on meneillään. Miten seurakunnissamme on huomioitu tämä. Monessako seurakunnassa esim. tarjoiltava kahvi on Reilun kaupan kahvia? Tai tee?
Reilun kaupan viikko
37
182
Vastaukset
- 11+6
En juo kumpaakaan eikä ole vara istua kirkkokahveilla.
- Sama vika
"En juo kumpaakaan eikä ole vara istua kirkkokahveilla."
Minäkin se tapaan lähinnä ryystää Lidlin oluita.
- nupukivinen
Minusta kirkkokahvien pitäisi olla ilmaisia tilaisuuksia kaikille. itä-Suomessa ne ovatkin ja päälle ystävällistä käytöstä. Samaa ei voi sanoa Turussa.
- jo vain
Jo vain, taas päästiin tämän aloituksen myötä lempiasiaan. Kertoisitko missä ne ilmaiskahvit oikein tarjotaan.
- reilu reiluna
Reilumpaa olisi lopettaa moisten huumeiden käyttö kirkossa kokonaan. Kirkkoviinin juontia voi jatkaa, jos käytetään kotimaisia lähiviinejä. Ei ole reilua tuoda tuotteita maapallon toiselta puolelta ja saastuttaa palloamme.
- marmaikki
No, ihan noin tiukkalinjaiseksi en rupeaisi. Tuo saastutushomma on yllättävää. Joskus maapallon toiseltapuolen tuotu on vähemmän luontoa kuormittavaa. ajattelen nyt lähinnä maataloutta ja rikasteita jotka valuvat Itämereen.
kirkkokahvit pitäisi olla ilmaisia seurakuntalaisille, kuten joku jo mainitsi. Maksu eriarvoistaa kahvittelijoita. Minua häiritsee tämä kirkkokahvien ja luentojen maksullisuus. ihan kuin karsittaisiin ihmisiä pois. Viineistä en sano mittää. - viinikellarissa käyn
Kirkkoviinihän on Valamon omaa viiniä eli lähiviiniä
- Pitkästi samoin
marmaikki kirjoitti:
No, ihan noin tiukkalinjaiseksi en rupeaisi. Tuo saastutushomma on yllättävää. Joskus maapallon toiseltapuolen tuotu on vähemmän luontoa kuormittavaa. ajattelen nyt lähinnä maataloutta ja rikasteita jotka valuvat Itämereen.
kirkkokahvit pitäisi olla ilmaisia seurakuntalaisille, kuten joku jo mainitsi. Maksu eriarvoistaa kahvittelijoita. Minua häiritsee tämä kirkkokahvien ja luentojen maksullisuus. ihan kuin karsittaisiin ihmisiä pois. Viineistä en sano mittää."Minua häiritsee tämä kirkkokahvien ja luentojen maksullisuus. ihan kuin karsittaisiin ihmisiä pois."
Juu, kyllä kahvit pitäisi ilmaiseksi saada jos samalla joutuu kuuntelemaan jonkin tyhjänpäiväisen luennon. - Nipotus huittiin
marmaikki kirjoitti:
No, ihan noin tiukkalinjaiseksi en rupeaisi. Tuo saastutushomma on yllättävää. Joskus maapallon toiseltapuolen tuotu on vähemmän luontoa kuormittavaa. ajattelen nyt lähinnä maataloutta ja rikasteita jotka valuvat Itämereen.
kirkkokahvit pitäisi olla ilmaisia seurakuntalaisille, kuten joku jo mainitsi. Maksu eriarvoistaa kahvittelijoita. Minua häiritsee tämä kirkkokahvien ja luentojen maksullisuus. ihan kuin karsittaisiin ihmisiä pois. Viineistä en sano mittää."No, ihan noin tiukkalinjaiseksi en rupeaisi."
En minäkään, sillä mitäpä se nyt haittaa jokusen tupakin vetäminen hyvässä seurassa silloin tällöin. Aina ne joku polttaa, kuitenkin, joten saasteen määrä säilyy vakiona.
- Ajattelemisiiin
Toisaalta kun ajatellaan että pienikin ihminen maksaa veroja vähistä tuloistaan prosentuaalisen osuuden ja sitten se joku esim. työntekijä sitten kirkkokahveilla ryystää kaffettia ja kertoo kuinka on tullut matkusteltua maailmanympäri ja kuinka ihanaa siellä ja siellä on ollut.
