Hyväksikäyttävä mummo

lapsenlapsi

Moi! Mitenköhän kannattaisi menetellä tilanteessani? Ongelmana on mummoni, joka on iäkäs. Hän on minun arvioni mukaan ikäänkuin hyväksikäyttänyt minua henkisesti pienenä, ja nyt aikuisena. Kun olin pieni hän ikäänkuin puhui minut ympäri tekemään asioita hänen mielikseen. Esim. matkustamaan hänen kanssaan, jottei hänen tarvinnut mennä yksin jne. Menin mukaan, koska mummoni sai ylipuhuttua minut sillä, mitä kaikkea kivaa retkellä tapahtuisi. Reissuilla minulle selvisi, että olen vain mummon seurana, koska hänestä ei liiemmin pidetty paikoissa, joissa kävimme.

Nyt kun olen vanhempi, yrittää mummoni sälyttää minulle hänen tehtäviään, kuten kaupassa asioimista ja apteekkikäyntejä. Käyn mummoni luona kerran viikossa ja olen ainoa sukulainen, joka asuu häntä lähellä (toki omassa asunnossa asun). Muutoin siis mummo käy yksin kaupassa arkena ja apteekissakin. Kun menen käymään tulee mummolle hyvä sauma saada minut tekemään jotain hänen hyväkseen. Monta kertaa hän kysyy palveluksen juuri kun olen lähdössä, enkä oikein ehdi miettiä vastausta. Joskus hän saattaa olla aika härskikin, ja esim. soittaa ja "käskee" minun tehdä jotain. Useinkaan en ole suostunut. Mummoni on sanonut suoraan, että hän toivoisi jonkun asuvan hänen kanssaan ja auttavan talon ja arjen töissä. Tiedän, ettei asemani tule ainakaan helpottumaan lähiaikoina, kun isoäitini vanhenee ja tiedän, miten "härskisti" hän voi käyttäytyä halutessaan muilta jotain.

Auttakaa, miten minun tulisi menetellä? Voin jo fyysisesti pahoin, jos huomaan suostuneeni johonkin hänen pyyntöönsä.

Ps. Vanhempani eivät puollustaneet minua pienenä isoäitiäni vastaan, kuten eivät he vieläkään hyväksy sitä, etten autakaan mummoa. Jotenkin kieroutunut tämä asetelma on minusta ollut aina. Äiti ja isäni tavallaan inhoavat vähän mummoa ja eivät halua joutua itse tekemään asioita mummolle.

55

6046

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinun on opeteltava sanomaan "Ei".

Ennenkun alat tekemään lähtöä, muistuta mielessäsi itseäsi "Kohta voi tulla pyyntö teetkö sitä ja tätä".

Mikäli mummosi ei oe halukas tekemään mitään, muistuta eri mahdollisuuksia mitä löytyy kunnan vanhuspalveluista.

Ainakin meidän kunnassa, ikäihmiset saavat halutessaan valmiin ruuan, siivouspalvelun, kaupassa-pankissakäynnin, mikäli haluavat.

Tosin maksua vastaan.

• sniif sniif

Jopas sulle on KAMALA työ langennut kun mummosi auttaminen!

Varmaan kuitenkin olet aikanas sitten vaatimassa mahdollisesta perinnöstä osasi!

Siis oikeasti....onko se nyt niin KAMALAA tehdä pari palvelusta....pääsit sentään ilmaiseksi nuorempana reissuille...ja varmaankin ilmaiseksi....

HÄPEÄISIT NYT SENTÄÄN EDES VÄHÄN!

Ja muista sitten kun mummos kuolee että niitä kyyneleitä on perinnön toivossa turha valuuttaa!

• mummos piinaa sua

tämä nykynuoriso?
        Kyllä ennen kelpasi vaikka asua mummon luona ja ilmaiseksi, auttaen siinä koulun- tai työnkäynnin välissä, rakasta mummoa, olipa isänäiti tai äidinäiti!
        Ei sulla ole ainakaan sydän paikallaan, vanhemmalle ihmiselle!
        Ja kuinka mummosi on rakastanut sua, ei hän olisi pyydellyt apua sulta muuten koskaan tai mukaansa reissuilleen, kait on jopa perinnönkin testamentannut sulle?
        TOIVOTTAVASTI EI PUHEITTESI SAATUAAN TIETÄÄ!
        Olen just samaa mieltä kuin Nyyh Nyyh on!

• lapsenlapsi

Mummoni on kupannut muilta palveluksia koko elämänsä ajan. Tiedän, koska asuttiin mun ollessa pieni mummon kanssa samassa talossa.

Tosta perinnöstä. Olen asennoitunut niin, että perinnöstä tulee lakiosa aikanaan minulle kuitenkin. Sanotaan nyt sekin, että mummoni on tehnyt kuulemma testamentin, joka on aika epäoikeudenmukainen. Hän on rajannut tietyiltä henkilöiltä tietyt oikeudet pois. Muutenhan hän ei olisi tehnyt testamenttia vaan perintöasiat menisivät tavallisen kaavan mukaan. Tokihan jokainen tekee rahoillaan mitä haluavat.

Taitaa sulla olla ollut kova elämä, ja sen puolesta toivot sitä muillekin, hehe. Ja rahan perään näytät olevan, en minä.

• lapsenlapsi
        mummos piinaa sua kirjoitti:

tämä nykynuoriso?
        Kyllä ennen kelpasi vaikka asua mummon luona ja ilmaiseksi, auttaen siinä koulun- tai työnkäynnin välissä, rakasta mummoa, olipa isänäiti tai äidinäiti!
        Ei sulla ole ainakaan sydän paikallaan, vanhemmalle ihmiselle!
        Ja kuinka mummosi on rakastanut sua, ei hän olisi pyydellyt apua sulta muuten koskaan tai mukaansa reissuilleen, kait on jopa perinnönkin testamentannut sulle?
        TOIVOTTAVASTI EI PUHEITTESI SAATUAAN TIETÄÄ!
        Olen just samaa mieltä kuin Nyyh Nyyh on!

tapauksessa mummolle on ollut edullista asuttaa muuta maksavaa (ei vuokraa vaan ylläpitokustannuksia maksavaa) väkeä eli meitä talossaan. Nyt hän harmittelee usein, että meidän pois muutto oli virhe hänen mielestään. Me taas päästiin kyttääväästa akasta eroon ja parempiin oloihin sieltä.

• Mikä se on?
        lapsenlapsi kirjoitti:

Mummoni on kupannut muilta palveluksia koko elämänsä ajan. Tiedän, koska asuttiin mun ollessa pieni mummon kanssa samassa talossa.

Tosta perinnöstä. Olen asennoitunut niin, että perinnöstä tulee lakiosa aikanaan minulle kuitenkin. Sanotaan nyt sekin, että mummoni on tehnyt kuulemma testamentin, joka on aika epäoikeudenmukainen. Hän on rajannut tietyiltä henkilöiltä tietyt oikeudet pois. Muutenhan hän ei olisi tehnyt testamenttia vaan perintöasiat menisivät tavallisen kaavan mukaan. Tokihan jokainen tekee rahoillaan mitä haluavat.

Taitaa sulla olla ollut kova elämä, ja sen puolesta toivot sitä muillekin, hehe. Ja rahan perään näytät olevan, en minä.

Jos mummosi lapsi, eli jompikumpi vanhemmistasi elää mummon kuollessa, et peri yhtikäs mitään. Ei sinulla ole mitään lakiosaa.

Mistä sinä mummon testamentit tiedät? Ja mitä tarkoitat "epäoikeudenmukaisuudella"? Omaa omaisuuttaanhan hän on testamentannut. Täysissä ruumiin ja sielun voimissa, lain mukaan.

Taitaa sinulla on melko tapahtumaköyhä elämä, kun mummon auttaminen ja tulevan perinnön toivo on noin keskeisellä sijalla elämässäsi.
        Jos et halua vanhaa auttaa, pysy sieltä poissa. Monet lapset auttavat vanhempiaan ja isovanhempiaan ihan vapaaehtoisesti. Heissä on varmaan jotain vikaa.

Pysy sinä vain omissa oloissasi. Rikas mummusi ostakoon palvelut.

• Lapsenlapsi
        Mikä se on? kirjoitti:

Jos mummosi lapsi, eli jompikumpi vanhemmistasi elää mummon kuollessa, et peri yhtikäs mitään. Ei sinulla ole mitään lakiosaa.

Mistä sinä mummon testamentit tiedät? Ja mitä tarkoitat "epäoikeudenmukaisuudella"? Omaa omaisuuttaanhan hän on testamentannut. Täysissä ruumiin ja sielun voimissa, lain mukaan.

Taitaa sinulla on melko tapahtumaköyhä elämä, kun mummon auttaminen ja tulevan perinnön toivo on noin keskeisellä sijalla elämässäsi.
        Jos et halua vanhaa auttaa, pysy sieltä poissa. Monet lapset auttavat vanhempiaan ja isovanhempiaan ihan vapaaehtoisesti. Heissä on varmaan jotain vikaa.

Pysy sinä vain omissa oloissasi. Rikas mummusi ostakoon palvelut.

kuten tiesitkin, niin vanhempani perivät mummoni ja minä vanhempani. Koska vanhempani ovat olleet omillaan toimeentulevia kuten minäkin niin perintö tulee normaalina lisänä vanhemmilleni (vanhempien poismentyä minulle ja sisaruksilleni). Olen ihan tarpeeksi rikas, etten tarvi mummoni rahoja. Kukin pärjätköön omilla rahoillaan ja lahjoitakoot rahaa kenelle haluavat. Näin siis en ole rahan perään. Kumma, miten ihmiset ajattelevat kaikkien olevan rahan perässä, jos ei ikävää ihmistä halua auttaa. Minulle on ihan sama vaikken saisi mitään perintöjä. Raha ja tunteet erikseen. Rahalla ei saa rakkautta, eikä bilogisilla perhesuhteilla ;)

• pahalta..

