"Vatikaanin edustaja pyytää lehtihaastattelussa anteeksi vertaustaan, jolla hän rinnasti katolisen kirkon pedofiliaskandaalin nostattaman kohun antisemitismiin.
Paavin läheinen alainen, isä Raniero Cantalamessa esitti suuttumusta herättäneet kommenttinsa pitkäperjantain messussa. Hän sanoi juutalaisten joutuneen kautta historian kollektiivisen väkivallan uhriksi ja rinnasti asian hyökkäyksiin, joita katolinen kirkko nyt joutuu kokemaan.
Cantalamessa sanoo italialaisessa Corriere della Sera -lehdessä olevansa pahoillaan, jos hän on loukannut juutalaisten ja pedofiliauhrien tunteita.
Pedofiliakohu on johtanut myös Anglikaanisen kirkon ja Irlannin katolisen kirkon väliseen sananvaihtoon.
Nokittelun laukaisi maailman anglikaanien henkisen johtajan, Canterburyn arkkipiispan vielä julkistamaton haastattelu. Rowan Williams sanoi yleisradioyhtiö BBC:n haastattelussa, että katolinen kirkko on menettänyt Irlannissa kaiken uskottavuutensa pedofiliaskandaalin vuoksi. Tieto kommenteista levisi maailmalle.
Canterburyn arkkipiispa on jo pyytänyt anteeksi lausuntoaan.
http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/89108-vatikaanin-juutalaispuheet-”anteeksi”
- Hän siis vertasi pedofiilipappien mediassa saamaa huomiota juutalaisten kokemiin vainoihin. On ne kipeitä!
Jopas jotakin
28
199
Vastaukset
- Tri-Bad
Kristityillä on ihan patologisen tason vainokompleksi. Vainoa pitäisi kehittää jostain vaikka väkisin. Ja tästä kaikesta saamme kiittää vuorisaarnaa.
"Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden vuoksi vainotaan: heidän on taivasten valtakunta. Autuaita olette te, kun teitä minun tähteni herjataan ja vainotaan ja kun teistä valheellisesti puhutaan kaikkea pahaa. Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä palkka, jonka te taivaissa saatte, on suuri. Niinhän vainottiin profeettojakin, jotka elivät ennen teitä."Tuli tuosta mieleen ihan toinen juttu.
Kaikki ovat varmaan huomanneet, että uskovaiset, jotka meitä täällä ilahduttavat eivät rekisteröi nimimerkkejään.
On tosin suoraselkäisiä poikkeuksiakin. Arvostan heidän tekoaan.
Kuitenkin ristinkiesus on vuorisaarnassa suositellut avointa sanan julistusta. Samoin Mark 8:38 varoitetaan häpeämästä uskoaan.
Jos johonkin pieneen hämärään viittaukseen homovainojen puolesta isketään kiinni kuin hauki uistimeen, niin miksi saman kiesuksen toiset kehoitukset vaietaan kuoliaaksi ja niitä ei vahingossakaan noudateta?
Häpeättekö uskoanne vai jumalianne?- Kössönöm
sanonut, että Suomeen pitää ottaa vainottuja kristittyjä muualta maailmasta!
- beenthere
Mihinkä sitä ei ryhtyisi instituution maineen vuoksi. Ensin ruma vertaus ja sitten pyytää anteeksi typeryyttään, kun huomaa, että tuli hypättyä ojasta allikkoon.
Kuinka näitä pedofiilipappien uhreja voidaan vieläkin mätkiä tuollalailla katolisen kirkon taholta? Tämä asia on niin irvokas ja koko ajan irvokkaammaksi se muuttuu ajan myötä.
Kuinka ihmiset vielä voivat olla tuollaisen instituution jäseniä? Minä en ainakaan voisi.- En ole huomannut
että tällä palstalla olevissa uskovissa olisi katolilaisia..
- .......
kirkon jäsen, vaikka en tietenkään hyväksy ihmisten tekemiä pahuuksia oli ne sitten ateistien tai kirkonjäsenien tekemiä. Katsokaamme myös ateistista maailmaa yhtä kriittisesti. Uhoavat, omahyväiset tämän palstan Jumalankieltäjät ovat jo kielenkäytössään niin uskomattomia, että mieleen tulee kapinoiva ja ärhentelevä nuorisojengi.
- Kössönöm
Ensin möläytellään jotain ja sitten pyydetään anteeksi, tai Väyrysen Paven tyyliin sanotaan, että minut ymmärrettiin väärin.
