Joo eli haluisin oppia puhuun/kirjottaan turkkia niin missä olis sellanen paikka? Netissä? jne?..
Kertokaahan jos tiedättä (en kuitenkaan tarkota nyt mitään ammattijuttuja vaan ihan harrastaja pohjalta kyselen..!)
Missä vois oppia turkkia?
8
235
Vastaukset
- tietävä.
Turkkilaiset eivät arvosta sitä, jos ulkomaalainen opettelee heidän kieltään. Ennemminkin he pitäisivät sitä vastenmielisenä, koska silloin tavallaan "yrittäisit olla yksi heistä". Jos kuitenkin haluat oppia, niin kirjastosta löytynee jotain, jolla voi opiskella alkeiden perusteet.
- virtanen virtanen
Ei se sen vaikeampaa ole.
- jo hengailla
virtanen virtanen kirjoitti:
Ei se sen vaikeampaa ole.
Vaikka mitä se muille kuuluu.
- Krimiturkkinen
Missä voisi oppia yleissuomea, joka tavoittaisi suomalaiset Suomessa ja muualla? Miksi se i-kirjain on niin hiton vaikea lisätä kieleen. Oma kielesi on vastenmielistä lukea. Pese turkkisi!
- b.w.
Mielestäsikö ”vois” ei ole kunnollista suomea? Entä mitä ihmettä tarkoitat termillä ”yleissuomi”? Tarkoitatko kenties yleiskirjakieltä tai yleispuhekieltä? Jos keksit omia sanoja, niin vaivaudu edes selittämään ne. Entä mitä tarkoitat sillä, että i-kirjain on vaikea lisätä kieleen? Tarkoitatko, että i-kirjain pitäisi lisätä suomen kieleen, vaikka se on kuulunut suomen oikeinkirjoitukseen jo ties kuinka kauan?
Suosittelen, että opettelet itse kirjoittamaan tolkullista tekstiä, ennen kuin rupeat arvostelemaan muiden kielenkäyttöä. - turkkia(ko)
b.w. kirjoitti:
Mielestäsikö ”vois” ei ole kunnollista suomea? Entä mitä ihmettä tarkoitat termillä ”yleissuomi”? Tarkoitatko kenties yleiskirjakieltä tai yleispuhekieltä? Jos keksit omia sanoja, niin vaivaudu edes selittämään ne. Entä mitä tarkoitat sillä, että i-kirjain on vaikea lisätä kieleen? Tarkoitatko, että i-kirjain pitäisi lisätä suomen kieleen, vaikka se on kuulunut suomen oikeinkirjoitukseen jo ties kuinka kauan?
Suosittelen, että opettelet itse kirjoittamaan tolkullista tekstiä, ennen kuin rupeat arvostelemaan muiden kielenkäyttöä.joo mä en kans tajunnu tota äsköstä i-kirjaimista valittajaa..
- Mää mää mää
turkkia(ko) kirjoitti:
joo mä en kans tajunnu tota äsköstä i-kirjaimista valittajaa..
Mikäs merkki se kaksi pistettä lauseen lopussa on? Onx se turkkia?
Netistä löytyy paljonkin; alkupalaksi voi lukea esimerkiksi
http://www.turkishlanguage.co.uk/about.htm
Kirjastoista löytyy todennäköisesti jotain, mutta kun olen itse lueskellut rinnan yhtä suomen- ja yhtä englanninkielistä kirjaa, olen todennut, että eipä niistä juuri kunnon oppikirjoiksi ole. Pikemminkin kielen esittelyä ja kielioppia, joita lukemalla sanasto ja kielen käytännöllinen osaaminen ei oikein kartu. Mutta ehkä sinulla on parempi tuuri, kun käyt tarkistamassa paikallisen kirjaston valikoiman.
Turkin kieli on oikeinkirjoitukseltaan yksinkertaista ja rakenteeltaan (typologialtaan) monin tavoin suomea muistuttavaa. Suurin hankaluus tuntuu olevan, että sanasto on valtaosaltaan vierasta eli sieltä ei juurikaan löydy sanoja, jotka olisivat tuttuja germaanisten, romaanisten tai slaavilaisten kielten pohjalta. Sama koskee taivutus- ja johtopäätteitä.
Siksi vanhanaikainen oppikirja, jossa on sanastoltaan asteittain vaikeutuvia lukukappaleita ja niiden selityksiä ja aika vähän kielioppia, voi olla paras, jos sellaisen löydät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saisinpa halata sinua joka päivä
ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a394394Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?
Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant2034278Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä
SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,193957Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki
Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K873316Nykymiehet odottaa, että nainen lähestyy?
Perus luonnonlaki menee päinvastoin! Oletko nähnyt luontodokkaria jossa naaraat juoksee uroksien perässä??? 🦁🫎🦍🐒🦦�1342856Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin
Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii662741- 2162730
Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne
Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja1012389Riikka Purra perustelee hallituksen leikkauspolitiikkaa
Odotukset ovat kovat, mutta puhe on poikkeuksellisen onttoa jopa hallituksen omalla mittapuulla. Vastuu työnnetään alas,1082221Martinan pankkikortti
Seiska uutisoi, että Martina antoi pankkilortin tyttärilleen. Siinä on vaan sellainen pointti, että pankkikorttia ei saa3711856