Noh, riippuu vähän siitä, miten paljon töitä hän sinulla teettää. Yksi kerta viikossa ei vielä kuulosta pahalta. Tai kaupassa/apteekissa käynti. Mielestäni kaupassa käyminen on ihan normaalia kohteliaisuutta toista kohtaan, eikä kuulosta kovin ylitsepääsemättömältä. Tuota samaa ympäri puhumista harjoittaa myös minun mummoni. Puhuu minua kanssaan lähtemään hänen kanssaan kylään, terv.keskukseen, johonki tilaisuuteen jne. Ja välillä sitten lähdenkin. Varsinkin noille lääkäri-käynneille.

Itselläkin lähellä 90-vuotias mummo. Ite teen monia käytännön asioita mielelläni, mutta eniten häiritsee hänen asenteensa tai välillä juuri käskevä-tyyli. Hänkin haluaisi, että joku asuisi hänen kanssaan.

Ite siis teen tuommosia perus-palveluksia. Vien kirjeitä postiin, tiskaan astioita, käyn kaupassa, lähden seuraksi lääkäriin jne. Mutta mielestäni hän on välillä liian vaativa tai kiittämätön. Esim. kerran pesin ystäväni kanssa hänen ikkunansa. Juuri kun oltiin saatu homma päätökseen ja ajateltiin et voi vähän levähtää, niin mummolla oli jo toinen suuri aikaavievä projekti tiedossa. Hyvä jos kiitti edes ikkunan-pesusta.

Hänkin osaa kyllä vaatia haluamansa, ja jättää välillä jopa kännykän vastaajan viestejä siitä, mitä hänelle pitäisi tehdä. Nuorempana tein kiltisti hommia, mutta enää en suostu ihan mihin tahansa. Jätän yksinkertaisesti vain tekemättä asioita, mitkä nyt ei oo hänen henkensä kannalta oleellisia. Joskus haluaisin vain istua hänen kanssaan enkä suorittaa asioita. Mutta mummon luokse on turha mennä, ellei ole valmis käymään hänen asioillaan. Teen mielestäni hänen hyväkseen paljon enemmän asioita, mitä monet muut mummolleen tekevät, ja siitä huolimatta saa kuunnella narinaa tekemättömistä hommista ja yksinäisyydestä.

Enemmän ku tekeminen minua häiritsee hänen asenteensa. Kun on tehnyt paljon, on kiltti. Siitä huolimatta antaa sukulaisillemme ymmärtää, ettei tehdä tarpeeksi. Muutenkin hän sanoo monia loukkaavia asioita. Kun en soittanut siskolleni yhtä puhelua mitä hän vaati, olen ihminen joka ei koskaan toimi toisten hyväksi. Yritä sitten siinä tehdä jotain palveluksia toiselle iloisin mielin.

• vastaavasti syyllistämällä yrittää saada sinut nöyräksi.

• lapsenlapsi

Meillä on niin, että mummolla on huonot välit vähän kaikkien kanssa. Hänen omat lapset eivät oikein halua olla tekemisissä hänen kanssaan ja minä olen sitten ollut vähän kuin korvikkeena.

Meillä mummo toimii (ei kyse vanhuudenhöppänyydestä vaan on toiminut ennenkin) hirveän epäloogisesti eli jos hän on suututtanut minut niin sitä kovempaa hän soittelee perään ja penää palveluksia. Mummo käyttäytyy ihan niin kuin olisin ainoa oljenkorsi ja antaa ymmärtää, ettei hän saa apua mistään. Myöhemmin sitten kuulen, kuinka joku muu on tehnyt jotain palveluksia myös.

Olen asennoitunut niin, että mummoni ei voi tulla mua hakemaan kotoa, joten valikoin oman elämäntilanteeni mukaan mitä palveluksia teen. Laitan omat menoni etusijalle. Näin siis, jos pyydettävä asia ei uhkaa mummon terveyttä yms.

Sillähän nuo keljut ihmiset juuri pelaavat, että muiden ihmisten silmissä olet julma, jos et vanhaa ihmistä auta eli vaihtoehdot ovat ns. häpeällinen käytös tai auttaa.

• Nimim. Ei kuulosta pahalta..
        lapsenlapsi kirjoitti:

Meillä on niin, että mummolla on huonot välit vähän kaikkien kanssa. Hänen omat lapset eivät oikein halua olla tekemisissä hänen kanssaan ja minä olen sitten ollut vähän kuin korvikkeena.

Meillä mummo toimii (ei kyse vanhuudenhöppänyydestä vaan on toiminut ennenkin) hirveän epäloogisesti eli jos hän on suututtanut minut niin sitä kovempaa hän soittelee perään ja penää palveluksia. Mummo käyttäytyy ihan niin kuin olisin ainoa oljenkorsi ja antaa ymmärtää, ettei hän saa apua mistään. Myöhemmin sitten kuulen, kuinka joku muu on tehnyt jotain palveluksia myös.

Olen asennoitunut niin, että mummoni ei voi tulla mua hakemaan kotoa, joten valikoin oman elämäntilanteeni mukaan mitä palveluksia teen. Laitan omat menoni etusijalle. Näin siis, jos pyydettävä asia ei uhkaa mummon terveyttä yms.

Sillähän nuo keljut ihmiset juuri pelaavat, että muiden ihmisten silmissä olet julma, jos et vanhaa ihmistä auta eli vaihtoehdot ovat ns. häpeällinen käytös tai auttaa.

Toimintasi kuulostaa fiksulta. Meillä kyllä mummon luona käy melkein joka päivä hänen ainoa lapsensa ja kerran viikossa esim. minä. Joskus harvemmin muita sukulaisia. Mutta äidilläni on burn-out, joten hän ei jaksa oikein hirveästi tehdä. Just käy kaupassa jne.

Itse en pysty yksin sitä taakkaa ottamaan, että hoitaisin koko hänen huushollin. Yhteen aikaan kävin tiskaamassa joka päivä ja tekemässä välil ruokaa, mutta kun seuraavana päivänä allas taas täpösen täynnä kattiloita ja pannuja ja lattia täynnä roskia, niin en jaksa.

Olen tavattoman kyllästynyt siihen, että jos en jotain juttua sillä hetkellä suorita, kuten lähde pesemään mattoa tai leivo pullia, niin en ole tehnyt tarpeeksi. Väsymys ei ole syy, koska eihän nuori ihminen voi väsyä. Ei, vaikka opiskelis ja kävis töissä. Hän tuntuu kuvittelevan nuoren ihmisen voimat suuremmiksi mitä ne ovat. Elikä toimin vähän niin kuin sinä nyt: teen oleellisia asioita, ja ne matot saa jäädä pesemättä. Ulkopuolisia ihmisiä hän ei asuntoonsa halua (kuten kotipalvelua).

"Sillähän nuo keljut ihmiset juuri pelaavat, että muiden ihmisten silmissä olet julma, jos et vanhaa ihmistä auta eli vaihtoehdot ovat ns. häpeällinen käytös tai auttaa."

Hienosti ilmaistu tämä asia. Juuri noinhan se on.

• Huoh
        Nimim. Ei kuulosta pahalta.. kirjoitti:

Toimintasi kuulostaa fiksulta. Meillä kyllä mummon luona käy melkein joka päivä hänen ainoa lapsensa ja kerran viikossa esim. minä. Joskus harvemmin muita sukulaisia. Mutta äidilläni on burn-out, joten hän ei jaksa oikein hirveästi tehdä. Just käy kaupassa jne.

Itse en pysty yksin sitä taakkaa ottamaan, että hoitaisin koko hänen huushollin. Yhteen aikaan kävin tiskaamassa joka päivä ja tekemässä välil ruokaa, mutta kun seuraavana päivänä allas taas täpösen täynnä kattiloita ja pannuja ja lattia täynnä roskia, niin en jaksa.

Olen tavattoman kyllästynyt siihen, että jos en jotain juttua sillä hetkellä suorita, kuten lähde pesemään mattoa tai leivo pullia, niin en ole tehnyt tarpeeksi. Väsymys ei ole syy, koska eihän nuori ihminen voi väsyä. Ei, vaikka opiskelis ja kävis töissä. Hän tuntuu kuvittelevan nuoren ihmisen voimat suuremmiksi mitä ne ovat. Elikä toimin vähän niin kuin sinä nyt: teen oleellisia asioita, ja ne matot saa jäädä pesemättä. Ulkopuolisia ihmisiä hän ei asuntoonsa halua (kuten kotipalvelua).

"Sillähän nuo keljut ihmiset juuri pelaavat, että muiden ihmisten silmissä olet julma, jos et vanhaa ihmistä auta eli vaihtoehdot ovat ns. häpeällinen käytös tai auttaa."

Vai niin. Ja kuka tai ketkä ovat ne "muut ihmiset"? Mitä sinä välität, kenelle mummu mitäkin kertoo ja juoruaa? Luuletko sinä tosissasi, että kun autat häntä, hän kehuu sinua muille? Kenelle? Tai kun et auta, menee ja kertoo samoille, että NYT se EI auta.

Senkö vuoksi vain tehdään tai ollaan tekemättä palveluksia, että "muut" saavat siitä kuulla?

Jos toisen jelppiminen on tervanjuontia, niin ei sitten. Nyt saa siivouksesta ym. tehdä kotitalousvähennyksen. Tehköön mummosi sopimuksen jonkun firman kanssa, kun sinä et jaksa. Ota selvää ja esitä vaihtoehdot.

• lapsenlapsi
        Nimim. Ei kuulosta pahalta.. kirjoitti:

ai mummosi on parhaat päivänsä nähnyt ja samalla vaatii tuoretta pullaa pöytään kuin aikaisemmin. Huh huh, jotain rajaa. Ei voi olettaa, että toiset käyvät hoitamassa huushollia kuin omaansa. Suosittelen käyntien vähentämistä niin eiköhän se kotipalvelu alkaa houkuttelemaan, tai vanhainkoti. Eli että mummosi alkaa nähdä asioiden todellisen laidan. Nyt kun häntä käy auttamassa väkeä, niin hän kuvittelee, että hommahan toimii hyvin.

Itse tiedän sen, että jos sairastuisin niin mummoni ei kävisi hoitamassa minua, ainakaan mielellään ja minun parastani ajatellen.

Siitä on muuten ihan tutkimustuloksiakin, että vanhainkoti parantaa ikäihmisten hyvinvointia, koska huolenpito pelaa ja ennenkaikkea siellä on samanikäistä seuraa. Suomessa ollaan vielä niin takapajuisia, että ihanne on asua omassa töllissä vaikka sädänkohtauksen partaalla kannetaan pölkkyjä ulkoa sisälle talvella, kun "asun niin kauan kotona kun pystyn". Muualle muuttaminen nähdään luovuttamisena.

• lapsenlapsi
        Huoh kirjoitti:

Vai niin. Ja kuka tai ketkä ovat ne "muut ihmiset"? Mitä sinä välität, kenelle mummu mitäkin kertoo ja juoruaa? Luuletko sinä tosissasi, että kun autat häntä, hän kehuu sinua muille? Kenelle? Tai kun et auta, menee ja kertoo samoille, että NYT se EI auta.

Senkö vuoksi vain tehdään tai ollaan tekemättä palveluksia, että "muut" saavat siitä kuulla?

Jos toisen jelppiminen on tervanjuontia, niin ei sitten. Nyt saa siivouksesta ym. tehdä kotitalousvähennyksen. Tehköön mummosi sopimuksen jonkun firman kanssa, kun sinä et jaksa. Ota selvää ja esitä vaihtoehdot.

"Vai niin. Ja kuka tai ketkä ovat ne "muut ihmiset"?

Ihmiset maailmassa, tarkoitin siis yleisesti ihmisiä, ihmismieltä yleensä.

"Mitä sinä välität, kenelle mummu mitäkin kertoo ja juoruaa?"

En välitäkään. Mummon sisarukset ovat yhtä erikoisia ja heilä asuu heidän luonaan joku heidän lapsistaan hoitamassa heitä. Eli toisin sanoen vanhoja piikoja ja vanhoja poikia elämässä toisten nurkissa. Niin, ja en siis kuuluta tuota omaa mielipidettäni vaan he saavat tehdä elämällään mitä haluavat, kuten minäkin.

"Luuletko sinä tosissasi, että kun autat häntä, hän kehuu sinua muille? Kenelle? Tai kun et auta, menee ja kertoo samoille, että NYT se EI auta."

Ei varmaankaan kehu, eikä tarvitsekaan, koska kun autan niin autan pyynteettömästi. Juu, varmasti puhuvat jos ei auttaminen toimi...mummoni juttelee monesti kuinka hän ei tykkää kun joku sukulainen ei auta jotain hänen sukulaistaan jne. Ja mummon sukulaisten mielestä siis jonkun lapsista pitäisi muuttaa mummon luo asumaan, että hän saa olla kotona vanhuuden. Mummoni on aina ollut suht riippuvainen läheisistään, siis jo aikuisiässäkin. Koita nyt ymmärtää, että jotkut ihmiset vain ovat sieltä hulluimmasta päästä eivätkä heitä koske muun maailman moraalisäännöt heidän mielestään. Mummollani on aina ollut vähän filunkipeliä.

lapsenlapsi kirjoitti:

ai mummosi on parhaat päivänsä nähnyt ja samalla vaatii tuoretta pullaa pöytään kuin aikaisemmin. Huh huh, jotain rajaa. Ei voi olettaa, että toiset käyvät hoitamassa huushollia kuin omaansa. Suosittelen käyntien vähentämistä niin eiköhän se kotipalvelu alkaa houkuttelemaan, tai vanhainkoti. Eli että mummosi alkaa nähdä asioiden todellisen laidan. Nyt kun häntä käy auttamassa väkeä, niin hän kuvittelee, että hommahan toimii hyvin.

Itse tiedän sen, että jos sairastuisin niin mummoni ei kävisi hoitamassa minua, ainakaan mielellään ja minun parastani ajatellen.

Siitä on muuten ihan tutkimustuloksiakin, että vanhainkoti parantaa ikäihmisten hyvinvointia, koska huolenpito pelaa ja ennenkaikkea siellä on samanikäistä seuraa. Suomessa ollaan vielä niin takapajuisia, että ihanne on asua omassa töllissä vaikka sädänkohtauksen partaalla kannetaan pölkkyjä ulkoa sisälle talvella, kun "asun niin kauan kotona kun pystyn". Muualle muuttaminen nähdään luovuttamisena.

Noh, en nyt voi sanoa, että täysin vaatisi. Mutta jos minä en sitten ala sitä pullaa leipomaan, niin hän kyllä alkaa tekee itse. Mutta hän on sydän-vikainen, eikä saisi rehkiä liikaa. Siinä sen pullan-paistamisessa sitten käy usein niin, että puolet taikinasta jää paistamatta ja homma jää kesken. Olen samaa mieltä, että joka viikko ei voi tuoretta pullaa vaatia. Me ihmiset käydään kuitenki töissä, hoidetaan omaa huushollia jne.

Voin ihan hyvin hoitaa joitain käytännön asioita, mutta mummo tuntuu luulevan, että hänen asuntonsa on ku toinen koti muille. Että kun sinne mennään, niin samalla pestään pyykit, tehdään teho-siivoukset, laitetaan ruokaa, käydään pesee mattoja, saunotetaan säännöllisesti jne. Siitä saisi itselleen säännöllisen päivätyön ilman ansioita, jos haluaisi.

Mutta voimia sulle! Mummot tuskin tulevat muuttumaan. Kannattaa hoitaa elintärkeitä asioita, mutta ei uuvuttaa itseään liiallisilla vaatimuksilla. Kukaan mummo ei siihen kuole, että ei pääse saunaan säännöllisesti tai pöydässä ei ole sitä vastaleivottua pullaa.

• jhäghåegh

Ei herran jumala sentään! Tän on ihan pakko olla provo!

Sulla ei TODELLAKAAN ole tietoa siitä mitä HYVÄKSIKÄYTTÖ on. Ihan vaan noi sun mainitsemasi retket eivät ole todellakaan hyvksikäyttöä. Eri asia on se että teillä molemmilla oli eri odotukset matkalta. Sinun mummosi on IHAN VARMASTI nauttinut sinun seurastasi, mutta sinä et hänen. Jo pelkkä bussimatka lapsenlapsen kanssa on monelle vanhalle ihmiselle "elämys" ja rakas muisto, nuorelle taas tylsääkin tylsempi reissu. Mutta salli mun nauraa... hyväksikäyttöä! HAH HAH!! Sitä se ei todellakaan ole!

Nyt on enimmälti kyse ihan sinun OMASTA haluttomuudestasi, välipitämättömyydestäsi ja kiinnostuksen puuttestasi. Älä nyt todellakaan sotke sitä hyväksikäytöksi!!! Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä keskenään!

Ihan tällasena pikku vinkkinä vaan.... joudut vielä tekemään elämässäsi monta sellaista juttua mistä et pidä, mutta se EI ole hyväksikäyttöä. sulla on nyt termit aika pahasti hukassa!!

How studip u can get? KIESUS!!!
      Anteeks, en vaan nyt pysty suoltamaan kovinkaan ihmeellistä tekstiä, kun oon vaan NIIN pöyritynyt/hämmästynyt yksinkertaisuudestasi (lue vapaasti TYHMYYDESTÄSI).

Uskon että sulle monta asiaa valkenee kohan tosta vanhenet. Tietty tossa vaiheessa noi kaverit, oma vapaa-aika ja baarit on kiinnostavampia kun oma "tylsä" mummo, mutta koita nyt vähän sentään... Ja aika suurella todennäkoisyydellä tulet olemaan samassa asemassa kun mummosi joku päivä. Mitäs sitten? jos haluat viettää aikaa lapsenlapsesi kanssa, voitko ajatella että hyväksikäytät tätä?

Anteeks vaan... naurattaa niin pirusti toi "hyväksikäytetty" analyysisi "asiasta", PÄIVÄN PARAS!!!

Sinä et todellakaan kuulu niihin ihmisiin jotka antavat, vaan niihin jotka haluavat vain saada. Joten lähdeppä sillä periaatteella ja ajatuksella elämään elämässä, niin voit varautua aika moneen ja suureen pettymykssen ja kyyneliin.

• lukea tarkemmin aloitajan kirjoitus noista matkoista.
        Tyhjiä lupauksia ettei mummon tarvitsisi tuntea itsensä yksinäiseksi muiden joukossa.
        Luvatut hauskudet olivat valheita.

• lapsenlapsi

hyväksikäyttöä on monenlaista, henkistäkin. Oikeampi sana voisi olla huijattu.

Tiedän kyllä mitä tekisin lapsenlapsen kanssa. Katsottaisiin joku toimintamuoto, joka on kivaa kummallekin tai ehkä enemmän lapsenlapselle kiva. Lapsenlapsen vanhempi saa päättää, milloin sopii tavata lapsenlasta pitempiä aikoja. Meillä olisi vastavuoroisuuden periaate. Lapsenlapsi ei olisi koko elämä vaan mukava lisä elämään.

