Juomisesta

Oksennus ja yök

Juotteko usein likkaa viihteellä olessa? Mikä on mielestänne liikaa, ja mistä sen tietää?

14

338

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Silloin kun tulee oksennus nii on juonut liikaa.

      • Oksennus ja yök

        Varmaan tuohon oksennuksen herkkyyteen vaikuttaa aikapaljon mitä juo, kuinka nopeasti ja miten tottunut on alkoholiin.


    • 15 vuoden kokemuksel

      Kannattaa valita strategia jo ennen juomisen aloittamista. Panostaako pitkään ja kevyeen hiprakkaan (yli 6 tuntia), vai nopeaan nousukänniin joka päättyy kauheaan segikseen jo muutaman tunnin päästä aloittamisesta. Näiden yhdistäminen ei onnistu; kuten sananlasku sanoo, et voi syödä ja säästää kakkua.

      • Oksennus ja yök

        Millaisilla annoksilla onnistuu pitämään kevyen hiprakan 6 h ajan joka tuntuu hyvältä? En ole 10v kokemuksella onnistunut löytämään mitään sopivaa märää, (vai olisko kysymys vain harjoituksen puuttesta, kun en juo alkoholia kuin viihtellä olessa, ja käyn viihtellä harvoin). Homma mene helposti siihen, että illan jälkeen, ja oikeastaan myös illan aikana, tuntuu siltä, että on tullut otettua liikaa vaikka pysyn tolpillani, en oksenna (nimimerkistä huolimatta), käyttäydy siivottomasti, tai edes kärsi kovaa krapulaa, mut jotenkin vain on sellainen pahan viinan maku suussa ja vetämätön/väsynyt olo iskee. Miltä suunnilleen seuraava määrä mielestäsi kuulostaisi 7,5 h ajan, vähän yli 70 kg henkilölle:

        5 kpl Long drink (0,33l, 5,5%)
        2 kpl Siideriä (0,5l, 4,5%)
        1 kpl Shotti
        4 kpl Kossu sekoitusta (4 cl kossua per annos)


    • Jos olen sillä tavalla viihteellä, että voisin etsiä se... sielunkumppania, niin juomisena menee toisella näistä kahdesta tavasta:

      1) Juon liian vähän. Tulen juovuksiin, mutta en rohkaistu tarpeeksi, vaan vietän illan kavereiden kanssa vain hieman normaalia rohkeammin jutustellen. Selvinpäin esimerkiksi joku elokuva on "aika kehno", tässä kännissä "ihan paska". Tyttöjä en siis uskalla lähestyä, ja vaikka uskaltaisinkin, osaisin sanoa vain "moi" ja "no, pidähän hauskaa, niin minäkin... yritän".

      2) Juon liikaa. Rohkaistun ja puhun tytöillä täysin hervottomia juttuja, joihin he reagoivat sillä ainoalla oikealla tavalla: "pitäiskö sun lähtee jo kotiin, menee vähän yli toi sun juttus". Bonuksena tässä on viikkoja kestävä morkkis ja voimakas tarve eristäytyä muista ihmisistä.

      Parin kakkostyypin ryyppäjäisen jälkeen olen selvästi keskittynyt ykköslaatuun. Useimmiten istunkin vain illalla parin tuopin ajan kanssa kaverin kanssa, puin nopeasti työasiat ja tuoreimmat kulttuuriuutiset (elokuvat ja joskus pelit) läpi ja siinä se. Naisia ei totisesti niinä iltoina näy korkeintaan kuin sivusilmällä havaittuna kaikenkarvaisten hampuusien syleissä. Eipä ole krapulaa!

      • Oksennus ja yök

        Oletko kokeillut olla viihteellä ilman alkoholia ja mitkä ovat fiilikset oleet silloin? Mulle tuo alkoholi ei ole useinkaan aiheuttanut mitään rohkaistumista, ja usein tunteet ovat vain jotenkin laimenneet kännissä siten, etten osaa tarttua edes selviin tilaisuuksiin.


      • Oksennus ja yök kirjoitti:

        Oletko kokeillut olla viihteellä ilman alkoholia ja mitkä ovat fiilikset oleet silloin? Mulle tuo alkoholi ei ole useinkaan aiheuttanut mitään rohkaistumista, ja usein tunteet ovat vain jotenkin laimenneet kännissä siten, etten osaa tarttua edes selviin tilaisuuksiin.

        Taisin joskus nuorempana kerran olla yksin ja ilman alkoholia. Siellä nousuhumalaisten joukossa tulee hyvin äkkiä orpo olo, ja vielä paljon herkemmin sitä ajautuu omiin oloihinsa, eli käytännössä alkaa miettiä, lähteekö pois samantien vai vasta 5 minuutin päästä. Minusta on sitä paitsi hieman huonoa käytöstä patsastella vesiselvänä siellä, missä jokseenkin kaikki muut ovat humalassa, eli missä edes pieni humala ikään kuin kuuluu asiaan. Ikään kuin olisi siellä naureskelemassa humalaisten toilailuille, kun itsellä ei ole riskiä asettaa itseään alttiiksi harmittomillekaan toilailuille.


    • 1+5

      Kunnolla kännissä olen ollut viimeksi joskus 2005, sen jälkeen on aina tullut kohtuudella otettua. En ole mikään kova juomaan ja viina menee yleensä siten päähän että ensin alkaa väsyttämään, sitten vituttamaan ja vasta sitten menee jalat alta, muisti/järki ei koskaan lähde, eikä oksennus tule, sillä lopetan jo kauan ennen sitä juomisen. Humalassa olen vain kerran joskus teininä kiljua juotuani oksentanut.

      • Oksennus ja yök

        Missä kohtaa sä ajattelet tai mietit, että tuliko otettua liikaa, vai tarkoititko kohtuudella sitä, että käytät alkoholia siten ettei koskaan tule tunnetta, että tuli otettua liikaa? Meneekö sulla raja siinä kun alkaa väsyttämään, vai onko se jo siinä kun alkaa vituttamaan, vai siinä kun menee jalat alta, vai onko se enemmän fiiliksistä kiinni. Tarkoitain, että jos väsähtää jo alku illasta niin varmaan voi laittaa harmittamaan ja ajattelemaan tuliko otettua liikaa, vaikka lopettaisi juomisen siihen, tai jos on hyvät fiilikset niin ei joku totaalinen väsähtäminen loppu illasta viinan takia välttämättä harmita tippaakaan.


    • Siitä tulee tänä vuonna kymmenen vuotta kun olen viimeksi ottanut niin paljon että oksennus lähti ja tuli paha morkkis, puhun silloin aivan mitä sattuu. Tuon kerran jälkeen aina vaan kohtuudella että ei ikinä liikaa, kun on oppinut tunnistamaan missä kohtaa kannattaa rajoittaa. Niin ja kaikki tuntuu silloin kauniilta, ehdottelen yleensä aika rivoja juttuja. Mutta ongelma tuossa tilassa on että se jää vain puhumisen asteelle ja mikään ei toteudu ts. olen kyvytön silloin tekemään mitään.

    • sir_eino

      Joskus juon liikaa. Mutta en aina. Joskus käyn viihtellä selvänä. Joskus juon muutaman. Joskus vedän kännit.

      Krapula on hyvä mittari. Jos mulla ei ole minkäänlaisia huonon olon tuntemuksia ja herään kohtuullisen pirteänä en ole juonut liikaa. Joku 4-6 tuoppia aiheuttaa kyllä kevyen nousuhumalan etenkin jos juon ne nopeasti mutta seuraavana päivänä olen ihan toimintakunnossa.

      • Oksennus ja yök

        Yhteenvetona siis, olet havainnut itsellesi useasti ihan sopivaksi määräksi 4 - 6 tuoppi iltaa kohden, ilman että tulee moraalista/fyysistä morkkista siitä, että vähempi olisi ollut parempi? Vai tulkitsinko nyt väärin? Kiinostaisi millaisilla määrillä ja tavalla juotuna ihmiset yleensä onnistuu pitmään hyvän olon tunteen mukana.

        Itse en muista viimeisen 5 vuoden aikana melkein yhtään tapausta, että alkoholin käyttöni olisi ollut osallisena hyvän olon tunteeseeni, ja oikeastaan vähän sen takia kyselenkin ja pyrin etsimään missä voisi mätätä, (kun sellaisiakin tapauksia muistan joskus olleen). Mitä ajattelet tuosta määrästä jonka kirjoitin tuohon yhteen viestiin, (tosin viimeisenä puolena tuntina meni alas vain alkoholitonta ja ekana 45 minuutin sisällä tuosta määrästä meni kaksi long drikkiä ja yksi siideri, ja nuo kossu sekoitukset ja shotti meni 2 h sisällä (baarissa), ja muut meni siinä alku illasta ennen 45 minuutin baari siirtymä jolloin kurkusta ei mennyt mitään alas). En oikeasti tiedä, mikä määrä niissä sekoituksissa oli kossua (eli varmaan voi olla ollut vähemmänkin), mutta kuitenkin ei tuo kokonais juoma määräni 7,5 tuntiin suhteuttuna mielestäni kauhean isolta kuulosta (vai kuulostaako?), ja siitä huolimatta juomisesta tuli lähinnä vain vetämätön olo (siis jo illan aikana) ja sen takia sitten paska fiilis ja ajatukset että tulikohan otettua liikaa. Paras fiilis oli lähinnä sen 45 minuutin jälkeen jolloin ei ollut tullut otettua mitään.


      • sir_eino
        Oksennus ja yök kirjoitti:

        Yhteenvetona siis, olet havainnut itsellesi useasti ihan sopivaksi määräksi 4 - 6 tuoppi iltaa kohden, ilman että tulee moraalista/fyysistä morkkista siitä, että vähempi olisi ollut parempi? Vai tulkitsinko nyt väärin? Kiinostaisi millaisilla määrillä ja tavalla juotuna ihmiset yleensä onnistuu pitmään hyvän olon tunteen mukana.

        Itse en muista viimeisen 5 vuoden aikana melkein yhtään tapausta, että alkoholin käyttöni olisi ollut osallisena hyvän olon tunteeseeni, ja oikeastaan vähän sen takia kyselenkin ja pyrin etsimään missä voisi mätätä, (kun sellaisiakin tapauksia muistan joskus olleen). Mitä ajattelet tuosta määrästä jonka kirjoitin tuohon yhteen viestiin, (tosin viimeisenä puolena tuntina meni alas vain alkoholitonta ja ekana 45 minuutin sisällä tuosta määrästä meni kaksi long drikkiä ja yksi siideri, ja nuo kossu sekoitukset ja shotti meni 2 h sisällä (baarissa), ja muut meni siinä alku illasta ennen 45 minuutin baari siirtymä jolloin kurkusta ei mennyt mitään alas). En oikeasti tiedä, mikä määrä niissä sekoituksissa oli kossua (eli varmaan voi olla ollut vähemmänkin), mutta kuitenkin ei tuo kokonais juoma määräni 7,5 tuntiin suhteuttuna mielestäni kauhean isolta kuulosta (vai kuulostaako?), ja siitä huolimatta juomisesta tuli lähinnä vain vetämätön olo (siis jo illan aikana) ja sen takia sitten paska fiilis ja ajatukset että tulikohan otettua liikaa. Paras fiilis oli lähinnä sen 45 minuutin jälkeen jolloin ei ollut tullut otettua mitään.

        "Yhteenvetona siis, olet havainnut itsellesi useasti ihan sopivaksi määräksi 4 - 6 tuoppi iltaa kohden, ilman että tulee moraalista/fyysistä morkkista siitä, että vähempi olisi ollut parempi? Vai tulkitsinko nyt väärin? Kiinostaisi millaisilla määrillä ja tavalla juotuna ihmiset yleensä onnistuu pitmään hyvän olon tunteen mukana."

        4-6 tuoppia takaa sen että:
        a) ei tule välttämättä sellaista fiilistä että on ihan pakko saada vielä yksi
        b) en ole havaittavassa humalassa mutta miedosti päihtynyt
        c) ei tule krapulaa

        Kun ottaa muutaman säilyy se kontrolli. Kun alkaa humaltua niin sitten yleensä juo aivan liikaa. Kyllähän sen tuolla baareissakin näkee. Joko jengi ottaa muutaman tai sitten ihan älyttömät lärvit. Kun alkaa nousta kunnolla päähän tulee helposti otettua vielä yhdet. Ja vielä yhdet. Mutta kun ei päästä itseään siihen tilaan niin ei tarvitse halailla vessanpönttöä aamulla.

        Eikä mulle morkkista tule vaikka heräisin Kisiksen putkasta. No okei, tulee. Mutta ei mulle mistään peruskännistä morkkis tule jos en hölmöile.

        "Mitä ajattelet tuosta määrästä jonka kirjoitin tuohon yhteen viestiin, (tosin viimeisenä puolena tuntina meni alas vain alkoholitonta ja ekana 45 minuutin sisällä tuosta määrästä meni kaksi long drikkiä ja yksi siideri, ja nuo kossu sekoitukset ja shotti meni 2 h sisällä (baarissa), ja muut meni siinä alku illasta ennen 45 minuutin baari siirtymä jolloin kurkusta ei mennyt mitään alas)."

        Joit alussa selvät nousut ja päästit laskuhumalan päälle. Ei ihme että väsytti. Mulle ainakin käy niin että jos kiskon vaikka kolme tuoppia tuntiin ja olen loppuillan teenlitkijä tai otan hitaasti yhden ja sitten toisen niin saan lähteä kotiin nukkumaan aika ajoissa.


      • Oksennus ja yök
        sir_eino kirjoitti:

        "Yhteenvetona siis, olet havainnut itsellesi useasti ihan sopivaksi määräksi 4 - 6 tuoppi iltaa kohden, ilman että tulee moraalista/fyysistä morkkista siitä, että vähempi olisi ollut parempi? Vai tulkitsinko nyt väärin? Kiinostaisi millaisilla määrillä ja tavalla juotuna ihmiset yleensä onnistuu pitmään hyvän olon tunteen mukana."

        4-6 tuoppia takaa sen että:
        a) ei tule välttämättä sellaista fiilistä että on ihan pakko saada vielä yksi
        b) en ole havaittavassa humalassa mutta miedosti päihtynyt
        c) ei tule krapulaa

        Kun ottaa muutaman säilyy se kontrolli. Kun alkaa humaltua niin sitten yleensä juo aivan liikaa. Kyllähän sen tuolla baareissakin näkee. Joko jengi ottaa muutaman tai sitten ihan älyttömät lärvit. Kun alkaa nousta kunnolla päähän tulee helposti otettua vielä yhdet. Ja vielä yhdet. Mutta kun ei päästä itseään siihen tilaan niin ei tarvitse halailla vessanpönttöä aamulla.

        Eikä mulle morkkista tule vaikka heräisin Kisiksen putkasta. No okei, tulee. Mutta ei mulle mistään peruskännistä morkkis tule jos en hölmöile.

        "Mitä ajattelet tuosta määrästä jonka kirjoitin tuohon yhteen viestiin, (tosin viimeisenä puolena tuntina meni alas vain alkoholitonta ja ekana 45 minuutin sisällä tuosta määrästä meni kaksi long drikkiä ja yksi siideri, ja nuo kossu sekoitukset ja shotti meni 2 h sisällä (baarissa), ja muut meni siinä alku illasta ennen 45 minuutin baari siirtymä jolloin kurkusta ei mennyt mitään alas)."

        Joit alussa selvät nousut ja päästit laskuhumalan päälle. Ei ihme että väsytti. Mulle ainakin käy niin että jos kiskon vaikka kolme tuoppia tuntiin ja olen loppuillan teenlitkijä tai otan hitaasti yhden ja sitten toisen niin saan lähteä kotiin nukkumaan aika ajoissa.

        Kiitos vastauksesta. Tuossa taitaa olla jotain kokeilemisen arvoista. Kannattaisko mun seuraavalla kerralla kokeilla juoda tasaisesti 1-3 alkohollillista juomaa per tunti, vai millaista määrää ja tahia uskaltaisit suositella 73 kg henkilölle, ettei väsymys tai liika humala iske esim. 7,5h aikana?

        Tosiaan mua alkaa ketuttamaan eniten juuri se, että olen väsähtänyt jo puolissa välin (esim. saunotaan ja juodaan kaverien kanssa ensin), josta seuranut usein jonkinlainen vetämätön olo ennen kuin on saannut jalkaa edes baariin/ihmistenilmoille laitettua. Oksennukseen asti en käytännössä juo nimimerkistä huolimatta, tai edes mitään kovaa krapulaa pode, vaan tosiaan lähinnä tuon _ennen aikainen_ väsähtämisen ja viinan maun takia (en oikeasti pidä, lähinnä juon kun sitä nyt on vain on tarjolla ja seuran vuoksi) mietin mikä hitto asiassa on kun, toiset näyttää jaksavan mennä pirteänä vaikka lasi/tölkki näyttää olevan koko ajan kädessä. Jos väsähtää/rohjahtaa omaan sänkyyn 5 reikä reikä, niin ei se mua juuri harmita, mutta kun tosiaan ite jostain syystä väsähdän yleensä jo ennen kuin pääsen baariin, ja baarissa lähinnä vain haukoututtaa (vaikka en sitä muille näkyvästi ilmaise), ja jos joku vastakkaisenkin sukupuolen edustaja tulee juttelmeaan tai sanoaa moit, niin totetaa lähinnä "ai jaa, moi vaan", niin sitä jotenkin harmittaa seuraavana päivänä ettei ole tarttunut tilaisuuksiin tai pyrkinyt aktiivisesti juttusille tai luomaan kontaktia.

        Miten paljon yleiskunnolla mahtaa olla merkitystä, eli jos hyvä peruskunto, niin onko silloin myös kestävämpi viinapää, vai meneekö enemmän vain painon mukaan, tai sen mukaan miten tottunut on juomaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      570
      3780
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3278
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2771
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2699
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2094
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2051
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1857
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1825
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1740
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1709
    Aihe