Sanomalehti Ilkka uutisoi lyhyesti:
"Vanhan Paukun III filosofiapäivillä keskusteltiin Nietzschestä, kirkosta ja siitä, syyllistääkö uskonto ihmisiä. Asiantuntijoiden tähdittämässä paneelikeskustelussa todettiin, että uskonnon kuuluu jossain määrin sitä tehdä.
Keskustelua kävivät teologian tohtori Pauli Annala, teologian tohtori Simo Knuuttila, kuvataiteen tohtori Teemu Mäki ja musiikin maisteri Johanna Ojala.
Lue lisää päivän Ilkasta."
Kuvatekstinä: "Lapuan filosofiapäivillä todettiin, että syyllisyydestä ei haluta puhua, koska se estää nauttimasta elämästä."
Jos jollain on paperiversio Ilkasta käsillä, olisi mukava kuulla tarkemmin mitä siellä on turistu. Tulipa vaan tuosta kuvatekstistä mieleeni, että kaikki ketkä kritisoivat vapaa-ajattelijoiden kampanjaa "Jumalaa tuskin on olemassa. Lopeta murehtiminen ja nauti elämästä", voisivat nyt miettiä uudelleen kampanjan osuvuutta jopa täällä Suomessa. ... ... Enpä muuten tiennytkään Vanhan Pierun filosofiapäivien olemassaolosta mitään.
Uskonnon syyllistävyys aiheena filosofiapäivillä
31
236
Vastaukset
- ...
Joten vapareitten kampanja osui kuin osuikin asian ytimeen.
- Into Ihmettelijä
se uskonto syyllistää. Jeesus tekee ihmeitä kuin liukuhihnalta:
kävelee veden päällä, muuttaa veden viiniksi ym. ,eikä me pystytä
mihinkään. ""Lopeta murehtiminen ja nauti elämästä",
Raamattuhan juuri sanookin, että "älkää mistään murehtiko" (Fil. 4:6)
Sopii hyvin vapareitten asiaan. :)
Jeesus sanoo "Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja yltäkylläisyys" (Joh. 10:10)
Sopii hyvin vapareitten asiaan :)
Elämä on elettäväksi tehty ja siihen Raamattu antaa hienon rohkaisun. Yltäkylläinen elämä, silloinhan ei puutu mitään, kaikki tarpeelleinen annetaan.
Vapareitten motto "Jumalaa tuskin on olemassa.", osoittaa sen, että ateisteja he eivät ole. Tuo sana "tuskin" osoittaa sen.
Joka on tosi ateisti, se sanoo; jumalaa ei varmasti ole.
Hyvää ja virkistävää päivää. :)- ...
>>Vapareitten motto "Jumalaa tuskin on olemassa.", osoittaa sen, että ateisteja he eivät ole. Tuo sana "tuskin" osoittaa sen.
Joka on tosi ateisti, se sanoo; jumalaa ei varmasti ole. - gdhgfgjkghkjh
... kirjoitti:
>>Vapareitten motto "Jumalaa tuskin on olemassa.", osoittaa sen, että ateisteja he eivät ole. Tuo sana "tuskin" osoittaa sen.
Joka on tosi ateisti, se sanoo; jumalaa ei varmasti ole."Joka on tosi ateisti, se sanoo; jumalaa ei varmasti ole"
Älä valehtele gdhgfgjkghkjh kirjoitti:
"Joka on tosi ateisti, se sanoo; jumalaa ei varmasti ole"
Älä valehtele..vastannut mulle, mutta sanon näin:
Jos on pieneninkin lipsuminen Jumalan olemassaolon kieltämisasiassa, silloin ei ole todelline ateisti.- Kössönöm
Jumalanhullu kirjoitti:
..vastannut mulle, mutta sanon näin:
Jos on pieneninkin lipsuminen Jumalan olemassaolon kieltämisasiassa, silloin ei ole todelline ateisti."Jos on pieneninkin lipsuminen Jumalan olemassaolon kieltämisasiassa, silloin ei ole todelline ateisti."
- Sinäkö nyt jo määrittelet "oikeat" ateistitkin? Eikö se riitä sinulle, että olet ainoa oikea uskova?
Olen a-teisti, ei-teisti, uskonnoton, en usko jumaliin. Onko se tarpeeksi selvästi sanottu. En usko että jumalia on olemassa. Jumalanhullu kirjoitti:
Jos on pieneninkin lipsuminen Jumalan olemassaolon kieltämisasiassa, silloin ei ole todelline ateisti.No minä olen mielestäni ateisti sanan varsinaisessa merkityksessä eikä minun tarvitse "kieltää" mitään jumalia. Minulta puuttuu yksinkertaisesti usko jumaliin koska mitään todisteita ei ole jumalien olemassaolosta. On se kumma että sinä vänkäät vielä noit "jumalankieltäjä" - kortteja pöytään edelleenkin satojen viestien jälkeen, olisi jo luullut asia tulevan selväksi vähemmälläkin. Olet ilmeisesti kyvytön muistamaan aikaisemmin kuulemiasi asioita vai mistä tämä suunnaton täsmädementia johtuu?
>>Jeesus sanoo "Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja yltäkylläisyys" (Joh. 10:10) ...
Elämä on elettäväksi tehty ja siihen Raamattu antaa hienon rohkaisun. Yltäkylläinen elämä, silloinhan ei puutu mitään, kaikki tarpeelleinen annetaan.Kössönöm kirjoitti:
"Jos on pieneninkin lipsuminen Jumalan olemassaolon kieltämisasiassa, silloin ei ole todelline ateisti."
- Sinäkö nyt jo määrittelet "oikeat" ateistitkin? Eikö se riitä sinulle, että olet ainoa oikea uskova?
Olen a-teisti, ei-teisti, uskonnoton, en usko jumaliin. Onko se tarpeeksi selvästi sanottu. En usko että jumalia on olemassa...olevan oikea ateisti.
KeljuKooKojootti kirjoitti:
No minä olen mielestäni ateisti sanan varsinaisessa merkityksessä eikä minun tarvitse "kieltää" mitään jumalia. Minulta puuttuu yksinkertaisesti usko jumaliin koska mitään todisteita ei ole jumalien olemassaolosta. On se kumma että sinä vänkäät vielä noit "jumalankieltäjä" - kortteja pöytään edelleenkin satojen viestien jälkeen, olisi jo luullut asia tulevan selväksi vähemmälläkin. Olet ilmeisesti kyvytön muistamaan aikaisemmin kuulemiasi asioita vai mistä tämä suunnaton täsmädementia johtuu?
>>>>No minä olen mielestäni ateisti sanan varsinaisessa merkityksessä eikä minun tarvitse "kieltää" mitään jumalia. Minulta puuttuu yksinkertaisesti usko jumaliin koska mitään todisteita ei ole jumalien olemassaolosta. On se kumma että sinä vänkäät vielä noit "jumalankieltäjä" - kortteja pöytään edelleenkin satojen viestien jälkeen, olisi jo luullut asia tulevan selväksi vähemmälläkin. Olet ilmeisesti kyvytön muistamaan aikaisemmin kuulemiasi asioita vai mistä tämä suunnaton täsmädementia johtuu?
UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:
Tuskinpa sinulla on valta muuttaa ateismin määritelmää.
..ole valta muuttaa, mutta useimmat ateistit eivät satavarmasti väitä Jumalaa olemattomaksi. Sana "tuskin" esiintyy viesteissä ja se jo antaa ymmärtää, että ei ole varma asiasta, joten....
