Nettikiusaaminen

Ajattelen, että se on vitsi: eihän sillä ole mitään merkitystä mitä joku sanoo (siis kirjoittaa)

On kuitenkin olemassa herkempiä nettisurffaajia, jotka eivät kestä kiusaamista ja pahimmassa tapauksessa voivat tehdä harakirin.

No, luulisi kuitenkin, että kukaan ei joudu maalitauluksi, jos ei arvostele toisia tai käyttäydy muuten kummallisesti (esim. kirjoita sataa viestiä päivässä, kirjoita pakkomielteenomaisesti yhdestä ja samasta aiheesta tai väitä, että kaikki ovat kateellisia tms. vainoharhaista roskaa)

Mutta jos joku joutuu kiusatuksi ilman, että syyllistyy em. virheisiin, niin se on sitten tietysti väärin.


http://www.youtube.com/watch?v=UGDEnpCgGOI&feature=related




"Aina ei saada selville kuinka paljon onnettomuuden uhri vaikutti onnettomuuden syntyyn"




MarttyyriMallari-TTt

38

1158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cookos

      jos vaan viittaa kintaalla täällä tulevaan roskaan, tekee itselleen palveluksen. Joskus kauan sitten otin ihan itse haasteena selvitä suuttumatta kiusaamisesta, no..oliko se sitä sitten vai mitä? Mut ihan turhaa energian tuhlaamista, ja kun on sivusta lukenut muiden viestittelyä liittyen aiheeseen, ei voi muuta kuin todeta, että on täällä ollut sitkeetä porukkaa.
      Läps...läppä kiinni ja mitä välittää kaiken maailman raapusteluista. Jotkut saa siitä kai jotain tyydytydtä.

      • voihan sen tietysti noinkin ajatella, mutta jotkut ihmiset ovat niin addiktioituneita nettikeskustelupalstoihin, että heille on oikea katastrofi, elleivät saa olla rauhassa omalla palstallaan.


        Ps: kyllä, annoit itsestäsi hyvän kuvan silloin aikoinaan, kun pysyit lujana ja et sortunut samaan kuin kiusaajasi



        "Heidän kannattaisi sisäistää aloituksen neuvot"



        MarttyyriMallari-TTt


      • cookos
        MarttyyriMallari-TTt kirjoitti:

        voihan sen tietysti noinkin ajatella, mutta jotkut ihmiset ovat niin addiktioituneita nettikeskustelupalstoihin, että heille on oikea katastrofi, elleivät saa olla rauhassa omalla palstallaan.


        Ps: kyllä, annoit itsestäsi hyvän kuvan silloin aikoinaan, kun pysyit lujana ja et sortunut samaan kuin kiusaajasi



        "Heidän kannattaisi sisäistää aloituksen neuvot"



        MarttyyriMallari-TTt

        mut tämän palstan keskeinen kiinnostavuushan on juuri se, että otetaan kantaa, kuka mitenkin. Toisaalta menee liian ykstotiseks, jos aina vaan kiltisti kirjotellaan..pitää välillä raapasta pintaa syvemmältä.
        Jokaisella on oma tyyli, poikee toisista ja se, jos ne ei mee yhteen, on mun mielestä vaan hyvä. Saadaan aikaa keskustelua. Kiusaaminen on muuten loppunut..tais kiusaaja väsyä.
        Kiusaajat, mukailijat, radikaalit, perushemmot..joka lähtöön löytyy.


    • hmh...

      Minä epäilen, anteeksi, että sinun älyllinen ymmärryksesi Marttyyri Mallari-TTt ei esimerkiksi juuri tässä kyseissä asiassa yksinkertaisesti ole omalla tasollani, mutta saatan olla väärässäkin (ja siinä tapaksessa vilpitön anteeksipyyntöni).

      "No, luulisi kuitenkin, että kukaan ei joudu maalitauluksi, jos ei arvostele toisia tai käyttäydy muuten kummallisesti (esim. kirjoita sataa viestiä päivässä, kirjoita pakkomielteenomaisesti yhdestä ja samasta aiheesta tai väitä, että kaikki ovat kateellisia tms. vainoharhaista roskaa)"

      En tiedä, että mihin vihjailet, mutta juu on se mustakin kumma, että jos joku kykenee kirjoittamaan joka päivä esimerkiksi sata viestiä. Itselleni on näin rekisteröitymättömänä kirjoittajana joskus tultu esimerkiksi väittämään, että "mitäs sä tällä palstalla aina päivystät"...Vähän paha siinä sitten puolustautua, että ( esimerkiksi, esimerkin vuoksi): sori mut en taas kyllä ole kirjoittanut kuin kaksi viestiä ja vietin palstalla tunnin...En erityisesti pidä vainoharhaisista ihmisistä, katsos, enkä etenkään jos ovat yliviedyn aggressiivisia.:)

      Ja sitten toi, mistä puhuit eli "kukaan ei joudu maalitauluksi, jollei arvostele toisia"...Ihan sekavaa logiikkaa. Tältä palstalta ei löydy yhtäkään kirjoittajaa, joka ei joskus arvostelisi. Oman näkemykseni mukaan aika todennäköisesti palstakiusattu persoona saattaisi useinkin olla sellainen, jonka arvostelemisista vain TEHDÄÄN AINA ERITYINEN NUMERO, oikein porukan kesken. Typerys ja tyhmä kirjoittaja on sellainen, joka kys. em. kollektiivi-alentamiseen ts. tuohon toimintaan osaa ottaa, eikä sitä itse edes täydellisesti tajua. Believe me: tällä palstalla on ollut myös typeryksiä...

      Joo aivan varmasti hullu ( ja todennäköisesti kateellinenkin?) on sellainen kirjoittaja, joka väittää kaikkien mahdollisten nettipalstakirjoittajien olevan juuri hänelle kateellisia. Itse ainakaan en sellaista ajatusta tajua, kosken oikeastaan kovin suurellisesti edes kykene käsittämään logiikkaa siinä, että miten joku voisi ihan "kadehtiakin" joitakin tuntemattomia ihmisiä keskustelupalstalta, siis oikeasti kadehtia. Jos jotakuta sellaisesta oikein rumasti syytellään ja porukalla keskusteluissa syrjitään, niin typeryksille tiedoksi ---> se kohde siinä saattaa olla palstakiusattu, eivätkä todennäköisimmin ne, jotka syrjivät ja yhtä ja samaa ihmistä koko ajan alentavat.

      Nettikiusaaminen pähkinänkuoressa minun mielestäni; nettikiusattu on seuraavanlainen:

      - nettikiusatusta keksitään valheita, suurennellaan tämän sanomisia ketjuissa, pyritään porukalla osoittamaan kohde jotenkin erikoiseksi tai syvällisellä tavalla muista erottuvaksi

      - nettikiusattua katsotaan härskisti oikeudeksi puhutella jotenkin muulla tapaa, kuin muita kirjoittajia eli jotenkin alentavammin ja sitä saatetaan pitää jopa tavanomaisena käytöksenä

      -kiusaajat ( tms. mitkä lie muut häiriintyneet?) eivät koskaan näe mitään outoa siitä, että nettikiusattua koko ajan erityisesti persoonana alennetaan ja yhtä koko ajan nostetaan keskusteluissa tapetille, vaan mahdollisesti jopa nauttivat(?) sellaisesta toiminnasta ja saavat siitä iloa --> typeryksille tiedoksi, että jos olet tuonlainen, et ole niin hyvä tyyppi, kuin ihmisenä kuvittelet olevasi, vaan luultavasti melko suuren luokan mulkku ja hiiri, joka piiloudut virtuaalisuuteesi erityisenä oikeutenasi rikkoa ja satuttaa

      -nettikiusattu on sellainen, jonka kohdalla tulee aina melko hiljaista, kun tätä pitäisi lähteä puolustamaan. Henkilön kokemuksia ja mielipiteitä ylipäätään koko ajan vähätellään.


