avioliiton muuttuminen "sisar-veli" -suhteeksi

lumikasa

Mitä pitäisi tehdä kun mieheni tuntuu lähinnä vain kämppäkaverilta jonka kanssa ei ole muuta yhteistä kuin lapset?? Onko oikeutettua lähteä tällasesta suhteesta? Ollaan kokeiltu pariterapiat mutta mua ei vaan kerta kaikkiaan innosta enää mikään. Seksi on totaalista pakkopullaa mulle, pelkkä kosketuskin inhottaa. Joskus on pakko vetää kännit että pystyy sille miehelle antamaan ihan perherauhan nimissä.
Olisin tosiaan lähtenyt jo mutta ne lapset ... mihin asti täytyy venyä lasten takia?
Ei meillä juurikaan tapella ja arki hoidetaan muutenkin asiallisesti.

17

1530

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7 + 16

"Seksi on totaalista pakkopullaa mulle"

Sitä pakkoa ei ole. Itse sen päätät.

"mihin asti täytyy venyä lasten takia?"

18 ikävuoteen.

• Tri Herman

Ei ole mitään järkeä hankkia lapsia jos kerran ei kiinnosta. Ottakaa ero äkkiä niin miehesi ei tarvi jumittaa kanssasi kuivassa suhteessa.

• just me

ei minusta tunteettomassa suhteessa ole pakko kitua edes lasten takia... eiköhän lapsille ole parempi nähdä oikeaa rakkautta kun vaan kämppis meininkiä. Käytännön asiat tietysti mutkistuu mutta se on se hinta omasta onnesta kai ihmisellä on nykyään oikeus olla onnellinen???

• Cloetta...

On aika yleistä, että lapsellisen tapaa kuvitellaan onnen ja autuuden tulevan parisuhteesta ja siitä, että siellä rakastetaan ja himoitaan toista. Monet onnellisuustutkimukset kertovat aivan muuta, samoin kun katselee ympärilleen huomaa, että ne tunteiden perässä seilaajat ja niiden perusteelle onnellisuutensa rakentavat, ovat juuri niitä, jotka eroavat herkimmin, jos nyt ylipäätään pääsevät edes pitkään parisuhteeseen.

Mistä se kertoo? No, ainakin naiivista elämänasenteesta ja kypsymöttämyydestä'. Elämä on paljon muutakin kuin sitä, kuinka paljon ja miten seksia puolisonsa kanssa haluaa. Sujuva arki, mukava yhdessäolo, lasten kasvattaminen jne. tuovat onnen ja tyytyväisyyden elämään. Ja kaikkiin näihin asioihin voi itse vaikuttaa, nimenomaan siihen, millä asenteella asioihin suhtautuu.

Hinta omasta onnesta?

Ne ihmiset, jotka keskittyvät vain omaan tyytyväisyyteensä ja itsenä hyvinvointiin ovat huomattavasti onnettomampia kuin ne, jotka ymmärtävät yhteisen hyvän päälle samoin kuin se, että kun antaa, usein myös itsekin saa (sekää kirjaimellisesti että kuvaannollisesti).

• 14 + 4
        Cloetta... kirjoitti:

On aika yleistä, että lapsellisen tapaa kuvitellaan onnen ja autuuden tulevan parisuhteesta ja siitä, että siellä rakastetaan ja himoitaan toista. Monet onnellisuustutkimukset kertovat aivan muuta, samoin kun katselee ympärilleen huomaa, että ne tunteiden perässä seilaajat ja niiden perusteelle onnellisuutensa rakentavat, ovat juuri niitä, jotka eroavat herkimmin, jos nyt ylipäätään pääsevät edes pitkään parisuhteeseen.

Mistä se kertoo? No, ainakin naiivista elämänasenteesta ja kypsymöttämyydestä'. Elämä on paljon muutakin kuin sitä, kuinka paljon ja miten seksia puolisonsa kanssa haluaa. Sujuva arki, mukava yhdessäolo, lasten kasvattaminen jne. tuovat onnen ja tyytyväisyyden elämään. Ja kaikkiin näihin asioihin voi itse vaikuttaa, nimenomaan siihen, millä asenteella asioihin suhtautuu.

Hinta omasta onnesta?

Ne ihmiset, jotka keskittyvät vain omaan tyytyväisyyteensä ja itsenä hyvinvointiin ovat huomattavasti onnettomampia kuin ne, jotka ymmärtävät yhteisen hyvän päälle samoin kuin se, että kun antaa, usein myös itsekin saa (sekää kirjaimellisesti että kuvaannollisesti).

"Sujuva arki, mukava yhdessäolo, lasten kasvattaminen jne. tuovat onnen ja tyytyväisyyden elämään."

Eivät ainakaan minulle.

Ongelma on siinä, että oman onnen voi usein saavuttaa vain toisen onnen kustannuksella, jos sittenkään.

• hubsalkum
        Cloetta... kirjoitti:

Hinta omasta onnesta?

saattaa olla sekin, luovuttuaan siitä veli-sisar -suhteesta ei onnea niin vain löydäkään. Onni kun rakentuu pienistä osasista, niinkuin nuo hanget, nekään ei ole tippuneet yhtenä laattana, vaan pieni hiutale kerrallaan. Jos ei osaa kuvitella tilannettaan muuten kuin mustavalkoisena onneton-onnelinen, jää tajuamatta, että vähintäänkin voi käydä niin, että murhe vaihtuu johonkin toiseen. Oman elämänsä uudelleen rakentaminen ottaa joka tapauksessa aikaa, ja aivan varmasti tulee eteen tilanteita, että huomaa, miten hyvä olisi jos olisi edelleen se sujuva arki.

Mutta.. ketään ei voi kieltää eikä käskeä, ainoastaan voi toivoa, että ihmiset todella ajattelisivat, vaikka loppujuoksussa jokainen tekee ratkaisunsa niine perusteluine mihin kykenee. Vain sen vaihtoehdon, jonka on valinnut, sen elämän mitä on elänyt voi arvioida.

• Realismia elämään.

Tutulta kuulostaa ja tuollaista se kuule on näissä suhteissa ajan kanssa.
      Saman ongelman kanssa itsekkin painin TAAS! ja vain lapset ja riidaton ilmapiiri saa jatkamaan tätä.
      Olen kuitenkin puhunut ystävieni kanssa asiasta ja samaa paskaa on heilläkin..
      Intohimot vaan katoaa, vaikka niitä on paljon ollutkin suhteen alussa.
      Jos sinulla ei ole paljon ollut suhteita ennen miestäsi, kuvittelet sen ruohon vihreäksi siellä aidan takana, mutta sen vakuutan, että sama vanha paska se alkaa aina vaan uudestaan suhteen jatkuessa pitkään..
      Kokemusta on kahdesta avioliitosta ja yhdestä avoliitosta.
      Alussa olen aina ollut tosi rakastunut ja mieskin, mutta vuosikymmenen päästä on halailut halailtu ja lemmenluritukset luriteltu.
      Katseleppa pareja, jotka ovat yhdessä vielä vanhempanakin.. Mitä he puuhaavat liitoissa pysyäkseen?
      No, kumpikin on hommannut omat harrastukset ja mielenkiinnonkohteet ja elämä soljuu sitenkin.
      Ei elämä ole pelkkää seksiä ja jos haluat välillä tuntea intohimoa, käy salaa vieraissa, mutta ei kannata vaihtaa miestä, jos vain pystyt naimaan omankin kanssaan edelleen, sen perherauhan pitämiseksi.
      Rakkaus tulee ja rakkaus menee, ja se on ihan skeida puhetta, että se loppuiän kestäisi, höpöhöpö!
      Liikaa suolletaan näitä roskafilmejä läpielämän kestävästä rakkaudesta, kaukana todellisuudesta.
      Toteutumattomia toiveita vain! Että jaksettaisiin elää täällä, pitää olla haaveita...

• Näin on näppylät

sanoa. Se, joka on kokenut seksittömyyden tuskan parisuhteessa, tietää että se ei ole "yksi lysti". Parisuhde nimeonomaan TARVITSEE seksuaalisuutta ja erotiikkaa, se taas syntyy läheisyydestä...läheisyys taas syntyy yhteisistä asioista, harrastuksista kenties...Eli kaikki liittyy kaikkeen. Sanoisin alkuperäiselle kitujalle, lähde ja elä omaa elämääsi. SItä kautta voit antaa itsestäsi enemmän perheellesikin.

• niinhän ne tekeekin
        Näin on näppylät kirjoitti:

sanoa. Se, joka on kokenut seksittömyyden tuskan parisuhteessa, tietää että se ei ole "yksi lysti". Parisuhde nimeonomaan TARVITSEE seksuaalisuutta ja erotiikkaa, se taas syntyy läheisyydestä...läheisyys taas syntyy yhteisistä asioista, harrastuksista kenties...Eli kaikki liittyy kaikkeen. Sanoisin alkuperäiselle kitujalle, lähde ja elä omaa elämääsi. SItä kautta voit antaa itsestäsi enemmän perheellesikin.

No ei ihme, että lähes kaikki eroaa, kun pitää juosta joka mulkun ja pillun perässä, kun se entinen suhde tulee AINA intohimottomaksi..
        Mitä tästä opimme, avioliitot joutaa romukoppaan kokonaan.
        Eletään vain vuosi pari saman kumppanin kanssa ja kun muuttuu arkipäiväiseksi, ei muuta kuin uutta suoleen hakemaan!

• lakkaa valittamasta
        niinhän ne tekeekin kirjoitti:

No ei ihme, että lähes kaikki eroaa, kun pitää juosta joka mulkun ja pillun perässä, kun se entinen suhde tulee AINA intohimottomaksi..
        Mitä tästä opimme, avioliitot joutaa romukoppaan kokonaan.
        Eletään vain vuosi pari saman kumppanin kanssa ja kun muuttuu arkipäiväiseksi, ei muuta kuin uutta suoleen hakemaan!

Mihin hittoon sitä intohimoa tarvitaan? Seksiä voi harrastaa ilmankin, vieläpä' ihan miellyttävästi. Toki on kiva ja hyväkin jos suhteen alussa on kuumia tunteita ja haluja, mutta kun ne loppuu, ei sen tarvi tarkottaa sitä, että kaikki fyysisyys loppuu. Mun mielestäni ainakin rakastelu on just sitä kun ollaan lähekkäin ja molemmat uskaltaa paljastaa itsensä toisen edessä sekä fyysisesti että psyykkisesti, sekä antaa että ottaa, jakaa itsensä. Intohimo usein johtaa vaan persoonattomaan seksiin, jossa molemmat on vaan sen laukeamisen perässä, itsekkäästi.

Ap:lle: Jos toi on se mitä sä ajattelet niin ero voi olla ihan hyvästä. Jokainen parisuhde on pelastettavissa, mutta vain jos MOLEMMAT osapuolet sitä haluavat. Niin kauan kuin sinä et halua, ei mitään ole tehtävissä. Parisuhdeterapia ei pysty parantamaan suhteita, siinä vain annetaan työkalut joilla pari sen itse voi tehdä jos haluaa.

• mrs_X
        lakkaa valittamasta kirjoitti:

Mihin hittoon sitä intohimoa tarvitaan? Seksiä voi harrastaa ilmankin, vieläpä' ihan miellyttävästi. Toki on kiva ja hyväkin jos suhteen alussa on kuumia tunteita ja haluja, mutta kun ne loppuu, ei sen tarvi tarkottaa sitä, että kaikki fyysisyys loppuu. Mun mielestäni ainakin rakastelu on just sitä kun ollaan lähekkäin ja molemmat uskaltaa paljastaa itsensä toisen edessä sekä fyysisesti että psyykkisesti, sekä antaa että ottaa, jakaa itsensä. Intohimo usein johtaa vaan persoonattomaan seksiin, jossa molemmat on vaan sen laukeamisen perässä, itsekkäästi.

Ap:lle: Jos toi on se mitä sä ajattelet niin ero voi olla ihan hyvästä. Jokainen parisuhde on pelastettavissa, mutta vain jos MOLEMMAT osapuolet sitä haluavat. Niin kauan kuin sinä et halua, ei mitään ole tehtävissä. Parisuhdeterapia ei pysty parantamaan suhteita, siinä vain annetaan työkalut joilla pari sen itse voi tehdä jos haluaa.

Vuosia sitten meidän liitossakin oli ns. "kämppis"-vaihe, ja ero-ajatuksiakin kävi mielessä. Päästiin kuitenkin sen vaiheen yli (painottaisin sellaista asiaa kuin kärsivällisyys, maltti, nimenomaan tuollaisessa vaiheessa!). Kärvisteltiin aikamme, sitten puhuttiin (paljon). Tänään katuisin todella paljon, jos silloin olisi tullut ero, nyt liittomme on mennyt jo vuosia vain parempaan päin (yhteisiä vuosia jo 29). Mutta jokainen avioliitto on tietysti erilainen. Joustamista aina tarvitaan jokaisessa suhteessa, molemmilta, ei voi aina olla vain vaatimassa.

• -+++++++++++
        mrs_X kirjoitti:

Vuosia sitten meidän liitossakin oli ns. "kämppis"-vaihe, ja ero-ajatuksiakin kävi mielessä. Päästiin kuitenkin sen vaiheen yli (painottaisin sellaista asiaa kuin kärsivällisyys, maltti, nimenomaan tuollaisessa vaiheessa!). Kärvisteltiin aikamme, sitten puhuttiin (paljon). Tänään katuisin todella paljon, jos silloin olisi tullut ero, nyt liittomme on mennyt jo vuosia vain parempaan päin (yhteisiä vuosia jo 29). Mutta jokainen avioliitto on tietysti erilainen. Joustamista aina tarvitaan jokaisessa suhteessa, molemmilta, ei voi aina olla vain vaatimassa.

Totta puhut siinä, että malttia ja kärsivällisyyttä tarvitaan liitossa. Ja, että liiotta on erilaisia vaiheita, jolloin täytyy joustaa.

Noin ajattelin/ajattelen itsekin. Meillä kämppis-vaihetta jatkunut reilusti yli kymmenen vuotta, ja nyt alan uskomaan ettei tämä muuksi muutu. Kaikkeni olen yrittänyt.

• voisi lähteäkkin..
        -+++++++++++ kirjoitti:

Totta puhut siinä, että malttia ja kärsivällisyyttä tarvitaan liitossa. Ja, että liiotta on erilaisia vaiheita, jolloin täytyy joustaa.

Noin ajattelin/ajattelen itsekin. Meillä kämppis-vaihetta jatkunut reilusti yli kymmenen vuotta, ja nyt alan uskomaan ettei tämä muuksi muutu. Kaikkeni olen yrittänyt.

Ei se suhde ainakaan himokkaammaksi muutu, mutta iän myötä onneksi ne himotkin hiipuu.
        Itse olen ainakin täyttänyt elämäni niin mielenkiintoisilla asioilla, ettei tule monestikkaan koko seksi asia edes mieleen.
        Jos ukko ihan rauniolta näyttää, alan seksiin, mutta senkin asian olen vuosien myötä huomannut, että on ihan sama, antaako kerran viikossa vai kerran puolessa vuodessa. Ei se mies sillä muutu.
        Kunhan nyt joskus antaa, ettei ukko kokonaan näivety.
        Mua ei kyllä haittaisi, vaikka kävisi välillä vieraissakin.
        Sinne Thaimaaseenkin saisi mennä ihan mielellään ja jäädäkkin sinne. Sekin sopisi vallan hyvin.

• ReRakas

Meillä oli sama tilanne. Minä rakastuin mieheeni uudelleen, kun kävin pitkästä aikaan yöelämässä katselemassa miehiä. Herranjestas, millaisia äijiä tarjolla. Siinä illan ihmettelin ja seuraavana aamuna mieheni tuntui maailman ihanimmalta mieheltä. Valitettavasti mies ei ole hankkinut samaa kokemusta, joten minä olen uudelleenrakastunut ja kihisen himosta, mutta hänelle minä olen edelleen hänelle äiti tai sisko. Yksi vaihtoehto on muuttaa vähäksi aikaa erilleen ja tutkailla, mitä elämältä haluaa. Se tosin on lapsille rankka kokemus, mutta heille voi sanoa, että isä ja äiti ottavat vähän lomaa toisistaan.

• lumikasa

kiitos mielipiteistä! en mä sen intohimon perään ole lähdössäkään, pohdin vain lähinnä sitä että missä silloin mennään kun toisen kosketuskin lähinnä ärsyttää. no voi olla että tää on vain joku vaihe (tosin kestänyt pari vuotta jo .. ). Lasten takia aion kyllä jaksaa niin pitkään kunnes katkean.
        Ukko saisin mun puolesta käydä vieraissa, vaikka maksullisissa ja olen sen hänelle sanonutkin. Mutta eipä vaan näytä tuo tuosta mihinkään menevän ...

• Jos joudut vetää kännit antaaksesi persettä mihellesi, ei se ole hyvä lapsillekkaan. Kaipa siitä krapula tulee. Ota ero ihmeessä. Ei se homma toimi. Ei ne lapset sua onnellisena tuossa suhteessa nää. Ajattele millainen esimerkki niille...

• 4 + 2

"Ei ne lapset sua onnellisena tuossa suhteessa nää. Ajattele millainen esimerkki niille..."

Ero ei automaattisesti tuo onnea.

Lapsille esimerkki on se, että vanhemmat panevat omat tavoitteensa ja tarpeensa sivuun lasten takia, koska sitoumukset on hoidettava. Heidän vuoronsa koittaa sitten myöhemmin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3404
    2. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      17
      2632
    3. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      376
      2536
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      82
      1757
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      86
      1405
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1080
    7. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      70
      985
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      74
      955
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      27
      779
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      4
      734
    Aihe