Viisitoista kysymystä uskonnoista, pari kysymystä ei oikein sovellu kuin jenkeille, silti sain niistä toisen oikein :)
http://features.pewforum.org/quiz/us-religious-knowledge/
Oma tulos oli 13/15 mikä yllätti minut :)
Paljonko tiedät uskonnoista
35
390
Vastaukset
Tulos oli 14/15.
Viimeinen kysymys oli paha. En tuntenut kuin yhden vaihtoehdoista ja tiesin sen vääräksi. Veikkaus kahdesta jäljellejääneestä vaihtoehdosta meni väärin, mikä toisaalta oli oikeudenmukaista, koska kyseessä oli puhdas arvaus.- Huhahhhei
Viimeinen meni pieleen. Työkaveri (jonkinsortin vapaakirkkolainen uskova) sai, kunhan ensin käänsin kysymykset hänelle suomeksi, 5/15, eikä uskonut tulosta, vaan testi on kuulemma manipuloitu tms.
- pekka-
Huhahhhei kirjoitti:
Viimeinen meni pieleen. Työkaveri (jonkinsortin vapaakirkkolainen uskova) sai, kunhan ensin käänsin kysymykset hänelle suomeksi, 5/15, eikä uskonut tulosta, vaan testi on kuulemma manipuloitu tms.
Viimeinen meni poskelleen.
Muut oikein. Näin ateisti tuntee uskonnon hienouksia ;-)
Mutta pari kolme meni kyllä ihan vain arvaamalla oikein.
- O'ou
Juutalaisen sapatin _alkaminen_ jotenkin hämäsi
Katolisten ehtoollisen leipä ja viini
Viimeinen kysymys niistä saarnaajista, 2 meni veikkaukseen ja väärin tietenkin
Eli 12/15 :D- goddeloos
Eihän tuo ole heikosti, keskiarvoa huomattavasti paremmin :)
Paremmin jo henkkihihut ;D
- M@k3
12/15 usa opettaja kohdat menivät arvaukseksi ja viimeisen kohdan saarnaajasta ei ollut hajuakaan.
- +++++++++
12/15, viimeisestä ei minkäänlaista käsitystä, lakikohdat arvaamalla (molemmat väärin)
- Rompix
14/15, tosin arvasin kaksi kohtaa.
Joo sama tulos tuli minullekin.
Vastasin väärin Juutalaisten sapattiin enkä osannut nimetä keneen liittyi "the First Great Awakening".
Kyllä se näyttäisi vahvasti siltä että ateistit tuntevat eri uskontoja hyvin.oli taasen ihan itsestäänselvyyksiä kuten mihin uskontoon liittyy Krishna. Jotenkin vaikea kuvitella että jenkki-hihuille tuokin on ihan hepreaa O_o
- huutavan ääni
Tiesin 14 kysymystä 15:sta niin että kyllä uskovaisellakin voi olla hyvät tiedot uskonnoista.
"You answered 14 out of 15 questions correctly for a score of 93%."- O'ou
Veikkaisin, että riippuu aika paljon siitä onko lapsena jo opetettu tiettyyn uskoon ja pysynyt siinä, vai onko aikuisiällä etsinyt eri uskontojen joukosta omansa.
Jos on lapsesta asti jossain "oikeassa" uskossa, niin eihän sitä silloin kiinnosta ottaa selvää "vääristä" opeista.
10/15, mikä yllätti minut, muutama kyssäri oli sellasia, etten todellakaan tiennyt ... esim. sapatti on mun mielestä lauantaina, vaikka se ilmeisesti alkaa jo perjantaina .. Mr. Smithin uskontoa en tiennyt... USAn korkeimman oikeuden päätös opettajien oikeuksista oli hakusessa ... mutta sentä tiesin jotain.
Näyttää todellakin siltä, että ateistien yleistieto on laajempi.- goddeloos
Smitistä lohtuna sen verran että 7% mormoneistakaan ei sitä tiedä! :P (Smith on siis se joka on perustanut mormorien uskonnon:)
Juutalaisten viikko päättyy sapattiin ja sen aika alkaa perjantaina. Tuon kuulin itsekkin vain vähän aika sitten juutalaiselta ystävältäni. :) goddeloos kirjoitti:
Smitistä lohtuna sen verran että 7% mormoneistakaan ei sitä tiedä! :P (Smith on siis se joka on perustanut mormorien uskonnon:)
Juutalaisten viikko päättyy sapattiin ja sen aika alkaa perjantaina. Tuon kuulin itsekkin vain vähän aika sitten juutalaiselta ystävältäni. :)Juu, tuossa te ateistit olette kyllä etulyöntiasemassa, kun katsotte uskontoja 'laatikon ulkopuolelta', jolloin ette ole rajoittuneet mihinkään näkökulmaan, vaan voitte pyöritellä näitä juttuja vapaasti, jäämättä kiinni mihinkään ns. näkökulman vaihtamista rajoittavaan ajatukseen. Juurikin tuon vuoksi mä pidän sekä Gandhista, että Jungista, jotka molemmat ovat olleet sitä mieltä, että yliluonnollisella on merkitys, mutta eivät ole antaneet sen rajoittaa ajatteluaan. Mun esikuvat ja idolit.
