Itse en ole köyhä mutta olen aina miettinyt miksi on köyhiä ihmisiä? onko laiskuus ja saamattomuus niitä isoimpiä syitä vai se että ei kouluaikoina jaksettu opiskella vai mikä syynä köyhyyteen? erityisesti pitkäaikais köyhyys riippuu kyllä jostain.. tyhmyys ehkä? sairaus?
kertokaa...
Miksi olet köyhä
77
3335
Vastaukset
- rätsi
Yksi syy on kun kaikilla ei ole mahdollisuutta opiskella "korkealle" kuten kysyjä. Ei kaikkien vanhemmat suostu tai halua maksaa jälkeläisten loputtomia opiskeluja, lahjattomista kun ei tule muuta kuin muiden morkkaajia.Sellaisia jotka täällä kyselee mistä kaikki johtuu... tyhmyys ehkä? ja vastaavia lahjattomien typeriä älyn välähdyksiä.Tuo aloituksesi trollimaisuus kertoo paljon älysi vajaakapasiteetistä, olet aina miettinyt miksi on köyhiä. Siinäpä ,jos olisit todellinen ihminen, olisi loppuelämään sisältöä miettiä vastausta tuohon maailman yksinkertaisinpaan kysymykseen. Älkää muut vaivautuko turhanaikaiseen provoon.
- vilperttti
olet lahjaton siis? sekö on syysi? kyllä kova ruumiillinen työ korvaa lahjattomuuden monillakin aloilla? miksi et hae sellaselle alalle töihin vai eikö sellanen työ miellytä?
- rätsi
vilperttti kirjoitti:
olet lahjaton siis? sekö on syysi? kyllä kova ruumiillinen työ korvaa lahjattomuuden monillakin aloilla? miksi et hae sellaselle alalle töihin vai eikö sellanen työ miellytä?
Olen täysin lahjaton, ja kova fyysinen työ ei korvaa tälläista lahjattomuutta millään alalla. Eikä se myöskään miellytä minua, vaikka lahjaton olenkin en sentään tyhmä. Kun olet itse tuollainen lahja Suomen kansalle älyllisen ylivoimasi tähden,vastaapa lahjattomalle .Miksi on köyhiä? tiedät vastauksen jos olet lahjakas ,muttet köyhä.
- vilperttti
rätsi kirjoitti:
Olen täysin lahjaton, ja kova fyysinen työ ei korvaa tälläista lahjattomuutta millään alalla. Eikä se myöskään miellytä minua, vaikka lahjaton olenkin en sentään tyhmä. Kun olet itse tuollainen lahja Suomen kansalle älyllisen ylivoimasi tähden,vastaapa lahjattomalle .Miksi on köyhiä? tiedät vastauksen jos olet lahjakas ,muttet köyhä.
koska on olemassa sinunlaisia lahjattomia ja työhaluttomia ihmisiä
- Anonyymi
Voi olla myös sairauksia,henkisiä sekä fyysisiä jotka estää uralla etenemisen. Tosin se ura päättyy jokaisella luutarhaan.
- Anonyymi
Eräs oppinut suomalainen sanoi, ettei mihinkään tärkeään virkaan saisi päästää ketään, joka ei ole ollut talvea mottimetsässä.
On myös tehty tutkimus, että valta aiheuttaa aivovaurion.
- Alle rajan
1. Köyhyysraja on riittävän ylhäällä!
2. Vuodet kotiäitinä ja sen jälkeiset, 22-vuotta osa-aikaisena kaupan kassana takasivat riittävän alhaisen eläkkeen.
Palkkatyössä olin 14-vuotisesta lasten tekoon mutta niitähän ei lasketa.
Kouluttamattomuuteni johtuu vanhempieni asenteista (tyhmyydestä).
Kävin aikanaan oppikoulun pääsykokeissa ja selvisin reilusti sisään mutta eihän työläisperheen tyttöä ole varaa kouluttaa!- opiskellut...
ja oma valinta "mutta eihän työläisperheen tyttöä ole varaa kouluttaa! " Muutin lukion jälkeen omaan asuntoon ´ja opiskelemaan. Vastoin varakkaitten vanhempien tahtoa ja olimme vuosi huonoissa väleissä. Kaiken ajan minkä pystyin tein opiskelujen ohella tein töitä ja opiskelin monta vuotta. Vanhemmiltani en saannut lanttiakaan (muutaman sukkaparin kylläkin) opiskeluaikoinani. Enkä seuraavien 25 vuoden aikana. Siis tähän päivään mennessä. Kyllä sanoisin että asenne ja tahto kysymys on se mikä päättää. Sairaudet etc. on eri asia.
- vilperttti
opiskellut... kirjoitti:
ja oma valinta "mutta eihän työläisperheen tyttöä ole varaa kouluttaa! " Muutin lukion jälkeen omaan asuntoon ´ja opiskelemaan. Vastoin varakkaitten vanhempien tahtoa ja olimme vuosi huonoissa väleissä. Kaiken ajan minkä pystyin tein opiskelujen ohella tein töitä ja opiskelin monta vuotta. Vanhemmiltani en saannut lanttiakaan (muutaman sukkaparin kylläkin) opiskeluaikoinani. Enkä seuraavien 25 vuoden aikana. Siis tähän päivään mennessä. Kyllä sanoisin että asenne ja tahto kysymys on se mikä päättää. Sairaudet etc. on eri asia.
Olen aivan samaa mieltä, miksi ihmiset aiva syyttävät muita omasta köyhyydestä...?
kaikki riippuu itsestään ja vain itsestään. - Alle rajan
opiskellut... kirjoitti:
50/60 lukujen vaihteessa ei ollut vaihtoehtoja!
Ei ollut MITÄÄN tukijärjestelmiä.
Ei mahdollisuutta osa-aikatöihin. Täyttä päivää pääsi tekemään alaikäisenäkin.
Ei opintorahoja.
Keskikoulussakin oli lukukausimaksut ja itse kustannettava oppimateriaali.
Ei kouluruokailua. Paikallisen valtion koulun laajennuksen yhteydessä valmistui keittiö josta ruuan maksaneet saivat sen ämpärissä luokkiin.
Voi lapsiressukat! Ette tiedä tosielämästä mitään!
Kyllä silloin jouduttiin olemaan alaikäisinä täysin vanhempien varassa.
Oppikouluun pyrkimisvaiheessa, kansakoulun neljännellä, 10 - 12v, ei kenelläkään ollut edes teoriassa mahdollisuutta omiin ratkaisuihin!
Eikä tuon ikäisillä taida nykyäänkään paljon mahiksia sooloiluun olla.
Amikseenkin pääsi vain osa pyrkijöistä ja työläiskodissa ( vain mies töissä ) tarvittiin penskojen pienetkin palkat talouden hoitoon.
Älkää tietämättömät viitsikö viisastella! - Tekosyitä-
Alle rajan kirjoitti:
50/60 lukujen vaihteessa ei ollut vaihtoehtoja!
Ei ollut MITÄÄN tukijärjestelmiä.
Ei mahdollisuutta osa-aikatöihin. Täyttä päivää pääsi tekemään alaikäisenäkin.
Ei opintorahoja.
Keskikoulussakin oli lukukausimaksut ja itse kustannettava oppimateriaali.
Ei kouluruokailua. Paikallisen valtion koulun laajennuksen yhteydessä valmistui keittiö josta ruuan maksaneet saivat sen ämpärissä luokkiin.
Voi lapsiressukat! Ette tiedä tosielämästä mitään!
Kyllä silloin jouduttiin olemaan alaikäisinä täysin vanhempien varassa.
Oppikouluun pyrkimisvaiheessa, kansakoulun neljännellä, 10 - 12v, ei kenelläkään ollut edes teoriassa mahdollisuutta omiin ratkaisuihin!
Eikä tuon ikäisillä taida nykyäänkään paljon mahiksia sooloiluun olla.
Amikseenkin pääsi vain osa pyrkijöistä ja työläiskodissa ( vain mies töissä ) tarvittiin penskojen pienetkin palkat talouden hoitoon.
Älkää tietämättömät viitsikö viisastella!Etkä koskaan tajunnut, että 60-luku meni jo. Sinulla on ollut kymmeniä vuosia aikaa korjata asia.
- Alle rajan
Tekosyitä- kirjoitti:
Etkä koskaan tajunnut, että 60-luku meni jo. Sinulla on ollut kymmeniä vuosia aikaa korjata asia.
En ole itseäni köyhäksi väittänytkään!
Kuitenkin hengissä on lukuisasti ikäluokkani ihmisiä, 40-luvulla syntyneitä joiden mahdollisuudet ovat olleet nykyisiin verrattuna mitättömät.
Pieneläkeläisiä,köyhiä on suuri osa. Varsinkin naisleskiä.
Pullamössösukupolven on turha viisastella ja yleistää asioita vain nykyajan vinkkelistä katsottaviksi!
Täytyy kuitenkin mainita että, huolimatta yhden asunnon siirtämisestä penskojemme nimiin sekä muutaman kymppitonnin sponssauksesta, enin osa opiskelujen JÄLKEEN, he eivät sorru tuollaiseen ylimieliseen sormella osoitteluun.
