Kokemuksia citymaastureista

on virkaa

Hei
Kertokaapa kokemuksia citymaastureiden ominaisuuksista maastossa, tiedän että näitä kyseisiä autoja ei voi verrata oikeisiin maastureihin joten lapselliset kommentit mielellään pois.

Eli kuika pääsee menemään esim paksulumisella metsäautotiellä, pellolla, veneen nosto hiekkaluiskalta jne.

Lähinnä kiinnostaisi Freelanderi, Honda crv ja Toyota RV4 osalta kokemuset.

Myös kaikki tekniikkaan liittyvät haukut ja kehut on tarpeen.

92

16980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terraindriver

      Voin vain kertoa 15 vuoden takaisista kokemuksista Nissan Patrollista (pitkä) ja Tojon Landcruiserista.
      20-25 cm umpilumessa OK, samoin kyntöpellolla jos varoo isompia ojia. Metsämaastossa varottava paikkoja joissa voi jäädä keskeltä kiinni. Pehmeässä hiekassa uppoaa helposti akseleita myöden. Vinssi keulalla on hyvin tarpeellinen käyttöäsi ajatellen.

      • :) .....

        Lunta on montaa eri tyyppiä. Kevyessä lumessa voi päästä vakionelikolla 40 - 50cm. Toisaalta jäätynyt kova hankilumi, niin 20 cm voi olla liikaa. Renkailla ja lumiketjuilla valtava merkitys.

        Hiekassa pitää laskea rengaspaineita, jolloin ei ole ongelmaa.


      • Pellenlelu
        :) ..... kirjoitti:

        Lunta on montaa eri tyyppiä. Kevyessä lumessa voi päästä vakionelikolla 40 - 50cm. Toisaalta jäätynyt kova hankilumi, niin 20 cm voi olla liikaa. Renkailla ja lumiketjuilla valtava merkitys.

        Hiekassa pitää laskea rengaspaineita, jolloin ei ole ongelmaa.

        Noilla nykyisillä halvoilla parkettimaastureilla ei tee hunoissa olosuhteissa yhtään mitään.Minulla oli RAV-4 Bensa koneella ja kulutus oli 10-12 litraa satasella.Ainut hyvä puoli oli mielestäni näkyvyys liikenteessä.Asvaltti tiellä kurvissa se meinasi olla katollaan jos vähänkin ajoi kovempaa.En suosittele.


      • japanilainenleluteollisuus
        Pellenlelu kirjoitti:

        Noilla nykyisillä halvoilla parkettimaastureilla ei tee hunoissa olosuhteissa yhtään mitään.Minulla oli RAV-4 Bensa koneella ja kulutus oli 10-12 litraa satasella.Ainut hyvä puoli oli mielestäni näkyvyys liikenteessä.Asvaltti tiellä kurvissa se meinasi olla katollaan jos vähänkin ajoi kovempaa.En suosittele.

        Kyllähän asioista perillä olevat henkilöt tietävät, että ravistin on lelu.


      • raskas...
        Pellenlelu kirjoitti:

        Noilla nykyisillä halvoilla parkettimaastureilla ei tee hunoissa olosuhteissa yhtään mitään.Minulla oli RAV-4 Bensa koneella ja kulutus oli 10-12 litraa satasella.Ainut hyvä puoli oli mielestäni näkyvyys liikenteessä.Asvaltti tiellä kurvissa se meinasi olla katollaan jos vähänkin ajoi kovempaa.En suosittele.

        kaasujalka.Meillä ei kuluta ikinä yli 11 litraa/sadalla edes kaupungissa.Kesällä noin 9l kulutus.(2l bensa 4-veto 2000malli)Ei ole koskaan ollut lähelläkään kaatua.Kun ei korjauksiin mene rahaa niin on ihan ok.
        Uudet kuluttaa vielä selvästi vähemmän.


    • videoita

      Youtubesta löytyy tukuttain videoita joissa kokeillaanmaastureita eri tilanteissa. Varsinkin venäläiset testailee kaikenlaisia maastoautoja, valitettavasti kielestä ja kirjaimista ei ymmärrä mitään :)

      • Osoittavat
        kun hakee kirjoitti:

        Tossa muutama malliksi

        http://www.youtube.com/watch?v=KzZDjf-EtUQ&feature=related

        http://www.youtube.com/watch?v=n8NPHLfNIKc&feature=related

        http://www.youtube.com/watch?v=ua-vDQ9CycI

        selkeästi, ettei citymaastureista ole maastoon. Kaikki pätkät oli ajettu kovalla uralla, ja vaikeutena oli lähinnä töyssyt, ja yhdessä lumi, jota sitäkään ei ollut montaa senttiä, mutta lukkojen ja talvirenkaiden puute hyydytti menon.

        Maastossa on tärkeää erityisesti pito, joka saavutetaan pitkillä pyörän joustoilla, tasauspyörästölukoilla ja riittävän hitaalla renkaan pyörimisellä ja tasaisella väännöllä.

        Ainakin kahdessa noista videoista pyörät sutivat rajusti, mikä johtuu juuri siitä, että kun vauhti hiipuu maaston vuoksi ja alennusvaihde puuttuu, niin sopivaa välitystä ei enää löydy, kone alkaa hyytymään alikierroksilla ja asia kompensoidaan kaasulla.


    • nipponkippon

      Ainoa joka toimii on Freelander,noilla riisikipoilla kyllä pääsee pellolle ja metsään mutta ei sieltä pois.

      • seppoo

        on kokemuksia.citimaasturi on paras juuri veneen nostoon ja muuhun tavalliseen ajoon,silti lähes henkilöauton veroinen tiellä,paitsi parempi näkyvyys.ja kulkee lumessa,paljon ketterämpi kuin vanha maasturi,hinta silti sama!mulla vanha crv,ei enää koskaan oikeaa maasturia!


      • oikeaan masturiin
        seppoo kirjoitti:

        on kokemuksia.citimaasturi on paras juuri veneen nostoon ja muuhun tavalliseen ajoon,silti lähes henkilöauton veroinen tiellä,paitsi parempi näkyvyys.ja kulkee lumessa,paljon ketterämpi kuin vanha maasturi,hinta silti sama!mulla vanha crv,ei enää koskaan oikeaa maasturia!

        Olen kyllä samaa mieltä, että jotta hankkisin ihan oikean maastoauton, niin sille pitäisi sitten olla ihan oikeasti tarvetta.

        Se on sitten eri asia kuin pitää vanhaa maasturin raatoa hillareissu ja metsästysautona, jolla ajellaan vain mökkimaisemissa.


      • .......

        Freelanderilla ei pääse edes sinne pelolle, kun sähkölaitteet simahtaa ja auto leviää siihen. Saat asua korjaamolla.


      • äskettäin

        youtubelta videoita ja näytti siltä että freelanderilla kyllä pääsee menemään pahastakin paikasta.

        Ainut vika siinä vissiin on että bensa koneena se ei tahdo kestää, dieselistä en tiedä ?

        Laittakaa toki kaikki kommenteja jos joku tietää freelanderin dieselistä ?


      • maasturi ole
        seppoo kirjoitti:

        on kokemuksia.citimaasturi on paras juuri veneen nostoon ja muuhun tavalliseen ajoon,silti lähes henkilöauton veroinen tiellä,paitsi parempi näkyvyys.ja kulkee lumessa,paljon ketterämpi kuin vanha maasturi,hinta silti sama!mulla vanha crv,ei enää koskaan oikeaa maasturia!

        Kankea. Paitsi joku ikivanha iso tojotan/nissanin rohjo on todella kankea. Mutta paljon ketterämpiäkin on, ja maastossa ne loistavat vrt. citymaasturiin, samoin väännössä ja vetotehtävissä.

        Ajettavuus ei maantiellä ole yhtä sporttinen, koska suurijoustovarainen maasturi ei kaikkia viehätä.


    • ole vaihtoehtoja ?

      Saanko kysyä, miksei muita vaihtoehtoja ?

      Jos eteneminen on tarkoitus, kannattaisi otta kunnollisiakin cittareita, eikä vain CR-V:tä ja muita etuvetoja.

      Mitsubishi Outlander, jatkuva neliveto ja Subaru Forester myös jatkuva neliveto, nämä ehdottomasti mukaan. Etenkin uusi Forester on pätevä.

      Sitten Suzuki Grand Vitara on todennäköisesti kaikista pätevin, koska siinä on alennusvaihdekkin.

      RAV4 ja CR-V eivät nelivedollaan kyllä erityisen paljon loista. Freelanderissa ihan pätevä neliveto ja riittävästi maavaraa. Mutta Land Rover on luotettavuudessa ollut jo vuosia täysi nolla ja aina luotettavuustutkimuksien hännillä. Japanilaiset ovat sitten toinen ääripää, luotettavien joukossa, eli jos huolettomuudella on merkitystä.

      • RAV4 ja Freelander

        Kommenteistasi päätellen unohdat, että RAV4:ssä on maastoajoa varten lukittava neliveto. Heikkoutena sen järjestelmässä on lähinnä se, ettei luistonestoa saa kytketyksi pois painikkeella (jollain ihme poljinkikkailusekvenssillä kuulemma saa).

        Mitä syytä on kehua Freelanderin nelivetoa? Sehän ei ole edes lukittavissa, vaan perustuu Haldexiin ja automaattiseen kytkeytymiseen. Vanhan mallin toteutus on vielä selvästi alkeellisempi, perustuen viskokytkimeen.

        Grand Vitara on tosiaan pätevin. Foresterissa on jatkuva neliveto, mutta ei varsinaista lukkoa keskitasauspyörästössä, vaan pelkkä luistonrajoitin.


      • Pystyypäs
        RAV4 ja Freelander kirjoitti:

        Kommenteistasi päätellen unohdat, että RAV4:ssä on maastoajoa varten lukittava neliveto. Heikkoutena sen järjestelmässä on lähinnä se, ettei luistonestoa saa kytketyksi pois painikkeella (jollain ihme poljinkikkailusekvenssillä kuulemma saa).

        Mitä syytä on kehua Freelanderin nelivetoa? Sehän ei ole edes lukittavissa, vaan perustuu Haldexiin ja automaattiseen kytkeytymiseen. Vanhan mallin toteutus on vielä selvästi alkeellisempi, perustuen viskokytkimeen.

        Grand Vitara on tosiaan pätevin. Foresterissa on jatkuva neliveto, mutta ei varsinaista lukkoa keskitasauspyörästössä, vaan pelkkä luistonrajoitin.

        Minulla 2011 RAV 4 d4d ja kyllä siitä ainkain saa tuo luistoneston (ja ajonvakautuksen( päältä pois painamalla sitä painiketta pitkään.

        Viime vkonloppuna tulin mökiltä ja la oli satanut kovasti vettä, jolloin lumitie aivan sohjossa. Nippa nappa pääsi 13 km pätkän metsäautotietä kantatielle. Vajaavetoisella ei olisi ollut mitään asiaa tuollaiseen sohjoon. RAV:ssakin alkoi viimeisen kilometrin kohdalla ajotietokone varoittelemaan öljyn lämmöstä.


    • AWD toimiii

      Hanki mielummin kunnollinen neliveto cittari ja unohda suosiolla nuo vajaavetoiset, joista ei ole mihinkään tosipaikan (liukkaan) tullen.

      Tuossa mainittiin jo Mitsu ja Subbe...

    • Matti 69

      karju miu, mies ostaa auton fiiliksellä piste

    • Jtaz

      Katumaasturia ei ole tarkoitettu maastoajoon. Huonoilla teillä toki menee, mutta ei sillä pidä umpimetsään/kynnöspellolle mennä...
      Toisaalta, moniko ajaa "oikealla" maasturillakaan oikeassa maastossa...?

      • Matti 69

        oonki ihmetelly, auto miehen mukaan.


      • auto sen mukaan

        Citymaasturilla pääsee paikoissa, joihin ei ole henkilöautolla asiaa. Maasturilla pääsee paikoissa, joihin ei ole citymaasturilla asiaa. Oma tarve on se, joka ratkaisee. Maastoajo ei ole mikää on/off -juttu vaan jatkumo, jonka vaikeampaan ääripäähän harvemmalla on tarvetta.


      • näin se menee

        Olen samaa mieltä katumaasturia ei kannata ostaa jos on tarkoitus ajaa oikeasti maastossa.

        Katumaasturi kelpaa teille, jotka on tarkoitettu autolla ajamiseen. Sitten kun siirrytään traktoriurille tai tiettömään maastoon, niin sitten tarvitaan maastoauto.

        Neliveto ja vähän suurempi maavara auttaa kuitenkin pääsemään reilusti pahemmista paikoista kun normi henkilöauto.


      • Jeepman
        auto sen mukaan kirjoitti:

        Citymaasturilla pääsee paikoissa, joihin ei ole henkilöautolla asiaa. Maasturilla pääsee paikoissa, joihin ei ole citymaasturilla asiaa. Oma tarve on se, joka ratkaisee. Maastoajo ei ole mikää on/off -juttu vaan jatkumo, jonka vaikeampaan ääripäähän harvemmalla on tarvetta.

        Maasto tai sen mieltäminen ei todellakaan ole mikään on/off-juttu. Toiset vain katselee maailmaa mustavalkoisin lasein...on joko tie (luultavasti kestopäällysteellä) tai sitten umpirämeikkö tai louhikko, ei mitään välimuotoja.

        maaston voi sanoa alkavan yleisen tie- ja katualueen ulkopuolella, se voi olla kumpareikasta niittyä, laakeaa kalliota, savista pellonpiennarta, mutaista metsätien pohjaa tai talvella jääpeitteistä järvenselkää. Sellaista jossa normaali vajaavetoinen on helisemässä vaikka siellä ratin takana istuisi kuka tahansa. Hyvälle citymaasturille tai kuten itse sanon, katujeepille, löytyy kyllä maastoaluetta tallata ilman että sitä edes yrittäisi viedä sinne missä vain offroad/telavehkeet painelee.

        Juurikin se kunkin oma tarve ratkaisee minkälaisen auton alleen laittaa.


    • 4x4

      sitte seuraava tekniikanmaailma...
      sitä mä vartoilen...
      forester vataan haldex pelit...
      vai onko haldex pellet...

      • Matti 69

        liittyy maastoautoihin?

        Onko Zuparu sellane?


      • TM:stä ei apua

        Jaahas, onko TM:ssä tulossa joku citymaasturitesti? Älä kuule turhaan kuvittele, että noista lehtijutuista saisi apua minkäänlaiseen maasto-ominaisuuksien arviointiin. Autolehdet lähtevät nykyään poikkeuksetta siitä ajatuksesta, että neliveto ja maavara ovat citymaasturissa vain koristeena, eikä niistä tarvitse autoa testattaessa välittää. Tämä on valitettavaa laiskuutta ja asennevammaisuutta lehdiltä, mutta totta.


      • kirjoitin Auto Bildin
        TM:stä ei apua kirjoitti:

        Jaahas, onko TM:ssä tulossa joku citymaasturitesti? Älä kuule turhaan kuvittele, että noista lehtijutuista saisi apua minkäänlaiseen maasto-ominaisuuksien arviointiin. Autolehdet lähtevät nykyään poikkeuksetta siitä ajatuksesta, että neliveto ja maavara ovat citymaasturissa vain koristeena, eikä niistä tarvitse autoa testattaessa välittää. Tämä on valitettavaa laiskuutta ja asennevammaisuutta lehdiltä, mutta totta.

        cittartitestistä jossa maasto-ominaisuuksien painotus oli 0,6% kokonaisuudesta. TM:ssä oli muistaakseni 10% tai 5% painotuksella arvioitu maastokelpoisuutta.

        Näillä määreillä jatketaan "suurin tavaratila voittaa aina" linjalla, kunnes jollain on suurempi tavaratila kuin Skodalla. Silloin arvosteluperuste muuttuu ja Skoda julistetaan voittajaksi. Kun Skoda ei ole mukana Ford Mondeo voittaa cittaritestin ja Land Rover Defender jää viimeiseksi!


      • TM:stä ei apua kirjoitti:

        Jaahas, onko TM:ssä tulossa joku citymaasturitesti? Älä kuule turhaan kuvittele, että noista lehtijutuista saisi apua minkäänlaiseen maasto-ominaisuuksien arviointiin. Autolehdet lähtevät nykyään poikkeuksetta siitä ajatuksesta, että neliveto ja maavara ovat citymaasturissa vain koristeena, eikä niistä tarvitse autoa testattaessa välittää. Tämä on valitettavaa laiskuutta ja asennevammaisuutta lehdiltä, mutta totta.

        Kuin tilauksesta po. aiheeseen törmäsin Tuulilasin
        muutamaan äskettäin ilmestyneeseen numeroon. Kuinka
        ollakkaan siellä puhuttiin vain möhköistä ja möhkö-
        junteista eikä sanaakaan vertailutestissä etenemi-
        sestä vaikeissa olosuhteissa.

        Autot vertailtiin ikäänkuin olisi ollut kysymyksessä
        normaalit henkilöautot. Testin paras olikin CRV
        heidän mielestään henkilöautomaisin, ei kai niin
        möhkömäinen?

        Yhtä tyhjän kanssa tuollaiset vertailutestit.
        Saahan nähdä, kuinka TM lähestyy aihetta seuraa-
        vassa numerosssaan.


      • sama homma
        Täpinä kirjoitti:

        Kuin tilauksesta po. aiheeseen törmäsin Tuulilasin
        muutamaan äskettäin ilmestyneeseen numeroon. Kuinka
        ollakkaan siellä puhuttiin vain möhköistä ja möhkö-
        junteista eikä sanaakaan vertailutestissä etenemi-
        sestä vaikeissa olosuhteissa.

        Autot vertailtiin ikäänkuin olisi ollut kysymyksessä
        normaalit henkilöautot. Testin paras olikin CRV
        heidän mielestään henkilöautomaisin, ei kai niin
        möhkömäinen?

        Yhtä tyhjän kanssa tuollaiset vertailutestit.
        Saahan nähdä, kuinka TM lähestyy aihetta seuraa-
        vassa numerosssaan.

        Tarkoitinkin kommentillani myös Tuulilasia, vaikka en sitä muistanut erikseen mainita. Listaan voi lisätä myös AutoBild Suomen. Ja silloin kun AutoBild testaa neliveto-ominaisuuksia, se tekee ne testit ihan toisesta kuin etenemiskyvyn näkökulmasta - mitaten esim. kierrosaikoja radalla, millä taas ei ole maastoajon kanssa mitään tekemistä.


      • noista

        "forester vataan haldex "

        Fordi pesi "leikkinelivedolla" etenemiskyvyssä forren...


    • Hyffis

      Ajattelin tuoda tänne oman vaatimattoman näkemykseni Citymaastureista, joita minulla on ollut kaksi ja kolmas on nyt tilattu. Ensimmäinen oli v.2003 mallinen Nissan X-Trail 2.5/AT ja auto oli todella hyvä. Alusta oli hyvin saksalaistyyppinen eli kovahko. Nisukka oli suuntavakaa, lähes viaton, mitä nyt oven lukko joskus kiukutteli. Sellaista paikkaa ei ollut, mistä autolla ei olisi selvinnyt. Ajoin umpihangessa, mudassa ja erittäin huonoilla metsäautoteillä ja kinttupoluilla. Umpimetsään ei autolla ole mielestäni asiaa, sinne mennään jalan. Mittariin kertyi 80 000 km.

      Toisen samanlaisen X-Trailin hankin vuonna 2006 ja siinä on ongelmia riittänyt alustan ja jarrujen kanssa riittämiin. Muita teknisiä vikoja ei ole esiintynyt, mutta ajo-ominaisuudet ovat rasittavat. Auto on koko kolme vuotta vetänyt vasemmalle, eikä vikaa ole löydetty. Voitte vaan kuvitella miltä tuntuu, kun miina ei mene suoraan, vaan vetää koko ajan ja venkoilee kun kameli. Alusta on muutenkin lötkö ja kummallinen. En koeajanut mallia, koska en osannut millään odottaa, että samassa autossa voi olla täysin erilainen alusta. Oppia ikä kaikki, nykyään ajan kokelaat kunnolla ja mielellään pariin kertaan. Ilman viikonlopun yli, pe-ma kestävää testiä, en ota autoa edes ajoon. Jos myyjä ei moiseen suostu,
      saa kokelas jäädä ajamatta.

      Nisukka menee alkusyksystä vaihtoon ja kilometrejä tulee taas noin 80 000. Uusi auto on Land Rover Freelander 2, jonka omistaja/haltijalausunnot ovat teknisen kestävyyden osalta olleet hyvin positiivisia. Olen saanut itse ajaa autolla reilut 1000 km ja toisen kerran vielä 300 päälle ja se on hieno peli. Suurin syy ajo-ominaisuuksiin löytyy varmaan korin vääntöjäykkyydestä, joka on yli 28000 Nm. Lanttu kulkee kuin juna ja automaatilla se ja 400 Nm vääntävä dieselkone ovat erinomainen yhdistelmä. Auto on liisari, joten jos nyt jotain ihmeellistä sattuisi (en kyllä usko), niin ainoaksi harmiksi jäisi vaiva, kun sitä pitää viedä huoltoon. Siinäkin on se hyvä puoli, että nykyään sijaisautopalvelu pelaa kun unelma.

      Summa sum laarum, minulle Citymaasturi ei ole ollut muoti-ilmiö, vaan löysin siitä itselleni hyvä autoluokan, joka tukee harrastuksia. Metsästys, kalastus ja erästely yleensä sujuu herraskaisemmin ja mukavammin kun ei tarvitse aina pohtia, ottaako pohja kiinni vai ei. Toinen Nisse on maanantaikappale ja se siitä. Autoluokkana suosittelen, jos sille on tarvetta.

      • Näin on

        Hyffis puhuu asiaa, kuten aina. Citymaastureista on kovasti vahvoja mielipiteitä, mutta harvoin ne pohjautuvat oikeaan tietoon ja kokemukseen, kuten sinulla.

        Terveisin toinen tyytyväinen erästelijä ja citymaasturin omistaja.


    • Xtraileri

      Mä oon jo vuosia pärjännyt X-traililla niin tiellä kun niissä maastoissa minne on pitänyt tavallisen ihmisen päästä. Syksyisin sienestämässä milloin millasillakin hylätyillä metsäautoteillä ihan kivutta on menty. En mä sillä tietenkään ole yrittänyt ajaa kallion päälle saatika alas sieltä... :-)
      Siihen on luonnollisesti omat laitteet. Syksyisellä märällä pellollakin olen käynyt kokeilemassa ja pois pääsin. Talvella syvässä lumessa myös. Paljon auttaa jos tietää mitä edes yrittää tehdä.
      Että siinä otsikossa pyydettyä kokemusta citymaasturista millaiseksi toi X-trail kai myös lasketaan.

    • yhdessäkään

      noista ei ole alennusvaihdetta, eli meno hyytyy maastossa, kun kytkintä pitää liu'uttaa, jos aikaa mennä riittävän hiljaa. Kuten joku mainitsi, pienistä maastureista Suzuki Vitara taitaa olla ainoa, jossa tuo alennusvaihde on.

      Paksussa lumessa tulee vastaan myös keveys. Kevyt auto jää helpommin pohjastaan kantamaan ja pyörät raapivat tyhjää.

      • Hyffis

        Alennusvaihdetta ei X-Trailissa ole, mutta sähköisesti lukittava neliveto ja automaatti auttavat huonoissa olosuhteissa kummasti. Sekä X-Trailista, että Freelander 2:sta löytyy paljon videoita, joissa autot mennä porskuttavat kolmella pyörällä ja mitä ihmeellisimmissä paikoissa. Eli ei se meno hyydy auton ominaisuuksiin.... Tämän "kovempiin" paikkoihin normaalissa liikenteessä käytettävällä autolla ei käsittääkseni tarvitse päästäkään, sitä varten on Off-Road vehkeet...

        Vuosia näitä juttuja lukeneena olen tullut siihen tulokseen, että nämä varmat ja aina negatiiviset mielipiteet tulevat henkilöiltä, jotka eivät ole Cittarilla koskaan ajaneet. Kannattaisi ajaa, tiedä miten suuri elämys se olisi:)


      • Xtraileri
        Hyffis kirjoitti:

        Alennusvaihdetta ei X-Trailissa ole, mutta sähköisesti lukittava neliveto ja automaatti auttavat huonoissa olosuhteissa kummasti. Sekä X-Trailista, että Freelander 2:sta löytyy paljon videoita, joissa autot mennä porskuttavat kolmella pyörällä ja mitä ihmeellisimmissä paikoissa. Eli ei se meno hyydy auton ominaisuuksiin.... Tämän "kovempiin" paikkoihin normaalissa liikenteessä käytettävällä autolla ei käsittääkseni tarvitse päästäkään, sitä varten on Off-Road vehkeet...

        Vuosia näitä juttuja lukeneena olen tullut siihen tulokseen, että nämä varmat ja aina negatiiviset mielipiteet tulevat henkilöiltä, jotka eivät ole Cittarilla koskaan ajaneet. Kannattaisi ajaa, tiedä miten suuri elämys se olisi:)

        Kaikkein asiantuntivammat ei ole koskaan ajaneet cittareilla eikä oikeilla maastureillakaan. Ne on kuullut kavereilta jotka ovat (ehkä) lukenut lehdestä jotain.
        Kyllä sen huomaa heti viestien tyylistä ketkä todella tietävät mistä puhuvat. Valitettavasti näitä vaan on tällaisilla avoimilla foorumeilla noin 1 % kaikista kirjoittajista.


      • Freelanderilla
        Hyffis kirjoitti:

        Alennusvaihdetta ei X-Trailissa ole, mutta sähköisesti lukittava neliveto ja automaatti auttavat huonoissa olosuhteissa kummasti. Sekä X-Trailista, että Freelander 2:sta löytyy paljon videoita, joissa autot mennä porskuttavat kolmella pyörällä ja mitä ihmeellisimmissä paikoissa. Eli ei se meno hyydy auton ominaisuuksiin.... Tämän "kovempiin" paikkoihin normaalissa liikenteessä käytettävällä autolla ei käsittääkseni tarvitse päästäkään, sitä varten on Off-Road vehkeet...

        Vuosia näitä juttuja lukeneena olen tullut siihen tulokseen, että nämä varmat ja aina negatiiviset mielipiteet tulevat henkilöiltä, jotka eivät ole Cittarilla koskaan ajaneet. Kannattaisi ajaa, tiedä miten suuri elämys se olisi:)

        jossa ykkösellä mennään jo aika lujaa. Sen lisäksi, että mennään lujaa, niin alakierroksille ei ole läheskään sitä vääntöä, jonka saa moottorin keskikierroksilta. Kaikissa "oikeissa" maastureissa on nelivedon ja lukkojen lisäksi juuri alennusvaihde, koska maastonopeudet ovat ihan eri luokkaa kuin tienopeudet.

        Citymastureista tuo alennusvaihde puuttuu, koska niitä ei ole tarkoitettu maastoon. Huonolla tiellä tai uralla, jossa voi ajaa lujempaa homma toimii, mutta ryömintävaihteen puute tulee vastaan enemmin tai myöhemmin metsän puolella. Ja siitä kai tässä ketjussa oli kyse.


      • Hyffis
        Freelanderilla kirjoitti:

        jossa ykkösellä mennään jo aika lujaa. Sen lisäksi, että mennään lujaa, niin alakierroksille ei ole läheskään sitä vääntöä, jonka saa moottorin keskikierroksilta. Kaikissa "oikeissa" maastureissa on nelivedon ja lukkojen lisäksi juuri alennusvaihde, koska maastonopeudet ovat ihan eri luokkaa kuin tienopeudet.

        Citymastureista tuo alennusvaihde puuttuu, koska niitä ei ole tarkoitettu maastoon. Huonolla tiellä tai uralla, jossa voi ajaa lujempaa homma toimii, mutta ryömintävaihteen puute tulee vastaan enemmin tai myöhemmin metsän puolella. Ja siitä kai tässä ketjussa oli kyse.

        Ok. Ketjun aloittaja puhui maastoajosta, mutta me tässä X-Trailerin kanssa jo kumosimme ajatuksen, koska Citymaasturi ei ole tarkoitettu varsinaiseen maastoajoon saatika metsäajoon. Ei kai kukaan vakavissaan metsään Cittarilla mene. Huonoissa olosuhteissa, jotka on jo edellä mainittu, Cittari toimii oikein hyvin. Ja kuten jo aiemmin totesin, automaatti kompensoi hyvin alennusvaihdetta, vaikkei sitä korvaakaan.....
        Kyvykkydestä kertoo edelleen videot, joita löytyy youtubesta, iltasanomilta jne...


      • Citymaasturista
        Hyffis kirjoitti:

        Ok. Ketjun aloittaja puhui maastoajosta, mutta me tässä X-Trailerin kanssa jo kumosimme ajatuksen, koska Citymaasturi ei ole tarkoitettu varsinaiseen maastoajoon saatika metsäajoon. Ei kai kukaan vakavissaan metsään Cittarilla mene. Huonoissa olosuhteissa, jotka on jo edellä mainittu, Cittari toimii oikein hyvin. Ja kuten jo aiemmin totesin, automaatti kompensoi hyvin alennusvaihdetta, vaikkei sitä korvaakaan.....
        Kyvykkydestä kertoo edelleen videot, joita löytyy youtubesta, iltasanomilta jne...

        Ei citymaasturin ja maastoauton ero itse etenemisessä välttämättä nii'iin suuuri ole. Tai siis kuten sanoit, X-trailin kaltaisella citymaasturillakin on potenttiaalia mennä aika hyvin, luistoneston vuoksi se voi edetä jopa paremmmin kuin ikivanha täysin lukoton maasturi.

        Mutta suurin ero on kestävyydessä ja siinä miten auto sietää maastoa. Maastoauton perusrakenne on yleensä aika tukeva, matalalla ei yleensä ole kovin herkkiä asioita. Suuremmat joustovarat taas säästävät jarruja luistonestollisessa autossa, eikä lukkoja tarvi olla koko aikaa käyttämässä. Alennusvaihde säästää kytkintä ja automaattivaihteisessa itse laatikkoa. Eli sanoisin että citymaasturissakin voi olla potentiaalia edetä, mutta maastoauto on taas se joka kestää sen paremmin.


      • Hyffis
        Citymaasturista kirjoitti:

        Ei citymaasturin ja maastoauton ero itse etenemisessä välttämättä nii'iin suuuri ole. Tai siis kuten sanoit, X-trailin kaltaisella citymaasturillakin on potenttiaalia mennä aika hyvin, luistoneston vuoksi se voi edetä jopa paremmmin kuin ikivanha täysin lukoton maasturi.

        Mutta suurin ero on kestävyydessä ja siinä miten auto sietää maastoa. Maastoauton perusrakenne on yleensä aika tukeva, matalalla ei yleensä ole kovin herkkiä asioita. Suuremmat joustovarat taas säästävät jarruja luistonestollisessa autossa, eikä lukkoja tarvi olla koko aikaa käyttämässä. Alennusvaihde säästää kytkintä ja automaattivaihteisessa itse laatikkoa. Eli sanoisin että citymaasturissakin voi olla potentiaalia edetä, mutta maastoauto on taas se joka kestää sen paremmin.

        Näin juuri, ei mitään lisättävää....


      • Xtraileri
        Citymaasturista kirjoitti:

        Ei citymaasturin ja maastoauton ero itse etenemisessä välttämättä nii'iin suuuri ole. Tai siis kuten sanoit, X-trailin kaltaisella citymaasturillakin on potenttiaalia mennä aika hyvin, luistoneston vuoksi se voi edetä jopa paremmmin kuin ikivanha täysin lukoton maasturi.

        Mutta suurin ero on kestävyydessä ja siinä miten auto sietää maastoa. Maastoauton perusrakenne on yleensä aika tukeva, matalalla ei yleensä ole kovin herkkiä asioita. Suuremmat joustovarat taas säästävät jarruja luistonestollisessa autossa, eikä lukkoja tarvi olla koko aikaa käyttämässä. Alennusvaihde säästää kytkintä ja automaattivaihteisessa itse laatikkoa. Eli sanoisin että citymaasturissakin voi olla potentiaalia edetä, mutta maastoauto on taas se joka kestää sen paremmin.

        Amen!


      • ei kompensoi
        Hyffis kirjoitti:

        Ok. Ketjun aloittaja puhui maastoajosta, mutta me tässä X-Trailerin kanssa jo kumosimme ajatuksen, koska Citymaasturi ei ole tarkoitettu varsinaiseen maastoajoon saatika metsäajoon. Ei kai kukaan vakavissaan metsään Cittarilla mene. Huonoissa olosuhteissa, jotka on jo edellä mainittu, Cittari toimii oikein hyvin. Ja kuten jo aiemmin totesin, automaatti kompensoi hyvin alennusvaihdetta, vaikkei sitä korvaakaan.....
        Kyvykkydestä kertoo edelleen videot, joita löytyy youtubesta, iltasanomilta jne...

        alennusvaihdetta, mutta kestää paremmin kuin kytkimen luistatus. Ero on moottorin väännössä, joka on parhaimmillaan jossain 2500-3500 rpm:n välissä, ja tuota vääntöä ei saa käyttöön kuin alennusvaihteella.

        Mutta kuten joku sanoi, "amen". Voitte elää uskossanne, että cittarilla pärjää maastossa, mutta kokeilkaa varovasti, ja muistakaa ettei vakuutus ole voimassa tien ulkopuolella.


      • auttaa
        ei kompensoi kirjoitti:

        alennusvaihdetta, mutta kestää paremmin kuin kytkimen luistatus. Ero on moottorin väännössä, joka on parhaimmillaan jossain 2500-3500 rpm:n välissä, ja tuota vääntöä ei saa käyttöön kuin alennusvaihteella.

        Mutta kuten joku sanoi, "amen". Voitte elää uskossanne, että cittarilla pärjää maastossa, mutta kokeilkaa varovasti, ja muistakaa ettei vakuutus ole voimassa tien ulkopuolella.

        Itse asiassa, perinteisissä automaattivaihteistoissahan on hydraulinen momentinmuunnin moottorin ja vaihteiston välissä. Tuo on siitä vinkeä vekotin, että momentinmuuntimen ulostuloakselille todellakin saadaan aikaan sisäänmenoakselin vääntömomenttia suurempi momentti ja siten se hyvinkin kompensoi alennusvaihteen puutetta. Tosin momentinmuuntimen tuomaa hyötyä heikentää se, että automaattivaihteistojen välityssuhteet ovat yleensä selvästi manuaalivaihteista pidemmät.

        Momentinmuunnin ei myöskään kärsi eikä kulu rajustakaan lyhytaikaisesta "luistatuksesta", koska kytkentä tapahtuu hydraulisesti, eikä siellä ole mekaanista kosketusta kuten manuaalivaihteisen kytkimessa. Toki automaattivaihteiston öljytkin on mahdollista saada ylikuumenemaan, mutta se ei onnistu läheskään yhtä helposti kuin kytkimen polttaminen manuaalivaihteisesta.

        Eli pahassa paikassa voi moottorin kierrokset melko huoletta nostaa sinne kolmeen ja puoleen tonniin, jolloin vaihteeston sisäänmenoakselilla vaikuttaa moottorin huippumomenttiin verrattuna lähes kaksinkertainen vääntömomentti.

        Tosiasiahan on, että useimpien cittarien ominaisuudet riittäisivät huomattavasti pidemmälle kuin mihin niitä koskaan käytetään. Pienellä etuvetoisella henkilöautollakin pääsee yllättävän pitkälle, jos ei pelkää puskurien naarmuuntumista. Pienellä siksi, että suuremmat tuppaavat jäämään pidemmän akselivälin ja leveämmän raidevälin takia pohjastaan kiinni aika nopeasti. Auton todellista maastokäyttöä rajoittaa aika tehokkaasti se, että maastoon ei moottoriajoneuvolla ole mitään asiaa ilman maanomistajan lupaa. Eli useimmiten cittarin maasto-ominaisuudet riittävät erinomaisesti niille jotka eivät omaa metsää omista, ja aika paljon on maanomistajiakin, jotka eivät koe oikeaa maasturia tarvitsevansa. Heillä kun on metsätöitä varten traktorit...

        Auto tarpeen mukaan


      • IsoIlkku
        Hyffis kirjoitti:

        Ok. Ketjun aloittaja puhui maastoajosta, mutta me tässä X-Trailerin kanssa jo kumosimme ajatuksen, koska Citymaasturi ei ole tarkoitettu varsinaiseen maastoajoon saatika metsäajoon. Ei kai kukaan vakavissaan metsään Cittarilla mene. Huonoissa olosuhteissa, jotka on jo edellä mainittu, Cittari toimii oikein hyvin. Ja kuten jo aiemmin totesin, automaatti kompensoi hyvin alennusvaihdetta, vaikkei sitä korvaakaan.....
        Kyvykkydestä kertoo edelleen videot, joita löytyy youtubesta, iltasanomilta jne...

        Itselläni on tällä hetkellä BMW X5 V8 jolla ajelen jonkun tekemillä teillä, maastoon sillä ei aikuisten oikeasti ole asiaa. Maastoautona minulla Jeep Cherokee XJ jolla sitten ajellaan ojien toisella puolella, harrastuksena mm Offroad suunnistus kestävyyskilpailut.

        Mielestäni tällä vuosituhannella ei juuri ole valmistettu maastoautoja, ehkä Defeä, Jeepin Wrangleria ja Toyota Land Cruiseria lukuunottamatta. Niin ja Veli Venäläinen tekee vielä mm UAZ Patrioottia mutta ei taida saada kaupasta kun on nämä EU jutut (kai) esteenä.


      • Ääni Jeepille, siitä on itselläni parhaat kokemukset. Nykyinen on TD XJ Jeep, joka on maastoauto myös maaston ulkopuolellakin. Ajo-ominaisuudet säilyvät siis niissäkin olosuhteissa, joita varten en autoa hankkinut. Kulutus on sateliittiavusteisen tietokoneen mukaan 7-11 naftaa. Jeepissä on asiallinen pintapehmeä jousitus yleiskäyttöön amerikkalaisittain, mutta maastossa se on vastaavasti jämäkkä. Autolla on ajettu 385 th ja matka jatkuu kuluvia osia vaihdellen. Maastossa tarvitaan tietystikin maavaraa, karkeita rengaskuvioita ja hitaan nelivedon lisäksi lukkoperä. Taajamassa ja maantiellä Jeep XJ on yksipyörävetoinen, kuten muutkin kulkuneuvot. Lukkoperällä ajellaan alle 40 kmh, jos toinen takapyörä sutaisee.

        Land Cruisereista on kokemusta wanhasta BJ.stä ja uudemmista malleista työautoina takavuosilta. Nekin ovat varsinaisia maastureita, mutta 1984 alkaen Cherokeen edistyksellinen Unibody runkoaisojen ja pohjalevyn yhdistelmänä on maastoajon ja dieselveron kannalta hyvä, sillä auto painaa vain 1600 kg 2,8 tonnin vetopainolla.


    • kymmeniä kokenut

      kaikkia mainitsemiasi ja muutamaa kymmentä muuta nelivetoautoa ajaneen suosittelen ehdotttomasti automaattia, jos aiot vähänkin hankalampiin paikkoihin katumaasturin kanssa mennä. Auttaa kummasti veneen nostossakin.

      Mainituista etenkin Toyota kytkin ja kaasu ovat ihan kelvottomia vaikeaan paikkaan. Ei riitä alavääntöä ja äkkinäinen kytkin on hyvin hankala. Käryä kyllä piisaa.

      CRV:n kytkimen kanssa tulee helpommin toimeen jyrkässäkin paikassa. Ja rehellisesti sanoen tätä uusinta Freelanderia en ole ajanut, joten siitä en sano mitään.

      Mutta kaikissa tapauksissa siis automaatti auttaa paljon asiaa.

    • maasturia

      haet niin missään nimessä noi cityt ei ole maastureita,ehdoton maasturissa alennusvaihteisto.Kaverilla oli Hondan ja senjälkeen rav ja kytkimet paskana muutaman kymmenentonnin jälkeen,Hilut Mitsu Nissan lavaautot ja vastaavat kopilliset mut niissä verot korkeat ovat niitä MIESTEN autoja jotka menee perille minne meinaavat.

      • laiskat miehet

        Automaattivaihteisto riittää hyvään SUV:iin, sillä pärjää mainiosti jos auton ominaisuudet muuten riittää.


      • noi et
        laiskat miehet kirjoitti:

        Automaattivaihteisto riittää hyvään SUV:iin, sillä pärjää mainiosti jos auton ominaisuudet muuten riittää.

        "kuminauha"vehkeet kuuluu kaupunkiin,ei maastoon.


      • asfgsgdsg
        noi et kirjoitti:

        "kuminauha"vehkeet kuuluu kaupunkiin,ei maastoon.

        lelu maastureita ovat rav4, crv, tiguan, chevrolet captiva, opel antara, dodge nitro,volvo xc90 ja citroen ccrosser. noissa on kaikissa neliveto joka kytkeytyy vasta kun etupyörät sutii eli jumissa ollaan sekä noissa on henkilöauton maavara sekä pienet lähestymis ja jättökulmat paitsi volvo on ulkoisesti maasturi mutta etuvetoinen kunnes pyorat sutivat.

        Enemmän maastoon soveltuvia ovat freelander( jos kestää hajoamatta maastoon asti), nissan xtrail lukittavalla nelivedolla ja kunnon luistonestolla, uusi grandvitara alennusvaihteella ja luistonestolla. nuo "maastokelpoiset vehkeet kun varustaisi korotetulla jousituksella niin varmasti menisi paremmin maastossa kun joku perinteinen nelivetoauto ilman lukkoja. Meillä on xtrail koska ajamme talvella mökille ja siellä on paljon lunta sekä kun nostamme venettä hiekkaiselta luiskalta, ennen jäimme avensiksella jumiin mutta emme enää ja vielä ajamme joskus lapissa kalamatkoja huonoilla teillä


      • jorse000
        asfgsgdsg kirjoitti:

        lelu maastureita ovat rav4, crv, tiguan, chevrolet captiva, opel antara, dodge nitro,volvo xc90 ja citroen ccrosser. noissa on kaikissa neliveto joka kytkeytyy vasta kun etupyörät sutii eli jumissa ollaan sekä noissa on henkilöauton maavara sekä pienet lähestymis ja jättökulmat paitsi volvo on ulkoisesti maasturi mutta etuvetoinen kunnes pyorat sutivat.

        Enemmän maastoon soveltuvia ovat freelander( jos kestää hajoamatta maastoon asti), nissan xtrail lukittavalla nelivedolla ja kunnon luistonestolla, uusi grandvitara alennusvaihteella ja luistonestolla. nuo "maastokelpoiset vehkeet kun varustaisi korotetulla jousituksella niin varmasti menisi paremmin maastossa kun joku perinteinen nelivetoauto ilman lukkoja. Meillä on xtrail koska ajamme talvella mökille ja siellä on paljon lunta sekä kun nostamme venettä hiekkaiselta luiskalta, ennen jäimme avensiksella jumiin mutta emme enää ja vielä ajamme joskus lapissa kalamatkoja huonoilla teillä

        Kaikki muut citymaasturit on leluja paitsi:

        - Cayenne
        - G, GL ja ML - sarjat
        - Q5
        - X5 ja X3
        - LandCruiser
        - Ranget ja Lantikat

        Älkää hyvät ihmiset ostako CRVitä, RAVeja tai muita sontiaisia, lisäävät vain polttoainekustannuksianne ja huonoja ajaa. Farkuissa on yhtälailla tilaa ja samat ajo-ominaisuudet. Paskat nelivedot kaikissa tuollaisissa (haldex).


      • MaasturiUkko
        jorse000 kirjoitti:

        Kaikki muut citymaasturit on leluja paitsi:

        - Cayenne
        - G, GL ja ML - sarjat
        - Q5
        - X5 ja X3
        - LandCruiser
        - Ranget ja Lantikat

        Älkää hyvät ihmiset ostako CRVitä, RAVeja tai muita sontiaisia, lisäävät vain polttoainekustannuksianne ja huonoja ajaa. Farkuissa on yhtälailla tilaa ja samat ajo-ominaisuudet. Paskat nelivedot kaikissa tuollaisissa (haldex).

        Juuri näin. jorse000 puhuu asiaa.


      • huhuhh...
        asfgsgdsg kirjoitti:

        lelu maastureita ovat rav4, crv, tiguan, chevrolet captiva, opel antara, dodge nitro,volvo xc90 ja citroen ccrosser. noissa on kaikissa neliveto joka kytkeytyy vasta kun etupyörät sutii eli jumissa ollaan sekä noissa on henkilöauton maavara sekä pienet lähestymis ja jättökulmat paitsi volvo on ulkoisesti maasturi mutta etuvetoinen kunnes pyorat sutivat.

        Enemmän maastoon soveltuvia ovat freelander( jos kestää hajoamatta maastoon asti), nissan xtrail lukittavalla nelivedolla ja kunnon luistonestolla, uusi grandvitara alennusvaihteella ja luistonestolla. nuo "maastokelpoiset vehkeet kun varustaisi korotetulla jousituksella niin varmasti menisi paremmin maastossa kun joku perinteinen nelivetoauto ilman lukkoja. Meillä on xtrail koska ajamme talvella mökille ja siellä on paljon lunta sekä kun nostamme venettä hiekkaiselta luiskalta, ennen jäimme avensiksella jumiin mutta emme enää ja vielä ajamme joskus lapissa kalamatkoja huonoilla teillä

        Taas tulee sellaista tekstiä ilman mitään faktapohjaa.

        Esim. luettelemassasi C-Crosserissa kyllä on keskeltä lukittava neliveto ja siinä on luistonesto, sehän on Mitsubishi Outlander, ranskalaisella koneella ja jousituksella.

        Ja se että ilman mitään kokemusta tai tietoa väität älyttömiä, kuten se ettei RAV4:n tai CR-V:n nelivedolla tee mitään on ihan höpöä sekin. Kyllä nekin voimaa taakse tarvittaessa saavat.

        Dodge Nitrossa ei ole keskitasauspyörästöä, sen neliveto on kiinteä ja lainattu Jeep Wranglerista. Taatusti kestävämpi kuin X-trailin nelikko ja vetää yhtä hyvin.

        Ja se että teet Tiquanin roskamaasturien joukkoon ja laitat Freelanderin hyväksi, korostaa tietämättömyyttäsi entisestään. Molemmat nimittäin käyttävät samanlaista HALDEX nelivetojärjestelmää, joten sen osalta niissä ei juurikaan eroja ole!

        Ihmeellistä tällainen selitys ja höpötys joka ei perustu mihinkään faktatietoon vaan arvuutellaan asioita ja puhutaan pelkästään mielikuvien perusteella luodusta kuvasta. Kyllä osaaikainenkin neliveto osaa pistää aika hyvin voimaa neljälle silloin kun tarvitaan.

        Oikea maasturi on sitten aina oikea maasturi, ja verrataan samanikäisiä samanikäisiin.


      • ääliö....
        jorse000 kirjoitti:

        Kaikki muut citymaasturit on leluja paitsi:

        - Cayenne
        - G, GL ja ML - sarjat
        - Q5
        - X5 ja X3
        - LandCruiser
        - Ranget ja Lantikat

        Älkää hyvät ihmiset ostako CRVitä, RAVeja tai muita sontiaisia, lisäävät vain polttoainekustannuksianne ja huonoja ajaa. Farkuissa on yhtälailla tilaa ja samat ajo-ominaisuudet. Paskat nelivedot kaikissa tuollaisissa (haldex).

        Joka väittää ihan mitä sattuun.

        Cittareiden Haldexit on sillä tavalla esiasetettu, että niissä menee aina taakse vetoa, uusin 4:n polven Haldex on taka ja keskilukollinen neliveto joka on kyllä todettu kaikista toimivammaksi.

        Ja listasi on makuasia. Ei siitä vaikuta edes jauhaa, itse kyllä pidän listaamiasi autoja aika leluina.


      • oikein "asiantuntija"
        jorse000 kirjoitti:

        Kaikki muut citymaasturit on leluja paitsi:

        - Cayenne
        - G, GL ja ML - sarjat
        - Q5
        - X5 ja X3
        - LandCruiser
        - Ranget ja Lantikat

        Älkää hyvät ihmiset ostako CRVitä, RAVeja tai muita sontiaisia, lisäävät vain polttoainekustannuksianne ja huonoja ajaa. Farkuissa on yhtälailla tilaa ja samat ajo-ominaisuudet. Paskat nelivedot kaikissa tuollaisissa (haldex).

        Mielipiteesi oli harvinaisen perustelematon.

        Asiantuntemuksesi tasoa kuvaa, että mainitsemissasi "huonoissa esimerkeissä" ei kummassakaan ole Haldex-nelivetoa.


      • gasgas
        huhuhh... kirjoitti:

        Taas tulee sellaista tekstiä ilman mitään faktapohjaa.

        Esim. luettelemassasi C-Crosserissa kyllä on keskeltä lukittava neliveto ja siinä on luistonesto, sehän on Mitsubishi Outlander, ranskalaisella koneella ja jousituksella.

        Ja se että ilman mitään kokemusta tai tietoa väität älyttömiä, kuten se ettei RAV4:n tai CR-V:n nelivedolla tee mitään on ihan höpöä sekin. Kyllä nekin voimaa taakse tarvittaessa saavat.

        Dodge Nitrossa ei ole keskitasauspyörästöä, sen neliveto on kiinteä ja lainattu Jeep Wranglerista. Taatusti kestävämpi kuin X-trailin nelikko ja vetää yhtä hyvin.

        Ja se että teet Tiquanin roskamaasturien joukkoon ja laitat Freelanderin hyväksi, korostaa tietämättömyyttäsi entisestään. Molemmat nimittäin käyttävät samanlaista HALDEX nelivetojärjestelmää, joten sen osalta niissä ei juurikaan eroja ole!

        Ihmeellistä tällainen selitys ja höpötys joka ei perustu mihinkään faktatietoon vaan arvuutellaan asioita ja puhutaan pelkästään mielikuvien perusteella luodusta kuvasta. Kyllä osaaikainenkin neliveto osaa pistää aika hyvin voimaa neljälle silloin kun tarvitaan.

        Oikea maasturi on sitten aina oikea maasturi, ja verrataan samanikäisiä samanikäisiin.

        lue tekniikan maailman citymaasturi testi siinä testattiin juuri noita neliveto ominaisuuksia katso arvostelua maastoajosta. Haldexeissa on eroa esim tiguan on suunniteltu tielle mutta freelanderin suunnittelussa on otettu huomioon maasto-ominaisuuksia ja siinä on monipuoliset neliveto asetukset. ccrosser eksyi vahingossa listaan mukaan siina on lukittava neliveto mutta olematon maavara ja jatto ja lahestymiskulmat tm lukee lisää.


      • niijust
        gasgas kirjoitti:

        lue tekniikan maailman citymaasturi testi siinä testattiin juuri noita neliveto ominaisuuksia katso arvostelua maastoajosta. Haldexeissa on eroa esim tiguan on suunniteltu tielle mutta freelanderin suunnittelussa on otettu huomioon maasto-ominaisuuksia ja siinä on monipuoliset neliveto asetukset. ccrosser eksyi vahingossa listaan mukaan siina on lukittava neliveto mutta olematon maavara ja jatto ja lahestymiskulmat tm lukee lisää.

        Voit ihan rauhassa lueskella sitä teknarias sillä välin kun meikäläinen ihan oikeasti suorittaa Tiguanilla luonnonrampista lähtöjä venetraileri perässä. Ja kyllä siinä vaan on veto päällä joka pyörällä heti eikä viidestoista päivä. Saa olla tavallisen karmee paikka jos meinaa saada pyörät vähänkään sutimaan - ja trailerilla siis kokonaispainoa n. 1200kg uisteluvarustuksessa. Eikä noi freelanderin softanappulat tee siitä yhtään sen erilaisempaa vekotinta.


      • .....
        gasgas kirjoitti:

        lue tekniikan maailman citymaasturi testi siinä testattiin juuri noita neliveto ominaisuuksia katso arvostelua maastoajosta. Haldexeissa on eroa esim tiguan on suunniteltu tielle mutta freelanderin suunnittelussa on otettu huomioon maasto-ominaisuuksia ja siinä on monipuoliset neliveto asetukset. ccrosser eksyi vahingossa listaan mukaan siina on lukittava neliveto mutta olematon maavara ja jatto ja lahestymiskulmat tm lukee lisää.

        C-Crosserin maavara parisenttiä matalempana niin onneton ole. Mitsuclubilla joku oli vaihtanut isommat renkaat joka nosti maavaran muiden tasolle, jotta se siitä.

        Vagniikan maailmasta tuskin kannattaa lukea mitään.

        Ja Tiquan miehen kanssa samoilla linjoilla, ei eroa oikeasti ole niin paljoa kuin TM:n testeistä voi saada käsityksen.


    • Railisti

      2009 Enontekiöllä unohtui tiepuomin avain mökille, eikä viitsinyt todellakaan lähteä hakemaan kun otti-aika alkoi olla juuri käsillä ja matkaa kymmenen kilometriä suuntaansa. Joten, eikun maantieltä etupyörät vinkkeliin lukko takapäälle kytkien,OD-off asentoon ja ojan yli harvahkoon männikkömetsään. Sadan metrin päässä tulikin puomin takapuolen metsätie eteen ja sinne taas ojan yli vinosti. Oli ihan hyvä syönti, ja yöllä samaa latua takaisin. Sama "X-raili" meillä on edelleen, enkä vaihda. ( -03 2.5 AT).

      • 4wdhi

        Ottamatta kantaa jutun todenperäisyyteen huomaathan, että maastoajoon tarvitaan maanomistajan lupa. Jos siellä jonkinlainen ajoura kulkee, ei ihmeempää rikkomusta yleensä käytännössä tapahdu, mutta toisin on jos lähdetään tuosta vain metsää pitkin ajelemaan.


      • Railisti (taas)
        4wdhi kirjoitti:

        Ottamatta kantaa jutun todenperäisyyteen huomaathan, että maastoajoon tarvitaan maanomistajan lupa. Jos siellä jonkinlainen ajoura kulkee, ei ihmeempää rikkomusta yleensä käytännössä tapahdu, mutta toisin on jos lähdetään tuosta vain metsää pitkin ajelemaan.

        No, omaa tyhmyyttäni oli kun unohdin puomin avaimen, mutta ihan omalla maallani ajoin silti, vaikkakin metsän kautta. Eikä nuo Enontekiön nummimaat niin hirveän haasteellisia ole. Tosiasia kuitenkin. Toki kunnioitan muiden maaomaisuutta enkä mene luvatta ajelemaan kenenkään mailla, eikä juuri tarvitsekaan. Kerroin, kun pyydettiin kokemuksia, vaikkakaan ei tästä merkistä.


    • Nivaman

      Pääsee maastoon, kunha siellä on asfaltti.

    • tukson

      minulla on hyundai tucson 4wd 2.7 v6 at ja olen ajellut sillä sellaisissa olosuhteissa ja paikoissa että väitän ns. oikeidenkin maastureiden jäävän toiseksi monissakin paikoissa ei kun napista lukot päälle ja toisesta luistonesto pois ja menoksi

    • pomppelis pomp

      LC 200 on katu maasturi vaihte 2 on harvinaisuus vaihte 3 loytyy helposti alamaessa tarvittaisiin usein ensimmaista vaihtetta, mutta ei ole. tasasella ja ylamaessa menee hyvin ja mukavasti en haluaisi kayttaa jarrua maastossa. 200 kw voimaa Nissan Patrol on valmis maastoon. kasi valintaiset vaihteet toimii hyvin liian isoja rohjoja maastoon

    • Xtrail03

      Aika vanha keskusteluketju, mutta kerrotaan nyt tänne omat kokemukset. Ostin Nissan X-trailin ja ajelen sillä pääsäntöisesti maantiellä kulutuksella 6.0 ... 6.7 l/100km. Metsäautotiet menee ihan varmasti perille, vaikka lunta olisikin reippaasti tiellä. Parhaimmillaan pohja viistää koko matkalta, mutta lukittu neliveto pitää auton liikkeessä. Liukkaalla auto on todella turvallinen, ei luistele. Joskus vauhti tahtoo karata, myös liukkaalla.

      Kesällä muutaman kerran olen siirrellyt venettä (kokonaismassa 2000kg) vesistöjen välillä. Nousee lipsumatta veneluiskasta ja menee kivasti tiellä vaikka auto on jo aika vanha ja kilometrejä yli 300 000 km.

    • yksi video
    • NaturalG

      Joo vaihdoin juuri RAVin pois kun sitä ei saanut huonon nelivedon takia edes tallista ulos, nyt on TUCSON ja sillä pääsee vaikka tallin katolle kun on se lukittava neliveto!

    • Hei, ei talvea!

      Kyllä oli helppo parkkeerailla tänäänkin keskellä Helsinkiä, kun katujen reunoilla oli mahdottomat aurausvallit ja auraamattomiakin paikkoja. Siellä oli paikallisten alfaroomeot keskellä nietoksia, mutta katumaasturilla ei ollut vaikeuksia. Ja liikennevalosia lähti ylämäkeenkin kuin hauki rannasta.

    • saulimies

      Mulla on ollut X-trail, Rav4 ja Sorento. Palstan tavan mukaan en kerro, mitä mieltä olen niistä, vaan totean, että lukemani ja näkemäni perusteella subaru forester on ihan paras...:-)

    • Cittarilla maastoon

      Mulla on ollut freelander 2 kohta kaksi vuotta ja luotettavuuden kanssa ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Maasto-ominaisuudet ovat ylivoimaisesti luokkansa parhaat vaikka ei varsinainen maastoauto olekkaan. Haldex on mielestäni tähän luokkaan toimiva. Ei tietenkään vedä vertoja lukoille ja alennusvaihteistolle mutta käyttömukavuuden ja polttoaineenkulutuksen näkökulmista perusteltu kompromissi. Joku varmaan vetää herneen nekkuun, mutta mielestäni freelander 2 on jopa parempi maasto-ominaisuuksiltaan kuin uudet land cruiserit (kokemusta LC:stä 3 v.) Vanhat LC:t ja kaikki Defet (kokemusta 10 v.) kuitenkin omaa luokka maastossa. Tietty renkaat ovat aika suuressa roolissa autossa kuin autossa.

      • Kassunkaima

        Itsellä jo kolmas neliveto-Qashqai. Hakkaa mennen tullen CRVt ja muut hilavitkuttimet. On näet etevä kiinteäksi kytkettävä neliveto alle 40kmh:n nopeuksiin.
        Ja maavara riittää. Tosin eihän alusta ole maastoa varten varusteltu, mutta lumisilla ja sohjoisilla pikkuteillä etevä peli!


      • Sportage
        Kassunkaima kirjoitti:

        Itsellä jo kolmas neliveto-Qashqai. Hakkaa mennen tullen CRVt ja muut hilavitkuttimet. On näet etevä kiinteäksi kytkettävä neliveto alle 40kmh:n nopeuksiin.
        Ja maavara riittää. Tosin eihän alusta ole maastoa varten varusteltu, mutta lumisilla ja sohjoisilla pikkuteillä etevä peli!

        Kia sportage 2.7 V6 koneella automaatilla sekä kytkettävä neliveto, on pikkaisen pätevä peli ja moottorikin on tarpeeksi tehokas niin ei ole mikään nuhapumppu.


      • 8:57
        Kassunkaima kirjoitti:

        Itsellä jo kolmas neliveto-Qashqai. Hakkaa mennen tullen CRVt ja muut hilavitkuttimet. On näet etevä kiinteäksi kytkettävä neliveto alle 40kmh:n nopeuksiin.
        Ja maavara riittää. Tosin eihän alusta ole maastoa varten varusteltu, mutta lumisilla ja sohjoisilla pikkuteillä etevä peli!

        "muut hilavitkuttimet."
        "mikään nuhapumppu."

        Aivan vakavasta naamastako te noista idän ihmeistä vauhkoatte?


      • Sportage
        8:57 kirjoitti:

        "muut hilavitkuttimet."
        "mikään nuhapumppu."

        Aivan vakavasta naamastako te noista idän ihmeistä vauhkoatte?

        Kuuleppas amispoju, ei ole mitään vauhkoamista kun asiaa kirjoittaa. Jos nyt jotai n"oikeaa" maasturia tarkastelee niin aika onnettomia nekin ovat alkujaan, pajerossa ei ole mitään oikeaa jakolaatikkoa eikä keskustasauspyörästöä, automaattilukot edessä ja taavallinen tasaupyörastö ilman mitään lukkoa, tuossa kun toinen etupyörä potkaisee tyhjää niin siinähän on, takaluistonrajoitin ei pidä mitään ja vastakkaisen puolen takapyörä alkaa pyörimään tyhjää, veto pois.


      • Sportage
        8:57 kirjoitti:

        "muut hilavitkuttimet."
        "mikään nuhapumppu."

        Aivan vakavasta naamastako te noista idän ihmeistä vauhkoatte?

        Amispoika se taas laukoo, odottele nyt sen aikaa kun saat auton ja ajokortin ja palaa sitten tänne.


    • 8:57

      Kyllä. Pajero on samanlaisia idän ihmeitä. Entä sitten?

      Ei kai pajeron epämääräisyys tee muista kikottimista yhtään sen vähempää mopoja? Vai mitä tuolla oikein hait?

    • Pillex

      Hyvin karkaa taas alkuperäisestä aiheesta...Omat kokemukseni voin sanoa kolmesta citiketusta eli 2003 crv, 2006 Rav4 sekä nykyinen 2007 xtrail.
      Crv oli mielestäni oikein mukava ajaa mutta täysin paska neliveto. Kyllähän sillä pärjäsi liukkaalla ihan kohtalaisesti mutta syvempään hankeen kun menin niin sai kyllä tehdä töitä että eteni mihinkään. Okei,okei...renkaat voivat olla huonot jne. autoa vaihdettaessa tajusin että crv oli todella meluisa ja pieni tankki tyhjeni ärsyttävän nopeasti. Ravi kun ostin niin olin aluksi haltioissani crv:hen verrattuna. Oli paljon hiljaisempi ja kone oli yllättävän pirteä (2L ja 152hv bensa) Alusta oli huomattavasti jäykempi kuin hondassa mikä oli joskus aika rasittavaa. Tosin plussaa se sai kun tuotiin 35 laatikkoa janojuomaa tallinnasta...ei pienet töyssyt tuntunut missään. Kulutuksen sain n.90kmh tasaisella vauhdilla parhaillaan pysymään 6,9L ( otin jopa valokuvan )...ja se neliveto sitten. No jos sutimiseneston saisi kytkettyä pois niin voisi johonkin edetä. Ketutti ajaa 20cm hankeen kun alkoi nytkyttämään ja vauhti hiipui...hankala saada kierroksia kun luistonesto puuttuu peliin. Muuten mukava ajella. Nyt mulla on xtrail alla ja alusta on pehmeä mutta ei liian, mukava ajaa. Näistä kolmesta ehdottomasti mukavin ja nelivetokin on siitä hyvä että automaatilla nopein kykeytyvä neliveto mitä on ja lukolla voi jakaa jatkuvan nelikon 50/50. Kätevä veneen nostossa. Mutta nämä kaikkihan on pääsääntöisesti kuitenkin kaupunkiin ja vähälumisille teille. Missään näissä ei ole alentajaa joten pakko huudatta konetta että ei hyydy syvässä lumessa. Nissanin kulutus pyörii 10L korvilla...kaupungissa kun kepittää valoista niin 13L aika lähellä. Nissani on kaikista ehdottomasti hiljaisin. Pystyy jopa puhumaan huutamatta.

      • pillex

      • 4wd

    • Teesti sahvööri

      Typerä testi. Maasto-osuus oli enemmän renkaista kiinni kuin vetotavasta.

      • 9+8

        Ja sitä maasto-osuuttakin näytettiin vain muutaman kipon osalta.


      • Xtrail03

        Kyllä vedon kytekytymisajalla on merkitystä hyvin paljon. Tämä ei ole ongelma oikeissa maastureissa, mutta näkyy selvästi tuossa testissä.

        Kun vedon voi kyteä kiinteäksi etu- ja taka-akselin välillä, niin kulkee heti paremmin.


    • mokkakuggeli

      håmåt ja leveäperäiset akat noilla ajaa - ei miehet - ja maapurin uimalakkimiestä en mieheksi laske

      • joopa 7

        Ajele vaan sinä Ladallasi ihan rauhassa - mies !


    • kerrotaan lapsille

      LC 200 on liian iso maastoon. liian pieni maa vara . kulutus on 13.5 ltr ei ole eika tarvitse lukkoja. erittain phmea ja mukava

    • autoton1

      ei auton ostoa kannata keltään kysellä, saa ku viisasteluja kuulla että ei kannata sitä ei kannata sitä.... osta vain mikä itteä miellyttää.. kaikki on hyviä ja kaikki on huonoja näissä palstoilla..

    • Hondanainen

      Osta Lada niva, sillä voi myös ladata akkuporakoneen

    • Fift Gear video oli kattava näkemys sisätiloista ja asfalttiajon ihmeellisyyksistä, mikä on sportwagon ostajalle tarpeen. Maastossa testattiin pari aasialaismaasturia, joista toinen feilasi ylämäkitestin. Sitten siiliteltiin sen aasialaisen ohjauspyörää, mikä nousi mäen ylös kovalla vauhdilla ensimmäisenä testattavana. Tietysti kehuttiin vielä itseäänkin, mutta arvailujen varaan jäi kahden länsimaasturin maasto-ominaisuudet, kun molemmat ovat tunnettuja juuri maastoautomaisuudestaan?

      Kaikenlaista sitä näkee. Työpaikat aasiaan ja maksatetaan se köyhäillistöllä lännessä, kun kauppatase karkaa, kuin pito aasialaismaasturin pito testin ylämäessä.

      Jk. Ylämäkitestin feilanneessa suorituksessa oli normaalinopeus nousussa, kun läpipäässyt testaaja ajoi ylös vauhdilla, jossa urasta pomppaaminen olisi päätynyt normaalioloissa ajoneuvon tuhoon puuhun osuessaan. Hyvä se on kysellä kokeneemmilta, kun "testit" ovat vähintäänkin epärealistisia. Eräs ystäväni vuokrasi Suomeen tullessaan erimerkkisiä maastureita ja toi mukanaan muuttoautona mielestään parhaan testatuista (Pajero). Sen auton lopuksi päätyi rollover m s renkailla kevättalvella takavedolla kotikulmilla Savossa.

      Toivottavasti joku vanhempaa maasturia itselleen etsivä löytää ketjusta vielä nykyisinkin jotain kiinnostavaa!

    • tietoonvoimaa

      Subaru on ainoa, joka lähtee vaikka kolme pyörää on rullien päällä ja vain yksi takapyörä kiinteän päällä. Useimmat eivät lähde edes ristiriipunnasta. Honda on huonoin lähtijä.

    • Jeepisti

      Niin kait ainoa maastossa ihan oikein testaavia lehtiä taitaa olla Suomessa vain yksi eli 4x4 Maailma. Lehti piti taukoa omistajan terveydentilan takia, mutta näköjään on taas alkanut ilmestymään ja hyvä niin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1357
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1304
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe