Puolisoni pahoinpitelee

Minä vaan

En jaksa enää anteeksi vaikka pitäisi sitä kun puolisoni tulee päälleni ja tekee minulle pahaa.
Hän kyllä itkuisena pyytää heti kohta anteeksi mutta en jaksa enää tällaista. Mitä neuvoksi?

47

1601

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • K.

Menkää perheneuvolaan tms, niin saatte apua. Älä luovuta, vaikka tuntuisi siltä. Yrittäkää yhdessä etsiä apua, jos ette ole sitä jo tehneet. Usein molemmista osapuolista löytyy vikaa, kun keskustelee asiasta perinpohjin. Tällä en halua syyllistää, tiedän vain kokemuksesta.

Anteeksipyytämisen ja antamisen lisäksi on tärkeää keskutella asiasta rehellisesti ja avoimesti, molempien osapuolten.

Väkivaltaa ei saa eikä pidä hyväksyä. Siihen voi kuitenkin hakea apua. Kyllä sitä löytyy.

Älä jätä puolisoasi, hän tarvitsee tukeasi ehkä enemmän kuin arvaatkaan. Älä tee mitään harkitsematonta, jota joutuisit myöhemmin katumaan.

Ystävällisesti, saman kokenut

• helskuttisoiikoon

no ihmiset kait ovat erilaisia. minä taas suuttuessani hudan pulisolleni pää punaisena, mutta hän ain nauraa minulle, koska tietää, että en missään tapauksessa lyö... en käy päälle... en käytä fyysistä väkivaltaa. sitten kun naamapuna ja pilkkanauru lakkaavat, ollaan taas hyvää pataa, mennään yhdessä peiton alle. ja kivaa on. jotain tarttis tehdä noille väkivaltaisille ja puolisoaan lyöville tyypeille. olisko saunan taakse ja helvettiin.

• naimisissa

...naimisissa?

• mäkeen

ei kotoolta opittu vl-käytös miksikään muutu vaan pahenee

• ja Esimerkkejä on kymmeniä.
      Nimiä saa sähköpstistani, uhrin luvalla.

Kuten avausessa kerroin, vL anteekispyyntö on pelkkää pelleiyä, anteeksi voi antaa mutta unhotaa ei.

Miksi olt mukana, jätä se lahko. Näin on moni viime aikoin tehnyt.

• uskon veli

Älä jätä, kuten Kesitas neuvoo. Siinä saat sielullesi vahingon. Kukin meistä viimeisenä päivänä vastaa vain ja ainoastaan omista teoistaan. Silloin kysytään onko synnit anteeksi ja rauha omallatunnolla. Älä jätä uskoasi, vaikka vaikeaa olisi liitossanne. Usko kantaa. Sen avulla jaksaa katsella vaikeidenkin päivien yli.

Ei anteeksipyyntö ole pelleilyä. Hyvin paljon voi unohtaa, kun oikealla mielellä pyytää ja antaa anteeksi (tämä toisinaan vaikeaa, tottakai). Painottaisin kuitenkin keskustelun merkitystä, kuten ensimmäinen kommentoijakin. Vasta evankeliumin ja keskustelun jälkeen isoja asioita voi unohtaa. Ja kun huomaa, että niissä tapahtuu muutos, voi ne pahatkin asiat sitten vähitellen unohtaa, lopullisesti. Vaikka ne välillä muistuisivat mieleen, eivät ne enää nouse sellaisina möykkyinä, joiden kanssa ei voi elää.

Varmasti puolisosikin katuu tekoaan ja on itsekin järkyttynyt pahoinpitelystä. Se ei ole koskaan oikein. Evankeliumi ei kuitenkaan lopu, niin kauan kuin yksikin uskovainen ihmien on maan päällä, saarnataan syntejä katuvalle anteeksi. Niinhän jeesuskin saarnasi ristinpuulla ryövärille. Mutta apua te tarvitsette, hakeutukaa ammattiauttajalle.

• nykästen
        uskon veli kirjoitti:

Älä jätä, kuten Kesitas neuvoo. Siinä saat sielullesi vahingon. Kukin meistä viimeisenä päivänä vastaa vain ja ainoastaan omista teoistaan. Silloin kysytään onko synnit anteeksi ja rauha omallatunnolla. Älä jätä uskoasi, vaikka vaikeaa olisi liitossanne. Usko kantaa. Sen avulla jaksaa katsella vaikeidenkin päivien yli.

Ei anteeksipyyntö ole pelleilyä. Hyvin paljon voi unohtaa, kun oikealla mielellä pyytää ja antaa anteeksi (tämä toisinaan vaikeaa, tottakai). Painottaisin kuitenkin keskustelun merkitystä, kuten ensimmäinen kommentoijakin. Vasta evankeliumin ja keskustelun jälkeen isoja asioita voi unohtaa. Ja kun huomaa, että niissä tapahtuu muutos, voi ne pahatkin asiat sitten vähitellen unohtaa, lopullisesti. Vaikka ne välillä muistuisivat mieleen, eivät ne enää nouse sellaisina möykkyinä, joiden kanssa ei voi elää.

Varmasti puolisosikin katuu tekoaan ja on itsekin järkyttynyt pahoinpitelystä. Se ei ole koskaan oikein. Evankeliumi ei kuitenkaan lopu, niin kauan kuin yksikin uskovainen ihmien on maan päällä, saarnataan syntejä katuvalle anteeksi. Niinhän jeesuskin saarnasi ristinpuulla ryövärille. Mutta apua te tarvitsette, hakeutukaa ammattiauttajalle.

pariskuntaa ja puhu sitte anteeksiannosta - hyvä ettei henki menny jouluna anteeksiantajalta

• uskova mies
        nykästen kirjoitti:

pariskuntaa ja puhu sitte anteeksiannosta - hyvä ettei henki menny jouluna anteeksiantajalta

ei ko.pariskunta liene kuulune tälle palstalle keskustelunaiheeksi vai kuinka, joten itse en ainakaan lähde kommentoimaan viestiäsi

• uskon veli kirjoitti:

Älä jätä, kuten Kesitas neuvoo. ** Pitäisikö Hän jäädä tapettavaksi?? Yllytät rikokseen. Tämä on sitä veljen rakkautta.

Siinä saat sielullesi vahingon. Kukin meistä viimeisenä päivänä vastaa vain ja ainoastaan omista teoistaan. ** Mutta Pyhän Hengen temppeli on Herran, ja sen rikos aviopuolison osalta on rikos Henkeä kohtaan. On parempi heittää koko lahko pois.

Silloin kysytään onko synnit anteeksi ja rauha omallatunnolla. ** Naurettavaa, Silloin kysytään vain, onko Jeesus Herra. Näytä Raamatun paikka, kun yritä lähimmäistä helvettiin. Minä näytän Hänelle. Matt. 10:32 "Joka tunnustautuu minun omakseni ihmisten edessä, sen minäkin tunnustan omakseni Isäni edessä taivaissa. Mutta joka ihmisten edessä kieltää minut, sen minäkin kiellän Isäni edessä taivaissa.

Tunnusta saa odottaa VL ihmiseltä, joten mieti hieman.

Älä jätä uskoasi, vaikka vaikeaa olisi liitossanne. Usko kantaa. Sen avulla jaksaa katsella vaikeidenkin päivien yli. ** Niin, vaikka puukko kaulalla. Jos näin käsket, olet brutaali.

Ei anteeksipyyntö ole pelleilyä. Hyvin paljon voi unohtaa, kun oikealla mielellä pyytää ja antaa anteeksi (tämä toisinaan vaikeaa, tottakai). Painottaisin kuitenkin keskustelun merkitystä, kuten ensimmäinen kommentoijakin. Vasta evankeliumin ja keskustelun jälkeen isoja asioita voi unohtaa. Ja kun huomaa, että niissä tapahtuu muutos, voi ne pahatkin asiat sitten vähitellen unohtaa, lopullisesti. Vaikka ne välillä muistuisivat mieleen, eivät ne enää nouse sellaisina möykkyinä, joiden kanssa ei voi elää. ** Sinun mielestä uhri on syypää. Olet todella lestadiolainen. Se näkyy kyllä.

Avaaja ei epäillyt evankeliumia vaan hullua lestadiolaista ukkoaan. Kommentoi sitä.

Varmasti puolisosikin katuu tekoaan ja on itsekin järkyttynyt pahoinpitelystä. Se ei ole koskaan oikein. Evankeliumi ei kuitenkaan lopu, niin kauan kuin yksikin uskovainen ihmien on maan päällä, saarnataan syntejä katuvalle anteeksi. Niinhän jeesuskin saarnasi ristinpuulla ryövärille. Mutta apua te tarvitsette, hakeutukaa ammattiauttajalle. ** Se nainen joka on niin pieleen kasvatettu, että kestää enemmän kun yhden pahoinpitelyn, täytyy olla tyhmä ja joka kehottaa ottamaan turpaan, on saatanasta.

Onneksi tältä palstalta on useampi äiti saanut voimia jättää tuo käärmeen pesä.

• Naapurisi, tiedän si
        uskova mies kirjoitti:

ei ko.pariskunta liene kuulune tälle palstalle keskustelunaiheeksi vai kuinka, joten itse en ainakaan lähde kommentoimaan viestiäsi

varaa siihen, Hitlerit.

• väkivallasta
        uskova mies kirjoitti:

ja sen raaistumisesta kelpaa kyllä hyvin

• uskon veli
        Kesitas kirjoitti:

Älä jätä, kuten Kesitas neuvoo. ** Pitäisikö Hän jäädä tapettavaksi?? Yllytät rikokseen. Tämä on sitä veljen rakkautta.

Siinä saat sielullesi vahingon. Kukin meistä viimeisenä päivänä vastaa vain ja ainoastaan omista teoistaan. ** Mutta Pyhän Hengen temppeli on Herran, ja sen rikos aviopuolison osalta on rikos Henkeä kohtaan. On parempi heittää koko lahko pois.

Silloin kysytään onko synnit anteeksi ja rauha omallatunnolla. ** Naurettavaa, Silloin kysytään vain, onko Jeesus Herra. Näytä Raamatun paikka, kun yritä lähimmäistä helvettiin. Minä näytän Hänelle. Matt. 10:32 "Joka tunnustautuu minun omakseni ihmisten edessä, sen minäkin tunnustan omakseni Isäni edessä taivaissa. Mutta joka ihmisten edessä kieltää minut, sen minäkin kiellän Isäni edessä taivaissa.

Tunnusta saa odottaa VL ihmiseltä, joten mieti hieman.

Älä jätä uskoasi, vaikka vaikeaa olisi liitossanne. Usko kantaa. Sen avulla jaksaa katsella vaikeidenkin päivien yli. ** Niin, vaikka puukko kaulalla. Jos näin käsket, olet brutaali.

Ei anteeksipyyntö ole pelleilyä. Hyvin paljon voi unohtaa, kun oikealla mielellä pyytää ja antaa anteeksi (tämä toisinaan vaikeaa, tottakai). Painottaisin kuitenkin keskustelun merkitystä, kuten ensimmäinen kommentoijakin. Vasta evankeliumin ja keskustelun jälkeen isoja asioita voi unohtaa. Ja kun huomaa, että niissä tapahtuu muutos, voi ne pahatkin asiat sitten vähitellen unohtaa, lopullisesti. Vaikka ne välillä muistuisivat mieleen, eivät ne enää nouse sellaisina möykkyinä, joiden kanssa ei voi elää. ** Sinun mielestä uhri on syypää. Olet todella lestadiolainen. Se näkyy kyllä.

Avaaja ei epäillyt evankeliumia vaan hullua lestadiolaista ukkoaan. Kommentoi sitä.

Varmasti puolisosikin katuu tekoaan ja on itsekin järkyttynyt pahoinpitelystä. Se ei ole koskaan oikein. Evankeliumi ei kuitenkaan lopu, niin kauan kuin yksikin uskovainen ihmien on maan päällä, saarnataan syntejä katuvalle anteeksi. Niinhän jeesuskin saarnasi ristinpuulla ryövärille. Mutta apua te tarvitsette, hakeutukaa ammattiauttajalle. ** Se nainen joka on niin pieleen kasvatettu, että kestää enemmän kun yhden pahoinpitelyn, täytyy olla tyhmä ja joka kehottaa ottamaan turpaan, on saatanasta.

Onneksi tältä palstalta on useampi äiti saanut voimia jättää tuo käärmeen pesä.

- en hyväksy puukko kaulalla (en väkivaltaa laisinkaan)
        - en syyllistänyt uhria (lue kommenttini uudelleen)
        - en yllyttänyt rikokseen, jäämään tapettavaksi (pyysin hakemaan apua vaikeaan tilanteeseen)
        - en kehottanut ottamaan turpaan

"Avaaja ei epäillyt evankeliumia vaan hullua lestadiolaista ukkoaan. Kommentoi sitä."
        Avaaja kysyi, mikä neuvoksi. Ja siihen kommentoin.