En ole invalidi minulta sujuisi monetkin seurakunnan hommat ja vakaumuksenikin perusteella olisi aivan halu tehdä tiettyjä asioita.Vaikka ilmaiseksikin.
Myönnän aivan rehellisesti että olen kade heidä'n työpaikoistaan.En niinkään tuloista mutta työpaikasta joka tuo yhteiskunnassa hyväksyttävän statuksen.
Kuunnellessa kirkkokahveja vähävaraisena tulee mieleen että toinen on eri planeetalta kuin itse on.Eriarvoisuus näkyy.Siitä puhutaan köyhyydestä, eriarvoisuudesta ja muusta sellaisesta mutta monet hyvätuloiset jotka siitä puhuvat eivät ymmärrä alkuunkaan millaista elämää se on ja kuinka se hävettää ja kuinka siitä syyllistetään.
ja kun ei käsitetä saatetaan vähätuloinen asemaan joka on vähintäänkin kiusallinen kun tulee puhe matkustelemisista, autonvaihdoista ja muusta.
Kukaan ei oikeastikäsitä kuinka tehokkaasti syrjäytyy vähävarainen muusta maailmasta.
Ei ole ehkä varaa ostaa postimerkkiä ja laittaa joulukortteja, ostaa kahvikuppia tai muuta mitättömän pientä asiaa joka jollekkin on itsestäänselvyys.Vaihtoehtotavat kyllä tiedostetaan netit yms. mutta jospa haluaisi vaan lähettää sen kortin.Käväistä ystävän luona ja viedä vaikka kukkakimpun joskus.Lapsuudestani muistan tälläisiä traditioita.Mutta olihan ennen töitäkin josta maksettiin sentään palkkaakin.
Kolehtihaavin nokan alle kantaminen on myös aika erikoinen tilanne.Siinä katsoo loppu kirkkoväestä laittaako se sinne jotain vaiko ei.Se kolehti on sellainen asia jonka voisi unohtaa.Jokaisella järjestöllä on omat rahakanavat joiden kautta voi ylimääräiset rahansa hukata.Ei siihen yleistä keräystä tarvita. - symboolit
Onko uskonnosta tullut kallis eliitin harrastus?
- vieraantuneetkulkija
Kyllä tuntuu siltä. Toisaalta oli pöyristyttävää Turun Valamon-Ystävien viimeisessä tileisuudessa, kun joku ehdotti että seurakunnassa pitäisi olla diakoniapupikakassa josta annettaisiin apua ilman pyrokratiaa tarvitsevalle, suuri osa henkilöistä nauroi pilkallisesti. Minne on unohtunut Kristuksen opit?
Nämä eivät todellakaan antaisi paitaansa enemmän tarvitsevalla lähimmäiselle. - symboolit
vieraantuneetkulkija kirjoitti:
Kyllä tuntuu siltä. Toisaalta oli pöyristyttävää Turun Valamon-Ystävien viimeisessä tileisuudessa, kun joku ehdotti että seurakunnassa pitäisi olla diakoniapupikakassa josta annettaisiin apua ilman pyrokratiaa tarvitsevalle, suuri osa henkilöistä nauroi pilkallisesti. Minne on unohtunut Kristuksen opit?
Nämä eivät todellakaan antaisi paitaansa enemmän tarvitsevalla lähimmäiselle.No hui kuulostaa vieläkin elitistisemmälle.Jotenkin tuntuu että luterilainen kirkko auttaa ja avustaa materiaalisesti köyhiä enemmän kuin ortodoksinen kirkko.Voi olla tietysti että heitä on niin paljon enemmänkin.Siellä ei edes kysellä mihin kuulut vai kuulutko mihinkään.Se hyvä puoli kyllä luterilaisessa kirkossa on että diakoniatyö on siellä laajempialaista.Voidaan antaa hätäapu rahastoista, maksaa jokunen lasku ihmiselle tai antaa maksusitoumus ruokaan.Aina löytyy myös kuunteleva korva.