Nostan hattua teille, jotka 'scoraatte' enemmän kuin minä tuossa testissä. Tuollaiseen tiedon vastaanottamisen ja saannin avoimmuuteen minäkin tähtään.
Siispä opin juutalaisuudesta tänään jotain uutta, kiitos sinulle siitä.
- 3+15
viimeistä en tiennyt.
- chris_hitchens
Ihan samoin - en ollut kuullutkaan yhdestäkään noista herroista. Pieleen mennyt veikkaus sotki siis täydellisen rivin :)
- ...
Vastasin siihen sen Graham, kun en niitä muita hulttioita tuntenut. No, 14/15, pakko elää tämän tuloksen kanssa:)
Niin, ja olen tietenkin ateisti. Eihän tuo testi hihulta onnistuisi lainkaan,,, - miss ei kirj.
Pari arvausta, ja niissä tietenkin metsään.
Juutalaisten sapattipäivä meni väärin :(
- Kössönöm
Siellä näytti olevan yksi kompakin joukossa. Siis se juutalaisten sapatti. Eli se siis alkaa perjantaina, vaikka lauantai sapatti onkin.
- -
Sapattikysymys meni väärin samoin kuin viimeinen, josta en tiennyt muuta kuin että Jonathan Edwards on entinen kolmiloikkaaja.
93% mormoneista tiesi Joseph Smithin uskonnon. :) - beenthere
Samaan pääsin. Nuo jenkkien kysymykset pani vähän miettimään, mutta yhdellä väärällä selvisin niistä minäkin.
Ihan tyytyväinen olen omaan tietooni asioista, kun en kuitenkaan niin innostunut noihin uskon asioihin ole. 4, 6, 11, 15, meni metsään..
- ei ole tarpeen
kun aikoinani oli pakko lukea YO-reaalikokeeseen. Olen sitten saanut tietoja lähetyssaarnaajien elämäkerroista, kun he kertovat niissä pakanoiden elämästä ja kulttuureista.
Ei oikeastaan kiinnosta koska olen löytänyt uskon ja pelastuksen Jeesuksessa Kristuksessa. Uskonnot eivät pelasta vaan usko elävään persoonaan!- weadf
teit testin ja sen tulos nolotti sinua niin että päätit jättää sen kertomatta ja aloit kiemurtelemaan. Ja samalla omalta osaltasi myönsit testin päätelmät tosiksi. Onnittelut.
- 42
Viimeisen kylläkin arvasin, koska kysymys oli sen verran outo.
- jep jep
sabatti kysymys meni väärin, viimenen piti arvata
- arjuuna
Tarpeeksi, että ne ovat muodostuneet ajan myötä pahan ikuistamiseksi maailmassa.
Budha ei ollut budhalainen, eikä Jeesus ollut kristitty, heitä on käytetty vain auktoriteetteinä kannatuksen saamiseksi uskonnoille arjuuna kirjoitti:
Tarpeeksi, että ne ovat muodostuneet ajan myötä pahan ikuistamiseksi maailmassa.
Budha ei ollut budhalainen, eikä Jeesus ollut kristitty, heitä on käytetty vain auktoriteetteinä kannatuksen saamiseksi uskonnoilleMä vain diggailen tota Dionysosta ... olis mielenkiintoista keskustella jonkun toisen dionysoksen lapsen kanssa vaikkapa Corvinan jälkimakujen kirjosta ...
- cei5
paitsi että viimeisen arvasin. Nuo kysymykset eivät olleet edes mitään nippelitietoa, vaan perustavaa laatua olveia uskontojen kysymyksiä. Eikö nuo uskovaiset todellakaan tiedä mihin heidän pitäisi uskoa ja mihin heidän uskontonsa perustuu?
- Atte Ateisti
Ei hassummin, 14/15. Vika meni arvaukseksi ja arvaamaan olen huono.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 604843
- 733957
Sanna Marin ja lähestymiskielto
No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.2503545- 1183138
- 482944
- 232618
Haluaisin niin paljon että
Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä192246Ero 68-vuotiaana
Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi2582218- 381943
- 1081892