Ei lähteminen väkivaltaisesta parisuhteesta ole sama kuin uskon kieltäminen. Sinä halusit tulkita sen niin. MInä korostin, ettei kysyjä eli avaaja luopuisi omasta uskostaan, vaikka parisuhteessa olisi vaikeaa.

Keskustelkaamme asiallisesti ja rauhallisesti aiheesta!

• appuu
        uskova mies kirjoitti:

kuin Nykäset, sen takia kommentti on ihan aiheellinen.
        Mies käyttää väkivaltaa ja nainen alistuu siihen.
        Normaali nainen olisi lähtenyt avioliitosta heti, kun mies olisi alistanut ensimmäisen kerran, mutta alistunut nainen ei pysty siihen.

• h
        väkivallasta kirjoitti:

ja sen raaistumisesta kelpaa kyllä hyvin

väärä teko, vaikka anteeksiantaja ko. pariskunnan kohdalla on lehtiartikkeleiden mukaan itsekin syyllistynyt monenlaiseen, kun taas tämän ketjun avaaja puhui puolisonsa väkivaltaisuudesta eli yksipuolisesta pahoinpitelystä - ainakin näin voi ymmärtää tekstistä

• uskon veli kirjoitti:

- en hyväksy puukko kaulalla (en väkivaltaa laisinkaan)
        - en syyllistänyt uhria (lue kommenttini uudelleen)
        - en yllyttänyt rikokseen, jäämään tapettavaksi (pyysin hakemaan apua vaikeaan tilanteeseen)
        - en kehottanut ottamaan turpaan

"Avaaja ei epäillyt evankeliumia vaan hullua lestadiolaista ukkoaan. Kommentoi sitä."
        Avaaja kysyi, mikä neuvoksi. Ja siihen kommentoin.

Ei lähteminen väkivaltaisesta parisuhteesta ole sama kuin uskon kieltäminen. Sinä halusit tulkita sen niin. MInä korostin, ettei kysyjä eli avaaja luopuisi omasta uskostaan, vaikka parisuhteessa olisi vaikeaa.

Keskustelkaamme asiallisesti ja rauhallisesti aiheesta!

Mutta käskit jäädä tuleen makaamaan, ja ymmärtämään sen VL uskon kautta. Se ei ole oikein.

Olen ollut terapeuttina lähes kymmenessä vastaavassa tapauksessa, ja se on saanut minut vakuuttuneeksi yhden tapon jälkeen sen, joka on väkivaltainen, oli uskovainen tai juoppo, pahenee iänmyötä vain, ainoa tapa seisauttaa Hänet on jättää yksin.

Jos haluat tartuntapintaa, voit kirjoittaa postiini. Käydään yhdessä kuulemassa, molempia osapuolia.

MInä korostin, ettei kysyjä eli avaaja luopuisi omasta uskostaan, vaikka parisuhteessa olisi vaikeaa. ** Tässä olet oikeassa ja minä tyhmyyttäni reagoin väärin. Suonet anteeksi, sillä usko Jeesukseen on selitytettävä.

Keskustelkaamme asiallisesti ja rauhallisesti aiheesta! ** Sopii. Siunusta.

• uskon veli
        Kesitas kirjoitti:

Mutta käskit jäädä tuleen makaamaan, ja ymmärtämään sen VL uskon kautta. Se ei ole oikein.

Olen ollut terapeuttina lähes kymmenessä vastaavassa tapauksessa, ja se on saanut minut vakuuttuneeksi yhden tapon jälkeen sen, joka on väkivaltainen, oli uskovainen tai juoppo, pahenee iänmyötä vain, ainoa tapa seisauttaa Hänet on jättää yksin.

Jos haluat tartuntapintaa, voit kirjoittaa postiini. Käydään yhdessä kuulemassa, molempia osapuolia.

MInä korostin, ettei kysyjä eli avaaja luopuisi omasta uskostaan, vaikka parisuhteessa olisi vaikeaa. ** Tässä olet oikeassa ja minä tyhmyyttäni reagoin väärin. Suonet anteeksi, sillä usko Jeesukseen on selitytettävä.

Keskustelkaamme asiallisesti ja rauhallisesti aiheesta! ** Sopii. Siunusta.

en käskenyt jäämään tuleen makaamaan, vaan olematta jättämättä jumalan valtakuntaa, jota sinä kehotit tekemään, siihen oli tuo vastaukseni "älä jätä"

toisekseen: tunnetko avaajan, koska pyydät minua mukaan kuulemaan molempia osapuolia vai millä perusteella voit pyytää minua mukaan saamaan tartuntapintaa avaajan asiaan?

• t usina
        uskon veli kirjoitti:

en käskenyt jäämään tuleen makaamaan, vaan olematta jättämättä jumalan valtakuntaa, jota sinä kehotit tekemään, siihen oli tuo vastaukseni "älä jätä"

toisekseen: tunnetko avaajan, koska pyydät minua mukaan kuulemaan molempia osapuolia vai millä perusteella voit pyytää minua mukaan saamaan tartuntapintaa avaajan asiaan?

Juu. Ja kun Kesitas on saanut tartuntapintaa, hän antaa postistaan nimiä ja osoitteita. että sellainen sielunhoitaja.

• uskon veli
        t usina kirjoitti:

Juu. Ja kun Kesitas on saanut tartuntapintaa, hän antaa postistaan nimiä ja osoitteita. että sellainen sielunhoitaja.

en ole lähdössä tällaiseen mukaan, minulle terapeutti merkitsee vaitiolovelvollista ammattiauttajaa ja sielunhoitaja rippisalaisuuden säilyttävää uskovaista ihmistä, josta taas ei tarvitse vetää väärää johtopäätöstä siitä, että haluaisin painaa pahoinpitelyt villaisella

• uskon veli kirjoitti:

on terapeioinnissa samanlaisia ihmiskohtaloita useita.

Käydään katsomassa, josko silmäsi avautuvat.

• t usina kirjoitti:

en, vaan luvalla???

Olet naivi. En minä sinua palajasta, älä itke, äiti tulee kohta.

• kysynpä vaan
        Kesitas kirjoitti:

on terapeioinnissa samanlaisia ihmiskohtaloita useita.

Käydään katsomassa, josko silmäsi avautuvat.

itse keskustelun avaaja?

• etsivä-xx
        uskon veli kirjoitti:

en ole lähdössä tällaiseen mukaan, minulle terapeutti merkitsee vaitiolovelvollista ammattiauttajaa ja sielunhoitaja rippisalaisuuden säilyttävää uskovaista ihmistä, josta taas ei tarvitse vetää väärää johtopäätöstä siitä, että haluaisin painaa pahoinpitelyt villaisella

Uskova veli antaa hyviä neuvoja ammattiauttamisesta.

Jos asut paikkakunnalla, missä on turvakoti, saattaa olla viisainta lähteä sinne (lapsineen). Sieltä saat apua myös jatkoon. Miehiä varten on Lyömätön linja olemassa avuksi silloin, kun mies haluaa itsekin päästä pahoinpitelyistä.

Itsekseen vaikenemalla ja anteeksi antamalla tilanne ei parane. Tätini työkäveri kärsi pahoinpitelyistä ja halusi päästä lopulta eroon avioliitostaan. Hän kertoi tädilleni tässä eroajatusten vaiheessa "kyllä minä vielä selviän hengissä mutta seuraava nainen ei". Mies tappoi tämän tätini työtoverin.

Olemme tekemissä erittäin vaikean asian kanssa. Kun vastakkain on ihmisen pelko oman ja lasten hengestä ja terveydestä ja uskon vakaumus rikkomattomasta avioliitosta. Vaakalaudalla ovat usein myös lapset. Jossain vaiheessa kasvava lapsi haluaa puolustaa pahoinpideltävää äitiä, silloin on aikuistuva lapsi vaarassa. Ikävä kyllä myöskin monet pahoinpitelijät ovat omassa lapsuuden kodissaan nähneet omaa äitiään pahoinpideltävän, ehkä heitä itseäänkin on pahoinpidelty. Kierteen katkaisuun olisi parasta saada ammattiapua ja harkita onko ero (asumusero tai avioero) tässä tapauksessa parempi ratkaisu lastenkin tulevaisuuden kannalta. Mikään helppo tie tämä ei varmasti ole kenellekään ei varmaankaan uskovalle, jolle anteeksiantaminen on mielessä enemmän kuin muille. Anteeksi antamisen väärin käyttäminen on tavallista, kadutaan hetki ja sitten tehdään sama uudestaan. Se ei pysäytä vaan johtaa entistä pahempaan pahoinpitelyyn.

Seurakunnillakin on kuten tässä on todettukin olemassa avioliittoneuvontaa, jossa on myös psykologin palveluita.

• kysynpä vaan kirjoitti:

itse keskustelun avaaja?

ala- arvoinen.

Samaa voin kysyä sinulta.

• Sen Suroimaton

syy ole, jos ihmiset hölmöilee? Typerää väittää sellaista. Ihminen on raadollinen. Tekee pahojaan, kun synti on saanut jalansijaa riittävästi. Ts synnit on tunnolla, niin ihmisestä tulee peto. Jumalaton kansa tekee pimeyden töitä....Pellolle tuommonen ukko, jos ei muu auta!

• täältä-->

Osta sek-n myymälästä kirja "anna käsi" ja "hyvinä ja pahoina päivinä". Hyviä neuvoja avioliiton polulla.

• Itsekin naimisissa

edellisen kanssa - ja lue niitä yhdessä puolisosi kanssa.

• Otan osaa

on saatanan riivaama.

• kiinnostaa tietää

ratkaisit tilanteen keskustelun avaaja?

• Minä vaan

Eilen veivät puolisoni tavarat pois, siis hänen veljensä, siskonsa ja äitinsä olivat häntä auttamassa. Minä olin yksin heitä vastaan ja sainkin kuulla kuinka kaikki on minun syytäni. Kaikki meni hyvin aluksi mutta sitten puolisoni sisko sanoi yhtäkkiä että hänen tekisi mieli lyödä minua! Myös toinen sisko oli samaa mieltä ja lopulta veljeksetkin olivat sitä mieltä että pitäis lyödä ja kunnolla. No onnekseni puolisollani oli nyt järki päässä ja hän pyysi kaikkia rauhoittumaan. Häneen kun sattuisi eniten! En siis saanutkaan kuulla mitään evankeliumia vaan ainoastaan jyrkkää tuomitsemista. Ehkä tilanne olisi ollut toinen jos hänen isänsä olisi ollut paikalla. Puhuja kun on. Itselläni ei ollut ketään puolustajaa ja kun kerran soitin ystävälleni niin sepä vasta olikin raukkamainen teko minulta. Ei oo kyllä helppoa mennä RY:lle enää, arvaahan sen ketä siellä uskotaan...

• Heke-Veke

Olette ihan niinkuin Matti ja Mervi Nykänen, isäntäsi pahoinpitelee ja sinä jaksat aina vain antaa anteeksi ja jatkaa samaa rataa. Matti nykäselle taitaa nyt lopullisesti häkki heilahtaa ja niin kävisi sinunkin ukon köriläällesi, jos ilmiantaisit hänet.
      Ei kannata soveltaa raamatun sanaa, anteeksi saa seitsemänkymmentä kertaa seitsemän, sillä siinä ajassa miehesi pahoinpitelle sinut kuoliaaksi.

• jaiinalov

Matti Nykäseen verrattuna. Että ei päälle käyvä pyhähenkeä täynnä oleva tekopyhä, ei osaa hypätä mäkeä. Ja on juopunut känniin pyhästä hengestä, kuin Matti taas suoraa terävästä koskenkorvasta. Eikä uhrina oleva vaimo ole alkoholisti ja riidan alkuunpanija kuten Matin tapauksessa toinen osapuoli.

• Kaarina x

Lähde lapsinesi turvakotiin mahdollisimman pian ja jätä pahoinpitelijäsi!

Pahoinpitely lisääntyy aina vuosi vuodelta ja pahimmassa tapauksessa pääset hengestäsi.

• Minä vaan

No meillä ei oo vielä lapsia. Nyt hän on ollut aivan ihana , tehnyt kaikkea hyvää minulle mutta jotenkin en tiedä osaanko oikeasti luottaa häneen. Ja jaksaako sitä loppuelämää elää yksin kun on kerran naimisiin mennyt niin ei voi toisen kanssa enää aloittaa - tiedäthän sen?

• K.
        Minä vaan kirjoitti:

No meillä ei oo vielä lapsia. Nyt hän on ollut aivan ihana , tehnyt kaikkea hyvää minulle mutta jotenkin en tiedä osaanko oikeasti luottaa häneen. Ja jaksaako sitä loppuelämää elää yksin kun on kerran naimisiin mennyt niin ei voi toisen kanssa enää aloittaa - tiedäthän sen?

Luottamus palautuu vähitellen, ei hetkessä. Itsekin olen sen kokenut. Aluksi tuntui täysin mahdottomalta. Päätin kuitenkin antaa mahdollisuuden puolisolleni osoittaa, että hän kykenee purkamaan pahanolonsa muutoin kuin väkivallalla. Olimme vakavan keskustelun jälkeen paljon yhdessä, teimme molemmille mieluisia asioita, palvelimme toisiamme, osoitimme kiintymystämme sanoin ja teoin, pienin yllätyksin. Päätimme että riidan tullessa on molempien heti poistuttava eri huoneisiin eikä toisen luokse saa mennä ennen kuin suuttumus on ohi. Sitten vasta keskustelimme erimielisyyksistämme. Tärkeää oli kuitenkin se, ettemme jättäneet toisiamme yksin niinäkään hetkinä, kun vanha aatami kuohahti ja riita rikkoi välejämme. Usein jo toisen läsnäolo kotona, vaikkakin eri huoneessa, luo kuitenkin turvaa siitä, ettei toinen katoa ja jätä.

Riidoilta tuskin kukaan kykenee täysin välttymään. Mutta on mahdollisuus oppia riitelemään niin, ettei käy toiseen käsiksi eikä vihassakaan nosta esille sellaisia asioita, joiden tietää olevan toiselle todella kipeitä ja vaikeita. Tämän koin itsekin kantapään kautta.

Anna puolisosi olla sinulle ihana, kuten kerroit hänen nyt olleen! Ota vastaan hänen huomionosoituksena ja välittämisensä, kenties rakkautensakin. Vai rakastaako hän sinua? Anna hänen osoittaa se, oletko sinä hänelle tärkeä. Ja jos itse tunnet samoin, osoita se. Itse aluksi olin liian kylmä. Jälkeenpäin kaduin sitä, että en vastannut puolisoni rakkauteen, vaikka hän osoitti sen kaikin tavoin: lopetti väkivallan ja huomioi minua kuten oli ennenkin huomioinut. Huomasin nimittäin itse hyvin pian, että edelleen rakastan puolisoani ja tahdon rakastaa häntä. En vain uskaltanut tai halunnut kertoa sitä hänelle, jotenkin tuntui, että haluan rangaista häntä. Vasta kun yhtenä päivänä tajusin hänen tuskansa ja epätoivonsa, hänen suunnattoman rakkautensa minua kohtaan, tunnustin rakastavani häntä ja haluavani jatkaa elämääni hänen kanssaan loppuelämäni.

Toistan: Älä jätä puolisoasi, JOS hän ei ole fyysisesti sinulle vaaraksi. Hän tarvitsee tukeasi ehkä enemmän kuin arvaatkaan. Älä tee mitään harkitsematonta, jota joutuisit myöhemmin katumaan.

Pohdit, että jaksatko loppuelämäsi yksin. Samaa voit kysyä puolisoltasi: jaksaako hän loppuelämänsä yksin, haluaako hän elää loppuelämänsä yksin. Tuskin kummallekaan helppoa.

Edelleen ystävällisesti, ei ylhäältä neuvoen eikä ketään puolustellen, vaan omaa kokemustani hyödyntäen toivon sinulle ja teille kaikkea hyvää! Jumala voi antaa avun mahdottomaltakin tuntuvaan tilanteeseen, kun molemmilla on halu paremman parisuhteen eteen töitä.

K.

• jos vaikka

Auttaisiko jos halaisit häntä, kuuntelisit ja olisit lähellä? Yhdessä keskustelisitte sohvalla istuen? Paljon kertoo se, että hän pyytää anteeksi. Anteeksi sinun tulee myös antaa. Hyväksy puolisosi vikoineen.

• K.

Ei väkivaltaa tarvitse vikana mielestäni hyväksyä, mutta JOS toinen osoittaa olevansa luottamuksen arvoinen ja muuttaa käytöstään, silloin itse ajattelen, että on annettava toiselle mahdollisuus!!!

Minä odotin itse liian pitkään vain toisen anteeksipyyntöä, en osannut pyytää omaa käytöstäni ja tekojani anteeksi. Tällä en tarkoita, että mikään oikeuttaisi väkivaltaan. Mutta kun itsekin tajusin useassa tilanteessa toimineeni väärin ja kun näin, miten puolisoni jaksoi antaa ne minulle sydämestään anteeksi, ymmärsin sen, etten minäkään voi pidättää anteeksiantoa häneltä. Kun itkien siunasimme toisiamme ja puhuimme asiasta todella perinpohjin, pystyimme vähitellen lähteä rakentamaan suhdettamme kuin puhtaalta pöydältä.

Rakastuin puolisooni uudelleen, koin samoja tunteita joita olin kokenut jo silloin, kun vasta seurustelimme. Ja vuosien jälkeen voi nähdä, että tuo kriisi herätti meidät ymmärtämään sen, mitä oikeasti merkitsemme toisillemme, kuinka paljon oikeasti tarvitsemme toisiamme ja kuinka Jumala on meidät koko elämämme ajaksi tarkoittanut toisillemme.

Sinällään neuvo halauksesta, kuuntelusta ja lähelläolosta on viisas. Useina iltoina me vain puolisoni kanssa istuimme vierekkäin, katsoimme välillä toisiamme silmiin ja olimme hiljaa. Oli turvallista tuntea, että toinen on siinä kaikesta huolimatta. Rakkaus tarvitsee aikaa. Joskus elämäntilanne on sellainen, että sitä väsyy arkeen ja unohtuu aviopuolison palveleminenkin. Inhimillistä. Varmaan jokainen meistä, nuorempi ja vanhempi aviopari, voisi muistuttaa siitä itseään.

• Poikamies - auttaja

Hei!

Pari ohjesääntöä sinulle - Missään tilanteessa väkivalta ei ole sallittua, sinun tulee suojella koskemattomuuttasi. Mikäli tilanteeseen ei jotenkin puututa niin sinä itse "rapaudut" huonoon kuntoon. Evankeliumi ei mene ohi maallisen oikeuden siinä mielessä, että joistakin asioista joutuu vastuuseen oikeuden edessä. Väkivalta on sellainen asia, johon puuttumatta jättämällä tekee hallaa väkivallan tekijälle, koska kerran lyönyt lyö helposti uudestaan. Mikäli perheessä on lapsia niin he kärsivät suunnattomasti väkivallasta. Väkivaltaa ei siedetä yhtään, joka on ensimmäinen lähtökohta. Väkivallantekijälle sanotaan suoraan mistä on kysymys. Kunnioita itseäsi - Mielellään olisin sinulle tukena - mikäli jollakin tapaa haluat minun kanssa keskustella asiasta, niin mielellään auttaisin. Uskovainen ammattiauttaja.

• samaa kokenut

Väkivaltaa ei tarvi hyväksyä,vaan sinun on haettava ammatti-apua mielenterveystoimistosta ja jos se ei auta niin lähdettävä pois.Niin minun piti tehdä vaikken fyysistä väkivaltaa kokenutkaan.Henkinen väkivalta oli pahempaa ja tein oman ratkaisuni hengissä säilymisen vuoksi eli lähdin pois väkivallasta.Puolison väkivalta on monen liiton purkautumisen syy ja uskoaan ei tarvi menettää sen vuoksi että eroaa.Pääasia on että haet apua.

• Hah hah haa

ja tiedä mitä teet.

• Sivulainen

feikiltä. Miksi täällä itket? Mene virkavallan puheille. Kyllä sen loppumaan saa!

• jos kerran

vetelisit takasin jollain kaulimella niin paljon että ukko armoa lattialla anelisi... veikkaan että asenne muuttuisi kertaheitolla.

Tuommoisiin naisten hakkaajiin ei tehoa mikään muu kuin kahta kovemmin takaisin annettu väkivalta.

• tyhmäkö olet

Jos et halua kalossin kuvia naamallesi, lakkaa makaamasta kynnysmattona! Heitä helvettiin se ukko. Se on saatanan saastuttama. Jumalalliset ihmiset ei tee tuollaista edes anteeksipyytäen.

• 6 + 8
    • kuuntelija*

Tuomas Enbuske. YLE Radio 1 09.05 - 09.58 Millainen on suomalainen mielenmaisema? Ohjelmassa Tuomas Enbuske keskustelee suomalaisen luonteen peruspiirteistä, jotka ovat tunnusomaisia nimenomaan suomalaisille. Vieraana ovat kirjailija Sofi Oksanen, Miessakit ry:stä toiminnanjohtaja Tomi Timperi ja sosiologi J.P. Roos.

• Ei pääse

Mihin siitä lasten keskeltä pääsee?

• ensikoti
        Ei pääse kirjoitti:

Mihin siitä lasten keskeltä pääsee?

Olisko sinulla jokin parempi neuvo?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. No nytkö tuli lähtö Orpolle?

Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall
      Maailman menoa
      252
      2328
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      192
      1704
    3. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      50
      1379
    4. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      51
      1057
    5. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      41
      846
    6. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      15
      827
    7. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      31
      810
    8. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      23
      788
    9. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      25
      786
    10. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      647
    Aihe