Mitä ajattelet kuolemasta? Miltä se tuntuu, kun Se iskee etkö voi tehdä yhtään mitään? Kokemuksia kenelläkään?
Nimim. huolestunut.
Asiaa. Kerrankin.
54
1767
Vastaukset
- odotellaan...
mullan alla
- mies :
odottaa sängyn alla
Täysin luonnollista. En pelkää kuolemaa :)
Harva on täällä kuolemiskokemuksiaan kertomassa. Jotkut sydärin saaneet, mutta toipuneet kertoilevat tuntemuksiaan. Mutta suhtaudun niihin varauksella.
- niillä..
ole kuolemankokemuksia ku ei oo kuollu.
Mä voin myös väittää, et oon meinannu kuolla ku auto ajo vierestä ohi ja jos ois ajanu päälle ni oisin kuallu
- Toivoa :
koska Kuolema korjaa!
- hihhihihhihihi..
voiko tämä olla tottakaan. Eihän se voi.
Kokemuksia kuolemisesta? No ei oo.
Mitä voin tehdä ku se tulee? hmm.. sulkee silmät? Piiloutuu?
Mitä ajattelen? Kuolema on. Elämä on. - Marie-Cecile
En ole kuollut niin en voi tietää.
Mutta tarpeeksi lähellä on ollut, että uskallan sanoa, että ei sitä ajattele tai pelkää enää... Se muuttuu vain joksikin väistämättömäksi - olemassa olevaksi. Tunne sillä hetkellä on "Se oli nyt sitten tässä tämä elämä". Vaikea sanoa onko muilla vastaavaa... Harvemmin kukaan tulee kertomaan kokemuksistaan.- MMies
Ainoa järkevä kommentti ja kiitos siitä. Tuosta pelosta kuitenkin näin hengissä olevana olisin kuitenkin hieman eri mieltä. Ideana sinänsä ei mitään pelättävää, mutta konkreettisena Pelkona kyllä. Tai sitten ei. Hmm...kasvun paikka, kenties.
- Marie-Cecile
MMies kirjoitti:
Ainoa järkevä kommentti ja kiitos siitä. Tuosta pelosta kuitenkin näin hengissä olevana olisin kuitenkin hieman eri mieltä. Ideana sinänsä ei mitään pelättävää, mutta konkreettisena Pelkona kyllä. Tai sitten ei. Hmm...kasvun paikka, kenties.
vie aikaa. Ja eikös se kuolemanpelkokin ole ihan normaalia? Varsinkin jos se on ollut lähellä, se shokkireaktio siihen, kun tajuaa miten lähellä on ollut. Tunteet vaihtelee äärimmäisyyksiin ja tasaantuu aina kaikessa lopulta.
- MMies
Marie-Cecile kirjoitti:
vie aikaa. Ja eikös se kuolemanpelkokin ole ihan normaalia? Varsinkin jos se on ollut lähellä, se shokkireaktio siihen, kun tajuaa miten lähellä on ollut. Tunteet vaihtelee äärimmäisyyksiin ja tasaantuu aina kaikessa lopulta.
"Tunteet vaihtelee äärimmäisyyksiin ja tasaantuu aina kaikessa lopulta."
Toivottavasti noin. Ja niin- omaa syytähän kaikki loppujen lopuksi on. Kiitos sulle, kuitenkin ;)
- .......
ei ole paljon pelättävää, varsinkin kun siitä on ennestäänkin "kokemusta"
- vänkyrä-nainen
kaunista ja rauhallista ja sen jälkeen on varmasti turvallisin olo mitä ikinä.
- varma :
kyl varmaan silloinkin miettis sammuiko se jääkaapin valo vai ei
- MMies
Joo, mutta ne hetket _ennen_ sitä? :/
- vänkyrä-nainen
MMies kirjoitti:
Joo, mutta ne hetket _ennen_ sitä? :/
ekassa synnytyksessä lähti taju ja silloin näin vain mustaa, pimeää, olin jossain sillalla tms ja sen päässä näkyi vaan mustaa.
Luulisin, et samaa olisi kuolemaa ennenkin. Mustaa vain. - MMIes
vänkyrä-nainen kirjoitti:
ekassa synnytyksessä lähti taju ja silloin näin vain mustaa, pimeää, olin jossain sillalla tms ja sen päässä näkyi vaan mustaa.
Luulisin, et samaa olisi kuolemaa ennenkin. Mustaa vain.Jotain jostain valosta puhuvat? ;)
- vänkyrä-nainen
MMIes kirjoitti:
Jotain jostain valosta puhuvat? ;)
on musta. Tuskimpa se kuolema sitä miksikään muuttaa. Mä oon Dayumin sanojen mukaan menninkäinen ja menninkäisenä pysyn loppuun asti.:)
..ajatella kuolemaa, on elämää elettävänä, täysillä. Keskityn siihen.
