Siis tyhjentävästi miten selität mitä tarkoittaa vääntö? Tuli vaan mieleen kun juniori sitä kysyi ja kerroin mitä krroin että esim näin ja näin.
Eli nyt insinöörit ja muut PÄTEKÄÄ ;)
kertokaa mitä on VÄÄNTÖ
29
10397
Vastaukset
- leijona
Väännön yksikkö on esim. N(newton)m, elikkä voima*etäisyys.
1Nm saavutetaan esim jos metrin mittaisen varren päästä väännetään newtonin voimalla.
Teho on suora seuraus väännöstä, eli tehoa ei ole ilman vääntöä. Auton luonteeseen vaikuttaa siis vain vääntö ja vääntökäyrän jakautuminen kierrosalueelle.
Eli, jos vääntökäyrä on tasainen, tuplaantuu koneen teho kierrosluvun tuplaantuessa.- budbugi
F=mg (F=voima, yksikkö Newton, m=massa(kg) g=putoamiskiihtyvyys~9.81m/s2). 1N~0.1019kg
- insinööri
Ei tässä mistään pätemisestä ole kysymys....
Tuntuu vaan niin pahalta kun tässä yhteiskunnassa suuna ja päänä ovat henkilöt, jotka eivät tiedä mitään asiasta.
"1Nm saavutetaan esim jos metrin mittaisen varren päästä väännetään newtonin voimalla."
Vai että väännetään metrin mittaisen varren päästä ? Kun itse olin peruskoulussa jo siellä opetettiin, että 1 Nm on sellainen momentti joka saadaan aikaan kun 1 N:n voima vaikuttaa metrin varren päässä.
Jos em. vartta kuormitetaan "väännöllä" ei varren pituudella ole merkitystä.
Ja pitääkö kaikkia asioita ajatella rakkaan auton kautta "Teho on suora seuraus väännöstä, eli tehoa ei ole ilman vääntöä. Auton luonteeseen vaikuttaa ..."
Tällä palstalla kannattaa esittää yksinkertaisia esimerkkejä esim. momentti (vääntö) = voima x varren mitta. - Poju
insinööri kirjoitti:
Ei tässä mistään pätemisestä ole kysymys....
Tuntuu vaan niin pahalta kun tässä yhteiskunnassa suuna ja päänä ovat henkilöt, jotka eivät tiedä mitään asiasta.
"1Nm saavutetaan esim jos metrin mittaisen varren päästä väännetään newtonin voimalla."
Vai että väännetään metrin mittaisen varren päästä ? Kun itse olin peruskoulussa jo siellä opetettiin, että 1 Nm on sellainen momentti joka saadaan aikaan kun 1 N:n voima vaikuttaa metrin varren päässä.
Jos em. vartta kuormitetaan "väännöllä" ei varren pituudella ole merkitystä.
Ja pitääkö kaikkia asioita ajatella rakkaan auton kautta "Teho on suora seuraus väännöstä, eli tehoa ei ole ilman vääntöä. Auton luonteeseen vaikuttaa ..."
Tällä palstalla kannattaa esittää yksinkertaisia esimerkkejä esim. momentti (vääntö) = voima x varren mitta.Voi olla, että käsitin sun kirjoituksen väärin, mutta onhan varren pituudella merkitystä, jos vääntää jotain. Siis jos vaikkapa esim. kiristää pyörän pultteja, saa kahden metrin rautatangolla paljon suuremman voiman pultin kiristykseen, kuin että tekisin sen 20cm rautaputkella.
- leijona
insinööri kirjoitti:
Ei tässä mistään pätemisestä ole kysymys....
Tuntuu vaan niin pahalta kun tässä yhteiskunnassa suuna ja päänä ovat henkilöt, jotka eivät tiedä mitään asiasta.
"1Nm saavutetaan esim jos metrin mittaisen varren päästä väännetään newtonin voimalla."
Vai että väännetään metrin mittaisen varren päästä ? Kun itse olin peruskoulussa jo siellä opetettiin, että 1 Nm on sellainen momentti joka saadaan aikaan kun 1 N:n voima vaikuttaa metrin varren päässä.
