Päivin parhaat osa 12345667

beenthere

Nyt on Päivi huolestunut perusopetuksen uudistuksesta. Missä ihmeessä oli Päivi silloin kuin älyä jaettiin? Kuuden ällän uhminen ja noin pösilö??? Panee ihmettelemään.
http://paivirasanen.blogit.uusisuomi.fi/2010/06/04/uskonnonopetuksen-puolesta-pitaa-taas-taistella/

No varsinkin seuraava ajatus on minusta todella yksi parhaimmista Päiviltä. Sen tyhmempää vertausta tuskin voi olla.

"Taustalla on ministerin aiemmin ilmaisema ajatus kaikille yhteisestä uskontotiedosta. Tätä voisi verrata kieltenopetukseen, jossa opetettaisiin sekaisin kaikkia kieliä. Vieraiden kielten opiskelun perustana on oman äidinkielen osaaminen. Samoin muiden kulttuurien ja uskontojen ymmärtämistä auttaa se, että oman uskonnon perusteet on sisäistetty."

Mites teihin muihin tämä vertaus kielten opiskeluun uppoaa?

27

280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aatteleppaite2.0

      hän "omalla äidinkielellä" kristinuskoa?
      Eihän se ole meidän omaamme,se on kansantaru lähi-idästä;)

    • Kössönöm

      ""Taustalla on ministerin aiemmin ilmaisema ajatus kaikille yhteisestä uskontotiedosta. Tätä voisi verrata kieltenopetukseen, jossa opetettaisiin sekaisin kaikkia kieliä. Vieraiden kielten opiskelun perustana on oman äidinkielen osaaminen. Samoin muiden kulttuurien ja uskontojen ymmärtämistä auttaa se, että oman uskonnon perusteet on sisäistetty."

      - Mitäs tuohon nyt sanoisi? Oman uskonnon perusteet? Ei lapsilla ole "omaa" uskontoa. Miten muiden kulttuurien ymmärtämisessä auttaa se, että koulussa opetetaan uskontoa? Ei kai tuo ihminen vaan väitä, että et-tunneilla opiskeleva ei tule koskaan ymmärtämään muita kulttuureita?

      Kieltenopetusvertaus oli mielestäni hieman, sanoisinko typerä.

      • beenthere

        Kuinka seuraava ihan oikeasti ja konkreettisesti tehdään? "jossa opetettaisiin sekaisin kaikkia kieliä"? Kuinka opetetaan sekaisin kaikkia kieliä? Tuohan on ihan järjetöntä. Kyllähän vertauksessa joku järki ja loogisuus tulisi olla.

        Tuo oma uskonto-juttu on kyllä sellainen kummallinen vitsaus. Siitä ei päästä varmaan ikinä eroon. Huoh:(


      • Kössönöm
        beenthere kirjoitti:

        Kuinka seuraava ihan oikeasti ja konkreettisesti tehdään? "jossa opetettaisiin sekaisin kaikkia kieliä"? Kuinka opetetaan sekaisin kaikkia kieliä? Tuohan on ihan järjetöntä. Kyllähän vertauksessa joku järki ja loogisuus tulisi olla.

        Tuo oma uskonto-juttu on kyllä sellainen kummallinen vitsaus. Siitä ei päästä varmaan ikinä eroon. Huoh:(

        on sekaisin, onhan hän uskis. En minä ainakaan ymmärtänyt tuota vertausta.


      • goddeloos

        Itsekkin luin oikein kahteen kertaan tuon kohdan! huh huh! Olisi nyt hakenut paremman metaforan tuohon.


      • Kössönöm
        goddeloos kirjoitti:

        Itsekkin luin oikein kahteen kertaan tuon kohdan! huh huh! Olisi nyt hakenut paremman metaforan tuohon.

        että räsäskä on ärsyttävä, hän tuntuu olevan äärimmäisen typerä.


    • AntiChrisu

      Kouluissa ei tule opettaa mitään taikauskoja kenellekään. Kultturioppia tulisi opettaa
      joka sisältäisi kultturihistoriaa, filosofiaa (mm. etiikka, argumentaatioteoria), ripaus antropologiaa ja näiden sisällä käsiteltäisiin yhteiskuntaan merkittävästi vaikuttaneet ja vieläkin valitettavasti vaikuttavat taikauskot.

      Jeesus ja muu juutalaisuus tulee hävittää kouluista kun kerran itse etnistä ryhmää
      ei voida hävittää.