      Itse en ole kokenut erityistä kiusaamista muualla, kuin tällä palstalla. Aikoinaan se oli todella järkyttävää se käytös, mitä osakseni palstalla sain, mutta kierot tietenkin ymmärtävät oman paksun perseensä päälle sen verran, että ovat sikailuitaan mua kohtaan paljon poistattaneet. Tiedä sitten, että olisiko niin, että tällaisille palstoille vain eksyy tavanomaista enemmän kaunaisia ja elämässään epäonnistuneita ihmisiä, kun oikein kollektiivisiin mittoihinkin menevä palstakiusaaminen on sekin kukoistanut...

      • Michiko_

        Tästä aiheesta on kirjoitettu ihan liikaa. Jos kokeilisit olla huomioimatta jotain vanhaa nikkiäsi koskevia aloituksia, terveisin nimim. "olen huono diplomaatti".


      • Niin?
        Michiko_ kirjoitti:

        Tästä aiheesta on kirjoitettu ihan liikaa. Jos kokeilisit olla huomioimatta jotain vanhaa nikkiäsi koskevia aloituksia, terveisin nimim. "olen huono diplomaatti".

        että jostain asiasta on kirjoitettu liikaa..?


      • hmh,
        Niin? kirjoitti:

        että jostain asiasta on kirjoitettu liikaa..?

        Ehkä häntä vain pelottavat tämänkaltaiset aiheet?

        En ymmärrä, mistä "riidoista" puhui. Luulis kuitenkin, että nettiin tekstiä mahtuu ja ettei ainakaan siitä tarvitsisi erityisesti huolehtia.


      • niin tuota...kirjoitukseni oli vain yleinen luento aiheesta ja en varmasti tunne palstalaisia yhtä hyvin sinä.

        Kuitenkin luulisi, että jos pidättäytyy arvostelemasta toisia ja esittää omat näkemykset aiheesta (eikä puutu millään tavalla aloittajan persoonaan), niin kukaan ei kiinnitä sen erikoisempaa huomiota.

        Itsekin ärsyynnyn joskus joidenkin kirjoittajien typeristä mielipiteistä, mutta on parempi olla välittämättä.




        "Valehtelisin jos väittäisin, että en joskus itsekin pyrkisi tahallani ärsyttämään palstalaisia"



        MarttyyriMallari-TTt


      • Michiko_
        hmh, kirjoitti:

        Ehkä häntä vain pelottavat tämänkaltaiset aiheet?

        En ymmärrä, mistä "riidoista" puhui. Luulis kuitenkin, että nettiin tekstiä mahtuu ja ettei ainakaan siitä tarvitsisi erityisesti huolehtia.

        vanhoihin nikkeihin ja niiden väärinkäyttöön viittaamista. Parempi olisi, että asiat riitelevät, eivät ihmiset. Harmistun, jos joku joutuu kiusatuksi, enkä tiedä, miten siihen voi netissä puuttua.


      • hmh,
        MarttyyriMallari-TTt kirjoitti:

        niin tuota...kirjoitukseni oli vain yleinen luento aiheesta ja en varmasti tunne palstalaisia yhtä hyvin sinä.

        Kuitenkin luulisi, että jos pidättäytyy arvostelemasta toisia ja esittää omat näkemykset aiheesta (eikä puutu millään tavalla aloittajan persoonaan), niin kukaan ei kiinnitä sen erikoisempaa huomiota.

        Itsekin ärsyynnyn joskus joidenkin kirjoittajien typeristä mielipiteistä, mutta on parempi olla välittämättä.




        "Valehtelisin jos väittäisin, että en joskus itsekin pyrkisi tahallani ärsyttämään palstalaisia"



        MarttyyriMallari-TTt

        Yksi huomio: Mä en tässä ketjussa ole mikään ex-wastaaja!!!

        En halua tulla puhutelluksi sillä nimimerkillä, koska joku rekisteröi kyseisen nimimerkin minulle kiusaksi ja on God'damned aivan sadan prosentin varmuudella kymmenen kertaa huonompi kirjoittaja kuin minä.

        Meneekö sinne kaaliin, että EN HALUA tulla sotketuksi muihin kirjoittajiin, häh?!

        Minä luulen, että minä tunnen palstalaisia
        sinua huonommin (kun en kato ollenkaan), että älä puhu paskaa.


      • jaa..??

        "-kiusaajat ( tms. mitkä lie muut häiriintyneet?) eivät koskaan näe mitään outoa siitä, että nettikiusattua koko ajan erityisesti persoonana alennetaan ja yhtä koko ajan nostetaan keskusteluissa tapetille, vaan mahdollisesti jopa nauttivat(?) sellaisesta toiminnasta ja saavat siitä iloa --> typeryksille tiedoksi, että jos olet tuonlainen, et ole niin hyvä tyyppi, kuin ihmisenä kuvittelet olevasi, vaan luultavasti melko suuren luokan mulkku ja hiiri, joka piiloudut virtuaalisuuteesi erityisenä oikeutenasi rikkoa ja satuttaa..


        Minä epäilen, anteeksi, että sinun älyllinen ymmärryksesi Marttyyri Mallari-TTt ei esimerkiksi juuri tässä kyseissä asiassa yksinkertaisesti ole omalla tasollani,"


        asia selvä.


      • hmh, kirjoitti:

        Yksi huomio: Mä en tässä ketjussa ole mikään ex-wastaaja!!!

        En halua tulla puhutelluksi sillä nimimerkillä, koska joku rekisteröi kyseisen nimimerkin minulle kiusaksi ja on God'damned aivan sadan prosentin varmuudella kymmenen kertaa huonompi kirjoittaja kuin minä.

        Meneekö sinne kaaliin, että EN HALUA tulla sotketuksi muihin kirjoittajiin, häh?!

        Minä luulen, että minä tunnen palstalaisia
        sinua huonommin (kun en kato ollenkaan), että älä puhu paskaa.

        hyvä on, mutta millä nimellä sinua sitten saa puhutella.


        "hmh,?"


        MarttyyriMallari-TTt


      • hmh,
        Michiko_ kirjoitti:

        vanhoihin nikkeihin ja niiden väärinkäyttöön viittaamista. Parempi olisi, että asiat riitelevät, eivät ihmiset. Harmistun, jos joku joutuu kiusatuksi, enkä tiedä, miten siihen voi netissä puuttua.

        "vanhoihin nikkeihin ja niiden väärinkäyttöön viittaamista. Parempi olisi, että asiat riitelevät, eivät ihmiset. Harmistun, jos joku joutuu kiusatuksi, enkä tiedä, miten siihen voi netissä puuttua."

        No voin omalla kokemuksellani sanoa, että on se vain hyvin vaikeaa keskustella asioista, jos sut (sinuun viittaamatta: puhun omasta kokemuksestani) väen vängällä koko ajan halutaan mieltää jonkinlaiseksi sellaiseksi mielikuvituspersoonaksi jota et ole, ja jos sun melkein jokaista kommenttiasi halutaan käsitellä sivuuttaen ne asiapointit viesteissä. Olen arvioilta viisikymmentä kertaa tuonut julki ja ilmaissut, etten toivo minua puhuteltavan joillakin aiemmin tällä palstalla aikana riihisauna käyttämilläni nimimerkeillä. En käytä kyseisiä nimimerkkejä enää, enkä ole näiden joidenkin mielikuvitusmaailmojen mukainen "tuote", vaikka he kuinka niin luulisivat...

