Sibeliuksen Finlandia hymnin

'Turust

35

1240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Exmoro

      Jep, näin on. Säveltäjäksi kuitenkin mainitaan Sibelius. Aikä härskiä on muuten sekin, että Suomessa lauletaan Eestin kansallislaulua. Siellä se oli kansallislauluna ennen kuin siitä tehtiin maammelaulu. Finlandiahymnistä pitäisi tehdä uusi maammelaulu, painiihan se musiikillisesti ihan eri sarjassa kuin nykyinen renkutus.

      • Viron kansallishymni on kopioitu Maamme-laulusta. Pacius sävelsi sen aikoinaan nimenomaan suomalaisia varten. (Tosin myönnettäköön, että Maamme-laulu sävel on pitkälti kopioitu saksalaisesta juomalaulusta).


    • Suomalaisessa käytössä olevassa laulukirjassa Finlandia hymni on V. A. Koskenniemen sanoin.

    • tms1

      hävytöntä? Hienoa että Sibeliuksen upea sävelmä leviää ympäri maailmaa, hartaasti esitettynä kuten kuuluukin. Onhan sanottu että maamme laulu on saksalainen kansan/juoma laulu, liekö näin, upeampi Finlandia minustakin on.

      • "Onhan sanottu että maamme laulu on saksalainen kansan/juoma laulu, liekö näin"

        Kyllä se on. Pacius itse tunnusti asian. Häneltä pyydettiin uusi sävelmä Maamme-runoon muutaman päivän varoitusajalla, ja hän päätti käyttää nuoruudessaan oppimansa juomalaulun säveltä, koska tiesi ettei kukaan tuntenut sitä Suomessa. Kun laulu vastoin odotuksia saavutti suuren suosion (Maamme-runoon oli tehty useita sävelmiä, mutta yksikään ei ollut saavuttanut mainetta), Pacius tunsi häpeää, koska oli mielestää pettänyt suomalaiset.


    • Helaman

      Sibeliuksen säveleseen kirjoitetut englannin kieliset sanat eivät ole mormonin tekemiä, vaika se onkin kirkon laullukirjassa. Kyseinen hymni soitettiin Amerikassa v.2001 kaapatun koneen uhrien muistiksi. Kyseisen lentokoneenmatkustajat nousivat vastarintaan ja estivät terrori-iskun Kongressitaloon.
      Suomalaisessa laulukirjassa on Koskeniemen sanat, joiden mukaan myös laulamme.

    • :::::::::::

      joten vastaavia taikarituaaleja käyttävälle lahkolle se sopii hyvin..

      • parempaa rinnastusta?


      • :::::::::::
        Unski kirjoitti:

        parempaa rinnastusta?

        keksinyt.


    • Finlandia-hymnin säveleen on kirjoitettu hengellinen laulu, joka on Yhdysvalloissa yleisesti käytössä, muuallakin kuin mormonien parissa. Se ei myöskään ole mormonin tekemä sanoitus.

      Finlandia-hymni on myös ollut lyhytikäisen afrikkalaisen valtion, Biafran, kansallislaulu.

      • Sinun asiallisia ja tietäviä kommenttejasi toivoisi täällä enemmänkin.
        Tiedoksenne: "Jariällä" on teologian tohtori ja aivan eri maata kuin "Torni ja temppeli" -kirjan tohtori.


      • ,,,,,,,,,,,,
        Tapani1 kirjoitti:

        Sinun asiallisia ja tietäviä kommenttejasi toivoisi täällä enemmänkin.
        Tiedoksenne: "Jariällä" on teologian tohtori ja aivan eri maata kuin "Torni ja temppeli" -kirjan tohtori.

        löytää helposti esim. Wikipediasta...


      • vaivautunut
        ,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

        löytää helposti esim. Wikipediasta...

        niitä itse kaivamaan esille.


      • ..........
        vaivautunut kirjoitti:

        niitä itse kaivamaan esille.

        mutta tulin myöhässä tähän keskusteluun mukaan.


      • päästä
        .......... kirjoitti:

        mutta tulin myöhässä tähän keskusteluun mukaan.

        vähättelemään.

        Harmittiko kun et ehtinyt ensin.


      • .........
        päästä kirjoitti:

        vähättelemään.

        Harmittiko kun et ehtinyt ensin.

        halusin vain kiinnittää huomiota siihen, että ennen kannanottoja ja hehkutteluja jokainen olisi voinut tarkistaa asian netistä.


      • kissan taas
        ......... kirjoitti:

        halusin vain kiinnittää huomiota siihen, että ennen kannanottoja ja hehkutteluja jokainen olisi voinut tarkistaa asian netistä.

        pöydälle. Kissahan kiitoksella elää.


      • ........
        kissan taas kirjoitti:

        pöydälle. Kissahan kiitoksella elää.

        kun et huomannut tarkistaa noinkaan helppoa asiaa netistä...


      • jo ennestään,
        ........ kirjoitti:

        kun et huomannut tarkistaa noinkaan helppoa asiaa netistä...

        kaikkea ei tarvitse tarkistaa wikipediasta.


      • ........
        jo ennestään, kirjoitti:

        kaikkea ei tarvitse tarkistaa wikipediasta.

        etkä valistanut uskonveljiäsi.


      • 'Turust

        Sibeliusta olen varma, ettei hän olisi säveltänyt koko teosta, mikäli olisi edes aavistanut mormonin myöhemmän hänen teoksensa käytön.

        Turust


      • 'Turust kirjoitti:

        Sibeliusta olen varma, ettei hän olisi säveltänyt koko teosta, mikäli olisi edes aavistanut mormonin myöhemmän hänen teoksensa käytön.

        Turust

        Minun käsittääkseni Sibelius oli uskonnollisesti sangen vapaamielinen. Jo hänen jäsenyytensä vapaamuurariliikkeessä viittaa tähän. Vapaamuurarithan edellyttävät jäseniltään uskoa yhteen Jumalaan, mutta kaikenlainen opillinen kiistely on loosissa kiellettyä. Vaikka yksittäisellä vapaamuurarilla on oikeus omiin uskonnollisiin käsityksiinsä, hän ei saa kiistää toisen näkemyksiä.

        Finlandia-hymnin säveleen on tehty muuten myös vapaamuurarisanoitus, joten Sibeliuksella ei nähtävästi ollut periaatteessa mitään sitä vastaan, että sävelmää käytetään muissakin kuin isänmaallisissa yhteyksissä.


      • Sivusta seuraava
        'Turust kirjoitti:

        Sibeliusta olen varma, ettei hän olisi säveltänyt koko teosta, mikäli olisi edes aavistanut mormonin myöhemmän hänen teoksensa käytön.

        Turust

        Hei Turust, vielä meillä henki kulkee...
        Täytyy auttaa sinua hiukan näissä "Finlandia" asioissa. Musiikki on kansainvälinen kieli. Esimerkiksi minä tiedän ainakin neljä eri sanoitusta englanniksi Finlandian nuottiin, eikä yksikään niistä ole Mormonien toimesta toteutettu.
        Minä taas ajattelen, että Sibelius nostaisi molemmat peukut pystyyn, kun kuulisi Tabernaakkeli kuoron kajauttavan oman sävellyksensä.
        Ja asiallisesti tuo naapurin poikakin "Be Still My Soul"in esitti. David Archuletan perhe asuu parin korttelin päässä minun mökistä. Olen jo vuosia seurannut hänen kehitystään musiikin alalla ja uskon että kuulemme hänestä vielä tulevinakin vuosina.


      • Sibisfani
        'Turust kirjoitti:

        Sibeliusta olen varma, ettei hän olisi säveltänyt koko teosta, mikäli olisi edes aavistanut mormonin myöhemmän hänen teoksensa käytön.

        Turust

        tuntea Sibeliusta kovinkaan hyvin. En minäkään, joten en rupea arvailemaan hänen mahdollisia toimiaan, vaikka en osaakaan pitää häntä pikkusieluna.

        Sibeliuksen musiikki jäi elämään Jannen kuoltua 52 vuotta sitten, ja sen käyttöala laajenee edelleen. Se on mielestäni todellisen taiteen mitta.

        Näin myös mormonit kautta maailman tulevat tuntemaan suuren suomalaisen säveltäjäneron.


      • totesit vain
        ........ kirjoitti:

        etkä valistanut uskonveljiäsi.

        nokkavasti, että fiksu ymmärtää hakea Wikipediasta.

        Sitäpaitsi, tulin kommentoimaan vasta sinun jälkeesi.


      • ........
        totesit vain kirjoitti:

        nokkavasti, että fiksu ymmärtää hakea Wikipediasta.

        Sitäpaitsi, tulin kommentoimaan vasta sinun jälkeesi.

        mitä vastasin ensimmäiseen viestiisi. Jos itsekin tulit myöhässä. miksi ollenkaan ryhdyit urputtamaan. Lienetkö Jokuveli;-?


      • edelleenkään,
        ........ kirjoitti:

        mitä vastasin ensimmäiseen viestiisi. Jos itsekin tulit myöhässä. miksi ollenkaan ryhdyit urputtamaan. Lienetkö Jokuveli;-?

        en edes sukua.


      • ..........
        edelleenkään, kirjoitti:

        en edes sukua.

        Ehkä tyyli on sitten tarttunut...


      • nami...
        Sivusta seuraava kirjoitti:

        Hei Turust, vielä meillä henki kulkee...
        Täytyy auttaa sinua hiukan näissä "Finlandia" asioissa. Musiikki on kansainvälinen kieli. Esimerkiksi minä tiedän ainakin neljä eri sanoitusta englanniksi Finlandian nuottiin, eikä yksikään niistä ole Mormonien toimesta toteutettu.
        Minä taas ajattelen, että Sibelius nostaisi molemmat peukut pystyyn, kun kuulisi Tabernaakkeli kuoron kajauttavan oman sävellyksensä.
        Ja asiallisesti tuo naapurin poikakin "Be Still My Soul"in esitti. David Archuletan perhe asuu parin korttelin päässä minun mökistä. Olen jo vuosia seurannut hänen kehitystään musiikin alalla ja uskon että kuulemme hänestä vielä tulevinakin vuosina.

        mutta raakana en sentään juo.


      • mormonit
        .......... kirjoitti:

        Ehkä tyyli on sitten tarttunut...

        tuntevat tai ainakin tietävät useita muita mormoneja.

        Jospa mormonismi tuotaa samantyylistä ajattelua. Olethan epäillyt minua myös mm. Tapanin oppilaaksi. Sitäkään en ole. Tapanin tiedän mutten tunne.


      • kaunis on....
        Sibisfani kirjoitti:

        tuntea Sibeliusta kovinkaan hyvin. En minäkään, joten en rupea arvailemaan hänen mahdollisia toimiaan, vaikka en osaakaan pitää häntä pikkusieluna.

        Sibeliuksen musiikki jäi elämään Jannen kuoltua 52 vuotta sitten, ja sen käyttöala laajenee edelleen. Se on mielestäni todellisen taiteen mitta.

        Näin myös mormonit kautta maailman tulevat tuntemaan suuren suomalaisen säveltäjäneron.

        Sibeliuksen Finlandiasta. Se oli upeaa kuultavaa. Mielestäni kuka vaan voi esittää tuon hymnin jos käsittelee sävellysteosta yhtä kauniisti kuin tuo kuulemani versio englanninkielellä. - Mutta ehdoton ykkönen on suomeksi laulettuna (tulee joskus aivan kyyneleet silmiin) tai myös sydäntäni liikuttaa pelkkä sävellysversio ilman laulukuoroa. - Taide kuuluu kaikille!


      • ......
        mormonit kirjoitti:

        tuntevat tai ainakin tietävät useita muita mormoneja.

        Jospa mormonismi tuotaa samantyylistä ajattelua. Olethan epäillyt minua myös mm. Tapanin oppilaaksi. Sitäkään en ole. Tapanin tiedän mutten tunne.

        olen epäillyt sinua tapanin oppilaaksi? Onko Tapani opettaja ammatiltaan?


      • tai sitten
        ...... kirjoitti:

        olen epäillyt sinua tapanin oppilaaksi? Onko Tapani opettaja ammatiltaan?

        joku toinen kanssasi samalla tyylillä kirjoittava.


      • .......
        tai sitten kirjoitti:

        joku toinen kanssasi samalla tyylillä kirjoittava.

        se joku toinen...


      • Sibisfani
        kaunis on.... kirjoitti:

        Sibeliuksen Finlandiasta. Se oli upeaa kuultavaa. Mielestäni kuka vaan voi esittää tuon hymnin jos käsittelee sävellysteosta yhtä kauniisti kuin tuo kuulemani versio englanninkielellä. - Mutta ehdoton ykkönen on suomeksi laulettuna (tulee joskus aivan kyyneleet silmiin) tai myös sydäntäni liikuttaa pelkkä sävellysversio ilman laulukuoroa. - Taide kuuluu kaikille!

        äsken kajahti komeasti suomenkielinen Finlandia-hymni myös Puna-armeijan kuoron esittämänä. Tallenne oli vuoden 1993 mainitun kuoron ja Leningrad Cowboysien yhteisesityksestä Senaatintorilla.
        Sibeliuksen musiikki kestää monenlaista esittämistä, aivan varmasti myös mormonien.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe