Mikä ihmeen ylläpitolaturi?

Ei tajua

Mikä niin kuin ideana?
Eikö ole kehitetty mitään lämpöelementtiä, joka antaisi hieman lämmintä akun ympäristöön, kun moottorilämmitin kytketään toimintaan? Pakkanen syö akun tehot aika totaalisesti.

78

22590

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heikkosähkö

      Nämä ylläpitolaturit on kehitetty lähinnä akun kausisäilytykseen esim. harrasteautossa ym. Älä sekoita Defan ja Calixin akkulatureihin, jotka voidaan kytkeä autoon lohkolämmittimen kanssa samaan virtaan. Aiemmin oli juurikin tuollaisia akun alle laitettavia lämmittimiä, mutta en ole enää sellaisia nähnyt. Saattaahan niitä olla vieläkin, mutta nuo akkulaturit ajaa lähes saman, vaikkakin akku ei kylmänä paljoa varausta ota vastaan.

      • taas väärin

        > vaikkakin akku ei kylmänä paljoa varausta ota vastaan.

        Höpö höpö. Pakkanen ei juurikaan heilauta lyijyakun ladattavuutta eikä virranantokykyä. Tosin kovalla pakkasella pitäisi käyttää hieman suurempaa latausjännitettä ja tätä eivät lataussäätimet ilmeisesti tee.

        Se todellinen ongelma on akun jäätymisvaara ja siitä seuraava käyttökelpoisen kapasiteetin lasku. Kun akkua puretaan, suolahapon pitoisuus ja samalla pakkasen kesto laskee. Oikein kovalla pakkasella akun latausasteen pitäisi pysyä (muistaakseni) yli 70 %.

        Em. ongelmaa ei sitten mikään pellepelotonviritys, kuten akun lämmittäminen ratkaise .... tai pitää hankkia pitkä kaapeli, ettei akku koskaan pääse jäähtymään. Toisaalta ylläpitolaturin järkevyys alkaa paljastua.


      • gokkomobiili
        taas väärin kirjoitti:

        > vaikkakin akku ei kylmänä paljoa varausta ota vastaan.

        Höpö höpö. Pakkanen ei juurikaan heilauta lyijyakun ladattavuutta eikä virranantokykyä. Tosin kovalla pakkasella pitäisi käyttää hieman suurempaa latausjännitettä ja tätä eivät lataussäätimet ilmeisesti tee.

        Se todellinen ongelma on akun jäätymisvaara ja siitä seuraava käyttökelpoisen kapasiteetin lasku. Kun akkua puretaan, suolahapon pitoisuus ja samalla pakkasen kesto laskee. Oikein kovalla pakkasella akun latausasteen pitäisi pysyä (muistaakseni) yli 70 %.

        Em. ongelmaa ei sitten mikään pellepelotonviritys, kuten akun lämmittäminen ratkaise .... tai pitää hankkia pitkä kaapeli, ettei akku koskaan pääse jäähtymään. Toisaalta ylläpitolaturin järkevyys alkaa paljastua.

        Vai on Esson baarin miehillä akussa suolahappoa.....


      • Tää on niin tätä...
        gokkomobiili kirjoitti:

        Vai on Esson baarin miehillä akussa suolahappoa.....

        Kaikki tahtoo esittää tietävää. Minäkin olen luullut lyijyakussa olevan tislattua vettä ja rikkihappoa. Suolahappoako siellä onkin?


      • Veijo Essonen
        taas väärin kirjoitti:

        > vaikkakin akku ei kylmänä paljoa varausta ota vastaan.

        Höpö höpö. Pakkanen ei juurikaan heilauta lyijyakun ladattavuutta eikä virranantokykyä. Tosin kovalla pakkasella pitäisi käyttää hieman suurempaa latausjännitettä ja tätä eivät lataussäätimet ilmeisesti tee.

        Se todellinen ongelma on akun jäätymisvaara ja siitä seuraava käyttökelpoisen kapasiteetin lasku. Kun akkua puretaan, suolahapon pitoisuus ja samalla pakkasen kesto laskee. Oikein kovalla pakkasella akun latausasteen pitäisi pysyä (muistaakseni) yli 70 %.

        Em. ongelmaa ei sitten mikään pellepelotonviritys, kuten akun lämmittäminen ratkaise .... tai pitää hankkia pitkä kaapeli, ettei akku koskaan pääse jäähtymään. Toisaalta ylläpitolaturin järkevyys alkaa paljastua.

        http://www.autokanta.com/koneporssi/yritysuutisia/kuljettaminen/?x133244=281998


      • 145 euroa

        http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=391


        Jos minulla on Defan moottorilämmitin ja sisälämmitinsysteemi, tarvitseeko tuo aparaatti muita lisäpiuhoja kuin noita abikoliittimin varustettuja johtoja, jotka kytkettänee mihin, kun näkyy olevan kolme noita liuskaa tuossa laitteen kyljessä?


      • Molempi pahempi
        taas väärin kirjoitti:

        > vaikkakin akku ei kylmänä paljoa varausta ota vastaan.

        Höpö höpö. Pakkanen ei juurikaan heilauta lyijyakun ladattavuutta eikä virranantokykyä. Tosin kovalla pakkasella pitäisi käyttää hieman suurempaa latausjännitettä ja tätä eivät lataussäätimet ilmeisesti tee.

        Se todellinen ongelma on akun jäätymisvaara ja siitä seuraava käyttökelpoisen kapasiteetin lasku. Kun akkua puretaan, suolahapon pitoisuus ja samalla pakkasen kesto laskee. Oikein kovalla pakkasella akun latausasteen pitäisi pysyä (muistaakseni) yli 70 %.

        Em. ongelmaa ei sitten mikään pellepelotonviritys, kuten akun lämmittäminen ratkaise .... tai pitää hankkia pitkä kaapeli, ettei akku koskaan pääse jäähtymään. Toisaalta ylläpitolaturin järkevyys alkaa paljastua.

        Minulla on aina kesä. Rakensin lämpimän autotallin. Ei käynnistysongelmia. Mutta auto kyllä alkoi ruostumaan pikavauhtia, kun tallin lämpö sulatteli päivittäin lumet auton onkaloihin vedeksi.


      • Esson popula
        taas väärin kirjoitti:

        > vaikkakin akku ei kylmänä paljoa varausta ota vastaan.

        Höpö höpö. Pakkanen ei juurikaan heilauta lyijyakun ladattavuutta eikä virranantokykyä. Tosin kovalla pakkasella pitäisi käyttää hieman suurempaa latausjännitettä ja tätä eivät lataussäätimet ilmeisesti tee.

        Se todellinen ongelma on akun jäätymisvaara ja siitä seuraava käyttökelpoisen kapasiteetin lasku. Kun akkua puretaan, suolahapon pitoisuus ja samalla pakkasen kesto laskee. Oikein kovalla pakkasella akun latausasteen pitäisi pysyä (muistaakseni) yli 70 %.

        Em. ongelmaa ei sitten mikään pellepelotonviritys, kuten akun lämmittäminen ratkaise .... tai pitää hankkia pitkä kaapeli, ettei akku koskaan pääse jäähtymään. Toisaalta ylläpitolaturin järkevyys alkaa paljastua.

        Yksilötasolla luulisi olevan selvää, että latausjännite mallintaa kokonaiskuvaa käyttäen hyödykseen esimerkiksi viimeaikaisia absurdeja väittämiä.


      • huurteinen b
        Molempi pahempi kirjoitti:

        Minulla on aina kesä. Rakensin lämpimän autotallin. Ei käynnistysongelmia. Mutta auto kyllä alkoi ruostumaan pikavauhtia, kun tallin lämpö sulatteli päivittäin lumet auton onkaloihin vedeksi.

        Kun ajat pakkasesta kylmän auton lämpimään talliin, niin tallin lämpimästä ilmasta kondensoituu kosteutta auton kylmille pinnoille. Kaikkialle, minne tätä lämmintä ilmaa pääsee.
        Ilmiö on sama, kun kylmän tuopin pintaan tiivistyy huurua.