Tulis perkele puute ja opettais!
- Nimi Merkki
sinä et ole köyhä, mutta olet tyhmä. Rikas ja tyhmä on yhteiskunnalle vaarallinen yhdistelmä.
- köyhä ja kipeä
Kun on nuori, odottaa liikaa, todellisuus on liian rankka.
Huono itsetunto, liian herkkä luonne.
Sairaus, työkyvyttömyys. Kurjuutta ylläpitävät tekijät, väärät ihmiset päättävillä paikoilla. Tottuminen vääryyteen, näin on ennenkin tehty.
Rikolliset kävelevät vapaina, eivätkä anna kunnon ihmisten tehdä työtä.
Väärä systeemi, syrjäytyminen liian helppoa. Juopottelu sosiaalisesti hyväksyttyä.
Siinä syitä, todellisia ja keksittyjä. Keksijöinä itseään hienoiksi luulevat, jotka estävät muitakin tekemästä työtä. - Pilkun halkoja
Ennen kantani määritystä täytyisi tietää mitä ovat käsitteistössäsi
- köyhä?
- pitkäaikaisköyhä?
Olen kuvitellut köyhyyden asteen ( tunteen ) riippuvan tarpeiden ja resurssien ristiriidasta.
Täsmentäisitkö?- ---------m
köyhä = ei omaisuutta/rahaa mikä vastaa 4kk mediaani netto palkkaa.
pitkäaikais köyhä = kun ei tuota yllä lukevaa saa kasaan 3 vuodessa, eletään niin sanotusti kädestä suuhun. - sivistyssanat
---------m kirjoitti:
pitkäaikais köyhä = kun ei tuota yllä lukevaa saa kasaan 3 vuodessa, eletään niin sanotusti kädestä suuhun.olet sittenkin todella sivistynyt ja varmasti viisas.
- Phatt_
---------m kirjoitti:
pitkäaikais köyhä = kun ei tuota yllä lukevaa saa kasaan 3 vuodessa, eletään niin sanotusti kädestä suuhun.Mä elän kädestä suuhun 3300 € työsuhde-edut kuukausipalkalla :D Velkaa ei ole, muttaaina kaikki tuhlaan minkä saan. Palasin juuri Intiaan suuntautuneelta reissultani, enkä todellakaan kokenut olevani köyhä.
- Pilkun halkoja
---------m kirjoitti:
pitkäaikais köyhä = kun ei tuota yllä lukevaa saa kasaan 3 vuodessa, eletään niin sanotusti kädestä suuhun.Tuo on siis sinun mittarisi!
Joku pitää tuota alhaisena, joku toinen korkeana.
Minusta kenelläkään ei ole oikeutta luokittaa lähimmäistään köyhäksi niin kauan kuin tämä "köyhä" pystyy tydyttämään normaalin päivittäisen elämän tarpeet tuloillaan on ne sitten mitä tahansa.
Minusta suoja ilmaston vaikutuksia vastaan ja riittävä, terveellinen ravinto ( mahdollisuus sen hankkimiseen) on turvattu.
Perustarpeiden vaihtaminen nautintoaineisiin ei mielestäni tee ihmisestä köyhää.
Olen itse aikoinaan pakon edessä elänyt kraanavedellä torstain puolipäivästä seuraavan viikon tiistaihin.
Tei vielä suhteellisen raskasta urakkatyötä.
Silloin oli köyhä olo.
Tuon episodin jälkeenkin olen nähnyt nälkää mutta olen itse päättänyt ajankohdan ja keston.
Siis, ei johtunut köyhyydestä.
Te jotka olette aina voineet turvautua tarpeen tai pakon sattuessa isukin lompakkoon, mamman jääkaappiin tai kavereiden tai kännyköiden vippeihin, ette tiedä köyhyydestä mitään! - Anonyymi
Pilkun halkoja kirjoitti:
Tuo on siis sinun mittarisi!
Joku pitää tuota alhaisena, joku toinen korkeana.
Minusta kenelläkään ei ole oikeutta luokittaa lähimmäistään köyhäksi niin kauan kuin tämä "köyhä" pystyy tydyttämään normaalin päivittäisen elämän tarpeet tuloillaan on ne sitten mitä tahansa.
Minusta suoja ilmaston vaikutuksia vastaan ja riittävä, terveellinen ravinto ( mahdollisuus sen hankkimiseen) on turvattu.
Perustarpeiden vaihtaminen nautintoaineisiin ei mielestäni tee ihmisestä köyhää.
Olen itse aikoinaan pakon edessä elänyt kraanavedellä torstain puolipäivästä seuraavan viikon tiistaihin.
Tei vielä suhteellisen raskasta urakkatyötä.
Silloin oli köyhä olo.
Tuon episodin jälkeenkin olen nähnyt nälkää mutta olen itse päättänyt ajankohdan ja keston.
Siis, ei johtunut köyhyydestä.
Te jotka olette aina voineet turvautua tarpeen tai pakon sattuessa isukin lompakkoon, mamman jääkaappiin tai kavereiden tai kännyköiden vippeihin, ette tiedä köyhyydestä mitään!No lisään vielä että en ole köyhä: mun nykyisen kämpän hinnalla saisi ostettua ainakin kolme tällaista kämppää ns normitalosta, asun nyt jugend talossa likellä merta... eläke on pieni mut senverran että: maksan mun pojalle 1000 e/ kk remonttilainaa elän silti suht hyvin... niin että näin
- köyhä kun köyhä
Kun köyhänä voi vain hulettomasti vihellellä katuja mittailessa eikä tarvitse rahakirstua vartioida. Hautaankaan ei saa kuin käärinliinat että mitään pöytähopeitakaan en tarvitse ;D
Jos et ole köyhään perheeseen syntynyt niin en ihmettele miksi sinun pitää oikein miettimällä miettiä miksi on köyhiä ihmisiä. Omat vanhempani eivät olleet kumpikaan ikinä mitään opiskelleet, hyvä kun lukea osasivat eikä kotona kannustettu koskaan lapsia opiskelemaan vaan heti työhön tienaamaan ja käytettiimpä jo lapsityövoimana n. 10v asti. Jossain vaiheessa tuli "burn aut" ja päätin alkaa vaihteeksi ikuiseksi opiskelijaksi, sellaiseksi hihhuli hipiksi. Vaihdoin autonkin vanhaan polkupyörään jonka ihan itse maalasin vihreäksi. Sitä ei kukaan varasta jos kaljalle baariin poiketessa se sattuukin siihen yöksikin jäämään lepäilemään. Nyt on aikaa opiskella ihan kaikkea luonnontieteistä kaljakulttuuriin ja siltä väliltä filosofiaa, lääketiedettä krapulassa.- Rämpijä
Tuo lapsuus.
Alle 10-vuotisena agraarien pelloilla sesonkitöissä.
14-v alkaen KAIKKI lomat, ensimmäisestä viimeiseen päivään täysiä 8h:n päiviä palkkatyössä.
AINA koko npalkka muorin käteen!
Koulun loputtua työvelvollisuus tietenkin jatkui.
Kaksi kuukautta ennen inttiin menoa (vapaaehtoisena) sain pitää osan palkastani itse.
Maksoin vain ruokarahan.
Intin jälkeen häivyin sveduihin.
Aikani pohjoismaissa sekoiltuani palasin Suomeen ammattia hankkimaan.
Kyllä nu kultalusikka suussa syntyneet voivat jeesustella.
Tiukan paikan tulle on aina äidin jääkaappi ollut tavoitettavissa.
Vituttaa nuo viisastelijat! - tämä selvä
Rämpijä kirjoitti:
Tuo lapsuus.
Alle 10-vuotisena agraarien pelloilla sesonkitöissä.
14-v alkaen KAIKKI lomat, ensimmäisestä viimeiseen päivään täysiä 8h:n päiviä palkkatyössä.
AINA koko npalkka muorin käteen!
Koulun loputtua työvelvollisuus tietenkin jatkui.
Kaksi kuukautta ennen inttiin menoa (vapaaehtoisena) sain pitää osan palkastani itse.
Maksoin vain ruokarahan.
Intin jälkeen häivyin sveduihin.
Aikani pohjoismaissa sekoiltuani palasin Suomeen ammattia hankkimaan.
Kyllä nu kultalusikka suussa syntyneet voivat jeesustella.
Tiukan paikan tulle on aina äidin jääkaappi ollut tavoitettavissa.
Vituttaa nuo viisastelijat!Pyörisit kännissä sveduissa, kun muut hoitivat vastuunsa.
- erkki nimimerkki
Parempi olla omaisuuden suhteen köyhä kuin mielenköyhä.
- tämä selvä
Laiskuus.
- Yölinjalla tänään
Erosin hiljattain ja koen itseni nyt köyhäksi, sillä kuukaudessa minulle jää melko vähän rahaa käytettäväksi. En kai ihan köyhimpien luokkaa mahdu, minulle kuussa kahden hengen perheelleni jää nyt kuukaudesta riippuen n. 500-600 € pakollisten menojen jälkeen. Itseasiassa tulen sillä ihan hyvin toimeen, rahaa jää hieman säästöön ja riittää itsestä huolehtimiseen ja lapsen lukuisiin harrastuksiin ja kauniisti pukemiseenkin. Omaisuuttakin minulla on, mutta myös velkaa.
Mutta tosiasissa tilanne ei ole minulle uusi. Olen aina nauttinut siitä, että tiedän kuluttavani vähän. Olen taitava ja luova ihminen, ja rakastan tehdä hylätyistä esineistä kauniita käyttöesineitä. Innostun keskeneräisyydestä ja tallaamattomista poluista ja tykkään elää kurinalaisesti. Haluan pitää kehoani säästöliekillä mahdollisimman terveellisellä, mutta niukalla ruokavaliolla ja sillä että käytän liikkumiseen mahdollisimman paljon jalkojani. Sitä paitsi aina kun rahaa on alkanut kertymään, alan ajatella työtuntien vähentämistä tai muita vaihtoehtoja... Osa-aikatyö ja opiskelu ovat olleet elämäntapani aiemmin pitkään ja kun lopultakin perheessä molemmat saivat opintonsa päätökseen ja kuukausipalkan juoksemaan, rupeankin yksinhuoltajaksi... Veikkaan, että pahimmat vaikuttajat rahaa selvästi karttavan käytökseni taustalla on arvomaailmani, jossa luonto on korkealla ja jossa jostain syystä yhdistän kuluttamisen matalaan henkiseen tasoon. Ehkäpä sietäisi mennä itseensä ja pohdiskella, miksi ihmeessä olen alkanut laaduttamaan ihmisiä kulutustottumusten perusteella?
No, entä miksi sinä et ole köyhä (jos nyt et ole, mistäpä minä tietäisin rahapussisi painon;))?- Yölinjalla edelleen
Hups, taisin vähän liioitella rahatilannettani, 500-600€ asumiskulujen jälkeen piti sanomani... Piti heti korjata ettei kukaan pääse haukkumaan rikkaaksi;)
- Yölinja-elli
Yölinjalla edelleen kirjoitti:
Hups, taisin vähän liioitella rahatilannettani, 500-600€ asumiskulujen jälkeen piti sanomani... Piti heti korjata ettei kukaan pääse haukkumaan rikkaaksi;)
Palasin lukemaan tätä ketjua, johon pari yötä takaperin kirjoittelin. Huomasin, että AP:tä mietityttää ilmeisesti enemmän se, miksi on pitkäaikaistyöttömiä kuin miksi joku köyhiä. Lisäksi ketjua lukiessa tulee mieleen, että kysyjän ennakkokäsitys olisi, että köyhä valittaa olostaan... Ja miksi ei valittaisi tietysti, ilmaistahan se toistaiseksi on:).
En valitettavasti voi ottaa kantaa pitkäaikaistyöttömyyteen. Viime laman vuosina teinitytöksi kasvaneena en edes uskalla tehdä niin, sillä olen nähnyt ettei elämä aina jatkukaan kuten vielä hetki sitten voisi kuvitella. Luettuani ketjusta kaupallisen alan työntekijän mielipiteen, jossa hän piti itseään rikkaana, koska teki paljon ylimääräisiä työvuoroja ja mietti rahankäyttönsä tarkoin voidakseen pitää moottoripyöränsä, aloin miettimään olenko sittenkään edes köyhä. Juuri vastaavista syistähän minä pidän itseäni köyhänä: lasken pennini tarkoin, teen enemmän töitä kuin tahtoisin, jotta voisin pitää rakkaan ja kauniin asuntoni, vaikka voisin yhtähyvin myydä tämän ja muuttaa pienempään, jolloin rahaa jäisi jokapäiväiseen elämään enemmän. Miksi näistä samoista syistä toinen pitää itseään rikkaana ja toinen köyhänä? Voisi johtua esimerkiksi elämäntilanteesta: juuri eronneena yksinhuoltajana elämä ja huominen tuntuu kovin arvaamattomalta. Lisäksi tieto siitä, että lasten varttuessa heidänkin kuluttamisensa nousee uusiin mittasuhteisiin... Köyhäksi tekee tunne, että joudun huomioimaan rahatilannettani lasteni takia enemmän kuin tahtoisin. Toinen syy voisi olla henkilökohtaiset arvostukset: minullehan vähällä toimeentuleminen on arvo sinänsä. Olen siis tavallaan mielelläni köyhä, vaikka kuten tuo asuntoasia paljastaa, asian täydelliseen omistautumiseen en kykenekään:). Lisäksi itselläni olisi haluja suuntautua uudelle, arvomaailmaani paremmin istuvalle alalle, ja arvokas työhän ei tunnetusti ole niitä parhaiten palkattuja:D. Niin, tästä näkee, että olen vaan semiköyhä: minulla on edelleen mahdollisuus valita tulevaisuuteni. Päähän ei ole potkittu, itsetuntoa ei ole syöty, vaan pienempiin tuloihin johtavat valinnat olen tähänkin asti tehnyt ihan itse, omia toiveitani kunnioittaen.
Miksi en kärsi siitä, että koen itseni köyhäksi, johtunee siitä, että elän samalla juuri sellaista elämää kuin haluankin. Usko tulevaisuuteen ja omiin vahvuuksiin taitaa sittenkin olla se rikkaus, mitä elämä on minun aamumuroihini ripotellut. Ihan lopuksi on pakko vielä laittaa linkki uusimman Suomen Kuvalehden juttuun: http://suomenkuvalehti.fi/jutut/talous/maailman-tila-raportti-vahemman-on-enemman . Kuka vielä haluaa väittää, että vain hillitön halu kuluttaa ja luoda talouskasvua olisi se yhteiskunnalle arvokkaampi tapa elää:).
Hauskat illanjatkot kaikille köyhille, semiköyhille, työhön hukkuville, työkyvyttömille, suurperheiden kasvateille ja perheettömille, viliperteille ja muillekin Perteille, omantienkulkijoille ja muillekin:)
- omantienkulkija
Koulunkäynnin puute ei ainakaan ole syy köyhyyteen, itse olen pelkän peruskoulun käynyt (lusinut), jonka päätin noin 5 keskiarvolla, ei ollut minua varten systeemi, ei kiinnostanut.
Olen kuitenkin varmasti vanhan peruskoululuokan varakkain nykyään, ei siinä vaikuta koulutodistukset, vaan yritteliäs ja järkevä luonne. Olen ammattiin itse opiskellut, joitakin työhön liittyviä tutkintoja suorittanut, sijoittanut rahojani kiinteistöihin ja omaan yritykseen. Tavoitteena jäädä "eläkkeelle" n.55 vuotiaana ja elää välivuodet säästöillä ja pääomatuloilla.- Täystyöllistetty
Jos olet yritteliäs ja järkevä, niin miten aiot kuluttaa loppuelämäsi 55 -> 85 ? Minä en ainakaan jakasaisi olla pelkästään toimettomana eläkkeellä noin pitkää aikaa.
- Nimmaripimmari
Täystyöllistetty kirjoitti:
Jos olet yritteliäs ja järkevä, niin miten aiot kuluttaa loppuelämäsi 55 -> 85 ? Minä en ainakaan jakasaisi olla pelkästään toimettomana eläkkeellä noin pitkää aikaa.
Minulle monesti tulee ajatus kaltaisistasi, että osaatteko te töissäkään mitään, jos olette koko ajan toimettomia? tyypeillä, joilla ei aika kulu ilman työtä, ei taida kovin paljoan olla harrastuksia, aktiivisuutta ja mielikuvista. Maailma on täynnä harrastuksia, itse en ehdi koskaan tehdä kaikkea mitä haluaisin, olinpa töissä tai työttömänä. Taitaa nämä työttömien sohvalla makaamista moittivat olla niitä virtahepoja, jotka eivät osaa ITSE vapaa-aikanaan tehdä muuta kuin juoda kaljaa ja tuijottaa jääkiekkoa sohvalla niin että sohvaan tulee kuooppa. On väärin, että moisille laiskureille työt menee!
Minä teen käsitöitä, ulkoilen paljon, täytän sanaristikoita, harrastan vapaa-ehtoistyötä, luen paljon. Ruoan laittoon on ihan toisella tavalla aikaa ja kirjastossa voi käydä lukemassa monen maakunnan lehden. On aikaa vähän katsella kaupoista parhaat tarjoukset ja harkita ostoksiaan. Noita kaikkia voi tehdä vähälläkin rahalla, käsitöihin menee nyt vähän rahaa, mutta välillä saan lankoja kun teen veljilleni sukkia ja he vähän tukevat silloin kun olen työtön ostamalla minulle uutta lankaa. Olen pyytänyt palkan lankoina. Jos rahaa olisi, niin ei loppuisi harrastukset ikinä!
Isäni jäi suht. nuorena eläkkeelle sydänvaivojen takia. Ei tullut hänelläkään aika pitkäksi, hän inhoaa moista sanaa ja sanoo, että aina on vuorokaudessa ollut yhtä paljon tunteja. Isä mökkeili, korjaili ihmisten tavaroita ihan huvikseen (teki työssäänkin sitä) ottamatta maksua, luki valtavat määrät myös. Lukemiseen saa menemään montakin tuntia päivässä, mutta ilmeisesti edellinen on niitä, jotka eivät ole eläissään lukenyt yhtään kirjaa..Kävelyllä luontoa ihaillen menee nopeasti pari tuntia ja pilkillä tai kalassa menee kevyesti koko päivä. Ei sitä tarvitse kaikkea touhuta hirveän hektisesti, vaan elämästä voi nauttiakin. Puutarhaa voi hoitaa, puolison siskolla menee koko kesä suurta puutarhaa hoitaessa ja loppukesällä syksyllä poimitaan marjoja ja sieniä, siellä menee mukavasti myös koko päivä.
Suosittelen sinullekin sohvalta nousemista vapaa-aikana. - omantienkulkija
Miten Täystyöllistetylle tulikin heti mieleen toimettomuus eläkkeellä, taidat kuulua niihin jotka vain pakosta tekevät jotakin, siis suorittavat elämää. Tekemisen ei tarvitse olla aina ohjelmoitua palkan ansaintaa, jos rahaa on kyennyt riittävästi hankkimaan, silloin voi tehdä asioita jotka tuottavat vain iloa ja hyvää mieltä.
Mielekäs tekeminen ei lopu koskaan, jos terveyttä riittää, eläkkeellä aikaa voi käyttää mökillä, kierrellä maailmaa matkailuautolla, moottoripyörällä jne. Suhtaudun kaikenlaiseen mielenkiintoiseen tekemiseen innokkaasti, eikä uusia ideoita puutu koskaan. Käsittämätöntä että jollekin tulee eläkkeellä olosta mieleen toimettomuus.
Alkuperäiseen kysymykseen sen verran, että köyhyys on oma vika, sairaudet poislukien. Köyhän on tietysti puolusteltava typeryyttään ja keksittävä erilaisia tekosyitä, niitä hän on mielessään pyöritellyt läpi elämän, on sitä ja tätä miksi minä olen vain köyhä. Ajatuksen pitäisi kulkea toisin päin, mitä olisi fiksuin tehdä jotta pääsisin köyhyydestä eroon ja olla valmis tekemään enemmän työtä, sekä suunnitella asiat siten että tehdyn työn hyötysuhde olisi itselle parempi. - Alkaen 53-v
Omasta mielestäni olin, jos en yritteliäs niin ainakin ahkera ja työn suhteen "kaikkiruokainen".
Järkevyyttäni en pysty arvioimaan.
Kokoaikanen työntekoni loppui 53-vuotisena.
5:n vuoden työttömyys/pätkätyö jakson jälkeen olen ollut täyslaiska.
Nyt on menossa 66:s ikävuosi eikä pitkästyminen ole päässyt iskemään.
Työssä tuhoamani terveyteni olen kuntoillut erinomaiseen tasoon.
Parisuhteelle on aikaa ja energiaa.
Kaiken lisäksi vaihdoimme omakotitalosta vähempitöiseen keskustan kerrostaloon.
Leppoisaa arkista puuhastelua.
Halpismatkoja 1 - 5:n viikon jaksoissa, useamman kerran vuodessa.
Urheiluseuran ja paikallisen puoluejärjestön yhdistystoimintta ajan ja innostuksen mukaan.
Muutaman kuukauden joutilaisuuden jälkeen pelkkä ajatuskin aamuisista töihinlähdöista kauhistutti! - vilperttti
Alkaen 53-v kirjoitti:
Omasta mielestäni olin, jos en yritteliäs niin ainakin ahkera ja työn suhteen "kaikkiruokainen".
Järkevyyttäni en pysty arvioimaan.
Kokoaikanen työntekoni loppui 53-vuotisena.
5:n vuoden työttömyys/pätkätyö jakson jälkeen olen ollut täyslaiska.
Nyt on menossa 66:s ikävuosi eikä pitkästyminen ole päässyt iskemään.
Työssä tuhoamani terveyteni olen kuntoillut erinomaiseen tasoon.
Parisuhteelle on aikaa ja energiaa.
Kaiken lisäksi vaihdoimme omakotitalosta vähempitöiseen keskustan kerrostaloon.
Leppoisaa arkista puuhastelua.
Halpismatkoja 1 - 5:n viikon jaksoissa, useamman kerran vuodessa.
Urheiluseuran ja paikallisen puoluejärjestön yhdistystoimintta ajan ja innostuksen mukaan.
Muutaman kuukauden joutilaisuuden jälkeen pelkkä ajatuskin aamuisista töihinlähdöista kauhistutti!Jokainen syy pitkäikaiseen työttömyyteen on tekosyy. täällä laiskat ja lahjattomat valittaa köyhyyttään mutta eivät mitään sen eteen kuiteskaan jaksa tehdä muutako valittaa.
- Yöllinen kukkuja
vilperttti kirjoitti:
Jokainen syy pitkäikaiseen työttömyyteen on tekosyy. täällä laiskat ja lahjattomat valittaa köyhyyttään mutta eivät mitään sen eteen kuiteskaan jaksa tehdä muutako valittaa.
Me taidettiin tulkita edellinen viesti vähän eri lailla, en huomannut että kirjoittaja valitti ollenkaan, kiitteli vaan kuntonsakin kohonneen ja työperäisien sairauksien helpottaneen:). Mutta eipä siinä, arvoja on monenlaisia, ja sinun suhtaumisesi tähän aiheeseen on tullut selväksi, enkä tiedä syntyykö aiheesta kanssasi hedelmällistä keskustelua, vaikkakin aihe ja kysymyksesi sinällään on minusta mielenkiintoinen.
Nautiskellaan nyt hyisen kirpeästä pakkaspäivästä, oltiin töissä tai työttöminä, köyhiä tai keskiluokkaisia. Tai vaikka kaikkia niitä:) - Alkaen 53-v
Yöllinen kukkuja kirjoitti:
Me taidettiin tulkita edellinen viesti vähän eri lailla, en huomannut että kirjoittaja valitti ollenkaan, kiitteli vaan kuntonsakin kohonneen ja työperäisien sairauksien helpottaneen:). Mutta eipä siinä, arvoja on monenlaisia, ja sinun suhtaumisesi tähän aiheeseen on tullut selväksi, enkä tiedä syntyykö aiheesta kanssasi hedelmällistä keskustelua, vaikkakin aihe ja kysymyksesi sinällään on minusta mielenkiintoinen.
Nautiskellaan nyt hyisen kirpeästä pakkaspäivästä, oltiin töissä tai työttöminä, köyhiä tai keskiluokkaisia. Tai vaikka kaikkia niitä:)Vetäytyminen tietenkin edellytti kaikesta turhaksi kokemastani luopumista.
En ole mikään mietiskelijä mutta peili pelasti aikanaan vatsaleikkaukselta ja vetäytymispäätös mielenterveyshaitoilta ja fysiikan lääkitykseltä.
Omaatuntoani rauhoitin ajatuksella työpaikkani jättämisestä nuoremmille. Se myös toteutui.
Lisäksi, nykyinen, pieni eläkkeeni on vähäisempi rahoitusrasite kuin se olisi jos olisin ollut töissä viime vuoteen saakka.
- Tytzy70
Olen Vilivilpertin kanssa pitkälle samaa mieltä, että pärjääminen on itsestä kiinni. Itse olen kaupan alalla töissä, joten en tosiaankaan mikään huippupalkattu. Silti tulen kivasti toimeen, omistan moottoripyörän ja matkustelenkin pari kertaa vuodessa. Nyt kesällä suunniteimissa on nejän viikon jenkki matka.
Minulla on itselläni on pari nyrkkisääntöä;
1. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Katson, mitä ostan. Tämä pätee niin ruokaan, vaatteisiin ja kaikkiin hankintoihin. En juokse joka vkonloppu baareissa tai ryntäile jokaiseen ale-myyntiin. En höpötä tuntikausia puheimessa, vaan tapaan mieluummin ystäväni face to face. Tässä muutama esimerkki jolla tarkoitan yleistä "rahan hallintaa".
2. Joka kuukausi jotain jemmaan. Oli se sitten kymppi tai satanen, mutta jotain aina. Eli mikään kuukausi ei mene "miinukselle".
3. Teen paljon töitä. Jos on esim. sairaustapauksia, ilmoittaudun vapaaehtoiseksi tekemään pitkän päivän tai tulemaan toihin vapaapäivänä.
Tässä hyvä esimerkki... kolme neljä baarireissua (reilu 100 euroa kerta, joka illassa helposti menee juomineen, sissänpääsy maksuineen ja taksilla ajeluineen) = New Yorkin lennot. Tadaa!!
Ystäväni, joka aina ihmettelee, kuinka voin matkustaa niin paljon, ymmärsi vihdoin kuinka.
Tee tarjottu työ (jaksa se pitkä päivä tai menetetty vapaa) ja MIETI miten rahasi käytät. Voitko jättää jotain tekemättä tai ostamatta, elä varojesi mukaan. Ja muista aina, että elämä on täynnä valintoja. Jos jotain haluat, sinun pitää ehkä luopua jostain muusta.
Olen Vilivilpertin kanssa samaa mieltä, että ihmisten saamattomuus, laiskuus ja oma-alotteisuuden puute on pitkälti syy huonoon rahatilanteeseen.
Kukaan ei tule sohvalla makaavan luokse kertomaan, kuinka raha-asiat järjestetään. Kyllä siltä sohvalta pitää nousta ihan itse ja miettiä omilla aivoilla.- rouva nm
Elämässä tulee monille vastaan tilanteita, että valintoja ei ole. Liikenteessä vähentää riskiä loukkaantua työkyvyttömäksi ajamalla itse oikein, mutta se ei estä silti rattijuoppoa tulemasta mutkan takaa 150 km/h suoraan keulaan. Sairastumisen todennäköisyyttä voi vähentää elintavoillaan, ei estää.
Minä en valinnut työpaikan konkurssia juuri silloin kun olin äitiyslomalla. Vammainen lapsikaan ei ollut valintani, vamma huomattiin kolmen vuoden iässä kun kehitystä ei tullut normaaliin tapaan. Lapsi on rakas ja opettanut tekemään vähän toisenlaisia valintoja kuin materiaan liittyviä.
Minä en ole laiska ja olen aina saanut kehuja oma-aloitteisuudesta. Minun työtavastani hoitaa hommat ei ole pidetty toimistoissa, joissa halutaan antaa se kuva, että on hirveä kiire ja töitä on paljon, tekemällä ne hitaasti. Olen opiskelemassa kokonaan uutta alaa ja uskon että tällä alalla ei mateemaattiset lahjani ja nopeuteni aiheuta kateutta kuten akkojen aloilla.
Muista, että jos joku ajaa takaapäin kännissä päällesi autolla, se johtuu siitä, että valitsit väärän puolen tietä, syy on siis sinun omasi, logiikkasi mukaan. - gwghgw<r
rouva nm kirjoitti:
Elämässä tulee monille vastaan tilanteita, että valintoja ei ole. Liikenteessä vähentää riskiä loukkaantua työkyvyttömäksi ajamalla itse oikein, mutta se ei estä silti rattijuoppoa tulemasta mutkan takaa 150 km/h suoraan keulaan. Sairastumisen todennäköisyyttä voi vähentää elintavoillaan, ei estää.
Minä en valinnut työpaikan konkurssia juuri silloin kun olin äitiyslomalla. Vammainen lapsikaan ei ollut valintani, vamma huomattiin kolmen vuoden iässä kun kehitystä ei tullut normaaliin tapaan. Lapsi on rakas ja opettanut tekemään vähän toisenlaisia valintoja kuin materiaan liittyviä.
Minä en ole laiska ja olen aina saanut kehuja oma-aloitteisuudesta. Minun työtavastani hoitaa hommat ei ole pidetty toimistoissa, joissa halutaan antaa se kuva, että on hirveä kiire ja töitä on paljon, tekemällä ne hitaasti. Olen opiskelemassa kokonaan uutta alaa ja uskon että tällä alalla ei mateemaattiset lahjani ja nopeuteni aiheuta kateutta kuten akkojen aloilla.
Muista, että jos joku ajaa takaapäin kännissä päällesi autolla, se johtuu siitä, että valitsit väärän puolen tietä, syy on siis sinun omasi, logiikkasi mukaan.Kaikkea ei voi valita, mutta et kai kuitenkaan ihan tosissasi kuvittele, että sinua paremmin tällä hetkellä pärjäävät olisivat elämässään säästyneet sairauksilta, vammaisilta lapsilta, työttömyydestä, lomautuksista ja onnettomuuksilta?
Omallakin kohdallani nuo kaikki ovat toteutuneet, ja lisäksi äitini teki itsemurhan ollessani kolmivuotias.
Siitä huolimatta pärjään ihan mukavasti, säännöllinen liksa 3300 reilut luontaisedut. - rouva nm
gwghgw<r kirjoitti:
Kaikkea ei voi valita, mutta et kai kuitenkaan ihan tosissasi kuvittele, että sinua paremmin tällä hetkellä pärjäävät olisivat elämässään säästyneet sairauksilta, vammaisilta lapsilta, työttömyydestä, lomautuksista ja onnettomuuksilta?
Omallakin kohdallani nuo kaikki ovat toteutuneet, ja lisäksi äitini teki itsemurhan ollessani kolmivuotias.
Siitä huolimatta pärjään ihan mukavasti, säännöllinen liksa 3300 reilut luontaisedut...jos tullkitsin tuon noin, niin ei ainakaan älykkyydestä tulosi suuruus johtu. Tuo ei muuten kovin suuri palkka ole. Minua ihmetyttää, mitä te yleensä teette köyhien palstalla, jos ette köyhiä ole? En minäkään köyhä ole, sillä olen hyvin säästäväinen, olen tehnyt töitä ja minulla on myös puoliso, joka tienaa ihan mukavasti, enemmän kuin sinä. Kuitenkin kun tulot jakautuvat meillä epätasaisesti, lähinnä katselen vinkkejä, missä voisi säästää.
Viestini tarkoitus oli vain kertoa, että kaikki ei ole itsestäänselvää. Terveys voi mennä siten, ettei sitä työtään pysty kKOSKAAM tekemään - tädilleni kävi näin nuorena. Luottamus vakuutuksiinkiin on joskus varsinkin nuorilla suuri, mutta ei se ihan automaatti ole. - jhgkjgjkgkjgkjgk
rouva nm kirjoitti:
..jos tullkitsin tuon noin, niin ei ainakaan älykkyydestä tulosi suuruus johtu. Tuo ei muuten kovin suuri palkka ole. Minua ihmetyttää, mitä te yleensä teette köyhien palstalla, jos ette köyhiä ole? En minäkään köyhä ole, sillä olen hyvin säästäväinen, olen tehnyt töitä ja minulla on myös puoliso, joka tienaa ihan mukavasti, enemmän kuin sinä. Kuitenkin kun tulot jakautuvat meillä epätasaisesti, lähinnä katselen vinkkejä, missä voisi säästää.
Viestini tarkoitus oli vain kertoa, että kaikki ei ole itsestäänselvää. Terveys voi mennä siten, ettei sitä työtään pysty kKOSKAAM tekemään - tädilleni kävi näin nuorena. Luottamus vakuutuksiinkiin on joskus varsinkin nuorilla suuri, mutta ei se ihan automaatti ole.Hah, hah .. no nytkö tästä sitten tuli pissimiskilpailu siitä kuka (tai kenen isä/puoliso) tienaa eniten ja kuka on kaikkein kaunein ja älykkäin ;P ?
Älä yritä sumuttaa. Tässä ei nyt puhuta yksittäsitapauksista, eikä kukaan ole kiistänyt sitä etteikö terveyttään voisi menettää jo nuorenakinjopa niin, että tuleva työllistyminen vaikeutuisi. Sapluunaselityksenä sitä ei kuitenkaan voi käyttää. Monet myös tuntuvat strategisesti unohtavan oman osuutensa terveytensä pettämiseen. Vastenmielistä on myös ratsastaa "vanhuksilla" ja "lapsilla" joka helvetin käänteessä, varsinkin jos kuitenkin omalla kohdalla asiat ovat vähän toisin.
Vaan eihän sitä tietenkään kukaan halua (etenkään itselleen) myöntää, että asennetta voisi omalla kohdallaan vähän tarkistaa, eihän? - rouva nm
jhgkjgjkgkjgkjgk kirjoitti:
Hah, hah .. no nytkö tästä sitten tuli pissimiskilpailu siitä kuka (tai kenen isä/puoliso) tienaa eniten ja kuka on kaikkein kaunein ja älykkäin ;P ?
Älä yritä sumuttaa. Tässä ei nyt puhuta yksittäsitapauksista, eikä kukaan ole kiistänyt sitä etteikö terveyttään voisi menettää jo nuorenakinjopa niin, että tuleva työllistyminen vaikeutuisi. Sapluunaselityksenä sitä ei kuitenkaan voi käyttää. Monet myös tuntuvat strategisesti unohtavan oman osuutensa terveytensä pettämiseen. Vastenmielistä on myös ratsastaa "vanhuksilla" ja "lapsilla" joka helvetin käänteessä, varsinkin jos kuitenkin omalla kohdalla asiat ovat vähän toisin.
Vaan eihän sitä tietenkään kukaan halua (etenkään itselleen) myöntää, että asennetta voisi omalla kohdallaan vähän tarkistaa, eihän?Jotkut meistä osaavat asettua muiden asemaan. Meillä oli lapsuudessa köyhää, koska äitini oli varsinainen tuhlari eikä osannut huolehtia laskuista, isä taas antoi äidin hoitaa liikaa taloutta olemattomilla taidoillaan. Minusta tuli siksi säästäväinen, laskut maksan aina ensin, sitten laitetaan vähän syrjään ja muuta ostetaan sen mukaan mihin varaa. Mutta aina ei kaikki ole itsestä kiinni, elämässä sattuu sellaisia yllätyksiä, mihin ei voi vaikuttaa.
Tätini terveys petti, koska hän teki sellaista työtä, mitä terveytensä ei oikeasti kestänyt ja työkyky tehdä mitään meni. Suvussa on geeniperäinen nivelsairaus. Hän ei jaksanut nelikymppisenä enää päivittäisiä kodinaskareita. Siihen aikaan ei piikaperheisiin syntyneet saaneet käydä koulua, varsinkaan tytöt, jos lapsia oli monta. Kovalla hiellä saatettiin köyhistä perheistä yksi lapsi kouluttaa. Nykyään asiat on hiukan toisin. Köyhyyden raja on mielestäni aika kova. Mutta pointtini oli vain kertoa, että aina ei kaikki ole itsestä kiinni, joskus vain joutuu tilanteisiin, mitä ei voi valita. Itse tiedän, että jos en olisi mieheni mieliksi suostunut (pitkin hampain) muuttamaan alueelle, jossa työttömyyttä on paljon ja työtä vaikeampi saada, niin melko varmasti työtilanteeni olisi parempi. Jos puolisolleni sattuisi jotain, joutuisin tilapäisesti jäämään melko pienten tulojen varaan.
Vammaisen lapsen kohdalla sen verran, että hoidin häntä kouluiässä kesät itse. VAmma ei ole riittävä yhteiskunnan apuun, mutta sen verran kuitenkin vaikuttaa, että ei voinut kesäisin yksin jättää ennen yläasteikää. Jos lapsi olisi terve, olisin voinut tienata kesäisin aika paljon, mutta koska ei ole, oma palkka olisi mennyt hoitoon Yhden kesän sitä kokeilin, eikä siinä ollut mitään järkeä. Tällaisia taloudellisia vaikutteita voi elämässä olla. - rouva nm
rouva nm kirjoitti:
Jotkut meistä osaavat asettua muiden asemaan. Meillä oli lapsuudessa köyhää, koska äitini oli varsinainen tuhlari eikä osannut huolehtia laskuista, isä taas antoi äidin hoitaa liikaa taloutta olemattomilla taidoillaan. Minusta tuli siksi säästäväinen, laskut maksan aina ensin, sitten laitetaan vähän syrjään ja muuta ostetaan sen mukaan mihin varaa. Mutta aina ei kaikki ole itsestä kiinni, elämässä sattuu sellaisia yllätyksiä, mihin ei voi vaikuttaa.
Tätini terveys petti, koska hän teki sellaista työtä, mitä terveytensä ei oikeasti kestänyt ja työkyky tehdä mitään meni. Suvussa on geeniperäinen nivelsairaus. Hän ei jaksanut nelikymppisenä enää päivittäisiä kodinaskareita. Siihen aikaan ei piikaperheisiin syntyneet saaneet käydä koulua, varsinkaan tytöt, jos lapsia oli monta. Kovalla hiellä saatettiin köyhistä perheistä yksi lapsi kouluttaa. Nykyään asiat on hiukan toisin. Köyhyyden raja on mielestäni aika kova. Mutta pointtini oli vain kertoa, että aina ei kaikki ole itsestä kiinni, joskus vain joutuu tilanteisiin, mitä ei voi valita. Itse tiedän, että jos en olisi mieheni mieliksi suostunut (pitkin hampain) muuttamaan alueelle, jossa työttömyyttä on paljon ja työtä vaikeampi saada, niin melko varmasti työtilanteeni olisi parempi. Jos puolisolleni sattuisi jotain, joutuisin tilapäisesti jäämään melko pienten tulojen varaan.
Vammaisen lapsen kohdalla sen verran, että hoidin häntä kouluiässä kesät itse. VAmma ei ole riittävä yhteiskunnan apuun, mutta sen verran kuitenkin vaikuttaa, että ei voinut kesäisin yksin jättää ennen yläasteikää. Jos lapsi olisi terve, olisin voinut tienata kesäisin aika paljon, mutta koska ei ole, oma palkka olisi mennyt hoitoon Yhden kesän sitä kokeilin, eikä siinä ollut mitään järkeä. Tällaisia taloudellisia vaikutteita voi elämässä olla...että tiedän muutaman oikeasti köyhän, joiden elämäntilanne johtuu ennalta-arvaamattomista sattumista, tai enemmänkin niiden summista. Joillakin meistä on tuuria, kuten minulla ja puolisollani nuorena. Olimme samassa työpaikassa, heti opintojen päättymisen jälkeen jossa työnantaja maksoi edellisen kuun palkan aina myöhässä. Maksoi kyllä, mutta meillä oli vuokranmaksu 2. päivä ja palkka saattoi tulla 10. päivä. Onneksi vuokranantajamme oli alussa ymmärtäväinen, myöhemmin sitten saimmekin jo säästöön sen verran, että pystyimme maksamaan vuokran ajoissa. Tilanne helpoittui lopullisesti siinä vaiheessa, kun itse sain luotettavan työpaikan, jossa palkka tuli visusti aina saman kuun 25.päivä.
On sellaisiakin työnantajia, jotka maksavat palkat miten sattuu tai jättävät maksamatta. Täällä päin eräs tällainen valittaa jatkuvasti työvoimapulaa, mutta edes työkkäri ei sinne ketään osoita palkkaepäselvyyksien vuoksi. Ketäpä tästä syyttää, jos palkat jäävät saamatta ennen kuin sitten älyää lähteä? Kaikki työnantajat eivät vaan ole rehellisiä. Aikoinaan omassa nuoruudessani isäni työnantaja pyysi lastaan hoitamaan ja LUPASI kympin päivä, MAKSOi vitosen. Koska olin 12 ja ujo, en uskaltanut tapella, sillä pelkäsin isäni työn puolesta. Minä olen itse vahva ihminen ja nousen aina pohjalta ylös, omahyväisiä tämä ketuttaa kovastikin. Joitkut kirjotitajat täällä ovat juuri sen kaltaisia, henkisesti heikkoja, että he eivät kestä sitä. Silloin pitää ottaa tueksi ilkkuminen ja haukkumasanat, minua taas vain hymyilyittää moinen murrosikäisen tasolle taantuminen.
- voehan nenä
katsos kun tasan ei käy onnenlahjat,et synny aina rikkaaseen kotiin,opiskele jos älyä riittäisi äidin ja isin kustannuksella ja isin bemarilla.lopulta päädytkin päättämään meidän tyhmien,vanhojen,köyhien,sairaiden tai muiden huono-osaisten asioista vaikkapa eduskuntaan.miten sinä voisit tietää jos et ole ollut näitä kaikkia kokemassa mistä päätät ja mitä elämä voi tuoda tullessaan.pakollinen kokemus kaikille jotka ovat päättämässä yhteiskuntamme asioistä,jonkinlainen testi virkoihin.
- 3005
,että voit sanoa olevasi, et köyhä. Minä taas voin sanoa olevani köyhä, mutta köyhyyteni ei johdu laiskuudesta eikä saamattomuudestani. Olen 50/60 lukujen vaihteen nuori. Olin 14-vuotias lähtiessäni työhön 400 km päähän kotoani kaupunkiin. Sain työpaikan, tuohon aikaan ei edes puhuttu työttömyydestä, sain alivuokralaisasunnon, josta tietenkin maksoin vuokraa, työpaikalla sain korvausta vastaan aterian.
Tietenkään 14-vuotiaana minulla ei ollut vielä oppivelvollisuus suoritettu ja olin alle 16 vuotias, jouduin ottamaan työstä vapaata muutaman viikon suorittaakseni tenttimällä silloisen kansakoulun loppuun ja sain päästötodistuksen. Palasin työhöni takaisin. Kaupungissa oli mahdollisuus opiskeluun työn ohella, mutta vasta kun oli 16-vuotias, niinpä menin tultuani tuohon ikään iltakeskikouluun, suoritin sen ja elin nuoren tytön elämää, ihan tavallista, rahaa ei ollut paljon, mutta harvoin tarvitsi nälkää nähdä. E ollut kuin yksi joulu, jolloin nälkää koin, pyhien ajaksi varani sallivat minun ostaa ruuaksi yhden leivän ja 50g voita, niillä eväillä selvisin. Jos minulla olísi ollut rahaa matkustaa kotiin, olisin tietenkin saanut ruuan sieltä, mutta matka oli liian kallis.
Saatuani keskikoulun loppuun, menin naimisiin, miehenikin kävi samaa iltakoulua, oli saanut loppuun pari vuotta minua aiemmin. Mieheni jatkoi opiskelua, minä jatkoin työssä, olin perheen elättäjä.
Sitten syntyi ensimmäisen lapsi, äitiyslomaa pidin yhden kuukauden, siis takaisin työhön ja lapsi yksityiseen perhepäivähoitoon, ei ollut kunnallisia hoitopaikkoja. Mieheni valmistui, sai töitä, tuli paikkakunnan vaihto, jouduin siis jättämään työpaikkani, uudella paikkakunnalla en saanut työtä, odotin toista lastamme.
Lähdin toisen lapsen syntymän jälkeen ammattikoulutukseen ja sain taas työtä. Mieheni ura meni eteenpäin ja vaihdettiin taas paikkakuntaa, olin jälleen tilanteessa ilman työpaikkaa. En tarvinnut kovin etsiä, kun löytyi tilapäisiä töitä ja myös vakituinen työ löytyi. Tein vakituista työtä ja tilapäisiä töitä rinnakkain, lapset kasvoivat, elämä ¨jatkui. Haaveeni oli ollut kauan ylioppilastunkinto, niinpä lähdin taas iltakouluun, siis lukioon, lukio sujui vuosi ja luokka, kirjoitukset yhdellä kerralla läpi, olin ylioppilas vii vuotta aiemmin kuin vanhin lapseni. Tämän jälkeen, edelleen työn ohella jatkoin lukuja avoimessa yliopistossa, ne opinnot eivät koskaan valmistuneet. Motivaatio loppui.
Se, että olen tänään köyhä ei johdu laiskuudesta eikä saamattomuudesta, vaan pienestä palkasta ja sen johdosta pienestä eläkkeeestä. Kuitenkin olen saanut kaikkien noiden vuosien varrella sen verran kokoon, että minulla on oma asunto, josta ei enää ole kovin paljon velkaa, ehkä saan maksettua ennen loppua.- Jakaja
Em. tapauksessa olet luultavasti saanut avio-oikeuden edellyttämän osuuden omaisuudestanne.
Jälkimmäisessä tapauksessa saat leskeneläkettä.
Jos et saa niin omasi on riittävän suuri.
Sinänsä hatunnoston arvoinen ura! - vilperttti
alipalkalla läpi elämän. kyl siin jo luulis olevan ollu aikaa vaihtaa. ei ketään vähänkin ymmärrystä omaava henkilö tee koko elämää alipalkalla töitä. jos 8 tuntia päivässä tekee työtä ni kattoo että saa siitä kunnon palkan. olisit muuten voinut tehdä 4 tuntia parempipalkkasta työtä ja saada viellä puolet ajasta vapaaksi ja kuiteskin saman summan tienannut.
- 3005
Jakaja kirjoitti:
Em. tapauksessa olet luultavasti saanut avio-oikeuden edellyttämän osuuden omaisuudestanne.
Jälkimmäisessä tapauksessa saat leskeneläkettä.
Jos et saa niin omasi on riittävän suuri.
Sinänsä hatunnoston arvoinen ura!kommentista. Olet oikeassa, olen eronnut ja saanut velkaisesta omakotitalosta osuuteni. Osuudellani en saanut edes puolikasta asuntoa 80/90 luvun taitteessa. Jouduin ottamaan velkaa ison määrän ja korko oli jotain aivan muuta kuin tänä päivänä, paljon yli 10%, muistaakseni 13-14. Samaan aikaan alkoi lomautukset työpaikalla, joten tiedän kyllä mistä puhun. Tosin noiden lomautustenkin aikaan minulla oli sivutyö, näin pystyin hoitamaan silloiset velvoitteet. Tuon ajan jälkeen olen vaihtanut asuntoni pienempään, mutta kalliimpaan paikkaan, joten sitä velkaa on edelleen, ei kuitenkaan enää kovin suurta määrää. Luulen selviytyväni köyhyydestäni huolimatta. Huvittelut jäävät vähemmälle.
Haluan vielä sanoa, että mitään yhteiskunnan tukia kuten aravalainoja tai muita vastaavia ei ole koskaan tullut avioliitossa ollessani eikä sen jälkeen, ainakaan tähän mennessä. - 3005
vilperttti kirjoitti:
alipalkalla läpi elämän. kyl siin jo luulis olevan ollu aikaa vaihtaa. ei ketään vähänkin ymmärrystä omaava henkilö tee koko elämää alipalkalla töitä. jos 8 tuntia päivässä tekee työtä ni kattoo että saa siitä kunnon palkan. olisit muuten voinut tehdä 4 tuntia parempipalkkasta työtä ja saada viellä puolet ajasta vapaaksi ja kuiteskin saman summan tienannut.
Kiitos. En varmaankaan kertonut saaneeni alipalkkaa, kerroin saaneeni huonoa palkkaa. Kuten aiemmin kerroin, jouduin vaihtamaan työpaikkoja mieheni työn vuoksi. Se oli varmaan sitä tyhmyyttä, olisin tietysti voinut erota siinä vaiheessa ja ottaa yksinhuoltajana yhteiskunnan tuet, niinkuin ainakin tänä päivänä monet tekevät, mutta eipä tullut mieleeni. Ei ollut edes sitä motivaatiota.
- Anonyymi
Mä en ole köyhä omasta mielestäni siis... aloitin elämäni yksin siis, olin 14 v kun äiti sanoi että nyt sun pitää lähteä pois kotoa koska isä ei jaksa elättää sua... no olin piikana ja sitten hain kauppaan töihin... sitten kun olin 18 v menin tehtaaseen töihin ja opiskelin samalla toimistotöihin... pääsinkin toimistoon ja etenin hyvin... mulla oli kumppani, hänen kanssaan säästimme rahaa ja saimme oman kämpän... kukaan muu tutuistamme tai sisaruksistamme ei ollut säästänyt vaan asuivat vuokralla, mut sitten hekin alkoivat säästämään ja saivat oman kämpän... niin että en ole köyhä, olen terve, kaunis, nyt jo vanha mut hoikka ja suht jees pimu... mul on 29 v nuorempi kaveri, upea tumma mies... että näin
- Anonyymi
No vielä köyhyyteen: aloitin siis yksinelämiseni 14 v... sitten kun löysin kumppanini olin silloin 18 v... niin sanoin että alamme säästämään joka tilistä ja saimme kasaan sen verran että ostimme yksiön aivan keskustasta... no asiasta kolmanteen, mun työtoveri oli kumma kyllä kova vahtaamaan mun asumisiani, meillä oli siihen aikaan purjevene js asuimme kerrostalossa keskustassa niin tämä työtoverini arvosteli meidän asumistamme, no se paistoi läpi puheissa... he olivat ostaneet rivitalokämpän ihan uuden ja tämä sitten kirvoitti hänet arvostelemaan meidän asumustamme... no ei mennyt kauaa, muutama kk niin he joutuivat pakkomyymään asuntonsa ja muuttamaan vuokralle... meinasin että olipa kallis hinta tälle jutulle... ei hän kylläkään puhunut enää kämpästä ei omastaan eikä meidän kämpästä... kuulin tämän tapauksen kulun toiselta työtoverilta eikä tämä mun arvostelijani maininnut mitään menetyksestään... onko se nyt näin että ylpeys käy lanjeemuksen edellä, mitä hä
- Anonyymi
Itse en ole koulutettu, pelkkä kansakoulu takana ja iltakouluna toimistoiöihin opiskelin... olin atk-pääkäyttäjä eli suht jees... systerini (11 v mua vanhempi) kadehti mua... sen huomasin kun isäni kysyi mitä teen työkseni... siskoni tuhahti kun sanoin että olen atk-pääkäyttäjä... mikä nimi tämä nykyään olisi en tiedä
- Anonyymi
Ei se ammattinimike tai palkka ratkaise, vaan se, miten sinä saamasi rahan käytät.
Tunnen useita sellaisia työkavareita, joilla on uudet 300.000 € talot ja sen myötä
reippaasti velkaa, mitä maksetaan hampaat irvessä eli koko tili menee lainojen ja
laskujen maksamiseen ja koko ajan pitää tehdä ylitöitä että saisi leivän päälle
muutakin kuin ylähuulen eli ylitöissä ostetaan se ruoka.
Itsellä on vain vanha talo j auto, mutta ei penniäkään velkaa.
Kumpi meistä on sitten onnellisempi ? Kumpi voi matkustaa aina kun haluaa ?
- Anonyymi
On onni olla köyhä ei tarvi murehtia mitä muualla tapahtuu, mihin seuraavaksi matkalle tai tapahtumaan, saa olla ihan onnellisen surullinen pääsen helpolla.
- Anonyymi
On se ilmoja pidelly. Mikähän, kun ei jaksa sataakaan.
- Anonyymi
Suomessa rikastuminen on suhteellisen vaikeaa. 1.syntyä sellaiseksi(kaikki varmasti käsittävät)
2.perinnön kautta. 3.veikkaamalla 4.onnistumalla osake/optiokaupoilla. 5.nykyään uusina pari minullekin uutta juttua. koodarit,räppärit ja someihmiset saattavat tehdä sen. 6.talourikolliset
Valitettavasti suomessa palkansaaja suomessa kulkee työelämänsä ehkä onnellisena usein velkaisena koko matkan,lopuksi velattomana...mutta eipä koskaan liikaa massii taskussa.
Allekirjoittanut yrittää luovia jossakin noiden välissä onnistumatta..joulun odottelua..olkaa rauhassa..ei saa hakata akkaa eikä syyä liikaa kinkkua
- Anonyymi
Uskon, että syynä köyhyyteen on politiikka. Jospa lukisit viisaiden ihmisten kirjoittamia muistelmia, niistä löytyy viisasten kivi itsensä kehittämiseen. Monet menestyneet ihmiset ovat lähteneet köyhästä torpasta kuten UKK.
- Anonyymi
laiskuus ja ylisuuret sossutuet
- Anonyymi
Sossutuet olikin se asian ydin, mikä poikii laiskuutta työnteon sijasta.
- Anonyymi
Miettinyt aina? Kannattaako niitä aina miettiä? Menee se oma elämä pilalle?
