Aina vain hitaampaa !

APUA !!!

Mikä kumma se jumittaa tämän koneen !- reilun vuoden ikäinen mylly (Asuksen M3N78 emo, Athlon 64 dual core prossu ja 4 gigaa muistia XP prof), ei ole mitään erikoista softaa asennettuja, ei mitään pelejä tai vastaavaa. Ja ei muuta kuin hidastuu ja hidastuu - kohta palaa hermot kun odottelee monta minuuttia että kone käynnistyisi tai edes tekisi jotain ! - kovalevytilaa on reilusti vapaana, levyt on eheytetty ja järjestetty uudelleen. Norton antivirus on ollut koko ajan kehissä ja kone on tarkastettu useaan kertaan. Ad-awareo on ajettu.....

Eli sanokaa nyt hyvät ammattilaiset mitä tälle voi vielä tehdä !!!

27

953

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MS Windowshan se siellä. Sitä voi yrittää tuunata ja optimoida kunnes sormet ovat sinisinä, mutta aina se ajan saatossa mätänee käytössä. Käynnistyviä turhia taustasovelluksia voi estää käynnistymästä esimerkiksi Ccleanerilla tai MSConfigilla, kaiken paskan tuputukseen netissä voi ottaa tiukan linjan ja olla asentamatta, mutta surullinen lopputoteamus melkein aina on se, että koko käyttöjärjestelmän uudelleenasennus on se paras vaihtoehto...

• x2 6000+ 7rc

Käyttis vaa uusiks... xp "ruuhkauttaa" ittensä reilu vuodes ja silloi se pitää vaa uudelleen asentaa.

Miks sul o dual cores xp käyttiksenä? Korjatkaa jos olen väärässä, mutta xp ei osaa hyödyntää kuin single coreja.

• Pege81

Korjataanpa hyvinkin. Itellä on XP Professional käytössä, ja prossuna C2D E4500. Molempia ytimiä tämä osaa hyödyntää. Sekoitat ilmeisesti siihen, että 32-bittinen XP tukee muistia sinne 3,5 Gt:aan saakka.
        En nyt tiiä tukkiiko XP itteään sen pahemmin, reilun vuoden pyöriny sama asennus koneessa. Tietty nämä perus ylläpitotoimet pitää tehdä, mutta ne kun tekee niin käyttis pysyy pystyssä.

• Ege404
        Pege81 kirjoitti:

Korjataanpa hyvinkin. Itellä on XP Professional käytössä, ja prossuna C2D E4500. Molempia ytimiä tämä osaa hyödyntää. Sekoitat ilmeisesti siihen, että 32-bittinen XP tukee muistia sinne 3,5 Gt:aan saakka.
        En nyt tiiä tukkiiko XP itteään sen pahemmin, reilun vuoden pyöriny sama asennus koneessa. Tietty nämä perus ylläpitotoimet pitää tehdä, mutta ne kun tekee niin käyttis pysyy pystyssä.

Itellä on ollu XP kyllä ihan kolmekin vuotta samalla asennuksella ja meni uusiksi vasta sitten kun uusin laitteistoa vähän rankemmin, mm. uusi emolevy ja prossu. En tiedä mitä nuo säätäjät sitten mahtavat koneella tehdä jos Windowsin tosiaan saavat noin tukkoon.

• keheksat

mulla on dual ja xp pro

• Säädetty
        Ege404 kirjoitti:

Itellä on ollu XP kyllä ihan kolmekin vuotta samalla asennuksella ja meni uusiksi vasta sitten kun uusin laitteistoa vähän rankemmin, mm. uusi emolevy ja prossu. En tiedä mitä nuo säätäjät sitten mahtavat koneella tehdä jos Windowsin tosiaan saavat noin tukkoon.

Itsensä tukkoon mitä osoittaa myös tämäkin viestikeskustelu jos tosiaan paärjäät 3 v win mitenkään säätämättä kone on kyllä ollut kaapissa käyttämättä, tunnen kavereita ketkä tekevät win säätämistä ammatikseen koska muuten ei työkunnossa pysy.

• -------+

niin lähtee rojut ja haitakkeet samalla pois.
      Voi kestää 30-40 minuuttia, mutta täytenä palveluna kannattaa ajaa, eikä itse tarvitse hömelöidä mitään.
      Ad-Awarella on mitääntekemätön mainostajien evästeiden etsijä-.

http://onecare.live.com/site/fi-fi/default.htm?mkt=fi-fi

• tohon mithn

En ole kyllä mikään ammattilainen, vaan tavan käyttäjä. Xp home käynnistyy mopoläppärissä 45s ja vista premium pöytäkoneessa 65s. Joten epätavallisen pitkä käynnistyminen on siellä.
      Eipä tohon ihmeempiä vastauksia näin netin välityksellä osaa sanoa, paria tunnettua ohjelmaa voisit asennella ja ajella, ei ne ota, jos ei jätäkään enää tuossa tilanteessa.
      http://www.ccleaner.com/
      http://onecare.live.com/site/fi-fi/default.htm

Tuolla ccleanerin valikoissa työkalut->aina ajettavat ohjelmat näet, mitä käynnistyy windowsin mukana.

Jos waretat joiltain paskoilta sivustoilta, niin taisi mennä tämäkin kirjoitus hukkaan.

• kaksnel

tuossa oliki ccleaner neuvottuna. aja se.poistuu paljon turhaa.
        jos ei ala nopeutumaan nii ala harkitsemaan ohjelman uudelleen asennusta .jotain on koneella liikaa tai solmussa.

• NUNNUN NUNNUN NUU

Varovasti sen CCleanerin kanssa. Ota aina varmuuskopio poistettavista rekisterikorjauksista.
        Mun XP:ssä kävi niin jotta suoritin rek.puhd. vaikka kone oli ihan kiitettävän nopea ja kuinka ollakkaan kone hidastu selvästi.
        No, aikani funtsittuani huomasin et se rek.puts. oli se viimesin homma ja niimpä palautin ne korjatut rekit.
        Ja konehan nopeutu taas kummasti.

• ei tarvitse varoa
        NUNNUN NUNNUN NUU kirjoitti:

Varovasti sen CCleanerin kanssa. Ota aina varmuuskopio poistettavista rekisterikorjauksista.
        Mun XP:ssä kävi niin jotta suoritin rek.puhd. vaikka kone oli ihan kiitettävän nopea ja kuinka ollakkaan kone hidastu selvästi.
        No, aikani funtsittuani huomasin et se rek.puts. oli se viimesin homma ja niimpä palautin ne korjatut rekit.
        Ja konehan nopeutu taas kummasti.

>Varovasti sen CCleanerin kanssa.<

Oliko varmasti CCleaner jolla scannasit? Taisi olla joku muu ohjelma. Alussa minäkin otin varmuuskopion rekisteristä, mutta huomattuani pitkän ajan kuluessa, että CCleaner toimii niinkuin pitääkin, en ole enää kolmeen vuoteen ottanut kopiota. CCleaner ei ole koskaan aiheuttanut koneelleni mitään haittaa, mutta sitä vastoin jotkut muut scannausohjelmat ovat sitä tehneet.

• pöhpah
        ei tarvitse varoa kirjoitti:

>Varovasti sen CCleanerin kanssa.<

Oliko varmasti CCleaner jolla scannasit? Taisi olla joku muu ohjelma. Alussa minäkin otin varmuuskopion rekisteristä, mutta huomattuani pitkän ajan kuluessa, että CCleaner toimii niinkuin pitääkin, en ole enää kolmeen vuoteen ottanut kopiota. CCleaner ei ole koskaan aiheuttanut koneelleni mitään haittaa, mutta sitä vastoin jotkut muut scannausohjelmat ovat sitä tehneet.

Heppu kuitenkin ajanu EasyCleanerin jota ei oo päivitetty sitten kivikauden. Sillä saa tehokkaasti nykywindowsin sekasin.

• Äkspee,

Koneeni on paljon heikompitehoinen. Muistiakin vain 1024mt ja joku Sempron prosessori. Silti oon käyttänyt 9 vuotta WinXP Home käyttöjärjestelmää ilman ongelmia. Ei siis kertaakaan kone ole jumittanut. Aukee alle minuutissa. Luvattomilla sivuillakin oon usein käynyt.

Onkohan sulla käynnistystiedostoissa jotain liikaa? Avaa MSConfig ja ruksaa pois tarpeettomat.

Voi olla myös rautavika.

• ------------+

että ei ole tehty koneeseen mitään muutoksia, mutta erilaisten päivitysten myötä erilaisia sovelluksia aina vain lisääntyy aina käynnistyviksi, ja alun perin voi olla konekohtaisia sovelluksia käynnistymässä, vaikka niillä ei tee mitään.

Suorita > msconfig > Käynnistys.....ja turhat pois.

• näin se vaan on

>Koneeni on paljon heikompitehoinen. Muistiakin vain 1024mt ja joku Sempron prosessori. Silti oon käyttänyt 9 vuotta WinXP Home käyttöjärjestelmää ilman ongelmia. Ei siis kertaakaan kone ole jumittanut. Aukee alle minuutissa. Luvattomilla sivuillakin oon usein käyny<

Noin on sinulla ja minulla (minulla muistia vain 512 Mt), mutta noin ei ole silti miljoonilla muilla. Hyviä neuvoja annoit, mutta taitaisi olla parempi asentaa kokonaan käyttis uudelleen ja aloittaa käyttiksen "oikealla tavalla" käyttäminen.

• tyyris tyllerö kallis kullero

yheksän vuotta joo, xp julkaistiin lokakuussa 2001, ei edes täyttä kaheksaa ole ollut mualimalla.

• wwwwittu

kyllä tuo Norton. Jos olisi mun masiina niin poistaisin sen ja laittaisin tilalle jonkin ilmaisen ja kevyemmän virustorjunnan. Tätä neuvoa ei ole pakko noudattaa mutta olen kohtalaisen varma että kone nopeutuisi huomattavasti.

• Jota.
    • kolmek

aika massiivinen ohjelma ? kevyempiä suojia löytää ilmaiseksi vaikka täältä http://www.download.fi/tietoturva/

paljonko sulla on muistia koneella ? jos on 512 MB, niin se on kiikunkaakun riittääkö xp:lle vai alkaako kone hidastelemaan. silloin kovalevy alkaa myös hurisemaan ja risahtelemaan.
      silloin kone kaipais lisää muistia/muistikampaa tai vähemmän tekemistä. pienikin muistin lisäys muuttaa tilannetta.

huutonetistä saa ostaa halvalla käytettyä lisämuistia entisen jatkeeksi (esim 128MB noin 5€ ), jos siis siitä on pulaa ja koneen emolevyllä vapaita muistipaikkoja.

jos muistin määrä on riittävä niin mitäpä jos ottaisit tärkeimmät tiedot talteen vaikka tikulle ja putsaisit kovalevyn tyhjäksi ja asentaisit xp:n puhtaalle levylle ? onko sulla xp levy ?

• Aimo Surakka

ja imuroi puhtaaksi, luultavasti täynnä koiran ja kissankarvoja. Prossun nopeus on suoraanverrannollinen sen lämpötilaan tai oikeastaan expotenttiaalisesti verrannollinen.

Norton ei ole läheskään niin paha syöppö kuin F-secure. Laitteet ovat aivan ok, eikä muistin lisäyksestä ole mitään muuta hyötyö kuin myyjän kassan paisuminen. Normaali käynnistys pitäisi mennä alle 1min, onko koneessa indekstointi päällä tai vastaavia resurssituhlareita?
      Katso tapahtumienvalvonnasta onko jotain mikä jumittaa käynnistyksessä. Ad-awaret voit heittää mäkeen.

• Aloittaja...

No niin, kiitoksia kaikille vastanneille - hyviä ja hyödyllisiä neuvoja tuli paljon - nyt olen ajellut ccleanerin ja runcannerin - ja löytyihän sieltä turhia ohjelmia yllättävänkin paljon. Myös tuo edellä oleva vihje prosessorin tuuletuksen tukkeutumisesta oli täyttä asiaa- nimittäin kun otin kotelon auki niin prosessorin tuuletin ja jäähdytysrivat olivat imeneet itseensä todella paksun pölykerroksen (pitäisi varmaan joskus siivota tämä huonekin...).

Kaikkien näiden toimenpiteiden jälkeen koneeni on nopeutunut huomattavasti ja sillä voi taas käyttää kutakuinkin normaalisti. Käynnistysaika on n. 45 sekuntia.

• isintytto

Minulla vaikutti Norton, joka oli liian raskas, muutoin hitaaseen yhteyteen. Kun muutin kevyemmän toisen antivirusohjeman niin konekin muuttuui nopeammaksi.

• uudestaan..

Joku viisas sanoi jonkin aikaa sitten näissä Suomi24 palstoilla että ei Windows tarvi uudelleen asennusta moniin vuosiin ja se ei hidastele, se on vaan niin että Windows on suositeltava asentaa vähintään kerran vuodessa uudestaan jos haluaa että kone on vähänkin sujuvasti toimiva.

• hullu tietokoneenkäyttäjä
        uudestaan.. kirjoitti:

Joku viisas sanoi jonkin aikaa sitten näissä Suomi24 palstoilla että ei Windows tarvi uudelleen asennusta moniin vuosiin ja se ei hidastele, se on vaan niin että Windows on suositeltava asentaa vähintään kerran vuodessa uudestaan jos haluaa että kone on vähänkin sujuvasti toimiva.

Älähän nyt, tuollakin joku kehui käyttäneensä XP:tä viimeiset yhdeksän vuotta ilman uudestaanasennuksia. Vähän tietysti mietityttää että se ettei XP:tä ollut edes olemassa 9 vuotta sitten mutta mikäpä minä olen näiden gurujen uskottavuutta arvostelemaan.

• uudestaan.. kirjoitti:

en tiedä mutta toiseesa koneessa on pyörinyt xp 6 vuotta ilman uudelleenasennuksia ja hidastumisia ja kone kuitenkin koko ajan käytössä.

• Entinen Nortonin käyttäjä

Poistat vain Nortonin, se kun koukkii päivityksiä niin paisuu ja paisuu. Siirry ilmaiseen virustorjuntaan johon olikin jo linkki tuolla yllä. Selviät halvemmalla ja yllätyt kun koneesi on jälleen kuin uusi. Toimivat yhtä hyvin kuin Norton tai F-Secure mutta eivät hidasta konetta, koska toimivat yleensä ilmaiseksi 2-3 kk jonka jälkeen kannattaa poistaa ja asentaa uudelleen, ja jälleen toimii 2-3 kk, ja sen poisto ja asennus vie häthätää pari minuuttia. Tuon Nortonin poistossa voi mennä 20 min. joka kertoo jo sekin jotain.

• 23456u6

Kymmeniä kertoja olen kuullut saman laulun. Säädöt ja hinkkaamiset sekä taikaohjelmat sekä pöpötutkat ja haitakejarrut, joo, niitä saa laittaa, mutta pian taas olet samassa tilanteessa. Vaihda ubuntuun, jos haluat lyhyen ohjeen. Jos haluat pitkän ohjeen, niin saat sen paloissa, koska kuitenkin tulet kohta taas kysymään miten windowsia saa joutuisammaksi.

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      145
      3046
    2. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      50
      2482
    3. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      107
      2461
    4. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2141
    5. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      242
      1731
    6. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      100
      1688
    7. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      449
      1644
    8. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      9
      1594
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      14
      1532
    10. R.I.P. Kristian Antila

Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi
      Maailman menoa
      20
      1349
    Aihe