Mitä ateismi tarjoaa??

keskustelija_

Tiedustelisin ihan mielenkiinnosta, että mitä ateismi tarjoaa sille kannalle ryhtyneille/ajautuneille?
Eli miksi olisi hyvä olla ateisti?

Tällä palstalla mollataan uskovia aivan urakalla ja pidetään heitä jotenkin vähä-älyisinä tai henkisesti sairaina. Jos joku tällainen "krisseli" tai mitä muuta nimeä käytättekin, hylkäisi Jumalan ja kääntyisi ateistiksi, niin mitä hyvää ateismista hänelle seuraisi? Kysymys on siksi tärkeä, että ateistit näkevät uskon negatiivisena asiana sen omaavan kohdalla.

Tuottaako ateismi siis parempaa hedelmää kuin usko (Jumalaan)?

37

361

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keskustelija_

Entäs, mitä Raamatun Jumala tarjoaa?

Ei auttanut suurissa katasrofeissa, ja hiljaista on muutenkin ollut.

Forumin uskovaisetki voisi vastata.

Mutta ei se lausepala-multinikkik, koska hänen juttujaan on vaikea seurata, kun vaihtaa Nikkiä, kuin sukkia
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/8839263#comment-42520410
      - Sinulle kommentti, multihihu

• keskustelija_

Käänsit kysymyksen minulle, etkä vastannut esittämiini kysymyksiin.

Voin toki vastata, mutta toivon vastauksia myös sinulta.

"Entäs, mitä Raamatun Jumala tarjoaa?"

- Ennen kaikkea syntien anteeksiantamuksen kautta ikuisen elämän Jeesuksen Kristuksen tähden. Tämän lisäksi elämän tarkoituksen, turvan millaisen häden keskellä tahansa, vakaan pohjan mille rakentaa koko ellämänsä, ihmisarvon, erinomaiset elämänohjeet... ym.

Eli tällaista. Kerro nyt miksi vaihtaisin jotain näin arvokasta mitään tarjoamattomaan ateismiin? Voitko tämän jälkeen vielä ihmetellä miksei ateismi ole järin kiinnostava vaihtoehto muodostaa elämänkatsomus...

• ,
        keskustelija_ kirjoitti:

- Ennen kaikkea syntien anteeksiantamuksen kautta ikuisen elämän Jeesuksen Kristuksen tähden. Tämän lisäksi elämän tarkoituksen, turvan millaisen häden keskellä tahansa, vakaan pohjan mille rakentaa koko ellämänsä, ihmisarvon, erinomaiset elämänohjeet... ym.

Eli tällaista. Kerro nyt miksi vaihtaisin jotain näin arvokasta mitään tarjoamattomaan ateismiin? Voitko tämän jälkeen vielä ihmetellä miksei ateismi ole järin kiinnostava vaihtoehto muodostaa elämänkatsomus...

"Eli tällaista. Kerro nyt miksi vaihtaisin jotain näin arvokasta mitään tarjoamattomaan ateismiin?"

Ateistiksi ei voikaan ryhtyä, vaan rationaalinen mieli sekä asioiden miettiminen usein johtaa siihen. Toisilla ei vain rahkeet niin pitkälle riitä.

• keskustelija_
        , kirjoitti:

"Eli tällaista. Kerro nyt miksi vaihtaisin jotain näin arvokasta mitään tarjoamattomaan ateismiin?"

Ateistiksi ei voikaan ryhtyä, vaan rationaalinen mieli sekä asioiden miettiminen usein johtaa siihen. Toisilla ei vain rahkeet niin pitkälle riitä.

Jos logiikkasi pitää paikkansa, niin rationaalinen mieli sekä asioiden pohtiminen eivät johda ihmisiä vapauteen vaan ahdistukseen. Jos rationaalisen mielen johdosta kaikki esittämäni ajatukset olisivat täyttä sontaa, niin onko mielestäsi parempi lopputulos hylätä kaikki esittämäni vain sen tähden, että "luulee" tietäväni paremman totuuden?

Itselläni rationaalinen ajattelu ja asioiden miettiminen on pikemminkin vain vahvistanut uskoani. En ole todellakaan heittänyt aivoja narikkaan, vaan pikemminkin myönnän sen että Jumala kyllä tietää parhaiten mikä on meille hyväksi.

• ,
        keskustelija_ kirjoitti:

Jos logiikkasi pitää paikkansa, niin rationaalinen mieli sekä asioiden pohtiminen eivät johda ihmisiä vapauteen vaan ahdistukseen. Jos rationaalisen mielen johdosta kaikki esittämäni ajatukset olisivat täyttä sontaa, niin onko mielestäsi parempi lopputulos hylätä kaikki esittämäni vain sen tähden, että "luulee" tietäväni paremman totuuden?

Itselläni rationaalinen ajattelu ja asioiden miettiminen on pikemminkin vain vahvistanut uskoani. En ole todellakaan heittänyt aivoja narikkaan, vaan pikemminkin myönnän sen että Jumala kyllä tietää parhaiten mikä on meille hyväksi.

"Jos logiikkasi pitää paikkansa, niin rationaalinen mieli sekä asioiden pohtiminen eivät johda ihmisiä vapauteen vaan ahdistukseen."

Rationaalinen mieli ja asioiden pohtiminen johtaa lähemmäs todellisuuteen perustuvaa maailmankuvaa. Et tosin millään tavalla perustellut, miksi se olisi ahdistavaa.

"Jos rationaalisen mielen johdosta kaikki esittämäni ajatukset olisivat täyttä sontaa, niin onko mielestäsi parempi lopputulos hylätä kaikki esittämäni vain sen tähden, että "luulee" tietäväni paremman totuuden?"

Toisin muotoiltuna kysymyksesi kuuluu: "Kannattaako pitää totena sitä, mitä pitää totena?"

• Haluan toteuttaa..
        keskustelija_ kirjoitti:

Säälittävää nyt vastata itsellesi, että pääset Julistamaan Jeesustasi = viesti pyydetty poistettavaksi.

t: nim. Haluan toteuttaa..

• kauka ohi
        keskustelija_ kirjoitti:

Jumalan mielestä oli siis hyväksi antaa kuuden miljoonan juutalaisen kitua kuoliaaksi
        natsien keskitysleireillä. Minusta taas se ei ollut hyvä asia, joten miksi se oli sinun
        jumalasi mielestä meille hyväksi?

• Atte Ateisti

Sikäli kun ateismi tarkoittaa olemassaolevaa tilaa ílman häävimpää uskoa henkiolentoihin, ei sen voi katsoa "tarjoavan" yhtään mitään.

Mitä muut inhimilliset ominaisuudet "tarjoavat" ihmiselle? Esimerkkeinä kaljuus, punatukkaisuus tai vasenkäteisyys?

Jos ateismin katsotaan olevan "hankittu ominaisuus", jonka eteen joutuu jotain tekemään, näyttäytyy kysymys eri valossa.

Silloin vastaukseksi voisi antaa, että se ainakin vapauttaa jatkuvan synnintunnon ja helvetinpelon taakasta. Aikaa säästyy kun ei tarvitse aina rampata polvet ruvilla kirkossa eikä viettää unettomia öitä miettiessään oliko saarnaaja X vai saarnaaja Y oikeassa saarnassaan. Ja miettiessä mikä sekopää jumala loi tällaisen epätäydellisen maailman ja miksi.

• keskustelija_

Oikeasti verrata kaljuutta tai punatukkaisuutta ateismiin. Itse näkisin kyllä ateismin suhteellisen pitkälti omana haluna/tuntumana siihen, ettei Jumalaa ole olemassa. Kyllä tällaisen halun täytyy perustua jotenkin siihen että sen kautta myös saa jotain.

Toisaalta uskoa ei voi perustella sillä, että uskotaan sen tähden että sillä saisi jonkun palkinnnon. Tämä pätisi ainoastaan silloin jos usko olisi vain itsestä kiinni. Usko Jumalaan ei kuitenkaan ole vain totena pitämistä, vaan se on saatu lahjaksi Jumalalta. Valitettavaa on kuitenkin edellisen lauseen jälkeen se, että tässä kohdin keskustelu ateistin kanssa pysähtyy kuin seinään. Ateisti ei tietenkään voi ymnmärtää uskon tulemista Jumalalta, koska se edellyttäisi Jumalan olemassaolon.

• keskustelija_ kirjoitti:

Oikeasti verrata kaljuutta tai punatukkaisuutta ateismiin. Itse näkisin kyllä ateismin suhteellisen pitkälti omana haluna/tuntumana siihen, ettei Jumalaa ole olemassa. Kyllä tällaisen halun täytyy perustua jotenkin siihen että sen kautta myös saa jotain.

Toisaalta uskoa ei voi perustella sillä, että uskotaan sen tähden että sillä saisi jonkun palkinnnon. Tämä pätisi ainoastaan silloin jos usko olisi vain itsestä kiinni. Usko Jumalaan ei kuitenkaan ole vain totena pitämistä, vaan se on saatu lahjaksi Jumalalta. Valitettavaa on kuitenkin edellisen lauseen jälkeen se, että tässä kohdin keskustelu ateistin kanssa pysähtyy kuin seinään. Ateisti ei tietenkään voi ymnmärtää uskon tulemista Jumalalta, koska se edellyttäisi Jumalan olemassaolon.

"Tämä pätisi ainoastaan silloin jos usko olisi vain itsestä kiinni. Usko Jumalaan ei kuitenkaan ole vain totena pitämistä, vaan se on saatu lahjaksi Jumalalta."

Ollessani kaakkois-aasiassa osana hyväntekeväisyysprojektia, tapasin siellä pakistanilaisen lääkärin joka oli menettänyt koko perheensä yhtä tytärtä lukuunottamatta maanjäristyksessä. Hän oli muslimi ja puhui usein kuinka vain allahin antama lahja uskoa oli auttanut häntä eteenpäin moisesta tragediasta.

Joten, onko sinun uskosi lahja jumalalta, mutta lääkäri-ystäväni ei? Näin ehkä vastaisit...
        Onko häntä elämässään eteenpäin auttanut usko paikkaansapitävä mutta sinun ei? Näin hän ehkä vastaisi...

Pystytkö sinä soittamaan että sinun uskosi jostain ulkopuolisesta lähteestä, mutta hänen ei? Pystytkö edes osoittamaan että olisi edes olemassa mitään sellaista asiaa kuin ihmisen aivojen ulkopuolelta tullut usko?

Vai olisiko niin että te molemmat uskotte johonkin ja pidätte tähän uskooon liittyviä asioita teidän ulkopuoleltanne tulleina aivan samanlaista ajattelumallia käyttäen?

Esimerkiksi jos ihminen koulun kokeeseen lukiessaan rukoilee jumalaa auttamaan häntä tässä asiassa ja hän saa kiitettävän, niin varmasti monet uskovaisista olisivat valmiita pitämään tuollaista osoituksena rukousvastauksesta. He pitäisivät kiitettävää osoituksena siitä että jokin ulkopuolinen voima olisi auttanut heitä aivan samoin kuin sinä ajattelet uskosi olevan samanlaisesta lähteestä.

Kun selvin ja yksinkertaisin vastaus on että hän sai hyvän numeron koska luki kokeeseen eli hänellä oli sisäinen perustelu ja naturalistinen selitys asiaan.

Sillä jos tämä ennen koetta rukoillut olisi hindu ja tämä olisi omia jumaliaan rukoillut ei varmaankaan moni kristitty pitäisi hyvää numeroa rukousvastauksena vaikka olisi saman valmis hyväksymään oman uskontonsa sisällä.

Pointtini on siis se että jos on olemassa kaksi ihmistä jotka rukoilevat samoja asioita, mutta eri jumalilta ja näiden henkilöiden todennäköisyys pitää jotain vastauksena heidän rukoukseensa on virhemarginaalin sisällä sama, miten sinä voit tehdä mitään perusteluja sille että sinun jumalasi jakava ihminen on oikeassa, mutta toinen väärässä?

• naur
        keskustelija_ kirjoitti:

jumala on antanut sinulle jumaluskon lahjaksi, mutta ei esimerkiksi minulle?

• ...

Mitä Lentävän Spagettihirviön olemassaoloon uskomattomuus tarjoaa sinulle?

• keskustelija_

Vastaatko kysymyksiini kiitos!