    • Sen lisäksi että vertaus on älytön, en edes usko tuon väitteen pitävän paikkaansa vieraiden kielten opiskelusta. Jokainen ihminen osaa omaa äidinkieltään vaikkei tietäisikään mitä possessiivisuffiksi tai illatiivi tarkoittaa eikä äidinkielen opetus olisi mitenkään erityisen välttämätöntä vieraiden kielten oppimiseksi. Kunhan osaa lukea.

      • Kössönöm

        En minäkään tiedä mitä possessiivisuffiksi tarkoittaa, mutta ihan hyvin osaan suomen kieltä ja ihan hyvin opin myös ruotsia ja englantia. En minä niillä pärjää kuin ihan tavallisissa keskusteluissa välttävästi, mutta ei silloin aikanaan niiden oppiminen vaikeaa ollut. Mikä muuten on illatiivi? Kumma kun en sitä tiedä, vaikka olen aina ihan lonkalta kirjoitellut vähintään kasin esseitä.

        Ei tiennyt minun äitinikään, jolta kielen kuuntelemalla opin.


      • Kössönöm kirjoitti:

        En minäkään tiedä mitä possessiivisuffiksi tarkoittaa, mutta ihan hyvin osaan suomen kieltä ja ihan hyvin opin myös ruotsia ja englantia. En minä niillä pärjää kuin ihan tavallisissa keskusteluissa välttävästi, mutta ei silloin aikanaan niiden oppiminen vaikeaa ollut. Mikä muuten on illatiivi? Kumma kun en sitä tiedä, vaikka olen aina ihan lonkalta kirjoitellut vähintään kasin esseitä.

        Ei tiennyt minun äitinikään, jolta kielen kuuntelemalla opin.

        Possessiivisuffiksi on omistuspääte, esim. taloMME, ja illatiivi sanan sijamuoto, suomenkieliseltä nimeltään sisätulento, taloON. Isäni oli äidinkielenopettaja, niin tiedän paljon turhaa nippelitietoa kieliopin terminologiasta.

        En tiedä millaista nykyinen uskonnonopetus on, mutta kun ala-asteella meille aikoinaan kerrottiin kuinka Joosef heitettiin kaivoon ja muita kansansatuja, niin ei se auttanut käsittämään buddhalaisuuden jaloa kahdeksanosaista polkua yhtään sen paremmin.


      • beenthere
        Kössönöm kirjoitti:

        En minäkään tiedä mitä possessiivisuffiksi tarkoittaa, mutta ihan hyvin osaan suomen kieltä ja ihan hyvin opin myös ruotsia ja englantia. En minä niillä pärjää kuin ihan tavallisissa keskusteluissa välttävästi, mutta ei silloin aikanaan niiden oppiminen vaikeaa ollut. Mikä muuten on illatiivi? Kumma kun en sitä tiedä, vaikka olen aina ihan lonkalta kirjoitellut vähintään kasin esseitä.

        Ei tiennyt minun äitinikään, jolta kielen kuuntelemalla opin.

        Illatiivi kuuluu näihin sisäpaikallissijoihin, kuten me niitä aikanaan kutsuttiin. Nykyisin niitä kutsutaan sisäisiksi tulosijoiksi. Inessiivi l. sisäolenta, elatiivi l. sisäeronto ja illatiivi l. sisätulento. Ne vastaavat kysymyksiin missä, mistä, mihin.
        Hauskaa, vai mitä?

        Vastaavat ulkopaikallissijat ovat adessiivi, ablatiivi ja allatiivi.


      • beenthere
        Aatami9 kirjoitti:

        Possessiivisuffiksi on omistuspääte, esim. taloMME, ja illatiivi sanan sijamuoto, suomenkieliseltä nimeltään sisätulento, taloON. Isäni oli äidinkielenopettaja, niin tiedän paljon turhaa nippelitietoa kieliopin terminologiasta.

        En tiedä millaista nykyinen uskonnonopetus on, mutta kun ala-asteella meille aikoinaan kerrottiin kuinka Joosef heitettiin kaivoon ja muita kansansatuja, niin ei se auttanut käsittämään buddhalaisuuden jaloa kahdeksanosaista polkua yhtään sen paremmin.

        Äitini oli äidinkielenopettaja ja sama juttu, tiedän paljon kummallisia asioita kieliopista.


      • Kössönöm
        Aatami9 kirjoitti:

        Possessiivisuffiksi on omistuspääte, esim. taloMME, ja illatiivi sanan sijamuoto, suomenkieliseltä nimeltään sisätulento, taloON. Isäni oli äidinkielenopettaja, niin tiedän paljon turhaa nippelitietoa kieliopin terminologiasta.

        En tiedä millaista nykyinen uskonnonopetus on, mutta kun ala-asteella meille aikoinaan kerrottiin kuinka Joosef heitettiin kaivoon ja muita kansansatuja, niin ei se auttanut käsittämään buddhalaisuuden jaloa kahdeksanosaista polkua yhtään sen paremmin.

        Muistan aikoinaan äidinkielen oppitunnit, kun piti jankata noita termejä. Ei niin mitään hyötyä itse kirjoittamisen kannalta.

        "En tiedä millaista nykyinen uskonnonopetus on, mutta kun ala-asteella meille aikoinaan kerrottiin kuinka Joosef heitettiin kaivoon ja muita kansansatuja, niin ei se auttanut käsittämään buddhalaisuuden jaloa kahdeksanosaista polkua yhtään sen paremmin."

        - Minä en ollut nähnyt buddhalaisia kuin historiankirjoissa silloin kun jouduin "omaa" uskontoa jankkaamaan. Vasta aikuisiällä olen tutustunut niin kristinuskoon kuin muihinkin. Ja ihan taatusti perusteellisemmin ja kriittisemmin, kuin kouluaikoina. Siksi "omaa" uskontoa opetetaankin jo ihan eka luokalta asti, jotta se iskostuisi lapsen päähän ainoana oikeana uskontona.


      • Kössönöm
        beenthere kirjoitti:

        Illatiivi kuuluu näihin sisäpaikallissijoihin, kuten me niitä aikanaan kutsuttiin. Nykyisin niitä kutsutaan sisäisiksi tulosijoiksi. Inessiivi l. sisäolenta, elatiivi l. sisäeronto ja illatiivi l. sisätulento. Ne vastaavat kysymyksiin missä, mistä, mihin.
        Hauskaa, vai mitä?

        Vastaavat ulkopaikallissijat ovat adessiivi, ablatiivi ja allatiivi.

        Nousee tuskanhiki, kun muistan niitä äidinkielen teoriatunteja.


      • laboradroid
        beenthere kirjoitti:

        Äitini oli äidinkielenopettaja ja sama juttu, tiedän paljon kummallisia asioita kieliopista.

        > Äitini oli äidinkielenopettaja ja sama juttu, tiedän paljon kummallisia asioita kieliopista.  <

        minun vanhemmistani ei kumpikaan ole ollut äidinkielenopettaja, mutta silti päässäni on paljon kummallisia asioita kieliopista, mm nuo sijamuodot, suffiksit ja kongruenssit ja muut hömelyydet. ehkä ne on jäänyt pääkoppaan, kun minulla on ollut opettajina henkilöitä, jotka ovat suosineet runomaista mieleenpainamistapaa. sijamuodoista saa jo mainion riimittelyn, ja paavalin kirjeet järjestyksessä muodostavat todellisen antirap-battlen rungon: room kor gal ef fili kol, tes tim tiit filem. huhhuh.


      • Aatami9 kirjoitti:

        Possessiivisuffiksi on omistuspääte, esim. taloMME, ja illatiivi sanan sijamuoto, suomenkieliseltä nimeltään sisätulento, taloON. Isäni oli äidinkielenopettaja, niin tiedän paljon turhaa nippelitietoa kieliopin terminologiasta.

        En tiedä millaista nykyinen uskonnonopetus on, mutta kun ala-asteella meille aikoinaan kerrottiin kuinka Joosef heitettiin kaivoon ja muita kansansatuja, niin ei se auttanut käsittämään buddhalaisuuden jaloa kahdeksanosaista polkua yhtään sen paremmin.

        Possessiivisuffiksin tarkoitusta en tiennyt äidinkielen opetuksen ansiosta vaan vieraan kielen (englanti) osaamisen kautta (possessive ja suffix). Ja nekin sanat lienee lainaa latinasta...



      • loposka
        laboradroid kirjoitti:

        > Äitini oli äidinkielenopettaja ja sama juttu, tiedän paljon kummallisia asioita kieliopista.  <

        minun vanhemmistani ei kumpikaan ole ollut äidinkielenopettaja, mutta silti päässäni on paljon kummallisia asioita kieliopista, mm nuo sijamuodot, suffiksit ja kongruenssit ja muut hömelyydet. ehkä ne on jäänyt pääkoppaan, kun minulla on ollut opettajina henkilöitä, jotka ovat suosineet runomaista mieleenpainamistapaa. sijamuodoista saa jo mainion riimittelyn, ja paavalin kirjeet järjestyksessä muodostavat todellisen antirap-battlen rungon: room kor gal ef fili kol, tes tim tiit filem. huhhuh.

        labradorinnoutaja, ja siksi en tiedä miten se kirjoitetaan kahdella kirjaimella.


    • Uskontojen ymmärtämisen perustana on psykologian perusteiden hallitseminen.

    • laboradroid

      aina yhtä huvittavaa, kun yhteiskunnan päätöksentekokoneistossa noin korkealla oleva ihminen päästelee suustaan (tai tietokoneeltaan) noin tyhmää juttua. vertaus kieltenopetukseen meni humisten ohi. samalla logiikalla voisi väittää, että lääkäriksi opiskelevien tulisi opetella parantamaan vain yksi sairaus, kun tuleehan heistä sitten tosi hyviä siinä. joku toinen opetelkoon parantamaan jonkun toisen sairauden. monipuolisuus katsomuksiin perustuvissa oppiaineissa ei ole haitta, vaan hyöty. monipuolisuus ei suinkaan tarkoita sitä, etteikö tulevatkin sukupolvet kuule niitä tärkeimpiä raamatunkohtia.

      ja onhan se tosiaan paskamaista, että etiikkaa aletaan opettaa lapsille. niistähän saattaa vielä tulla eettisesti valveutuneempia kuin mitä pronssikautinen aavikkouskonto opettaa.

    • Huuhhuh mitä ppaskaa

      Päivin mielestä kaikki mahdollinen on aina vain hyökkäämistä kristinuskoa vastaan. Vittu mikä idiootti!

    • Äidinkieltä tarvitaan, että osataan elää normaalia, itsenäistä elämää nykyaikaisessa yhteiskunnassa. Kielen kehityksen vaikeuksista kärsivä on avun tarpeessa ja tarvitsee varhaisiästään saakka erityistä tukea. Kieli opitaan normaalisti luonnostaan ja pakottamatta, matkimalla ja ympäristöä seuraamalla.

      Uskonto sitä vastoin opitaan siten, että lasta ohjataan ulkoapäin tarkoituksellisesti, manipuloidaan ja ehdollistetaan sekä kerrotaan hänelle asioita, joissa on uhkaava luonne eikä todistettua todellisuuspohjaa. Ilman uskontoa eläminen on täysin mahdollista eikä sellainen henkilö tarvitse minkäänlaista erityistä apua.

      Ei siis voi verrata uskontoa ja äidinkieltä. Räsänen on taas hakoteillä.

      Minä taas vaadin sellaista liikunnanopetusta, jossa kaikki muu liikkuminen on kiellettyä PAITSI yhdellä jalalla hyppiminen sanoen joka hypyn kohdalla "Hi". Vasta yhdellä jalalla hyppimisen kautta huutaen "Hi, Hi, Hi" voidaan ymmärtää niitä, jotka konttaavat paikasta toiseen pää käännettynä jatkuvasti Pohjoisnapaa kohti ja vasen silmä suljettuna.

      • Tahtoo uskontoa

        Vaatiiko tällaisen liikunnanopetuksen ymmärtäminen Suuren Jumppamaikan ottamista sydämmeen?
        Jos niin,niin sepä vasta olisikin hienoa!


      • Tahtoo uskontoa kirjoitti:

        Vaatiiko tällaisen liikunnanopetuksen ymmärtäminen Suuren Jumppamaikan ottamista sydämmeen?
        Jos niin,niin sepä vasta olisikin hienoa!

        yhdellä jalalla hyvppivät ja Hi-huutavat liikkujat ottavat tietenkin sydämeensä Suuren Esiyhdelläjalallahyppijän ja Hi-huutajan; näin heidän on helpompi ymmärtää Pohjoisnavalle alati tähystäviä konttaajia, jotka ovat ottaneet sydämeensä Suuren Esikonttaajan!

        Ne jotka liikkuvat täysin ilman mitään käsitteistön selvennystä, kävelevät, juoksevat ja kääntelevät jopa päätään minne haluavat, ovat täysin moraalittomia eikä heidän liikkumisessaan ole mitään johdonmukaisuutta, saati syvyyttä! He ovat tuuliajolla ja kärsivät tyhjyydentunteesta, kunnes ymmärtävät alkaa hyppiä yhdellä jalalla ja huutaa Hi!


      • iaurwen kirjoitti:

        yhdellä jalalla hyvppivät ja Hi-huutavat liikkujat ottavat tietenkin sydämeensä Suuren Esiyhdelläjalallahyppijän ja Hi-huutajan; näin heidän on helpompi ymmärtää Pohjoisnavalle alati tähystäviä konttaajia, jotka ovat ottaneet sydämeensä Suuren Esikonttaajan!

        Ne jotka liikkuvat täysin ilman mitään käsitteistön selvennystä, kävelevät, juoksevat ja kääntelevät jopa päätään minne haluavat, ovat täysin moraalittomia eikä heidän liikkumisessaan ole mitään johdonmukaisuutta, saati syvyyttä! He ovat tuuliajolla ja kärsivät tyhjyydentunteesta, kunnes ymmärtävät alkaa hyppiä yhdellä jalalla ja huutaa Hi!

        Ja sanovat, että hi-hyppäämisestä otettaisiin tunteja pois, joilla opetettaisiin näitä juoksentelijoita pelaamaan yhdessä sovittujen sääntöjen mukaisesti. Sehän on ihan kauheaa. Mihin rappiotilaan liikuntatuntimme joutuvatkaan jos siellä ei hypätä yhdellä jalalla ja huudeta hi. Voisivatko he edes ymmärtää että ne yhteiset säännöt ovat tyhmiä, jos heille ei ole ensin opetettu että ainoa tuntemisen arvoinen sääntö on 'hyppää ja huuda hi'.


      • S.U18utari
        iaurwen kirjoitti:

        yhdellä jalalla hyvppivät ja Hi-huutavat liikkujat ottavat tietenkin sydämeensä Suuren Esiyhdelläjalallahyppijän ja Hi-huutajan; näin heidän on helpompi ymmärtää Pohjoisnavalle alati tähystäviä konttaajia, jotka ovat ottaneet sydämeensä Suuren Esikonttaajan!

        Ne jotka liikkuvat täysin ilman mitään käsitteistön selvennystä, kävelevät, juoksevat ja kääntelevät jopa päätään minne haluavat, ovat täysin moraalittomia eikä heidän liikkumisessaan ole mitään johdonmukaisuutta, saati syvyyttä! He ovat tuuliajolla ja kärsivät tyhjyydentunteesta, kunnes ymmärtävät alkaa hyppiä yhdellä jalalla ja huutaa Hi!

        Tietäkää siis,että pelastuksen saavuttaa vain se,joka on Toisen Kengän Pomppijien jäsen!Vain se,jonka kaulasta riippuu naruista ylimääräinen Toisen Jalan Kenkä,tunnuksena oikeasta uskosta,tulee saamaan lunastuksen,Viimeisen Jumppatunnin lopussa/ajassa!


    • Nykyinen uskonnon opetus olisi kieltenopetukseen verrattavissa lähinnä niin että opetettaisiin ainoastaan yhtä kieltä ja kerrotaan että muita kieliä ei saa puhua. Kyllähän kouluissa nytkin opetetaan eri kieliä, tosin eri oppitunneilla, mutta opetetaan kuitenkin päällekkäin niitä kaikkia. Uskonnon opetukseen ei ole järkeä tuhlata aikaa niin paljon kuin kielten opetukseen, joten erillisiin oppitunteihin ei ole järkeä satsata, joten samassa oppiaineessa opetettavat uskonnot (uskonnottomuutta unohtamatta) olisivat ehkä toimivin ratkaisu sen jälkeen että uskontoa ei opetettaisi lainkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei sua enään tunnista

      Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      231
      7846
    2. Etsin vastaantulevista sua

      Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      45
      5420
    3. Huomenet naiselle

      Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4842
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

      Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      76
      3537
    5. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

      Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      150
      3086
    6. Kaikesta muusta

      Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      2045
    7. Tekis mieli lähestyä sua

      Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      32
      2031
    8. Hyvää yötä.

      Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      31
      1859
    9. Ajatteletko koskaan

      Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      44
      1727
    10. Kyllä hävettää!

      Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      38
      1682
    Aihe