tänään oli ihmeellinen ongelma autossa. ei pysynyt moottori käynnissä, vaikka oli kaksi tuntia ennen lähtöä tolpassa kiinni ja alkukin sujui ihan hyvin. mutta sitten moottori sammui yhtäkkiä ja nopeuttakin oli noin 50. ryypyllä pysyi käynnissä mutta heti kun otti pois niin taas sammui. öljyt kunnossa että ei siitäkän johdu. volvo 240 on kyseessä, ikää noin 20v.
ei ole koskaan ennen tuollai temppuillut.
ei pysy käynnissä
12
710
Vastaukset
- 32
ja ulkolämpötila oli?
No laita nyt kumminkin tenua tankkiin ja tarkistuta moottorin imuilman esilämmityksen toimivuus. - 6554654654
ja samallalailla ruiskunkin kanssa voi käydä, liikkuvia osia sielläkin on ja pieniä suuttimia, kuten joku sanoi niin polttoaineen jäänestoainetta tankkiin koska sieltä se vesi lähtee järjestelmään ja jäätyy jonnekkin.
Talvella varsinkin täysien tankkien tankkaaminen on suositeltavaa niin vedelle ei jää tilaa sitten niin paljon kondensoitua ja jos ongelmaa ilmenee silti tai muuten niin jäänestoainetta tankkiin sitten laitettava.- jope..
se on bensiinin lisäaine. puhutaan oikeilla nimillä eikä mitään tenuja. sitä laitat tankkiin puoli litraa, niin eiköhän taas kone käy..
- jep...
jope.. kirjoitti:
se on bensiinin lisäaine. puhutaan oikeilla nimillä eikä mitään tenuja. sitä laitat tankkiin puoli litraa, niin eiköhän taas kone käy..
ei sinne mitään puolta litraa laiteta... muutama desi vain.
- ebjrgtb
jep... kirjoitti:
ei sinne mitään puolta litraa laiteta... muutama desi vain.
mikä? Eikö 5dl ole muutama desi?
- Tenu Vesipää
jope.. kirjoitti:
se on bensiinin lisäaine. puhutaan oikeilla nimillä eikä mitään tenuja. sitä laitat tankkiin puoli litraa, niin eiköhän taas kone käy..
kaksitahtiöljykin bensiinin lisäaine.
nusnus nussille
; ) - mika...
Tenu Vesipää kirjoitti:
kaksitahtiöljykin bensiinin lisäaine.
nusnus nussille
; )laitoin melkein litran tenua tankkiin(en samana päivänä) mutta ei pysy moottori vieläkään käynnissä. pysyy käynnissä vain ryypyllä tai sitten pitää painella kaasujalkaa. kyllähän tuolla ajelee mutta ei se hyvää tee pitää ryyppyä päällä kokoajan.
olisiko tyhjäkäyntisuutin tukossa? paljonkohan korjaus maksaa, kun ei taida olla muuta mahdollisuutta kun viedä korjattavaksi.. mika... kirjoitti:
laitoin melkein litran tenua tankkiin(en samana päivänä) mutta ei pysy moottori vieläkään käynnissä. pysyy käynnissä vain ryypyllä tai sitten pitää painella kaasujalkaa. kyllähän tuolla ajelee mutta ei se hyvää tee pitää ryyppyä päällä kokoajan.
olisiko tyhjäkäyntisuutin tukossa? paljonkohan korjaus maksaa, kun ei taida olla muuta mahdollisuutta kun viedä korjattavaksi..Tai rikki, jos on sähköinen. Siltä vaikuttaa. En tiedä volvoista, mutta japseissa olen noiden murheiden kanssa paininut.
- peukut
mika... kirjoitti:
laitoin melkein litran tenua tankkiin(en samana päivänä) mutta ei pysy moottori vieläkään käynnissä. pysyy käynnissä vain ryypyllä tai sitten pitää painella kaasujalkaa. kyllähän tuolla ajelee mutta ei se hyvää tee pitää ryyppyä päällä kokoajan.
olisiko tyhjäkäyntisuutin tukossa? paljonkohan korjaus maksaa, kun ei taida olla muuta mahdollisuutta kun viedä korjattavaksi..Voi tosiaan olla tyhjäkäyntipiiri tukkeessa ja sitä se luultavasti onkin, tenu sen avaisi jos se olisi vedestä aiheutuva kaasuttimen sisäinen jäätymisongelma.
Jäätyminenhän voi tapahtua myös kaasutinläpän ympärillä kaasuttimen kurkussa ilmankosteuden toimesta,
lähes suljetun kuristavan kaasuläpän kohdalla ilmanvirtaus kasvaa rajusti ja paine putoaa, tällöin ilman lämpötilakin putoaa voimakkaasti ja siinä mukana oleva vesi tiivistyy kaasuläpän alareunaan tukkien tyhjäkäyntipiirin polttoaineen purkuaukkoa.
Oletko siis jo tarkistanut että pahvinen imuilman esilämmitysputki on ehjä,
se kiertää alhaalla etukautta koneen ympäri pakosarjalta ilmansuodattimen kotelon alaosaan.
Sitä en muista onko esilämmityksen kytkeytyminen manuaalinen vipu vai kaksoismetalli- tai alipaineohjattu automaattinen.
Sitä en muista myöskään miten ko moottorissa imusarjan lämmitys on toteutettu, todennäköisesti jäähdytysnesteellä jos mitenkään.
Myös vikaantunut sytytysjärjestelmä voi aiheuttaa ongelmia koska se ei heikosti höyrystynyttä(kylmää) ja palamisen kannalta näennäisen laihaa seosta kykenekään sytyttämään, tällöinkin ryypytys usein auttaa.
Sytytystulppienkin ja jakajankannen vaihto siis saattaisi tuoda apua jossei vaivaa kokonaan poistakaan.
Sitten se ei sääriippuvainenkin mahdollisuus on että kaasuvivustossa yksinkertaisesti on jotain häikkää ja kaasuläppä tosiaan pääsee kokonaan kiinni polkimesta päästettäessä,
ryypyllä saat annettua ilmabensaseosta ohi sen.
Tämmöisessä tapauksessa viankorjaamisesta on mahdoton sanoa mitään hinta-arviota kun itse vikakaan ei ole vielä tiedossa, vain oire.
Kuitenkin auton sytytysosien, suodattimien yms. ns. kuntotarkastushuolto tulee ensimmäisenä kyseeseen(jos perushuoltoja laiminlyöty) ennenkuin vikaa kannattaa edes etsiä,
usein vika korjaantuukin sillä. - mika...
peukut kirjoitti:
Voi tosiaan olla tyhjäkäyntipiiri tukkeessa ja sitä se luultavasti onkin, tenu sen avaisi jos se olisi vedestä aiheutuva kaasuttimen sisäinen jäätymisongelma.
Jäätyminenhän voi tapahtua myös kaasutinläpän ympärillä kaasuttimen kurkussa ilmankosteuden toimesta,
lähes suljetun kuristavan kaasuläpän kohdalla ilmanvirtaus kasvaa rajusti ja paine putoaa, tällöin ilman lämpötilakin putoaa voimakkaasti ja siinä mukana oleva vesi tiivistyy kaasuläpän alareunaan tukkien tyhjäkäyntipiirin polttoaineen purkuaukkoa.
Oletko siis jo tarkistanut että pahvinen imuilman esilämmitysputki on ehjä,
se kiertää alhaalla etukautta koneen ympäri pakosarjalta ilmansuodattimen kotelon alaosaan.
Sitä en muista onko esilämmityksen kytkeytyminen manuaalinen vipu vai kaksoismetalli- tai alipaineohjattu automaattinen.
Sitä en muista myöskään miten ko moottorissa imusarjan lämmitys on toteutettu, todennäköisesti jäähdytysnesteellä jos mitenkään.
Myös vikaantunut sytytysjärjestelmä voi aiheuttaa ongelmia koska se ei heikosti höyrystynyttä(kylmää) ja palamisen kannalta näennäisen laihaa seosta kykenekään sytyttämään, tällöinkin ryypytys usein auttaa.
Sytytystulppienkin ja jakajankannen vaihto siis saattaisi tuoda apua jossei vaivaa kokonaan poistakaan.
Sitten se ei sääriippuvainenkin mahdollisuus on että kaasuvivustossa yksinkertaisesti on jotain häikkää ja kaasuläppä tosiaan pääsee kokonaan kiinni polkimesta päästettäessä,
ryypyllä saat annettua ilmabensaseosta ohi sen.
Tämmöisessä tapauksessa viankorjaamisesta on mahdoton sanoa mitään hinta-arviota kun itse vikakaan ei ole vielä tiedossa, vain oire.
Kuitenkin auton sytytysosien, suodattimien yms. ns. kuntotarkastushuolto tulee ensimmäisenä kyseeseen(jos perushuoltoja laiminlyöty) ennenkuin vikaa kannattaa edes etsiä,
usein vika korjaantuukin sillä.pitäiskö laittaa vielä toinen litra tenua tankkiin, jos se siitä aukeis ? tänään sammuttaessa auton niin ei meinannut sammua, vaan alkoi hötkymään.. johtuu varmaan siitä kun ryyppy kokoajan päällä. kannattaako tuolla nyt ajella ? ryyppy täysillä kokoajan...
- automies..
mika... kirjoitti:
pitäiskö laittaa vielä toinen litra tenua tankkiin, jos se siitä aukeis ? tänään sammuttaessa auton niin ei meinannut sammua, vaan alkoi hötkymään.. johtuu varmaan siitä kun ryyppy kokoajan päällä. kannattaako tuolla nyt ajella ? ryyppy täysillä kokoajan...
ei haittaa jos ryyppy päällä... t. asiantuntija
tenua pari litraa voi laittaa huoletta - mekaanikko!
automies.. kirjoitti:
ei haittaa jos ryyppy päällä... t. asiantuntija
tenua pari litraa voi laittaa huolettapitää säätää kaasari ja tyhjäkäynti. sillä homma hoituu. se menee helposti pois paikaltaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1901955
- 1131053
- 1091035
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa20757- 52704
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä32633ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42608Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m174556Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45528- 9482