Voisihan ortodoksikirkko perustaa jotain toimintaa työttömillekkin jonka tuotto menisi vähävaraisille ihmisille jotka joskus haluaisivat vaikkapa pyhiinvaellukselle tai tarvitsevat muuten apua.Joku kirppis tai muu sellainen idea joka työllistäisi muutaman ihmisen seurakunnittain ja siinä toteutuisi kierrätys työllistäminen tai vapaaehtoisuustyö (voisi kerryttää vaikka ansiosidonnaista myöskin) ja samalla voisi saada vähävaraisempikin sitten jotain halvempaa kun vaatteita tavaraa kirjallisuutta yms. kierrätetään.
Suomessakin on köyhiä ei omasta tahdostaan vaan tahtomattaan.
Mutta kuulostaapa todella inhottavan elitistiseltä se seurakunta josta kerrot myöskin ilkeämieliseltä. - asödkljflk
Markkinavoimat tuntuvat todella määräilevän. Esimerkiksi molemmat luostarit ovat turistirysiä enemmänkin. Vaikea enää hengellisyyttä löytää sieltä. Toista oli aikana ennen Ambroa ja hänen hyviä veljiään...
- ----------
Mitä kovemmaksi eriarvoisuus käy, sitä kovemmiksi käyvät myös ortodoksikirkon arvot. reilua kauppaa ei käydä kirkossamme, vaan siellä vallitsevat villit lait.
Sääli, sääli. sääli. - -------
asödkljflk kirjoitti:
Markkinavoimat tuntuvat todella määräilevän. Esimerkiksi molemmat luostarit ovat turistirysiä enemmänkin. Vaikea enää hengellisyyttä löytää sieltä. Toista oli aikana ennen Ambroa ja hänen hyviä veljiään...
En muista aikaa ennen Ambroa. Turussa oli jo ennen sitä kuulemma riitaista ja eriarvoista. Kähmintää ja sisäpiirivoittoista meininkiä.
Hällelujaa!
Kuoro konsertoi taas marraskuussa ja kuulemma ohjelmassa on merkittävien säveltäjien teoksia. - @@@@@@@@
------- kirjoitti:
En muista aikaa ennen Ambroa. Turussa oli jo ennen sitä kuulemma riitaista ja eriarvoista. Kähmintää ja sisäpiirivoittoista meininkiä.
Hällelujaa!
Kuoro konsertoi taas marraskuussa ja kuulemma ohjelmassa on merkittävien säveltäjien teoksia.Tuo konsertti on osa Kulttuuripääkaupunki-tarjontaa. kas kun ei samaan ole ympätty kulttuurivuoden liturgiaa.
Kyseisessä paikassa on myös ikonimaalareiden näyttely alkamassa sunnuntaina.. - mun kaa
symboolit kirjoitti:
No hui kuulostaa vieläkin elitistisemmälle.Jotenkin tuntuu että luterilainen kirkko auttaa ja avustaa materiaalisesti köyhiä enemmän kuin ortodoksinen kirkko.Voi olla tietysti että heitä on niin paljon enemmänkin.Siellä ei edes kysellä mihin kuulut vai kuulutko mihinkään.Se hyvä puoli kyllä luterilaisessa kirkossa on että diakoniatyö on siellä laajempialaista.Voidaan antaa hätäapu rahastoista, maksaa jokunen lasku ihmiselle tai antaa maksusitoumus ruokaan.Aina löytyy myös kuunteleva korva.
Voisihan ortodoksikirkko perustaa jotain toimintaa työttömillekkin jonka tuotto menisi vähävaraisille ihmisille jotka joskus haluaisivat vaikkapa pyhiinvaellukselle tai tarvitsevat muuten apua.Joku kirppis tai muu sellainen idea joka työllistäisi muutaman ihmisen seurakunnittain ja siinä toteutuisi kierrätys työllistäminen tai vapaaehtoisuustyö (voisi kerryttää vaikka ansiosidonnaista myöskin) ja samalla voisi saada vähävaraisempikin sitten jotain halvempaa kun vaatteita tavaraa kirjallisuutta yms. kierrätetään.
Suomessakin on köyhiä ei omasta tahdostaan vaan tahtomattaan.
Mutta kuulostaapa todella inhottavan elitistiseltä se seurakunta josta kerrot myöskin ilkeämieliseltä.meidän uuden kirkkoherran tähänastinen saavutus on ollut : työttömien ruokailu ei enää ole ilmaista vaan maksaa euron.
ehkä tämäkin tarvitaan pappilan laiottelemiseksi juppikuntoon?
pienten seurakuntien ei tulisi valita ainoaksi papikseen itsekeskeisiä poikamiehiä,. - !!!!!!!!!
mun kaa kirjoitti:
meidän uuden kirkkoherran tähänastinen saavutus on ollut : työttömien ruokailu ei enää ole ilmaista vaan maksaa euron.
ehkä tämäkin tarvitaan pappilan laiottelemiseksi juppikuntoon?
pienten seurakuntien ei tulisi valita ainoaksi papikseen itsekeskeisiä poikamiehiä,.meidän kirkkoherra taas ei anna ropoakaan leskille ja orvoille; työttömistä puhumattakaan. Matkustelee matkapappina dollarinkuvat silmissänsä.
- Grand Old W Man
mun kaa kirjoitti:
meidän uuden kirkkoherran tähänastinen saavutus on ollut : työttömien ruokailu ei enää ole ilmaista vaan maksaa euron.
ehkä tämäkin tarvitaan pappilan laiottelemiseksi juppikuntoon?
pienten seurakuntien ei tulisi valita ainoaksi papikseen itsekeskeisiä poikamiehiä,.Ai missä vapaa pappiskolli juoksee?Onko hyvänkin näköinen?
Löytyykö uskovaisen otetta? - !!!!!!!
---------- kirjoitti:
Mitä kovemmaksi eriarvoisuus käy, sitä kovemmiksi käyvät myös ortodoksikirkon arvot. reilua kauppaa ei käydä kirkossamme, vaan siellä vallitsevat villit lait.
Sääli, sääli. sääli.Niin, juoppopappi on tuomittavampi kuin rosvo. Miten paljon kierrätetään "epäpuhdasta rahaa" seurakunnissanne?
- Aiheellinen kysymys
"Monessako seurakunnassa esim. tarjoiltava kahvi on Reilun kaupan kahvia? Tai tee?"
Entäs tupakat sitten? - Mantsilainen
Ilomantsin ort.srk:ssa on reilun kaupan kahvia. Seurakunta on myös rauhoittanut noin 40 hehtaaria metsämaistaan, eli käytännössä myynyt valtiolle luonnonsuojelutarkoituksiin.
Kirkkokahveista ei kukaan kysy rahaa.- Kuuleha
"Ilomantsin ort.srk:ssa on reilun kaupan kahvia."
Onko siellä myös reilun kaupan konjakkia? - Kaikkeen on selitys
"Ilomantsin ort.srk:ssa on reilun kaupan kahvia. Seurakunta on myös rauhoittanut noin 40 hehtaaria metsämaistaan, eli käytännössä myynyt valtiolle luonnonsuojelutarkoituksiin."
Metsänmyyntivoitoilla siis ne ilmaiset reilun kaupan kahvit, konjakit ja sikaarit kustannetaan, siinä kun muissa seurakunnissa on tyytyminen epäreilun kaupan tuotteisiin (ja tavallisiin tupakoihin), joista niistäkin peritään käypä hinta.
Kyllä käy kateeksi. - ****************''''
Kaikkeen on selitys kirjoitti:
"Ilomantsin ort.srk:ssa on reilun kaupan kahvia. Seurakunta on myös rauhoittanut noin 40 hehtaaria metsämaistaan, eli käytännössä myynyt valtiolle luonnonsuojelutarkoituksiin."
Metsänmyyntivoitoilla siis ne ilmaiset reilun kaupan kahvit, konjakit ja sikaarit kustannetaan, siinä kun muissa seurakunnissa on tyytyminen epäreilun kaupan tuotteisiin (ja tavallisiin tupakoihin), joista niistäkin peritään käypä hinta.
Kyllä käy kateeksi.Niin teköö.. turhaa pöyhkeilyn makua ilmassa.Siitä luomusta kun on tullut trendi.
- Mantsilainen
Kaikkeen on selitys kirjoitti:
"Ilomantsin ort.srk:ssa on reilun kaupan kahvia. Seurakunta on myös rauhoittanut noin 40 hehtaaria metsämaistaan, eli käytännössä myynyt valtiolle luonnonsuojelutarkoituksiin."
Metsänmyyntivoitoilla siis ne ilmaiset reilun kaupan kahvit, konjakit ja sikaarit kustannetaan, siinä kun muissa seurakunnissa on tyytyminen epäreilun kaupan tuotteisiin (ja tavallisiin tupakoihin), joista niistäkin peritään käypä hinta.
Kyllä käy kateeksi.Olipa reilua ja ilmaista ennen metsän rauhoitustakin :) Voisi muuallakin ottaa oppia.
- ----------
Mantsilainen kirjoitti:
Olipa reilua ja ilmaista ennen metsän rauhoitustakin :) Voisi muuallakin ottaa oppia.
Näin on marjat!
- Aahhaaa
Mantsilainen kirjoitti:
Olipa reilua ja ilmaista ennen metsän rauhoitustakin :) Voisi muuallakin ottaa oppia.
Ai metsät siis hakattiin ja puut myytiin, ja sitten vasta kaupattiin maapohja valtiolle suojelualueeksi?
Kaikilla seurakunnilla ei ikävä kyllä ole metsäomistuksia. - Mantsilainen
Aahhaaa kirjoitti:
Ai metsät siis hakattiin ja puut myytiin, ja sitten vasta kaupattiin maapohja valtiolle suojelualueeksi?
Kaikilla seurakunnilla ei ikävä kyllä ole metsäomistuksia.Ei hakattu, vaan myytiin sellaisenaan valtiolle suojelualueeksi. Niin, metsäomistuksia on ort.seurakunnissa lähinnä Savossa ja Pohjois-Karjalassa, mutta niissä seurakunnissa missä on, voisi tällaista taloudellisestikin usein hyvin kannattavaa vaihtoehtoa miettiä.
Ja miten ihanaa tietää, että oman seurakunnan toimesta puut saavat kasvaa ja yletä rauhassa, ja suontuput ja purot (kuten kyseisellä alueella oleva säilynyt luonnontilainen puro) säilyä ojitusten raiskaamatta ja alueen eläimillä turvattu reviiri. - ho ho ho ho
Mantsilainen kirjoitti:
Ei hakattu, vaan myytiin sellaisenaan valtiolle suojelualueeksi. Niin, metsäomistuksia on ort.seurakunnissa lähinnä Savossa ja Pohjois-Karjalassa, mutta niissä seurakunnissa missä on, voisi tällaista taloudellisestikin usein hyvin kannattavaa vaihtoehtoa miettiä.
Ja miten ihanaa tietää, että oman seurakunnan toimesta puut saavat kasvaa ja yletä rauhassa, ja suontuput ja purot (kuten kyseisellä alueella oleva säilynyt luonnontilainen puro) säilyä ojitusten raiskaamatta ja alueen eläimillä turvattu reviiri.Lässyn lässyn taida olla usko oikein kantimissaan noilla alueilla.
- Sika******
On ja sikaaareja kusipäille omakustannehintaan.Surkea mies näyttää isommalta ja kunniakkaammalta jos on sikari suussa.
- Oho!
Tuollaiseen Eldoradoon voisi vaikka muuttaa.
- Kiinnostuinko
Oho! kirjoitti:
Tuollaiseen Eldoradoon voisi vaikka muuttaa.
Onko sielä myös reilun kaupan pimperöä?
- Ilorasian Omistaja
Kiinnostuinko kirjoitti:
Onko sielä myös reilun kaupan pimperöä?
Sulle on erikoishintaan homeista piirakkaa tarjolla.Mee akkas viereen makkoommaan eläkä märise siinä.
- Maistanut
Kiinnostuinko kirjoitti:
Onko sielä myös reilun kaupan pimperöä?
Reilun kaupan piparia löytyy ainakin.
- Hmmhmm
Onkos reilun kaupan viikko nyt takana?
Eli että joko heti huomenissa on sallittua siirtyä polttelemaan tavallisia epäreilun kaupan tupakoita?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1231195
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89884- 87757
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede19716- 93697
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat276675- 107614
- 32573
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet113502