Yksi tärkeä kysymys on: miksi ihmiset haluavat uskoa johonkin jumalaan ja miksi he antavat noiden huru-ukkojen määräillä itseään? - Samalta
....... kirjoitti:
kirkon jäsen, vaikka en tietenkään hyväksy ihmisten tekemiä pahuuksia oli ne sitten ateistien tai kirkonjäsenien tekemiä. Katsokaamme myös ateistista maailmaa yhtä kriittisesti. Uhoavat, omahyväiset tämän palstan Jumalankieltäjät ovat jo kielenkäytössään niin uskomattomia, että mieleen tulee kapinoiva ja ärhentelevä nuorisojengi.
minustakin vaikuttaa, kun näitä luen: "että mieleen tulee kapinoiva ja ärhentelevä nuorisojengi"!
- Kathol
En ole huomannut kirjoitti:
katolilaisia, jotka joskus kurkkaamme palstalle, haukkomaan henkeä, miten kauheita mielenilmauksia täällä postataan. Vakituisilla kirjoittajillakin näyttää asiapuoli olevan hakusessa. Joskus naurattaa, useimmiten ei, kun joukossa näyttää tyhm.... tiivistyvän. No, huvinsa kullakin, kuten tämän palstan kirjoittajilla näyttää olevan.
- Kössönöm
....... kirjoitti:
"Uhoavat, omahyväiset tämän palstan Jumalankieltäjät ovat jo kielenkäytössään niin uskomattomia, että mieleen tulee kapinoiva ja ärhentelevä nuorisojengi."
- Yritän keskustella asiallisesti, mutta myönnän että joskus keittää yli, kun lukee teidän tolkuttomia ja kammottavia juttujanne. Joten katsopas peiliin ja tule sitten vasta tänne valittelemaan. - Kyllä Kössönöm
Kössönöm kirjoitti:
"Uhoavat, omahyväiset tämän palstan Jumalankieltäjät ovat jo kielenkäytössään niin uskomattomia, että mieleen tulee kapinoiva ja ärhentelevä nuorisojengi."
- Yritän keskustella asiallisesti, mutta myönnän että joskus keittää yli, kun lukee teidän tolkuttomia ja kammottavia juttujanne. Joten katsopas peiliin ja tule sitten vasta tänne valittelemaan.sinunkin kirjoituksistasi on ilmennyt lapsellinen kierous, niinkuin useimmilla ateisteilla palstalla, että yritetään sivuuttaa keskustelu ja kääntää asia toisin, kuin miten se oli.
Ps. Älä suotta vaivaudu vastaamaan, ettet taaskaan ymmärtänyt. - beenthere
En ole huomannut kirjoitti:
Ja missäs kohti minä kirjoitin tämän palstan uskovista? No sinä itsekeskeisenä tietenkin heti ajattelit minun tarkoittavan sinua. Minä kyllä puhuin katolisista ja tiedän varmaan sinua paremmin kenestä silloin puhutaan. Et nimittäin vaikuta miltään järjen jättiläiseltä. Tuollainen minä,minä, minä tyyppi kun olet pelkästään.
- .....
Kössönöm kirjoitti:
Ensin möläytellään jotain ja sitten pyydetään anteeksi, tai Väyrysen Paven tyyliin sanotaan, että minut ymmärrettiin väärin.
Yksi tärkeä kysymys on: miksi ihmiset haluavat uskoa johonkin jumalaan ja miksi he antavat noiden huru-ukkojen määräillä itseään?miten suloista on elää uskovaisessa yhteisössä jossa jokainen tuntee" hengessään" toisen uskovan sisarekseen ja veljekseen. Osuva vertaus mielestäni on autobaanalla ajavat autot, jotkut niistä ovat tehoiltaan ja ominaisuuksiltaan parempia kuin toiset. Kaikki ajavat kuitenkin samaa baanaa, ja uskovaisten kohdalla Raamattu - navigaattori vie perille paratiisiin. Meillä ei ole huru-ukkoja, vaan teologisen koulutuksen saaneita pappeja ja piispoja, jakamassa meille hengellistä ruokaa.
- Kössönöm
beenthere kirjoitti:
Ja missäs kohti minä kirjoitin tämän palstan uskovista? No sinä itsekeskeisenä tietenkin heti ajattelit minun tarkoittavan sinua. Minä kyllä puhuin katolisista ja tiedän varmaan sinua paremmin kenestä silloin puhutaan. Et nimittäin vaikuta miltään järjen jättiläiseltä. Tuollainen minä,minä, minä tyyppi kun olet pelkästään.
sillä he eivät tiedä mitä he tekevät. Mistäs tämä lause onkaan tuttu?
- Että kaikkeen näyttä
Kössönöm kirjoitti:
sillä he eivät tiedä mitä he tekevät. Mistäs tämä lause onkaan tuttu?