Jumalanhullu kirjoitti:
>>>>No minä olen mielestäni ateisti sanan varsinaisessa merkityksessä eikä minun tarvitse "kieltää" mitään jumalia. Minulta puuttuu yksinkertaisesti usko jumaliin koska mitään todisteita ei ole jumalien olemassaolosta. On se kumma että sinä vänkäät vielä noit "jumalankieltäjä" - kortteja pöytään edelleenkin satojen viestien jälkeen, olisi jo luullut asia tulevan selväksi vähemmälläkin. Olet ilmeisesti kyvytön muistamaan aikaisemmin kuulemiasi asioita vai mistä tämä suunnaton täsmädementia johtuu?
Ateismin määritelmä ei sisällä oletusta siihen, että "uskoo" jumalan olemattomuuteen. Ei vaikka sinä ja kaltaisesi kuinka haluaisitte. Asia on päinvastoin. Ateisti on sellainen henkilö, jolta nimenomaan puuttuu Usko™
Näin asia on kaikkien yleisesti hyväksyttyjen määritelmien mukaan, etkä sinä valitettavasti ole pätevä näitä määrittelyjä muuttamaan, vaikka kuinka mieli tekisi. Se, että pitää jumalien olemassaoloa hyvin epätodennäköisenä tai vaikkapa ehkä mahdollisena, ei kumoa sitä, että ei Usko™ niihin. Ihminen voisi vaikka tavata jonkin jumalan määritelmään sopivan olion ja silti olla Usko™matta tähän.
Ateisti on siis sellainen henkilö, jolla ei ole Usko™a. Usko™ on teistin juttu. Usko™ yksin erottaa ateistin ja teistin.- fgb
KeljuKooKojootti kirjoitti:
No minä olen mielestäni ateisti sanan varsinaisessa merkityksessä eikä minun tarvitse "kieltää" mitään jumalia. Minulta puuttuu yksinkertaisesti usko jumaliin koska mitään todisteita ei ole jumalien olemassaolosta. On se kumma että sinä vänkäät vielä noit "jumalankieltäjä" - kortteja pöytään edelleenkin satojen viestien jälkeen, olisi jo luullut asia tulevan selväksi vähemmälläkin. Olet ilmeisesti kyvytön muistamaan aikaisemmin kuulemiasi asioita vai mistä tämä suunnaton täsmädementia johtuu?
"Olet ilmeisesti kyvytön muistamaan aikaisemmin kuulemiasi asioita vai mistä tämä suunnaton täsmädementia johtuu? "
Täsmädementia, osuva sana:) - +++++++++++
"Elämä on elettäväksi tehty ja siihen Raamattu antaa hienon rohkaisun. Yltäkylläinen elämä, silloinhan ei puutu mitään, kaikki tarpeelleinen annetaan."
Rohkaisuksi hyvään elämään raamattu jotenkuten kelpaa mutta ei oppikirjaksi hyvään elämään.
"Vapareitten motto "Jumalaa tuskin on olemassa.", osoittaa sen, että ateisteja he eivät ole. Tuo sana "tuskin" osoittaa sen.
Joka on tosi ateisti, se sanoo; jumalaa ei varmasti ole."
Ihminen on ateisti kun ei usko jumalaan/jumaliin, mitään muuta ateismiin ei kuulu. - ghdfghdhdh
Jumalanhullu kirjoitti:
Älä valehtele
- gjfjgfhjfghjfghfgh
Jumalanhullu kirjoitti:
Jos on pieneninkin lipsuminen Jumalan olemassaolon kieltämisasiassa, silloin ei ole todelline ateisti.Juu sinulle, miten minä koko aja osun väärään paikkaan, mutta kuitenkin uudestaan, ÄLÄ VALEHTELE
"Elämä on elettäväksi tehty ja siihen Raamattu antaa hienon rohkaisun. Yltäkylläinen elämä, silloinhan ei puutu mitään, kaikki tarpeelleinen annetaan."
Voisitko mainita näitä tarpeellisuuksia?