Jos em. vartta kuormitetaan "väännöllä" ei varren pituudella ole merkitystä.
Ja pitääkö kaikkia asioita ajatella rakkaan auton kautta "Teho on suora seuraus väännöstä, eli tehoa ei ole ilman vääntöä. Auton luonteeseen vaikuttaa ..."
Tällä palstalla kannattaa esittää yksinkertaisia esimerkkejä esim. momentti (vääntö) = voima x varren mitta."1 N:n voima vaikuttaa metrin varren päässä"
Mutta mihin suuntaan?
Minusta sanalla "vääntäminen" voi ilmaista tuon asian erittäin hyvin. Eikö se juuri kuvaa voimaa, joka vaikuttaa kohtisuoraan tukiakseliaan vastaan.
Oma ilmaisusi voi kuvata yhtä hyvin vetämistä, työntämistä tai vääntämistä.
Mitä sanot, kun kiristät renkaan pultit?
vaikutatko niihin tietyllä voimalla avaimen mittaisen varren päässä.
"Hei Pekka, viitsitkö vaikuttaa renkaan pultteihin tietyllä voimalla avaimen mittaisen varren päässä?"
Sinähän se vasta yksinkertainen ja selkeä olet! - insinööri
leijona kirjoitti:
"1 N:n voima vaikuttaa metrin varren päässä"
Mutta mihin suuntaan?
Minusta sanalla "vääntäminen" voi ilmaista tuon asian erittäin hyvin. Eikö se juuri kuvaa voimaa, joka vaikuttaa kohtisuoraan tukiakseliaan vastaan.
Oma ilmaisusi voi kuvata yhtä hyvin vetämistä, työntämistä tai vääntämistä.
Mitä sanot, kun kiristät renkaan pultit?
vaikutatko niihin tietyllä voimalla avaimen mittaisen varren päässä.
"Hei Pekka, viitsitkö vaikuttaa renkaan pultteihin tietyllä voimalla avaimen mittaisen varren päässä?"
Sinähän se vasta yksinkertainen ja selkeä olet!"1 N:n voima vaikuttaa metrin varren päässä"
Mutta mihin suuntaan?
Momentin suunta määräytyy voiman suunnan mukaan. Tässä esimerkissä suunta voi olla mikä tahansa.
Käsikäyttöiseen pöyränmutteriavaimeen kohdístetaan nimenomaan voima, joka avaimen varren (momenttivarren) kanssa muodostaa momentin mutteriin.
Vääntöä (=momenttia) ei pysty käytännössä käsipelillä muodostamaan avaimen "käsipäähän". Mutta apuadapterilla voit esim. ilmamutteripyssyllä aiheuttaa momentin (=väännön) avaimen "käsipäähän". Eli avaimen toinen pää on pyöränmutterissa ja toisesta päässä avainta vääntää ilmamutteripyssy. Näinkin mutteri aukeaa teoriassa samalla tavalla kuin suoraan ilma-avaimella mutteria vääntäen eikä varren mitalla ole merkitystä. Tosin välivarsi hukkaa joustoon energiaa.
- Jaska
Väännön voit laskea jakamalla tehon ja kulmanopeudella.
Esim. Moottorista irtoaa tehoa 105 hv kierroksilla 6000 rpm, mikä on tällöin vääntö?
Teho = 105 [hv] x 735.5 [W/hv] = 77 227.5 [W]
Kulmanopeus = 6000 [r/min] / 60 [s/min] x 2 x Pi = 628.32 [rad/s]
Vääntö = Teho / Kulmanopeus = 77 227.5 [Nm/s] / 628.32 [rad/s] = 122.9 Nm - ei o sillee
Vastaa yleensä yhtään toisiaan nuo teho ja vääntö kuviot? Jokuhan siihen vaikuttaa?!
- Seniori
Teho = vääntö kertaa kierrosluku (fysiikan kaava löytyy tuosta ylempää). Auttaako tämä mitään ? Entäs alempana oleva vastaus juniorille ? Tarkenna kysymystä, me vastaamme !
- Seniori
Vääntö on vääntövoimaa kuten kädenväännössä.
Ja jos voimakkaan väännön lisäksi vääntää vauhdikkaasti, kyseessä on suuri teho.
Moottorin tehoa voidaan kasvattaa nostamalla vääntömomenttia tai lisäämällä kierroksia. Jos toisen kaksinkertaistaa, tehokin kaksinkertaistuu. Jos molemmat kaksinkertaistetaan yhtaikaa, teho nelinkertaistuu. - laskuoppia
Oletko koskaan nähnyt vanhanaikaista kaivoa varustettuna
ämpärillä, jota veivillä nostetaan kaivosta? No etpä tietenkään,
kun olet kaupunkilaisjulli. Siitä huolimatta:
Jos veivin pyörittämä tukinpätkä, jonka ympärille nostonaru
kiertyy, on halkaisijaltaan 20 cm, siis säde on 0,1 m,
narussa roikkuu 10 litran ämpäri vettä täynnä ja painaa
siis noin 10 kg. Kammen juuressa on siis oltava
vääntömomenttia (vanhanaikaisesti) 10 kg * 0,1m = 1 kgm.
Nykyaikaisesti 10 * 9,81 N * 0,1m = 9,81 Nm.
Näin siis on riippumatta siitä pyöritätkö sitä kampea
vakionopeudella tai et pyöritä.
Jos et pyöritä, teho on 0 * 2*pii/s * 9,81 Nm = 0 W,
(kammenhan voi kiinnittää jännittyneeseen asentoon vaikka narulla
puuhun, joka ei tee työtä eikä synny tehoakaan, mutta
vääntömomentti on kokoajan kammen akselilla),
jos pyörität vauhdilla 5 r/s, teho on
5 * 2*pii/s *9,81 Nm = 308 W eli 0,308 kW.
308 W onkin ihmistehoksi jo niin suuri luku, että
siihen ei riskimpikään kaveri paria sekuntia pidempään pysty,
mutta hidastamalla pyöritysnopeus vaikka kymmenesosaan,
jolloin tarvitaan edelleen sama momentti (9,81 Nm),
tehoa tarvitaankin vain kymmenesosa, 30,8 W, kaupunki-
jullikin siihen pystyy.- Kävi mietityttää
esikoulu teillä siellä maalla ;)
- laskuoppia
Auton pyörän pultin kiristystä: Jos pultinavaimen
varren pituus on 0,3 m, siis etäisyys pultin akselista,
avain on vaakasuorassa ja avaimen päästä painetaan
37 kg painolla, eli 37 * 9,81 N = 363 N voimalla,
kiertyy pultin varsi eli jenkaosa 363 N * 0,3 m = 109 Nm
momentilla. Pultti kiertyy poikki, jos siihen vaikuttava
momentti olisi noin nelinkertainen (muistaakseni).
Tämä tapahtuisi, jos avaimen päästä painettaisiin
nelinkertaisella puntilla, jolloin voima olisi 4 * 363 N = 1450 Nm
tai jos alkuperäisellä puntilla painetaan, mutta
laitetaan avaimen varren jatkoksi putkenpätkä,
jolla varren pituus nelinkertaistetaan 1,2 metriseksi.
Revi siitä.- alkuperäinen kyselijä
Kuin varsilla ja kammilla tai piirtämällä kaavan. Eli miten selität mitä auton vääntö tarkoittaa?? Kukaan ei pysty siihen näköjään vastaamaan. annetaan junnarin siis miettiä pyörän pultteja ja metrin varsia ja laskukaavoja ja sitä että mitähän se moottorin vääntö tarkoittaa kun ei sitä osaa kukaan oikein kertoa vaikka tietääkin.
Selittäkääpä kuohkea seuraavaksi??? - Laskuoppia
Korjaus: 1450 N (eikä Nm)
- ratista
alkuperäinen kyselijä kirjoitti:
Kuin varsilla ja kammilla tai piirtämällä kaavan. Eli miten selität mitä auton vääntö tarkoittaa?? Kukaan ei pysty siihen näköjään vastaamaan. annetaan junnarin siis miettiä pyörän pultteja ja metrin varsia ja laskukaavoja ja sitä että mitähän se moottorin vääntö tarkoittaa kun ei sitä osaa kukaan oikein kertoa vaikka tietääkin.
