Pääsiäispolemiikki

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/03/virpojanoidat_arsyttavat_ortodokseja_1553349.html
Ortodoksi- ja luterilaiskirkoilla on vähän hankala tilanne pääsiäisnoitien kanssa. Ortodoksit ovat sitä mieltä että ei saisi leikkiä noitia. Luterilainen kirkko taas on valmis - kuten aina - siunaamaan ihan mitä tahansa, jopa pikkunoitia ja pääsiäisvitsoja, kunhan ei vaan homoavioliittoja.

2. Moos. 22:18 "Noitanaisen älä anna elää."

Meillä kotona kävi kerran niin että äiti ei muistanut yhtään että oli palmusunnuntai, ja kun ensimmäiset noidat pelmahtivat oven taakse niin äiskä säikähti oikein pahan kerran noitujia. Oli ilmeisesti hyvin onnistuneet asut.

18

217

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeesushuora

Mielenvikaisten ortodoksien mukaan noituus ja muu hömppä vie pohjaa pääsiäisen todelliselta
      pohjalta eli mitä varten pääsiäinen alunperin vietetään. Jää tomppeleilta vaan huomaamatta
      että pakanalliset perinteet ovat varhaisempia kuin juutalaismyyttien viettäminen. Esim. joulu
      ei liity mitenkään kristinuskoon varsinkaan kun oletettu jeesus ei syntynyt raamatunkaan mukaan
      talvella.

• Tri-Bad

Kuinkahan moni kristitty ymmärtää, että meillä vietettäisiin jotakuinkin samoja juhlia, tosin hiukan erilaisin perintein, vaikka kristinusko ei olisi koskaan levinnyt Eurooppaan?

• että Joulupukista eivät marise, kun siinähän sekoitettu Pyhä Nikolaus ja nuuttipukki keskenään.

• Nuuttipukki ja pyhä Nikolaus risteytyivät ja syntyi Joulupukki.

Ja homoparit ei voi muka lisääntyä!

• Rauli Badding

puolestani ihmetelen, miksi ateistit ovat perinteen takia niin hiljaa. Eikös lasten noitateemapäivät esim. päiväkodissa ole ihan verrannollisia suhteessa joulu- tai pääsiäiskuvaelmiin?

• Noitaperinteeseen ei liity ihmisoikeuskysymyksiä eikä poliittista valtapeliä. Noitumisen nimissä ei syrjitä ketään, eikä vaadita etuoikeuksia. Noitaperinne on erään kirjan nimeä lainatakseni "enimmäkseen harmiton". Noitumiset voivat kuulua osana lapsuuteen, mutta jos vielä aikuisena leikittäisiin noitia niin sitten asia olisi eri.

• Rauli Badding
        Whitewash kirjoitti:

Noitaperinteeseen ei liity ihmisoikeuskysymyksiä eikä poliittista valtapeliä. Noitumisen nimissä ei syrjitä ketään, eikä vaadita etuoikeuksia. Noitaperinne on erään kirjan nimeä lainatakseni "enimmäkseen harmiton". Noitumiset voivat kuulua osana lapsuuteen, mutta jos vielä aikuisena leikittäisiin noitia niin sitten asia olisi eri.

"Noitaperinteeseen ei liity ihmisoikeuskysymyksiä eikä poliittista valtapeliä."

Uuspakanuuden lisääntyessä näitäkin mukaan saadaan.

Wiccalaisuus ja muukin uuspakanuus ovat suomessa kasvava trendi, siinä missä traditionaalinen kristinusko menettää nimellistä kannattajakuntaansa. Täten sekularisaatiota ajavien yhdistysten tulisi ottaa asia vakavasti. Muutoinhan ne tekevät itsestään täyden pellen.

Niinpä jäämme siis mielenkiinnolla odottamaan vapaa-ajattelijoiden nostamaa oikeussalidraamaa aiheesta "noitaleikit pohjanmaalaisissa päiväkodeissa"!

• Thronos

Minä tunnen antipatiaa niitä noitalasten naamapilkkuja kohtaan, en vain mahda sille mitään. Miksi lapsen kasvoihin pitää maalata pilkkuja? Toista oli tänään näkemäni mäyräksi pukeutunut pikkupoika, siinäpä oli hieno asu! Sille mäyrälle olisin ilomielin antanut jotakin hyvää - karkkeja tai juuria tai sieniä - jos se olisi tullut murisemaan minulle tai mitä mäyrät nyt sitten palmusunnuntaina tekevätkään. Pilkkunaamaisia lapsia välttelen.

• lapsia on ymmärrettä

Uskovaisena en ymmärrä moista perinnettä. Jo virpominenkin on turhaa. En myöskään hyväksy pääsiäismunia. Lapsia pitää kohdella asiallisesti: Yritän nätisti selittää ettei kristitty saisi pelehtiä noituudella ja en suostu virvottavaksi. Varaan virpojille jotakin hyvää ja kristillistä kirjallisuutta ja tai musiikkia!

• eqxklamydiaplm

Miksi olet niin katkera ja vihainen?

