Jos siis
a) tämän maanpäällisen elämän tarkoituksena on päättää ketkä pääsevät taivaaseen, ja
b) kaikkitietävä jumala tietää jo etukäteen mitä valintoja ihmiset tulevat tekemään, niin
jumalahan sitten tiesi jo etukäteen ketkä tulisivat pääsemään taivaaseen tällaisen pikku koejakson lopuksi.
Siitä heräsi kysymys, että miksi tämä koko maapallo-tsydeemi ylipäätään piti järkätä pystyyn, kun tulos oli tiedossa etukäteen.
Mutta sitten aloin miettiä tietokonepasianssia. Konehan voisi pelata tuollaisen pelin itsekseen sekunnin murto-osassa, eikä ihmisen tarvitsisi niitä kortteja klikkailla ollenkaan. Itse asiassa kone voisi yhdellä klikkauksella käydä läpi muutaman tuhat peliä silmänräpäyksessä, ja ilmoittaa sitten pelaajalle keskiarvon kaikkien hänen peliensä tuloksista. Säästäisi paljon aikaa ja vaivaa.
Mutta ei se olisi pelaajalle enää mukavaa vapaa-ajan viihdykettä.
Jumalan pelikortit
9
232
Vastaukset
- se voi olla myöskin
Entäpäs jos onkin niin, että Jumala tietää ne jotka tulevat uskoon, mutta ottaa lisää sitä mukaa kun uskoon tulee Hänelle pyyntöjä päästä? Jeesukselle tulee tutuksi kun rukoilee hänelle päivittäin ja kertoo kaikki asiansa, onhan ne sitten kerrottu jollekkin, ja hän tietää silloin sen jolla on taas rukousasiaa.
Mutta jos Jumala on kaikkitietävä, ei hänelle yksikään ihminen voi tulla "uutena uskoontulijana"... Eihän hän mikään kaikkitietävä ole jos ei tiedä kaikkea.
Jos hän todella on kaikkitietävä, hän tietää tälläkin hetkellä, ja on aina tiennyt ja tulee aina tietämään, kuka päätyy taivaaseen ja kuka helvettiin.
Tällöin koko "vapaa tahto" on joko a) jumalan oma pikku vitsi tai b) uskovien harhautusyritys.
(Montakohan kertaa tämäkin on täällä sanottu? :))- Rompix
Kyllä se Jeesus tietää jo valmiiksi mitä sinä sille aijot kädet ristissä mutitsta. Jeesus vaan pyörittelee peukaloitaan ja haukottelee: "juu juu, tiedetään. Ihanko totta? Enpäs tiennytkään.... huoh"
Jospa jumalat viihdyttävät itseään lyövät selviytymisestämme vetoa tähän tapaan:
http://www.youtube.com/watch?v=IPaJ4NopkUQ&NR=1Siinä tapauksessa minä olen varmaan se merkitsemätön joka ei oikein suostunut liikkumaan mihinkään, ja sinä se punatäpläinen joka jossain vaiheessa kääntyi väärään suuntaan. :)
Kukahan lienee tuo keltatäpläinen voittaja? Tuttis, Eskopiste, vaiko kamelinpersemultinikki?Schlechterwisser kirjoitti:
Siinä tapauksessa minä olen varmaan se merkitsemätön joka ei oikein suostunut liikkumaan mihinkään, ja sinä se punatäpläinen joka jossain vaiheessa kääntyi väärään suuntaan. :)
Kukahan lienee tuo keltatäpläinen voittaja? Tuttis, Eskopiste, vaiko kamelinpersemultinikki?"Kukahan lienee tuo keltatäpläinen voittaja? Tuttis, Eskopiste, vaiko kamelinpersemultinikki?"
No jos tuossa on vaihtoehdot kolmannelle.. KPM voisi olla voittaja armottomalla neutraalin informatiivisella asenteella. Syvällinen totuus kuin elokuvassa Big Fish paljastuu lopussa.. On muuten hyvä kuva, erikoinen.
Toisaalta, jos koko homma on vain jumalan viihdykettä ja peliä, niin mitäs järkeä sen olisi sitten ottaa ikuisuuteen vain niitä jotka tottelevat kiltisti yhtenä laumana? Tulisi jumalalle tylsä loppuikuisuus.
Ei, kyllä minä luulen että jumala kuitenkin valitsee taivaaseen ne, joiden kanssa on jännittävämpää leikkiä.
(Todisteitahan minulla ei tästä ole, mutta on vahva henkilökohtainen vakaumus, joka on ihan varmasti totta, koska kukaan ei voi kumota sitä, koska se on vain minun sisäinen kokemukseni.)>>Mutta ei se olisi pelaajalle enää mukavaa vapaa-ajan viihdykettä.
- Jaa-a..
"Samoin kuin ihminen on kehittänyt tietokoneen huvikseen ja hyödykseen
on ihminen kehittänyt myös jumalia tyydyttämään heidän tarpeitaan" - ?!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html422866Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens302529Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4362428Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau202367Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1431808Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1421782Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat241325Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,41202- 741099
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.671017