Selittäkääpä kuohkea seuraavaksi???Ilmeisesti siis sinulle sopivin vastaus:
Ratista kun väännät, se on auton vääntöä.
Jos sylinterissä pensan palaessa painetta on
50 kg/cm2, männän halkaisija 8 cm, kampiakselin
mutka vaakasuorassa ja kammen mutka 5 cm ,
on akselissa vääntöä 126 Nm - Kävi mietityttää
ratista kirjoitti:
Ilmeisesti siis sinulle sopivin vastaus:
Ratista kun väännät, se on auton vääntöä.
Jos sylinterissä pensan palaessa painetta on
50 kg/cm2, männän halkaisija 8 cm, kampiakselin
mutka vaakasuorassa ja kammen mutka 5 cm ,
on akselissa vääntöä 126 Nmelektronien liikettä johtimessa...
MITÄ ON VÄÄNTÖ????
- VÄÄNTÖ
Kun ei kerran asialliset vastaukset rahvaan pikku päähän sovi,
niin sitten "kyllä kansa tietää":
Jos rullaat asvaltilla 5-vaihteella tyhjäkäynnillä,
siis noin 800 r/s ja polkaiset tallan pohjaan,
niin jos kumit alkavat sutia tyhjää,
se on "auton vääntöä".- Kävi mietityttää
Raja se on vittuilussakin...
- Neljännesinsinööri
Jos minulta juniori moista kysyisi, niin voisin vaikka kertoa siitä miten vääntöä mitataan.
Eli vääntöhän mitataan dynometrillä, joko jarruttavalla tai sitten sellaisella jossa auton moottorilla kiihdytetään massaltaan tunnettua vastusta.
Tästä päästään lausumaan seuraavasti: Vääntö (arvo) on se voima jolla auton moottori vastustaa (tietyllä kierrosluvulla) jarruttamista (tai kiihdyttää rullaa).
Ja vielä kansanomaisemmin voi sen ajatella niin että jos sinulla on vääntävä kone ja otat kampiakselin päästä kiinni vaikka pihdeillä tarkoituksenasi pysäyttää moottori vastustaa vääntävä kone paljon pontevammin pysäytysyrityksiäsi kuin ohkaisesti vääntävä... :)
Eli ylämäet ovat väännökkäälle koneelle paljon helpompia. - make
otetaan kolmivaihteinen polkupyörä. pyörän nopeus on 10kmh siitä pitäis kiihdyttää 25kmh.
ykkösellä se on silleen helppoa.. kierroksia vaan runsaasti ja nopeus on nopeasti saavutettu.
kokeile sama kolmosvaihteella. jos jalassa on voimaa niin jaksaa vääntää sinne 25kmh nopeuteen.
ite ajattelisin että vääntö on sama kun voima, vaikka se ei varmaan niin yksioikoista ole.
näin pienenpikin varmaan ymmärtää mikä on vääntö. - Poju
Autossa väännöllä pyöritetään kampiakselia.
Bensan palaminen sylinterissä muodostaa paineen mäntää kohtaan, joka painaa männän alas. Se voima, millä mäntä painuu alas, välitetään kampiakseliin.
Kampiakseli on moottorin osa, johon kiertokanget välittävät mäntien suoraviivaisen liikkeen.
Kampiakseli puolestaan pyörittää auton vetäviä pyöriä (luullakseni).
En väitä, mutta luulisin, että tuo vääntömomentti on se voima, jolla moottori pyörittää kampiakselia.
Viisammat korjatkoon jos tämä meni metsään.- en tiedä
....en tiedä siis menikö täysin metsään tuo tekstisi, mutta korjataan sen verran että kampiakseli ei pyöritä auton vetäviä pyöriä suoranaisesti...otetaan kuitenkin huomioon ensin voimansiirto(vaihteisto,kytkin ym.), jolla voima siirretään kampiakselilta vetäviin pyöriin....vääntömomentista en osaa sen tarkemmin selittää...ainakaan kansankielellä.
- dff
Kampiakseli puolestaan pyörittää auton vetäviä pyöriä?
Tarkoitat kai vetoakseli!Mistä se vääntö löytyy. - autoinsinööri
en tiedä kirjoitti:
....en tiedä siis menikö täysin metsään tuo tekstisi, mutta korjataan sen verran että kampiakseli ei pyöritä auton vetäviä pyöriä suoranaisesti...otetaan kuitenkin huomioon ensin voimansiirto(vaihteisto,kytkin ym.), jolla voima siirretään kampiakselilta vetäviin pyöriin....vääntömomentista en osaa sen tarkemmin selittää...ainakaan kansankielellä.
Kaikenlaisia selityksiä vääntömomentista täälläkin löytyy!!
Yksinkertaisesti: VÄÄNTÖMOMENTILLA TARKOITETAAN VOIMAA MILLÄ MÄNTÄ "PAINAA" KIERTOKANGEN VÄLITYKELLÄ KAMPIAKSELIN KAULAA.
Siinä se yksinkertaisesti sanottuna.
Moottorin vääntömomenttiin vaikuttaa eniten se onko moottori pitkä-,vai lyhyt iskuinen.
Lyhyt iskuisessa moottorissa männän halkaisija on suurempi kuin männän kulkema matka ala- ja yläkuolokohdan välillä.
Pitkä iskuisessa moottorissa luonnollisesti toisin päin.
Pitkä iskuisissa moottoreissa on parempi vääntö=) - Poju
autoinsinööri kirjoitti:
Kaikenlaisia selityksiä vääntömomentista täälläkin löytyy!!
Yksinkertaisesti: VÄÄNTÖMOMENTILLA TARKOITETAAN VOIMAA MILLÄ MÄNTÄ "PAINAA" KIERTOKANGEN VÄLITYKELLÄ KAMPIAKSELIN KAULAA.
Siinä se yksinkertaisesti sanottuna.
Moottorin vääntömomenttiin vaikuttaa eniten se onko moottori pitkä-,vai lyhyt iskuinen.
Lyhyt iskuisessa moottorissa männän halkaisija on suurempi kuin männän kulkema matka ala- ja yläkuolokohdan välillä.
Pitkä iskuisessa moottorissa luonnollisesti toisin päin.
Pitkä iskuisissa moottoreissa on parempi vääntö=)Sehän meni mulla melkein sinne päin.
- ILpo
Vaikkakin kampiakselin voima kai välitettään kytkimen kautta vaihteistolle ja vaihteistosta vetoakselille. Vääntömomentti on männän kampea lykkäävä voima x kammen etäisyys kampiakselin keskipisteestä.
Luulisi, että moottorin suunnittelija pyrkisi saamaan palamistapahtumasta mahdollisimman suuren väännön (voiman) kampiakselille ja mahdollisimman pienillä kierroksilla, jos puhutaan tavallisista perheautoista. Väännön "kehityksen" sivutuotteena voidaan sitten laskea teho, joka saadaan kertolaskusta kierrosnopeus x vääntömomentti.
Vääntömomentti "-" moottorissa( ideaalinen )
....----------------------------------------------- xmax teho
....-*********************************-
...-***********************************-
..-*************************************-
.-***************************************-
0 rpm............................................................max rpm
Kun auton moottorin siis ehkä yritetään kehittää mahdollisimman tasainen ja suuri vääntömomentti koko käyntinopeusalueelle, että se olisi mahdollisimman helppo ajettava, saadaan suurin teho tämän "tasaisen" käyrän lopussa, koska tällöin kertolasku kierrosluku x vääntömomentti = teho antaa suurimman arvon. Käytännössä siis pyörille välitettävän moottorin voiman määrää vääntömomentti kullakin käytettävällä kierrosluvulla. Se määrää sitten taas auton mahdollisen kiihtyvyyden kullakin kierrosluvulla ja vaihteella. Maksimitehosta voi päätellä lähinnä miten paljon polttoainetta autolla voi polttaa maksimissaan ja antaa viitteen mikä voi olla auton antama kihtyvyys ja käytettävissä oleva voima. Vääntömomentti kuvaa asian tarkemmin mutta käppyrä vaan on hankalampi lukea ja siten vaikea käyttää markkinoinnissa. - Kone DI
autoinsinööri kirjoitti:
Kaikenlaisia selityksiä vääntömomentista täälläkin löytyy!!
Yksinkertaisesti: VÄÄNTÖMOMENTILLA TARKOITETAAN VOIMAA MILLÄ MÄNTÄ "PAINAA" KIERTOKANGEN VÄLITYKELLÄ KAMPIAKSELIN KAULAA.
Siinä se yksinkertaisesti sanottuna.
Moottorin vääntömomenttiin vaikuttaa eniten se onko moottori pitkä-,vai lyhyt iskuinen.
Lyhyt iskuisessa moottorissa männän halkaisija on suurempi kuin männän kulkema matka ala- ja yläkuolokohdan välillä.
Pitkä iskuisessa moottorissa luonnollisesti toisin päin.
Pitkä iskuisissa moottoreissa on parempi vääntö=)Jäänyt sulla perusmekaniikka lukematta...? Jos luulet asioita, älä kerro totuutena, sellainen rassaa. Jos tiedät, jaa tietoasi.
Yksinkertaistuksessasi puhut paineen mäntään aiheuttamasta voimasta joka välittyy kiertokangen z-suuntaisen voimakomponentin suuruisena kampiakselin kaulalle. Et vielä puhu vääntömomentista, sorry. Edellä kerrottu matka kertaa voima nyt vaan on suure vääntömomentille.
Siis momentti on akselia pyörittävä voima, ei kampiakselin kaulaa painava voima. Jos et tätä ymmärrä, et ole voinut insinööriksi valmistua, ei pahalla..
Se, että männän halkaisija on pienempi kuin männän liikkuma matka ala- ja yläkuolokohdan välillä ei todellakaan perustele parempaa vääntöä kampiakselille. Siis perusteesi ja luulosi ovat hiukkasen sekaisin. No, näitä on mukava funtsia jos viitsii. - Kone DI
autoinsinööri kirjoitti:
Kaikenlaisia selityksiä vääntömomentista täälläkin löytyy!!
Yksinkertaisesti: VÄÄNTÖMOMENTILLA TARKOITETAAN VOIMAA MILLÄ MÄNTÄ "PAINAA" KIERTOKANGEN VÄLITYKELLÄ KAMPIAKSELIN KAULAA.
Siinä se yksinkertaisesti sanottuna.
Moottorin vääntömomenttiin vaikuttaa eniten se onko moottori pitkä-,vai lyhyt iskuinen.
Lyhyt iskuisessa moottorissa männän halkaisija on suurempi kuin männän kulkema matka ala- ja yläkuolokohdan välillä.
Pitkä iskuisessa moottorissa luonnollisesti toisin päin.
Pitkä iskuisissa moottoreissa on parempi vääntö=)Jäänyt sulla perusmekaniikka lukematta...? Jos luulet asioita, älä kerro totuutena, sellainen rassaa. Jos tiedät, jaa tietoasi.
Yksinkertaistuksessasi puhut paineen mäntään aiheuttamasta voimasta joka välittyy kiertokangen z-suuntaisen voimakomponentin suuruisena kampiakselin kaulalle. Et vielä puhu vääntömomentista, sorry. Edellä kerrottu matka kertaa voima nyt vaan on suure vääntömomentille.
Siis momentti on akselia pyörittävä voima, ei kampiakselin kaulaa painava voima. Jos et tätä ymmärrä, et ole voinut insinööriksi valmistua, ei pahalla..
Se, että männän halkaisija on pienempi kuin männän liikkuma matka ala- ja yläkuolokohdan välillä ei todellakaan perustele parempaa vääntöä kampiakselille. Siis perusteesi ja luulosi ovat hiukkasen sekaisin. No, näitä on mukava funtsia jos viitsii.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2257047Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää451315Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka291128- 75921
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal49895Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a62877Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.96856Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38811Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14776- 43763