• Hyvä ja kristillinen kirjallisuus on oksymoroni.

• aweherpeslåm
        Aatami9 kirjoitti:

Hyvä ja kristillinen kirjallisuus on oksymoroni.

Pssst! Nyt sinun pitää selittää Hannarille mikä oksymoroni, muuten se menee vielä enemmän sekaisin.

• Aatami9
        aweherpeslåm kirjoitti:

Pssst! Nyt sinun pitää selittää Hannarille mikä oksymoroni, muuten se menee vielä enemmän sekaisin.

mutta toisaalta, voiko Hanna enää tuosta sekavammaksi mennä? :)

• ikuinen itkuvirsi

Miksi haluat levittää maailmaan vain pahuutta, synkkyyttä, vihaa ja katkeruutta ja kieltää
        lapsiltakin hauskat leikit? Miksi maailmassa pitää olla vain ainaista ikävää itkuvirttä ja
        koko elämä pitäisi viettää suu synkässä mutrussa kurjia syntejään itkeskellen?

Kiellätkö lapsia katsomasta Röllipeikkoa, ettei niistä kaikista tule isona peikkoja?
        Minä varaan kaltaisellesi ihmiselle korillisen mätiä kananmunia ja toivon että niille
        tulisi joskus hyvää käyttöä...

• Juuri kylvin rairuohon..ei tosin varmuutta ehtiikö pääsiäiseksi kasvaa. Onkohan tämäkin nyt sitten jotain noituutta, mitähän mieltä ortodoksit ovat tästä maagisesta ruohonkasvatuksesta. Pääsiäismuniakin löytyy, vielä ois tarkoitus ostaa kunnon noidanhattu! Kiäähhäähä!

• wotz wotz wut

monimutkaisempia kuin voit edes kuvitella. Tosiasioista ei puhuta...mutta ne eivät häviä.

Tässä hiukan pääsiäisen historiaa.

http://www.youtube.com/watch?v=-vRdloB70yA

7. Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
      8. Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
      9. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
      10. Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
      11. Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
      12. Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."
      13. Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.

Viides käsky - Älä tapa

Noituus yms. ei johda hyvään...palvelet silloin pimeyden voimia.

• Giordano Bruno

Kristinusko ei johda hyvään - palvelet silloin kansanmurhaajia ja pedofiilejä
        sekä taikauskoisia idiootteja, jotka uskovat satujen sekä noitien olevan totta
        ja haluavat polttaa ihmisiä elävältä rovioilla ja kieltää kaikilta ihmisiltä kaiken
        normaalin terveen järjen käytön. Älä palvele ihmisiä jotka ovat sytyttäneet
        kaikki maailman noitaroviot ja joiden pyhät miehet papit ovat pedofiilejä.

• yks ajattelija
        Giordano Bruno kirjoitti:

Kristinusko ei johda hyvään - palvelet silloin kansanmurhaajia ja pedofiilejä
        sekä taikauskoisia idiootteja, jotka uskovat satujen sekä noitien olevan totta
        ja haluavat polttaa ihmisiä elävältä rovioilla ja kieltää kaikilta ihmisiltä kaiken
        normaalin terveen järjen käytön. Älä palvele ihmisiä jotka ovat sytyttäneet
        kaikki maailman noitaroviot ja joiden pyhät miehet papit ovat pedofiilejä.

Ihminen vain on käyttänyt sitä - kuten niin montaa muutakin asiaa historian saatossa - oman vallanhimonsa ja pahuutensa välineenä. Kristinuskon mukaan meidän tulee palvella ja rakastaa toisia ihmisiä, auttaa hädässä olevia ja osoittaa kunnioitusta kaikkivaltiaalle Jumalalle. Mitä pahaa siinä on? Itsekkyys, ahneus, alistaminen ja muut ihmisen ominaisuudet aiheuttavat pahaa, ei kristinuskon sanoma!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      59
      14216
    2. T:ltä J-miehelle

Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli
      Ikävä
      37
      4143
    3. Missä meetwursti on keksitty?

Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      48
      2386
    4. Terveiset kaipauksen kohteelle

tähän alle 👇👇👇 !!
      Ikävä
      154
      2249
    5. Finnairin lento myöhästyi PS:n kansanedustajan häiriköinnin vuoksi:

Poliisi poisti koneesta Ensimmäisen kauden kansanedustaja ja everstiluutnantti evp. Tomi Immonen häiriköi Finnairin lenn
      Maailman menoa
      340
      1785
    6. Kumpiko kaivatussasi

teki suhun vaikutuksen äly vai ulkonäkö?
      Ikävä
      108
      1652
    7. Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?

Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast
      Ruoka ja juoma
      29
      1504
    8. Miksi kirjoittelet sinkut-palstalla?

Olet sinkku? Kaipaat jutteluseuraa? Täällä on kivoja keskusteluja? Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä? Joku muu syy?
      Sinkut
      203
      1454
    9. Mikä kaivatussasi

kiehtoo?
      Ikävä
      62
      1206
    10. 102
      1204
    Aihe