Nuorten liikenneonnettomuuksista

Olisiko jo aika saada taas lisää ratoja suomeen, niin saisivat nuoret mennä porukalla radalle iltaa viettämään. Nyt vain höpötetään valistuksesta ja keskustelemisesta. Ei se siitä parane. Kyllähän jokainen täysjärkinen ihminen ymmärtää että henki lähtee JOS jotain sattuu, mutta eihän se koskaan omalle kohdalle satu, eihän. Radalla voisivat nuoret ottaa riskejä mielinmäärin ja perstuntumakin autoon lisääntyisi.

Mitäs mieltä tälläisestä ajatuksesta??

10

418

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sakke.kl

      jotta pitää ajella 40km/h lappiin ja takas.Jos pinna alkaa jossakin vaiheessa käryyn niin reputus heti ja 5 vuoden päästä uudelleen.

    • kolikossa

      Voi käydä niinkin, että radalla hankittu perstuntuma antaa "varmuutta" jota ei malteta olla käyttämättä tiellä tai kadulla. Jos auto pysyy hanskassa tutulla radalla, niin ei se ole tae siitä, että se hanskataan aina ja kaikkialla. Saattaa olla, että joidenkin yksittäisten kaahausinto jää radalle, mutta ei radat tuota ongelmaa ratkaise. Sitä paitis radat tavoittaisivat vain pienen murto-osan nuorista.

      Asenteethan se pahin ongelma on ja niiden muuttumista valitettavasti saadaan odottaa. Nykysukupolveen suunnattu valistus ei uppoa kuin muutamiin, loput koheltamista coolina pitävät jatkavat samaan malliin ja romua ja ruumiita tulee.

      Ihmettelen suuresti, mikä mättää, ettei asenteiden muokkaamisen hyväksi tehdä mitään. Viranomaiset sanoo joka romun äärelle palavan kynttilämeren vierellä, että tarttis tehrä jottain ja näin ei voi jatkua.

      Tarttis tehrä ja pian! Nyt kun aloitetaan oikein kunnon asenteidenmuokkauskampanja, niin parin sukupolven päästä voidaan odottaa jo jonkinlaisia tuloksia. Nykyiseen tilanteeseen on tultu useamman sukupolven ja asennekasvatus ja -esimerkin näyttämisellä, (hyvä me vanhemmat!) ja turha kuvitella, että tilanne muuttuisi hetkessä paremmaksi vaikka mitä hokkupokkuskeinoja kokeiltaisiin.

      • mieltä..!

        Olen samoilla linjoilla. Ei siihen mitkään radat auta, kun jo perusasenne on päin honkia. Ja mitä niillä radoilla sitten sattuisi ja millä kalustolla? Kenellä nuorella on oikeasti rata-autoiluun sopiva vekotin? Ja kuka ottaa vastuun, kun siellä kolaroidaan hurjilla nopeuksilla? Eivät varmasti ajaisi yksi kerrallaan vuorotellen, vaan kilpaa keskenään tietysti!

        Kaahareilta kortti pois, kunnon sakot ja psykologisten testien kautta EHKÄ uudestaan aiempaa tiukempaan autokouluun. Ajokortti ei ole mikään ihmisoikeus, vaan se on ansaittava hyvällä ajotaidolla, järjellä ja oikealla ajoasenteella!


      • JJ
        mieltä..! kirjoitti:

        Olen samoilla linjoilla. Ei siihen mitkään radat auta, kun jo perusasenne on päin honkia. Ja mitä niillä radoilla sitten sattuisi ja millä kalustolla? Kenellä nuorella on oikeasti rata-autoiluun sopiva vekotin? Ja kuka ottaa vastuun, kun siellä kolaroidaan hurjilla nopeuksilla? Eivät varmasti ajaisi yksi kerrallaan vuorotellen, vaan kilpaa keskenään tietysti!

        Kaahareilta kortti pois, kunnon sakot ja psykologisten testien kautta EHKÄ uudestaan aiempaa tiukempaan autokouluun. Ajokortti ei ole mikään ihmisoikeus, vaan se on ansaittava hyvällä ajotaidolla, järjellä ja oikealla ajoasenteella!

        mitään auta,senhän näkee vankilakierteestäkin että vankila ei auta ketään.minun mielestäni pitäisi koulussa ylä-asteella opetella liikennettä ja näyttää todellisia onnettomuusvideoita.YLINOPEUS EI TAPA KETÄÄN LIIAN KOVA TILANNENOPEUS TAPPAA!


      • pitää aloittaa
        JJ kirjoitti:

        mitään auta,senhän näkee vankilakierteestäkin että vankila ei auta ketään.minun mielestäni pitäisi koulussa ylä-asteella opetella liikennettä ja näyttää todellisia onnettomuusvideoita.YLINOPEUS EI TAPA KETÄÄN LIIAN KOVA TILANNENOPEUS TAPPAA!

        jo reilusti ennen yläastetta.

        Kersat katsoo tosi tarkkaan jo siitä asti kun jotain ymmärtävät, että miten iskä ja äiskä ajaa ja siinä samalla omaksutaan niiden asenteet. Ihan turha on yläasteikäiselle tai vanhemmalle lapselle sanoa, että laitat sitten turvavyön kiinni, jos oma vuosia kestänyt käyttömalli on käskyn vastainen. Sama koskee ylinopeuksia ja muuta liikennekäytöstä.

        Se miten lapset tulevat liikenteessä käyttäytymään on täysin vanhempien vastuulla. Autokoulu ja aja-sitten-varovasti-pyynnöt ei 18 vuoden huonon esimerkinantamisen luomaa asennetta ja ajamisen mallia muuta miksikään. Joitakin poikkeuksia, = vanhempiaan fiksumpia, toki on, mutta 90% jatkaa vähintäänkin yhtä huonolla mallilla kuin minkä vanhempansa ovat antaneet.

        Hirvittää ajatellakin, millaista on meno, kun nykykaahareiden mukulat pääsevät bemareidensa rattiin.


      • pitää aloittaa kirjoitti:

        jo reilusti ennen yläastetta.

        Kersat katsoo tosi tarkkaan jo siitä asti kun jotain ymmärtävät, että miten iskä ja äiskä ajaa ja siinä samalla omaksutaan niiden asenteet. Ihan turha on yläasteikäiselle tai vanhemmalle lapselle sanoa, että laitat sitten turvavyön kiinni, jos oma vuosia kestänyt käyttömalli on käskyn vastainen. Sama koskee ylinopeuksia ja muuta liikennekäytöstä.

        Se miten lapset tulevat liikenteessä käyttäytymään on täysin vanhempien vastuulla. Autokoulu ja aja-sitten-varovasti-pyynnöt ei 18 vuoden huonon esimerkinantamisen luomaa asennetta ja ajamisen mallia muuta miksikään. Joitakin poikkeuksia, = vanhempiaan fiksumpia, toki on, mutta 90% jatkaa vähintäänkin yhtä huonolla mallilla kuin minkä vanhempansa ovat antaneet.

        Hirvittää ajatellakin, millaista on meno, kun nykykaahareiden mukulat pääsevät bemareidensa rattiin.

        Asenteistahan se on kiinni. Itse olen vähän vastaan tuota 80-lätkää vaikka ikääkin jo on. Ajatellen moottoritien ja 100kmh alueita joissa voi syntyä vaaratilanteita.

        Yks vaihtoehto tietysti olis että pistetään nuorien kuskeille rajoittimet autoon70- 80km/h ja vaikka mopoautoissakin käytettyä kolmiota. Ei nyt muista näkyikö nuo 80-lätkät edes autoissa pimeällä?

        Tai sitten inssiin lisätään psykologinen testi ihan lääkärin valvonnassa.


      • Tyhmyys sen kuin...!
        sfinski80 kirjoitti:

        Asenteistahan se on kiinni. Itse olen vähän vastaan tuota 80-lätkää vaikka ikääkin jo on. Ajatellen moottoritien ja 100kmh alueita joissa voi syntyä vaaratilanteita.

        Yks vaihtoehto tietysti olis että pistetään nuorien kuskeille rajoittimet autoon70- 80km/h ja vaikka mopoautoissakin käytettyä kolmiota. Ei nyt muista näkyikö nuo 80-lätkät edes autoissa pimeällä?

        Tai sitten inssiin lisätään psykologinen testi ihan lääkärin valvonnassa.

        JOLLEI niitä haluta MUUTTAA niin sitten ei auta muu kuin VALVONTA!!!.Se on sitä VÄLINPITÄMÄTTÖMYYTTÄ ja toisten huomioimattomuutta!!. =/


      • Luisu
        Tyhmyys sen kuin...! kirjoitti:

        JOLLEI niitä haluta MUUTTAA niin sitten ei auta muu kuin VALVONTA!!!.Se on sitä VÄLINPITÄMÄTTÖMYYTTÄ ja toisten huomioimattomuutta!!. =/

        Ehdottomasti nuorille pitäisi saada joka kuntaan aurattu jäärata jossa saa harjoitella auton käyttäytymistä ja saa pelleillä ilman vaaraa että alle jää leikkivät lapset tai hidas liikkeiset vanhukset. Radalla kun ajaa muutaman kerran penkkaan puskurit halki ja tönää autoa penkasta pois niin rupeaa ymmärtämään sen että kun vauhti pysyy kohtuullisena ja auto tiellä niin on mukavaa istua lämpöisessä ja ehjässä autossa.
        itse olen aikanani oppinut ajamaan jäällä ja siellä on koitettu temput jota ei ole tarvinnut tie liikenteessä harjoittaa, hiki kyllä tuli kun autoa autoa töni penkasta pois joka toinen kierros ,mutta kyllä sitä pikku hiljaa tyhmempikin tajusi että parempi se on ajaa tietä pitkin kun riuhtoa autoa penkasta.
        Tähän nyt tietysti kohta vastaa joku että jäällä ajaminen on vesistölle pahaksi ja sitähän se on siitä ei pääse mihinkään , mutta kun ajatellaan että kesällä monen kuukauden aikana järvessä pörrää paljon moottoriveneitä niin onko muutamana kuukautena 20-30 auton jäällä ajaminen sitten niin paljon pahempi ympäristölle kun nuo moottoriveneet joidenka ajamisella tuskin pelastetaan kenenkään henkeä ?

        Tälläkin hetkellä tiedän monia tapauksia missä nuorta kuljettajaa on sakotettu tai jopa otettu kortteja pois kun on jossain kaupan tai urheilu hallin parkkipaikalla niin sanotusti LEIKKINYT.
        Yleensä poliisikaan ei ole näihin puuttunut itsenäisesti vaan joku sivullinen on soittanut ja valittanut häiriöö. Mielestäni kannattaisi joskus miettiä ennen kuin soittaa asiaa kahdelta kannalta , että häiritseekö se että joku pyörittää tyhjällä parkkipaikalla turvallisesti vahingoittamatta itseään tai muita VAI olisiko mukavampaa kutsua poliisi ja sakottaa tuota nuorta jonka jälkeen poliisi päästää tuon leikkivän nuoren yleisen liikenteen sekaan jossa hän voi ajaa itsensä tai vaikka tiellä liikkuvan ystäväsi tai perheenjäsenesi hengiltä ??

        Ymmärrän myös sen että jääradat eivät poista täysin yleisellä tiellä leikkimistä ,kun onhan taidot opittu jäällä niin täytyyhän niitä kylä kierroksella näyttää. Mutta eikö niin ole että
        TAITO = TURVALLISUUTTA

        Kyllä se niin on että kun ihminen tietää mitä tekee niin myös hän osaa huomioida asian epäonnistumiseen vaikuttavat tekijät , mutta jos hän ei tiedä mitä tekee niin hallinta on jonkun muun käsissä.

        Ymmärrän myös että tuo leikkiminen ei monien mielstä ole ollenkaan tarpeellista , mutta leikkiminen ei kieltämällä lopu, vaan leikki siirtyy sinne missä sitä sillä hetkellä ei kielletä.
        Mutta jos leikkimiselle annetaan jokin toinen paikka(jäärata) niin nuori ei voi vedota siihen että ei ole paikka missä koheltaa , jolloin myös liikenteessä koheltamista voidaan rangaista kovemmin , Eikö ??

        Tuskin tällä saa viherpipertäjien tai lakinikkareiden mieliä muuttumaan mutta toivottavasti tämä pisti jonkun ajattelemaan asiaa.

        TERV. LUISUTTAJA


    • toimii varmasti

      Poliisille annettaisiin valtuudet pysäyttää kaahari päähän ampumalla ja palkkioksi 10000 euroa/ammuttu. Yhteiskunta säästäisi suuria summia kun saataisiin asennevammaiset yksilöt pois kuluttamasta yhteiskunnan varoja. Sakot ja vankeus on vain hyvää mainetta asennevammaiselle jälkeenjääneelle. Mitä enemmän promilleja veressä ja nopeutta mittarissa, sen kovempi jätkä on. Sellaiseen on turha yrittää mitään normikonsteja. Lopettaminen on ainoa mikä toimii. Muutenkin yhteiskunnalle pitäisi antaa valtuudet lopettaa yhteiskunnalle haitalliset yksilöt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      250
      4526
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      125
      2965
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2732
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      74
      1700
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      105
      1553
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      17
      1437
    7. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      52
      1295
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      92
      1216
    9. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      202
      1067
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1055
    Aihe