Itse olen sitä mieltä ja niin aion toimia itse vanhuksena, että siinä vaiheessa menen vanhustentaloon, kun arkiset toimet eivät enää suju. Jos en itse huomaa sitä, niin toivon muiden kertovan asiasta minulle. Minua saa käydä katsomassa sen verran, kuin mitkä edellytykset perheillä on vierailla luonani. Mun mummo luultavasti syyttää meitä siitä, että joutuu palvelutaloon joskus tulevaisuudessa. En voisi koskaan syyttää tulevia lapsenlapsiani sellaisesta. Tai edes omia lapsiani. Minusta vanhuus on sujuva elämänjatke aikuisiälle rapistuvine kuntoineen ja tietäähän sen, ettei sitä kotona ikuisuuksia pärjää. En myöskään haluaisi asua esim. lapseni luona vaan omassa paikassa.

• Vanhus**
        lapsenlapsi kirjoitti:

hyväksikäyttöä on monenlaista, henkistäkin. Oikeampi sana voisi olla huijattu.

Tiedän kyllä mitä tekisin lapsenlapsen kanssa. Katsottaisiin joku toimintamuoto, joka on kivaa kummallekin tai ehkä enemmän lapsenlapselle kiva. Lapsenlapsen vanhempi saa päättää, milloin sopii tavata lapsenlasta pitempiä aikoja. Meillä olisi vastavuoroisuuden periaate. Lapsenlapsi ei olisi koko elämä vaan mukava lisä elämään.

Itse olen sitä mieltä ja niin aion toimia itse vanhuksena, että siinä vaiheessa menen vanhustentaloon, kun arkiset toimet eivät enää suju. Jos en itse huomaa sitä, niin toivon muiden kertovan asiasta minulle. Minua saa käydä katsomassa sen verran, kuin mitkä edellytykset perheillä on vierailla luonani. Mun mummo luultavasti syyttää meitä siitä, että joutuu palvelutaloon joskus tulevaisuudessa. En voisi koskaan syyttää tulevia lapsenlapsiani sellaisesta. Tai edes omia lapsiani. Minusta vanhuus on sujuva elämänjatke aikuisiälle rapistuvine kuntoineen ja tietäähän sen, ettei sitä kotona ikuisuuksia pärjää. En myöskään haluaisi asua esim. lapseni luona vaan omassa paikassa.

"...aion toimia itse vanhuksena, että siinä vaiheessa menen vanhustentaloon, kun arkiset toimet eivät enää suju. Jos en itse huomaa sitä, niin toivon muiden kertovan asiasta minulle. Minua saa käydä katsomassa sen verran, kuin mitkä edellytykset perheillä on vierailla luonani."
        Hyvä suunnitelma.

Minulle ei tarvitse tulla kertomaan, että ei suju, mutta minulla ei ole sellaisia varoja, että pystyisin muuttamaan vanhustentaloon.
        Ne eivät ole ilmaisia, tiedätkö.

Ja kun ollaan niin perinnön kipeitä, että mietitään mummon testamentit jo hyvissä ajoin, niin uskokaa tai älkää, moni vanhus myy asuntonsa ja maksaa sillä elämisensä vanhusten talossa. On vain sitten toivottava, että rahat riittävät hamaan hautaan saakka.

Moniko sukulainen käy vanhustentalossa katsomassa mummojansa? Siellähän mummolla on kaikki hyvin, kaksi ateriaa päivässä, siivous ja puhtaus talon puolesta, kohtuullista korvausta vastaan. Eihän se enää muita kaipaa, ikäistensä seurassa.

Mutta hyvä kun jo nuorena asennoidut oikein.

• lapsenlapsi
        Vanhus** kirjoitti:

"...aion toimia itse vanhuksena, että siinä vaiheessa menen vanhustentaloon, kun arkiset toimet eivät enää suju. Jos en itse huomaa sitä, niin toivon muiden kertovan asiasta minulle. Minua saa käydä katsomassa sen verran, kuin mitkä edellytykset perheillä on vierailla luonani."
        Hyvä suunnitelma.

Minulle ei tarvitse tulla kertomaan, että ei suju, mutta minulla ei ole sellaisia varoja, että pystyisin muuttamaan vanhustentaloon.

Ja kun ollaan niin perinnön kipeitä, että mietitään mummon testamentit jo hyvissä ajoin, niin uskokaa tai älkää, moni vanhus myy asuntonsa ja maksaa sillä elämisensä vanhusten talossa. On vain sitten toivottava, että rahat riittävät hamaan hautaan saakka.

Moniko sukulainen käy vanhustentalossa katsomassa mummojansa? Siellähän mummolla on kaikki hyvin, kaksi ateriaa päivässä, siivous ja puhtaus talon puolesta, kohtuullista korvausta vastaan. Eihän se enää muita kaipaa, ikäistensä seurassa.

Meillä siis mummo on kuuluttanut pitkän aikaa, kuka ei saa penniäkään ja kenet hän ohittaa testamantissaan. Meille olisi ihan sama, vaikkei tiedettäisi uhtään mitään.

• lapsenlapsi
        Vanhus** kirjoitti:

Hyvä suunnitelma.

tässä tapauksessa mummolla olisi varaa vanhainkotiin.

• auttaja..

Vanha ihminen tarvitsee seuraa ja ei selviydy kaikesta.Ja jos täällä olisi mummu auttaisin sitä varmaan 5-kertaa viikko jos en enempikin,mutta niin että mummu itsekin osallistuisi asioihin ei vaan käskyttäsi,

sillä saadaan mummun toiminta kyky pidettyä eikä palveltaisi häntä kaikessa.Yhdessä puuhastellen ja kävisin mielläni asioilla jne.Tai mummu mukaan.

Mummukin tarvitsee kuuntelevan ihmisen, yksin ei pitäsi edes jättää!missään avuissa jne.
      Vanhempasi inhoavat häntä???omaa äitiään?????

En tiedä mitä ajatellaa sydämeni muljahti pahasti ja kyynel hänen puolestaan nousee pintaan.Olen ollut töissä vanhainkodilla ja kotipalvelussa miten maailman ihanempia ihmisiä nämä mummut ja vaarit olivatkaan.Mutta sielläkin näki elämän raadollisuuden.Minusta auttaminen tulee sydämestä on ilmaista ja kivaa.Monesti hoidin sellaisiakin asioita mihin aika ei olisi antanut periksi mutta HOIDIN ja siitä ainoa oli KIITOS!kyse ihmisen tarpeista ja hyvin voinnista, avusta asioista joihin vanhus ei itse pysty.

Miksi mummustasi ei pidetty paikoissa joissa kävitte??oletko varma ettei vanhempasi laittaneet sinua mummun riesaksi matkoille?? sillä niin päin asiat on useimmiten.Ja kesämatkoilla itsekkin sukulaisia tavattiin.Ihana aikaa se olikin.

Tästä maailmasta hyvä taitaa kadota tämän aikakauden mukaan.Jokainen on itsekeskeinen omaa etuaan ajatteleva.Kukaan ei jaksa tehdä ainakaan työapuja??mutta jos maksetaan kalliisti sitten kyllä??Mitä me sillä saadaan aikaan muuta kuin pahaa???anna aikaa läheisillesi jotka apua tarvitsevat ystäville ole läsnä heille kun he sinua tarvitsevat on viestini kaikille!
      Älkääkä unohtako mummuja, vaareja ja muita vammaisia yksin laitoksiin.Sillä se kohtalo surettaa heitä itseään ja henkilökuntaakin.

• lapsenlapsi

sinulla on hyvää mummosuhdetta, mutta et voi sen pohjalta edellyttää, että muut ihmiset saisivat olla tyytyväisiä epäkohtiin.

• lapsenlapsi

"Vanhempasi inhoavat häntä???omaa äitiään?????"

Mummon käytös on ollut lähes anteeksiantamatonta joitain lapsiaan kohtaan menneisyydessä.

"Miksi mummustasi ei pidetty paikoissa joissa kävitte??"

Hän on suututtanut entisen miehensä puoliset sukulaiset olemalla epäreilu ja oman edun tavoittelija. Välit hänen oman puolen sukulaisiin hänellä on vähän paremmat. Niissä paikoissa käytiin sitten.

"oletko varma ettei vanhempasi laittaneet sinua mummun riesaksi matkoille??"

Joskus lapsena kieltäydyin matkasta ja mummo pyyteli, että tulisit nyt seuraksi ettei tarvi mennä yksin. Tämän hän sanoi viimeiseksi lähes hampaiden välistä. Ja lapsihan suostuu tuossa tilanteessa. Minä olen lähtenyt matkoille silloin kun omat vanhempani ovat olleet kesälomalla kotona. Minun kieltäminen matkallelähdöstä olisi nostanut helvetin irti ja asuttiin mummon talossa...Kun muutetiin pois niin mummo kirosi meidät helvetin syövereihin (mutta soittelee nyt myöhemmin palveluksia...).

Joo, tasan hoidan oman elämäni ensin ja sitten vasta olen käytettävissä muille lähipiirille siinä samalla.

• auttaja..
        lapsenlapsi kirjoitti:

sinulla on hyvää mummosuhdetta, mutta et voi sen pohjalta edellyttää, että muut ihmiset saisivat olla tyytyväisiä epäkohtiin.

omat mummot kuoli kauan kauan sitten.Jos sinusta tuntuu ettet jaksa,kannattaisiko harkita kotipalvelua, ja tiettyjä palveluita vaikka 2-3kert.vk, se ei paljoa voi mummolle maksaa.

Ja kävisit itse silloin tällöin vierailulla mummilla.

Jos mummin menneisyydessä jotain ikäviäkin asioita ei ne saisi vaikuttaa tähän päivään tähän tilanteeseen.

• sukua ollaan
        lapsenlapsi kirjoitti:

"Vanhempasi inhoavat häntä???omaa äitiään?????"

Mummon käytös on ollut lähes anteeksiantamatonta joitain lapsiaan kohtaan menneisyydessä.

"Miksi mummustasi ei pidetty paikoissa joissa kävitte??"

Hän on suututtanut entisen miehensä puoliset sukulaiset olemalla epäreilu ja oman edun tavoittelija. Välit hänen oman puolen sukulaisiin hänellä on vähän paremmat. Niissä paikoissa käytiin sitten.

"oletko varma ettei vanhempasi laittaneet sinua mummun riesaksi matkoille??"

Joskus lapsena kieltäydyin matkasta ja mummo pyyteli, että tulisit nyt seuraksi ettei tarvi mennä yksin. Tämän hän sanoi viimeiseksi lähes hampaiden välistä. Ja lapsihan suostuu tuossa tilanteessa. Minä olen lähtenyt matkoille silloin kun omat vanhempani ovat olleet kesälomalla kotona. Minun kieltäminen matkallelähdöstä olisi nostanut helvetin irti ja asuttiin mummon talossa...Kun muutetiin pois niin mummo kirosi meidät helvetin syövereihin (mutta soittelee nyt myöhemmin palveluksia...).

Joo, tasan hoidan oman elämäni ensin ja sitten vasta olen käytettävissä muille lähipiirille siinä samalla.

Geenit on samat.
        Kaunaista sakkia.

• lapsenlapsi
        auttaja.. kirjoitti:

omat mummot kuoli kauan kauan sitten.Jos sinusta tuntuu ettet jaksa,kannattaisiko harkita kotipalvelua, ja tiettyjä palveluita vaikka 2-3kert.vk, se ei paljoa voi mummolle maksaa.

Ja kävisit itse silloin tällöin vierailulla mummilla.

Jos mummin menneisyydessä jotain ikäviäkin asioita ei ne saisi vaikuttaa tähän päivään tähän tilanteeseen.

mutta nyt se on mennyt siihen, että poislähtiessä mummo käskee tekemään sitä tätä ja tuota. Siis näkee, että hän on odottanut jotain kylään, kenelle voi sitten hommat jakaa. Tämä taas aiheuttaa mielipahaa, kun huomaa, että vierailuja ei voi tehdä ilman, että mummolla on ketunhäntä kainalossa. Samaten hän saattaa pyytää kylään ja jossain vaiheessa hän alkaa sälyttää hommiaan eikä ole puhunut mitään etukäteen. Eli peli ei ole reilua, että pyydetään ja tehdään vaan vähän kautta rantain teetetään.

• -------

Eihän siinä sinällään mitään pahaa ole että mummo pyytää palveluksia. Mutta jos mummo muistaa vain ne kerrat jolloin kieltäydyt, eikä "muista" kiittää niistä palveluksista joita hänelle teet, niin pahalta varmasti tuntuu. Siinä tulee väkisinkin sellainen olo, ettei mummolle riitä mikään.

• kiusattu.

Meillä ainakin äiti on semmoinen, että vaikka hänelle mitä palveluksia tekisi jatkuvasti, niin niistäkin hän sitten marmattaa että kun ei tehty 100 % sillä lailla kuin hän itse olisi ne tehnyt.

Voi voi sentään. Kyllä väliin tulee mieleen että ota joku jolle maksat ja osoittelet sormella koko ajan ja käsket, niin ehkä sitten olet tyytyväinen EDES JOSKUS.

Tyytymättömyys on kauhea piirre ihmisessä.

• lapsenlapsi

vielä, että mummoni siis pelaa sillä asenteella kuten keljut ihmiset yleensä, että ulkopuolisten silmiin se on tuomittavaa, jos ei auta vanhaa ihmistä. Eli jos kieltäytyn tehtävästä niin olen huono ihminen ja saan sontaa niskaan esim. ympäristöltä tai mummolta itseltään. Vaihtoehtoni ovat siis auttaa tai käyttäytyä muiden silmissä häpeällisellä tavalla. Muut vain eivät nää mitä hallintaa kauniin ulkokuoren alla tapahtuu. Auttaisin kyllä, jos mummoni olisi tavallinen mummo. Meillä on aina ollut niinpäin, että mummo ei tee mitään lastenlasten eteen, mutta lapsenlapsilla on velvollisuuksia mummoa kohtaan. Ei ole tervettä minun mielestä.

Olen tehnyt arviolta 40% enemmän mummoni eteen kuin mitä muissa perheissä lapsenlapset tekevät. Viestistä saa kuvan, että olen ihan hukassa asian kanssa, mutta ei ihan niin ole. En viitsi nykyään miettiä enää koko asiaa. Auttelen sitten jotain, kun elintärkeistä asioista on puutetta, mutta en siis ajattele asiaa sen kummemmin --> asian vaikutus omaan elämääni on vähempi (hyvä hyvä).

• http://www.stm.fi/Resource.phx/vastt/sospa/shvan/kotipalvelu.htx

Kirjoitat sitten googleen "kotipalvelu ja asuinpaikkakuntasi"

Mummosi on syystä tai toisesta hallitseva ja manipuloiva.
        Mikäli toinen ei toimi miten hän haluaa, hän uskoo saavansa tottelevaisuutta aikaan, kun juoruaa kuinka ilkeä olet, jos et pompi hänen tahtonsa mukaan.

Aikanaan, kun autoin iäkästä sukulaistani, kaikki tutut ihmetteli miksi, koska kunnalta löytyy kotipalvelu, joka niin siivoaa kuin käy kaupassa.
        Lopulta se kääntyi siihen, että kotipalvelu hoiti hommat mitä olin tehnyt. Tietysti kotipalvelun palvelut maksaa hieman.

Käsittääkseni mummosi pystyy itse käymään kaupassa ja apteekissa.
        Olisiko niin, että pelkästään halusta juoksuttaa sinua, hän unohtelee asioita?

Toki voit sanoa noille moittijoille, ettei sinulla ole mitään sitä vastaan, että moittijat itse juoksevat mummosi asioilla.

• sinua paremmin

kuin hyvin, minulla on tuollainen äiti (yli 80v) kuin sinun mummosi. Mikään tällä ei ole koskaan hyvin, vaikka mitä tekisi ja puhuu lapsistaan pelkkää pahaa niille jotka häntä jaksaa kuunnella. Ei siellä oikeastaan kukaan käy enää, sillä hän kyllä jaksaa syyllistää ne jotka sinne eksyvät. Valittaa sitten sitä kun kukaan ei käy, mutta ne jotka käyvät ja yrittävät auttaa häntä ne haukutaan sitten takanapäin ties millaisiksi hyväksikäyttäjiksi ja jonkin asian haluajiksi...?
        Itkee jokaiselle sitten vielä sitä kun kukaan ei häntä "auta". Vanhusten talolle olisi paikan saanut mutta ei sinnekään sopinut mennä asumaan, siellä olisi apu aina lähellä. Mukavaa hänellä tuntuu olevan siinä että saa moittia läheisiään sitten siitä että eivät anna apuaan hänelle. Jokaisella on kuitenkin omat perheet, työt ja muut asiat hoidettavana, ei sitä loputtomiin jaksa huonoa itsetuntoakaan kasvattaa marttyyri-ihmisen auttamisessa jossa ei mitään kiitosta oikeasti edes tule, päinvastoin.

Pitää vielä sen verran mainita että tämä muori jaksaa hoitaa omat asiansa itse ihan hyvin vielä ja käy kauppareissutkin itse sekä hoitaa myös raha-asiansa itse... Eikä ilmeisesti aio luopua vielä pitkiin aikoihin raha-asioidensa päättämisestä sillä saattaisi rahapelit ja veikkaukset jäädä tekemättä jos niitä joku toinen hoitaisi hänen puolestaan. Tupakoinnin vuoksi ei varmaan sinne palvelutaloonkaan mene, kun on himotupakoitsija joka polttaa sisätiloissa.
        On meinaan aivan hirveä katku tällä siellä kodissaan ettei sinne ihan kuluneilla keuhkoilla ole asiaa. Muorilla keuhkoahtauma mutta eipä se tunnu tämän tahtia yhtään hidastavan. Järkeä tälle on turhaa yrittää puhua, sillä sitä ei ota kuuleviin korviinsa ja suuttuu jos joku sellaista yrittääkin.

• lapsenlapsi
        sinua paremmin kirjoitti:

kuin hyvin, minulla on tuollainen äiti (yli 80v) kuin sinun mummosi. Mikään tällä ei ole koskaan hyvin, vaikka mitä tekisi ja puhuu lapsistaan pelkkää pahaa niille jotka häntä jaksaa kuunnella. Ei siellä oikeastaan kukaan käy enää, sillä hän kyllä jaksaa syyllistää ne jotka sinne eksyvät. Valittaa sitten sitä kun kukaan ei käy, mutta ne jotka käyvät ja yrittävät auttaa häntä ne haukutaan sitten takanapäin ties millaisiksi hyväksikäyttäjiksi ja jonkin asian haluajiksi...?
        Itkee jokaiselle sitten vielä sitä kun kukaan ei häntä "auta". Vanhusten talolle olisi paikan saanut mutta ei sinnekään sopinut mennä asumaan, siellä olisi apu aina lähellä. Mukavaa hänellä tuntuu olevan siinä että saa moittia läheisiään sitten siitä että eivät anna apuaan hänelle. Jokaisella on kuitenkin omat perheet, työt ja muut asiat hoidettavana, ei sitä loputtomiin jaksa huonoa itsetuntoakaan kasvattaa marttyyri-ihmisen auttamisessa jossa ei mitään kiitosta oikeasti edes tule, päinvastoin.