Tarpeeton ylimielisyys tekee itsestäsi täysin naurettavan.

• ...
        keskustelija_ kirjoitti:

Ateismi tarjoaa minulle sen, että en ole teisti.

Mitä Lentävän Spagettihirviön olemassaoloon uskomattomuus tarjoaa sinulle?

• Haluan toteuttaa..
        keskustelija_ kirjoitti:

Miksi itse vastasit tuolla itsellesi, keskustelija_ .. jotta pääsisit MAINOSTAMAAN omaa jumalaasi... hoh hoijaa...

• 243ref
        keskustelija_ kirjoitti:

sinäkin näitä, jotka ovat sinun kysymykseesi vastanneet, osa pitkästikin. Vai ovatko juuri nuo vastaukset "vääriä"? Haluatko vain tapella niiden kanssa, joiden kommentteihin pääset takertumaan kiinni ohi aiheen?

Tyypillistä.

• Meingott

Mitä ateismi tarjoaa? Ilmaa ja tyhjää tyhjän paikalle.

• keskustelija_

Miksi haluatte niin innokkaasti poistaa maailmasta viimeisetkin toivonrippeet, jotka tarjoavat jotain muutakin kuin vain ilmaa?

• keskustelija_ kirjoitti:

Miksi haluatte niin innokkaasti poistaa maailmasta viimeisetkin toivonrippeet, jotka tarjoavat jotain muutakin kuin vain ilmaa?

Ketkä haluavat?

• Tarjous.

on ajattelevana ihmisenä olemista.

• pannu kuumana

Tervetuloa. Ateistit ja uskovaiset.

• Wensteri

Kun miettii neutraalista näkökohdasta, ateismi ei tarjoa mitään. Usko puolestaan lupaa paljon muttei oikeasti anna mitään; se on vain toiveajattelua.

Ihmiset mielellään ajattelevat, että me ihmiset olemme jotenkin erityisiä. Ei pelkästään ihmiset, vaan uskovainen kuvittelee itse olevansa maailmankaikkeuden keskus ja ajattelee, että Jumalaa kiinnostaa juuri hänen tarpeensa. Kaikki hyvä elämässä pistetään Jumalan piikkiin ja kaikki hirveys, joka itselle ei tapahdu, sivuutetaan. Otetaan kuvitteellinen esimerkki: Lastenkoti palaa poroksi. Kaikki kuolevat paitsi yksi lapsi. Sen yhden lapsen vanhemmat ajattelevat, että Jumala pelasti heidän lapsensa ja että he ovat erityisiä. Vanhemmat kiittävät Jumalaa ja tuumaavat, että Jumalalla oli hyvä syy tappaa muut lapset. Tutkimattomat tiet yms.

Todellisuudessa universumi on valtava ja kylmä paikka. On silkkaa sattumaa, että meidän planeetallamme on loistavat edellytykset elämän syntyyn. Viiden miljardin kuluttua auringosta loppuu vety ja siitä tulee punainen jättiläinen, joka imaisee Merkuriuksen ja Venuksen. Toinen galaksi törmää meidän galaksiimme, ja se on meidän merkityksettömän elämän loppu, mikäli edes selvitään niin pitkälle. Meillä ei ole mitään merkitystä. Me olemme aivan olemattomia tässä valtavassa universumissa. Elämällä ei ole mitään tarkoitusta. En pidä totuudesta, muuta se on mitä on. Kunpa olisi Jumala (ei missään tapauksessa Raamatun narsistinen tyranni Jahve). Ymmärrän siis, miksi haluat elää harhassa ja toivoa parasta.

Elämä on valtava etuoikeus. Me olemme äärimmäisen epätodennäköisiä tapauksia. Tämä on meidän ainoa elämämme; nauttikaamme siitä siis niin kauan kuin se kestää. Kyyninen ihminen saattaisi kysyä, miksi elää, jos tällä ei ole mitään merkitystä. Pistän kysymyksen tähän muotoon: Miksi lukisit Steinbeckin "Hiiriä ja ihmisiä" -kirjan, jos tiedät, että se tyhmä tyyppi kuolee lopussa? Koska se on kivaa.

"Ennen kaikkea syntien anteeksiantamuksen kautta ikuisen elämän Jeesuksen Kristuksen tähden. Tämän lisäksi elämän tarkoituksen, turvan millaisen häden keskellä tahansa, vakaan pohjan mille rakentaa koko ellämänsä, ihmisarvon, erinomaiset elämänohjeet... ym."

Jumala siis rakasti ihmistä niin paljon, että pelasti ihmiskunnan itseltään uhraamalla 1/3 itsestään itselleen. Jeesus lähettää uskomattomat ikuiseen kidutukseen, mutta rakastaa kaikkia. Jumala lähetti pelastuksen sanoman salassa muutamalle tyypille ainoastaan kerran 2000 vuotta sitten ja jätti jälkeensä kopioiden kopioiden kopioiden kopioita kirjoituksista, joiden kirjoittajista ei tiedetä juuri mitään, puhumattakaan lähteistä. Taivaassa on Jerry Falwellin, Pat Robertsonin ja paavien kaltaisia tekopyhiä paskoja. Ei kiitos.

• Rompix

Minulle ateismi tarjoaa todellisuuden.

keskustelija_ (toinen niistä?) kertoin uskon tuovan turvan hädässä kuin hädässä.

Ateismi pakottaa minut toimimaan hädässä itse. Minulla ei ole enkeleitä tai energiakilpiä suojaamassa minua ikäviltä asioilta, vaan joudun pitämään turvakenkiä ja tarkkailemaan ympäristöä. Pyrin myös itse vaikuttamaan asioihin, enkä rukoile asioiden tapahtuvan.

• Thronos

En ole ateisti siksi että ajattelisin sen "tarjoavan" minulle jotakin.

Asia vain on niin etten minä usko. En Jumalaan, en muihin jumaliin, en kuolemanjälkeiseen taivaaseen enkä helvettiin. Kun en usko niin en usko. Ja minä olen sen verran realisti etten voi perustaa elämääni valheelle - en haluaisi vaikka voisinkin. Ihmettelen miten jotkut voivat niin tehdä. "Uskonpas tässä Jumalaan niin saan voimaa ja turvallisuudentunnetta..." Kyllä minä katselen maailmaa silmiin ihan sellaisena kuin se minun käsitykseni mukaan on, kuolemineen kaikkineen.

Päätellen esimerkiksi Radio Dein sunnuntai-illan kyselyohjelmasta niin monia uskovia ihmisiä ahdistaa kovastikin kaikki Raamatun ristiriidat. Ja ihmekös se, kun vaakalaudalla on niinkin iso asia kuin joutuuko kuoltuaan ikuiseen helvetin tuleen. Kyllä minua varmaan ahdistaisi se etten ymmärtäisi mitkä kohdat Raamatusta pitäisi ottaa Jumalan sanana ja mitkä käännösvirheinä tai taktisina kirkolliskokouksen päätöksinä jos olisin uskovainen.

Ateistina voin koko ajan iteroida maailmankäsitystäni kaiken sen perusteella mitä kuulen, näen ja luen, eikä minun tarvitse olla uskovinani mihinkään mihin en usko. Se on valtavan levollista ja hyvän tuntuista. Tuntuu että uskovaisena pitäisi olla sotajalalla vähän sinne sun tänne päin, pelätä tieteen uusia läpimurtoja ja hämmentyä uusista tiedoista Raamatun teksteihin liittyen. Nytkin on pitänyt odottaa piispoilta selvitystä siihen saako vai eikö saa homopareja siunata avioliittoon... ateistina voin olla ihan vapaasti sitä mieltä että homojen rakkaus on yhtä arvokasta kuin heteroidenkin - rakkautta ei varmaan ole koskaan liikaa maailmassa.

Ateistina ymmärrän että esimerkiksi luonnononnettomuudet ovat vain luonnononnettomuuksia, eikä minun tarvitse kysellä epätoivoisena, miksi Jumala nukkui kun maa järisi. Tiedän että mitä tahansa voi tapahtua, ja aika paljon on tapahtunutkin, mutta en pelkää etukäteen vaikka en kuvittelekaan olevani mitenkään Jumalan erikoissuojeluksessa. Kohtaan tilanteet sitä mukaa kunne tulevat.

Ehkä tärkeintä on se - näin suomalaisena ateistina - että minun ei tarvitse kiemurrella Raamatun ristiriitaisten käskyjen ja kertomusten sokkeloissa ja yrittää selitellä niitä parhain päin. Voin koko ajan olla rehellinen ja katsoa kaikkea avoimin silmin, ja noudattaa omia moraalisääntöjäni parhaani mukaan vilpittömästi ja hyvällä omallatunnolla.

• vastaus!

"Ateistina voin koko ajan iteroida maailmankäsitystäni kaiken sen perusteella mitä kuulen, näen ja luen, eikä minun tarvitse olla uskovinani mihinkään mihin en usko. Se on valtavan levollista ja hyvän tuntuista. Tuntuu että uskovaisena pitäisi olla sotajalalla vähän sinne sun tänne päin, pelätä tieteen uusia läpimurtoja ja hämmentyä uusista tiedoista Raamatun teksteihin liittyen. Nytkin on pitänyt odottaa piispoilta selvitystä siihen saako vai eikö saa homopareja siunata avioliittoon... ateistina voin olla ihan vapaasti sitä mieltä että homojen rakkaus on yhtä arvokasta kuin heteroidenkin - rakkautta ei varmaan ole koskaan liikaa maailmassa."

Sanoisin että tuo on aika pitkälle sitä mitä ateismi tarjoaa. Lukekaapa uskovat toiseenkin kertaan.

• En ole uskonnoton tarjousten perässä, vaan siksi että en usko jumaliin.

Mutta mitä etuja uskon puute minulle antaa?

Oman elämän.

Henkisen vapauden.

Avoimet silmät.

Ymmärryksen elämän ainutkertaisuudesta.

Nämä nyt ensinmäisenä tuli mieleen. Voi niitä olla muitakin.

• Foulheart

Kristinuskon jumala tarjoaa todella paljon. Ateismi ei tarjoa mitään.
      Kristinusko jumala tarjoaa mm:
      -valheita
      -turhaa toivoa

• Lähtisin purkamaan tätä sillä tavalla, että teismi tarjoaa mahdollisuuden uskoa johonkin yliluonnolliseen, mikä sitten lopulta (toivon mukaan) koituu uskovan (sinun) pelastukseksesi. Kyse on lopulta mielipiteestä - onko jumalaa olemassa? Ei? Ehkä? Kyllä? Takana saattaa myös olla toive, ettei elämä lopu kuolemaan. Sitä toivetta täyttämässä meidän pallollamme on useita eri uskontoja ja uskomuksia.
      -Ateismi tarjoaa näkemyksen ettei jumalaa ole, mutta ateismi ei välttämättä sulje jumalan olemassaoloa pois, vaikkakaan ateisti ei jumalaan usko. Teismi on varmaa uskoa jumalaan ja siksi teisti ehdottomasti uskoo jumalaan.

Usko negatiivinen asia jos joku uskoo siihen? Ei varsin näinkään. Minusta jokainen saa vapaasti uskoa mihin haluaa, kunhan ei tyrkytä omaa uskoaan muille eli pitää sen omana asianaan. Keskustella voi, mutta näkemyserot johtavat todella helposti väittelyihin, mikäli ei ole valmis hyväksymään vastapuolen näkemystä. Väittelyt eivät yleensä johda muuhun kuin eripuraan, niin vaikeaa "mielipideasioista" kiistely on, kuten varmaankin tiedätte.
      -Minulla on teistisiä kavereita ja ateistisiä kavereita, mutta ei se luo välillemme mitään muuria ettemme voisi olla toimia tai viettää aikaa yhdessä. Ei sillä uskontosuunnalla ole niin merkitystä, eikä sitä tarvitse erikseen ajatella jokaisen ihmisen kohdalla: toisen usko ei ole sinun asia.

Erot tulevat silloin enemmän esiin, jos selitetään jotain tapahtumaa; teistin mielestä kaiken takana on jotain yliluonnollista - ateistin mielestä sellainen ei ole todennäköistä tai edes mahdollista. Parempaa hedelmää kuin usko? Mielestäni tuottaa, sillä ateistin ei tarvitse selittää asioita yliluonnollisella oliolla tai muilla uskomuksilla. Toisaalta sekin riippuu aivan keneltä kysyy, joku toinen ihminen saattaa kokea jonkun uskonnon omakseen ja omistaa elämänsä täysin sille (esim nunnat).

Minä olen _ollut_ nuorena "krisseli" ja olen hylännyt jumalan sekä kaiken yliluonnollisen. Minulle on lapsesta asti syötetty uskonnonopetusta, joten jumaluskon poistaminen ei ollut helppoa. Tämän vuoksi en pidä siitä, että lapsille/nuorille opetetaan uskontoa kouluissa, sillä koulujen tehtävä on opettaa perustaidot ja -tiedot ... eikä toimia kirkkojen jatkeena. Tosin Suomi on muutenkin takapajula kirkon ja valtion integraationsa kanssa.
      -Ateismi on tuonut elämääni selkeyttä ja rationaalisuutta. Pidän siitä, ettei tarvitse sulkea silmiä tutkitulta tiedolta sen vuoksi, että voisi selittää asian jumalalla - tai selittää jotain tuntematonta ilmiötä jumalalla. Minusta jumalan olemassaoloa ei tue mikään tosiseikka tai mittaustulos - vain se, mitä me itse kuvittelemme/uskomme pyhästä kirjasta lukemamme perusteella.

• sdgds

ateismi ainakaan minulle ole antanut yhtään mitään näinä vajaana viitenäkymmenenä vuonna. Elämä sen sijaan on antanut, paljonkin. En ole ateisti siksi että olisin ateismilta vailla jotain. Olen ateisti koska A) synnyin sellaiseksi ja B) en näe tarvetta ruveta uskovaiseksikaan.

Minä en ajattele kaikesta kuten sinä, mutta en pidä itseäni sen takia huonompana kuin sinua. En kaipaa vastauksia kysymyksiin, joilla ei ole merkitystä, kuten teidän hellimänne "mitä elämän jälkeen tapahtuu". Sen näkee tai ei näe sitten kun sen aika on, en aio kuluttaa ainoata elämääni märehtimällä moisia, mutta en aio kieltääkään ketään niin tekemästä.

• Valitsepa tästä

Maailmassa on 10 000 erilaista uskontoa, mutta ateismia on tarjolla vain 1 kpl.

• beenthere

Ei ateismi tarjoa itsessään mitään. Siinähän se iso ero onkin. Se ei tarjoa mieletöntä huuhaata totuutena eikä sisällä valtavaa määrää ehtoja, joita noudattamalla saat muka palkinnon.
      Ateismi on vapautta uskonhumpuukista. Siinä ei ole ehtoja. Siinä on minusta enemmän kuin kylliksi. Voit keskittyä tähän elämään, tässä ja nyt.

• Suistokrokotiili

Uskovaisen ei ehkä kannatakaan luopua uskosta. Itsenäiseen elämään pitää kasvaa.

Esimerkiksi 1960-1970 lukujen vaihteessa monissa kouluissa oli villin lännen meininki sen vuoksi, että autorittäärisen kotikasvatuksen saaneilla lapsilla ei ollut itsekontrollia ja lisääntynyttä vapautta ei osattu hyödyntää järkevästi. Kurista aiheutuneita patoutumia purettiin kohteisiin, joissa oli tilaa, ei sinne, mistä patoutumat olivat aiheuttaneet. Kontrollissa elänyt uskovainen ei ehkä tiedä, mikä on oikein, mikä vääärin, mikä järkevää, mikä tyhmää, kun se tulee ensimmäistä kertaa eteen. Siksi uskosta irtaantuminen ei ehkä olekaan niin helppo prosessi kuin voisi luulla.

• keskustelija_IDIOT

"myönnän sen että Jumala kyllä tietää parhaiten mikä on meille hyväksi. "

HAITI ( MUUT VASTAAVAT ) !!!!!!!????????????????????????????????????????????????

"Usko Jumalaan ei kuitenkaan ole vain totena pitämistä, vaan se on saatu lahjaksi Jumalalta."

KEHTAAT VÄITTÄÄ, ETTÄ RAAMATUN JUMALA ON SINULLE HENK.KOHTAISESTI LAHJOITTANUT USKON, ELI ON OLEMASSA? JUMALA SIIS LAHJOITTAA USKOJA MUTTEI AUTA HAITILAISIA??!!! S-A-I-R-A-S-T-A USKOA TUOLLAISEEN JUMALAAN!

"Miksi haluatte niin innokkaasti poistaa maailmasta viimeisetkin toivonrippeet, jotka tarjoavat jotain muutakin kuin vain ilmaa?"

EDELLEEN, EI OLE JUMALASI HAITILLA MITÄÄN TOIVOA TARJONNUT! HAISTA JO TUON TEKOPYHYYTESI KANSSA PASKA!

MIELESTÄNI ON ERITTÄIN TÖRKEÄÄ JA TEKOPYHÄÄ VÄITTÄÄ, KUINKA "JUMALA KYLLÄ TIETÄÄ MIKÄ ON PARHAAKSI MEILLE", KUN HAITIN TAPAUKSEN KALTAISIA TUHOJA TAPAHTUU MAAILMALLA! OLETKO NIIN TEKOPYHÄ NARSISTI, ETTÄ LUULET JUMALAN ANTAVAN SINULLE JA MUILLE NARSISTEILLE USKONLAHJOJA KUN SATOJA TUHANSIA ( JOISTA SUURIN OSA KRISTITTYJÄ! ) KUOLEE LUONNONONNETTOMUUDESSA!.. HÄPEÄISIT... KERROPPA SAMAT ASIAT HAITILAISELLE...

• Huhahhhei

halpamaisimpia ihmisiä keskustelupalstoilla ovat nimimerkki "keskustelijan" kaltaiset hit-and-run-uskovaiset. Kun eivät saakaan mieleisiään vastauksia, luikkivat piiloon osallistumatta enää mitenkään avaamaansa ketjuun. Ja sitä ennenkin osallistuminen on juuri tällaista, mitä tässäkin ketjussa. Pelkkää räkytystä, yhteenkään hänelle asiallisesti kirjoitettuun kommenttiin hit-and-run-uskovainen ei reagoi. Vastenmielistä.

• +++++++

Ateismista johtuva vapaus antaa.

1. Ei tarvitse kuluttaa energiaa ja aikaa rukoilemiseen ja muihin uskonnollisiin toimiin.
      2. Voi syödä sikaa.
      3. Ei tarvitse maksaa kirkolle veroa.
      4. Voi katsella telkkaa ja luke kirjoja.
      5. Voi tutkia maailmaa ilman pelkoa.
      6. Ottaa vastuun omista tekemisistään eikä voi hakea syyllistä saatanasta tai mistään muusta.
      7. Voi ystävystyä ihan erilasiten ihmisten kanssa.
      8. Ei tarvitse potea syyllisyyttä näennäisistä asioista kuten synti.

• M@k3

Ainakin sen että sinun ei tarvitse maksaa 2% tuloistasi firmalle joka hidastaa tieteen kehitystä ja pitää yllä ja hyvänä monta tuhatta vuotta vanhoja typeriä uskomuksia kuten sitä että lasten silpominen miellyttää jumalaa tai että vähemmistöt kuten homoseksuaalit tulisi tuhota.

• Mitä ateismi tarjoaa ja onko ateismi parempi asema kuin teistinen uskonto, ovat kaksi eri asiaa.

Ensimmäiseen: Ateismi ei tarjoa yhtään mitään.

Jälkimmäiseen: Ateismi on teististä uskontoa parempi sen takia että se ei ole teistinen uskonto.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      75
      2873
    2. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      59
      2841
    3. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      17
      2753
    4. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      41
      2082
    5. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      53
      2061
    6. Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus
      Maailman menoa
      279
      2057
    7. Hymyilyttää

Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi
      Ikävä
      21
      1311
    8. Oletko surullinen

Pahoillaan, pettynyt vai jotain muuta
      Ikävä
      42
      1170
    9. Missä meetwursti on keksitty?

Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      3
      1124
    10. Aamun Trump

"DR: Trumpin väki lahjoi kodittomia grönlantilaisia esittämään Trump-faneja" Sillä lailla.
      Maailman menoa
      96
      1019
    Aihe