Kuolema on kalma juttu.- uk-ko
Luonnollista tai ei, niin se on ilkiö, mun kannalta. Mulla ei ole edes uskoa kuolemanjälkeiseen elämään. Pakko pärjätä näillä vuosilla, jotka on annettu.
Monesti sanotaan, ettei kukaan jaksaisi elää ikuisesti. Se on varmasti totta. Mutta näillä näkymin mulla ei olisi mitään sitä vastaan, että elelisin tommoset 500 vuotta, tai jotain.
Kokemuksia ei ole ja yritän vältellä niitä viimeiseen asti :-) - vielä sietää
mutta jos se aiheuttaa elämänpelkoa, se onkin jo paskempi juttu. Itse olen yrittänyt ajatella, etten oikeasti omista yhtään mitään ja olen millä hetkellä tahansa valmis luopumaan kaikesta, kiitollisena siitä että juuri minä satuin elämään kaikkien todennäköisyyksien vastaisesti (ajatellaan nyt vaikka siittiöiden määrää per laaki).
- Revolveri
sitä turhaa huolestua vääjäämättömästä.
yhtä luonnollinen asia kuin syntymä. Kuolema on nykymaailmassa siivottu kauas pois näkyvistä, siihen ei osata suhtautua. Siitä ei haluta puhua. On alakulttuureja (gootit?), joissa kuolemaa jollain tavalla romantisoidaan. Ehkä se on jonkinlaista yritystä ottaa kuolema osaksi elämää.
Olen nähnyt ihmisen kuolevan; hän kuoli käsiini kun yritin elvyttää. Tilanne oli epätodellinen; yritin tehdä parhaani, tiesin että nyt on tosi kyseessä mutta jotenkin oli silti vaikea tajuta että tämä ihminen voi oikeasti kuolla, kun kuolema on aina ollut niin kaukainen asia. Näin ihmisen kasvoista kun elämä oli lähtenyt hänestä. Jatkoin elvytystä siihen asti kun ambulanssi tuli paikalle, sen jälkeen elvytystä jatkoivat ensihoitajat ja toivoin että se auttaisi.
Tapahtuman jälkeen tajusin miten vaikeaa ihmisten kanssa on kuolemasta keskustella. Sellaisetkin ihmiset joita olen pitänyt rohkeina ja vahvoina, välttelivät aiheesta keskustelemista tai heidän oli silminnähden vaikeaa edes kuunnella kun kerroin tapahtumasta.- MMies
Ajattelin vain sitä Hetkeä, kun tiedostaa, että yhtäkään henkäystä ei ota enää- se oli siinä. Että katuisiko vai pitäisikö olla oikeasti Tyytyväinen saavutuksiinsa. Mua ainakin kaduttaisi ja sitä oikeastaan ajoinkin aloituksellani takaa: miten vitussa tässä voi muka "Täyttää Tehtänsä", kun aika on kuitenkin hyvinkin rajallinen? Joo, en äänestä porvareita ja aina olen (pyrin siis olemaan) ystävällinen ihmisille, mutta riittääkö se?
- Jihuuu
Kuolema on luonnollinen asia. Mutta kun selvisi ja tajusi, että on sairas, iski aluksi paniikki. Tilastotietoja googlella, syöpäpelot.. Minä olen niin sisukas, että vaikka saisin joskus sen syövän ja lääkäriltä kuolemantuomion, viimeiseen asti hanaisin vastaan. Suurin huoli kuolemassa minulla olisi nuorena kuolemisessa - miten lapset selviäisivät? Uskon kuolemanjälkeiseen elämään, henkimaailmaan yms joten siltä osin en kuolemaa pelkää. Uskon, että jatkamme jossain toisaalla. Mutta tästä maailmasta en haluaisi lähteä, ennen kuin olen lapset kasvattanut aikuisiksi.
Kuolema tuntuu pelottavimmalta ajatuksena järjestyksessä; lapsen kuolema, oma kuolema (jäisi ne lapset) ja sitten puolison kuolema. Sitten muitten läheisten kuolema.. että olisi hyvä, jos kuoleman hetkellä joku olisi lähellä. Oma äitini on ollut kädestä pitämässä, kun hänen isänsä ja äitinsä ovat kuolleet sairaalassa. Äitini on kokenut sen myös itselleen tärkeäksi. Se on myös vähentänyt hänen kuolemanpelkoaan. Aion itse olla samassa roolissa, kun äitini ja isäni kuolee, jos se vain on mahdollista.
kun olit kiinnostunut hetkistä ennen kuolemaa, niin ymmärtääkseni äitini pelot vähenivät, koska hän koki vanhempiensa olon helpottuvan, heidän muuttuvan onnellisen oloiseksi, "huokaisevan helpotuksesta" sille puolen siirtyessään...
- MMies
yksinkertainen.blondi kirjoitti:
kun olit kiinnostunut hetkistä ennen kuolemaa, niin ymmärtääkseni äitini pelot vähenivät, koska hän koki vanhempiensa olon helpottuvan, heidän muuttuvan onnellisen oloiseksi, "huokaisevan helpotuksesta" sille puolen siirtyessään...
Mutku jos mitään "toista puolta" kristillisessä merkityksessä ei olekaan? On vain...Olemattomuus tai Olevaisuus. Oletkos muuten lukenut Tiibettiläisen Kuolleiden Kirjan? Ei ole Meitä- on vain Se, johon liitymme. Ehkä sama asia?
MMies kirjoitti:
Mutku jos mitään "toista puolta" kristillisessä merkityksessä ei olekaan? On vain...Olemattomuus tai Olevaisuus. Oletkos muuten lukenut Tiibettiläisen Kuolleiden Kirjan? Ei ole Meitä- on vain Se, johon liitymme. Ehkä sama asia?
oli silti ymmärtääkseni helpottavaa sen tunteminen ja havaitseminen, että kuolemasta seurasi helpottava ja onnellinen olo kuolevalle, oli kyse sitten mistä hyvänsä.
oli silti ymmärtääkseni helpottavaa sen tunteminen ja havaitseminen, että kuolemasta seurasi helpottava ja onnellinen olo kuolevalle, oli kyse sitten mistä hyvänsä.
en ole lukenut. Oikeastaan tätä asiaa (kuolemaa) mä en osaa käsitellä tiedon tasolla ollenkaan, vain tuntemisen.
- MMies
en ole lukenut. Oikeastaan tätä asiaa (kuolemaa) mä en osaa käsitellä tiedon tasolla ollenkaan, vain tuntemisen.
Riittääkö sekään loppujen lopuksi, koska kukaan ei ole sieltä vielä palannut paria legendaa lukuunottamatta?
http://www.youtube.com/watch?v=n3XSJXavNJk&feature=PlayList&p=8D1481B2A01A78CE&playnext=1&index=43
- Queen-Of-Hearts
Mä oon itseasiassa viime päivinä pohtinut paljon kuolemaa, mutta aikalailla tieteellisestä näkövinkkelistä. Mun ymmärrykseen ei mahdu miksi ihminen kuihtuu. Solut uusiutuu uusiutumistaan, miksi ne yhtäkkiä lopettaa uusiutumisen ja päättää että nyt on tullut tämän ihmisen aika kuihtua pois.
Onnettomuudessa kuoleminen tai vastaava on sitten kuitenkin toinen juttu. Mutta oli lähtö millä tavalla tahansa, en pidä siitä, että sanotaan sitä luonnolliseksi.. mun mielestä siinä ei ole mitään luonnollista, se on luonnotonta. Ihminen ymmärtää ja käsittää kaiken luonnollisen. Luonnollinen asia ei aiheuta murhetta, surua ja tuskaa. joten kuolema ei ole luonnollista.
Pienistä kuolemista ;) mulla on kokemuksia vaikka muille jakaa (vaan en jaa :D) mutta siitä isosta ei ole vielä. Mutta ei pelota vaan enemmän fiilikset on rauhalliset ja tyynet siltä osin.
Kuoleman jälkeen haluan olla timantti jos vain joku minut sellaiseksi puristuttaisi =)- MMies
" Luonnollinen asia ei aiheuta murhetta, surua ja tuskaa. joten kuolema ei ole luonnollista. "
Tai sitten juuri toisin päin? Elämä onkin kurjuutta ja kärsimystä? Minen tiedä, mutta siltä se alkaa pikkuhiljaa tuntua.
Ja ps. niistä `pikkukuolemisesta` ei tässä ketjussa puhuta. Nih. - Queen-Of-Hearts
MMies kirjoitti:
" Luonnollinen asia ei aiheuta murhetta, surua ja tuskaa. joten kuolema ei ole luonnollista. "
Tai sitten juuri toisin päin? Elämä onkin kurjuutta ja kärsimystä? Minen tiedä, mutta siltä se alkaa pikkuhiljaa tuntua.
Ja ps. niistä `pikkukuolemisesta` ei tässä ketjussa puhuta. Nih.Kyllä mä olen oikeassa. =)
"Elämä onkin kurjuutta ja kärsimystä? Minen tiedä, mutta siltä se alkaa pikkuhiljaa tuntua."