Pitää vielä sen verran mainita että tämä muori jaksaa hoitaa omat asiansa itse ihan hyvin vielä ja käy kauppareissutkin itse sekä hoitaa myös raha-asiansa itse... Eikä ilmeisesti aio luopua vielä pitkiin aikoihin raha-asioidensa päättämisestä sillä saattaisi rahapelit ja veikkaukset jäädä tekemättä jos niitä joku toinen hoitaisi hänen puolestaan. Tupakoinnin vuoksi ei varmaan sinne palvelutaloonkaan mene, kun on himotupakoitsija joka polttaa sisätiloissa.
        On meinaan aivan hirveä katku tällä siellä kodissaan ettei sinne ihan kuluneilla keuhkoilla ole asiaa. Muorilla keuhkoahtauma mutta eipä se tunnu tämän tahtia yhtään hidastavan. Järkeä tälle on turhaa yrittää puhua, sillä sitä ei ota kuuleviin korviinsa ja suuttuu jos joku sellaista yrittääkin.

mummo pystyy menemään kauppaan itse ja pystyy itse tekemään ruokaa.

Tosin yksien juhlien lähetessä autoin häntä (oli muitakin sukulaisia auttamassa) ja olin huomaavinani, että nyt alkaa jo tekemään tiukkaa jotkut tehtävät. Esim. ei muista miten joku asia tehtiin.

Kaupassa hän käy itse ja saa minun puolesta käydäkin. Raha-asiat hän hoitaa menemällä kaupunkiin linja-autolla. Mielestäni tämä on ainakin tähän mennessä toiminut mummon puheiden mukaan. Äitini on vienyt mummoa viime aikoina lääkäriajoille ja niinpä nyt viimeksi lupasin viedä mummon apteekkiin, jonne ei pääse bussilla ja järkeilin, että varmaan reseptit menevät vanhaksi vähän väliä (tarkoittaa matkoja terveyskeskuskseen) ja ehkä mummoni ei pysty enää pitämään lukua kaikista lääkkeistään ja näiden reseptiasioista, joten näin parhaaksi suostua apteekkireissuun.

• ..............................

Älä ajattelekaan tollasta.

Puoli vuotta sitten olin samassa tilanteessa. Sitten mummi kuolla kupsahti. Tajusin mikä kusipää olin ollut. Tietenkään vanha eläkeläinen ei jaksa mennä kauppaan kävellen. Varsinkin kun alkaa olla vikaa joka raajassa

• Suomen nuoriso äänessä!

Toivottavasti mummosi älyää testamentata omaisuutensa köyhien kissojen kesäkodille tai laittaa muuten menemään viimeistä latia myöten.

• ehkäpä.......

vanhana saat maistaa omaa lääkettäsi.

• ymmärtäväni

Hyvä aloittaja, luulen että ymmärrän sinua. Lasteni isoäiti on mummosi kaltainen ja tiedän ne ristiriitaiset tunteet, jotka nuorteni päässä velloo.

Isoäiti on heille läheinen ja he kyllä tietävät, että mummo tarkoittaa hyvää. Mutta kun mummon käytös on ikävää, loukkaavaa ja kovin manipuloivaa. Ei hän pahaa tarkoita, mutta kun hänen menettelytapansa ovat huonoja ja keinot vähäisiä ja kehnoja.

Lapseni ovat koko pienen ikänsä saaneet kuulla, kuinka he ovat vääränlaisia - milloin milläkin tavalla. Ja heidän valintansa ja ratkaisut ovat vääriä. Mummo on elänyt pitkään ja tottakai tietääkin paljon, mutta kun hänellä on asioissa aina vaan yksi ja hyvin kapea totuus. Sitä hän sitten tuputtaa ainoana ja oikeana.

Nyt hän on sitten ihmeissään, kun nuoret eivät käy. Miksi he haluaisivat mennä sinne moitittaviksi ja komenneltaviksi? He ovat jotenkin aseettomia ja keinottomia sanomaan vastaan ihan selvissäkin asioissa. Ovat kilttejä ja mukautuvat mummelin tahtoon ja jäljestäpäin on kehno ja ylikävelty olo.

Aikaisemmin junailin ja järjestelin, että lapseni olisivat käyneet isoäitinsä luona useammin. Nyt olen lopettanut sen. He käyvät jos käyvät ja silloin tällöin käymme koko perhe. Mieheni toki käy vanhempiensa luona 2-3 kertaa viikossa. Meille muille on parempi, että välit ovat etäiset, mutta asialliset.

Koetahan pärjäillä. Käy silloin tällöin ja anna apuasi, jos sitä tarvitaan. Älä kuitenkaan anna jyrätä itseäsi tai syyllisty tarpeettomasti. Mummo on mikä on eikä siitä varmaan muuksi muutu.

• lapsenlapsi

tuossa on juuri se, ettei pysty pitämään hyvää tasapainoa oikean kiltteyden ja hyvien rajojen välillä. Koska periaatteessa kukaan ei haluaisi loukata läheistä ihmistä, mutta toisaalta järki yms. käskee taistella vastaan. Tämän sitten huomaa omassa elämässä, että kuinka vaikeaa on olla reagoimatta liian voimakkaasti muiden ihmisten kanssa kanssakäydessä, koska useat ihmiset ovat erilaisia kuin mummo. Eli ettei taivu liikaan tiukkuuteen ja toisaalta liikaan kiltteyteen, mitä on mummon kanssa ollessa tarvittu. Ja sitten se, ettei oikein luota ihmisiin, kun tietää millä tavalla juoksutetuksi on tullut mummon kohdalla.

• mummo joka matkustaa kanssani

ja tekee asioita ja viettää aikaa! Auttaisin mielelläni mummoani jos se olisi mahdollista.

Se on helppoa sanoa noin, kun asia ei ole omalla kohdalla! Minäkin autan mielelläni kyllä ihmisiä, mutta ainakin minun oman mummoni persoona tekee sen, että auttaminen tuntuu välillä väkinäiseltä. Joskus tuntuu että hänen kanssaan on niin vaikea olla.

Kun ollaan kahvipöydässä, niin hän aloittaa väittelyn siitä, miksi käytän kahvin kanssa maitoa enkä kermaa. Tätä jankkausta kestää 5 minuuttia. Kun en taivu, hän ottaa esille dieetit. Miten semmoisia ei tarvitse edes ajatella. Kyse ei ole siitä et olisin dieetillä, en vain tykkää kerma-kahvista.

Kun laitan leivän päälle tomaatti-viipaleita tai kananmunaa, sekin on väärin. Tomaatit ja kananmunat kuuluu syödä erikseen, ei leivän kanssa. Tätä jankkausta taas kestää jonki aikaa. Monta vuotta olen kuunnellut jankkausta sitä, miten minun pitäisi olla tietyssä ammatissa. Tätä on kestänyt 3-4-vuotta.

Siskollani on vääriä harrastuksia ollut alle kouluikäisenä. Tämä jankkaus on jatkunut jo yli 10-vuotta. Se että hänen tyttärensä asuu n. kolmen km:n päässä hänestä, on liian pitkä välimatka. Vanhempani tekivät todella typerän virheen, kun eivät asu enään samassa korttelissa.

Jos olen käynyt itselleni ostamssa ruokaa, niin osa ruuista pitää piilottaa, sillä ne ovat vääränlaisia. Kun hän tarjoaa ruokaa, siitä ei saa kieltäytyä. Se on hänelle loukkaus. Hän ei hyväksy sitä, että joku ei tykkää tietystä ruokalajista.

Kerran kun kävin kaupassa kesällä hakee itselleni jätskin, tuli mieleeni poiketa mummolla. Kyse oli päähänpistosta, ja kun menin, sain kuulla että "eikö sinulle yhtään tullut mieleen ilahduttaa minua, että olisit tuonut minullekin jäätelöä? Vai tuommosia sinä syöt, mutta mummolle et ajatellut tuottaa mielihyvää.."

Nää esimerkit on vielä vähäisimmistä päästä. Hän myös haukkuu jatkuvasti isääni. Ilmeisesti mikään hänessä ei ole hyvää. Isän uupumuksen hän kyseenalaistaa, mutta vaatii tyttärelleen erityislaatuista kohtelua, kun hänkin uupunut. Kun molemmat vanhempani olivat uupuneet (vieläpä samanaikaisesti) jouduin tekeen lapsuudenkodissa
        paljon käytännön kodinhoitoa ja katsomaan siskoni perään. Samaan aikaan olin lukiossa ja työssä. Työ oli myös kodinhoitoa. Kun menin työn jälkeen usein mummolle, olisi sielläkin pitänyt hoitaa hänen kotiaan. Väsymyshän ei ole syy, koska nuori ei voi väsyä. Pahimmillaan jouduin tekeen päivän aikana kolmen eri huushollin hommia, sekä käydä samalla lukiota. En tiedä miten paljon täytyy tehdä, että se on tarpeeksi, ja pitääkö uupua täysin, että väsymys on todellista.

• lapsenlapsi

että mummo siis teettää muilla sellaisia juttuja, mistä huomaa että hän olisi voinut tehdä ne itsekin tai ettei asia olisi ollut mitenkään kiireinen (miltä mummo on saanut asian kuulostamaan) tai välttämätön. Hän siis vain kuppaa apua toimilta oman huushollinsa hoitoon, vaikka muilla on ihan samat omat hommat kotona itsellään. Jollain tavalla mummo siis nostaa omat asiansa tärkeämmiksi kuin lastensa hommat tai lastenlasten hommat.