      • pitää silti kälistä
        Tää on niin tätä... kirjoitti:

        Kaikki tahtoo esittää tietävää. Minäkin olen luullut lyijyakussa olevan tislattua vettä ja rikkihappoa. Suolahappoako siellä onkin?

        No, joo, oli sen varran tullut punaviiniä maisteltua, että meni hapot sekaisin.

        Vaan eipä sulla sitten ollut mitään älykästä kommenttia tuohon varsinaiseen asiapuleen. Olen rätkyttäjä, joka tarketuu kirjoitusvihreisiin yms. kun pitäsi päästä pätemään, mutta polla ei riitä.


      • asiapuolta
        pitää silti kälistä kirjoitti:

        No, joo, oli sen varran tullut punaviiniä maisteltua, että meni hapot sekaisin.

        Vaan eipä sulla sitten ollut mitään älykästä kommenttia tuohon varsinaiseen asiapuleen. Olen rätkyttäjä, joka tarketuu kirjoitusvihreisiin yms. kun pitäsi päästä pätemään, mutta polla ei riitä.

        http://www.autokanta.com/koneporssi/yritysuutisia/kuljettaminen/?x133244=281998


      • gokkomobiili
        pitää silti kälistä kirjoitti:

        No, joo, oli sen varran tullut punaviiniä maisteltua, että meni hapot sekaisin.

        Vaan eipä sulla sitten ollut mitään älykästä kommenttia tuohon varsinaiseen asiapuleen. Olen rätkyttäjä, joka tarketuu kirjoitusvihreisiin yms. kun pitäsi päästä pätemään, mutta polla ei riitä.

        Jos punaviini ja valkoviini menee sekaisin, niin ei se niin paha juttu ole. Suolahapon ja rikkihapon sekoittaminen saattaa olla jopa vaarallista. Pitäähän ne virheet oikaista.


      • hus pois
        asiapuolta kirjoitti:

        http://www.autokanta.com/koneporssi/yritysuutisia/kuljettaminen/?x133244=281998

        Hus, pois myyjä!

        Kas kun et mennyt sitä kosmista anustappia vielä tyrkyttämään....

        Ei tarvita mitään pellelämmittimiä, vaan laturi, jossa latausjännite säädetään lämpötilan mukaan. Vakiojännitteellä latausvirta tosiaan tippuu ...eli kun on pyörän laakeroinnissa vikaa, on ongelmaa lähdetty korjaamaan kiinnittämällä pyörän alle suksi!


      • huurteinen b kirjoitti:

        Kun ajat pakkasesta kylmän auton lämpimään talliin, niin tallin lämpimästä ilmasta kondensoituu kosteutta auton kylmille pinnoille. Kaikkialle, minne tätä lämmintä ilmaa pääsee.
        Ilmiö on sama, kun kylmän tuopin pintaan tiivistyy huurua.

        Tuo toki vain, mikäli autotallin absoluuttinen kosteus on suurempi kuin ulkona. Jos autotallissa on hyvä ilmanvaihto, eikä kosteudenlähteitä (kuten ihmisiä, vesipisteitä, jne), niin eipä siitä ilmasta juuri mitään pääse kondensoitumaan.


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Tuo toki vain, mikäli autotallin absoluuttinen kosteus on suurempi kuin ulkona. Jos autotallissa on hyvä ilmanvaihto, eikä kosteudenlähteitä (kuten ihmisiä, vesipisteitä, jne), niin eipä siitä ilmasta juuri mitään pääse kondensoitumaan.

        Upea rottateoria taas. Pyöräkoteloihin yms paikkoihin ei tietenkään kerry lunta tai jäätä. Tai jos kertyy, ne eivät rottateoriassa muuta olomuotoaan.


      • TheSquirrel kirjoitti:

        Upea rottateoria taas. Pyöräkoteloihin yms paikkoihin ei tietenkään kerry lunta tai jäätä. Tai jos kertyy, ne eivät rottateoriassa muuta olomuotoaan.

        Muuttuvat ensin vedeksi ja sitten vesihöyryksi. Mutta jos talli on lämmin, niin miten monta tuntia arvelet auton peltien pysyvän niin kylminä, että niihin jotain tiivistyy? Vai onko tämä taas niitä sinun "ikuisesti voimassa" -taauksiasi? Etkös sinä kuvitellut, että jos tulee kärkikolmion takaa, on väistämisvelvollinen ikuisesti? Vai oliko se joku alter egosi? Ei teistä oikein pysy kärryillä...


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Muuttuvat ensin vedeksi ja sitten vesihöyryksi. Mutta jos talli on lämmin, niin miten monta tuntia arvelet auton peltien pysyvän niin kylminä, että niihin jotain tiivistyy? Vai onko tämä taas niitä sinun "ikuisesti voimassa" -taauksiasi? Etkös sinä kuvitellut, että jos tulee kärkikolmion takaa, on väistämisvelvollinen ikuisesti? Vai oliko se joku alter egosi? Ei teistä oikein pysy kärryillä...

        Kirjoituksia niin paljon että unohtuu mitä kukanenkin vastannut? Esität teorioita unohtaen käytännön. Tätähän nettielämä teettää, Wikipedia ei kerro kaikkea. Sitäkin kertoo ihmettelysi kärkikolmiosta. Merkki osoittaa väistämisvelvollisuutta risteyksessä. Kun kolmion takaa on tultu muita väistäen risteykseen ja kulku jatkuu samalla tai risteävällä tiellä, ei risteystä tai väistettäviä ole. Kokemus ja osaaminen kertoo millä kiihtyvyydellä ja nopeudella risteyksen jälkeen tulee ajaa. Wikipedia ei asiaa kerro.
        Yksinkertaista rakas Watson.


      • TheSquirrel kirjoitti:

        Kirjoituksia niin paljon että unohtuu mitä kukanenkin vastannut? Esität teorioita unohtaen käytännön. Tätähän nettielämä teettää, Wikipedia ei kerro kaikkea. Sitäkin kertoo ihmettelysi kärkikolmiosta. Merkki osoittaa väistämisvelvollisuutta risteyksessä. Kun kolmion takaa on tultu muita väistäen risteykseen ja kulku jatkuu samalla tai risteävällä tiellä, ei risteystä tai väistettäviä ole. Kokemus ja osaaminen kertoo millä kiihtyvyydellä ja nopeudella risteyksen jälkeen tulee ajaa. Wikipedia ei asiaa kerro.
        Yksinkertaista rakas Watson.

        Huoh. Taas, kun sinulle on asia selitetty, yrität väittää olleesi koko ajan samaa mieltä. Tämän tietysti kiistät. :)

        Jeps, sinähän se olet. Wikipediasta en tiedä. Sieltä on helppo tarkistaa joitain asioita, mutta täysin luotettava se ei ole. Sinua luotettavampi toki. Ei kyllä liity tähän keskusteluun niin millään.


    • Ylläpitolaturi on automatiikalla varustettu akkulaturi. Poistaa sulfatoinnin akusta ja lataa sen jälkeen akun täyteen ja siirtyy automaattisesti ns. ylläpitotilaan, eli säätää latausjännitteen sellaiseksi, ettei akku keitä.
      Voidaan pitää päällä jatkuvasti kytkettynä verkkovirtaan.

      Esim. Ctek on tehnyt tuollaisen mainion laturin ja hintakaan ei ole kuin tuplaten halpohin ilman mitään automatiikkaa oleviin latureihin verrattuna.

      • dfghjkpoiuytre

        Ctec on muuten ihan hyvä laite, mutta yksi heikkous siinä on, ohjeiden mukaan sitä ei saa käyttää pakkasella, joten käytännössä ei voi pitää ylläpitolaturina autossa. En tiedä hajoaako laturi, vai eikö se vain toimi kylmässä, olen itse vienyt sen sisältä ulos pakkaseen ja heti latauseen, siten se kyllä toimii.

        Akulle olisi helppo järjestää lämmityskaapelilla oma lämmityksensä, mutta yleensä riittää kun moottorin lämmittää.


      • käyttäjä.

        Mm. viranomaisten autoissa on kiinteäksi ruuvattu ylläpitolaturi, mikä työntää jatkuvasti 2A:n voimalla virtaa akkuun ja niin akku pysyy aina täydessä timmissä. Lähtöjä on usein ja autoissa paljon ylimääräisiä sähköä kuluttavia laitteita eli tuo laturi on suorastaan välttämätön.
        Pihaan tultaessa talvisin aina johto kiinni autoon. Pistoke on usein auton kyljessä kuskin oven vieressä.
        Ctek on myös hyvä automaattilaturi ylläpitokäyttöön ja siinäkin on hauenleuat tai kiinteäksi ruuvattavat liittimet . Hyvä ostos esim Webastoihmisille.


      • 145 euroa
        käyttäjä. kirjoitti:

        Mm. viranomaisten autoissa on kiinteäksi ruuvattu ylläpitolaturi, mikä työntää jatkuvasti 2A:n voimalla virtaa akkuun ja niin akku pysyy aina täydessä timmissä. Lähtöjä on usein ja autoissa paljon ylimääräisiä sähköä kuluttavia laitteita eli tuo laturi on suorastaan välttämätön.
        Pihaan tultaessa talvisin aina johto kiinni autoon. Pistoke on usein auton kyljessä kuskin oven vieressä.
        Ctek on myös hyvä automaattilaturi ylläpitokäyttöön ja siinäkin on hauenleuat tai kiinteäksi ruuvattavat liittimet . Hyvä ostos esim Webastoihmisille.

        Miksi se pistoke on auton kyljessä, kun sehän on autossa valmiina? Tupakansytyttimeen vaan töpseli niin kuin tuo yksi selittää.

        Vakavasti puhuen, kun joku oikein rautalangasta vääntäen kertoisi, millainen laite kannattaa hankkia?
        Tähänkin ketjuun on tullut jo vaikka millaista kommenttia. CTEKin laite on muuten hyvä, mutta ohjeen mukaan ei sovellu pakkaseen, eli ei sovellu minulle ainakaan. Toisella on Biltemasta hankittu laite, jossa työnnetään pistoke tupakansytyttimen istukkaan ja hyvä kuuluu olevan, akkukin aina loistokunnossa, kun se itse itseksekseen itseään ylläpitelee (onkohan se toisissaan?).
        Esitin tuon 145 euron Defakapistuksen ketjussa, mutta ei näytä kukaan osaavan vastata siihen kysymykseen, miten johdot noihin kolmeen liuskaan kytketään?
        Laite itsessään voidaan asentaa aiemmin asennetun Defa-järjestelmän piuhoihin ilman lisäpiuhoja, jotka maksaisivat aika huikeesti (kuten joku johtosarja sisätilanlämmitintä varten)?


      • dfghjkpoiuytre kirjoitti:

        Ctec on muuten ihan hyvä laite, mutta yksi heikkous siinä on, ohjeiden mukaan sitä ei saa käyttää pakkasella, joten käytännössä ei voi pitää ylläpitolaturina autossa. En tiedä hajoaako laturi, vai eikö se vain toimi kylmässä, olen itse vienyt sen sisältä ulos pakkaseen ja heti latauseen, siten se kyllä toimii.

        Akulle olisi helppo järjestää lämmityskaapelilla oma lämmityksensä, mutta yleensä riittää kun moottorin lämmittää.

        Minäkin ihmettelin tuota Ctekin pakkaslatauskieltoa. On pikkasen ristiriidassa laitteen menun kanssa, sillä siinähän on ohjelma kylmässä lataamiselle. Nostaa latausjännitteen muistaakseni 14,7 volttiin. Tänään viimeksi tuli käytettyä pakkasessa, niin kuin jo muutamana edellisenä talvena ja hyvin on toiminut.


      • Virhetulkinta
        Täpinä kirjoitti:

        Minäkin ihmettelin tuota Ctekin pakkaslatauskieltoa. On pikkasen ristiriidassa laitteen menun kanssa, sillä siinähän on ohjelma kylmässä lataamiselle. Nostaa latausjännitteen muistaakseni 14,7 volttiin. Tänään viimeksi tuli käytettyä pakkasessa, niin kuin jo muutamana edellisenä talvena ja hyvin on toiminut.

        Yleisesti mutta tätäkin sivuten.

        Monet ohjeiden "erikoisuudet" on usein todettu käännösvirheiksi. Useissa tapauksissa ohjeiden käännökset otetaan sellaisenaan käyttöön ammattikääntäjien kääntäminä ja niissä voi olla selviä tulkintavirheitä.


      • Vain Esson Baari

        Te Esson Baarin kääntäjät hallitsette kaiken.


      • Tiimityötä

        Ei ne tekniset käännökset ammattikääntäjille kovin helppoja ole. Aika hauskoja juttuja niissä usein on ja jo turvallisuussyistä ammattikääntäjien tekstit on muokattava teknisesti oikeiksi alan asiantuntijavoimin. Jopa teknisiin käännöksiin erikoistuneet kääntäjät eivät hallitse useinkaan kaikkia osa-alueita ja ne on tarkistettava ennen kuin esimerkiksi laitteen käyttöohjeen suomennoksen voi turvallisin mielin liittää laitteen mukaan. Vaativien käyttöohjeiden käännöstyö tehdään usein ryhmätyönä, ja usein näissä ryhmissä on yleiskielen kääntäjä, tekninen kääntäjä ja vielä suomenkielinen alan asiantuntija - silloin kun käännetään vierasta kieltä suomenkielelle. Eikä ole edes kovin harvinaista että käännös on helpoin tehdä jonkun kolmannen kielen kautta.


      • Kaikki on mahdollist
        Tiimityötä kirjoitti:

        Ei ne tekniset käännökset ammattikääntäjille kovin helppoja ole. Aika hauskoja juttuja niissä usein on ja jo turvallisuussyistä ammattikääntäjien tekstit on muokattava teknisesti oikeiksi alan asiantuntijavoimin. Jopa teknisiin käännöksiin erikoistuneet kääntäjät eivät hallitse useinkaan kaikkia osa-alueita ja ne on tarkistettava ennen kuin esimerkiksi laitteen käyttöohjeen suomennoksen voi turvallisin mielin liittää laitteen mukaan. Vaativien käyttöohjeiden käännöstyö tehdään usein ryhmätyönä, ja usein näissä ryhmissä on yleiskielen kääntäjä, tekninen kääntäjä ja vielä suomenkielinen alan asiantuntija - silloin kun käännetään vierasta kieltä suomenkielelle. Eikä ole edes kovin harvinaista että käännös on helpoin tehdä jonkun kolmannen kielen kautta.

        Ctec:n pakkauksessa tuli oikein pakkaslatauksesta varoittava tarra mukana ja se piti liimata laturiin, vapauttaa tietysti valmistajan kaikesta vastuusta. Olisi mukava tietää totuus tästä ohjeesta, kun osaisi ruotsia, niin voisi kääntää mukana tulleet ohjeet. Laite on ruotsalainen.


      • Ctek
        Kaikki on mahdollist kirjoitti:

        Ctec:n pakkauksessa tuli oikein pakkaslatauksesta varoittava tarra mukana ja se piti liimata laturiin, vapauttaa tietysti valmistajan kaikesta vastuusta. Olisi mukava tietää totuus tästä ohjeesta, kun osaisi ruotsia, niin voisi kääntää mukana tulleet ohjeet. Laite on ruotsalainen.

        Alle nollan lämpötilassa tapahtuva käyttö on kielletty vain XC/XS 800 tyypeillä.


      • Kaikki on mahdollist
        Ctek kirjoitti:

        Alle nollan lämpötilassa tapahtuva käyttö on kielletty vain XC/XS 800 tyypeillä.

        Googlettamalla laitteen tyyppi, asia selkis, oma laturi Ctec Zafir 90 mukana pakkauksessa tuli tosiaan kiellot ja tarrat alla 0 c asteen latausympäristöstä, mutta netistä löytyi tarkat käyttöohjeet pdf versiona ja siellä mainitaan ympäristön lämpötilaksi -20c - 50c astetta. Eipä näitä valmitajan ohjeita olisi tullut muuten kyseenalaistettua, ellei tätä ketjua olisi sattunut lukemaan. Paha kämmi valmistajalta/myyjältä. Nyt laturin uskaltaa jo kytkeä varsinaiseen tehtäväänsä, vahtimaan akun kuntoa moottorin lämmityksen yhteydessä.


      • Kääntäjän mies
        Virhetulkinta kirjoitti:

        Yleisesti mutta tätäkin sivuten.

        Monet ohjeiden "erikoisuudet" on usein todettu käännösvirheiksi. Useissa tapauksissa ohjeiden käännökset otetaan sellaisenaan käyttöön ammattikääntäjien kääntäminä ja niissä voi olla selviä tulkintavirheitä.

        silloin kun ei tiedä itse asiasta paljoakaan. Siihen ei auta aina edes hyvä kielitaito kun tekninen ymmärrys puuttuu. Vaimo tuo Eu:n kääntäjänä joskus kotiin käännettäviä tekstejä jotka on käännetty jo pariin kertaan muille kielille alkuperäisestä tekstistä. Usein siellä on aivan mielettömiä tulkintoja joista pitäisi sitten kääntää suomeksi virheetöntä tekstiä joihin ei saa jäädä minkäänlaista tulkinnanvaraa. Ymmärrän hyvin jos jonkun teknisen laitteen käyttöohjeen epämääräisyyden jos sen on kääntänyt joku "ei niin ammattilainen" mahdollisimman halvalla.


      • Perkki
        dfghjkpoiuytre kirjoitti:

        Ctec on muuten ihan hyvä laite, mutta yksi heikkous siinä on, ohjeiden mukaan sitä ei saa käyttää pakkasella, joten käytännössä ei voi pitää ylläpitolaturina autossa. En tiedä hajoaako laturi, vai eikö se vain toimi kylmässä, olen itse vienyt sen sisältä ulos pakkaseen ja heti latauseen, siten se kyllä toimii.

        Akulle olisi helppo järjestää lämmityskaapelilla oma lämmityksensä, mutta yleensä riittää kun moottorin lämmittää.

        Alkuun noissa perusmallisissa ctekeissä ei ollut määräystenmukaan pakkasenkestävää virtakaapelia. Muovikaapeli kovettuu ja mahdollisesti halkeilee kunnon pakkasessa. Ei siinä muuten ollut mitään ongelmaa akun latauksen suhteen.


    • käyttäkää guuggelia

      se akun lämmitin. Maksaa n. 300 e asennus.

      • akkuko

        nimensä mukaan ylläpitolaturi pitää huolen akun hyvinvoinnista, se purkaa ja lataa vuoronperään, energia saadaan kätevästi auton omasta ns.tupakansytyttimestä, siellä kun on virtaska lähellä olit sitten missä tahansa. Minulla on ollut kyseinen laturi (ei Bilteman) jo muutaman vuoden ja hyviä kokemuksia pelkästään.
        Suosittelen kaikille jotka välittää akusta.


      • Ikiliikkujako?
        akkuko kirjoitti:

        nimensä mukaan ylläpitolaturi pitää huolen akun hyvinvoinnista, se purkaa ja lataa vuoronperään, energia saadaan kätevästi auton omasta ns.tupakansytyttimestä, siellä kun on virtaska lähellä olit sitten missä tahansa. Minulla on ollut kyseinen laturi (ei Bilteman) jo muutaman vuoden ja hyviä kokemuksia pelkästään.
        Suosittelen kaikille jotka välittää akusta.

        Että niin kuin akku itse pitää omalla energiallaan itsensä kondiksessa?
        Kerrotko hieman tarkemmin tuollaisen vehkeen toiminnasta?


      • akkuko
        Ikiliikkujako? kirjoitti:

        Että niin kuin akku itse pitää omalla energiallaan itsensä kondiksessa?
        Kerrotko hieman tarkemmin tuollaisen vehkeen toiminnasta?

        Omastako energiasta vai, en tiedä mutta sieltä tupakinsytyttimestä minä sähvöt otin, ei ollut lähempänä.


      • Ikiliikkujako?
        akkuko kirjoitti:

        Omastako energiasta vai, en tiedä mutta sieltä tupakinsytyttimestä minä sähvöt otin, ei ollut lähempänä.

        Kyllä energiaa sieltä tupakinsytyttimestä löytyy, jos akussa sitä on syöttää sinne tupakinsytyttimeen.
        Mutta et kai nyt sentään pysty lataamaan sitä samaa akkua siitä tupakinsytyttimestä sen akun omalla energialla? Edes Biltema ei myy ikiliikkujia tietääkseni.


      • Suprajohtimen vetäjä
        akkuko kirjoitti:

        Omastako energiasta vai, en tiedä mutta sieltä tupakinsytyttimestä minä sähvöt otin, ei ollut lähempänä.

        Kannattaa patentoida.
        Patentti- ja rekisterihallitukseen vaan esitys tuollaisesta keksinnöstä.


      • akusta myös.
        akkuko kirjoitti:

        nimensä mukaan ylläpitolaturi pitää huolen akun hyvinvoinnista, se purkaa ja lataa vuoronperään, energia saadaan kätevästi auton omasta ns.tupakansytyttimestä, siellä kun on virtaska lähellä olit sitten missä tahansa. Minulla on ollut kyseinen laturi (ei Bilteman) jo muutaman vuoden ja hyviä kokemuksia pelkästään.
        Suosittelen kaikille jotka välittää akusta.

        Vanha automaatti laturi merkiltään "Auto-Matti" on toiminut jo 22 vuotta moitteettomasti ladaten jopa raivokkaan 4 A voimalla. Eli lataa tarvittaessa akun täyteen kun on kytkettynä joka viikonlopun/ joka toisen vkl.:n verkkovirtaan . Näitä on myös 8A ja 12 A malleja.
        Kun se pitää akun aina täytenä, niin akku kestää pitkään eli mulla on kahdesti vuodessa neste pintojen tarkastus ja näilä eväillä ovat ihan tavalliset halvat akut kestäneet kunnossa 8-9 vuotta. Pitkää ikää antaa myös se, että latausvirta on pieni (max 4A) . Noilla tehoilla lähtee jo puolen tunnin latauksella tavallinen henkilöauto käyntiin kesällä, vaikka akku olisi ollut ihan tyhjä. (Tosin tuollainen vanha automaattilaturi ei yleensä lähde lataamaan aivan tyhjää akkua, vaan se tarvii jotakin herätystä) Nämä uudet ajattelevat laturit lataa varmaan tyhjänkin.


      • Jotakin herätystä
        akusta myös. kirjoitti:

        Vanha automaatti laturi merkiltään "Auto-Matti" on toiminut jo 22 vuotta moitteettomasti ladaten jopa raivokkaan 4 A voimalla. Eli lataa tarvittaessa akun täyteen kun on kytkettynä joka viikonlopun/ joka toisen vkl.:n verkkovirtaan . Näitä on myös 8A ja 12 A malleja.
        Kun se pitää akun aina täytenä, niin akku kestää pitkään eli mulla on kahdesti vuodessa neste pintojen tarkastus ja näilä eväillä ovat ihan tavalliset halvat akut kestäneet kunnossa 8-9 vuotta. Pitkää ikää antaa myös se, että latausvirta on pieni (max 4A) . Noilla tehoilla lähtee jo puolen tunnin latauksella tavallinen henkilöauto käyntiin kesällä, vaikka akku olisi ollut ihan tyhjä. (Tosin tuollainen vanha automaattilaturi ei yleensä lähde lataamaan aivan tyhjää akkua, vaan se tarvii jotakin herätystä) Nämä uudet ajattelevat laturit lataa varmaan tyhjänkin.

        (Tosin tuollainen vanha automaattilaturi ei yleensä lähde lataamaan aivan tyhjää akkua, vaan se tarvii jotakin herätystä).

        Mitähän herätystä se verkkovirtalaturi tarvii? Etenkin, jos se on automaattilaturi, vaikka vanhakin?


      • Jotakin herätystä kirjoitti:

        (Tosin tuollainen vanha automaattilaturi ei yleensä lähde lataamaan aivan tyhjää akkua, vaan se tarvii jotakin herätystä).

        Mitähän herätystä se verkkovirtalaturi tarvii? Etenkin, jos se on automaattilaturi, vaikka vanhakin?

        Kunnollisella automatiikalla varustettu laturi ei tarvitse muuta kuin tulpan pistorasiaan. Se käynnistää syväpurkauksesta johtuvan sulfatoinnin poiston ja lataa akun täyteen ja siirtyy sen jälkeen ylläpitolataukseen.

        Lyhyet, noin vuorokauden mittaiset lataukset voi hoitaa millä hyvänsä halvalla laturilla. Niiden rakenne ja toiminta on jo oikeastaan riittävässä määrin automaattinen. Tarkoittaa sitä, että ovat ns. vakiojännitelatureita, eli jännite pysyy latauksen aikana samana, mutta virta putoaa sitä mukaa kun akku täytyy. Esim. 6 A:n laturi lataa tyhjää akkua 6 A:lla mutta vuorokauden kuluttua latausvirta on enää 1,5 A ja se ei vielä keitä kenenkään akkua.


      • tähänaikaan
        Täpinä kirjoitti:

        Kunnollisella automatiikalla varustettu laturi ei tarvitse muuta kuin tulpan pistorasiaan. Se käynnistää syväpurkauksesta johtuvan sulfatoinnin poiston ja lataa akun täyteen ja siirtyy sen jälkeen ylläpitolataukseen.

        Lyhyet, noin vuorokauden mittaiset lataukset voi hoitaa millä hyvänsä halvalla laturilla. Niiden rakenne ja toiminta on jo oikeastaan riittävässä määrin automaattinen. Tarkoittaa sitä, että ovat ns. vakiojännitelatureita, eli jännite pysyy latauksen aikana samana, mutta virta putoaa sitä mukaa kun akku täytyy. Esim. 6 A:n laturi lataa tyhjää akkua 6 A:lla mutta vuorokauden kuluttua latausvirta on enää 1,5 A ja se ei vielä keitä kenenkään akkua.

        laskee kun akku alkaa varautumaan, mutta kun sinä et näköjään sähköstä tiedä niin olisit joskus hiljaa.


      • kunniaan
        Jotakin herätystä kirjoitti:

        (Tosin tuollainen vanha automaattilaturi ei yleensä lähde lataamaan aivan tyhjää akkua, vaan se tarvii jotakin herätystä).

        Mitähän herätystä se verkkovirtalaturi tarvii? Etenkin, jos se on automaattilaturi, vaikka vanhakin?

        Kokemus on ikävä kyllä osoittanut, että juuri nuo vanhat automaattilaturit eivät lähde lataamaan totaalisen tyhjää akkua, vaan se tarvii jonkun alkuherätyksen tavallisella laturilla, toisella akulla, boosterilla tai vastaavalla. Joku viisas selitti, että vanha automaattilaturi tarvii jonkinlaisen "vastuksen" alkaakseen ladata. Tämä ei perustu omiin havaintoihin, vaan lukuisten henkilöiden kokemuksiin karavaanarimaailmassa.
        Nykyiset ctek ym. merkkiset kyllä lataavat heti.


      • tähänaikaan kirjoitti:

        laskee kun akku alkaa varautumaan, mutta kun sinä et näköjään sähköstä tiedä niin olisit joskus hiljaa.

        Ei laske latausvirta vakiovirtalatureissa ennen kuin akku on täysi. Sen jälkeen ne siirtyvät ylläpitotilaan, jolloin akun jännitteen laskiessa lataus tapahtuu virtapulsseina.

        Jos olet puuhastellut vain halppislatureiden parissa, niin niissä virta laskee akun täyttyessä, niin kuin aikaisemmin selvitin. Mikä kohta jäi Sinulta ymmärtämättä? Kerro vaan rohkesti, niin yritän selvittää asiaa enempi Sinulle.


      • tyhjää akkua
        kunniaan kirjoitti:

        Kokemus on ikävä kyllä osoittanut, että juuri nuo vanhat automaattilaturit eivät lähde lataamaan totaalisen tyhjää akkua, vaan se tarvii jonkun alkuherätyksen tavallisella laturilla, toisella akulla, boosterilla tai vastaavalla. Joku viisas selitti, että vanha automaattilaturi tarvii jonkinlaisen "vastuksen" alkaakseen ladata. Tämä ei perustu omiin havaintoihin, vaan lukuisten henkilöiden kokemuksiin karavaanarimaailmassa.
        Nykyiset ctek ym. merkkiset kyllä lataavat heti.

        Kokemus on myös osoittanut, ettei pahasti tyhjenemään päässyttä akkua pysty lataamaan edes tyhmällä 4 A laturilla. Nämä perinteisen mallin laturithan ovat vakiojännitelähteitä ja akun ollessa heikossa hapessa on latausvirta niin suuri, että lämpösuoja laukeaa parissa sekunnissa.


      • Herää pahvi!
        kunniaan kirjoitti:

        Kokemus on ikävä kyllä osoittanut, että juuri nuo vanhat automaattilaturit eivät lähde lataamaan totaalisen tyhjää akkua, vaan se tarvii jonkun alkuherätyksen tavallisella laturilla, toisella akulla, boosterilla tai vastaavalla. Joku viisas selitti, että vanha automaattilaturi tarvii jonkinlaisen "vastuksen" alkaakseen ladata. Tämä ei perustu omiin havaintoihin, vaan lukuisten henkilöiden kokemuksiin karavaanarimaailmassa.
        Nykyiset ctek ym. merkkiset kyllä lataavat heti.

        Taitaa se olla niin, ettei se laturi sitä herätystä tarvitse, vaan se akku.
        Kun sulfatoitunut akku herätetään vaikka boosteritoiminnolla, se ottaa taas varausta vastaan.
        Ei verkkovirtalaturia tarvitse herättää, moottoriajoneuvon vaihtovirtalari kaipaa herätevirtaa, johtuneeko siitä tuo omituinen käsityksesi verkkovirtalaturin suhteen? Jos akku on loppu, perus(verkko)laturi ei ala sitä lataamaan, mutta kehitellympi laturi aloittaa latausoperaation poistamalla sulfaatin akusta, jonka jälkeen akku on niin sanotusti herätetty.

        Joku viisas voisi selittää asian ihan viimeisen päälle?


      • sepe1
        akkuko kirjoitti:

        nimensä mukaan ylläpitolaturi pitää huolen akun hyvinvoinnista, se purkaa ja lataa vuoronperään, energia saadaan kätevästi auton omasta ns.tupakansytyttimestä, siellä kun on virtaska lähellä olit sitten missä tahansa. Minulla on ollut kyseinen laturi (ei Bilteman) jo muutaman vuoden ja hyviä kokemuksia pelkästään.
        Suosittelen kaikille jotka välittää akusta.

        ikiliikkuja on siis keksitty?otat virtaa akusta?onko se 230 volttia?


      • Vastus
        kunniaan kirjoitti:

        Kokemus on ikävä kyllä osoittanut, että juuri nuo vanhat automaattilaturit eivät lähde lataamaan totaalisen tyhjää akkua, vaan se tarvii jonkun alkuherätyksen tavallisella laturilla, toisella akulla, boosterilla tai vastaavalla. Joku viisas selitti, että vanha automaattilaturi tarvii jonkinlaisen "vastuksen" alkaakseen ladata. Tämä ei perustu omiin havaintoihin, vaan lukuisten henkilöiden kokemuksiin karavaanarimaailmassa.
        Nykyiset ctek ym. merkkiset kyllä lataavat heti.

        Kysy niiltä lukuisilta henkilöiltä, millä ne on sen laturin herättäneet lataamaan tyhjää akkua?


      • laturi & porari
        Täpinä kirjoitti:

        Kunnollisella automatiikalla varustettu laturi ei tarvitse muuta kuin tulpan pistorasiaan. Se käynnistää syväpurkauksesta johtuvan sulfatoinnin poiston ja lataa akun täyteen ja siirtyy sen jälkeen ylläpitolataukseen.

        Lyhyet, noin vuorokauden mittaiset lataukset voi hoitaa millä hyvänsä halvalla laturilla. Niiden rakenne ja toiminta on jo oikeastaan riittävässä määrin automaattinen. Tarkoittaa sitä, että ovat ns. vakiojännitelatureita, eli jännite pysyy latauksen aikana samana, mutta virta putoaa sitä mukaa kun akku täytyy. Esim. 6 A:n laturi lataa tyhjää akkua 6 A:lla mutta vuorokauden kuluttua latausvirta on enää 1,5 A ja se ei vielä keitä kenenkään akkua.

        Tuon Auto-Matti-merkkisen laturin OMINAISUUS on juuri se, että se EI LÄHDE lataamaan aivan tyhjää akkua. Minustakin se tuntui oudolta, mutta kun sen itse joutui myös kokemaan käytännössä, niin uskottava oli.
        Piti ensin antaa tunti virtaa pikku-ctekillä, niin sen jälkeen Auto-Matti latasi kyllä akun täyteen.


      • Pieru_lemuaa
        akkuko kirjoitti:

        Omastako energiasta vai, en tiedä mutta sieltä tupakinsytyttimestä minä sähvöt otin, ei ollut lähempänä.

        Kyllä tuntuu nyt samalta kuin nälkäänsä pitäisi syödä omaa pas..a.


    • Pilin paimen...

      sillä pellaa kaikki....ja sähkövä riittää......

    • Jake_45

      Akuille saa lämpöelementin tai laukku kai se on mihin se laitetaan,lähtee lämmittämään akkua kun virta kytketään ja pitää kai akun lämpimänä noin vuorokauden autolla ajosta,Arctic Battery Heater nimellä löytyy ja auttaa nimenomaan että auton oma akku alkaa heti lataamaan kun ajetaan.Ylläpito laturi on hyvä ja ainakin mulla on yksi traktori koko talven siinä kiinni,muistaakseni Bentonen laturi,ainoa huono puoli että akkupiuhat ei kestä pakkasta mutta juottamal saa uusittua kunnollisiksi.

    • erkgo

      Eikö ylläpitolaturin käytössä ajastintolpassa ole olemassa se riski, että laturi ajaa huoltotoimenpiteenä akun purun, mutta ei ehdi tankata sitä taas täyteen sinä aikana, minkä tolppa antaa virtaa? Omasta tolpasta ei ainakaan saa kahta tuntia pitempään virtaa ulos. Ja taitaa vielä olla niin, että senkin vähän vain tiettyinä kellonaikoina eli aamusta.

      • Miten toteutettu?

        Laturi toimii aina kun 230V jännite on kytkettynä, eikä se ole riippuvainen ajastinkellon noutoajoista. Laturi siirtyy ylläpitolataukseen akun ollessa täyteen ladattu.


    • vielä virtaa

      Normaalin akkulaturin voi kytkeä yllä pitämään akun virtaa,koska laturi automaattisesti laskee lataus tehoaan akun täyttyessä,, sisätilan lämmittäjän pistokkeeseen jakaja mistä virta laturiin ei tarvita mitään ctekkejä

    • jamppa2

      Tuolla Nival ylläpitolaturi joka kotimainen www.nasautomaatio.net

    • ceeetekki

      Paljonko tuollainen tavallinen ctek lisää sähkölaskun loppusummaa euroissa kuukaudessa, jos laturi on jatkuvasti päällä lämpöisessä tallissa eikä autoa käytetä välillä?

      • MyöhäinenVastaus

        Tuskin montaa euroa lisääntyy sähkölasku Ctekin tai vastaavan ylläpitolaturin vuoksi. Vaikka akkulaturin teho olisi 8A, se akkulaturi ei kuitenkaan ota sitä 8A virtaa 230v sähköverkosta. Vaan se akkulaturin 8A on vain sen akkulaturin ja akun välinen virtamäärä.

        Sähköverkosta 8A akkulaturi ottaa enintään virtaa 130-140w verran. 230v 1A sulake riittää hyvin 8A akkulaturille. 4A tehoinen akkulaturi kuluttaa virtaa sähköverkosta sitten puolet vähemmän.

        Jos akkulaturia ei käytetä akun lataamiseen pitkään aikaan. Silloin akkulaturin johdot kannattaa irroittaa akusta koska muuten akkulaturi rupeaa hitaasti purkamaan akkua sen 1-2A/per kuukausi jos akkulaturin piuhat ovat kiinni akussa, mutta akkulaturia ei ole kytketty sähköverkkoon. Toki jos akkulaturissa on sulake akkulaturin ja akun välillä, niin silloin riittää pelkkä akkulaturin sulakkeen irroittaminen.


    • 6266#

      Ei mittari ees värähä.

    • azz-xxy

      Skodassa ei tervi mitää latureit. Pelkkää humpuukikkia sellaset vain ne karva noppa corollat on niit vailla

      • auto.-.mies

        Heh,heh ei ne Skodan akut sen ihmeellisempiä ole kuin muutkaan akut. Kaikille akuille tekee hyvää latailla niitä välillä varsinkin jos auto on petempään käyttämättä.


      • huolellinen
        auto.-.mies kirjoitti:

        Heh,heh ei ne Skodan akut sen ihmeellisempiä ole kuin muutkaan akut. Kaikille akuille tekee hyvää latailla niitä välillä varsinkin jos auto on petempään käyttämättä.

        Kyllä minäkin lataan reilut 6 kk seisovan akun pari kertaa talvessa, niin se on taas iskussa keväällä kun sitä oikeasti tarvitaan.


      • Sanoinpahan_vain

        Minulla on vanhasta myyntiin menneestä Corollastani jäänyt Panasonic-akku, ikää nyt vajaa 22 vuotta. Lataan sitä ns. ylläpitolaturilla noin 3 kk välein eli 4 kertaa vuodessa. Näin se pysynee kondiksessa vielä pitkään. Annan sillä tarvittaessa turvallisesti apuvirtaa myös nykyautoille, joiden sähköjärjestelmä ei välttämättä tykkää ns. perinteisestä autosta autoon annettavasta avusta. Autotarvikeliikkeen omistaja, vaikka itsekin myy mm. akkuja, sanoi minulle kerran ostaessani firman kuorma-autoon akkuparia, että jos et käytä akkua pitkään aikaan, niin kannattaa se ladata 3 kk välein, muuten se muuttuu ongelmajätteeksi, vaikka olisi uusikin. By the way... Suosittelen varsinkin lyhyttä ajomatkaa talvella liikkuville auton oman moottorinlämmittimen rinnalle kytkettävää akkulaturia. Näin akku latautuu samanaikaisesti kun moottorinlämmitin on päällä eli juuri silloin kun sitä käynnistysvirtaa eniten tarvitaan. Akkukin saattaa saada lisävuosia, kun se ei pääse koskaan täysin tyhjenemään eikä mahdollisesti jopa jäätymään.


    • tietoatarvitseva

      Voisiko joku kertoa mikä on ylläpitolaturin kulutus euroina viikossa/kuukaudessa?Auto käyttämättömänä kylmässä hallissa 3 kuukautta

      • Halpaa

        Ei paljoa tule kuluja ylläpitolaturin käytöstä. Riippuu tietysti ylläpitolaturin tehosta.
        Ylläpitolaturi ottaa sähköverkosta virtaa maksimissaan noin 15-160watin verran olettaen että kysessä on alle 10A tehoinen akkulaturi. Käytännössä siis muutama pullo kaljaa tai yksi askillinen tupakkaa maksaa paljon enemmän kuin mitä ylläpitolaturin käyttö edes kuukauden ajan. Että ei ole yhtään mitään järkeä murehtia koko ylläpitolaturin virrankulutusta. Sulla on varmasti muitakin laitteita jotka vievät paljon enemmän virtaa.

        tuo 160w koskee noin 8-10A tehoista ylläpitolaturia.


    • E220_CDI

      VAROITUS: syy Ctekin tiettyjen laturien pakkaskäyttökieltoon on sylakkeeton pakkasessa haurastuva pienjännitejohtosarja. Älä kysy, mistä tiedän, hyvä kun ei auto ja talli palanut 12 V johtosarjan oikosuljettua akun. Oikeassa laturissa on sulake myös pienjännitejohdossa.

      Akkulämmittimen hyötyä en ole koskasn tajunnut. AGM akku antaa kylmänäkin monta sataa ampeeria yli järeänkin startin oikosulkuvirran, joten akkulämmitin voi korjata vain itse aiheutetun ongelman.

    • Eiongelmaa

      Löytyyhän C-tekiltä se oranssi Arctic malli, joka on nimenomaan pakkaskäyttöön tehty. Ollut markkinoilla jo vuosikausia.

      • OnOngelmaa

        Ostin viime talvena C-Tekin oranssin värisen Arctic-laturin. Kesäautoni tuppaa tyhjentämään akkua itsekseen, joten kuvittelin, että se ongelma olisi tällä hoidettu. Auto seissyt marraskuun alusta saakka ja välillä ladattu k.o. laitteella ja toiminut ihan hyvin. Nyt se oli seissyt vähän yli kuukauden yhtäjaksoisesti laturi kiinni, kun eilen menin katsomaan, ajatuksena välillä käynnistää konetta - koko auto täysin pimeänä, laturissa vilkkui merkkivalo, eikä uudelleenkäynnistettynä enää ruvennut lataamaan. Akussa jännitettä 1,7 volttia! Ja auto on siis ollut tallissa, missä kylmimmilläänkin vähintään 3 astetta. Akkukin on vasta 1,5 vuotta vanha ja alle 2000km ajettu. Mikä taho tällaisestakin vastaa? Tuskin kumpikaan, akun, tai laturin myyjä...


      • hahkiinnijäit
        OnOngelmaa kirjoitti:

        Ostin viime talvena C-Tekin oranssin värisen Arctic-laturin. Kesäautoni tuppaa tyhjentämään akkua itsekseen, joten kuvittelin, että se ongelma olisi tällä hoidettu. Auto seissyt marraskuun alusta saakka ja välillä ladattu k.o. laitteella ja toiminut ihan hyvin. Nyt se oli seissyt vähän yli kuukauden yhtäjaksoisesti laturi kiinni, kun eilen menin katsomaan, ajatuksena välillä käynnistää konetta - koko auto täysin pimeänä, laturissa vilkkui merkkivalo, eikä uudelleenkäynnistettynä enää ruvennut lataamaan. Akussa jännitettä 1,7 volttia! Ja auto on siis ollut tallissa, missä kylmimmilläänkin vähintään 3 astetta. Akkukin on vasta 1,5 vuotta vanha ja alle 2000km ajettu. Mikä taho tällaisestakin vastaa? Tuskin kumpikaan, akun, tai laturin myyjä...

        Kiinni jäit Trollailusta. CTEK:illä ei ole olemassakaan mitään Arctic-laturia. Vaan Polar on se oikea nimitys CTEK talvikäyttöön soveltuvalle laturille


      • Voin_suosittella

        Minulla on ollut tuollainen oranssi CTEK käytössä pari vuotta lataamassa Webasto-kaudella akkua. Laturi on talvella jatkuvasti ulkona, ja se kytketään pikaliittimellä auton ulkopuolelta akulle menevään jatkojohtoon. Systeemi toimii loistavasti, ja aina on aamuisin täysi akku. Tuo 5A ei aivan riitä yksin Webaston kulutukseen, mutta riittäähän täydestä akusta toki puhtia. Vaivaa on yhtä paljon tai vähemmän, kuin lohkolämmittimen kytkennästä, ja aina on lämmin auto lähteä. Eikä enää ole ollut lämmintä autoa tyhjällä akulla, oli mikä pakkanen tahansa.


      • NiinMinäkin
        Voin_suosittella kirjoitti:

        Minulla on ollut tuollainen oranssi CTEK käytössä pari vuotta lataamassa Webasto-kaudella akkua. Laturi on talvella jatkuvasti ulkona, ja se kytketään pikaliittimellä auton ulkopuolelta akulle menevään jatkojohtoon. Systeemi toimii loistavasti, ja aina on aamuisin täysi akku. Tuo 5A ei aivan riitä yksin Webaston kulutukseen, mutta riittäähän täydestä akusta toki puhtia. Vaivaa on yhtä paljon tai vähemmän, kuin lohkolämmittimen kytkennästä, ja aina on lämmin auto lähteä. Eikä enää ole ollut lämmintä autoa tyhjällä akulla, oli mikä pakkanen tahansa.

        Jep. Tuo Ctek MXS 5.0 Polar on syystäkin yksi suosituimmista ja parhaimmista akkulatureista maissa joissa on talvella kovia pakkasia. Minulla ei ole tuota CTEK laturia mutta tiedän ihmisiä joilla tuollainen on. Minulla on Defa Smartcharge 4A jonka ostin kauan ennen kuin tuo Ctek MXS 5.0 Polar tuli markkinoille. Saa nähdä että miten kauan tämä Defan akkulaturi kestää koska käytän tätä ympärivuoden auton ja moottoripyörän akkujen lataamiseen vähintään kerran kuukaudessa, talvella tosin 2-3 kertaa kuukaudessa. Jos tämä Defa menee rikki lähivuosina, niin todennäköisesti ostan tuollaisen Ctek Polarin sitten seuraavaksi akkulaturikseni koska sillä voi ladata akkua vielä kovemmilla pakkasilla kuin tällä Defalla.


      • OnOngelmaa
        hahkiinnijäit kirjoitti:

        Kiinni jäit Trollailusta. CTEK:illä ei ole olemassakaan mitään Arctic-laturia. Vaan Polar on se oikea nimitys CTEK talvikäyttöön soveltuvalle laturille

        Pitihän se arvata, ettei tällä palstalla kannata lähteä avautumaan. Heti riittää näitä, joiden asiantuntemus ei riitä muuhun, kuin ilkkumiseen. Niinkö, että jos sekoittaa sanat Arctic ja Polar toisiinsa, etenkin kun edellinen kirjoittaja oli tuota Arctic-sanaa juuri käyttänyt, todistaa, että olen joku "trolli"? - Ei vaan sattunut olemaan kyseinen laite silmien edessä siinä vaiheessa, kun kirjoittelin. Aika paranoidinen suhtautuminen täytyy asioihin olla, että moinen edes juolahtaa mieleen.
        Mutta asiaan. Ajattelin, että olisi joku, joka osaisi vastata kysymykseen, mitä tuolle akulle on tapahtunut. Enhän minä osaa sanoa onko vika akussa, vai laturissa. Todennäköisesti, luulen näin: jos reklamoin akun myyneelle Virtasen Kaupalle (Salo), vastaus olisi, että syy on laturissa. Jos taas Mikkelin Motonettiin, mistä ostin laturin, vastattaisiin, että akku on ollut viallinen. Ja kaiken selvittelyn jälkeen olisi selvää, että vika on minussa. Olen toiminut virheellisesti, mikä tarkkaan ottaen pitää paikkansa, koska laturin ohjekirjassa on kohta, jossa lukee sanatarkasti: "Tarkista aina, että laturi on siirtynyt VAIHEESEEN 7, ennen kuin jätät sen ilman valvontaa ja kytketyksi pitkäksi ajaksi. Jos laturi ei ole siirtynyt VAIHEESEEN 7 50 tunnin kuluessa, kyseessä on vika. Irrota laturi akusta."
        Myönnän, en tarkistanut, mutta tämä lausekehan tarkoittaa sitä, että automaattilaturina markkinoitu laite ei välttämättä toimikkaan automaattisesti ja vastuu vahingosta siirretään käyttäjälle, jos tarkistusta ei ole tehty. Sitten sen pitäisi olettaa taas kytkeytyvän päälle automaattisesti, kun tarvetta on ja taas tarkistaa uudelleen, että onko vaihe 7 päällä, niinkuin pitää... Samalla se käytännössä tarkoittaa sitä, että saman asian ajaa ihan tavallinen perinteinen (halpa) laturi, joka pitää joka tapauksessa muistaa käydä irrottamassa parin vuorokauden sisällä ja laittaa uudelleen kiinni, kun tarvetta on.
        Joku vois minulle tyhmälle selittää, mikä tämä kuvio oikeasti on. Ja mitä kautta lähes uusi akku tyhjenee noin totaalisesti tuossa ajassa. Aikaisempi akku tyhjeni joskus muutamassa viikossa niin, ettei edes peräkontin valo näkynyt ja siellä oli silti vielä 9v jännitettä jäljellä, nyt tässä alle 2v.


      • onkopuhdasakku
        OnOngelmaa kirjoitti:

        Pitihän se arvata, ettei tällä palstalla kannata lähteä avautumaan. Heti riittää näitä, joiden asiantuntemus ei riitä muuhun, kuin ilkkumiseen. Niinkö, että jos sekoittaa sanat Arctic ja Polar toisiinsa, etenkin kun edellinen kirjoittaja oli tuota Arctic-sanaa juuri käyttänyt, todistaa, että olen joku "trolli"? - Ei vaan sattunut olemaan kyseinen laite silmien edessä siinä vaiheessa, kun kirjoittelin. Aika paranoidinen suhtautuminen täytyy asioihin olla, että moinen edes juolahtaa mieleen.
        Mutta asiaan. Ajattelin, että olisi joku, joka osaisi vastata kysymykseen, mitä tuolle akulle on tapahtunut. Enhän minä osaa sanoa onko vika akussa, vai laturissa. Todennäköisesti, luulen näin: jos reklamoin akun myyneelle Virtasen Kaupalle (Salo), vastaus olisi, että syy on laturissa. Jos taas Mikkelin Motonettiin, mistä ostin laturin, vastattaisiin, että akku on ollut viallinen. Ja kaiken selvittelyn jälkeen olisi selvää, että vika on minussa. Olen toiminut virheellisesti, mikä tarkkaan ottaen pitää paikkansa, koska laturin ohjekirjassa on kohta, jossa lukee sanatarkasti: "Tarkista aina, että laturi on siirtynyt VAIHEESEEN 7, ennen kuin jätät sen ilman valvontaa ja kytketyksi pitkäksi ajaksi. Jos laturi ei ole siirtynyt VAIHEESEEN 7 50 tunnin kuluessa, kyseessä on vika. Irrota laturi akusta."
        Myönnän, en tarkistanut, mutta tämä lausekehan tarkoittaa sitä, että automaattilaturina markkinoitu laite ei välttämättä toimikkaan automaattisesti ja vastuu vahingosta siirretään käyttäjälle, jos tarkistusta ei ole tehty. Sitten sen pitäisi olettaa taas kytkeytyvän päälle automaattisesti, kun tarvetta on ja taas tarkistaa uudelleen, että onko vaihe 7 päällä, niinkuin pitää... Samalla se käytännössä tarkoittaa sitä, että saman asian ajaa ihan tavallinen perinteinen (halpa) laturi, joka pitää joka tapauksessa muistaa käydä irrottamassa parin vuorokauden sisällä ja laittaa uudelleen kiinni, kun tarvetta on.
        Joku vois minulle tyhmälle selittää, mikä tämä kuvio oikeasti on. Ja mitä kautta lähes uusi akku tyhjenee noin totaalisesti tuossa ajassa. Aikaisempi akku tyhjeni joskus muutamassa viikossa niin, ettei edes peräkontin valo näkynyt ja siellä oli silti vielä 9v jännitettä jäljellä, nyt tässä alle 2v.

        Oletko puhdistanut akun kurasta, ennen kuin kytkit ylläpitolaturin akkuun?
        Se kura joka vuosien aikana kertyy akun päälle ja napojen luokse muuttuu ajan myötä sähköä johtavaksi, sitten lievästi oikosulkee ja purkaa akun hitaasti tyhjäksi.

        Akun ympärille kertyneen kuran sähkön johtavuuden voi itse tarkistaa yleismittarilla asennossa 12-20v yleismittarista riippuen. Sitten koskettamalla yleismittarin punaisella plus johdolla akun plus napaa ja koskettamalla yleismittarin mustalla maajohdolla akun muovisia kohtia joissa on kuraa, koskematta mustalla johdolla akun napoja tai mitään metallia. Testin aikana yleismittarin näyttämän jännitteen pitäisi pysyä nollassa ja jos näkyy enemmän jännitettä niin akun ympärillä oleva kura on jo muuttunut sähköä johtavaksi.


    • Luuluko.tiedon.väärti
      • Astralla

        Tuo startin kulutus yleensä arvioidaan väärin.Jos auto on kunnossa niin sekunnissa pörisee ja vaikka olis 500a virta niin käynnistys vie 0.15ah ja se mikä nopeasti otetaan akusta niin myös akku ottaa vähän aikaa nopeasti vastaan,mutta nuo polttoainelämmittemet tyhjentää akkua salakavalasti vähän kertaas eikä tahdo tuntienkaan lataus riittää jos on tyhjentynyt hiljalleen monena päivänä. Myös pienet kulutukset pysähdyksen jälkeen on omiaan pilaamaan akun lyhyellä ajolla.


    • Toimiikin

      Lataan pari kertaa talvessa veneen akun autotallissa 2A ylläpitolaturilla. Exide Marinea ladattaessa valo vaihtuu vihreäksi alle tunnissa. Varmaan sama hoituisi millä vaan pikkulaturilla.

      • Anonyymi

        Oivallinen ajatus on ladata pari kertaa talvessa. Näin huolellinen ihminen tekee.
        Itse käytän 4A älylaturia ja jo muutaman tunnin kuluttua akku on taas täysin latautunut.
        Kun edellinen akku meni huonoksi, niin ei älylaturi sitä pystynyt enää elvyttämään vaikka mainoksissa niin väitetäänkin . Kyllä 6-8 vuotias akku on "valmista kauraa".


    • Vähän.talvella.ajava

      Kannattaisiko tällainen ylläoitolaturilaturi tms hankkia auris hybridiin (vm 2014 tms), jolla tällä hetkellä ei ajeta kuin ehkä kerran parissa viikossa, ei kovin pitkiä ajoja? Autossa on lohkolämmitin. Käytettävissä tolppapistoke 2h ajastimella. Laitteen voi ilmeisesti ostaa esim Motonetistä. Missä se asennetaan, jossain huoltoliikkeessä?(Jos joku ei tajunnut, niin en ymmärrä auton tekniikasta paljonkaan. Saa vääntää tytölle rautalangasta :) )

      • Anonyymi

        Kannattaa ilman muuta ja nimenomaan Motonetistä ja vielä,kun liityt kanta-asiakkaaksi niin kukkarosi tykkää siitä.Suosittelen vilpittömästi.Tervetuloa aukioloaikoina ja etsitään sinulle ko.laite ym kuluttajaystävälliseen hintaan.Pidetään Auriksesta huolta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2771
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1539
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      987
    5. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      984
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    8. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      81
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      888
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe