Terve palstaveljet. Haluaisin tiedustella, miten itse kukin viettää tätä kristittyjen surujuhlaa? Nuoruudessani koin pääsiäisen aina todella ahdistavana juhlana, ja usein pohdiskelin sen funktiota. Pitkänä perjantaina piti pukeutua mustaan ja kuunnella synkkiä saarnoja kirkossa. Nykyään olen ateisti ja pidän kristillisä juhlia lähinnä teatterina, mutta ajattelin kuitenkin tulevana pääsiäisenä katsoa The Passion of Christ -elokuvan ja juoda "Jeesuksen verta". Miten Sinä aiot viettää pääsiäisen?
Pääsiäinen lähestyy
25
147
Vastaukset
Ja sama juhlapyhä löytyy muistakin pakanauskonnoista
- En siis vietä sitä sen kummemin mitä muitakaan pyhiä. katon leffoja, juttelen kavereille jne..- Ylistän Häntä
Eikö ateistit tiedä että Pääsiäinen on ilojuhla? Jeesus Messias nousi kolmantena päivänä kuolleista! Hän elää aina ja iankaikkisesti. Hän istuu valtaistuimellaan ja Hänellä on Kuoleman ja Tuonelan avaimet.
- Ylistän Häntä
Pääsiäinen on ilon juhla, koska Jeesusta voi mätkiä lihanuijalla ja valmistaa Hänestä lihapullia.
Ylistän Häntä kirjoitti:
Eikö ateistit tiedä että Pääsiäinen on ilojuhla? Jeesus Messias nousi kolmantena päivänä kuolleista! Hän elää aina ja iankaikkisesti. Hän istuu valtaistuimellaan ja Hänellä on Kuoleman ja Tuonelan avaimet.
Mithra eli Mitra oli muinaispersialainen, alkujaan intialainen jumaluus. Mithra oli alkujaan ehkä auringon jumala, myöhemmin hänet käsitettiin myös valan ja uskollisuuden jumalaksi, totuuden ja oikeuden suojelijaksi. Mithran palvonta oli jo varhain levinnyt Vähä-Asiaan, jossa se sai vaikutteita Apollonin ja Hioksen kulteista. Ensimmäisinä vuosisatoina ajanlaskun alun jälkeen Mithran palvonta levisi salaseuraisuudeksi muuttuen kautta Rooman valtakunnan saaden kannatusta varsinkin sotilaiden ja vähäaasialaisten kauppiaiden piirissä.
Palvontapaikkoina olivat keinotekoiset luolat (Mithraeum), joiden alttariin oli kuvattu alkuhärkää surmaava Mithra. Kulttiin kuului mm. eräänlainen sakramenttiateria ja kaste. Mithran palvonta kilpaili kristinuskon kanssa ja lakkasi vasta 400-luvulla, kun kirkko omi Mithran päivän Jeesuksen syntymäpäiväksi.
Mithra-kultilla oli paljon samoja piirteitä kristinuskon kanssa, mm. kaste ja ehtoollinen, paimenet todistamassa uuden jumalan syntymää, usko sielun kuolemattomuudesta, ylösnousemus sekä viimeinen tuomio. Onkin sanottu Malline:Kuka?, että ellei Kristus olisi valloittanut maailmaa, sen olisi tehnyt Mithra.
- Wikipediaatac kirjoitti:
Mithra eli Mitra oli muinaispersialainen, alkujaan intialainen jumaluus. Mithra oli alkujaan ehkä auringon jumala, myöhemmin hänet käsitettiin myös valan ja uskollisuuden jumalaksi, totuuden ja oikeuden suojelijaksi. Mithran palvonta oli jo varhain levinnyt Vähä-Asiaan, jossa se sai vaikutteita Apollonin ja Hioksen kulteista. Ensimmäisinä vuosisatoina ajanlaskun alun jälkeen Mithran palvonta levisi salaseuraisuudeksi muuttuen kautta Rooman valtakunnan saaden kannatusta varsinkin sotilaiden ja vähäaasialaisten kauppiaiden piirissä.
Palvontapaikkoina olivat keinotekoiset luolat (Mithraeum), joiden alttariin oli kuvattu alkuhärkää surmaava Mithra. Kulttiin kuului mm. eräänlainen sakramenttiateria ja kaste. Mithran palvonta kilpaili kristinuskon kanssa ja lakkasi vasta 400-luvulla, kun kirkko omi Mithran päivän Jeesuksen syntymäpäiväksi.
Mithra-kultilla oli paljon samoja piirteitä kristinuskon kanssa, mm. kaste ja ehtoollinen, paimenet todistamassa uuden jumalan syntymää, usko sielun kuolemattomuudesta, ylösnousemus sekä viimeinen tuomio. Onkin sanottu Malline:Kuka?, että ellei Kristus olisi valloittanut maailmaa, sen olisi tehnyt Mithra.
- WikipediaMyös ristinkuolema löytyy ja ylösnousemus 3 päivän päästä. Kuten myös Dionysiksellä.
Jos joku leffa pitää katsoa niin vaikkapa sitten Monty Pythonin Brianin elämä, mutta luulenpa että itselläni pääsiäinen menee Xboxia pelatessa. Battlefield Bad Company 2:n multiplayer on sen verran koukuttava että sitä voi helposti tahkota neljä päivää putkeen väsymättä.
- Mene kirkkoon
Tuo kuulostaa niin jotenkin säälittävältä jonkun pelikonsolin kimpussa äheltää,,aikuinen mies!?
- balle242525
Mene kirkkoon kirjoitti:
Tuo kuulostaa niin jotenkin säälittävältä jonkun pelikonsolin kimpussa äheltää,,aikuinen mies!?
Kuulostaapa sitten erittäin fiksulta mennä hullujenhuoneeseen palvomaan parrakasta mielikuvituskaveria.
- DarkNH
balle242525 kirjoitti:
Kuulostaapa sitten erittäin fiksulta mennä hullujenhuoneeseen palvomaan parrakasta mielikuvituskaveria.
Huomaa ettei Wanhoislestadiolaisille ostettu pleikkari ykköstä ja Doom;kin jäänyt kokematta :D
Minulle pelaaminen on hauskaa väkivaltaviihdettä jossa kokee onnistumisen iloa ja kehittymistä. - sErpiEntE
Mene kirkkoon kirjoitti:
Mitäs sinä siinä jeesustelet, oletko itse ikinä videopelejä edes kokeillut?
Ei pelaaminen ole sen säälittävämpää puuhaa kuin lukeminen, elokuvissakäynti, telkkarin katselu, tai mikään muukaan vastaava nykyaikainen "sirkushuvi". Kivasti saa ylimääräistä aikaa kulumaan videopelien parissakin. Henkilökohtaisesti pidän noista kaikista edellämainituista aktiviteeteista, vaikka olenkin aika valikoiva sen suhteen mitä milloinkin pelaan, luen, seuraan, tai käyn katsomassa.
Tuota nimimerkissäsi mainostamaasi aktiviteettia en itse kyllä ymmärrä minkäänlaisena viihteenä saati muuten järkevänä ajankäyttönä. Älyttömän pitkäpiimäistä ja itseääntoistavaa puuhaa kuunnella samat vanhat paimentolaissadut vuosi vuoden perään epämukavilla puupenkeillä jäykästi pököttäen. Makunsa tietysti kullakin, mutten minä vaan ymmärrä miksei päivästään voisi niitä paria ylimääräistä tuntia käyttää johonkin oikeasti mukavaan ja mielekkääseen.
- -
Lapsuudessa pääsiäisessä parasta oli lauantai, jolloin tekeydyttiin noidiksi ja palvottiin Saat.. ei kun siis kerjättiin karkkia. Nyt se ei merkitse minulle yhtään mitään enkä varmaankaan tee mitään erityistä.
- T.
Sama kait se on juot ns jeesuksen verta eli viiniä tai sitten nielet poikaystäsi spermaa.
Minun mielestä se sperman nieleminen on paljon pahempaa. - T.
Ajattelen homoilua koko pääsiäisen, runkkaan ja annan sperman kuivua puskaani. Pitäähän miehen tuoksua mieheltä. Ai vittu, että MINULLA on hauskaa.
- huomisen huolia ei
Uskon Jumalaan ja lapsuudessanikin eno le kenenkään nähnyt pukeutuvan mustiin ja synkkiin pääsiäisenä. Päinvastoin sileunviholisten palvelijoiden olen kyllä nähnyt usein pukeutuvan synklälä tavalla.
Minulla ei ole mitään pakkovelvoitteita pääsiäisen vieton suhteen. Eiköhän jokainen saa viettää juhlaa niin kuin parhaaksi näkee. En vole vielä tehnyt mitän suunnitelmia.
Mikä nyt tavanomaiseen päivärutiiniin:työ, vapaa-aika, ym. Luotan että Taivaallinen Isäni suunnittelee ja ohjemoi pääsiäisenkin viettoni. Eletään nyt tätä päivää ja hetkeä.Musiikkia kuunnellen ja tässä sinullekin eräs esim. jonka voi jokainen käsittää omalla tavallaan. http://www.youtube.com/watch?v=Aw3NS2LzcNA
Olen sitä ikäluokka, joka muista vielä ne ajat noin 1970 kun vuodessa oli muutama viikonloppu = rukouslauantai, jolloin ravintoloissa ei saanut soittaa musiikkia mutta ryypätä sai.
Kai se oli taivaallisen isä tahto tai sitten ei.
- Nimi merkki
Vapaapäivät ilman mitään pakollsita tekemistä ovat aina kivoja. Laitan joitain oikein hyvää herkkuruokaa, mahdollisesti lammasta kun sitä on pääsiäisenä runsaasti tyrkyllä lähikaupassa ja lueskelen kirjastosta lainaamiani mielenkiintoisia kirjoja ja katselen hyviä elokuvia. Välillä huudatan levarissa jotain syntisen groovaavaa musikkia naapureidenkin iloksi. Mukavaa ja nautinnollista laiskottelua siis etupäässä.
- jep jep
heh... pääsiäinen on yhtä kristillinen juhla kuin joulukin... sekin on varastettu toiselta uskonnolta, käännytys taroituksiin alunperin
- tuteet kuohuvat, vai
Varastaminen on osa Kristittyä perinnettä.
Vapaata, joten luultavasti näytön ääressä pelaillen ja kaipa sitä vois siivoillakin. (:
- pääsiäinen on
aina ollut keltainen ja munarikas juhla. Paljon suklaamunaa suuhun, nam nam ;D
- Dara
Valvon illalla pitkään ja nukun aamulla pitkään. Valmistan mieheni kanssa herkullista ruokaa ja leivotaan luultavasti mustikkapiirakkaa, jotta saadaan pakastinta tyhjemmäksi. Katsellaan leffoja, luetaan hyviä kirjoja ja lehtiä ja saatetaan yhtenä iltana naukkailla hieman juomapuoltakin. Siinä samalla saattaa tulla loiloteltua SingStaria nuotin vierestä ja pahasti... Siivoillakin pitäisi kun kerrankin on vapaata.
Pääsiäiskoristeita laitan kranssin oveen ja haaveilen saavani ruohon niin pitkäksi, että se edes vartin näyttäisi kauniilta ja hienolta, jotta siihen hetkeksi voisi pistää pari keltaista koristetipua. Jälkimmäinen tosin tuskin onnistuu, sillä taloudessamme asuu naukuvia hirviöitä, jotka muuttuvat lihansyöjistä vegaaneiksi samantien kun ruohoa alkaa yhtään mullasta puskea ylöspäin. Nämä naukuvaiset omaavat myös ilmiselvästi yliluonnollisia kykyjä, sillä ne löytävät hetkessä kirjahyllyn kulmauksiin piilotetut ruohoviljelmät, ja saadakseen ne kynsiinsä oppivat tarvittaessa vaikka lentämään ja kulkemaan suljettujen ovien läpi... Siltä minusta ainakin välillä tuntuu. - DarkNH
En ole miettinyt pääsiäistä. Minulle se merkitsee sitä että kaupat ovat kiinni ja useampi kaveri saattaa olla vapaalla kaljoittelemassa.
Eli varmaan olen kaljoittelemassa kavereiden kanssa jossain kadulla, baarissa tai lähiössä. - vihtuilija
Kyllähän siinä taitaa niin käydä, että tulen uskoon! Saarnailen jeesusta ylistäen. Tosin siinä on kyseessä vartti hihhuliksi tuleminen. Miltäs kuulostas jos vaikka tekisin jonkin jeesus-laulu lallatuksen? Sankoin joukoin ateistit kääntyilevät pimeydestä valoon!:D:D
- Tipu!
Pääsiäisen Herra:
http://www.youtube.com/watch?v=tTUz1UVzgLY
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367549Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361833Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251830- 911593
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791515Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104958- 49890
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28800- 31749
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja21709