• mummo minäkin

Jos tietäisin missä se sun mummo on niin tulisin oikein mielelläni häntä auttamaan niin te läheiset pääsisitte mummosta eroon.Sanoisin myös mummolle, että älä jätä euron euroa sukulaisillesi. Joka tapauksessa meitä on monenlaisia mummoja mutta kun hekin ovat ihmisiä, ainakin jalanlälistä päätellen.

• Letkan lukenut*

Luin koko ritirampsun, ja itsekseni mietiskelen, että olet harvinaisen siippuvainen mummosta. Onko sinulla omaa perhettä vai opiskeletko yhä? Miksi mummon mielipide on sinulle niin tärkeä. Olisiko sitä kuuluisa "omaa elämää" hankittava enemmän, sekä mummon että sinun?

Jos sinulla olisi omassa elämässäsi tarpeeksi tekemistä, et varmasti kävisi kaiken aikaa huolehtimassa aikuisen ihmisen asioista. Hän on ollut aikuinen vähintään puoli vuosisataa, joten kyllä on aika hänen jo tietää, miten asiat hoidetaan.

En sinuna kävisi paikalla niin usein, koska olet opettanut hänet siihen, että kertonut, millaisista asioista on kyse: tiskaamisesta ja siivoamisesta, vai lumenluonnista ja puutarhanhoidosta, vai pankkiasioista ja sijoitustoiminnasta.

Joka tapauksessa suht. pienelläkin eläkkeellä elävä ihminen voi kustantaa nykyisin siivouspalvelut, koska siihen saa kotitalousvähennystä. Rahan puutteessa ei mummosi kuitenkaan ole, mikäli oikein ymmärsin.

Mitä tulee testamenttiin, niin minusta aloit itse siitä puhumisen. Monenkaan mummu ei omista testamentattavaa omaisuutta, niin että sinun mummmusi on varakkaammasta päästä.

• odont.lis70

Minäkin luin koko ketjun läpi. Olipa osin hyytävää tekstiä.

Sai minut vakuuttuneeksi, että hoidan omat asiani ajoissa kuntoon.

Olen seitsenkymppinen vielä työssäkäyvä kymmenen lapsen isoäiti. Ja riittävän varakaskin. En siis ole riippuvainen muista, vielä.
        Monet lähelläni olevat sukulaiset ovat sen sijaan olleet riippuvaisia minusta. Ihan ok minulle.

Tämä ketju sai minut ajattelemaan omaa tulevaisuuttani. Hyvä niin.

• lapsenlapsi

siis minulla ei ole omaa perhettä vielä. Tekemistä löytyy kyllä. Siksi sitten välillä haksahdan noihin mummon juttuihin, kun mummo soittaa kesken touhujen ja pyytää jotain. Sitten taas muistaakin mistä on kyse, kun ollaan kanssakäymisisssä. Oikeastaan ajattelen, että olen liian vastuuntuntoinen ja kiltti ihminen, ja ihan opetettu siihen. Minulla onkin projektina opetella ulos noista piirteistä. Olen jo pikkuisen alulla noissa asioissa. Meillä esim. isäni on hyvin auttavainen ja uhrautuvainen luonne. Samalla hän olettaa muidenkin ajattelevan niin, isänikin on sinkku tätä nykyään. En saa syyttää ketään liiallisesta vastuuntunnosta ja pienestä helposti kusetettavuudesta, ja olenkin hyvällä toipusen tiellä.

Minun mielestäni useimilla mummoilla on siinä mielessä omaisuutta, että velat on maksettu ja eletty elämää pitempään kuin esim. lastenlapset, jotka ovat lainanmaksuikäisiä.

• Pihakaheli

Mulla on 2 mummoa, joista toinen on vaikealuonteinen, osaa olla oikein Ella Eronen, kun sille päälle sattuu. Tämän vaikealuonteisen kanssa olen asunutkin pari vuotta. Hän rakastaa puhua itsestään aina ja joka paikassa. Inhimillinenkin puoli silti löytyy, kun tietää, miten mummoa käsittelee. Toinen on aina ollut kiltti "touhumummo", jolla on nyt Alzheimerin alkava tauti. Olen "Ellan" kanssa otaltanut jokusen kerran yhteen, enkä ole ainoa suvustamme, joten tiedän, mistä puhut. Siltikin minusta vanhaa pitää auttaa, ja aina kun menen parin viikon välein käymään, soitan ja kysyn että tarttetko jotakin? Vien sen maidon, käyn apteekissa, tuon ruokaa. Kotiapu käy kolmesti viikossa. Mummoa pelottaa liikkua ulkona kaupungissa, lukee lehdistä, kuinka on joku taas ryöstetty ja lonkka murtunut. Ja varmaan on mummosi niillä matkoillaan ollut mielissään sun seurastasi.

Osaat kai sanoa tarpeen tullen EI?

• lapsenlapsi

olen opettelemassa sanomaan ei. Sanoin tässä muutama päivä sitten ei hänelle. Siksipä kirjoitan varmaan vähän tiukkaa tekstiä, kun on vähän tilanne päällä.

Meillä on vähän erilaiset tilanteet. Olet tekemisissä vain joka toinen viikko, mummosi ei ilmeisesti soittele sinulle vaateliaita puheluita kerran viikossa ja vaadi sinua käymään.

Minulla tilanne alkaa olla se, että mummoni ja minun välit ovat menossa huoltosuhteeksi. Menen mummolle sillä mielellä, että olen hänelle juttuseurana ja vähän katson, että miten siellä jaksellaan. Näillä reissuilla taas mummo kääntää homman aina niin, että mitä voisin tehdä. Yleensä kun hän pyytää käymään (ei sano pyytäessään, että hän tarvitsee apua jossain), on aiheena se, että hän tarvitsee jotain. Noin muuten emme ole "tavallisissa merkeissä" oikein yhteydessä enää. Näemme siis n. kerran viikossa.

Siis menen mummolle sillä mielellä, että käyn katsomassa häntä ja jututtamassa kun hänellä on varmaankin yksinäistä. Tämän mummoni kääntää huoltosuhteeksi ottamalla vierailustani hyödyn irti.

Itse asiassa meillä on tämä meininki mennyt siihen pisteeseen, että inhoan ja puollustaudun jo valmiiksi, kun hän alkaa pyytämään jotain. Ja pyytely saa minut todella epävarmaksi (kannattaako tehdä vai ei) ja päiväni menee pilalle vellovien tunteiden takia. Toisaalta vanhaa pitää auttaa, mutta olen tottunut pienen kusetuksen mahdollisuuteen (mummo on sanonut, että hän aikoi jäädä vanhempieni luo asumaan silloin kun asuimme samassa talossa...ja nyt kun hän ei ole saanut sitä ja muistuttelee siitä meitä...niin hän on sitä mieltä, että saamme korvaukseksi hoitaa hänen asioitaan, varsinkin nyt kun olen työttömmänä ja naimaton --> mummon mielestä minun pitäisi asua hänen kanssaan).

• minulla oli hirveä mummo

Ap:n yhdestäkään viestistä ei selviä rehellistä vastausta onko hän elämässään aktiivinen vai rakastaako makaamista sohvalla sen muun ajan, mitä ei joudu pakosta mummoa auttamaan? Väkisinkin nimittäin nousee mielikuva topakasta ja varmasti myös vaativastakin mummosta, mutta se miten ap reagoi mummon käskyihin juoruaa myös suht loivalikkeisestä lapsenlapsesta. Tekemiseen ryhtyminen on hirveän voivottelun takana.... (yleensä sukuvika, joten kantsii pohtia mistä velttouden geenit juontavat ja niistä kipunoiva arvostelu mummoa kohtaan).

Mummo myös saattaa edustaa sitä ikäluokkaa, joiden maailmankuvassa lapsenlapsien komentelu on ok. Olkootkin millainen pirttihirmu ja suvun kauhistus, niin tämän asian voisi ottaa ymmärtäväisemmin huomioon ja ihan jo omassa päässään miettiä mihin suostua kuin marista, mitä joutuu tekemään. Järkyn uusavutonta suhtautumista mahdollisesti jo aikuiselta lapsenlapselta.Maailmassa on paaaaaaljon ihmisiä, joille on opeteltava sanomaan topakasti ei käy.

Koska suhteesi mummoosi on mitä on ja vetoat myös muun suvun samanlaisiin asenteisiin on kyse todella p***amummosta, joka joutaakin jättää pölyyntymään perintörahojen toivossa tai ehkä vois katsoa peiliin ja miettiä onko mahdollisesti antanut muiden vaikuttaa omiin mielipiteisiin. Siinäkin voi harjoitella itsenäistä ajattelua ja lähteä uusin mielin tutustumaan mummoon. Ehkä mummonne on teidän suvun ainoa, joka on saanut jotakin aikaiseksikin?

Kyllä tänä päivänä jätetään niin paljon mummoja ja vaareja mätänemään oloihinsa, ettei sinun asenteesi mitenkään sen erikoisempi ole. Sukulaissieluja on varmasti runsaasti ja ihan reilua, että kehtaat myöntää ääneen inhosi mummosi hväksikäyttöä kohtaan.

Miksi, muuten, vanhempasi antoivat sinun lähteä hyväksikäyttävän mummosi matkoille mukaan? Se on ristiriidassa sen kanssa, mitä suvustasi kerrot. Jos hän on niin törkeä olisi vanhempiesi pitänyt osata silloin sanoa heti ei. Käyppä kysymässä vanhemmiltasi mikäs juttu sekin oli, että sinut pakotettiin sen noidan matkaan.Nyt on sitten mieli pahana moisista lapsuuden muistoista. Vanhempasihan siitäkin ovat vastuussa....

• lapsenlapsi

kertoa kaikkia tapahtumia, jotten paljasta itseäni. Mutta siis asuimme ennen mummon omistamassa talossa --> vanhempieni eron takia isäni jäi puille paljaille. Hän hankki asunnon eron jälkeen. Äiti muutti omaan taloon meidän lapsien kanssa, ja sai paljon pas*aa niskaan mummoltani tuolloin (huom ei kannustusta). Äitini oli turha haaveilla avusta tai mistään, koska isoäitini oli vihainen. Nyttemmin heidän välit ovat korjaantuneet hieman. Mummoni sisaruksia hoidetaan kotona heidän lastensa toimesta ja meidän mummo siis vaatii nyt samaa. Mummon sisaruksilla taas on vain niin eri tilanne, koska heidän lapsistaan löytyy kotiäitejä, lapsuudenkotiin jääneitä aikuisia lapsia yms. Esim. yhtä mummon sisaren lastenlasta arvostellaan siitä, ettei hän muka hoida tarpeeksi mummoaan, vaikka hän tekee isoäidilleen ruuan päivittäin ja siivoilee...oman osa-aikaisen työpaikan ja perheensä lisäksi.

Meillä taas minä olen viihtynyt aina yksin ja olen asunut yksin aina. Tämä taitaa olla minun elämänvalintani eli en ehkä hanki perhettä, lapsia tai miestä. Näin olen siis hyvä kandidaatti mummoni mielestä huoltohommiin. Kun muutin kotoa opiskelukämppään niin mummoni pyysi minua asumaan luokseen tyhjiin huoneisiin. Näin siis kun halusin itsenäistyä ja elää omaa elämää. Mummoni ei vain hiffaa. Nyt hän sitten vääntää minua huoltajan rooliin kun asun paikkakunnalla ja olen sinkku. Meillä vaan tilanne on se, että kaikki asuu omissa kämpissään ja touhaa omat hommansa eikä vanhakantaista mummojen hoitoa kotona oikein tueta. Sisaruksillani on perheet. Heh, tässä on sellaista, että mummo roikkuu ja roikututtaa väkisin jos en suostu (tai yrittää, huom yritän ryhdistäytyä sanomaan ei:tä paremmin) ja minä pingon pakoon minkä kerkeän. Ei niinku mitään järkeä koko hommassa :)

• kaikessa.
        lapsenlapsi kirjoitti:

kertoa kaikkia tapahtumia, jotten paljasta itseäni. Mutta siis asuimme ennen mummon omistamassa talossa --> vanhempieni eron takia isäni jäi puille paljaille. Hän hankki asunnon eron jälkeen. Äiti muutti omaan taloon meidän lapsien kanssa, ja sai paljon pas*aa niskaan mummoltani tuolloin (huom ei kannustusta). Äitini oli turha haaveilla avusta tai mistään, koska isoäitini oli vihainen. Nyttemmin heidän välit ovat korjaantuneet hieman. Mummoni sisaruksia hoidetaan kotona heidän lastensa toimesta ja meidän mummo siis vaatii nyt samaa. Mummon sisaruksilla taas on vain niin eri tilanne, koska heidän lapsistaan löytyy kotiäitejä, lapsuudenkotiin jääneitä aikuisia lapsia yms. Esim. yhtä mummon sisaren lastenlasta arvostellaan siitä, ettei hän muka hoida tarpeeksi mummoaan, vaikka hän tekee isoäidilleen ruuan päivittäin ja siivoilee...oman osa-aikaisen työpaikan ja perheensä lisäksi.

Meillä taas minä olen viihtynyt aina yksin ja olen asunut yksin aina. Tämä taitaa olla minun elämänvalintani eli en ehkä hanki perhettä, lapsia tai miestä. Näin olen siis hyvä kandidaatti mummoni mielestä huoltohommiin. Kun muutin kotoa opiskelukämppään niin mummoni pyysi minua asumaan luokseen tyhjiin huoneisiin. Näin siis kun halusin itsenäistyä ja elää omaa elämää. Mummoni ei vain hiffaa. Nyt hän sitten vääntää minua huoltajan rooliin kun asun paikkakunnalla ja olen sinkku. Meillä vaan tilanne on se, että kaikki asuu omissa kämpissään ja touhaa omat hommansa eikä vanhakantaista mummojen hoitoa kotona oikein tueta. Sisaruksillani on perheet. Heh, tässä on sellaista, että mummo roikkuu ja roikututtaa väkisin jos en suostu (tai yrittää, huom yritän ryhdistäytyä sanomaan ei:tä paremmin) ja minä pingon pakoon minkä kerkeän. Ei niinku mitään järkeä koko hommassa :)

Taidanpa olla ainoa tässä ketjussa, joka ymmärtää ja puolustaa sinua, lapsenlapsi. Sinusta väännetään väkisin vanhan isoäitisi huoltajaa ja saat täällä niskaasi mitä ilkeimpiä syytöksiä ahneudesta, sohvalla makailusta ja yleisestä laiskuudesta.

Ei nuorta opiskelijatyttöä voi kukaan pakottaa mummonsa huoltajaksi, ei laki, ei sosiaaliviranomaiset eivätkä tämän foorumin teräväkielisetkään.

Kotiapua saa vanhuksille rahalla, hoitajat voivat käydä täyttämässä lääkeannokset ja lapsenlapselle jää silloin tällöin käynti, pientä seuranpitoa ja mahdollisesti jonkun pikkuaskareen teko. Ei häntä voi velvoittaa enempään.

Näin on marjat.

• olintu

Ymmärrän kyllä tilanteesi, ja kuinka ärsyttävältä tuo tuntuu.
      Mutta sinuna miettisin asian niin, että hän on isoäitisi, ja olet hänen ainoa sukulaisensa. Mieti itsesi hänen tilanteeseen, mitä itse tekisit? En usko että mummosi ajattelee asian samalla tavalla kuin sinä, hyväksikäyttönä. Mielestäni kaikkien pitäisi arvostaa vanhempia ihmisiä, eteenkin sukulaisia.

Tiedän ettei sitä aina jaksa muistaa, mutta rupean itse ajattelemaan, että miltä se mummostani tuntuu, että autan häntä, ja käyn katsomassa häntä. Se vaiva on kuitenkin aika pieni, kun miettii kuinka hyvän mielen sillä voi toiselle tuoda. Ei mummosi kuitenkaan ylivoimaisia asioita pyydä, mutta niilläkin asioilla on hänelle varmasti suuri arvo.

Itse heräsin tähän vasta, kun mummoni joutui pyöräonnettomuuteen. Ei toisen eteen voi tehdä liikoja, eteenkin kun kyseessä on sukulainen, oma mummo. On harmi, että ihmiset ymmärtävät auttaa toisia, vasta kun se on liian myöhäistä.

• mielelläni

iäkkäitä sukulaisiani silloin kun he vielä elivät. Kannoin vettä ja puita, tein lumitöitä, pesin ikkunoita yms. alta kymmenvuotiaasta alkaen. Siinä oppi tekemään työtä ja kunnioittamaan vanhempia ihmisiä. Vieläkin autan mielelläni ketä voin, vaikka alan itse olla jo mummoiässä.
      Koskaan ei ole tarvinnut katua sitä, mitä tein. Tekemättä ja auttamatta jättämisiä olen katunut monta kertaa.

• 19v

no minun mielestä se on kyllä ihan normaalia että käy mummolle kaupassa ja apteekissa. minusta se on ihan ok että käyn mummolleni kaupassa!

• syyllisty!!

ompas sulle paljon vastauksia. en viitsi niitä lukea. vastaan vaan sinulle lapsenlapsi.

ensinnäkin olet kypsä ihminen kun näet tämän pompotuskuvion.

ajatellaan tätä ensinnä sinun kannalta. olet lapsenlapsi ja tietenkin mummo on kiva olemassa. se on vuorovaikutussuhde eri sukupolveen. ja miellläähän sitä auttelee mummoa. teillä on ollut kivaa tiettyyn pisteehin asti.

ajatellaan mummon kannalta. on ollut kiva tulla sinun mummoksi. ja seurata sinun kasvua ja elämää. jos oma elämä on tapahtumaköyhää. ?vanhuus ehkä pelottaa. haluaa tarrautua johonkin. kehenkä tiedostamatta tarrautuu. vanhemmillasi on jo enempi elämänkokemusta he torjuvat pompotukset samoin kuin ehkä ystävät. onko hän kasvattanut sinut passariksi.?

mummosi on nähnyt jo paljon elämää. mitä luulet avautusiko hänen silmänsä jos kysyisit hänen äiti- isä- mummo- paappa suhdettaan. usein ketju ja malli on jo kauempaa. voitko hänelle puhua sinun tunteistasi? tee se leppoisesti mutta määrätietoisesti. ehkä ei kannata vanhoja muistaa. mutta mitä tulee esille nyt.

Mieti valmiiksi missä sinun rajasi kulkee. En ainakaan muuttaisi hänen luokseen. Enkä antaisi siihen mitään toiveitakaan. Pidä rajastasi kiinni hyvällä. älä mene kiitämättömän loukkuun. sillä on helppo syyllistää.siksi tee asiat hyvällä voit esim. sanoa mummolle että kysyy muita tähän tehtävään. ja kannustaa häntä omiin mummokerhoihin tms.

puhu isälle ja äidille tunteistasi. hekin sälyttävät sinulle asioita. ehkä he tämän pompotuksen ovat ratkaiseet niin. kerro heille myös että aiot otta enempi omaa tilaa. älä syyllisty siitä!!

perintöasiat ovat sitten aivan eri asioita. ne ei liity tähän mitenkään. tämän sanon vain elämänkokemuksella.

jaksamista sinulle...
      on kyllä paljon kirjoja jota voi lukea omaksi rakennukseksi ja voimavaraksi

• ratkaisit??

hei lapsenlapsi mitä kuuluu? miten olet asiasi ratkaissut?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      263
      593
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      466
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe