Johannes kirjeissään

Usko Toivonen

Johanneksen kirjeet pitkälti ovat varoituskirjeitä jo silloisia antikristuksia vastaan.

Varoituksen sana kohdistui heihin, jotka kielsivät Kristuksen lihaan tulemisen ja näinollen myös Jeesuksen
kallisarvoisen veren merkityksen Golgatan ristillä ( Joh. 1:14., 1. Piet 1:18-19 )

Johannes kirjoittaa :

7. Sillä monta villitsijää on lähtenyt maailmaan, jotka eivät tunnusta Jeesusta Kristukseksi, joka oli lihaan tuleva; tämä tämmöinen on villitsijä ja antikristus.
2. joh. 1.

Syykin on aivan ilmeinen, antikristus ei siedä, että veren evankeliumia, Kristuksen evankeliumia, julistetaan.

28. Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut.
Apt. 20.

19. Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi
20. ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa.
21. Teidätkin, jotka ennen olitte vieraantuneet ja mieleltänne hänen vihamiehiänsä pahoissa teoissanne, hän nyt on sovittanut
22. Poikansa lihan ruumiissa kuoleman kautta, asettaakseen teidät pyhinä ja nuhteettomina ja moitteettomina eteensä,
23. jos te vain pysytte uskossa, siihen perustuneina ja siinä lujina, horjahtamatta pois sen evankeliumin toivosta, jonka olette kuulleet, jota on julistettu kaikessa luomakunnassa taivaan alla ja jonka palvelijaksi minä, Paavali, olen tullut.
Kol. 1.

- Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme - Joh. 1.

13

459

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JUMALAN HENKI JA ANTIKRISTUKSEN HENKI
      1.Joh.4:1-6
      ---
      4:1 Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.

4:2 Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
      4:3 ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa.
      -----
      Kristityltä kysytään viisautta voidakseen erottaa Jumalan Hengen muista hengistä. Emme saa olla liian herkkäuskoisia, vaan henget on koeteltava (1).

Siihen aikaan oli monia vääriä profeettoja liikkeellä, kuten tänäänkin on laita. Sen huomaamme tälläkin palstalla. Meidän on oltava varovaisia näitten suhteen.

Kristityillä on ”tieto” (2:3, 5,18, 3:14) ja heissä on ”jumalan siemen”, joka ”pysyy” (3:9).
      Oikeat kristityt tietävät mihin uskovat ja mihin ovat menossa.
      He ottavat vaarin varoituksista. He tietävät, että aika on paha ja noudattavat Pietarin kirjeen ohjetta:
      ” Pyrkikää sentähden, veljet, sitä enemmän tekemään kutsumisenne ja valitsemisenne lujaksi; sillä jos sen teette, ette koskaan lankea;...” ( 2.Piet. 1:10).

Kristinusko on uskoa siihen, että Jeesus on Kristus ja että Jeesus on historiallinen henkilö, joka tuli tähän maailmaan.
      ”Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme” (Joh.1:14).
      Tästä perustavasta uskonlauselmasta lähtee henkien koetteleminen.
      Tämä annettiin jo ensimmäisellä vuosisadalla merkiksi:
      ”Ei kukaan voi sanoa: Jeesus olkoon Herra, paitsi Pyhässä Hengessä” (12:3).
      (Tämän uskontunnustuksen antoi Tuomaskin; Joh.20:28/Vrt. 1.Joh.5:20. Jokainen aito kristitty yhtyy tähän tunnustukseen.)

• Tapio 522 ja Usko Toivonen henkiänne,jotta olette omasta mielestänne aitoja oikeita kristittyjä.

• Usko Toivonen

Hyvin kirjoitit.

• pitää ottaa huomioon jo edellinen 19. jae, joka puhuu "Isästä Jumalasta joka yksin on totinen Jumala, [Joh.17:3] Raamatun lukutapasi on sitä "asiayhteydestään irti revittyä" selitystä, joka tekee Raamatusta naurettavan ristiriitaisen. Vastaapa, Tapio 522 tähän: Onko Isä yksin totinen Jumala vai eikö ole? Valehteliko Jeesus Johannes 17:3 jaetta puhuessaan?

Johannes 17:3 ja 1.Joh.5:20 jakeiden välillä ei ole mitään ristiriitaa, kun otamme mukaan myös 1.Joh.5:19 jakeessa mainitun Jumalan, niin ymmärrämme että "hän, jonka Pojassa olemme, on totinen Jumala".

1. Johanneksen kirje 5 (KR 1992)
        "Me tiedämme olevamme Jumalasta, mutta koko maailma on Pahan vallassa. [Joh.17:15,16; 1.Kor.5:10]
        20 Me tiedämme myös, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, jotta tuntisimme hänet, joka on Todellinen. Ja tässä Todellisessa me elämme, kun olemme hänen pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on tosi Jumala ja iankaikkinen elämä." [Joh. 17:3,26]

´

´

• kysymyksen esittäjä

>>> Varoituksen sana kohdistui heihin, jotka kielsivät Kristuksen lihaan tulemisen ja näinollen myös Jeesuksen
      kallisarvoisen veren merkityksen Golgatan ristillä ( Joh. 1:14., 1. Piet 1:18-19 )

• Usko Toivonen

Kyse ei ole niinkään, mistään yksittäisestä kristillisestä suunnasta, vaan seurakuntien sisällä olevista tai seurakuntayhteydestä pois jättäytyneistä.

19. Meistä he ovat lähteneet, mutta he eivät olleet yhtä meidän kanssamme; sillä jos he olisivat olleet yhtä meidän kanssamme, niin he olisivat meidän kanssamme pysyneet; mutta heissä oli tuleva ilmi, että kaikki eivät ole yhtä meidän kanssamme.
        1. Joh. 2.

Harhaopeista, jotka myrkyttävät seurakuntia sisältäpäinkin.

Ja ikävä kyllä monta kertaa teologisen koulutuksen saaneitakin.

Esim. Jeesuksen neitseestäsyntyminen.

• Usko Toivonen kirjoitti:

Kyse ei ole niinkään, mistään yksittäisestä kristillisestä suunnasta, vaan seurakuntien sisällä olevista tai seurakuntayhteydestä pois jättäytyneistä.

19. Meistä he ovat lähteneet, mutta he eivät olleet yhtä meidän kanssamme; sillä jos he olisivat olleet yhtä meidän kanssamme, niin he olisivat meidän kanssamme pysyneet; mutta heissä oli tuleva ilmi, että kaikki eivät ole yhtä meidän kanssamme.
        1. Joh. 2.

1. Joh. 4:6
        Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, se kuulee meitä; joka ei ole Jumalasta, se ei kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.

KOLMINAISUUDEN HENKI !!

• Usko Toivonen
        lappix kirjoitti:

1. Joh. 4:6
        Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, se kuulee meitä; joka ei ole Jumalasta, se ei kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.

KOLMINAISUUDEN HENKI !!

Raamatun ilmoituksesta voi tietenkin poimia yksittäisiä kohtia ja sovittaa niitä itseensä.

Tuo esilleottamasi jae kuuluu Johanneksen ohjeeseen tunnistaa antikristus, siis joka opettaa sellaista oppia, mikä poikkeaa Johanneksen noudattamasta ja opettamasta opista.

2. Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
        ...
        6. Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, se kuulee meitä; joka ei ole Jumalasta, se ei kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.
        1. Joh. 4.

1. Joh. 2.

Johannes kehoittaa kaikkia pysymään oikeassa opissa ja kavahtamaan antikristuksia (1.Joh.2:18).

Vähän Aasian seurakunnissa vaikutti harhaopettajia (”antikristuksia” 1. Joh. 2:18, 19), aiheuttaen niille vakavan vaaran.
        Jeesuksen jumaluuden (1. Joh.5:20) kieltämisen ohella harhaopettajat myös kielsivät Jumalan Sanan ja käskyjen sitovuuden kristittyjen elämässä.
        He edustivat todennäköisesti alkavaa gnostismia.

Raamatun ilmoituksesta voi tietenkin poimia yksittäisiä kohtia ja sovittaa niitä itseensä.

Tuo esilleottamasi jae kuuluu Johanneksen ohjeeseen tunnistaa antikristus, siis joka opettaa sellaista oppia, mikä poikkeaa Johanneksen noudattamasta ja opettamasta opista.

2. Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
        ...
        6. Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, se kuulee meitä; joka ei ole Jumalasta, se ei kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.
        1. Joh. 4.

tunnustavat totuuden Jeesuksen sanoissa:
        Joh. 13:13
        Te puhuttelette minua opettajaksi ja Herraksi, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen.

Puhutteletteko te yhä Jeesusta jumalaksi? Jos niin on, niin olette epäuskoisia pakanoita molemmat. Älkää tulko neuvomaan tänne palstalle niitä, jotka uskovat, että Jeesus on Herra, muttei jumala.

• lappix kirjoitti:

tunnustavat totuuden Jeesuksen sanoissa:
        Te puhuttelette minua opettajaksi ja Herraksi, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen.

Puhutteletteko te yhä Jeesusta jumalaksi? Jos niin on, niin olette epäuskoisia pakanoita molemmat. Älkää tulko neuvomaan tänne palstalle niitä, jotka uskovat, että Jeesus on Herra, muttei jumala.

lappix:
        ---------------
        Edelleen Jeesus sanoo:
        Joh.13:20
        "Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ottaa vastaan sen, jonka minä lähetän, se ottaa vastaan minut; mutta joka ottaa vastaan minut, se ottaa vastaan hänet, joka on minut lähettänyt".
        --
        Tuomas otti vastaan Herransa ja Jumalansa!

• Tapio522 kirjoitti:

lappix:
        ---------------
        Edelleen Jeesus sanoo:
        Joh.13:20
        "Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ottaa vastaan sen, jonka minä lähetän, se ottaa vastaan minut; mutta joka ottaa vastaan minut, se ottaa vastaan hänet, joka on minut lähettänyt".
        --
        Tuomas otti vastaan Herransa ja Jumalansa!

on vakava epäuskoisuustrauma. Älä valehtele ihmisille, että Jeesus on jumala. Se on eksytystä.
        1.Kor.8
        5 Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja,
        6 niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.

Älkää nyt valehdelko ihmisille, koska valheen isä on perkele.

• Aamenaamen

Ei ole lisättävää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      176
      11175
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      54
      5318
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2555
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      37
      2246
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1771
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1664
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1310
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1256
    9. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1066
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      102
      991
    Aihe