Asiallinen kysymys

Ikuinen utelias

Tänään eräs Jt sanoi minulle, että raamatussa kerrotaan maan olevan pallon muotoinen ja että se pyörii.
Voisiko joku lukenut kertoa, mitä raamattu puhuu maan muodosta?
Olen jossakin nähnyt kuvan, joka ei tue Jehovan todistajan väitette pyöreydestä.

8

269

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...........

● Pythagoras eli noin vuosina 540–500 eaa. Mutta jo paljon aikaisemmin, kahdeksannella vuosisadalla eaa., elänyt heprealainen profeetta Jesaja osoitti maan olevan pallomainen. Hän kirjoitti: ”Hän [Jehova Jumala] istuu korkealla maanpiirin päällä, kuin heinäsirkkoja ovat sen asukkaat.” (Jes. 40:22) Tässä ”piiriksi” käännetty heprealainen sana voidaan kääntää myös ”palloksi”. (B. Davidson, A Concordance of the Hebrew and Chaldee Scriptures) Scofieldin raamattulaitoksessa (”Reference Bible”) on mielenkiintoinen reunahuomautus tässä jakeessa mainitusta ”piiristä”: ”Huomattava viittaus maan pallonmuotoisuuteen.” Moffattin käännös sanoo: ”Hän istuu pyöreän maan yläpuolella”, ja katolinen Douay-käännös sanoo tässä: ”Hän istuu maapallon päällä.” Tietenkin maan Luojan henkeytetty Sana osoittaa aivan oikein maan olevan pyöreä, vaikka ihmiset entisaikaan luulivat yleisesti sen olevan litteä.. g-78

• >>”Hän istuu pyöreän maan yläpuolella”,

Avaruudellisesta perpektiivistä tarkasteltuna, missä kohtaa tarvitsee maapallon päällä istua, että voi todeta istuvansa nimenomaan päällä eikä esimerkiksi alla? Tai miten päin avaruus on oikein päin?

Jokainen objektiiviseen ajatteluun kykenevä ymmärtää, ettei raamattu puhu maasta pallona, vaan kiekkona, lättymaana. Kiekon päällä voi kyllä olettaa jonkun oletetun Jumalan tsiigailevan alaspäin, mutta pallon ollessa kyseessä asia herättää viljalti kysymyksiä. Niin ja olethan sinä tietoinen että Jesaja kyllä tiesi mikä on pallo ja käytti sitä sanaa toisaalla, mutta jostain kumman syystä Jumalalle ei tullut mieleen tähdentää Jesajalle maan 'palloutta' kun sitä käsiteltiin. Outo Jumala, kerta kaikkiaan.

Niin ja jos raamatunkirjoittajilla todella olisi ollut tietoa maapallon muodosta, se tulisi esille kiistatta monessa kohtaa. Nyt raamattu todistaa kiekon nimeen.

• ......
        t-i-u-k-u kirjoitti:

>>”Hän istuu pyöreän maan yläpuolella”,

Avaruudellisesta perpektiivistä tarkasteltuna, missä kohtaa tarvitsee maapallon päällä istua, että voi todeta istuvansa nimenomaan päällä eikä esimerkiksi alla? Tai miten päin avaruus on oikein päin?

Jokainen objektiiviseen ajatteluun kykenevä ymmärtää, ettei raamattu puhu maasta pallona, vaan kiekkona, lättymaana. Kiekon päällä voi kyllä olettaa jonkun oletetun Jumalan tsiigailevan alaspäin, mutta pallon ollessa kyseessä asia herättää viljalti kysymyksiä. Niin ja olethan sinä tietoinen että Jesaja kyllä tiesi mikä on pallo ja käytti sitä sanaa toisaalla, mutta jostain kumman syystä Jumalalle ei tullut mieleen tähdentää Jesajalle maan 'palloutta' kun sitä käsiteltiin. Outo Jumala, kerta kaikkiaan.

Niin ja jos raamatunkirjoittajilla todella olisi ollut tietoa maapallon muodosta, se tulisi esille kiistatta monessa kohtaa. Nyt raamattu todistaa kiekon nimeen.

Samaa sanaa käytetään parissakin VT:n kohdassa, eikä letusta silloinkaan ole puhe.

• Markku_Meilo

>>Tänään eräs Jt sanoi minulle, että raamatussa kerrotaan maan olevan pallon muotoinen ja että se pyörii.

Raamatun kuvailema maa oli litteä ja lepäsi pylväiden varassa. Raamatun maa oli keskipiste jota mm. aurinko kiersi, tässä eräs kuvaus:

http://www.kolumbus.fi/hextek/Tikkurila/Firmament.htm

• ikuinen utelias

Mistä johtuu, että Jt:t väittävät toisin? En itse ole kovin halukas tutkiskelemaan Raamattua, mutta joistakin asioista haluaisin tietää.
        Sinä Markku tunnut olevan melkoinen tietoniekka. Olen silloin tällöin lueskellut tätä palstaa ja voin vain todeta, että hakkaat tiedoissasi nuo Jehovan todistajat 100-0.

Yksi tärkeä kysymys lienee, mikä saa ihmiset uskomaan johonkin Jehovan todistajien huu haahan?
        Ainakin ne, jotka itse tunnen, ovat jotenkin erikoisia muutenkin. Muutamilla on elämä mennyt vituralleen ja nyt sitten tarttuvat oljenkorteen, kun oma äly ei riitä jatkoon.

• ...........

Meilo perustaa löytämänsä piirustuksen näihin kielikuviin. Toki hän väittää Jobin luulleen merissä olevan ovet ja salvan. Hyvä hyvä.

6 Mihin sen jalustat on upotettu,
        tai kuka laski sen kulmakiven,
         7 kun aamutähdet yhdessä riemuitsivat
        ja kaikki Jumalan pojat puhkesivat suosionhuutoihin?

8 Ja kuka sulki ovilla meren,
        joka tuli esiin kuin kohdusta purkautuen,
         9 kun minä panin pilven sen vaatteeksi
        ja sankan hämäryyden sen kapalovyöksi
        10 ja aloin muuttaa sitä koskevaa säännöstäni
        ja asettaa salpaa ja ovia

Mutta, tässä kuitenkaan ei kerrota Meikon pylväistä mitään.

7 Hän jännittää pohjoisen autiuden ylle,
        ripustaa maan tyhjyyden päälle.

• Markku_Meilo
        ikuinen utelias kirjoitti:

Mistä johtuu, että Jt:t väittävät toisin? En itse ole kovin halukas tutkiskelemaan Raamattua, mutta joistakin asioista haluaisin tietää.
        Sinä Markku tunnut olevan melkoinen tietoniekka. Olen silloin tällöin lueskellut tätä palstaa ja voin vain todeta, että hakkaat tiedoissasi nuo Jehovan todistajat 100-0.

Yksi tärkeä kysymys lienee, mikä saa ihmiset uskomaan johonkin Jehovan todistajien huu haahan?
        Ainakin ne, jotka itse tunnen, ovat jotenkin erikoisia muutenkin. Muutamilla on elämä mennyt vituralleen ja nyt sitten tarttuvat oljenkorteen, kun oma äly ei riitä jatkoon.

>>Mistä johtuu, että Jt:t väittävät toisin?

Pyrkimys ylläpitää käsitystä, että koko Raamattu on erehtymätöntä jumalan sanaa. Tuollainen ajatus edellyttää väkivallan tekemistä todellisuudelle, mutta sehän ei ole lainkaan vierasta muissakaan fundamentalistisissa piireissä.

>>...hakkaat tiedoissasi nuo Jehovan todistajat 100-0.

Jokaisen jehovantodistajan, joka ottaisi selvää Vt-seuran opeista ja menneisyydestä saisi samat tiedot, ei niissä mitään ihmeellistä ole. Itse asiassa Vt-seura kehottaa todistajia siihen:

"Viime vuosina on miljoonista ihmisistä eri puolilla maailmaa tullut Jehovan todistajia. Kaikkien heidän pitäisi olla hyvin selvillä sen järjestön historiasta, jonka yhteydessä he ovat.” (Vartiotorni 1. toukokuuta 1994 sivu 16)

”Meidän ei tule tutkia vain henkilökohtaisia uskomuksiamme vaan myös sitä, mitä se uskonnollinen järjestö opettaa, jonka yhteydessä saatamme olla. Ovatko sen opetukset täysin sopusoinnussa Jumalan sanan kanssa vai perustuvatko ne ihmisten perinnäissääntöihin? Jos me rakastamme totuutta, niin tällaisessa tutkimisessa ei ole mitään pelättävää. Meillä kaikillahan pitäisi olla vilpitön halu oppia, mikä Jumalan tahto meidän suhteemme on, ja sitten tehdä se. - Joh.8:32” (Totuus joka johtaa ikuiseen elämään s.13)

“Järkevät ihmiset ovat yhtä mieltä siitä, että ainoa oikeudenmukainen menetelmä on tutkia todisteita molemmilta puolilta, sekä kiistellyn teorian puolesta että sitä vastaan. Sillä tavalla päästään selville totuudesta.” (Herätkää! 8. huhtikuuta 1974, sivu 5)

>>Yksi tärkeä kysymys lienee, mikä saa ihmiset uskomaan johonkin Jehovan todistajien huu haahan?

Lapselle vanhemmat voivat selittää mitä tahansa ja useimmissa tapauksissa se saa lapsen uskomaan Vt-opetukseen. Aikuisen kohdalla lienee altistavina tekijöinä jokin koettelemus, joka panee uskomaan vaikka katteettomiin lupauksiin. Esimerkiksi välittömästi toisen maailmansodan jälkeen Vt-seuran vuotuinen kasvuprosentti oli huipussaan noin 26 %.

>>Ainakin ne, jotka itse tunnen, ovat jotenkin erikoisia muutenkin.

Kyllähän se joukko on läpileikkaus kansasta, ryyditettynä sillä ylemmyyden- ja tietäväisyyden tunteella, jota Vt-seura jäsenistöönsä valaa.

>>Muutamilla on elämä mennyt vituralleen ja nyt sitten tarttuvat oljenkorteen, kun oma äly ei riitä jatkoon.

Tätäkin on, mutta sikäli eri pohjalta, että kasteen laistanut jt-perheen kersa kykenee pakenemaan todellisuuttaan jehovantodistajuuteen paljon helpommalla kuin pystymetsästä tuleva harhailija. Kaste kun edellyttää mm. Vt-harhojen omaksumista ja se ei käy ihan käden käänteessä.

• Markku_Meilo
        ........... kirjoitti:

Meilo perustaa löytämänsä piirustuksen näihin kielikuviin. Toki hän väittää Jobin luulleen merissä olevan ovet ja salvan. Hyvä hyvä.

6 Mihin sen jalustat on upotettu,
        tai kuka laski sen kulmakiven,
         7 kun aamutähdet yhdessä riemuitsivat
        ja kaikki Jumalan pojat puhkesivat suosionhuutoihin?

8 Ja kuka sulki ovilla meren,
        joka tuli esiin kuin kohdusta purkautuen,
         9 kun minä panin pilven sen vaatteeksi
        ja sankan hämäryyden sen kapalovyöksi
        10 ja aloin muuttaa sitä koskevaa säännöstäni
        ja asettaa salpaa ja ovia

Mutta, tässä kuitenkaan ei kerrota Meikon pylväistä mitään.

7 Hän jännittää pohjoisen autiuden ylle,
        ripustaa maan tyhjyyden päälle.

>> Meilo perustaa löytämänsä piirustuksen näihin kielikuviin.

Kuinka niin? Hommahan perustuu Raamatun tekstiin.

>>Toki hän väittää Jobin luulleen merissä olevan ovet ja salvan. Hyvä hyvä.

Sitä en tiedä mitä Jos ajatteli, jos Raamatun Jobia on edes ollut olemassa. Raamatun käsitys litteästä maasta oli sama kuin sumerien ja babylonialaisten, joten en odota paimentolaisten omaksuneen sen edistyksellisempää kuvaa asioista. Raamatun mukaan oli erilliset maan yläpuoliset ja maan alapuoliset vedet. Luukun salvasta en tiedä, mutta 1. Moos. 7:11 mukaan – uskokoon ken haluaa – taivaanvahvuudessa ja vesisyvyyksissä oli joku sulkuelin.

Mitä sitten lättymaata kannattaviin pylväisiin tulee, niin kuvan tekstissä on nämä viittauksen Raamattuun:

”Hän järkyttää maan paikaltaan, niin että jopa sen pylväät vapisevat.” (Job 9:6 UMK)

”Sillä maan tukipylväät ovat Jehovan, ja niiden varaan hän asettaa tuottoisan maan.” (1. Sam.2:8 UMK)

”Hän on perustanut maan sen pysyville paikoille; horjumatta se pysyy ajan hämärään asti eli ikuisesti.” (Ps. 104:5)

Nuo eivät toki ole ainoita Raamatun viittauksia tolppien varaan perustetusta maasta:

”Ja maa alkoi huojua ja järkkyä edestakaisin, taivaiden perustuksetkin vapisivat, ja ne huojuivat edestakaisin, koska hän oli tuimistunut.” (2. Sam. 22:8 UMK)

”Sillä korkeuden sulkuportit todella aukenevat ja maan perustukset järkkyvät.” (Jes. 24:18 UMK)

”Minun käteni myös laski maan perustuksen, ja minun oikea käteni levitti taivaat.” (Jes. 48:13 UMK)

”Kuka olet sinä, että sinun pitäisi pelätä kuolevaista ihmistä, joka kuolee, ja ihmisen poikaa, jonka käy kuin vihreän ruohon, ja että sinun pitäisi unohtaa Jehova, Tekijäsi, joka jännittää taivaat ja laskee maan perustuksen, niin että olit alati kaiken päivää kauhuissasi, mikä johtui sinua ahdistavan vihastuksesta, ikään kuin hän olisi ollut valmis hävittämään sinut.” (Jes. 51:12, 13 UMK)

”Ja minä panen sanani sinun suuhusi, ja käteni varjoon olen peittävä sinut istuttaakseni taivaat ja laskeakseni maan perustuksen ja sanoakseni Siionille: ’Sinä olet minun kansani.’” (Jes. 51:16 UMK)

”Ja vesien virranuomat tulivat näkyviin, ja tuottoisan maan perustukset paljastuivat sinun nuhtelustasi, oi Jehova, sinun sieraintesi hengen henkäyksestä.” (Ps. 18:15 UMK)

”Niiden mittanuora on ulottunut yli kaiken maan ja niiden sanat tuottoisan maan ääriin.” (Ps.19:4 UMK)

”Mihin sen jalustat on upotettu, tai kuka laski sen kulmakiven,” (Job 38:6 UMK)

”Tuottoisa maakin tulee lujasti perustetuksi, niin ettei sitä voida horjuttaa.” (Ps. 93:1 UMK)

”Vavahdelkoon maa.” (Ps. 99:1 UMK)

>> Mutta, tässä kuitenkaan ei kerrota Meikon pylväistä mitään.

Ei puhuta, ei, moni muukin on ihmetellyt mistä maa Jobin piikkin laitetun käsityksen mukaan roikkui. Toki en käsitä miten tuo roikottaminen tekisi tyhjäksi tolppamaininnat, paitsi tietysti mielenhallinnassa olevan jehovantodistajan ajatuksissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      8
      1248
    2. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1135
    3. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      103
      1037
    4. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      51
      903
    5. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      62
      787
    6. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      81
      705
    7. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      170
      667
    8. solmussa solmussa

Tilanne solmussa. Umpisommussa🫢
      Ikävä
      35
      659
    9. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      656
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      42
      603
    Aihe