Pahuus yhdessä ihmisissä on vaan voimakkaampaa kuin vilpittömyys monessa. Voiko elämä itsessään olla kurjuutta ja kärsimystä? Vai tekeekö olosuhteet tai muut ihmiset sen kurjuuden?? Eihän silloin elämä itsessään ole sitä.
"Ja ps. niistä `pikkukuolemisesta` ei tässä ketjussa puhuta. Nih."
No, jos ei pikkukuolemista niin entäs sellaisista kun pitäisi kuolla ja syntyä uudelleen, monta kertaa saman päivän aikana VAIN luodakseen jotain uutta? Nytkin pitäis, mutten jaksa kun sellainen tuhkasta nouseminen on kuitenkin niin uuvuttavaa =) - MMies
Queen-Of-Hearts kirjoitti:
Kyllä mä olen oikeassa. =)
"Elämä onkin kurjuutta ja kärsimystä? Minen tiedä, mutta siltä se alkaa pikkuhiljaa tuntua."
Pahuus yhdessä ihmisissä on vaan voimakkaampaa kuin vilpittömyys monessa. Voiko elämä itsessään olla kurjuutta ja kärsimystä? Vai tekeekö olosuhteet tai muut ihmiset sen kurjuuden?? Eihän silloin elämä itsessään ole sitä.
"Ja ps. niistä `pikkukuolemisesta` ei tässä ketjussa puhuta. Nih."
No, jos ei pikkukuolemista niin entäs sellaisista kun pitäisi kuolla ja syntyä uudelleen, monta kertaa saman päivän aikana VAIN luodakseen jotain uutta? Nytkin pitäis, mutten jaksa kun sellainen tuhkasta nouseminen on kuitenkin niin uuvuttavaa =)" Eihän silloin elämä itsessään ole sitä. "
Mutta jos ihmiset on?
"Nytkin pitäis, mutten jaksa kun sellainen tuhkasta nouseminen on kuitenkin niin uuvuttavaa =)"
Jaahas, väännät veistä haavassa vielä? Hmph. - Queen-Of-Hearts
MMies kirjoitti:
" Eihän silloin elämä itsessään ole sitä. "
Mutta jos ihmiset on?
"Nytkin pitäis, mutten jaksa kun sellainen tuhkasta nouseminen on kuitenkin niin uuvuttavaa =)"
Jaahas, väännät veistä haavassa vielä? Hmph.ei voi sanoa että elämä on, jos ne on ne ihmiset jotka on :D
En vääntele veitsiä... totesin että oon laiska ja väsynyt. (se kommentti ei siis koskenut seksiä vaan luomisen tuskaa :D)
- Queen-Of-Hearts
ethän ole itseäsi poistamasta elävien kirjoista??
Nimim. huolestunut.- MMies
Vahingossa siinä niin meinasi melkein käydä, mutta ikäväksesi minun on vakuutettava olevani täysissa (lähes, siis...) sielun ja ruumiin voimissani. *wonkwonk* vaan ;D
- Queen-Of-Hearts
MMies kirjoitti:
Vahingossa siinä niin meinasi melkein käydä, mutta ikäväksesi minun on vakuutettava olevani täysissa (lähes, siis...) sielun ja ruumiin voimissani. *wonkwonk* vaan ;D
ripusta kello kaulaan.
Kun sanonta kuuluu, että vahinko ei tule kello kaulassa (öhö öhö) ja tällä vältetään myös ei-toivotut jälkikasvut ja niiden mukanaan tuomat elatusmaksut s-ä-ä-s-t-ä-ä--p-a-l-j-o-n--r-a-h-a-a - MMies
ripusta kello kaulaan.
Kun sanonta kuuluu, että vahinko ei tule kello kaulassa (öhö öhö) ja tällä vältetään myös ei-toivotut jälkikasvut ja niiden mukanaan tuomat elatusmaksut s-ä-ä-s-t-ä-ä--p-a-l-j-o-n--r-a-h-a-aJos kerrankin olis Mies ja hoitais rastinsa, niin mistään elareista ei tarvis tapella. Hö, ja mitä se on: parisataa kuussa, mikä ei tässä konkurssissa tunnu missään.
*kellot mäkeen* - Queen-Of-Hearts
MMies kirjoitti:
Jos kerrankin olis Mies ja hoitais rastinsa, niin mistään elareista ei tarvis tapella. Hö, ja mitä se on: parisataa kuussa, mikä ei tässä konkurssissa tunnu missään.
*kellot mäkeen*haluut välttämättä lähetellä jollekin niitä rahojasi niin voi sitä muullakin tavoin olla Mies. Sä voit laittaa vaikka mulle tulemaan, niin voin ostella vaikkapa kenkiä. Korkkareissa tunnen itseni enemmän naiseksi ja kun nainen tuntee itsensä enemmän naiseksi, silloinhan myös mies tuntee enemmän itsensä mieheksi. Eikö se niin mene. "Miehen työ"
- MMies
haluut välttämättä lähetellä jollekin niitä rahojasi niin voi sitä muullakin tavoin olla Mies. Sä voit laittaa vaikka mulle tulemaan, niin voin ostella vaikkapa kenkiä. Korkkareissa tunnen itseni enemmän naiseksi ja kun nainen tuntee itsensä enemmän naiseksi, silloinhan myös mies tuntee enemmän itsensä mieheksi. Eikö se niin mene. "Miehen työ"
Lähti lapasesta koko ketju. En ala:(
- Queen-Of-Hearts
MMies kirjoitti:
Lähti lapasesta koko ketju. En ala:(
Minä kun yritin olla vain vilosohvinen ja tehdä hienoja päättelyketjuja =)
;) - MMies
Minä kun yritin olla vain vilosohvinen ja tehdä hienoja päättelyketjuja =)
;)Mäkin oon aika hieno ketju, usko pois.
- Marie-Cecile
Mutta silloin jos aikuinen kuvittelee maailmankaikkeuden olevan 6000 vuotta vanha ja opettaa sen eteenpäin, aikuisen pitää olla myös tarpeeksi aikuinen hyväksymään, että lapsi saa olla eri mieltä asiasta. Ei kukaan meistä voi opettaa eteenpäin mitään mitä emme tiedä, vain sen, että jokainen meistä voi olla väärässä ja jokaisen meidän on oltava valmiita jopa nöyrtymään hyväksymään, että olemme väärässä.
Uskonnon opettaminen lapsille on jokaisen vanhemman oma päätös, totta. Ja jokaisen vanhemman oikeus.
Se, että minusta sen pitää pohjautua siihen, että lapsi oppii ajattelemaan ja löytämään sen oman hengellisen puolensa ei tarkoita, että minusta on väärin, että jotkut tekevät toisenlaisen valinnan.
Mutta mikä on hyvä lähtökohta sille, että lapsi oppii pohtimaan asioita?
Lapsi pohtii asioita joka tapauksessa, aikuisen tehtävä on kannustaa ja antaa virikkeitä, jotta se luontainen mielenkiinto asioihin ei sammu.
Ja tarkoittaako se, että kaikki aikuiset ovat saaneet oikeanlaiset lähtökohdat ja metodit käsitellä asioita itse, mutta tekevät vain huonoja valintoja, jos heidän jälkiään tarvitsee siivota? Vai sitä, että kaikki eivät ole vain valmiita enää kasvamaan, koska ovat jo "aikuisia" ja heidän ei tarvitse löytää enää mitään ja siksi kaikki mitä he tekevät on oikein?
Tsori, mutta itse olen kaikkea uskontoa vastaan, mikäli se koskettaa lapsia, enkä hyväksy mitään lapsikasteita tms. sontaa. Se Tie on jokaisen löydettävä, eikä se löydy kirjoja plaraamalla tai messuissa saarnaamalla tahi noitajuomia litkimällä.
Niiden "aikuisten" jälkiähän tässä korjataan jatkuvasti niin Kontulassa, Ghanassa kuin Tshetsheniassakin lukuisista muista paikoista puhumattakaan.- MMies
Vaihda se 6000 vuoden usko mihin tahansa ja katso miten lapsia kohdellaan kouluissa esimerkiksi. Hienoa, jos ajattelee asian koskevan vain lasten vanhempia, mutta kun se koskettaa myös niitä aikuisia ja yhteisöjä, joissa elävät. Vai miksi luulet, että Suomikin on sellainen, kuin on- tai Pohjois-Korea, Somalia...?
Lapsi on kuitenkin (kuten aikuinenkin) vain _väline_- ei mitään sen suurempaa. Valmis elämään opittujen mallien mukaisesti; valmis uhrautumaan ja kuolemaan Opin vuoksi. Ja Oppia meille tolkuttavat kaiken maailman vanhaset, hitlerit ja ajatollahit.
"Vai sitä, että kaikki eivät ole vain valmiita enää kasvamaan, koska ovat jo "aikuisia" ja heidän ei tarvitse löytää enää mitään ja siksi kaikki mitä he tekevät on oikein? "
Kaikki, mitä yhteisö tekee, on _aina_ oikein. Paradoksi, kyllä, mutta näin tämä maailma pelaa.
Hmm...taidan olla hiukka juovuksissa nyt, tai jotain ;) - Marie-Cecile
MMies kirjoitti:
Vaihda se 6000 vuoden usko mihin tahansa ja katso miten lapsia kohdellaan kouluissa esimerkiksi. Hienoa, jos ajattelee asian koskevan vain lasten vanhempia, mutta kun se koskettaa myös niitä aikuisia ja yhteisöjä, joissa elävät. Vai miksi luulet, että Suomikin on sellainen, kuin on- tai Pohjois-Korea, Somalia...?
Lapsi on kuitenkin (kuten aikuinenkin) vain _väline_- ei mitään sen suurempaa. Valmis elämään opittujen mallien mukaisesti; valmis uhrautumaan ja kuolemaan Opin vuoksi. Ja Oppia meille tolkuttavat kaiken maailman vanhaset, hitlerit ja ajatollahit.
"Vai sitä, että kaikki eivät ole vain valmiita enää kasvamaan, koska ovat jo "aikuisia" ja heidän ei tarvitse löytää enää mitään ja siksi kaikki mitä he tekevät on oikein? "
Kaikki, mitä yhteisö tekee, on _aina_ oikein. Paradoksi, kyllä, mutta näin tämä maailma pelaa.
Hmm...taidan olla hiukka juovuksissa nyt, tai jotain ;)sosialisaatio on ilmiö joka nyt vain hyväksyttävä, koska muuten emme toimi yhteisönä.
Kun tarpeeksi ajattelee suuressa skoopissa ajattelee, ei ole kuin välineitä... Kukaan ei ole sen kummempi. Kun tarpeeksi pienesti ajattelee, olemme itse vastuussa siitä millaisia välineitä haluamme olla.
---
Olen muuten joskus miettinyt oletko palstalla koskaan selvinpäin... :P - MMies
Marie-Cecile kirjoitti:
sosialisaatio on ilmiö joka nyt vain hyväksyttävä, koska muuten emme toimi yhteisönä.
Kun tarpeeksi ajattelee suuressa skoopissa ajattelee, ei ole kuin välineitä... Kukaan ei ole sen kummempi. Kun tarpeeksi pienesti ajattelee, olemme itse vastuussa siitä millaisia välineitä haluamme olla.
---
Olen muuten joskus miettinyt oletko palstalla koskaan selvinpäin... :P"sosialisaatio on ilmiö joka nyt vain hyväksyttävä, koska muuten emme toimi yhteisönä."
Eikö siis Yksilöiden keskinäinen yhteiselo muka olisi mahdollista? Ja mihin tarvitsemme Yhteisöä enää näinä päivänä- mitään Suurta Vihollista ei ole ja uskon vakaasti, että jonain päivänä kykenemme kehittymään älyllisesti niin korkealle tasolle, että kaikki mitättömät konfliktitkin on ratkaistavissa diplomatialla.
"Kun tarpeeksi ajattelee suuressa skoopissa ajattelee, ei ole kuin välineitä... "
Tai juurikin toisinpäin: massa-ajattelu ei ole Suurta Ajattelua, vaan päinvastoin. Vähän kuin tutkisi jotain meren plnaktonia: jumalaton vihreä lilluva mönjä, mutta mikroskooppisesti tarkasteltuna yksilöistä koostuva. Ja jos jokaisella yksilöllä olisi Oma Tahto ja Persoona...?
"Kun tarpeeksi pienesti ajattelee, olemme itse vastuussa siitä millaisia välineitä tahdomme olla"
Päinvastoin: kun tarpeeksi suuresti ajattelee, olemme itse vastuussa siitä millaisia välineitä tahdomme olla, mitä?
"Olen muuten joskus miettinyt oletko palstalla koskaan selvinpäin... :P"
No en tod. Mutta en kuitenkaan koskaan niin selvinpäin, kuin muut kännikalat ;D - Marie-Cecile
MMies kirjoitti:
"sosialisaatio on ilmiö joka nyt vain hyväksyttävä, koska muuten emme toimi yhteisönä."
Eikö siis Yksilöiden keskinäinen yhteiselo muka olisi mahdollista? Ja mihin tarvitsemme Yhteisöä enää näinä päivänä- mitään Suurta Vihollista ei ole ja uskon vakaasti, että jonain päivänä kykenemme kehittymään älyllisesti niin korkealle tasolle, että kaikki mitättömät konfliktitkin on ratkaistavissa diplomatialla.
"Kun tarpeeksi ajattelee suuressa skoopissa ajattelee, ei ole kuin välineitä... "
Tai juurikin toisinpäin: massa-ajattelu ei ole Suurta Ajattelua, vaan päinvastoin. Vähän kuin tutkisi jotain meren plnaktonia: jumalaton vihreä lilluva mönjä, mutta mikroskooppisesti tarkasteltuna yksilöistä koostuva. Ja jos jokaisella yksilöllä olisi Oma Tahto ja Persoona...?
"Kun tarpeeksi pienesti ajattelee, olemme itse vastuussa siitä millaisia välineitä tahdomme olla"
Päinvastoin: kun tarpeeksi suuresti ajattelee, olemme itse vastuussa siitä millaisia välineitä tahdomme olla, mitä?
"Olen muuten joskus miettinyt oletko palstalla koskaan selvinpäin... :P"
No en tod. Mutta en kuitenkaan koskaan niin selvinpäin, kuin muut kännikalat ;D"Eikö siis Yksilöiden keskinäinen yhteiselo muka olisi mahdollista?" "
Ilman sosialisaatiota... No, jos ei kukaan opeta perusperiaatteita siitä kuinka toimia muiden ihmisten kanssa, niin ei todellakaan. Me tarvitsemme yllättävän paljon hellää huomaa ja huomiota oppiaksemme antamaan sitä samaa muillekin. Ja siihen tarvitaan sitä yhteistöllämistä... Olisimme muuten vain läjä itsekkäitä paskiaisia... No okei... itsekkäämpiä paskiaisia.
"Ja mihin tarvitsemme Yhteisöä enää näinä päivänä- mitään Suurta Vihollista ei ole ja uskon vakaasti, että jonain päivänä kykenemme kehittymään älyllisesti niin korkealle tasolle, että kaikki mitättömät konfliktitkin on ratkaistavissa diplomatialla."
Niin... No, ihminen tarvitsee yhteisöä siihen, että saa elää muiden kanssa.
Ei kaikki yhteisöt perustu yhteisiin vihollisiin, vaikka se jopa täällä S24:llakin tuntuu olevan hyvinkin yleinen teema ja halu muodostaa omia klikkejä suuri.
Ja niistä mitättömistä konflikteista päästään taas siihen, että pitää löytää itsestään se aikuinen, joka osaa nähdä maailman laajana kokonaisuutena, johon mahtuu monenlaista tallaajaa ja mielipiteitä ja totuuksia ja jopa se mahdollisuus, että itse on väärässä tai että kaikki eri totuudet ovat silti oikeita totuuksia, vaikka vaikuttaisivat ristiriitaisilta. - MMies
Marie-Cecile kirjoitti:
"Eikö siis Yksilöiden keskinäinen yhteiselo muka olisi mahdollista?" "
Ilman sosialisaatiota... No, jos ei kukaan opeta perusperiaatteita siitä kuinka toimia muiden ihmisten kanssa, niin ei todellakaan. Me tarvitsemme yllättävän paljon hellää huomaa ja huomiota oppiaksemme antamaan sitä samaa muillekin. Ja siihen tarvitaan sitä yhteistöllämistä... Olisimme muuten vain läjä itsekkäitä paskiaisia... No okei... itsekkäämpiä paskiaisia.
"Ja mihin tarvitsemme Yhteisöä enää näinä päivänä- mitään Suurta Vihollista ei ole ja uskon vakaasti, että jonain päivänä kykenemme kehittymään älyllisesti niin korkealle tasolle, että kaikki mitättömät konfliktitkin on ratkaistavissa diplomatialla."
Ei kaikki yhteisöt perustu yhteisiin vihollisiin, vaikka se jopa täällä S24:llakin tuntuu olevan hyvinkin yleinen teema ja halu muodostaa omia klikkejä suuri.
Ja niistä mitättömistä konflikteista päästään taas siihen, että pitää löytää itsestään se aikuinen, joka osaa nähdä maailman laajana kokonaisuutena, johon mahtuu monenlaista tallaajaa ja mielipiteitä ja totuuksia ja jopa se mahdollisuus, että itse on väärässä tai että kaikki eri totuudet ovat silti oikeita totuuksia, vaikka vaikuttaisivat ristiriitaisilta.Nyt pätkii niin pahasti, että palataan asiaan huomenna. Tai ylihuomenna- riippuu kunnosta.
"You raise the blade, you make the change
You re-arrange me 'til I'm sane.
You lock the door
And throw away the key
There's someone in my head but it's not me."
http://www.youtube.com/watch?v=jmBiORtHqTs - MMies
Marie-Cecile kirjoitti:
"Eikö siis Yksilöiden keskinäinen yhteiselo muka olisi mahdollista?" "
Ja niistä mitättömistä konflikteista päästään taas siihen, että pitää löytää itsestään se aikuinen, joka osaa nähdä maailman laajana kokonaisuutena, johon mahtuu monenlaista tallaajaa ja mielipiteitä ja totuuksia ja jopa se mahdollisuus, että itse on väärässä tai että kaikki eri totuudet ovat silti oikeita totuuksia, vaikka vaikuttaisivat ristiriitaisilta."Me tarvitsemme yllättävän paljon hellää huomaa ja huomiota oppiaksemme antamaan sitä samaa muillekin. Ja siihen tarvitaan sitä yhteistöllämistä... Olisimme muuten vain läjä itsekkäitä paskiaisia... No okei... itsekkäämpiä paskiaisia. "
Ja miksi _yksilöt_ eivät kykenisi samaan, mihin jotkut j'ärjestäytyneet yhteisöt? Hyvä korjaus sulla tossa lopussa, muuuten ;)
"Niin... No, ihminen tarvitsee yhteisöä siihen, että saa elää muiden kanssa. "
Miksi sitten yksilöt eivät muka voisi elää keskenään toistensa kanssa? Yksikin syy?
"Ja niistä mitättömistä konflikteista päästään taas siihen, että pitää löytää itsestään se aikuinen, joka osaa nähdä maailman laajana kokonaisuutena, johon mahtuu monenlaista tallaajaa ja mielipiteitä ja totuuksia ja jopa se mahdollisuus, että itse on väärässä tai että kaikki eri totuudet ovat silti oikeita totuuksia, vaikka vaikuttaisivat ristiriitaisilta."
Sillä Aikuisella tarkoittanet toki Yksilöä, eikö totta? - Marie-Cecile
MMies kirjoitti:
"Me tarvitsemme yllättävän paljon hellää huomaa ja huomiota oppiaksemme antamaan sitä samaa muillekin. Ja siihen tarvitaan sitä yhteistöllämistä... Olisimme muuten vain läjä itsekkäitä paskiaisia... No okei... itsekkäämpiä paskiaisia. "
Ja miksi _yksilöt_ eivät kykenisi samaan, mihin jotkut j'ärjestäytyneet yhteisöt? Hyvä korjaus sulla tossa lopussa, muuuten ;)
"Niin... No, ihminen tarvitsee yhteisöä siihen, että saa elää muiden kanssa. "
Miksi sitten yksilöt eivät muka voisi elää keskenään toistensa kanssa? Yksikin syy?
"Ja niistä mitättömistä konflikteista päästään taas siihen, että pitää löytää itsestään se aikuinen, joka osaa nähdä maailman laajana kokonaisuutena, johon mahtuu monenlaista tallaajaa ja mielipiteitä ja totuuksia ja jopa se mahdollisuus, että itse on väärässä tai että kaikki eri totuudet ovat silti oikeita totuuksia, vaikka vaikuttaisivat ristiriitaisilta."
Sillä Aikuisella tarkoittanet toki Yksilöä, eikö totta?yritä uudelleen!!!
"Ja miksi _yksilöt_ eivät kykenisi samaan, mihin jotkut j'ärjestäytyneet yhteisöt?"
puhutaan peruskommunikointisäännöistä ihmisten kesken - MMies
Marie-Cecile kirjoitti:
yritä uudelleen!!!
"Ja miksi _yksilöt_ eivät kykenisi samaan, mihin jotkut j'ärjestäytyneet yhteisöt?"
puhutaan peruskommunikointisäännöistä ihmisten keskenJos ei peruskommunikaatiossäänt päde ihmisten keskeen, niin menköön vuorille. Tai jos peruskommuinikaattioasäännöt on sairaita, kuteen yleensä on, niin tappaakoot Päättäjät jaa avatkoot lakeijoijensa silmät. Vittuako tapahtui naatsi-saksassa,tämän päivän tshetsheniassa ,myanmarissa tai saarijärvellä? Ykailön vika tietenklin, koska Tottelee.Ei tarviotse mennä kuion 10 vuiotta tyaaksepäion ja minkälaisia raiskausleirejä meillä sivistyneessä Euroopassa oli? Minen suostu, puorkele. HUmanistit saa painua vittuun- kuolkoot ite mun puolesta, jos niin siihen `hyvyyteen`uskovat.
- MMIes
Marie-Cecile kirjoitti:
yritä uudelleen!!!
puhutaan peruskommunikointisäännöistä ihmisten keskenMiksi ihmiseet (Yksilöt) eivät osaisi perusskommunikaatiotaitoja? Kasvatuksen tulosta, sanon minä. Se on vain niin, että se "kasvatus" onn retuperällä ja päin vittua tänä päivänä.
Joo, Ikuinen Idealisti, mutta siihen tahdon omat (mahdolliset) lapseni kavattaa. Ja toivon, että hyvin moni muukin.
Piis.
Ketjusta on poistettu 47 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2002901
Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss632780Kohta katson sun kuvaasi
ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa232132- 691705
- 1431493
Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a1851442Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?1121408Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?1511385- 901314
Martinan bisnekset rajusti tappiolla
Seiska 28.7: nousukiito katkesi, yritykset C-luokkaa.2291211