        Olen äärimmäisen kyllästynyt henkiseen väkivaltaan. Sitä en tiedä, että haluaako jokin muu yksittäinen taho ihan tosissaan tahallaan itseään sotkettavan muhun ja mun kirjoituksiini, mutta kyllä mun melkein hulluiksi tekisi mieli kutsua ihmisiä, jotka puhuttelevat mua jatkuvasti nimimerkkitunnisteilla, joita ei viestieni nimimerkkikentästä ilmene. Ja etenkin syystä, että suuri osa heistä ( joskaan eivät välttämättä aivan kaikki) haluavat värjätä mun käyttäytymiseni ja palstatekemiseni sellaiseksi, mitä se ei todellisuudessa näin tässä aikuisten realistisessa ihmismaailmassa ole.

        Jonkin verran se vaatii tietysti älykkyyttäkin (jopa näilläkin palstoilla) tunnistaa sitä, että mitkä minkäkinlaisia kirjoittajien motiivit todellisuudessa ovat. Sen voin käsittää.


      • hmh,
        MarttyyriMallari-TTt kirjoitti:

        hyvä on, mutta millä nimellä sinua sitten saa puhutella.


        "hmh,?"


        MarttyyriMallari-TTt

        Sä puhuttelet mua viestisisältöni asian perusteella, ainakin jos haluat taviksessa keskustelukontekstissa mennä. Asiassa ei liene enempää selvennettävää?


      • hmh, kirjoitti:

        Sä puhuttelet mua viestisisältöni asian perusteella, ainakin jos haluat taviksessa keskustelukontekstissa mennä. Asiassa ei liene enempää selvennettävää?

        tehdään sitten niin tästä lähtien.


        "Tunnistan sinut kirjoitustyylistä..."


        MarttyyriMallari-TTt


      • hmh....
        jaa..?? kirjoitti:

        "-kiusaajat ( tms. mitkä lie muut häiriintyneet?) eivät koskaan näe mitään outoa siitä, että nettikiusattua koko ajan erityisesti persoonana alennetaan ja yhtä koko ajan nostetaan keskusteluissa tapetille, vaan mahdollisesti jopa nauttivat(?) sellaisesta toiminnasta ja saavat siitä iloa --> typeryksille tiedoksi, että jos olet tuonlainen, et ole niin hyvä tyyppi, kuin ihmisenä kuvittelet olevasi, vaan luultavasti melko suuren luokan mulkku ja hiiri, joka piiloudut virtuaalisuuteesi erityisenä oikeutenasi rikkoa ja satuttaa..


        Minä epäilen, anteeksi, että sinun älyllinen ymmärryksesi Marttyyri Mallari-TTt ei esimerkiksi juuri tässä kyseissä asiassa yksinkertaisesti ole omalla tasollani,"


        asia selvä.

        Pari vinkkiä sulle. Jos lainaat kirjoitusta, on suotavaa, että lainaat tekstikatkelmia alkuperäisessä järjestyksessään tai jos toisin toimit, pyrit ilmaisemaan miksi valintasi on sellainen kuin on.

        Viestisi on aivan sekava? Tarkennatko vaiko...? En ymmärrä, että mitä yritit mulle sanoa. *vinkki*


    • Dazu

      Kiusaamista on niin eritasoista. Eihän se minua millään tavalla harmita, jos näillä palstoilla joku tuntematon alkaa kiusaamaan, tai antamaan typerää kommenttia. Tuolloin lähinnä tuo ihminen antaa minulle huonon kuvan itsestään.
      On kuitenkin olemassa sellaistakin kiusaamista, jossa joku livetuttu alkaa harjoittaa järjestelmällistä kiusaamista. Varsinkin nuorilla ja lapsilla tuollainen voi vaikuttaa pahastikin.

      Myöskin jos onnistuu lyömään lapionsa oikein kunnon paskaläjään näillä palstoilla, niin voi saada aika fanaattisenkin, suorastaan häiriintyneen vainoajalauman peräänsä. Esim. jokaisen viestisi perään kirjoitetaan muka asiantunteva lausunto viitaten skitsoreniaan... tai muuten vääristellään järjestelmällisesti kaikki kirjoitukset päin helvettiä, jolloin muutkin lukijat alkavat lukea vainotun henkilön viestejä vainoajan värittämien lasien läpi.

      • cookos

        nii..morjens vaan Dazu, pitkästä aikaan.

        työpaikallakin tapahtuu kiusaamista ja se voi olla hyvin vakava juttu..tosin siihen on olemassa vastakeinoja, mutta eivät välttämättä enää auta. Työ voi olla mennyttä.


      • hmh,

        "Kiusaamista on niin eritasoista. Eihän se minua millään tavalla harmita, jos näillä palstoilla joku tuntematon alkaa kiusaamaan, tai antamaan typerää kommenttia. Tuolloin lähinnä tuo ihminen antaa minulle huonon kuvan itsestään.
        On kuitenkin olemassa sellaistakin kiusaamista, jossa joku livetuttu alkaa harjoittaa järjestelmällistä kiusaamista. Varsinkin nuorilla ja lapsilla tuollainen voi vaikuttaa pahastikin."

        Itsekin näkisin, että nettikiusaamista on hyvin eritasoista. Jos nyt omakohtaisen esimerkin ajattelustani antaisin, niin henkilökohtaisesti en yleensä osaa kokea ongelmaksi esimerkiksi sellaista, että jos vaikka joku yksittäinen kirjoittaja _omana henkilökohtaisena yksittäisen kirjoittajan mielipiteenään_ tölväisee mun sanomiseeni kärkkäästi tai vaikka vähän kieli poskessa pilkatenkin. Kirjoitan itsekin väliin kärkkäästi. Ongelmallista on se, jos useampi kirjoittaja jatkuvasti katsoo oikeudekseen puolustaa toisiaan kaikelta mahdolliselta kritiikiltä ja/tai jos useamman kirjoittajan voimin aletaan hyökkäillä yhden ja saman kimppuun sitä samaa jatkuvasti alentaen. Sellainen menee mielestäni hyvien tapojen rajojen yli kirkkaasti ja sellainen ajattelu on ylipäätään musta hyvin vierasta altruistiselle aikuisen logiikalle.

        "Myöskin jos onnistuu lyömään lapionsa oikein kunnon paskaläjään näillä palstoilla, niin voi saada aika fanaattisenkin, suorastaan häiriintyneen vainoajalauman peräänsä. Esim. jokaisen viestisi perään kirjoitetaan muka asiantunteva lausunto viitaten skitsoreniaan... tai muuten vääristellään järjestelmällisesti kaikki kirjoitukset päin helvettiä, jolloin muutkin lukijat alkavat lukea vainotun henkilön viestejä vainoajan värittämien lasien läpi."

        Sanon suoraan, että musta tämä on hyvin kritiikin vastaisen keskustelualueen oloinen. Osalla kirjoittajista on mielestäni suuriakin vaikeuksia erottaa se, että milloin puhutaan yleistasolla jostakin asiasta ja milloin taas kysymys on enemmän & ensisijaisesti jonkun omasta yksilökohtaisesta persoonasta. Tuo juttu on se, mikä aiheuttaa näille palstoille turhiakin konflikteja ja rehellisesti sanottuna tappaa lähestulkoon kaiken kiinnostavan keskustelun.    


