Odin ja Suomi

Vaka Vanha

Kajaanin linnassa vangittuna ollut Messenius kirjoitti että Odin valloitti Suomen aikoinaan, mikäs juttu tämä on?

Miksi Troija halutaan niin usein kansan alkukodiksi näissä myyteissä?

12

1324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaka Vanha

      Wiipurin linna on muinaisgermaaniksi pyhälinna, miksi?

      • Kun Viipurin linna aikoinaan perustettiin, annettiin sille nimeksi "Pyhälinna" , eli "Viburg". "Vi"=keskiajan ruotsia, tarkoittaa "pyhä". Keskiajalla oli yleinen käytäntö nimetä linnoja uskonnollisin nimin, esim. Olavinlinnan nimi oli alunperin Pyhän Olavin Linna.
        Koska Viipurin linna toimi tukikohtana pyhässä sodassa pakanallisia venäläisiä vastaan, nimen "pyhälinna" ajateltiin sopivan sille.


    • Messeniuksen aikana, siis 1500-1600-lukujen vaihteessa, lähdekritiikkiä ei tunnutte. Oli myös yleistä, että historioitsijat lisäilivät teoksiinsa keksimiään juttuja lukijoiden mielenkiinnon ylläpitämiseksi. Messeniuksen kertomus Odinin sotaretkestä on joko täysin keksitty tai sitten kirjailija vain luotti virheellisiin lähteisiin/ymmärsi lähdetekstin väärin. Tuon ajan Suomessa luotettavia historiallisia lähteitä oli aika hankala saada käsiinsä.

      Se, että Troijaa väitetään kansan alkukodiksi, johtuu siitä, että 1500-1700-luvuilla historialla haluttiin kuvata oman kansan mahtavuutta. Kaikkialla Euroopassa historioitsijat todistelivat kuinka juuri heidän kansansa polveutui troijalaisista/heprealaisista/roomalaisista yms. Hyvä esimerkki tällaisista historiateoksesta on suomalaisen Daniel Jusleniuksen 1700-luvun alussa julkaisema "Vanha ja Uusi Turku"-niminen kirja, jossa mm. kerrotaan kuinka suomalaiset polveutuvat kadonnestaa heprealaisheimosta, kuinka suomalaiset opettivat muinaisille kreikkalaisille heidän sivistyksensä jne.

    • Ruiskauttaja

      Ukkini, joka oli argeologi, ja perehtynyt kreikan ja lähi-idän historiaan, oli kesällä -39 linnoitustöissä karjalan kannaksella työnjohtajana. Eräänä päivänä työmiehet tulivat hakemaan ukkiani, koska he juoksuhautoja kaivaessaan olivat törmänneet selvästikin ihmisten tekemiin kivipaaseihin. Ukkini johdolla paadet kaivettiin esiin, ja ukkini pääsi tutkimaan niitä lähemmin. Hämmennys oli suuri. Tulkittuaan kivistä löytyneet muinais-kreikkalaiset ja heprealaiset kirjoitusmerkit, ei hän voinut tulla kuin yhteen tulokseen: Kyseessä oli merkkien mukaan Odinin linnoituksen perustukset.

      Kaivauksia jatkettiin koko kesä ja syksy, vaikka samalla piti jatkaa linnoitustöitä. Valitettavasti talvisodan syttyminen keskeytti työt, ja löytyneet muinais-esineet jäivät kiireessä evakoimatta. Kesällä -41 ukkini palasi kaivauksille, mutta alue oli täysin tuhoutunut valtavien tykistökeskitysten ja pommitusten vuoksi.

      Jäljellä ei enää ole muuta, kuin ukkini piirtämät luonnokset raunioista ja muutamista esineistä, sekä jokunen aika epäselvä valokuva.

      • Simeoni I

        missähän näitä voisi ihmetellä?

        Onnistuisiko vaikka skannata ja laittaa näytille???


      • Ruiskauttaja
        Simeoni I kirjoitti:

        missähän näitä voisi ihmetellä?

        Onnistuisiko vaikka skannata ja laittaa näytille???

        No sitähän minäkin olen ajatellut, että nämä luonnokset pitäisi saada jonnekin näytille. Nyt kun pengoin vielä ukkini kirstua, niin sieltä löytyi vielä semmoinen rasia, jonka kannessa teksti: Kangas, kesä -39. Siellä sisällä oli koruja, pari sormusta ja riipusta. Kultaa, koska ei ollut himmentynyt yhtään, vaikka tuota rasiaa ei ole avattu ainakaan 30 vuoteen. Ilmeisesti sieltä kaivaukselta, sen verran tiedän minäkin, että vanhoja ovat.


      • Myö ollaan apinoita
        Ruiskauttaja kirjoitti:

        No sitähän minäkin olen ajatellut, että nämä luonnokset pitäisi saada jonnekin näytille. Nyt kun pengoin vielä ukkini kirstua, niin sieltä löytyi vielä semmoinen rasia, jonka kannessa teksti: Kangas, kesä -39. Siellä sisällä oli koruja, pari sormusta ja riipusta. Kultaa, koska ei ollut himmentynyt yhtään, vaikka tuota rasiaa ei ole avattu ainakaan 30 vuoteen. Ilmeisesti sieltä kaivaukselta, sen verran tiedän minäkin, että vanhoja ovat.

        Johan aloit ssuoltaa sitä ihteään toisten silmille,haisookin aika ärmäkältä.


      • Ruiskauttaja
        Myö ollaan apinoita kirjoitti:

        Johan aloit ssuoltaa sitä ihteään toisten silmille,haisookin aika ärmäkältä.

        Ymmärrän kyllä että epäilyttää, mutta voin vakuuttaa, että kertomani on totta. Voisin ottaa kuvia esineistä ja piirroksista ja lähettää niitä todisteeksi sähköpostiisi. Sopiiko?


      • Myö ollaan apinoita
        Ruiskauttaja kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä että epäilyttää, mutta voin vakuuttaa, että kertomani on totta. Voisin ottaa kuvia esineistä ja piirroksista ja lähettää niitä todisteeksi sähköpostiisi. Sopiiko?

        Ei tarvihe lähettää kun ei ole totta ja jos olisi voisit tupata kuvat jonnehin vaikka foorumille kytättäväksi.Ihan mille tahansa foorulille niin kyllä ne sieltä löytävät tiensä tännekin.


      • Pelastakaa löydöt
        Myö ollaan apinoita kirjoitti:

        Ei tarvihe lähettää kun ei ole totta ja jos olisi voisit tupata kuvat jonnehin vaikka foorumille kytättäväksi.Ihan mille tahansa foorulille niin kyllä ne sieltä löytävät tiensä tännekin.

        Voisitko ottaa yhteyttä Hermeetikko-lehteen tuon ukkisi löydön suhteen, kiitos.
        info(miukumauku)hermeetikko.net


      • Ruiskauttaja
        Pelastakaa löydöt kirjoitti:

        Voisitko ottaa yhteyttä Hermeetikko-lehteen tuon ukkisi löydön suhteen, kiitos.
        info(miukumauku)hermeetikko.net

        Hyvä että tämä asia etenee. Onkin jo korkea aika saada löydökset tutkijoille, jotka varmasti ymmärtävät niistä enemmän kuin minä. Varmaan ukkinikin saa tästä kunniaa?


      • Kiinnostunut mies
        Ruiskauttaja kirjoitti:

        Hyvä että tämä asia etenee. Onkin jo korkea aika saada löydökset tutkijoille, jotka varmasti ymmärtävät niistä enemmän kuin minä. Varmaan ukkinikin saa tästä kunniaa?

        Vaikka annat kenelle tutkittavaksi sinun pitää kuvata ne myös itsellesi eikä luottaa kenenkään sanaan missään sillä lupaajia ja lupauksia tulee satelemaan.

        Kun saat kohteet kuvatuiksi laita niitä vaikka tänne kaikiien kiinnostuneiden nähtäväksi,joku voi osata kertoakin niistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      726
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      279
      686
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      614
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe