinkuksi sillä sekunnilla, kun muksu tulee täysi-ikäiseksi, ja se sana poistuu joka sen yyhoon takana on, eli huoltaja.
Villi sinkkuelämä odottaa jo ihan kulman takana :D
Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?1034688- 272425
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell1102352- 2002199
PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä
Toivottavasti on s i n i v u o k k o nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w4252020- 1751565
Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale1021291Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi
Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.331097Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen
Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha72986Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?79870