Marja Tiura blogissaan.
- Kössönöm
Että kaikkeen näyttä kirjoitti:
Marja Tiura blogissaan.
Ja keihin hän mahtoi viitata?
- Kössönöm
..... kirjoitti:
miten suloista on elää uskovaisessa yhteisössä jossa jokainen tuntee" hengessään" toisen uskovan sisarekseen ja veljekseen. Osuva vertaus mielestäni on autobaanalla ajavat autot, jotkut niistä ovat tehoiltaan ja ominaisuuksiltaan parempia kuin toiset. Kaikki ajavat kuitenkin samaa baanaa, ja uskovaisten kohdalla Raamattu - navigaattori vie perille paratiisiin. Meillä ei ole huru-ukkoja, vaan teologisen koulutuksen saaneita pappeja ja piispoja, jakamassa meille hengellistä ruokaa.
No miksi te täällä sitten melskaatte? Sen kun painelette sillä baanallanne ja jätätte kunnon ihmiset rauhaan.
- ...
Kössönöm kirjoitti:
No miksi te täällä sitten melskaatte? Sen kun painelette sillä baanallanne ja jätätte kunnon ihmiset rauhaan.
että Sinunkin pääpointtisi näyttää olevan meidän kristittyjen solvaaminen! Jätä Sinäkin meidät rauhaan, tai kirjoita edes tasapuolisesti myös teistä jumalanpilkkaajista!
- Kössönöm
... kirjoitti:
että Sinunkin pääpointtisi näyttää olevan meidän kristittyjen solvaaminen! Jätä Sinäkin meidät rauhaan, tai kirjoita edes tasapuolisesti myös teistä jumalanpilkkaajista!
Sinun ei ole mikään pakko lukea ainuttakaan kirjoitustani. Tämä on ateismipalsta. Mene muualle parkumaan, jos ei mielipiteet miellytä.
... kirjoitti:
Kyllä se vissiin niin on että vain olemassaolevia asioita voi pilkata, niinkuin esim. ihmisiä.
Taikka ihmisten uskomuksia, niinkuin ateismia, uskontoja jne.- ...
Kössönöm kirjoitti:
Sinun ei ole mikään pakko lukea ainuttakaan kirjoitustani. Tämä on ateismipalsta. Mene muualle parkumaan, jos ei mielipiteet miellytä.
Tiedät itsekkin, että tuolle uhoamisellesi löytyy myös vastavoima. " Parkuminen" kuuluu oman puserosi sisältä, ihmisparka.
Tottakai luen kirjoituksiasi, että pysyn jyvällä milloin TV:stä tulee kristillisiä ohjelmia. Innostuksesi suorastaan tarttuu minuun, vaikka en sillä hetkellä noin kovissa odotuksen fiiliksissä olisikaan, kuin missä itse näytät olevan, senkin kaappikristitty ! - Kössönöm
... kirjoitti:
Tiedät itsekkin, että tuolle uhoamisellesi löytyy myös vastavoima. " Parkuminen" kuuluu oman puserosi sisältä, ihmisparka.
Tottakai luen kirjoituksiasi, että pysyn jyvällä milloin TV:stä tulee kristillisiä ohjelmia. Innostuksesi suorastaan tarttuu minuun, vaikka en sillä hetkellä noin kovissa odotuksen fiiliksissä olisikaan, kuin missä itse näytät olevan, senkin kaappikristitty !Kirjoittelen ateismipalstalla, mutta te uskikset tulette tänne parkumaan sitä, että teitä loukataan. Pysykää poissa täältä, niin ei tarvitse niin kamalasti loukkaantua.
Uskonnot ovat idioottimaisia, mutta ette sitä vaan tunnu itse tajuavan.
- AntiChrisu
Sekä pedofilia että antisemitsmi kyllä molemmat ovat lähtöisin katolisesta kirkosta.
Eikä pidä unohtaa että Benedictus omaa sukua Nazinger oli aktiivinen jäsen Hitler-Jugendissa
Tämä sama mies on peitellyt saastaisten pappien tekemiä lasten raiskauksia.- Totta nuo väitteet
Pedofilia ja antisemitismi eivät ole lähteneet katolisesta kirkosta.
Paavi Benedictus ei ole ollut natsi.
Paavi ei ole peitellyt kenenkään raiskauksia. - AntiChrisu
Totta nuo väitteet kirjoitti:
Paavi ei ole peitellyt kenenkään raiskauksia.-Antisemitismi juontaa juurensa nimenomaan katoliseen kirkkoon. Ikävää että pyhä henki
tuhoaa aivosoluja niin nopeasti että peruskoulun historiastakaan ette muista mitään.