      • Dazu
        cookos kirjoitti:

        nii..morjens vaan Dazu, pitkästä aikaan.

        työpaikallakin tapahtuu kiusaamista ja se voi olla hyvin vakava juttu..tosin siihen on olemassa vastakeinoja, mutta eivät välttämättä enää auta. Työ voi olla mennyttä.

        Cookostäti... kiva nähdä. *katselee alaspäin*(rakastuttaa)

        Niin, työpaikalla kiusaaminen voi olla hyvinkin hankalaa, jos kiusattua työntekijää aletaan oikein vainota ja jos kiusaaminen vaikuttaa tämän työntekoon.

        Itselläni oli joskus eräässä puh. myyntifirmassa(...tu mikä työ) esimies, joka lievästi sanottuna vainosi minua. Juttu meni niin yli, että muutkin kyllästyivät tuon henkilön ilkeilyyn. En sitten kauaa jaksanut siellä ihmetellä.

        Koulussa kiusaaminen voi olla vähintään yhtä hankalaa. Lukiot ja yliopistot, joissa opiskelu on hyvin itsenäistä, ei pystytä kiusaamisella merkittävästi vaikuttamaan opiskeluun, mutta ammattikoulut ja ammattikorkeat ovat hankalia paikkoja, koska niissä opiskelu voi jopa riippua henkilöistä jotka kiusaavat.

        Eli vaikka paljon puhutaan yhteisöllisyyden lisäämisestä, niin täytyy muistaa se, että yhteisöllisyys on kiusaajille nannaa.


      • cookos
        Dazu kirjoitti:

        Cookostäti... kiva nähdä. *katselee alaspäin*(rakastuttaa)

        Niin, työpaikalla kiusaaminen voi olla hyvinkin hankalaa, jos kiusattua työntekijää aletaan oikein vainota ja jos kiusaaminen vaikuttaa tämän työntekoon.

        Itselläni oli joskus eräässä puh. myyntifirmassa(...tu mikä työ) esimies, joka lievästi sanottuna vainosi minua. Juttu meni niin yli, että muutkin kyllästyivät tuon henkilön ilkeilyyn. En sitten kauaa jaksanut siellä ihmetellä.

        Koulussa kiusaaminen voi olla vähintään yhtä hankalaa. Lukiot ja yliopistot, joissa opiskelu on hyvin itsenäistä, ei pystytä kiusaamisella merkittävästi vaikuttamaan opiskeluun, mutta ammattikoulut ja ammattikorkeat ovat hankalia paikkoja, koska niissä opiskelu voi jopa riippua henkilöistä jotka kiusaavat.

        Eli vaikka paljon puhutaan yhteisöllisyyden lisäämisestä, niin täytyy muistaa se, että yhteisöllisyys on kiusaajille nannaa.

        ja hienosti oivallettu tuo yhteisöllisyys. Mitä itsenäisemmin voi toimia, sen pienempi riski kiusaamiseen. Vaan oli mistä tahansa kiusaamisesta kysymys, siihen on heti puututtuva. Kaikilla ei vaan oo uskallusta nousta vastaan...heikommat ovatkin helppo kohde.

        Hyvä itsetunto on tähänkin aika hyvä vastaisku torjua kiusaamista. Ja sanoo reilusti vastaan, jos näyttää siltä, että jotain siihen viittaavaa ilmenee. Syö se energiaa työstä, jos kokee kiusatuksi tulevansa. oon sitä mieltä, että pienet työpaikat on riskialttiimpia kuin suuret. pienissä joutuu helpommin silmätikuks.


      • Dazu
        hmh, kirjoitti:

        "Kiusaamista on niin eritasoista. Eihän se minua millään tavalla harmita, jos näillä palstoilla joku tuntematon alkaa kiusaamaan, tai antamaan typerää kommenttia. Tuolloin lähinnä tuo ihminen antaa minulle huonon kuvan itsestään.
        On kuitenkin olemassa sellaistakin kiusaamista, jossa joku livetuttu alkaa harjoittaa järjestelmällistä kiusaamista. Varsinkin nuorilla ja lapsilla tuollainen voi vaikuttaa pahastikin."

        Itsekin näkisin, että nettikiusaamista on hyvin eritasoista. Jos nyt omakohtaisen esimerkin ajattelustani antaisin, niin henkilökohtaisesti en yleensä osaa kokea ongelmaksi esimerkiksi sellaista, että jos vaikka joku yksittäinen kirjoittaja _omana henkilökohtaisena yksittäisen kirjoittajan mielipiteenään_ tölväisee mun sanomiseeni kärkkäästi tai vaikka vähän kieli poskessa pilkatenkin. Kirjoitan itsekin väliin kärkkäästi. Ongelmallista on se, jos useampi kirjoittaja jatkuvasti katsoo oikeudekseen puolustaa toisiaan kaikelta mahdolliselta kritiikiltä ja/tai jos useamman kirjoittajan voimin aletaan hyökkäillä yhden ja saman kimppuun sitä samaa jatkuvasti alentaen. Sellainen menee mielestäni hyvien tapojen rajojen yli kirkkaasti ja sellainen ajattelu on ylipäätään musta hyvin vierasta altruistiselle aikuisen logiikalle.

        "Myöskin jos onnistuu lyömään lapionsa oikein kunnon paskaläjään näillä palstoilla, niin voi saada aika fanaattisenkin, suorastaan häiriintyneen vainoajalauman peräänsä. Esim. jokaisen viestisi perään kirjoitetaan muka asiantunteva lausunto viitaten skitsoreniaan... tai muuten vääristellään järjestelmällisesti kaikki kirjoitukset päin helvettiä, jolloin muutkin lukijat alkavat lukea vainotun henkilön viestejä vainoajan värittämien lasien läpi."

        Sanon suoraan, että musta tämä on hyvin kritiikin vastaisen keskustelualueen oloinen. Osalla kirjoittajista on mielestäni suuriakin vaikeuksia erottaa se, että milloin puhutaan yleistasolla jostakin asiasta ja milloin taas kysymys on enemmän & ensisijaisesti jonkun omasta yksilökohtaisesta persoonasta. Tuo juttu on se, mikä aiheuttaa näille palstoille turhiakin konflikteja ja rehellisesti sanottuna tappaa lähestulkoon kaiken kiinnostavan keskustelun.    

        "Sanon suoraan, että musta tämä on hyvin kritiikin vastaisen keskustelualueen oloinen. Osalla kirjoittajista on mielestäni suuriakin vaikeuksia erottaa se, että milloin puhutaan yleistasolla jostakin asiasta ja milloin taas kysymys on enemmän & ensisijaisesti jonkun omasta yksilökohtaisesta persoonasta."

        No tuo voi olla aika normaalia, kun ottaa huomioon palstan hengen näin yleisesti. Onhan tuota muillakin palstoilla. Sellainen kirjoittaja joka haluaa julkikuvansa kiiltävän, ajattelee helposti henkilökohtaisesti ja ottaa asioita henkilökohtaisesti, vaikka näillä palstoilla pitäisi aina pyrkiä asiakohtaiseen kirjoitteluun.

        Huono piirre tällä palstalla on minun nähdäkseni kuitenkin se, että vaikuttaa siltä, kuin ihmiset eivät tarkoittaisi, mitä sanovat. Moni vaikuttaa epäaidolta ja epäpersoonalliselta.

        Jos menet jollekin muka-asiapalstalle toteamaan vaikkapa joidenkin lapsiaan vihaavien äitien keskusteluun, että "ei se lasten vika ole, että teillä menee huonosti", saa näistä kyllä peräänsä melkoisen perkelelauman... (itsestään)ylpeitä vanhempia, jotka valittavat lastensa epätäydellisyyttä.
        Paljon on sellaisia "yhden totuuden" piirejä, joiden maailmankuvaa ei ole syytä mennä kieltämään.


