Mites on kieli-ihmiset, kumpaa kieltä kannattaisi alkaa opiskelemaan täysin nollatasosta lähtien? Venäjän asema kasvaa Suomessa varmasti, mutta eikös espanjan kielen osaajistakin ole jo pulaa? Olen kuullut että espanja olisi helpompi kieli, vaikka siinäkin on omat ongelmat. Nykyinen kielitaito on englanti ja ruotsi. En kuitenkaa omaa sellaista "kielipäätä" kuin jotkut, mutta motivaatiosta se ei ole kiinni. Kertokaahan omia mielipiteitä tähän ongelmaan.
espanja vs venäjä
9
674
Vastaukset
- Supi S.
Onko sinulla ammatillisia tavoitteita? Kumpaa kieltä itse arvelet tulevaisuudessa tarvitsevasi enemmän? Itse olen sitä mieltä, että eniten tässä maassa on pulaa suomen kielen osaajista...
- osaa kaikki...
Kumpi kiinnostaa enemmän? Olen opiskellut molempia ja espanjan kieli on helpompaa selkeästi. Tosin ranskan, toisen latinalaisen kielen aikaisempi opiskelu on ollut avuksi.
- päättämätön
tekniikan alan töitä tulevaisuudessa teen eli insinööri hommia. Venäjän kielen uskon avaavan enemmän ovia kuin espanjan... saksakin olisi hyödyllinen tekniikassa, se ei oikein nappaa.
- Hakro
päättämätön kirjoitti:
tekniikan alan töitä tulevaisuudessa teen eli insinööri hommia. Venäjän kielen uskon avaavan enemmän ovia kuin espanjan... saksakin olisi hyödyllinen tekniikassa, se ei oikein nappaa.
Saksa olisi ilman muuta helpointa ruotsin ja englannin osaajalle ja hyödyllisintä tekniikan työntekijälle. Venäjän osaajia Suomessa on paljon ja espanjalla taas ei ole kovin paljon käyttöä tekniikkapuolella. Mutta niinkuin Supi S. sanoi: suomen kielen osaajista on pulaa. Tämä näkyy sekä omista viesteistäsi että nimimerkin "osaa kaikki..." vastauksesta.
- pööö
Hakro kirjoitti:
Saksa olisi ilman muuta helpointa ruotsin ja englannin osaajalle ja hyödyllisintä tekniikan työntekijälle. Venäjän osaajia Suomessa on paljon ja espanjalla taas ei ole kovin paljon käyttöä tekniikkapuolella. Mutta niinkuin Supi S. sanoi: suomen kielen osaajista on pulaa. Tämä näkyy sekä omista viesteistäsi että nimimerkin "osaa kaikki..." vastauksesta.
"Venäjän osaajia Suomessa on paljon" päivän parhaat naurut sain tästä kommentista! HAHAA! Jos nyt pitäisi valita kieli mitä alkaisi lukemaan tai olisi pitänyt alkaa ni venäjää. Kauppaa käydää tulevaisuudessa yhä enemmän Venäjään myös teknologiateollisuudessa
- Hakro
pööö kirjoitti:
"Venäjän osaajia Suomessa on paljon" päivän parhaat naurut sain tästä kommentista! HAHAA! Jos nyt pitäisi valita kieli mitä alkaisi lukemaan tai olisi pitänyt alkaa ni venäjää. Kauppaa käydää tulevaisuudessa yhä enemmän Venäjään myös teknologiateollisuudessa
Nauru pidentää ikää, joten ole hyvä vain. Venäjän osaajia on Suomessa nykyisin noin 40 000. Minusta se on varsin paljon. Sen sijaan epäilen vahvasti teknologiakaupan merkittävää lisäystä Venäjän kanssa lähitulevaisuudessa. Ei ole mitään näyttöä siitä, että näin tapahtuisi.
- tavoitteista...
Kuten tuolla jo mainittiinkin riippuu mitä aiot kielitaidolla tehdä. Kielitaidosta on eniten hyötyä jos on jotain sanottavaakin, eli pitäisi mielellään olla joku muu ammatillinen koulutus, jos siis työelämän hyötyä ajattelet. Kaikki eivät kuitenkaan voi toimia turistioppaina. Kääntäjän työhön (ainakin muun kuin tiukan teknisen tekstin) tarvitaan myös muita avuja. Ovatko espanja ja venäjä ainoat vaihtoehdot? Entäpä kiina?
Espanja on varmaan suomalaiselle paljon helpompi kieli aloittaa kuin venäjä. Monia pelottaa jo venäjän aakkosto. Lisäksi espanjan sanastossa on paljon sellaista, joka on tuttua kansainvälisestä sanastosta ("sivistyssanoista"), venäjässä vähemmän. Ihan eri asia on, mikä on hyödyllistä ja missä mielessä. Minä en ole espanjaa juurikaan tarvinnut muualla kuin lomamatkoilla, venäjää paljon enemmän.
- ei tarvitse valita
Englannin kielen osaaminen auttaa valtavasti espanjan opiskelemisessa. Olen itse aloittanut espanjan itseopiskelun viime kesänä, nyt luen jo hitaasti mutta varmasti kevyttä kirjallisuutta.. Netti on pullollaan kaikenlaista materiaalia joka auttaa espanjan oppimisessa. Kursseja, podcasteja, tv-kanavia, e-kirjoja, äänikirjoja jne. Minun oppimistyyliini sopii se, että nopeaan tahtiin hankkii perussanavaraston ja kielen rakenteiden perusymmärryksen. Kielioppia ei tarvitse päntätä! Sitten valkkaa omasta kirjahyllystä mukavan kirjan ja hakee saman espanjaksi netistä. Niitä rinnakkain lukemalla oppii kuin leikiten. Voit vallan mainiosti oppia molemmat kielet. Kapasiteettisi riittää takuuvarmasti jos vaan motivaatiota ja oppimisen iloa löytyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saisinpa halata sinua joka päivä
ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a718366Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä
SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,1344767Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki
Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K1123876Eikö tunnukin kamalalta, kun en
anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut773417Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin
Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii743006Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne
Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja1372716SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa
Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt72406SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het392167Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"
Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan631983Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu
Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä561968