"Vapareitten motto "Jumalaa tuskin on olemassa.", osoittaa sen, että ateisteja he eivät ole. Tuo sana "tuskin" osoittaa sen.
Kuinka väärässä oletkaan. Ei ihme, ettet pysty taistelemaan ateismia vastaan - et edes tiedä mitä ateismi on!Jumalanhullu kirjoitti:
Jos on pieneninkin lipsuminen Jumalan olemassaolon kieltämisasiassa, silloin ei ole todelline ateisti."et ehkä vastannut mulle, mutta sanon näin:
Jos on pieneninkin lipsuminen Jumalan olemassaolon kieltämisasiassa, silloin ei ole todelline ateisti."
Väärin. Kaikki eivät ole yhtä ehdottomia ja mustavalkoisia kuin sinä.Jumalanhullu kirjoitti:
..ole valta muuttaa, mutta useimmat ateistit eivät satavarmasti väitä Jumalaa olemattomaksi. Sana "tuskin" esiintyy viesteissä ja se jo antaa ymmärtää, että ei ole varma asiasta, joten....
"ei tietenkään ole valta muuttaa, mutta useimmat ateistit eivät satavarmasti väitä Jumalaa olemattomaksi. Sana "tuskin" esiintyy viesteissä ja se jo antaa ymmärtää, että ei ole varma asiasta, joten...."
Joten mitä?
Katsos, ateisteilla on itsetunto kohdallaan - me uskallamme olla rehellisiä ja myöntää ettemme tiedä kaikkea ja sen takia emme voi olla 110% ehdottoman varmoja kaikista asioista.
Sinä, parahin Jumalanhullu, joudut peittelemään omaa epäilystäsi tuolla ehdottomassa fundamentalismillasi ja sen luomalla varmuuden illuusiosta.jason_dax kirjoitti:
"ei tietenkään ole valta muuttaa, mutta useimmat ateistit eivät satavarmasti väitä Jumalaa olemattomaksi. Sana "tuskin" esiintyy viesteissä ja se jo antaa ymmärtää, että ei ole varma asiasta, joten...."
Joten mitä?
Katsos, ateisteilla on itsetunto kohdallaan - me uskallamme olla rehellisiä ja myöntää ettemme tiedä kaikkea ja sen takia emme voi olla 110% ehdottoman varmoja kaikista asioista.
Sinä, parahin Jumalanhullu, joudut peittelemään omaa epäilystäsi tuolla ehdottomassa fundamentalismillasi ja sen luomalla varmuuden illuusiosta...epäilystä ajat takaa?
jason_dax kirjoitti:
Kuinka väärässä oletkaan. Ei ihme, ettet pysty taistelemaan ateismia vastaan - et edes tiedä mitä ateismi on!ason_daxKäyttäjän viestit31.8.2010 11:02
- no, kaikki, mitä elämään tarvitaan.
Kuinka väärässä oletkaan. Ei ihme, ettet pysty taistelemaan ateismia vastaan - et edes tiedä mitä ateismi on!
- en taistele ateismia vastaan, vaan ateistien puolesta, että he löytäisivät Totuuden.
Teidän selitystenne pohjalta; ateismi on jumaluskon puutetta.
Eli jumalauskon puuttuessa ihminen sanoo 100% varmuudessaan; Jumalaa ei varmasti ole.
Jos ei voi varmasti tuota asiaa sanoa, ei ole puhdas ateisti.Jumalanhullu kirjoitti:
ason_daxKäyttäjän viestit31.8.2010 11:02
Kuinka väärässä oletkaan. Ei ihme, ettet pysty taistelemaan ateismia vastaan - et edes tiedä mitä ateismi on!
- en taistele ateismia vastaan, vaan ateistien puolesta, että he löytäisivät Totuuden.
Eli jumalauskon puuttuessa ihminen sanoo 100% varmuudessaan; Jumalaa ei varmasti ole.
Jos ei voi varmasti tuota asiaa sanoa, ei ole puhdas ateisti."Eli jumalauskon puuttuessa ihminen sanoo 100% varmuudessaan; Jumalaa ei varmasti ole.
Jos ei voi varmasti tuota asiaa sanoa, ei ole puhdas ateisti."
:D :D :D :D :D
Ihan näin ystävällisesti vihjaan: älä tee itseäsi enää enempää naurettavaksi. Ymmärräthän, että tuollaisten epäloogisuuksien jälkeen kukaan ei voi enää ottaa sinua vakavasti. Ei ole fiksua sahata noin omaa oksaansa. Paitsi jos ainoa tarkoitus on provoilu.- Ken the Guru
jason_dax kirjoitti:
Kuinka väärässä oletkaan. Ei ihme, ettet pysty taistelemaan ateismia vastaan - et edes tiedä mitä ateismi on!"tuskin"-lisäys oli mainoseettinen kikka. Eettisten ohjeiden mukaan mainokset eivät saa johtaa harhaan ja niissä esitetyt väitteet on tarpeen tullen pystyttävä todistamaan oikeiksi. Jos mainoksessa olisi lukenut "Jumalaa ei ole olemassa", niin mainostajat olisivat joutuneet tiukkaan paikkaan, koska negaatiota ei voi todistaa. Yhtä lailla eettisesti arveluttavaa olisi mainostaa "Jumala on olemassa", ellei mainostaja pysty todistamaan väitettään oikeaksi. Kukaan muu ei siihen tähän päivään mennessä ole pystynyt.
Jumalanhullu kirjoitti:
Jos ei voi varmasti tuota asiaa sanoa, ei ole puhdas ateisti." - en taistele ateismia vastaan, vaan ateistien puolesta, että he löytäisivät Totuuden. "
Tahdot vähentää ateismia taistelullasi, mutta et taistele ateismia vastaan. Ei kuulosta viisaalta. Kuulostaa lapselliselta vänkäykseltä.Jumalanhullu kirjoitti:
Jos ei voi varmasti tuota asiaa sanoa, ei ole puhdas ateisti."Voisitko mainita näitä tarpeellisuuksia?
- no, kaikki, mitä elämään tarvitaan."
Elämään tarvitaan mm. suojaa, ravintoa ja puhdasta vettä. Väitätkö ettei yksikään kristitty ole ikinä kuollut janoon, nälkään tai suojan puutteeseen?
"- en taistele ateismia vastaan, vaan ateistien puolesta, että he löytäisivät Totuuden."
Totuus koskien mitä?
"Eli jumalauskon puuttuessa ihminen sanoo 100% varmuudessaan; Jumalaa ei varmasti ole."
Väärin.
"Jos ei voi varmasti tuota asiaa sanoa, ei ole puhdas ateisti."
Väärin.Jumalanhullu kirjoitti:
..epäilystä ajat takaa?
Uskosi heikkous paistaa 'varmuudestasi' samalla tavalla kuin pienimunaisuus Hummerin kuljettajalta.
Heaven & Hell
http://www.youtube.com/watch?v=R5Kkt8uewew
Kuten entinen pappi sanoo: "Se on syyllisyyttä tuottava hallintabisnes... Kirkko ei halua ihmisten kasvavan aikuisiksi, koska aikuisia ei voi kontrolloida - siksi puhutaankin uudelleensyntymisestä".- fgthjdfjfj
Jumalanhullu kirjoitti:
...tietävän, mitä uudestisyntyminen Raamatun mukaan on.?
Eikä sitä tiedä edes pappi, jumalanhullu on ainoa joka tietää, ainoa oikea kristittykin olet, ja ainoa jolla on oikea määritelmä ateistille, eikö ota voimille olla niin kaikkitietävä ja jumalankaltainen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 442829
Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil212333- 222228
- 342203
- 281891
- 291575
- 221453
- 291341
- 161294
Haluaisin niin paljon että
Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä161246