"Mua" – montako tavua?

gggggggg

Onko sanassa "mua" vain yksi tavu (mua) vai jakautuuko loppu­diftongi kahdelle eri tavulle (mu‑a)?

5

1818

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perinnäisen kieliopin mukaan sanassa ”mua” on kaksi tavua jo sen takia, että suomen yleiskielessä ei sen mukaan ole ua-diftongia. Ks. Iso suomen kielioppi § 21, http://scripta.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=21

Diftongi tarkoittaa kahta peräkkäistä eri vokaalia, joten kysymys ”jakautuuko loppudiftongi kahdelle eri tavulle” on sisäisesti ristiriitainen.

Toisaalta diftongin käsite on suhteellisempi kuin perinnäinen kielioppi selittää. Niinpä Iso suomen kielioppi puhuu (§:ssä 22) mm. siitä, että sanassa ”piano” voidaan ajatella olevan ia-diftongi, vaikka perinnäinen kielioppi ei sellaista diftongia lainkaan tunne. Diftongin käsite on suorastaan epämääräinen, kuten myös tavun käsite, jota Iso suomen kielioppi ei lainkaan määrittele. Diftongin määrittelyssä se sanoo: ”Diftongi äännetään siten, että yhdestä lyhyestä vokaaliäänteestä siirrytään toiseen ilman keskeytystä tai selvää rajakohtaa.” Tämä on aika käyttökelvoton määritelmä, koska ei sanan kahden peräkkäisen vokaalin välissä yleensäkään ole keskeytystä eikä selvää rajakohtaa. Luultavasti kunnollinen määritelmä vaatisi huomion kiinnittämistä mm. vokaalien painotukseen – diftongin jälkikomponentti lienee suomessa yleensä kevyempi suhteessa alkukomponenttiin kuin vokaaliyhtymän jälkimmäinen vokaali suhteessa edelliseen – ja sanojen kokonaishahmoon – tavurakennehan vaikuttaa sivupainon sijaintiin pitkissä sanoissa.

Selvää on, että puhutussa suomessa esiintyy laajalti ua-diftongi yleiskielen uo-diftongin länsimurteisena vastineena, esimerkiksi sanassa ”suami” (= ”suomi”), ”tua” (= ”tuo”). Sanassa ”mua” esiintyvä ”ua” on toisella tavalla syntynyt, mutta mitään foneettista estettä sen pitämiselle diftongina ei ole.

• jaa

Käsittääkseni jotkut ääntävät ua:n diftongina; toiset eivät. Kokeilin itsekin. Minulla siihen kyllä tulee jonkinmoinen w väliin. Piano on suhkot uusi lainasana, joten sitä varten ei tarvitse suomeen keksiä uutta diftongia. Italiassa se äännettäneen jotensakin pjano, joka lasketaan siellä diftongiksi.

• jaa kirjoitti:

Käsittääkseni jotkut ääntävät ua:n diftongina; toiset eivät. Kokeilin itsekin. Minulla siihen kyllä tulee jonkinmoinen w väliin. Piano on suhkot uusi lainasana, joten sitä varten ei tarvitse suomeen keksiä uutta diftongia. Italiassa se äännettäneen jotensakin pjano, joka lasketaan siellä diftongiksi.

Ääntämys [muwa] tuntuisi tosi oudolta. Veikkaisin, että ajattelit sentapaisia sanoja kuin ”kauan”, joissa ääntämys [kauwan] tai [kauvan] (karkeasti ilmaistuna) on varsin tavallinen.

”Piano” on kyllä ihan suomen yleiskielen sana, ja kyllä lainasanojenkin diftongit ovat suomen kieltä. Diftongi ”ia” on todellisuudessa hyvin tavallinen länsimurteissa – ”viä fiastaan hianon miakkamiähen tiä”. Kuvaavaa on sekin, että tämän sanan ”ia” esiintyy usein muuntuneena hyperkorrektisti diftongiksi ”ie”.

Italian sanan ”piano” ääntämys on eri kysymys. On tulkinnanvaraista, miten se pitäisi kuvata, mutta ainakin jos se kuvataan [pjano], niin ei siinä ole mitään diftongia. Äänne [j] on konsonantti (vaikkakin ns. puolivokaali) eikä siis voi muodostaa diftongia.

• saivartellia

Yucca kirjoitti: ”Diftongi tarkoittaa kahta peräkkäistä eri vokaalia, joten kysymys ’jakautuuko loppudiftongi kahdelle eri tavulle’ on sisäisesti ristiriitainen.”

Kysymys on ristiriitainen, mutta ei siksi, että ”diftongi tarkoittaa kahta peräkkäistä eri vokaalia”, vaan siksi, että diftongi tarkoittaa _saman tavun_ kahta peräkkäistä eri vokaalia.

• näin..

Minusta mua-sanassa on kaksi tavua. Perustelen tavujen jakautimisen mm. sillä, että minua-sanassakin se loppu a on yksi tavu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saisinpa halata sinua joka päivä

ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a
      Ikävä
      64
      7084
    2. Nykymiehet odottaa, että nainen lähestyy?

Perus luonnonlaki menee päinvastoin! Oletko nähnyt luontodokkaria jossa naaraat juoksee uroksien perässä??? 🦁🫎🦍🐒🦦�
      Ikävä
      232
      5833
    3. Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä

SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,
      Maailman menoa
      74
      4555
    4. Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki

Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K
      Maailman menoa
      106
      3792
    5. Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin

Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii
      Maailman menoa
      74
      2956
    6. Eikö tunnukin kamalalta, kun en

anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut
      Ikävä
      66
      2917
    7. Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne

Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja
      Maailman menoa
      119
      2620
    8. SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"

Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het
      Maailman menoa
      25
      2083
    9. Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"

Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan
      Maailman menoa
      62
      1937
    10. Muistattekos kun kaupassa piti pyytää tavarat myyjältä

Edes kahvipakettia ei saanut itse valita, vaan myyjä nouti sen hyllystä tiskille. Jos osti jauhelihaa, niin se jauhettii
      Maailman menoa
      255
      1831
    Aihe