- Anonyymi
Varmaan noitakin syitä on taustalla, mitä aloittaja mainitsi.
Mutta yksi syy on varmaan myös se, että jos ei ole opiskelusta huolimatta päässyt opiskelemansa mahdollisesti hyväpalkkaisenkin alan töihin. Tai muihinkaan.
Jolloin ihminen on päätynyt vaikka pätkätöihin, jolloin tulot vaihtelevat aika paljonkin ja varallisuutta ei saa kerrytettyä ihan niin hyvin, kuin vakitöissä.
Tai sitten juuri matalapalkka-alalle päätyminen tai työttömyyskierre/-putki.
Ei köyhyys aina automaattisesti ole omasta laiskuudesta/tyhmyydestä tm kiinni, siihen vaikuttaa moni muukin asia.
Enkä nyt tiedä, kumpi on parempi, opiskella pitkään hyväpalkkaiseen työhön ja maksaa kauan aikaa pois ehkä isoakin opintolainaa muun menon lisäksi, vai käydäkö just tyyliin joku amitsun peruslinja ja mennä velattomana/vähävelkaisena suoraan sorvin ääreen pienemmällä palkalla? - Anonyymi
Yksinäisyys tekee köyhäksi. Yksinäinen jää työttömäksi. Lyökää häntä. Syyttäkää laiskaksi ja tyhmäksi. Jostakin johtuu ... totta.
- Anonyymi
Et kannata jäädä köyhyyteen. Tekee vain 35-40 vuotta töitä, niin sillä jo pärjäilee
koko loppuelämän kun saa työnsä perusteella asiallista eläkettä.
- Anonyymi
Kipaisepa kysymässä vaikka tiibetin munkilta tuota asiaa. Hän voi valaista sinua
- Anonyymi
Oikeasti köyhä ihminen ei valita köyhyyttään. Valittajat ovat hyväksikäyttäjiä, jotka omalla valituksellaan antavat itselleen oikeuden heittäytyä tukien varaan ja mennä jonottamaan leipäjonoon, kun rahaa säästyy johonkin muuhun mielitekoon. Heillä on valmiita tarinoita, kun menevät sossuun valittamaan köyhyyttään ja sitten suuttuvat, kun tarinat eivät mene läpi.
Kun mersuilla ajetaan srk:n pihaan ja merkkivaatteissa käydään hakemassa EU:n ruokakassia, niin jokin sellaista ihmistä vaivaa, sillä se ei ole normaalia. Armoton oman edun tavoittelu toisen ihmisen kustannuksella ja ahneus, kun jotakin saa vain ilmaiseksi, vaikka ne muovi ämpärit, osoittavat täydellistä piittaamattomuutta ja valtavaa röyhkeyttä lähimmäisiään kohtaan. - Anonyymi
Kotoa ei kannustettu oikein mihinkään,lisäksi olen bipo,olen sekoilllut sitä sun tätä. Olen tehnyt matalapalkkatöitä. No kerran kuolemme jokainen. Ei kai siinä miettimistä kun jaksaa jotenkin tämän elämän. Äitini jo pääsi lepoon.
- Anonyymi
Ei kaikki köyhyys johdu siitä, että ostaa merkkivaatteita tai tupakkaa vähällä rahalla.
Todella noloa, kun en ole "aikuinen" ja omilla sisaruksillani on työpaikat, heillä on mahdollisuus matkustaa edes Suomen sisällä ja joskus Tallinnaan, kun itse saan vain komeroitua kotiini. Ainoa paikka, jonne lähden, on opintoihin sisältyvä harjoittelu ilman palkkaa. Haluaisin olla kuten sisarukseni: maksaa itse omat menoni, tuoda veroeuroja yhteiskunnalle ja harkinnan mukaan välillä hemmotella itseäni. Niin ne normaalit aikuiset tekevät: toimivat veronmaksajina ja ovat muista riippumattomia.
Itselläni ei tasankaan ole tässä elämässä mahdollisuuksia tehdä valintoja, joilla voisin nostaa elintasoani edes kohtuulliseksi. Poden autismin kirjoa ja oppimisvaikeuksia, joista jälkimmäinen näkyy erityisesti matemaattisissa aineissa. Enemmän tai vähemmän olen tarvinnut tukea oppimiseen, jopa opetussuunnitelman kokonaan yksilöllistämistä suunniteltiin kohdallani. Lopulta kävin peruskoulun osittain yksilöllistetysti ja suoritin tavallisen ammattikoulun. Ravintola-alaa en vain enää koe omakseni. 18-25-vuotiaana ihan ok hommaa, mutta enää ei lähes 30-vuotiaana enää nappaa.
Sen lisäksi kärsin atopiasta, on kuivasilmäisyyttä ja pölylle herkistymistä, joten siivoustyökään ei tulisi kuuloonkaan. Tähän vaikuttaa reumaperäinen sairaus. Minussa on hieman hienohelman vikaa, etten haluaisi pilata kroppaani ja ihoani, joten sen takia en suostuisi siivoojaksi. Kotonakin jo siivoan tarpeeksi.
Nytkin olen tavallisessa ammattikoulussa opiskelemassa uutta tutkintoa. Opiskelen tällä hetkellä merkonomiksi ja tarkoituksena on suunnata myynnin ja asiakaspalvelun merkonomiksi. Välille olen miettinyt, että voisinpa sulkeutua omaan kuplaan ja tehdä jotain introverttihommia, mutta ei minua ole älykkyydellä siunattu. Jos olisi, niin olisin sellainen uranainen. Äitiyttä ei ole luotu minua varten. Haaveilinkin itse asiassa aikoinaan kahvilayrittäjyydestä, mutta matematiikan oppimisvaikeudet tulisivat siinä eteen. Työkyvyttömyyseläkkeelle en missään nimessä suostu. Se olisi todella nöyryyttävää minulle, jolla ei ole ollut yhtään itseluottamusta. - Anonyymi
Kaikilla ei ole Suomessakaan samoja mahdollisuuksia. Köyhien vanhempien lapsista tulee todennäköisemmin köyhiä. Menestyneillä ihmisillä on usein kontakteja ja suhteita, jotka auttavat myös heidän lapsensa parempiin kouluihin ja rahakkaampiin hommiin. Jos vaurastuminen olisi pelkästään ahkerasta työnteosta kiinni, niin varakkaita ihmisiä olisi paljon enemmän.
Aiemmin saattoi vielä työnteolla vaurastuakin, mutta ei enää.- Anonyymi
Se, että köyhien vanhempien lapsista tulee köyhiä, ei johdu mahdollisuuksien puutteesta, vaan vanhempien antamasta huonosta esimerkistä.
- Anonyymi
Pitää sinnikkäästi käydä töissä ja välillä opiskella lisää, niin aukeaa se markkinarako,
mikä johtaa paremmille palkoille. Jotkut on opiskelleet jopa 2-3 ammattia .
Kun vielä pitää kulutuksen koko ajan kurissa niin viimein se talous kohenee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se, että köyhien vanhempien lapsista tulee köyhiä, ei johdu mahdollisuuksien puutteesta, vaan vanhempien antamasta huonosta esimerkistä.
Joskus on myös niin, että köyhempien perheiden lapset saavat rakkautta ja välittämistä kotonaan enemmän kuin rikkaiden urakeskeisten perheiden lapset.
Köyhemmillä vanhemmilla voi olla enemmän aikaa jälkipolvelle.
En siis yleistä, kaikista yhteiskuntaluokista löytyy kaikenlaista.
Oikeastaan tekee pahaa sanoa yhteiskuntaluokka, koska ihmisiä ei pitäisi luokitella mitenkään, jokaisella on ihmisarvo.
Rikkaus elämässä ei tarvitse olla ainoastaan rahallista rikkautta, köyhempikin voi elää itselleen rikasta elämää.
- Anonyymi
Pitää jekkua tehdä ja ottaa rahat pois rikkailta isoilla kupruilla.
- Anonyymi
Köyhyyttä on kaikenlaista tässä kait käsitellään varattomuutta ja se on yleensä perinnöllistä. Ei tarvitse yrittää mitään kun helpolla pääsee.
- Anonyymi
Jos ei ole rahaa tai tuloja tietyn verran, niin on tilastollisesti köyhä.
- Anonyymi
Nykyisin varallisuuden jakajana on kotiseutu, jos olet tehnyt työsi taantuma paikkakunnalla, rakentanut lainarahalla asuntosi sinne. Kun olosuhteet vanhetessa pakottavat muuttamaan korkeamman hintatason kaupunkiin, huomaat olevasi tyhjätasku.
- Anonyymi
Näin jälkeenpäin ajateltuna väärät valinnat elämässä ja niiden seurauksena ei ole päässyt omaisuutta kerryttämään. Nyt jo eläkkeellä joten enää ei ole tarviskaan kun on vain itseni elätettävänä. Eläke on pieni, mutta kun olen saanut olla terveenä niin pärjään.
- Anonyymi
köyhyys on vakanssi ja jonkun rohkean on valittava se, koska pelkurit pakenevat rikkaiksi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi992567Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302355Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen192138Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663961694- 1131560
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1631297Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2651095- 711004
- 79956
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha178920