      • Dazu
        cookos kirjoitti:

        ja hienosti oivallettu tuo yhteisöllisyys. Mitä itsenäisemmin voi toimia, sen pienempi riski kiusaamiseen. Vaan oli mistä tahansa kiusaamisesta kysymys, siihen on heti puututtuva. Kaikilla ei vaan oo uskallusta nousta vastaan...heikommat ovatkin helppo kohde.

        Hyvä itsetunto on tähänkin aika hyvä vastaisku torjua kiusaamista. Ja sanoo reilusti vastaan, jos näyttää siltä, että jotain siihen viittaavaa ilmenee. Syö se energiaa työstä, jos kokee kiusatuksi tulevansa. oon sitä mieltä, että pienet työpaikat on riskialttiimpia kuin suuret. pienissä joutuu helpommin silmätikuks.

        "hienosti oivallettu tuo yhteisöllisyys."

        ai... *ylpeilee*


        "heikommat ovatkin helppo kohde."

        Niin, no olenhan minä heikkona naisiin... minua kiusannut oli nainen. Olin ihan asiallinen ja ignoorasin hänen ilkeytensä täysin, enkä reagoinut tunteellisesti, mitä hän siis yritti.
        Asiallisuuteni sai hänet sekoamaan niin, että alkoi ladella tappouhkauksia ym. viisasta.


        "Ja sanoo reilusti vastaan, jos näyttää siltä, että jotain siihen viittaavaa ilmenee."

        Paitsi, että vastaan sanominen, tai valittaminen asiasta osoittaa se, että kiusaaja on päässyt tavoitteeseen. Hän yrittää aiheuttaa kurjaa oloa uhrilleen ja osoittamalla sitä, uhria antaa kiusaajalleen mielihyvää.
        Paremminkin kiusaajaan pitäisi suhtautua, kuin idioottiin, tai rasitteeseen, jolloin kiusaaja huomaa, ettei hänen toimintatapansa ole toimiva kyseistä henkilöä kohtaan.


      • hmh,
        Dazu kirjoitti:

        "Sanon suoraan, että musta tämä on hyvin kritiikin vastaisen keskustelualueen oloinen. Osalla kirjoittajista on mielestäni suuriakin vaikeuksia erottaa se, että milloin puhutaan yleistasolla jostakin asiasta ja milloin taas kysymys on enemmän & ensisijaisesti jonkun omasta yksilökohtaisesta persoonasta."

        No tuo voi olla aika normaalia, kun ottaa huomioon palstan hengen näin yleisesti. Onhan tuota muillakin palstoilla. Sellainen kirjoittaja joka haluaa julkikuvansa kiiltävän, ajattelee helposti henkilökohtaisesti ja ottaa asioita henkilökohtaisesti, vaikka näillä palstoilla pitäisi aina pyrkiä asiakohtaiseen kirjoitteluun.

        Huono piirre tällä palstalla on minun nähdäkseni kuitenkin se, että vaikuttaa siltä, kuin ihmiset eivät tarkoittaisi, mitä sanovat. Moni vaikuttaa epäaidolta ja epäpersoonalliselta.

        Jos menet jollekin muka-asiapalstalle toteamaan vaikkapa joidenkin lapsiaan vihaavien äitien keskusteluun, että "ei se lasten vika ole, että teillä menee huonosti", saa näistä kyllä peräänsä melkoisen perkelelauman... (itsestään)ylpeitä vanhempia, jotka valittavat lastensa epätäydellisyyttä.
        Paljon on sellaisia "yhden totuuden" piirejä, joiden maailmankuvaa ei ole syytä mennä kieltämään.

        "Huono piirre tällä palstalla on minun nähdäkseni kuitenkin se, että vaikuttaa siltä, kuin ihmiset eivät tarkoittaisi, mitä sanovat. Moni vaikuttaa epäaidolta ja epäpersoonalliselta."

        Niin. Kieltämättä aika usein on noin. Aitoa ilmaisua, ilman erityisiä intressisidonnaisuuksia...Onko sitä sitten miten paljon tällaisilla ihmisten "näyttäytymis"-areenoilla? Hmh. Ainakin provokaation arvostus tuntuisi olevan voimissaan tällä palstalla. Liikaa. Hmmm... Pari fiksun oloista kirjoittajaa on musta aikoinaan aika hyvin todenneet siitä, että asiallisuuteen suhtaudutaan näillä palstoilla usein jopa vihamielisemmin, kuin provokoivaan vitun viljelyyn. Asiallisuus voi joskus olla jopa elementti, jolla kirjoittaja pahimmissa tapauksissa ajaa itsensä "karsinoihin", jonkatyyppisistä tämänkaltaisissa keskusteluyhteisöissä saattaa ihmisen väliin olla jopa hyvinkin vaikeaa riipiä itsensä ihmisenä irti, tarkoitan keskusteluyhteydessä siis.

        Yritin sanoa (äh), että joku ns. "yleispopularistinen" tms. yleispopulistinen(?) ilmaisu on tällaisilla palstoilla usein melko kovassakin huudossa ja lisäksi mitä kovemmin sä persoonaasi huudat, sitä "rehellisempänä" sinut saatetaan kokea, mikä ainakin musta henkilökohtaisesti on hieman outoa. ( Edeltävä ilmaus vertauskuvallisena ilmauksena, toki, eikä mitenkään juuri sinuun viitaten.)

        "Jos menet jollekin muka-asiapalstalle toteamaan vaikkapa joidenkin lapsiaan vihaavien äitien keskusteluun, että "ei se lasten vika ole, että teillä menee huonosti", saa näistä kyllä peräänsä melkoisen perkelelauman... (itsestään)ylpeitä vanhempia, jotka valittavat lastensa epätäydellisyyttä.
        Paljon on sellaisia "yhden totuuden" piirejä, joiden maailmankuvaa ei ole syytä mennä kieltämään."

        Niin. "Yhden totuuden" piirit. Luulisin tietäväni ilmiöstä ainakin jotakin. Kaikkihan me siihen jossakin määrin sorrutaan, mutta on ihmisissä kieltämättä suuriakin eroja siinä, että _mitä_ argumentteja tulkitaan omakohtaiseksi ja erityisesti ns. henkilöpersoonaa sivuaviksi. Jos siis nyt vaikka (pitäydyn edellä pohtimassasi äiti-teemassa..) joku vetäis yleistävän aloituksen, jossa haukkuu kaikki uraäidit lyttyyn ja sitten odottaisi ainoastaan kiitosta omalle persoonalleen, niin kyllähän sellaisesta ihmisestä vähän ajattelee, että just joo.;) On kuitenkin monenlaisia intressejä keskustella, hyvin monenlaisia taitopohjia ja ylipäätään hyvin monenlaista ihmisyyttä.

        Se palstapersoonien julkikuvan kiillotus ei mielestäni saisi häiritä ainakaan keskusteluita.

        Sä kirjoitit kiinnostavia ajatuksia.:)


      • cookos
        Dazu kirjoitti:

        "hienosti oivallettu tuo yhteisöllisyys."

        ai... *ylpeilee*


        "heikommat ovatkin helppo kohde."

        Niin, no olenhan minä heikkona naisiin... minua kiusannut oli nainen. Olin ihan asiallinen ja ignoorasin hänen ilkeytensä täysin, enkä reagoinut tunteellisesti, mitä hän siis yritti.
        Asiallisuuteni sai hänet sekoamaan niin, että alkoi ladella tappouhkauksia ym. viisasta.


        "Ja sanoo reilusti vastaan, jos näyttää siltä, että jotain siihen viittaavaa ilmenee."

        Paitsi, että vastaan sanominen, tai valittaminen asiasta osoittaa se, että kiusaaja on päässyt tavoitteeseen. Hän yrittää aiheuttaa kurjaa oloa uhrilleen ja osoittamalla sitä, uhria antaa kiusaajalleen mielihyvää.
        Paremminkin kiusaajaan pitäisi suhtautua, kuin idioottiin, tai rasitteeseen, jolloin kiusaaja huomaa, ettei hänen toimintatapansa ole toimiva kyseistä henkilöä kohtaan.

        kiusaamista ilmassa, paras keino on kait olla välittämättä. Ne kuviot on monesti niin monimutkaisia, työyhteisössä, että jos niistä selvii ehjin nahoin, hyvä niin.
        ja kun alkua miettii, kuka sen aloitti ja mistä syystä..voi olla , että yhtä syyllistä ei ole. Joku viaton kommentti vaikka toisesta henkilöstä voi paisua suhteettomaksi.
        Kiusaajalla itsellään on muuten monesti kurja olo ja koittaa sitten heittää sen olonsa jonkun toisen harteille. Paha olo saa aikaan pahaa heijastusta.
        Oliskohan narsistilla ja kiusaajalla jotain yhteistä keskenään...? On vähän sellasia kokemuksia.


      • hmh,
        Dazu kirjoitti:

        "Sanon suoraan, että musta tämä on hyvin kritiikin vastaisen keskustelualueen oloinen. Osalla kirjoittajista on mielestäni suuriakin vaikeuksia erottaa se, että milloin puhutaan yleistasolla jostakin asiasta ja milloin taas kysymys on enemmän & ensisijaisesti jonkun omasta yksilökohtaisesta persoonasta."

        No tuo voi olla aika normaalia, kun ottaa huomioon palstan hengen näin yleisesti. Onhan tuota muillakin palstoilla. Sellainen kirjoittaja joka haluaa julkikuvansa kiiltävän, ajattelee helposti henkilökohtaisesti ja ottaa asioita henkilökohtaisesti, vaikka näillä palstoilla pitäisi aina pyrkiä asiakohtaiseen kirjoitteluun.

        Huono piirre tällä palstalla on minun nähdäkseni kuitenkin se, että vaikuttaa siltä, kuin ihmiset eivät tarkoittaisi, mitä sanovat. Moni vaikuttaa epäaidolta ja epäpersoonalliselta.

        Jos menet jollekin muka-asiapalstalle toteamaan vaikkapa joidenkin lapsiaan vihaavien äitien keskusteluun, että "ei se lasten vika ole, että teillä menee huonosti", saa näistä kyllä peräänsä melkoisen perkelelauman... (itsestään)ylpeitä vanhempia, jotka valittavat lastensa epätäydellisyyttä.
        Paljon on sellaisia "yhden totuuden" piirejä, joiden maailmankuvaa ei ole syytä mennä kieltämään.

        Jos, huom. JOS sä olet sama, kuin tuon allaolevan linkin kirjoittaja, niin olen hyvin pahoillani, että vaivauduin jakamaan ajatuksia kanssasi tässä ketjussa. En olisi tehnyt sitä, jos mulla olisi ollut tietoa ajatusmaailmastasi laajemminkin.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000005&conference=3500000000000010&posting=22000000041239030


      • Dazu
        cookos kirjoitti:

        kiusaamista ilmassa, paras keino on kait olla välittämättä. Ne kuviot on monesti niin monimutkaisia, työyhteisössä, että jos niistä selvii ehjin nahoin, hyvä niin.
        ja kun alkua miettii, kuka sen aloitti ja mistä syystä..voi olla , että yhtä syyllistä ei ole. Joku viaton kommentti vaikka toisesta henkilöstä voi paisua suhteettomaksi.
        Kiusaajalla itsellään on muuten monesti kurja olo ja koittaa sitten heittää sen olonsa jonkun toisen harteille. Paha olo saa aikaan pahaa heijastusta.
        Oliskohan narsistilla ja kiusaajalla jotain yhteistä keskenään...? On vähän sellasia kokemuksia.

        Mielestäni tämä pomoni, joka minua kiusasi, oli narsistisen persoonallisuushäiriön omaava. En häntä tietty paremmin tunne, mutta tiedän tietyt merkit, joista lukea ihmisen persoonallisuuden rakenteen.

        Minussa on paljon sellaista lapsekasta piirrettä ja toisaalta saatan vaikuttaa ujouden ja rauhallisuuden takia myös sellaiselta jolla ei ole kansan ääntä puolellaan, jolloin kiusaaminen olisi mahdollisesti sosiaalisesti hyväksyttävää.
        Kiusaaja kiusaa itseään; eli hän näkee kiusatussa isensä lapsena ja asettuu itse äitinsä/isänsä asemaan.(usein vaikeilla naisilla on vaikea isä)

        Mutta huomasin kuvasi. Et sinä kovin kaukana niistä arveluista ollutkaan! Kyllä tuommoinen kelpais olla kurkistelemassa peiton alta.


      • Dazu
        hmh, kirjoitti:

        "Huono piirre tällä palstalla on minun nähdäkseni kuitenkin se, että vaikuttaa siltä, kuin ihmiset eivät tarkoittaisi, mitä sanovat. Moni vaikuttaa epäaidolta ja epäpersoonalliselta."

        Niin. Kieltämättä aika usein on noin. Aitoa ilmaisua, ilman erityisiä intressisidonnaisuuksia...Onko sitä sitten miten paljon tällaisilla ihmisten "näyttäytymis"-areenoilla? Hmh. Ainakin provokaation arvostus tuntuisi olevan voimissaan tällä palstalla. Liikaa. Hmmm... Pari fiksun oloista kirjoittajaa on musta aikoinaan aika hyvin todenneet siitä, että asiallisuuteen suhtaudutaan näillä palstoilla usein jopa vihamielisemmin, kuin provokoivaan vitun viljelyyn. Asiallisuus voi joskus olla jopa elementti, jolla kirjoittaja pahimmissa tapauksissa ajaa itsensä "karsinoihin", jonkatyyppisistä tämänkaltaisissa keskusteluyhteisöissä saattaa ihmisen väliin olla jopa hyvinkin vaikeaa riipiä itsensä ihmisenä irti, tarkoitan keskusteluyhteydessä siis.

        Yritin sanoa (äh), että joku ns. "yleispopularistinen" tms. yleispopulistinen(?) ilmaisu on tällaisilla palstoilla usein melko kovassakin huudossa ja lisäksi mitä kovemmin sä persoonaasi huudat, sitä "rehellisempänä" sinut saatetaan kokea, mikä ainakin musta henkilökohtaisesti on hieman outoa. ( Edeltävä ilmaus vertauskuvallisena ilmauksena, toki, eikä mitenkään juuri sinuun viitaten.)

        "Jos menet jollekin muka-asiapalstalle toteamaan vaikkapa joidenkin lapsiaan vihaavien äitien keskusteluun, että "ei se lasten vika ole, että teillä menee huonosti", saa näistä kyllä peräänsä melkoisen perkelelauman... (itsestään)ylpeitä vanhempia, jotka valittavat lastensa epätäydellisyyttä.
        Paljon on sellaisia "yhden totuuden" piirejä, joiden maailmankuvaa ei ole syytä mennä kieltämään."

        Niin. "Yhden totuuden" piirit. Luulisin tietäväni ilmiöstä ainakin jotakin. Kaikkihan me siihen jossakin määrin sorrutaan, mutta on ihmisissä kieltämättä suuriakin eroja siinä, että _mitä_ argumentteja tulkitaan omakohtaiseksi ja erityisesti ns. henkilöpersoonaa sivuaviksi. Jos siis nyt vaikka (pitäydyn edellä pohtimassasi äiti-teemassa..) joku vetäis yleistävän aloituksen, jossa haukkuu kaikki uraäidit lyttyyn ja sitten odottaisi ainoastaan kiitosta omalle persoonalleen, niin kyllähän sellaisesta ihmisestä vähän ajattelee, että just joo.;) On kuitenkin monenlaisia intressejä keskustella, hyvin monenlaisia taitopohjia ja ylipäätään hyvin monenlaista ihmisyyttä.

        Se palstapersoonien julkikuvan kiillotus ei mielestäni saisi häiritä ainakaan keskusteluita.

        Sä kirjoitit kiinnostavia ajatuksia.:)

        "Pari fiksun oloista kirjoittajaa on musta aikoinaan aika hyvin todenneet siitä, että asiallisuuteen suhtaudutaan näillä palstoilla usein jopa vihamielisemmin, kuin provokoivaan vitun viljelyyn."

        Näin voi joskus olla. Olen huomannut, että joskus jos valtavirta on todella ulalla ja sitten kirjoittaa röyhkeästi aivan erilaisia ajatuksia, saatetaan kirjoitus tulla varovaisesti arvioimaan väärässä olevaksi. :)
        Oletko joku tuttu kirjoittaja, kun olet aiemminkin täällä ollut? Olemmeko aiemmin keskustelleet?


        "Asiallisuus voi joskus olla jopa elementti, jolla kirjoittaja pahimmissa tapauksissa ajaa itsensä "karsinoihin", jonkatyyppisistä tämänkaltaisissa keskusteluyhteisöissä saattaa ihmisen väliin olla jopa hyvinkin vaikeaa riipiä itsensä ihmisenä irti, tarkoitan keskusteluyhteydessä siis."

        Tarkoitatko stereotypisointia?


        "ja lisäksi mitä kovemmin sä persoonaasi huudat, sitä "rehellisempänä" sinut saatetaan kokea, mikä ainakin musta henkilökohtaisesti on hieman outoa."

        Näin voi joillakin olla. Monesti ainakin tällä palstalla parhaimmin esillä olevat vaikuttavat epäaidoimmlta. Minusta on niin, että itsen huutaminen on juuri epäaitoa, mutta omat näkemykset asiakeskustelun yhteydessä tuovat paremmin esille omia näkemyksiä ja ajattelua aidosti ja vilpittömästi.


        "(pitäydyn edellä pohtimassasi äiti-teemassa..)"

        Tämä "äiti-teema" on sellainen aihe, missä siis oli kyse siitä, että sisäisesti melko terveistä lapsista tehdään ulkoisesti sairaita, jotta äidin olo helpottuisi. Eli siis äiti siirtää oman pahan olonsa lapseen, kuvittelemalla lapsen olevan ongelmainen. Näiden lasten ongelmien syiksi ollaan sitten kehitelty kaikenlaisia "tieteellisiä"-syitä, oikeuttamaan vian etsimisen lapsesta. Järkyttävää on, että valtaosa ammattilaisista... psykiatreista ym. tukevat äidin toimintaa ja parantavat lasta, sen koommin puuttumatta äitiin.

        Samankaltainen ilmiö on toisaalla mainitsemani narsisti-exien voivotteleminen; usein juuri narsistit kerääntyvät palstoille antamaan vertaistukea toisilleen, kun projisoivat exänsä pahoiksi ja narsistisiksi.
        Siinäkin on kyse siitä, että tullaan netiin tyyliin: "onhan se mun exä narsisti, onhan?". Yleensä ihminen tarvitsee vakuuttelua tyyliin: "teinkö väärin, miten voin hyvittää tekoni?".
        Eli siis siinä on vinha ero uskotella itselleen toisen pahuutta, kuin että harmittelisi omaa väärää toimiintaansa.

        Usein näillä "narsistien uhreilla" ei ole minkäänlaisia ongelmia mustamaalata "narsistia" sekä netissä, että livenä ja eristää tätä yhteisöstä. Mutta, mutta eikös narsisti juuri toimikin niin, että mustamaalaa ja eristää...


    • . . . . . .

      Hyvä anonyymi nettikirjoittelija,

      Ei ole olemassa oikeutettua kiusaamista. Miksi kiusaaminen muuttuisi oikeutetummaksi, jos siihen on "syy"? Vähentääkö se kiusaamista? Ja valitettavan totta on tämä sinunkin ajattelutapasi, jossa kiusattu, pahoinpidelty, surmattu, murhattu, on itse syyllinen: hän on omalla käytöksellään aiheuttanut onnettomuuden. Mutta kyllä vastuu on aina sillä teon tekijällä. Aina.

      Sinä olet vastuussa aiheuttamastasi mielipahasta eräällekin nimimerkille, jota oikein oman aloituksen muodossa syyttelit asiasta täysin perusteettomasti. Sinulla ei ollut mitään käsitystä asiasta, sen näki jokainen.

      Ennen luulin, että siellä lankojen ja langattomuuksien takana kirjoittelee älykäs ja kenties humaanikin ihminen. Enää en niin luule. Ja mä olen tästä havainnostani erittäin pahoillani. Maailma ei tarvitisisi enempää kiusaajia. Ei edes nettimaailma, jossa jotkut todella luulevat, että "eihän sillä mitään merkitystä ole mitä joku sanoo". Ja sen todellakin näkee sinun teksteistäsi.

      • väittäisin kyllä, että "e.W on romahtanut"-kirjoitukseen oli hyvät perusteet olemassa.


        "Pyrit ärsyttämään silloin ihan tahallasi, mutta asia on jo sovittu-ainakin omalta osaltani"



        MarttyyriMallari-TTt


      • . . . . . .
        MarttyyriMallari-TTt kirjoitti:

        väittäisin kyllä, että "e.W on romahtanut"-kirjoitukseen oli hyvät perusteet olemassa.


        "Pyrit ärsyttämään silloin ihan tahallasi, mutta asia on jo sovittu-ainakin omalta osaltani"



        MarttyyriMallari-TTt

        täytyy nyt tunnustaa, etten tiedä tätä "e.W on romahtanut" -kirjoitustasi, mutta kuulostaahan tuo jo aikamoiselta henkilöön kohdistuvalta solvaukselta. Minulla olisi nyt täydet perusteet kirjoittaa mielipiteenäni muutamia asioita vaikka sinun tunneälykkyydestäsi, fiksuudestasi tai vaikka ymmärryskyvystäsi. Voisin tehdä siitä oman aloituksen vaikka nimimerkilläni ja saisin asialle huomiota ja painoarvoa. Mutta en sitä tee. En koe minkäänlaista tarvetta tai halua sellaiseen. Oikeasti vähän säälität minua. En todellakaan halua sinua kiusata.

        En ole eW. Enkä ole se toinenkaan henkilö, jonka kiusaamiseen tuossa edellisessä viestissäni viittasin. Vain heikot, henkisesti heikot käyvät toisten kimppuun. Yritä miettiä näitä asioita, jooko? Yritä ajatella, mitä teet toisille ihmisille. Äly ilman empatian kykyä on helvetillinen yhdistelmä. Enkä minä enää sinun älykkyydestäsikään ole ihan varma.

        Miten olet sopinut eW:n kanssa? Olet pyytänyt anteeksi törkeää käytöstäsi? Oletko?


      • . . . . . . kirjoitti:

        täytyy nyt tunnustaa, etten tiedä tätä "e.W on romahtanut" -kirjoitustasi, mutta kuulostaahan tuo jo aikamoiselta henkilöön kohdistuvalta solvaukselta. Minulla olisi nyt täydet perusteet kirjoittaa mielipiteenäni muutamia asioita vaikka sinun tunneälykkyydestäsi, fiksuudestasi tai vaikka ymmärryskyvystäsi. Voisin tehdä siitä oman aloituksen vaikka nimimerkilläni ja saisin asialle huomiota ja painoarvoa. Mutta en sitä tee. En koe minkäänlaista tarvetta tai halua sellaiseen. Oikeasti vähän säälität minua. En todellakaan halua sinua kiusata.

        En ole eW. Enkä ole se toinenkaan henkilö, jonka kiusaamiseen tuossa edellisessä viestissäni viittasin. Vain heikot, henkisesti heikot käyvät toisten kimppuun. Yritä miettiä näitä asioita, jooko? Yritä ajatella, mitä teet toisille ihmisille. Äly ilman empatian kykyä on helvetillinen yhdistelmä. Enkä minä enää sinun älykkyydestäsikään ole ihan varma.

        Miten olet sopinut eW:n kanssa? Olet pyytänyt anteeksi törkeää käytöstäsi? Oletko?

        anteeksi, koska siihen ei ollut mitään syytä. Voit tehdä aloituksen omalla nimmarillasi allekirjoittaneen tunneälystä tms., mutta en vastaa siihen.


        "Tiedän tarkalleen mitä teen"


        MarttyyriMallari-TTt


      • . . . . . .
        MarttyyriMallari-TTt kirjoitti:

        anteeksi, koska siihen ei ollut mitään syytä. Voit tehdä aloituksen omalla nimmarillasi allekirjoittaneen tunneälystä tms., mutta en vastaa siihen.


        "Tiedän tarkalleen mitä teen"


        MarttyyriMallari-TTt

        Ethän sinä vastaisi, sehän olisi selvä. Mutta sellaista kirjoitusta sinusta ei ilmesty tälle palstalle. Ei ainakaan minun toimestani.

        Etkä pyytänyt anteeksi. Sääli.

        Taidat katsoa, että tuossa henkilöä solvaavassa aloituksessasi ikään kuin kostit aiemmin kokemasi ärsytyksen, jonka ajattelit ew:n sinulle aiheuttaneen. Ja näin asia sinun puoleltasi olisi "sovittu".

        Kuva alkaa tarkentua. Todellakaan et tiedä, mitä teet. Luulithan minuakin joksikin muuksi.

        Olen pahoillani.


      • . . . . . . kirjoitti:

        Ethän sinä vastaisi, sehän olisi selvä. Mutta sellaista kirjoitusta sinusta ei ilmesty tälle palstalle. Ei ainakaan minun toimestani.

        Etkä pyytänyt anteeksi. Sääli.

        Taidat katsoa, että tuossa henkilöä solvaavassa aloituksessasi ikään kuin kostit aiemmin kokemasi ärsytyksen, jonka ajattelit ew:n sinulle aiheuttaneen. Ja näin asia sinun puoleltasi olisi "sovittu".

        Kuva alkaa tarkentua. Todellakaan et tiedä, mitä teet. Luulithan minuakin joksikin muuksi.

        Olen pahoillani.

        itsesi niin sitten tunnen. En todellakaan pyydä silloin anteeksi kun joudun syyttä solvatuksi.


        "Ei tarvitse pyytää anteeksi"


        MarttyyriMallari-TTt


      • . . . . . .
        MarttyyriMallari-TTt kirjoitti:

        itsesi niin sitten tunnen. En todellakaan pyydä silloin anteeksi kun joudun syyttä solvatuksi.


        "Ei tarvitse pyytää anteeksi"


        MarttyyriMallari-TTt

        luulisihan kuitenkin, että kukaan ei joudu maalitauluksi, jos ei arvostele toisia tai käyttäydy muuten kummallisesti. Mutta sinun kohdallasi oli käynyt toisin? Sinua solvattiin syyttä? Kamalaa sellainen. Mutta etkö maininnut myös, että eihän kukaan täällä välitä mitä toiset kirjoittaa. Ei ainakaan pitäisi ja nettikiusaaminen on pelkkä vitsi! Ei kun sinä olitkin se poikkeus. Sinua täällä onkin syyttä suotta solvattu ja sinä tunsit itsesi ahdistetuksi ja oikeutetuksi kostotoimillesi?

        Silmä silästä? Ja vähän enemmänkin?


      • . . . . . . kirjoitti:

        luulisihan kuitenkin, että kukaan ei joudu maalitauluksi, jos ei arvostele toisia tai käyttäydy muuten kummallisesti. Mutta sinun kohdallasi oli käynyt toisin? Sinua solvattiin syyttä? Kamalaa sellainen. Mutta etkö maininnut myös, että eihän kukaan täällä välitä mitä toiset kirjoittaa. Ei ainakaan pitäisi ja nettikiusaaminen on pelkkä vitsi! Ei kun sinä olitkin se poikkeus. Sinua täällä onkin syyttä suotta solvattu ja sinä tunsit itsesi ahdistetuksi ja oikeutetuksi kostotoimillesi?

        Silmä silästä? Ja vähän enemmänkin?

        olisi ollut järkevämpää jättää koko juttu sikseen, mutta eihän sitä kaikkea viitsi ottaa vastaan.


        "Kyseinen aloitus oli sävyltään sovitteleva"


        MarttyyriMallari-TTt


      • MarttyyriMallari-TTt kirjoitti:

        olisi ollut järkevämpää jättää koko juttu sikseen, mutta eihän sitä kaikkea viitsi ottaa vastaan.


        "Kyseinen aloitus oli sävyltään sovitteleva"


        MarttyyriMallari-TTt

        yritän suhtautua ko. henkilöön ystävällisesti ja ymmärtävästi, koska hän on kuitenkin rehellinen ihminen.


        "Yksi harvoista"


        MarttyyriMallari-TTt


      • . . . . . .
        MarttyyriMallari-TTt kirjoitti:

        olisi ollut järkevämpää jättää koko juttu sikseen, mutta eihän sitä kaikkea viitsi ottaa vastaan.


        "Kyseinen aloitus oli sävyltään sovitteleva"


        MarttyyriMallari-TTt

        vaikka otsikko ei ihan sovittelevalta ensinäkemältä vaikuta.

        Mutta mieti elämää, meitä ihmisiä, rakkaita lähimmäisiämme. Millainen ihminen sinä haluat olla? Mitä haluat ihmisille antaa? Mitä haluat ihmisiltä saada?

        Tunnustus 1:
        Vaikka minulla onkin rekisteröity nimimerkki, niin tällä palstalla olen kirjoittanut aina puskista. Et siis "tuntisi" minua, vaikka nimimerkkinikin kertoisin.

        Tunnustus 2:
        Olet ainoa kirjoittaja palstalla, joka on saanut minut ärsyyntymään. Tai joskus aiemmin sait. Minä olen muuttunut, et sinä eli älä huoli, kyllä ärsyttävyytesi vielä toimii joihinkin.

        So long.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      314
      3672
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      268
      2115
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      99
      1449
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1353
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      93
      1338
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1207
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1198
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1034
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      49
      1028
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      924
    Aihe