Kartta ennen lokan tekoaltaan rakentamista?

kartta cache

Mistä mahtais löytyä tarkka suomen kartta ennen Lokan tekoaltaan rakentamista? kiinnostaisi nähdä mistä kohdin Luiro joki virtasi alkujaan ja missä kohtaa oli suomen suurin suo Posoaapa !

12

4831

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toinen nimimerkki

      Tarkkoja karttoja ei ole olemassakaan, eikä tule olemaan. Kaikki kartat ovat enemmän tai vähemmän epätarkkoja.

    • P.Erämies

      Suht hyvän kartan(Lokka ennen/Lokka jälkeen) muistan olleen 70-luvun keskikoulun pehmeäkantisessa luonnontieteen kirjassa.
      T. P.Erämies

    • pyssis
    • Luulisi että altaasta olisi tosi tarkka topografia, koska se on kartoitettu kuivana ollessa. Syvyystiedoista joen sijainnin voinee päätellä

    • eskoroinen

      Tuli joskus Posoaapaa talsittua.Iso oli ku mikä.Ja näin senkin kun kylät peittyivät vesimassojen alle.Sama juttu Porttipahtaalla.Penkkamiehenä tuli patoa rakennettua ja sahanjauholla vuotokohtia tilkittyä.
      Se oli sitä aikaa....

      • allasevakko

        Alueesta on otettu ilmakuvat 1955 ja joskus 60-luvulla. Niitä voi tilata karttakeskuksesta.


    • rytmimunat

      Viimeinen peruskarttalehti saatiin tehtyä suomesta 1977 ja Lokan tekoallasta alettiin täyttää 1967. On mahdollista, että alueesta on olemassa vanha peruskartta.
      Kysypä maanmittaustoimistosta.

    • oli hyvä laki se

      Ja Sompion lakiki on mennyttä, kerran Sompio on veden alla.

    • karttaharrastaja
    • löytyy

      Luin tämän vähän myöhässä. Alueen vanhoja näköiskarttoja voi tilata Rovaniemeltä Maanmittauslaitokselta.

    • korvanen

      Samuli Paulaharjun kirjassa "Sompio-Luiron korpien vanhaa elämää" WSOY ,1939 on hauska ilmeisesti Paulaharjun piirtämä kartta Sompiosta Pelkosenniemi - Luirojärvi ja Nuorttitunturi - Peurasuvanto.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Merikarvian nuoriso

      taitaa olla persukasvatuksen tuotosta kun jopa kirkkoherralla palaa käämit näihin paskahousuihin :D
      Yleistä Satakunnasta
      95
      5516
    2. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      72
      3716
    3. Antaisitko mies minulle jonkun vinkin

      Että tietäisin, että minun kannattaa uskoa vielä meihin. Nyt just heikko hetki ja usko meinaa loppua. Pelkään, että tila
      Ikävä
      105
      3312
    4. Aitolais-kirkkoherran rippileirille tyly loppu

      Merikarvian rippileiriä vetänyt kirkkoherra Tom Broberg ajautui törmäyskurssille rippileiriläisten kanssa ja ylempi taho
      Luterilaisuus
      190
      2997
    5. Naiselle, rakkaalle!

      Pitäiskö nyt vähän jutella, on se sitten mitä tahansa. Mä oon sun puolella, hiljaisuutes aion rikkoa. Tulen vaikka karmi
      Tunteet
      42
      2921
    6. Kuvaile kaivattusi ulkonäköä?

      Asiallista keskustelua kiitos! Itse vastaan, naisella on isot rinnat.
      Ikävä
      117
      2091
    7. Tästä tiedämme että raamattu ON muutettu

      https://rivalnations.org/censored-bible/ Raamattusi on sensuroitu Raamattu, joka sinulla on kotonasi tai taskussasi, on
      Hindulaisuus
      622
      1868
    8. Morning has broken

      Simmut aukaistaan. Ja noustaan päivään valkeaan. Hyvää huomenta. 😊☀️🍳☕❤️
      Ikävä
      168
      1714
    9. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      18
      1354
    10. Ihanaa Juhannusviikkoa kaikille

      Erityisesti eräälle erityiselle Pupuselle🥹😍🐇🌿🌼 Tämä varmaan taas poistetaan kuitenkin, mutta kokeilen onneani✌🏻
      Sinkut
      149
      1322
    Aihe