-Niin Nazinger ei ollut vielä paavi tuolloin, mutta sama henkilö on kuitenkin kyseessä. Eli
Nazinger kuului vapaaehtoisena Hitler-Jugendiin. Fakta.
-Paavi on peitellyt raiskauksia ja siitä tämä kohu onkin saanut niin suuret mittasuhteet.
Paskanaama yrittää vieläkin valehdella ja peitellä omia ja pedofiilien tekosia. - nimi merkki
Totta nuo väitteet kirjoitti:
Paavi ei ole peitellyt kenenkään raiskauksia."100-luvun jälkipuoliskolla eläneelle Sardeksen piispa Melitonille Myllykoski ja Lundgren antavat kyseenalaisen kunnian jumalanmurhasyytöksen synnystä. Kirkkoisä Origenes puolestaan yhdisti juutalaiset Juudas
Iskariotiin ja katsoi heidän kuuluvan helvettiin. Ambrosius leimasi juutalaiset rahanahneiksi ja
saastaisiksi. Johannes Khrysostomos julisti vihaavansa juutalaisia.
Antisemitismi ei jäänyt vain puheisiin, vaan vaikutti myös kirkkolakiin. Katolisen kirkon kirkolliskokoukset tekivät päätöksiä, jotka ovat verrannollisia natsien lainsäädäntöön. Kristityiltä muun muassa kiellettiin avioliitto juutalaisten kanssa, juutalaiset eivät saaneet ottaa vastaan julkisia virkoja, heidän tuli käyttää vaatetuksessaan keltaista merkkiä ja asua omissa kortteleissaan. Keskiajan Espanjassa inkvisitio alkoi vainota kristityiksi kääntyneitä juutalaisia eli marranoja (sikoja). Vaikka he olivat nyt kristittyjä, heitä pidettiin epäluotettavina juutalaisen verenperinnön takia"
http://www.vantaanlauri.fi/arkisto/2005/2005-12-08/ajankohtaista/Kirkon_opetus_loi_pohjaa_juutalaisvastaisuudelle
Nykyinen paavi taas kuului nuorena Hitler-Jugendiin. Tämäkin on fakta jonka voi tarkistaa monesta
eri historiallisesta lähteestä. "Vuonna 1941 Saksan lain vaatimusten mukaisesti 14-vuotiaasta
Ratzingerista tuli Hitler-Jugendin jäsen". Hän osallistui myös toiseen maailmansotaan saksalaisten
joukoissa, ensin Munchenin ilmatorjuntajoukoissa ja sitten Burgenlandissa panssarintorjuntajoukoissa.
Näyttää tosin siltä, että paavi ei ollut omasta halustaan mukana noissa hommissa, vaan lähinnä
olosuhteiden pakosta. Huhtikuussa 1945 hän jätti joukkonsa ja antautui sotilaskarkurina amerikkalaisille
Tuokaan teko ei osoita kummoista "kristillistä rohkeutta" tai moraalista selkärankaa, vaan ainoastaan
omahyväistä opportunismiä, sillä sotahan oli jo käytännössä ohi ja hävitty ja Saksa antautui kokonaan
vain kuukautta myöhemmin.
Toimittajat ovat löytäneet vanhoja asiakirjoja, jotka osoittavat paavin tienneen pedofiilipapeista jo
kauan ennen kuin hänestä tuli paavi ja osallistuneen näiden suojeluun ja tekojen pimittämiseen. Ja
Vatikaanillahan oli jo 60-luvulla virallinen salassapitomääräys ja perusohje kaikkien seksuaalirikosten käsittelyyn ja nykyinen paavi on taatusti ollut tästä aivan yhtä tietoinen kuin kaikki muutkin katoliset
korkea-arvoiset johtohahmot, joiden keskuudessa kirjettä pidettiin kirkon virallisena ohjeena vuoteen
2002 asti. Dokumentin voi lukea täältä:
http://www.cbsnews.com/htdocs/pdf/Criminales.pdf
http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2010/03/lehti_nykyinen_paavi_ei_puuttunut_ahdisteluun_1558064.html
- Trismegistos
Eikös tuossa paavin pappi pyydä anteeksi viestinsä aikaansaamaa vaikutusta ja sitä, että on loukannut juutalaisten tunteita? Cantalamessa ei kai pyörrä itse mielipidettään?
Tuo olisi tulkittavissa niin että lausujan mielestä pedofilia on osa heidän uskontoaan, ja koska heitä vainotaan sen takia, vaino on uskonnollisuuden suvaitsemattomuutta.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html412481Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k3892004Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1381664Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1181501Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens141411Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,01062Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau121032Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat211013- 65898
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.63875